Цикл уроків по темі :
« Падіння республіки та утворення імперії в Римі ».
Всесвітня історія 6 клас .
Урок №1
Тема уроку : Диктатура Гая Юлія Цезаря .
Мета уроку : Познайомити учнів з періодом диктатури Юлія Цезаря в Римі , проаналізувати внутрішню і зовнішню політику ; розвинути уміння аналізувати історичні події працювати з програмним продуктом , уміння робити висновки ; виховувати інтерес до історії .
Тип уроку : вивчення нового матер‘ялу .
Обладнання : ПК , роздатковий матеріал , ілюстрації , атлас .
Нові поняття : антична культура , варвари , проскрипції , тріумвірат , громадянські війни , імператор , календа , нони , іди .
Хід уроку .
Бесіда .
Таким чином вчитель підводить учнів до думки про те , що тріумвірат став першим кроком до встановлення в Римі монархічної форми правління .
План уроку
( записаний на дошці ).
Посилення влади полководців у Римі . Диктатура Сулли .
Розповідь вчителя
Варварський світ .
Колективна робота з підручником .
Учні опрацьовують питання « Посилення влади полководців у Римі » і відповідають на запитання :
Розповідь вчителя
У 82 – 79 рр. до н. е. диктатором у Римі став полководець Луцій Корелій Сулла . Використавши збіг сприятливих обставин , в данному випадку війну проти Мітрідата він зміцнив своє положення , після чого повернувся в Рим , захопив владу і проголосив себе диктатором . В боротьбі зі своїм супротивником Гаєм Марієм використав так звані проскрипції ( списки імен ворогів ) в результаті чого було вбито 40 секретарів , 150- вершників і багато безневинних людей .
Питання до учнів .
Громадянська війна 40 – х років до н. е. в Римі .
Розповідь вчителя
Питання до учнів .
Робота з комп‘ютером
Бесіда .
Диктатура Юлія Цезаря .
Розповідь вчителя .
Робота з підручником .
( учні записують в зошит та оголошують ті зміни , які провів Цезар у Римській державі ) .
Запитання до учнів .
Висновок вчителя .
Громадянська війна в Римі привела до влади Цезаря , який проводячи політику милосердя , викликав невдоволення сенаторів , що змовившись вбили його . В свою чергу смерть Цезаря приводить знову до громадянської війни , яка виводить на арену історії – Октавіана .
Урок №2
Тема уроку : Рим стає імперією .
Мета уроку : продовжити працювати над темою « Падіння республіки та утворення імперії в Римі » , ознайомити учнів з загибеллю республіки та встановленням влади імператора в Римі ; звернути увагу учнів на зміни , які були здійснені Октавіаном Августом у внутрішній політиці Риму , на особливості зовнішньої політики пояснити поняття « принципат » , « префектор » . Розвивати вміння висловлювати власну точку зору , працювати з картою . Виховувати самостійність , повагу один до одного .
Тип уроку : Вивчення нового матеріалу .
Обладнання : Атлас , настінна карта , « Стародавній Рим » .
Нові поняття і терміни : Август , « принцес » , фамілія , меценат , гарус пики , авгури .
Хід уроку .
Історичний диктант .
Вчитель оголошує мету та план уроку .
Розповідь вчителя :
Робота учнів з підручником .
Бесіда .
Повідомлення учня « Принципат Августа » .
Запитання .
Робота з документом .
Розповідь вчителя .
Заповнюємо таблицю «політика Октавіана Августа » .
№ п/п |
Внутрішня політика |
Зовнішня політика |
|
Реформа армії , запровадження посади префекта . |
Продовжував завоювання нових територій . |
|
Наділення ветеранів землею , відібраною у противників . |
Завоювання Єгипту , Мезії , Панонії , Верхньої і Нижньої Германії |
|
Грандіозне будівництво у римі , водопроводи , нові храми , театри , площа – форум Август. |
Утворення провінцій Норік та Реція . |
|
Розквіт Римської літератури : Вергілій , Горацій , Овідій . |
|
|
Золотий вік римської літератури . |
|
Практична робота
Знайти на карті атласу нові території приєднані до Риму у роки правління Октавіана Августа і нанести їх на контурну карту .
Повідомлення учня « Римська релігія » .
Запитання .
Як виникли і що означають слова :
Тема уроку : Місто Рим і його жителі .
Мета уроку : Продовжити знайомство учнів зі здобутками римської держави в галузях архітектури , техніки , науки ; розвинути уміння аналізувати історичні явища , працювати з додатковою історичною літературою , уміння робити висновки ; виховувати естетичні смаки , бажання вивчити культуру інших народів .
Тип уроку : Комбінований .
Обладнання : Ілюстративний матеріал , атлас .
Нові поняття і терміни : Акведук , терми , Колізей , Пантеон .
Хід уроку .
Запитання .
План уроку .
Робота на карті .
Розповідь вчителя .
Опис Риму . Це було велике і гарне місто , збудоване руками рабів . У ІІ столітті до н. е. в ньому проживало понад одного міліонна жителів .а тепер пройдемося вулицями та околицями Риму .
( Використати ілюстрацію « Вид давнього Риму з висоти пташиного
польоту » ) .
Місто було оточено фортечною стіною завдовжки 17 кілометрів , 15 метрів заввишки і 4 метри завтовшки . Від міських воріт в усі кінці світу розходилися дороги , які зв‘язували Рим з усіма провінціями . У центрі міста знаходився головний майдан – Форум . Там здіймалися величезні храми та пам‘ятники .
Запитання до учнів .
Серце давнього Риму – Капітолійський пагорб , або Капітолій . Тут стояв найдавніший храм присвячений Юпітеру , верховному богу римлян . Тут же стояв храм дволикого бога Януса . Якщо римляни вели війну , двері храму завжди були відчинені , коли в країні панував мир , двері храму зачиняли . За всю історію Риму двері храму зачиняли двічі .
Запитання до учнів .
Активне будівництво в Римі почалося в імператорський період . Тоді архітектура набула особливої помпезності . Для зведення палаців імператори обрали Палантинський пагорб Особливо пишний палац звів собі імператор Нерон . Тут височіла статуя Нерона на три метри .
Запитання до учнів .
Поряд із Форумом виникає ціла низка нових форумів , тобто нових площ . Це форуми : Цезаря , Августа , Трояна . До форуму Трояна входили дві бібліотеки , ринок , храми . До нині вціліла лише колона , поставлена на честь перемоги Трояна над данами , колись її вінчала статуя самого Трояна . Тепер на ній стоїть статуя апостола Петра , наступники Нерона розібрали його палац і збудували на цьому місці Колізей .
Бесіда
Розповідь вчителя .
Побут багатих та простих римлян . ( Повідомлення учнів ) .
Запитання до учнів .
Загибель Помпеї та Геркулануму .
Запитання до учнів .
Розповідь вчителя .
Бесіда .
Словникова робота .
Фронтальне опитування .
Вивчити параграф підручника .
Картка № 1
Картка № 2
Картка № З
1. Чому правління династії Антонінів називають " золотим століттям " Римської держави? Наведіть приклади.
Картка № 4
І рівень
Картка № 5
Картка № 6
1. Чи можна вважати зовнішню політику імперії продовженням політики республіки? Відповідь обґрунтуй.
Картка № 7
Картка № 8
Додаток №1
"... В цей час була мудра людина на ім'я Ісус. Він вів праведне життя і славився своєю добротою, багато з числа іудеїв та інших народів стали його учнями. Пі лат засудив його на розп'яття та смерть. Проте, ті , хто стали його учнями, не зреклися свого вчителя. Вони розповідали , що він з'явився їм на третій день після свого розп'яття і був живим . тому вони стверджують, що він і був Месією, про якого говорили іудейські пророки"
Иосиф Флавій "Іудейська Археології
їхні вбивства (тобто християн) супроводжувалися знущаннями. На них одягали шкури диких звірів, щоб потім травити їх собаками, розпинати на хрестах, або спалювали на вогнищах, які підпалювали в темряві. Для цього видовища Нерон надав свої сади...
І хоча на християнах лежала провина і вони заслуговували кари, все таки ці жорстокості пробуджували співчуття до них.
Корнелй
Таціт "Аннали"
Урок № 6
Тема уроку : Підсумково – узагальнюючий за темами « Римська республіка та рання імперія » .
Мета уроку : Повторити , систематизувати та узагальнити вивчений матеріал з теми . Розвивати вміння учнів робити висновки та висловлювати власні думки . Визначити рівень засвоєння учнями матеріалу .
Тип уроку : Повторювально – узагальнюючий .
Хід уроку :
Завдання першого рівня складності .
Виберіть правильну відповідь ( так , ні ) .
Завдання другого рівня складності .
Завдання третього рівня .
Завдання високого рівня .
Збір робіт учнів .
Скласти по даній темі кросворд .
УРОК 5
Тема уроку : Виникнення християнства .
Мета уроку : Пояснити учням причини та процес поширення християнства в Римській імперії , пояснити поняття
« катакомби » , « Євангеліє » , « патріарх » . Звернути увагу
на долю перших християн в Римі . Розвивати вміння працювати з документами , додатковою історичною літературою . Виховувати почуття доброзичливості , поваги до інших .
Тип уроку : комбінований .
Нові поняття і терміни : « Євангелія » , патріарх , катакомби .
Хід уроку .
Робота на картках .
Бесіда за запитаннями .
Розповідь вчителя .
Релігійна криза в Римській імперії :
Зародження християнства :
Бесіда за запитаннями :
Зачитуємо уривок з Нового Заповіту про життя і подвиги Ісуса Христа .
Робота з документом . ( Додаток 1 ) .
Учні записують в зошит термін « Євангелія » .
Запитання :
Поширення християнської моралі .
Учень читає уривок поеми Т. Шевченка « Неофіти »
Запитання :
Робота з текстом підручника ( учні читають присягу римського громадянина і християнські заповіді ) .
Завдання :
Робота з документом ( додаток 2 ) .
Запитання :
Церква ( громада ) єпископ патріарх .
Учні записують в зошит термін катакомби .
Бесіда за запитаннями .
Вчитель робить підсумок : на початку нашої ери релігія Риму зазнає істотних змін – в ній з‘являється нова релігія – християнство .
Опрацювати текст підручника . Підготуватися до підсумково – узагальнюючого уроку по темах « Давній Рим у VII – I ст.. до н. е. » та
« Падіння республіки та рання імперія » .