Цикл уроків для учнів 6-го класу із теми: «Повторення в кінці року» (Із використанням здоров'язберігаючих технологій)

Про матеріал

Тема «Повторення в кінці року» з української мови в 6 класі — це останні уроки перед літніми канікулами. Тому більша частина завдань спрямована на збереження здоров'я дітей під час відпочинку.

Перегляд файлу

Цикл уроків із теми: «Повторення в кінці року»

для учнів 6-го класу

(Із використанням здоров'язберігаючих технологій)

 

УРОК 1

ТЕМА. Повторення вивченого. Лексикологія. Фразеологія                                              Мета:

  •   повторити, закріпити, поглибити, удосконалити знання учнів з розділу мовознавства  «Лексикологія»;
  • узагальнити засвоєний мовний матеріал;
  •   формувати уміння й навички усного мовлення, вміння швидко орієнтува­тися у запропонованій ситуації;
  •   виховувати наполегливість у здобутті знань, інтерес до вивчення рідної мови;
  • розвивати в учнів пам'ять, аналітичне та образне мислення, творчі зді­бності;
  •   виховувати естетичні смаки, прищеплювати дбайливе ставлення до свого здоров'я.

Тип уроку: узагальнення й систематизація вивченого.                                Обладнання: мультимедійна дошка.

 


ХІД УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання

День добрий, друзі! Ще один урок                                                                                                     До вас прийшов за розкладом сьогодні.                                                                           Отож озброймось книгою й пером,                                                                                         Щоб упірнути в мовную безодню!                                                                                     Тож старайтесь працювати плідно                                                                                    Протягом всього уроку,                                                                                                         Щоб всі знали на «відмінно»                                                                                              Мову рідного народу!

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Повторення вивченого

  • Що таке лексикологія?
  • Які існують групи слів за походженням?
  • Розкрийте поняття «Активна й пасивна лек­сика».
  • Які є групи слів за вживанням?
    1. Словникова робота

Прочитати записані на дошці речення. Які з-поміж виділе­них слів вийшли з повсякденного вжитку? З якої причини? Які слова з'явилися у словниковому складі порівняно недавно? Чому?

Рушив пращур у Крим по рибу, мажа роз­бита в степу порипує. (О. Матійко.) Колись були воли, очкур і постоли... Тепер волів катма, не ста­ло і ярма... (П. Федотюк.) Сьогодні жодна наука без Інтернету немислима, тому що він став найпопулярнішим інструментом для отримання актуаль­ної інформації і свого роду засобом спілкування. Форми спілкування в Інтернеті такі: телеконфе­ренція, чат, веб-пейджери; листування електронною поштою                 (е-таіl). (З Інтернету.)

  1. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
  2. ВИКОНАННЯ ВПРАВ НА ВДОСКОНАЛЕННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК

1) 3 року в рік ти стаєш дорослішим, самостійні­шим. Іноді тобі навіть здається, що дорослі надто турбуються про тебе. Проте погодься, що тобі ще бракує знань і досвіду. Пам'ятай, що основне — це знати, як уникнути загрози життю і здоров'ю, а інакше кажучи — небезпеки. Адже небезпе­ка може виникнути всюди: вдома, на вулиці, в школі...

 

Навчальний діалог. Розвиваємо усне мовлення, удосконалюємо культуру спілкування. Дай усно відповіді на питання:

  1. Згадай, за допомогою чого працюють елек­тричні прилади.
  2. Коли електричний струм небезпечний для лю­дини?
  3. Пригадай правила користування електрични­ми приладами.
  4. Чому не можна гасити електричні прилади водою?

Якщо вже сталася біда і людину уразило елек­тричним струмом, ти маєш знати, як надати їй до­помогу.

Скориставшись словами з довідки, сформулюй правила надання першої невідкладної допомоги ураженому електричним струмом: електрика, гу­мовий килимок, гумові капці, дерев'яна дощечка, книж­ка, провід, постраждалий, сухий дерев'яний або гумовий предмет; відключити, стати, відвести. До якої гру­пи слів за вживанням ти звертався?

 Не забуваймо про фізкультхвилинку!

2) Під час літніх канікул ти багато часу проводиш на свіжому повітрі. Інколи забуваєш про основні правила гігієни. Згадай про них і продовж текст. Підкресли слова іншомовного походження.

СВІТ МІКРОБІВ І ХВОРОБИ

Мікроби — це бактерії, грибки, віруси. Якщо вони потрапляють до людського організму, то лю­дина може занедужати на інфекційну хворобу.

Та найкращим способом захисту від інфекцій­них хвороб є запобігання проникненню інфекції в організм. Для цього потрібно знати шляхи по­ширення інфекції.

V. ПЕРЕВІРКА РІВНЯ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ ІЗ ЛЕКСИКОЛОГІЇ

  1. Лексичне значення слова пояснено в слов­нику:

А орфографічному;

Б тлумачному;

В антонімів.

  1. Наукові поняття позначають:

А діалектизми;

Б неологізми;

В терміни.

3. Неологізми — це слова, які...:

А вийшли з активного вжитку;                                                                                                                        Б з'явились у мові нещодавно;                                                                                                                     В використовують жителі певної місце­вості.

4. Фразеологія вивчає:

А лексичне значення та вживання слів;                                                                                                                  Б лексичне значення та вживання стійких сполучень слів;                                                                                                                                       В лексичне значення та вживання науко­вих термінів.

5. За правилом «дев'ятки» пишуть такі слова ін­шомовного походження:

А діадема, радіо, ізоляція, раціональний;                                                                                                Б директор, зиґзаґ, циклон, чинара;

В інженер, ірис, імпічмент, індекс.

6.Фразеологізмом є таке словосполучення:

А побити носа;

Б побити тарілки;

В побити горщики.

  1.        ПІДСУМОК УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ
  2.       ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти пам'ятку на тему «Правила пово­дження дітей біля водоймищ улітку».

УРОК 2

ТЕМА. Повторення вивченого. Словотвір і орфографія

Мета:

повторити, закріпити, поглибити, удосконалити знання учнів з розділу мовознавства «Словотвір і орфографія»;

  •          узагальнити засвоєний мовний матеріал;

        узагальнити засвоєний мовний матеріал;

  •          формувати:

    - уміння й навички усного мовлення;  

    - вміння швидко орієнтуватися у запропонованій ситуації;

  •          розвивати в учнів пам'ять, аналітичне та образне мислення, творчі здібності;
  •           виховувати естетичні смаки, прищеплювати береж­ливе ставлення до власного здоров'я.

Тип уроку: узагальнення й систематизація вивче­ного.

Обладнання: мультимедійна дошка.

 

ХІД УРОКУ

  1.          ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Прийом «Незвичайний початок»

Сядьте зручно! Усміхніться. Заплющте очі й тихо промовте: «Я вчуся. Я хочу вчитися. Я пра­цюю. Я готовий до праці». Налаштуймося на ро­боту. Покладіть долоню на серце. Відчуваєте, як воно б'ється? Бо теж працює. Таке маленьке, а так багато працює. От і ми попрацюємо на уроці. Ви все вмієте, ви все знаєте, ви розумні, творчі... Розплющте очі.

  1.          ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Учні презентують пам'ятку на тему «Правила поводження дітей біля водоймищ улітку».

  1.         ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
  2.         АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— Спроектовано вірш «Суперечка» на дошці. Які способи словотвору використано для утворен­ня нових слів?

СУПЕРЕЧКА

Якось всі частини слова                                                                                        Дуже посварились.                                                                                                      Всі були такі сердиті —                                                                                                Трохи не побились.

      - Як без префіксів, скажіть,                                                             

                  Нам змінити слово хід?               

                  Префікс пере- в одну мить 

                  Збудував всім перехід.

Суфікс -ик не відставав,                                                                                     Переходик збудував.

Тут закінчення сказало:

                  - Ні, цього таки замало:

Я поставлю букву и —  

Будуть переходики!

Корінь слухав всіх уважно,                                                                                   Потім вимовив поважно:

                  - Частини слова ви значні, 

                  Та дайте слово і мені.

Без мене, як не верти,

Не можна будувати,

Бо як фундаменту нема,

То не поставиш хати.

Так, ви змінили слово хід,

Проте не пригадали,

Що хід — то корінь всіх тих слів,

Що ви побудували.

— Які способи словотвору ми знаємо? Наве­діть приклади до кожного.

V. ВИКОНАННЯ ВПРАВ НА ВДОСКОНАЛЕННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК

1) Прочитайте текст. Випишіть виділені слова, зробіть словотвірний розбір.

ПЕДИКУЛЬОЗ

Педикульоз — захворювання, яке передається в разі прямого контакту через одяг, рушники, по­стільну білизну. Проявом хвороби є надмірне зудіння шкіри голови.

Деякі засоби боротьби з педикульозом мож­на придбати в аптеках. У практиці лікування най­частіше використовують керосин, що міститься у різних шампунях, кремах. За результатами до­сліджень у 96% випадків досягають повного ви­ліковування. Але навіть після цього необхідні ретельні перевірки протягом декількох днів, щоб переконатися у відсутності паразитів. Це можна зробити самостійно за допомогою лупи. Крім цьо­го, необхідно обробити особистий одяг, білизну, рушники в гарячій воді. Прання також є ефек­тивним.

Головну увагу у боротьбі зі вошивістю слід приділити профілактичним засобам. Особливе значення для профілактики педикульозу має до­тримання санітарно-гігієнічного режиму в оселі.

З метою запобігання виникненню хвороби та її поширенню в сім'ї, колективі необхідно:

  • постійно, не рідше 1 разу на 7 днів мити тіло і голову гарячою водою та змінювати постіль­ну білизну;
  • щоденно розчісувати волосся, бажано нерідким гребінцем;
  • систематично чистити верхній одяг;
  • регулярно здійснювати прибирання примі­щення, стежити за чистотою речей постійного вжитку.

Пам'ятайте! Воші можуть переносити небез­печні інфекційні захворювання.

Дотримання правил особистої і суспільної гі­гієни — необхідна умова для попередження педи­кульозу.

2) Фізкультхвилинка.

 

 3) «Релаксаційна вправа».

Уявіть білий вітрильник, що гойдається на хвилях. Він чекає вітру. Ви теж гойдаєтеся на цій яхті. Нарешті подув свіжий вітерець. Вам приєм­но. Дуже легко дихається. Яхта легко пливе у від­крите море. А ви розплющуйте очі. Повільно пере­водьте погляд вгору, вниз і навпаки. Зупиніться. Повільно сідайте на місця.

 

4) Улітку ми подорожуємо. Уявіть мандрівку міс­цями України, утворіть прикметники за допомогою суфікса -ськ- від назв міст нашої Батьківщини.

Острог, Запоріжжя, Прилуки, Умань, Суми, Дрогобич, Волинь, Черкаси, Бахмач, Миколаїв, Гурзуф, Кременчук, Кривий Ріг, Волинь, Галич.

 

5) Записати слова у два стовпчики: ті, що пишуть разом, і ті, що пишуть через дефіс.

Оздоровчо/спортивний, здивовано/розгублений, всюди/хід, легко/займистий, стишено/розмірений, тьмяно/сірий, м'ясо/молочний, верхо/віття, одно/се­рійний, видимо/невидимо, очисно/відновлювальний, жовто/гарячий, сніжно/білий, смагляво/лиций, кисло/ солодкий, червоно/гарячий.

  1.           ПІДСУМОК УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ
  2.          ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

У кожній місцевості є природні осередки небез­печних хвороб. Спробуй дізнатися більше про се­редовище поширення небезпечних вірусів, спосіб їх передання та про хвороби, які вони передають. Від 1-ї особи однини розкажи про вірус кліщового енцефаліту, чумної бацили або холерний вібріон.

Зразок: «Я - холерний вібріон. Прекрасно почуваюся у воді, молоці, рибі. Коли люди п'ють некип'ячену воду чи молоко і їдять солону рибу, я потрапляю у їхній шлунок, і вони захворюють». Вказати спосіб творення 6 слів (на вибір) у висловлюванні.

 

 

УРОК З

ТЕМА. Повторення вивченого. Морфологія й орфографія

Мета:

  •   повторити, закріпити, поглибити, удосконалити знання учнів з розділу мовознавства «Морфологія й орфографія»;
  • узагальнити засвоєний мовний матеріал про імен­ник, прикметник, числівник і займенник як само­стійні частини мови;
  • формувати уміння й навички усного мовлення, вміння швидко орієнтуватися у запропонованій си­туації;
  •          розвивати в учнів пам'ять, аналітичне та образне мислення, творчі здібності;
  •          виховувати естетичні смаки, прищеплювати бе­режливе ставлення до власного здоров'я.

Тип уроку: узагальнення й систематизація вивче­ного.

Обладнання: мультимедійна дошка.

ХІД УРОКУ

  1.        ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Добрий день, діти. Подивіться за вікно. Який ви бачите там пейзаж? (Сонячний, весняний, кві­тучий тощо.) Сідайте. Правда, радісно від тепла, сонця? Тож нумо літо закликати. Ось бачите, вже розпустилися гілочки, а бджілки вже збирають перший мед. Так і ми з вами візьмімо найкращу рису у неї, а саме - працьовитість. Сподіваюсь, вона вам не завадить. Розгорніть зошити, запи­шіть число і тему сьогоднішнього уроку. Чого ми сьогодні повинні навчитись? Правильно.

  1.       ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. ПРОГНОЗУВАННЯ ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ
  •          На цьому уроці я пригадаю...
  •          На уроці мене чекає...
  •          Від уроку я очікую...
  1.       АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ                                                         Фронтальне опитування
  •          Які розділи науки про мову ми вивчили в цьо­му навчальному році?
  •          Що вивчає морфологія? Орфографія?
  •          Чому шість частин мови називають самостій­ними?
  •          Чим відрізняється прислівник від інших час­тин мови?
  •          Яке завдання мають службові частини мови?
  •          Чому вигук є окремою частиною мови?
  •          Які частини мови ми називаємо іменними? Чому?

V. ВИКОНАННЯ ВПРАВ НА ВДОСКОНАЛЕННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК

1. Робота в групах                                                                                Завдання 1

Для кожної групи подано текст з підкресленим словом. Вказати, до якої частини мови воно нале­жить і довести свою думку, наводячи аргументи, які це підтверджували б.

БЕРЕЖИ ЗДОРОВ'Я

Інколи людина не замислюється про збережен­ня здоров'я: нерегулярно харчується або переїдає, порушує свій розпорядок дня, по десять годин на добу проводить перед комп'ютером, не робить ранкової гімнастики. Спочатку це призводить до незначних розладів, та надалі здоров'я людини може значно погіршитись.

Завдання 2

Людина — частина природи. Сонце, повітря, вода — це природні чинники. Вони сприяють зміцненню здоров'я та інколи можуть шкодити. Сонячні промені, повітряні ванни та водні проце­дури — чудовий спосіб для загартовування.

 

  •   Напишіть поради щодо загартовування за до­помогою сонця, використавши словосполучен­ня: прогулянки у вихідні дні, туристичні походи.
  •   Напишіть поради щодо загартовування за до­помогою води, використавши словосполучен­ня: вмивання і обтирання водою вранці, вмивання протягом дня, ванна для ніг.
  •   Напишіть поради щодо загартовування за до­помогою повітря і ходіння босоніж, викорис­тавши словосполучення: вранішня зарядка, про­вітрювання кімнати, прогулянки у вихідні дні, ту­ристичні походи.
  •   Напишіть поради-застереження від сонячного удару, переохолодження у воді, використавши словосполучення: активне сонце, штормове по­передження.

Зробіть морфологічний розбір виділених слів.

     Не забуваймо про фізкультхвилинку!                                                                         Завдання 3

Ознайомся з пам'яткою безпечної поведінки під час літніх канікул, виправ орфографічні по­милки.

ПАМ'ЯТКА

безпечної поведінки під час літніх канікул

  1. Гуляти й гратеся можна в місцях, які призна­чені для цього.
  2. Небезпечними для ігор можуть бути сходи, підвали, горища, будівелні майданьчики, ліфти.
  3. Під час ігор у небеспечних місьцях можна одержати травми й калітства різного ступеня тяшкості.
  4. Під час ігор не варто димонструвати свою хоробрісьть одно літкам, стрибаючи з виликої висоти, пірнаючи з крутих схилів на вилику глебену, здираючись якнайвище на дирева.
  5. Під час літьнього відпочинку слід поводитися так, щоб не мати дорікань із боку дорослих.
  6. Під час канікул слід, як і раніше, дотримува­тися правел техніки пожежної беспеки.
  7. Неможна брати в руки не знаьомі придмети, кидати їх у вогонь, гратися ними. Найкраще повідомити про місьце їхнього знаходження дорослим.
  8. Під час відпочинку на узбережі слід обовязково дотримуватися правил повидінки на воді й поблизу єї.
  9. Одяг та взутя для відпочинку слід вибирати згідно із сизоном.

10. Після контакту зі свійськими тваринами слід добре вимити руки з милом.

ПАМ'ЯТКА

безпечної поведінки під час літніх канікул (для перевірки)

  1. Гуляти й гратися можна в місцях, які призна­чені для цього.
  2. Небезпечними для ігор можуть бути сходи, під­вали, горища, будівельні майданчики, ліфти.

3. Під час ігор у небезпечних місцях можна одержа­ти травми й каліцтва різного ступеня тяжкості.

4. Під час ігор не варто демонструвати свою хо­робрість одноліткам, стрибаючи з великої ви­соти, пірнаючи з крутих схилів на велику гли­бину, здираючись якнайвище на дерева.

5. Під час літнього відпочинку слід поводитися так, щоб не мати дорікань із боку дорослих.

6. Під час канікул слід, як і раніше, дотримува­тися правил техніки пожежної безпеки.

7. Не можна брати в руки незнайомі предмети, ки­дати їх у вогонь, гратися ними. Найкраще повідо­мити про місце їхнього знаходження дорослим.

8. Під час відпочинку на узбережжі слід обо­в'язково дотримуватися правил поведінки на воді й поблизу неї.

  1. Одяг та взуття для відпочинку слід вибирати згідно із сезоном.

10. Після контакту зі свійськими тваринами слід добре вимити руки з милом.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти й записати легенду про взаємини лю­дини зі світом природи.

 

doc
Додано
23 березня 2018
Переглядів
3465
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку