1) Практична мета даного циклу: навчити розуміти нові слова та використовувати їх в мовленні,
2) розвиваюча: розвивати вміння учнів відтворювати структури в усному мовленні; удосконалювати навики читання вголос;
3) освітня: розширити знання учнів про небезпеку забруднення навколишнього середовища, пізнавальні інтереси учнів, їх кругозір.
4) виховна: виховати свідоме ставлення учнів до навколишнього середовища
УРОК I
Тема: ОХОРОНА ПРИРОДИ
Мета:1) практична: навчити розуміти нові слова та використовувати їх в реченнях, організувати тренування та використання в усному мовленні структур” to take care of”,“ to be obliged to..”, “to do harm”, etc.
2) розвиваюча: розвивати вміння учнів відтворювати структури в усному мовленні; удосконалювати навики читання вголос;
3) освітня: розширити знання учнів про небезпеку забруднення навколишнього середовища, пізнавальні інтереси учнів, їх кругозір.
4) виховна: виховати свідоме ставлення учнів до навколишнього середовища
Обладнання уроку: роздатковий матеріал
I Вступне слово вчителя
Dear children! Our lesson is devoted to Nature. It is in danger now. People kill the trees and animals. As a result many types of animals and plants are vanishing now. Many rivers and lakes are poisoned too. We all know that Nature is our home; we must take care of it.
II Мовна підготовка:
Answer the teacher’s questions:
1) What should we do to save our planet and nature? 2) What do you personally do to protect it? 3) How many trees have you planted? 4) Do you take care of nature? 5) Do you lie to spend time in the open air?, etc.
III Введення нового матеріалу
Translate the given words from English into Ukrainian (match the pairs of words):
Ecology навколишнє середовище
To depend on забруднювати
To poison екологія
Protection відходи
Environment залежати від
Waste отруювати
To pollute охорона
a) кожного дня ми викидаємо мільйони тон сміття;
в) багато річок та озер є отруєні;
c) все залежить від тебе у цьому світі;
d) не бійся, тобі ніщо не загрожує;
e) що ти робиш, щоб зберегти природу?;
f) тварини та рослини є жертвами людської жорстокості;
g) озоновий шар захищає нас від сонячних променів;
р)це стихійне лихо завдало великої шкоди.
Читання учнями тексту “ Living in cities’
Pair work: children work in two groups and speak about advantages and disadvantages of living in cities and in the country.
Group A- makes a list of advantages and disadvantages of living in cities; group B- makes a list of advantages and disadvantages of living in the country.
Pupils answer teacher’s questions on the text.
IV Домашнє завдання: вивчити нові слова, скласти речення
з новими словами.
V Підведення підсумків уроку.
УРОК II
Тема: ОХОРОНА ПРИРОДИ. ЧОРНОБИЛЬ-ЛЮДСЬКА ТРАГЕДІЯ І БІЛЬ.
Мета: 1) практична: розширити лексичний запас учнів по темі, навчити учнів використовувати слова попереднього уроку у своїх висловлюваннях;
2) розвиваюча: розвинути навики застосування нової лексики в усному мовленні; навики сприйняття тексту на слух;
3) освітня: заохочувати учнів до вивчення та розуміння мови;
4) виховна: виховати в учнів любов до природи.
Обладнання уроку: 1) фрагмент фільму про
Чорнобиль;
2) магнітофонний запис тексту
“Chornobyl”;
3) роздатковий матеріал.
I Мовна підготовка.
Comment on the following quote (teacher encourages pupils to speak on the quote)
“The Earth doesn’t belong to us. We belong to the Earth.”
II Введення нового матеріалу:
1) опрацювання нової лексики:
a) pronounce correctly:
Victim to poison
Explosion radioactive
To throw away water contamination
Damage measures
b) make up pairs (match the words) :
to do power station
ozone pollution
air harm
nuclear contamination
land industry
chemical layer
Watch the fragment about the Chernobyl catastrophe.
Учні переглядають фрагмент фільму з метою отримати найбільш повну інформацію;
3) презентація нового матеріалу. Учні прослуховують текст “Chоrnobyl”, роблять нотатки, вилучають найбільш важливу інформацію.
4) обговорення прослуханого тексту.
III Домашнє завдання: take an interview with a person who was the witness of Chornobyl accident; retell the text.
IV Підведення підсумків уроку.
УРОК III
Тема: ОХОРОНА ПРИРОДИ. СТИХІЙНІ ЛИХА та КАТАСТРОФИ.
Мета: розвинути навики читання, навчити розуміти нові слова та вживати їх в реченнях; організувати тренування у використанні нових слів під час читання та в усному мовлені; розвинути пізнавальні інтереси учнів, їх кругозір.
Обладнання уроку: 1) довідник”Rare Animals and Birds”;
2) роздатковий матеріал.
I Мовна підготовка.
Fill in the gaps:
II Введення нового матеріалу:
1) презентація вірша “A Man is Made of Flesh and Blood”
a) Учні прослуховують вірш у виконання вчителя, потім читають його самостійно.
Read the following poem. To translate use the dictionary if necessary.
A man is made of flesh and blood,
Of eyes and bones and water,
The very same things make his son
As those that make his daughter.
A tree is made of leaf and sap,
Of bark, and fruit and berries.
It keeps a birds’ nest in its boughs,
And blackbirds eat the cherries.
A table’s made of naked wood
Planed smooth as milk. I wonder
If table ever dreams of sun,
Or wind, and rain and thunder?
And when man takes his axe and strikes
And sends a sawdust flying-
Is it a table being born?
Or just a tree that’s dying?
b) Answer the question:
What is the man idea of the poem?
2) Listening Comprehension
Answer the question: what damage has been done to the Nature?
Pupils listen to the letter from Nature and determine the topics discussed in it.
Help, people, help!
I’m Nature. I am dying.
I am sending you a letter. You are destroying me day after day. Don’t you see my air is so polluted; my seas, my rivers and oceans are dark grey because of all that garbage. Every day you can hear about car crashes, shipwrecks, and train and plane accidents. Every year there are a lot of earthquakes, floods and fires. There are many explosions because of gas leak. Sometimes people don’t realize the danger. People! Can you breath this air? Don’t you understand you are the cause of many accidents? Don’t you see all natural disasters are a protest against your actions?
People! Quietly and slowly you are destroying yourselves. Please, stop it!
Post-listening task.
General discussion of the issues touched upon in the text.
III Домашнє завдання: to prepare to the word dictation; to learn the poem by heart.
IV Підведення підсумків уроку.
УРОК IV
Тема: ОХОРОНА ПРИРОДИ
Мета: розвивати навички роботи з довідковою літературою; розвивати вміння висловлюватись по заданій ситуації в межах вивченої теми; ознайомити учнів з основними факторами забруднення навколишнього середовища; прищепити учням любов до природи та бажання піклуватись про неї.
Обладнання уроку: 1) довідник “ Nature in Ukraine”;
2) газета” English”
I Фонетична зарядка
Explosion sulphur
Consequence nitrogen oxides
Significant molecules
Ultraviolet rays to penetrate
Acid rain immune system
II Мовна підготовка
Aктивізація лексики по темі уроку
-a loud sound, caused by sthg exploding explosion
-result; sthg that follows from an action consequence
-very important significant
-amount; the number of babies born each year the birth rate
-which happened a short time ago recent
-to draw attention; to point, to show by a sign to indicate
-the things which are necessary for a particular equipment
activity
-thankful, showing thanks to another person grateful
b) find pairs of synonyms; opposites
to protect species to save to establish
to ruin grateful to clean rare
kind, sort important to destroy dangerous
harmful to take care harmless to waste
to pollute to destroy common to pollute
to point modern, latest, up-to-date
recent dangerous
significant to indicate
thankful to contaminate
c) translate the following sentences:
III Декламування вірша
IV Введення нового матеріалу
The earth is rich in… . Crops are grown on the …and fish are caught from the … . Forests give us .... Metals are mined from … . Coal, gas and oil are important natural… . They provide us with…to light our homes and power factories. But they are not last forever.
By learning to use Earth’s riches we have made our live easier. But we are also spoiling our… .Factories, cars and power stations pump …and… into the air. This… the air. Pollution harms our own…and kills… .
Health, sea, timber, wildlife, land, rocks, resources (2), smoke, energy, planet, pollutes, gases.
V Домашнє завдання: write a short story according to the pictures.
VI Підведення підсумків уроку.
УРОК V
Тема: ОХОРОНА НАВКОЛИШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА
Мета: вдосконалити навики читання; навчити учнів працювати з газетою англійською мовою; організувати тренування нової лексики під час читання та використання нових слів в усному мовленні; навчити учнів деяким прийомам підготовки повідомлення за газетою.
Обладнання уроку: 1) газета “English”;
2) роздатковий матеріал;
3) ілюстрації
4) кліп пісні “Earth Song” Майкла Джексона.
I Вступне слово вчителя
Mankind long believed that whatever we did the Earth would remain the same. Now we know that it is untrue and many people believe the way that we live our lives today is having an extremely bad effect on the environment. So it’s high time we gave a warning to the world.
a) How can we save our planet?
There are some solutions to the problems. They will help you to tell how we can save it.
Saving our planet |
Everyone can help make the Earth a cleaner, healthier place to live We can help to keep the earth beautiful by planting trees We can help to keep the Earth clean by being careful with our rubbish |
b) Read the following statements and find the most important factors that affect ecology.
1 It is very dangerous because fish and sea animals die.
2 It spoils the atmosphere.
3 In food they harm people’s heath.
4 It is the result of mixing gases, chemicals and water in the atmosphere. The mixture falls back to earth and kills plants. They can harm people too.
5 It pollutes out planet with paper and rubbish.
6 They grow near the equator. Our planet needs them to control its climate.
A Acid rains
B chemicals
C sea pollution
D waste
E pollution
F rain forests.
II Введення нового матеріалу
a) Активізація лексики по темі уроку
Let’s pronounce the most difficult words on the topic:
Acid rains, droplets, to release, sapphire, to acidify, nitrogen oxides, ozone layer, ultraviolet rays, to increase, to weaken, immune system, to reduce, the life cycle, to undermine, destructive, to penetrate, protective, molecules.
b) Робота в парах
Work in groups. The range of environment problems.
Put the right number at the right word.
One of the most (1) forms of air pollution is (2). It results from the release into (3) of sulphur and (4) that react with water (5) and return to earth in the form of acid rain, (6). Acid rain is (7) forests in Canada, the USA, and central and northern Europe, (almost every (8) is affected). It has acidified (9) and they can’t support fish, wildlife, plants and insects. (In the USA 5 lakes (10) this type of pollution).
Acid rain; droplets; killing; dangerous; species of tree; nitrogen oxides; mist or snow; lakes; suffer from; the atmosphere.
The (1) layer of the Earth, the ozone layer, which protects the Earth from the sun’s (2) UV (ultraviolet) rays, is being damaged by CFCs (chlorofluorocarbons). They are released by the daily use of (3) and household products: refrigerators, air conditioners, cleaning chemicals, (4). In the ozone layer they attack the ozone (5) making a “hole”. This “hole” allows more UV rays (6) to the Earth. It increases the risk of (7), weakens the immune system of people. Besides, UV rays influence the oceans, (8), reduce economically important (9) (rice, cotton, soybeans). The life cycle is going to be undermined by (10).
Crops; food packaging; to penetrate; the ozone; destructive; the growth of plankton; industrial; skin cancer; protective; molecules.
III “Earth Song “ by M. Jackson.
Listening to the song and watching the clip of the song.
What feelings does this song arouse?
IV Домашнє завдання: write a short article to the school
newspaper “New Generation” about the
nature pollution in your region.
V Підведення підсумків уроку.