Цикл уроків з теми "Дієслово"

Про матеріал
Цикл уроків із теми "Дієслово": 1. Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий). 2. Доконаний і недоконаний види дієслова. 3. Творення і правопис дієслів умовного способу.
Перегляд файлу

Урок

Тема: Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий)

Мета: 

Навчальна:  поглибити знання семикласників про способи дієслів; формувати загальнопізнавальні вміння відрізняти дієслова різних способових форм, правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль способових дієслів; удосконалювати навички правильного й доречного використання способових дієслів в усному та писемному мовленні;

Розвиваюча: розвивати логічне та творче мислення, пам'ять.

Виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до видатних людей України.

Обладнання: таблиці «Дієслово», схема етапів уроку, індивідуальні картки, елементи українського побуту, музичне оформлення, комп’ютер, мультимедійний проектор.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: засвоєння найуживаніших фразеологізмів (у тому числі прислів’їв, приказок), до складу яких входять дієслова дійсного, умовного, наказового способів.

Культура мовлення і стилістика: уживання одних способів дієслів чи форм певного часу замість інших.

Текст (риторичний аспект): складання висловлювань у художньому стилі з дієсловами дійсного, умовного й наказового способів.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Форма проведення: урок-подорож

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Діти, сьогодні ми з вами продовжуємо свою подорож країною «Морфологія», досліджуємо нові та цікаві місця міста «Дієслово». Наша екскурсія буде дуже цікавою та захоплюючою. На кожній зупинці вам будуть запропоновані завдання, виконуючи які, ви  будите отримувати  чарівні кленові листочки, які потім перетворяться в бали. (див. додаток 2)

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Зупинка 1 Вибірково-пошукова робота

Прочитати речення. Знайти й виписати з них у три колонки дієслова, що виражають: 1) реальну дію; 2) не реальну, а бажану, можливу дію; 3) спонукання до дії.

1) Без людської праці вся земля заросла б бур’яном (О. Довженко). 2) Книжку читай — розуму набувай. 3) Коли б знав, де впаду, то соломки підстелив. 4) Візьмись за діло з розумом — і сніг запалає. 5) Не зарікайся всього робити, тільки зарікайся своє вухо відкусити. 6) Живи своїм розумом, але звіряйся з чужим. 7) Було б бажання, а розум знайдеться. 8) Була б голова на плечах, а хліба вона придумає (Нар. творчість).

Дієслова,що виражають реальну дію

Дієслова,що виражають не реальну, а бажану, можливу дію

Дієслова,що виражають спонукання до дії.

 

 

 

 

 

Зупинка 2

Робота з теоретичним матеріалом задля зіставлення нових знань з базовими

Пояснення вчителем нового матеріалу за допомогою узагальнювальної таблиці.

 Способи дієслів

Спосіб дієслова вказує на відношення дії до дійсності, встановлене тим,  хто говорить

Дійсний

Умовний

Наказовий

Дієслова означають

реальну дію, тобто ту, яка відбувалася, відбувається чи відбуватиметься. Дієслова змінюються за часами, числами та особами.

Дієслова означають дію не реальну, а тільки бажану або можливу за певних умов. Дієслова змінюються за числами, а в однині — й за родами

Через наказ, прохання, побажання, пораду, заклик виражає спону-кання до дії Дієслова змінюються за числами та особами

ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми

Зупинка 3

Дослідження-відновлення

Відновити народні вислови, поставивши дієслова, що в дужках, у формі 2-ої особи однини дійсного способу.

1. Як (дбати), так і (мати). 2) Як (працювати), так і (мати). 3) Як не (робити), так й не (мати). 4) Як (робити), так і (ходити). 5) Як (шити), так і (пороти) (Нар. творчість).

Визначити вид дієслів (доконаний/недоконаний). Дібрати видові пари. Дослідити, до яких дієслів не можна дібрати видову пару.

Зупинка 4

Гра «Хто швидше»

Утворити від поданих дієслів теперішнього часу форму наказового способу. (Учитель називає дієслова теперішнього часу, а учні по черзі утворюють форму наказового способу.)

Кличете, наближатися, малюєте, розвиваємо, плекаємо, принесемо, в’яжете, радіємо, пишаємося.

Зупинка 5

Робота в групах

Ігрове завдання «Знайди слово»

1 група

Відновити дієслова у формі наказового способу.

1) Лізти (у формі І особи множини). 2) Сидіти (у формі І особи множини). 3) Стати (у формі І особи множини). 4) Вносити (у формі І особи множини). 5) Лагодити (у формі ІІ особи множини). 6) Вивозити (у формі ІІ особи множини). 7) Примітити (у формі ІІ особи множини). 8) Дозволити (у формі ІІ особи множини).

1.

 

 

ь

м

о

2.

 

 

ь

м

о

 

3.

 

 

 

ь

м

о

 

4.

 

 

 

ь

м

о

 

5.

 

 

 

 

ь

т

е

 

6.

 

 

 

 

ь

т

е

7.

 

 

 

 

 

ь

т

е

8.

 

 

 

 

 

ь

т

е

 

Ключ. 1. Лізьмо. 2. Сядьмо. 3. Станьмо. 4. Вносьмо. 5. Лагодьте. 6. Вивозьте. Примітьте. Дозвольте.

 

2 група

Дієслова різати, вірити, стежити, ударити, висипати, залишити, покликати поставити у формі ІІ особи однини.

1.

 

ж

 

2.

 

р

 

3.

 

 

ж

4.

 

 

р

5.

 

 

 

п

 

6.

 

 

 

ш

 

7.

 

 

 

 

ч

8.

 

 

 

 

в

 

Ключ. 1. Ріж. 2. Вір. 3. Стеж. 4. Удар. 5. Висип. 6. Залиш. 7. Поклич. 8. Постав.

Зупинка 6

Антонімічна п’ятихвилинка

 У порожні кліточки правої частини фігури вписати антоніми до поданих дієслів у тій же формі наказового способу. Визначити особу й число дієслів.

х

о

в

а

й

 

 

1.

 

 

 

 

 

 

з

м

о

ч

и

2.

 

 

 

 

 

в

н

о

с

ь

3.

 

 

 

 

 

б

у

д

у

й

4.

 

 

 

 

 

в

х

о

д

ь

5.

 

 

 

 

 

з

г

а

д

у

й

6.

 

 

 

 

 

 

з

н

и

к

н

и

7.

 

 

 

 

 

 

в

и

к

и

н

ь

8.

 

 

 

 

 

 

 

V. Підсумок уроку

- Ось і закінчилась  наша подорож. А зараз, будь ласка, підрахуйте кленові листочки, які ви отримали, щоб виставити   бали та заповніть аркуш «Рефлексія»

Рефлексія (учні мають позначити знаками «+» або

 «-» своє ставлення до кожного етапу уроку)  див. додаток 1

VI. Домашнє завдання

1. Виписати з підручника літератури розповідь у художньому стилі. Визначити способи вжитих дієслів. Указати на їх морфологічні ознаки.

2. Записати два дієслова, що виражають: а) дію; б) стан. Утворити від них усі способові форми. На прикладах довести особливості зміни дієслів у дійсному, умовному і наказовому способах.

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Рефлексія

Моє ставлення до запропонованого завдання

Вибірково-пошукова робота

 

Робота з теоретичним матеріалом

 

Дослідження-відновлення

 

Гра «Хто швидше»

 

Ігрове завдання

«Знайди слово»

 

Антонімічна п’ятихвилинка

 

Корисно

 

 

 

 

 

 

Цікаво

 

 

 

 

 

 

Пізнавально

 

 

 

 

 

 

Як завжди

 

 

 

 

 

 

Не зрозуміло

 

 

 

 

 

 

Сумно

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Оцінювання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Урок №

  Тема: Доконаний і недоконаний види дієслова

Мета:

Навчальна:  ознайомити семикласників із доконаним і недоконаним видами дієслів, сформувати вміння розрізняти дієслова доконаного і недоконаного видів; пояснити причини специфічної зміни ознаки всіх форм дієслова.

Розвиваюча:  розвивати вміння доречно вживати види дієслів в усному та писемному мовленні.

Виховна:  за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до історичного минулого країни.

Обладнання: таблиці «Дієслово», схема етапів уроку, індивідуальні картки,  музичне оформлення, комп’ютер, мультимедійний проектор.

Внутрішньопредметні зв’язки:  Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів, до складу яких входять дієслова.

Текст (риторичний аспект): удосконалення вмінь відновлювати деформований текст, уставляючи потрібні за змістом дієслова.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Форма проведення: урок КВК

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Сьогодні у нас незвичайний урок, а урок КВК. Ми зараз поділимося на три команди, кожна обере собі капітана і почнемо працювати. За кожне завдання учасник команди буде отримувати діаманти, які в кінці уроку можна обміняти на бали. А загальний підрахунок алмазів у команді визначить, яка команда перемогла.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Іконкурс

Домашнє завдання

 Домашнім завданням вам було скласти кросворд на тему «Дієслово» у вигляді невеличкої презентації. Зараз кожна команда по черзі пропонує свій кросворд іншій команді, яка розгадує та набирає бали.

ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку

IV. Актуалізація опорних знань семикласників

ІІ конкурс

Колективна робота над текстом

Прочитати вголос текст. Визначити його стиль і тип мовлення. Дібрати до нього заголовок.

Коли в середині дев’ятого століття в морі поблизу столиці могутньої Візантії Царгорода з’явилася величезна ескадра руських суден, візантійці, як свідчать історики, уже добре знали, з яких земель прибули ті кораблі і що за люди там живуть. Їм зоставалося лише зрозуміти одне: якщо Русь виставила стільки воїнів і в неї такий гігантський флот, значить, вона — справді могутня держава.

Звістки ж про Київську Русь як велику державу з’являються у візантійських хроніках уперше в VI–VIII століттях, а згодом вони там займають дедалі більше місця (За М. Слабошпицьким).

Завдання І команди

 Виписати дієслова. З’ясувати їх лексичне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль.

Завдання ІІ команди

Розібрати виділене слово за будовою, дібрати до нього синоніми.

V. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи з теми

Опрацювання теоретичного матеріалу

Коментар учителя. Вид — специфічна ознака всіх форм дієслова — указує на характер перебігу дії в часі, виражає відношення дії до її внутрішньої межі. Недоконаний вид виражає незавершену дію, відповідає на запитання що робити? Доконаний вид виражає завершену дію, відповідає на запитання що зробити?

Видові пари

Доконаний вид

Недоконаний вид

Одновидові

Кохати – покохати.

Говорити – сказати.

Схаменутися

Розкричатися

Відшуміти

Прагнути

Намагатися

Погукувати

Гарантувати

Женити

Вінчати

У деяких дієсловах значення доконаного і недоконаного видів може виражатися однією формою. Такі дієслова називаються двовидовими. Окремі дієслова мають тільки форму недоконаного або доконаного виду (переважно дієслова з префіксами роз-, на-, за-, про-, від).

За допомогою префіксів можуть утворюватися слова з лексичним значенням

одним і тим же (видові пари)

різними (не є видовими парами)

Робити, писати

Зробити, написати, дописати

Переробити, приробити, заробити, виробити, відробити. Записати, списати, переписати.

ІІІ конкурс

Творче конструювання

Із поданими фразеологізмами скласти речення. Виділити дієслова. Визначити їх вид та інші морфологічні ознаки.Розкрити значення фразеологізмів

І команда. Шилом патоки вхопити. Веремію закрутити. Руки розв’язати. Розводити боби. Гострити зуби.

ІІ команда. Як води в рот набрати. Тримати язика за зубами. Взяти гору.

ІІІІ команда. Розводити боби. Гострити зуби. Одібрало мову.

ІV конкурс

Гра « Хто більше»

Навести приклади прислів’їв, приказок або загадок, де зустрічаються дієслова. 

VІ. Систематизація й узагальнення знань з теми

Vконкурс

Конкурс капітанів

Капітани витягають аркуші з питаннями і дають розгорнуту відповідь

Дати відповіді на питання

І команда

  1. Як розрізняти дієслова доконаного і недоконаного виду?

ІІ команда

  1. Як утворюються видові пари дієслів?

ІІІ команда

  1. Які дієслова не мають видових пар?

VIІ. Підсумок уроку

 -  А зараз, будь ласка, підраховуємо діаманти, перемагає та команда, які зібрала їх більше, в кожен учасник рахує свої, щоб обміняти їх на оцінки.

VIIІ. Домашнє завдання

1. Скласти кросворд на тему «Дієслова доконаного і недоконаного виду».

2. Виписати з повісті А. Чайковського «За сестрою» 10 дієслів. Поставити їх у неозначеній формі, визначити вид. 2–3 дієслова розібрати за будовою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Лист оцінювання

12 балів

 

 

 

                        

11 балів

1 діамант = 1 бал

Урок

Тема: Творення і правопис дієслів умовного способу

Мета:

Навчальна: поглибити знання семикласників про способи творення й особливості правопису дієслів умовного способу; формувати вміння правильно визначати спосіб дієслова, розрізняти й доречно використовувати в мовленні дієслова умовного способу.

Розвиваюча: розвивати  культуру усного й писемного мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу.

Виховна: виховувати почуття поваги, гордості за досягнення наших співвітчизників, любов  до усної народної творчості.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: уживання дієслівних синонімів, антонімів у переносному значенні.

Текст (риторичний аспект): створення висловлювань у художньому стилі з дієсловами умовного способу.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Навчальне читання мовчки

Прочитати мовчки текст. Визначити, від якої особи ведеться розповідь. Знайти дієслова, визначити їхх спосіб (дійсний, умовний чи наказовий). Дієслова якого способу відсутні в тексті?

РОДИННИЙ СПОГАД

З чого ж почати, аби не захаращувати спогадів про Івана Світличного? Хотілося б почати з глибокого коріння нашого роду, але де воно, те коріння? Старобільщину як частину Дикого Поля заселювали щойно в ХVІІ столітті, а в селі, де третину корінного населення забрав один лише 1933 рік, нелегко відшукати навіть усні перекази про предків.

Іван був первістком у молодого сільського подружжя Меланії й Олексія Світличних. Під час голоду 1932–1933 років Іванові було 3–3,5 роки. Батьки не дали йому померти, бо, здається, швидше померли б самі, рятуючи дитину. Зрештою, батько помер би, якби його не взяв до себе в місто Луганськ молодший мамин брат.

Під час майстрування на погрібнику вибухового механізму в Іванових руках стався вибух. Якщо б мама не мобілізувала свої сили, то Іван залишився б калікою. Маючи таку фізичну ваду, Іван був винятково майстровитий (За Н. Світличною).

  •                   Дослідити, які дієслівні форми наявні в тексті. Назвати їх.
  •                   Визначити, до яких частин мови належать виділені слова. Дібрати до них спільнокореневі дієслова.

« Музичний диктант »

Лунають уривки українських народних пісень, а ви виписуйте з них дієслова, визначайте час, вид, спосіб.

  1. Світить місяць, світить ясний,

           А зіроньки миготять

  1. Їхав козак за Дунай,

Сказав : «Дівчино, прощай

  1. Ой дівчина по гриби ходила

В зеленому гаї заблудила…

Робота з підручником

Виконання вправи

ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

Вибіркова робота

Прочитати речення. Виписати дієслова умовного способу. Пояснити спосіб їх творення.

1) Якби мені черевики, то пішла б я на музики. 2) Коли б знав, де впаду, то соломки б підстелив. 3) Ах, коли б вистачило мені сили й часу, написав би я роман про визволення Західної України, про возз’єднання наших народів. 4) Я працював би день і ніч хоч сто років і ніколи б не знав ні втоми, ні нудьги, і ніколи б не докучала мені робота. 5) Я міг би довго жити і творити багато лише на основі добра, на основі позитивних стимуляторів.

До дієслів умовного способу дібрати інфінітиви.

Вибірковий аудіодиктант

З-поміж дієслів виписати ті, що вжиті у формі умовного способу. Свій вибір обґрунтувати.

Збагнув би, посолив, сядь, цвенькала б, хай найметує, днювали, обідати, зрозумів би, нехай пишуть, приїдьте, присвоїв, покращила, прориваються, сідатиме, утворіть, чіплявся б, випік, палахкотів би, заміси.

ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

Дослідження-відновлення

Списати уривки з віршованих творів, розкриваючи дужки. Виділити закінчення дієслів умовного способу. Визначити число й рід дієслів умовного способу. З’ясувати особливості вживання частки б(би).

Заздрю я бджолі найбільше в світі.

Коли (б,би) так навчився працювати —

Скільки міг (б,би) правди назбирати

У життя,

На буйнім його цвіті.

П. Воронько

Якби я втратив очі, Україно,

То зміг (б,би) жить, не бачачи ланів,

Поліських плес, подільських ясенів,

Дніпра, що стелить хвилі, наче сіно.

У глибині моїх темнот і снів

Твоя лунала (б,би) мова солов’їна;

Той світ, що ти дала мені у віно,

Від сяйва слова знову (б,би) заяснів.

Д. Павличко

Творча робота

Утворити від поданих дієслів форму умовного способу. Змінити ці дієслова за родами й числами (усно).

Хотіти, працювати, доторкнутися, повірити, писати.

Використовуючи утворені дієслова умовного способу, дати відповідь на запитання: що було б, якщо зникли б твори відомих майстрів слова?

Завдання для кмітливих

1. Назвати три дієслова у формі минулого часу, співзвучні з віддієслівними іменниками чоловічого роду 2-ої відміни твердої групи.

2. Яке дієслово, що означає будівельну роботу, у формі наказового способу в 2-й особі однини співзвучне з іменником чоловічого роду 2-ої відміни твердої групи на означення професії будівельника?

3. Яке дієслово, що має префікс, у наказовому способі в другій особі однини співзвучне з прикметником чоловічого роду, що означає внутрішні якості людини в називному відмінку?

Ключ: 1. Біг, віз, ніс. 2. Штукатур. 3. Злий.

Гра «Хто швидше»

Дати відповіді на запитання:

1. Якому способові дієслова властиві не всі особові форми?

2. У формі якого способу і часу дієслова не змінюються за особами?

3. Як утворюються дієслова умовного способу?

V. Підбиття підсумків

Оцінювання учнів

VI. Домашнє завдання

Виписати з творів українських поетів уривки, у яких уживаються дієслова у формі умовного способу. Наприклад: «Якби ви вчились так, як треба, то й мудрість би була своя»

(Т. Шевченко).

 

doc
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
2303
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку