Урок "Числівник: загальне значення. морфологічні ознаки, синтаксична роль"

Про матеріал

Мета уроку поглибити знання учнів про числівник як частину мови, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити числівники в текстах; розвивати творчі вміння використовувати числівники у власних висловлюваннях.

Перегляд файлу

 

Тема: Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

 Мета: поглибити знання учнів про числівник  як частину  мови, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити числівники в текстах; розвивати творчі вміння використовувати числівники у власних висловлюваннях; виховувати любов до рідного краю.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник С.Я.Єрмоленко, В.Т.Сичова «Українська мова 6 клас».

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Психологічний тренінг.

☻ Я творча особистість.

☻ Я активно працюватиму на

     уроці.

☻ У мене хороший настрій.

☻ Я впевнений у своїх силах.

 Визначення емоційної готовності (за допомогою смайликів).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

   За вікном яскраво світить сонце, лагідний вітерець ніжно колише гілки трьох берізок, що ростуть біля школи. У вас на обличчях теплі посмішки, бо до них доторкнулись ніжні промінчики сонця. Який місяць надворі? Перший місяць весни – березень. А яке число місяця сьогодні? Котра зараз година? Коли у вас день народження? Діти, які ми слова використовували, щоб дати  відповіді на ці питання?

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Орфографічна хвилинка.

Теплообмінний, радіофізичний, легкоатлетичний, західнослов’янський, волелюбний,машинобудівний, стодвадцятип’ятирічний, загальноісторичний, лівобережний,біло-чорно-сірий,вокально-інструментальний,освітньо-виховний, фізико-математичний, військово-морський, воєнно-стратегічний, м'ясо-молочний, сніжно-білий, кисло-солодкий, жовтогарячий, північно-східний.

  1. Слово вчителя.

На нашому уроці мова йтиме про цікаву частину мови. Яку? Відгадаймо, розв’язавши  кросворд «Сховане слово», складений із фразеологізмів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. … дзвін та не знати, де він.
  2. Тримати … за зубами.
  3. Наскочила … на камінь.
  4. Світ не без добрих …
  5. Не виносити … з хати.
  6. Ніде … діти.
  7. Одна … тут, друга там.
  8. Пир на весь …
  9. Не лізь поперед батька в …

 

Довідка: пекло, правди, чути, мир, сміття, язик, нога, людей, коса.

 

  • Яке ж слово було сховане у кросворді?

 

ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку; мотивація навчальної діяльності учнів.

    Ми розпочинаємо вивчати нову частину мови «Числівник». Сьогодні на уроці ми повинні зясувати  загальне значення числівника, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль. Ознайомимося із кількісними та порядковими числівниками. Навчимося розрізняти прості та складені числівники. Будемо розвивати самостійність, логічне мислення і мовлення, пам'ять.

   Отже, мета визначена. А щоб її реалізувати, нам потрібно прикласти чимало зусиль.

  1. Уведення учнів у термінологічне поле з теми.

Опрацьовуючи числівник, ви вивчите нові терміни. Зверніть увагу на їх правильне наголошування: кількісні, порядкові, цілі, дробові, збірні, прості, складні, складені.

 

V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

 

  1. Робота в парах.

  Порадившись з сусідом по парті, згадайте все, що ви знаєте з теми «Числівник». (Учні пригадують, що їм відомо про числівник з початкової школи).

  • Що пригадали?

Більше про числівник як частину мови ви дізнаєтесь після того, як попрацюєте в парах і опрацюєте теоретичний матеріал підручника.

  1. Заповнення таблиці — робота в парах.

Опрацюйте матеріал §54, систематизуйте й узагальніть відомості про числівник, заповнивши таблиці. Усно доберіть власні приклади.

 

Що означає

Питання

Розряди за значенням

Синтаксична роль

Групи за будовою

Морфологічні ознаки

Число або кількість

Скільки?

Кількісні

Будь-який член речення

Прості

Складні

Складені

Змінюються за відмінками (крім кличного).

Деякі мають рід, число.

Порядок при лічбі

Котрий?

Порядкові

 

 

Висновок:

Числівник – це самостійна частина мови, що означає число, кількість предметів або порядок їх при лічбі й відповідає на питання скільки ? котрий? НАПРИКЛАД: нуль, три, двадцять чотири, семеро, п’ятий.

За значенням числівники поділяють на дві групи: кількісні й порядкові. Кількісні числівники означають число чи кількість предметів і відповідають на питання скільки? НАПРИКЛАД: одинадцять, дев’яносто.

Порядкові числівники означають порядок предметів при лічбі й відповідають на питання котрий? НАПРИКЛАД: сьомий, двадцять перший.

Числівники бувають різними членами речення.

Числівники змінюються за відмінками (крім кличного), деякі змінюються за родами та числами.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!

Слова півтора, кілька, декілька, кількадесят, кільканадцять, кількасот є числівниками.

  1. Лінгвістична гра «Четвертий зайвий».

   У кожному ряді слів сховалися «зайві». Списати, підкреслюючи їх, обґрунтувати свою думку. До якої частини мови належать ці слова?

Чотири, один, п’ятірка, шостий.

Ходять, п’ять, сидять, стояти.

Восьмий, далекий, восьмиповерховий, давній.

Два, двійня, двійка, дворіччя.

Сорока, рушниця, мішок, сорок.

Бігти, червоніти, їсти, п’ятий.

  1. Вправа 449.
  2. Гра « Хто уважніший ?». Вибірковий диктант.

Виписати числівники, що є у загадках.

Має шкур сім, витискає сльози всім (цибуля).

Сімдесят  кожухів і всі не застібаються (капуста).   

Стоїть пан на току у зеленім ковпаку, а під ковпаком п’ятсот козаків (мак). 

Один всю роботу робить, другий господаря молоком поїть, третій хату стереже (кінь, корова, собака).

Сімсот солов’ят на подушці сидять (бджоли).

Два животи, чотири вуха (подушка).

Сто один брат, всі в один ряд зв’язані стоять (паркан).

Однією ручкою всіх зустрічає, другою – проводжає (двері).

  1. Вправа.

Прочитайте фразеологізми. Поясніть їхнє значення. Випишіть числівники у дві колонки: 1) кількісні; 2) порядкові.

Бути на сьомому небі; п’яте колесо до воза; між двох вогнів; як дві краплі води; діло десяте; на всі чотири сторони; за тридев’ять земель; двома словами; пам’ятати до сьомих віників.

  1. Вправа.

Запишіть словосполучення у два стовпчики: а) ті, в яких є іменники, прикметники або дієслова з числовим значенням; б) ті, в яких є числівники.

Перша усмішка, трійця охоронців, троє слоненят, трійка коней, подвійний клопіт, п’ятдесят робітників, сотня козаків, сімдесятирічна вдова, сімдесят квадратів, десяток снігурів, стометрова дистанція, сотий човен, п’ята смерека, п’ятірка сміливців.

Ключ. Якщо ви правильно виконали завдання, із других букв записаних іменників складеться початок прислівя: «… серця не запалиш».

  1. Вправа.

Спишіть речення. Підкресліть члени речення. Назвіть числівники.

1. У прохолодному передсвітанні дрімав сад із п’ятьма розквітлими вишнями... . 2. Дорога розходилася двома чорними рукавами. 3. Два дні точився запеклий бій карателів із партизанами. 4. Три дні минуло, а лелеки не з’явились. 5. Сьоме небо собі пригинає суєта. 6. Низько-низько над лугами побраталися два голоси.

  1. Вправа.

Гра «Хто більше?» Пригадайте й запишіть назви, де є числівники.

 

Пісень

Казок

Віршів

Мультфільмів

 

 

 

 

 

  1. Вправа.

Сплести павутину із частин прислів’їв. Підкреслити числівники, поставити до них питання.

Сім раз відмір, а …                             на неділю.

Потрібен, як …                                    раз відріж.

Сім п’ятниць…                                   не чекають.

Двоє третього …                                 не воїн.

Один у полі…                                      собаці п’ята нога.

Один за всіх                                    на киселі.

Знаю, як свої                                    а на шостий відпочиваємо.

П'ять днів нічого не робимо,         п'ять пальців.

Десята вода                                       і всі за одного.

 

VІ. Підсумок уроку.

Вправа «ланцюжок».

  1. Що називається числівником?
  2. Яким членом речення виступають числівники?
  3. На які питання відповідає числівник?
  4. Привести приклади числівників?
  5. Чи потрібні числівники в нашому мовленні?

 

VII. Домашнє завдання.

Вивчити параграф 54.

Виконати вправу 451 (переписати текст, підкреслити числівники).

1

 

doc
Додано
24 березня 2018
Переглядів
2165
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку