Тема «Повторення в кінці року» з української мови в 6 класі — це останні уроки перед літніми канікулами. Тому більша частина завдань спрямована на збереження здоров'я дітей під час відпочинку.
Цикл уроків із теми: «Повторення в кінці року»
для учнів 6-го класу
(Із використанням здоров'язберігаючих технологій)
УРОК 1
ТЕМА. Повторення вивченого. Лексикологія. Фразеологія Мета:
Тип уроку: узагальнення й систематизація вивченого. Обладнання: мультимедійна дошка.
День добрий, друзі! Ще один урок До вас прийшов за розкладом сьогодні. Отож озброймось книгою й пером, Щоб упірнути в мовную безодню! Тож старайтесь працювати плідно Протягом всього уроку, Щоб всі знали на «відмінно» Мову рідного народу!
Прочитати записані на дошці речення. Які з-поміж виділених слів вийшли з повсякденного вжитку? З якої причини? Які слова з'явилися у словниковому складі порівняно недавно? Чому?
Рушив пращур у Крим по рибу, мажа розбита в степу порипує. (О. Матійко.) Колись були воли, очкур і постоли... Тепер волів катма, не стало і ярма... (П. Федотюк.) Сьогодні жодна наука без Інтернету немислима, тому що він став найпопулярнішим інструментом для отримання актуальної інформації і свого роду засобом спілкування. Форми спілкування в Інтернеті такі: телеконференція, чат, веб-пейджери; листування електронною поштою (е-таіl). (З Інтернету.)
1) 3 року в рік ти стаєш дорослішим, самостійнішим. Іноді тобі навіть здається, що дорослі надто турбуються про тебе. Проте погодься, що тобі ще бракує знань і досвіду. Пам'ятай, що основне — це знати, як уникнути загрози життю і здоров'ю, а інакше кажучи — небезпеки. Адже небезпека може виникнути всюди: вдома, на вулиці, в школі...
Навчальний діалог. Розвиваємо усне мовлення, удосконалюємо культуру спілкування. Дай усно відповіді на питання:
Якщо вже сталася біда і людину уразило електричним струмом, ти маєш знати, як надати їй допомогу.
Скориставшись словами з довідки, сформулюй правила надання першої невідкладної допомоги ураженому електричним струмом: електрика, гумовий килимок, гумові капці, дерев'яна дощечка, книжка, провід, постраждалий, сухий дерев'яний або гумовий предмет; відключити, стати, відвести. До якої групи слів за вживанням ти звертався?
Не забуваймо про фізкультхвилинку!
2) Під час літніх канікул ти багато часу проводиш на свіжому повітрі. Інколи забуваєш про основні правила гігієни. Згадай про них і продовж текст. Підкресли слова іншомовного походження.
Мікроби — це бактерії, грибки, віруси. Якщо вони потрапляють до людського організму, то людина може занедужати на інфекційну хворобу.
Та найкращим способом захисту від інфекційних хвороб є запобігання проникненню інфекції в організм. Для цього потрібно знати шляхи поширення інфекції.
V. ПЕРЕВІРКА РІВНЯ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ ІЗ ЛЕКСИКОЛОГІЇ
А орфографічному;
Б тлумачному;
В антонімів.
А діалектизми;
Б неологізми;
В терміни.
3. Неологізми — це слова, які...:
А вийшли з активного вжитку; Б з'явились у мові нещодавно; В використовують жителі певної місцевості.
4. Фразеологія вивчає:
А лексичне значення та вживання слів; Б лексичне значення та вживання стійких сполучень слів; В лексичне значення та вживання наукових термінів.
5. За правилом «дев'ятки» пишуть такі слова іншомовного походження:
А діадема, радіо, ізоляція, раціональний; Б директор, зиґзаґ, циклон, чинара;
В інженер, ірис, імпічмент, індекс.
6.Фразеологізмом є таке словосполучення:
А побити носа;
Б побити тарілки;
В побити горщики.
Скласти пам'ятку на тему «Правила поводження дітей біля водоймищ улітку».
ТЕМА. Повторення вивченого. Словотвір і орфографія
• повторити, закріпити, поглибити, удосконалити знання учнів з розділу мовознавства «Словотвір і орфографія»;
узагальнити засвоєний мовний матеріал;
- уміння й навички усного мовлення;
- вміння швидко орієнтуватися у запропонованій ситуації;
Тип уроку: узагальнення й систематизація вивченого.
Обладнання: мультимедійна дошка.
Сядьте зручно! Усміхніться. Заплющте очі й тихо промовте: «Я вчуся. Я хочу вчитися. Я працюю. Я готовий до праці». Налаштуймося на роботу. Покладіть долоню на серце. Відчуваєте, як воно б'ється? Бо теж працює. Таке маленьке, а так багато працює. От і ми попрацюємо на уроці. Ви все вмієте, ви все знаєте, ви розумні, творчі... Розплющте очі.
Учні презентують пам'ятку на тему «Правила поводження дітей біля водоймищ улітку».
— Спроектовано вірш «Суперечка» на дошці. Які способи словотвору використано для утворення нових слів?
СУПЕРЕЧКА
Якось всі частини слова Дуже посварились. Всі були такі сердиті — Трохи не побились.
- Як без префіксів, скажіть,
Нам змінити слово хід?
Префікс пере- в одну мить
Збудував всім перехід.
Суфікс -ик не відставав, Переходик збудував.
Тут закінчення сказало:
- Ні, цього таки замало:
Я поставлю букву и —
Будуть переходики!
Корінь слухав всіх уважно, Потім вимовив поважно:
- Частини слова ви значні,
Та дайте слово і мені.
Без мене, як не верти,
Не можна будувати,
Бо як фундаменту нема,
То не поставиш хати.
Так, ви змінили слово хід,
Проте не пригадали,
Що хід — то корінь всіх тих слів,
Що ви побудували.
— Які способи словотвору ми знаємо? Наведіть приклади до кожного.
V. ВИКОНАННЯ ВПРАВ НА ВДОСКОНАЛЕННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК
1) Прочитайте текст. Випишіть виділені слова, зробіть словотвірний розбір.
ПЕДИКУЛЬОЗ
Педикульоз — захворювання, яке передається в разі прямого контакту через одяг, рушники, постільну білизну. Проявом хвороби є надмірне зудіння шкіри голови.
Деякі засоби боротьби з педикульозом можна придбати в аптеках. У практиці лікування найчастіше використовують керосин, що міститься у різних шампунях, кремах. За результатами досліджень у 96% випадків досягають повного виліковування. Але навіть після цього необхідні ретельні перевірки протягом декількох днів, щоб переконатися у відсутності паразитів. Це можна зробити самостійно за допомогою лупи. Крім цього, необхідно обробити особистий одяг, білизну, рушники в гарячій воді. Прання також є ефективним.
Головну увагу у боротьбі зі вошивістю слід приділити профілактичним засобам. Особливе значення для профілактики педикульозу має дотримання санітарно-гігієнічного режиму в оселі.
З метою запобігання виникненню хвороби та її поширенню в сім'ї, колективі необхідно:
Пам'ятайте! Воші можуть переносити небезпечні інфекційні захворювання.
Дотримання правил особистої і суспільної гігієни — необхідна умова для попередження педикульозу.
2) Фізкультхвилинка.
3) «Релаксаційна вправа».
Уявіть білий вітрильник, що гойдається на хвилях. Він чекає вітру. Ви теж гойдаєтеся на цій яхті. Нарешті подув свіжий вітерець. Вам приємно. Дуже легко дихається. Яхта легко пливе у відкрите море. А ви розплющуйте очі. Повільно переводьте погляд вгору, вниз і навпаки. Зупиніться. Повільно сідайте на місця.
4) Улітку ми подорожуємо. Уявіть мандрівку місцями України, утворіть прикметники за допомогою суфікса -ськ- від назв міст нашої Батьківщини.
Острог, Запоріжжя, Прилуки, Умань, Суми, Дрогобич, Волинь, Черкаси, Бахмач, Миколаїв, Гурзуф, Кременчук, Кривий Ріг, Волинь, Галич.
5) Записати слова у два стовпчики: ті, що пишуть разом, і ті, що пишуть через дефіс.
Оздоровчо/спортивний, здивовано/розгублений, всюди/хід, легко/займистий, стишено/розмірений, тьмяно/сірий, м'ясо/молочний, верхо/віття, одно/серійний, видимо/невидимо, очисно/відновлювальний, жовто/гарячий, сніжно/білий, смагляво/лиций, кисло/ солодкий, червоно/гарячий.
У кожній місцевості є природні осередки небезпечних хвороб. Спробуй дізнатися більше про середовище поширення небезпечних вірусів, спосіб їх передання та про хвороби, які вони передають. Від 1-ї особи однини розкажи про вірус кліщового енцефаліту, чумної бацили або холерний вібріон.
Зразок: «Я - холерний вібріон. Прекрасно почуваюся у воді, молоці, рибі. Коли люди п'ють некип'ячену воду чи молоко і їдять солону рибу, я потрапляю у їхній шлунок, і вони захворюють». Вказати спосіб творення 6 слів (на вибір) у висловлюванні.
ТЕМА. Повторення вивченого. Морфологія й орфографія
Тип уроку: узагальнення й систематизація вивченого.
Обладнання: мультимедійна дошка.
Добрий день, діти. Подивіться за вікно. Який ви бачите там пейзаж? (Сонячний, весняний, квітучий тощо.) Сідайте. Правда, радісно від тепла, сонця? Тож нумо літо закликати. Ось бачите, вже розпустилися гілочки, а бджілки вже збирають перший мед. Так і ми з вами візьмімо найкращу рису у неї, а саме - працьовитість. Сподіваюсь, вона вам не завадить. Розгорніть зошити, запишіть число і тему сьогоднішнього уроку. Чого ми сьогодні повинні навчитись? Правильно.
V. ВИКОНАННЯ ВПРАВ НА ВДОСКОНАЛЕННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК
Для кожної групи подано текст з підкресленим словом. Вказати, до якої частини мови воно належить і довести свою думку, наводячи аргументи, які це підтверджували б.
БЕРЕЖИ ЗДОРОВ'Я
Інколи людина не замислюється про збереження здоров'я: нерегулярно харчується або переїдає, порушує свій розпорядок дня, по десять годин на добу проводить перед комп'ютером, не робить ранкової гімнастики. Спочатку це призводить до незначних розладів, та надалі здоров'я людини може значно погіршитись.
Людина — частина природи. Сонце, повітря, вода — це природні чинники. Вони сприяють зміцненню здоров'я та інколи можуть шкодити. Сонячні промені, повітряні ванни та водні процедури — чудовий спосіб для загартовування.
Зробіть морфологічний розбір виділених слів.
Не забуваймо про фізкультхвилинку! Завдання 3
Ознайомся з пам'яткою безпечної поведінки під час літніх канікул, виправ орфографічні помилки.
ПАМ'ЯТКА
безпечної поведінки під час літніх канікул
10. Після контакту зі свійськими тваринами слід добре вимити руки з милом.
безпечної поведінки під час літніх канікул (для перевірки)
3. Під час ігор у небезпечних місцях можна одержати травми й каліцтва різного ступеня тяжкості.
4. Під час ігор не варто демонструвати свою хоробрість одноліткам, стрибаючи з великої висоти, пірнаючи з крутих схилів на велику глибину, здираючись якнайвище на дерева.
5. Під час літнього відпочинку слід поводитися так, щоб не мати дорікань із боку дорослих.
6. Під час канікул слід, як і раніше, дотримуватися правил техніки пожежної безпеки.
7. Не можна брати в руки незнайомі предмети, кидати їх у вогонь, гратися ними. Найкраще повідомити про місце їхнього знаходження дорослим.
8. Під час відпочинку на узбережжі слід обов'язково дотримуватися правил поведінки на воді й поблизу неї.
10. Після контакту зі свійськими тваринами слід добре вимити руки з милом.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ
Скласти й записати легенду про взаємини людини зі світом природи.