Цикл вправ з елементами театралізації " Мовні перлинки для нашої дитинки""

Про матеріал

Поданий матеріал включає цикл вправ на розвиток умінь і навичок спілкування державною мовою засобами театралізації в умовах впровадження НУШ.

У даній роботі представлена розробка інтерактивної моделі діяльності учнів на уроках в початковій школі із застосуванням засобів театралізації. На практиці вона втілюється через впровадження творчих груп у навчальний процес, створення умов для переходу до абстрактного мислення, розвиток пізнавальних здібностей та комунікативних умінь учнів, формування особистості як активного члена суспільства.

Перегляд файлу

Цикл вправ з елементами театралізації:

I.  Прогнозуючий етап 

1клас   «Ранкові зустрічі»

Методична ремарка

 Підніміть руку, поверніть голову, присядьте. Ми з легкістю можемо це зробити. Якщо я попрошу вас прискорити серцебиття, покращити настрій… Це  виконати можна лише за допомогою почуттів, емоцій, які нам дуже потрібні в нашій мові, у спілкуванні з іншими людьми. Ця вправа допоможе нам побачити настрій дітей, з якими вони прийшли, відкритість дітей до спілкування.

 Пропоную дітям подивитися на малюнок з емоціями почергово.

Спробуйте відтворити таке саме почуття, як на малюнку.

Про що говорить нам таке обличчя? Коли виникають такі почуття?

 

 

 

 

 

 

 

Тепер візьміть емоційний набір і створіть свій настрій, який опанував вас сьогодні.


 

 Спробуйте показати емоції героїв казок за допомогою цього набору.

 

 

Наступного дня я запропоную дітям обрати ляльку Бі-Ба-Бо і привітатися з дітьми такими словами

Добрий ранок! Я-…(герой). Я сьогодні дуже (веселий, невиспаний, злий, збентежений), тому що…..(причина)

Методична ремарка 

Діти вимовляють голосом казкового героя, якого обрали за власним настроєм.

 

 

 

Після таких вправ на ранкових зустрічах одразу видно дітей сміливих, творчих чи навпаки- сором’язливих, мовчазних.

 

II. Підготовчий етап

Методична ремарка

На цьому етапі вправи доречно використовувати на уроках навчання грамоти.

Саме уроки навчання грамоти дають великі можливості для ознайомлення першокласників із  найважливішими правилами усного та писемного мовлення і спілкування, практичного засвоєння формул ввічливості, які виховують мовну культуру, інтелігентність, вишуканість мовця.

 Починаю вводити роботу в парі.

 

Скласти розповідь за схемою. 

Розпочати словами: Пішов зайчик до лісу і зустрів….

                             
                                                          

 

                                

 

                                                      

                                                  

Далі пропоную розіграти діалог лисички та зайчика за допомогою ляльки.

                                          

Діти в парі розмовляють , міркують і одночасно звикають до ролей, виступів.

 

Методична ремарка

 Далі вправи набувають більш складний характер.

Робота в малих групах.

 Цю роботу проводжу в 1 класі після опрацювання текстів Букваря.

  • Сергій Козлов « Не дивися на мене так їжачку»
  • Галина Малик « Казка про кошеня»
  • Богдана Сахно « Лисичка»

 На сторінках цих творів стоїть позначка ляльки Бі-Ба-Бо.  Діти показують міні-виставі за ширмою , переказуючи тексти підручника.

        Перш, ніж почати будування діалогів, проводжу підготовчу роботу за такими послідовними етапами:

                1) введення учнів у тему, з якої відбудеться діалогування;

           2) з’ясування мовленнєвої ситуації (де, коли відбувається подія, про що йдеться);

           3) визначення психофізіологічного стану дійових осіб (схвильовані, сердиті, веселі);

          4) визначення способів спілкування героїв (вербальні, невербальні – жести, міміка, фізичні дії (штовхання, смикання тощо);

          5) розподіл ролей.

         У процесі відтворення чи побудови діалогів формую у першокласників вміння: регулювати силу голосу, темп мовлення, говорити чітко і правильно, слухати співрозмовника, вживати формули мовленнєвого етикету.

          Продемонструю методику такої роботи на конкретному прикладі.

- Прочитайте вірш Галини Малик «Хто сказав?»

                   Хто це, хто це, хто сказав,

                   що в калюжу Боря впав?

  • Горобці, то ви сказали?
  • Ми в сусідній двір літали!
  • Котик Мурчик, ти сказав?
  • По дахах я мандрував!
  • Песик, може, ти сказав?
  • Я сніданок доїдав!

Котик мамі не сказав,

песик мамі не сказав,

не сказали горобці,

                           все розповіли ...  штанці!

А як?

        2. -  Навчимося виразно читати слова за горобців, котика, песика й автора.

         - Якими ви уявляєте горобців? (Метушливими, спритними, дзвінкоголосими.)

         - А котика? (Поважним, задумливим.)

         - А песика? (Енергійним, швидким.)

       Після характеристики кожного героя учні тренуються читати його слова відповідним темпом і тембром голосу.

        3. - А зараз пограємо в театр. Для цього розподілимо ролі.  Хтось читає слова автора, хтось – горобців, хтось – котика, а  хтось  - песика. ( Під час інсценування вірша відпрацьовуємо також міміку і жести учасників.)   

III. Творчий етап

У 2 класі учні мають поглиблювати  знання про малі фольклорні форми - загадки, скоромовки, лічилки, дитячий ігровий фольклор, казки про тварин, прислів'я та приказки. Другокласники ознайомлюються з найпростішими жанровими особливостями казки на матеріалі казок про тварин, оскільки вони є найпростішими і найдоступнішими для сприймання і розуміння порівняно з іншими видами.

В 2 класі учні читають казки про тварин, знайомляться з дитячим ігровим фольклором і продовжують роботу над загадками, скоромовками, прислів'ями.

 

  Інсценування казок, у яких діалог можна повторити кілька разів.

           Наведу приклад.            

Рукавичка

                                                Українська народна казка

 Автор. Ішов дід лісом та й загубив  рукавичку, От біжить мишка-шкряботушка, влізла в ту рукавичку та й каже.

 Мишка-шкряботушка. Тут я буду жити.

 Автор.  Коли це жабка – скрекотушка плигає та й питає.

 Жабка – скрекотушка. А хто, хто в цій рукавичці живе?

 Мищка – шкряботушка. Я – Мишка – шкряботушка. А ти хто?

 Жабка – скрекотушка.  Я жабка – скрекотушка. Пусти й мене!

 Мишка - шкряботушка. Іди!

Завдання: Продовжити казку (Зайчик – побігайчик, Лисичка – сестричка, Вовчик – братик, Кабан – іклан, Ведмідь – набрідь).

Всі слова казки промовляють діти, грають лялькою.

          Вправа «Лист до бабусі»

 - Уявіть собі, що ви – Червона Шапочка і збираєтесь до бабусі на день народження. Як ви почнете своє  вітання?

          -  Оберіть і підкресліть один із варіантів звертання.  

                1.  Бабусю, вітаю!

     2. Люба бабусю!

     3. Кохана моя бабусю!

               - Прочитайте вітання та оберіть варіант, що вам сподобався. Підкресліть його.

  1. Вітаю з днем народження.
  2. Я прийшла (ов) привітати тебе з чудовим днем – днем твого народження.
  3. Ми всі ради привітати тебе з днем народження.

    -  Прочитайте побажання та оберіть  варіант, що вам сподобався. Підкреслить його.

1.  Бажаю тобі здоров’я, довгих років життя.

2. Дуже хочеться, щоб тебе ніхто не турбував, особливо Вовк.

3. Обіцяю, що буду уважною й обережною, і жодній Вовк мене не обдурить.

   -  Пам’ятайте, що привітання необхідно підписувати. Прочитайте підписи та оберіть варіант, що вам сподобався. Підкресліть його.

 1. Твоя онучка. 

 2. Червона Шапочка.

 3. Любляча тебе онучка.

    - А тепер прочитайте, що у вас  вийшло. Сподобалось?

    Обіграйте цей лист.

Фрагмент уроку – проекту у 2 класі «Українські народні казки про тварин», де батьки залучені до співпраці.

           Тип проекту: творчо – індивідуальний.

            Об’єкт пізнання: народна казка «Лисичка-сестричка».

             Мета: поглибити знання дітей народними казками по тварин, розвинути мовлення учнів, виховати морально – етичні цінності: доброзичливість, працьовитість, доброта, турботливе ставлення одне до одного, сміливість.

             Спосіб розв’язання проблеми: ознайомлення з додатковою довідниковою, фольклорною літературою, власна творча робота дітей.

             Освітній продукт: колективно створений ілюстрований довідник «Народні казки про тварин».

             План виконання проекту

                   1. Обговорення в класі ідеї проекту.

                   2. Склад учасників проекту (учні, учитель, бібліотекар, батьки).

                   3. Висловлювання міркувань щодо форми представлення проекту ( фотовиставка, міні – книга). Запропонувати ілюстрований довідник.

                   4. Обміркування шляхів розв’язання проблеми: ознайомлення зі змістом народних казок про тварин, малювання ілюстрацій, написання анотації.

                   5. Складання власного плану.

                   6. Читання українських казок про тварин.

                   7. Малювання ілюстрацій до казок.

                   8. Показ казки в ляльковому театрі

                   9. Створення колективного ілюстрованого довідника.

                  10. Презентація сторінок довідника на уроці.

            Рекомендації щодо реалізації проекту

             *  Урок 1  ( запуск проекту)

       На уроках під час роботи із книгою виставити книжки – українські народні казки про тварин. Зацікавити дітей  цими казками ( демонструванням ілюстрацій за змістом казок ). Підвести дітей до думки, що було б цікаво прочитати ці всі казки та створити власну книжку  - довідник з ілюстраціями.

            Запропонувати план роботи: оскільки учні ще не досить готові до такої роботи, залучити батьків, вихователя, бібліотекаря, учнів старших класів.

              * Урок 2 (робота з літературою)

             Під час роботи над текстом українських народних казок про тварин підкреслити, що тварини у казках зберігають свої основні ознаки, звички, повадки тощо.

             Ознайомити зі змістом казок, які були на виставці.

               * Урок 3 (робота дітей в групах)

    Розподілити дітей на творчі групи, кожна група готує анонс до свого розділу казок.

                І розділ – екскурс за сюжетом українських народних казок про тварин («Колосок», «Колобок», «Солом’яний бичок»).

                ІІ розділ – мудрість у казках перемагає («Котик і Півник», «Півник та Курочка», «Вовк і семеро козенят»),

                ІІІ розділ – хитрістю жити – ворогів нажити (Казка «Лисичка – Сестричка і Вовк – Панібрат»).

                 * Урок 4 (ілюстрація, інсценізація казки «Лисичка-сестричка»)

                     * Урок 5 – презентація.

           Робота над навчальними проектами є ефективною формою організації пізнавальної  творчості  та й усього життя дітей  і має, на мою думку, великий позитивний вплив на формування особистості молодших школярів і розвиток комунікативної компетентності.

 

В 3 класі коло читання поширюється народними піснями, усмішками. Діти знайомляться з чарівними казками, легендами.

Пропоную такі види роботи над народною казкою:

I група

  • з поданих уривків казок вибрати різні форми привітання;

Діти приносять казки, які читали вдома та відшукують різні форми привітання (розігрують їх у своїй групі)

        II група

  • продовжити казку;

Наприклад:
Колись-то давно, не з моєї пам'яті, мабуть, ще й батьків і дідів наших не було на світі, жив собі убогий чоловік з жінкою, а у них був одним один син, та й той не такий як треба: таке ледащо той одинчик, що господи! Нізащо і за холодну воду не візьметься, а все тільки на печі сидить та просцем пересипається. Уже йому, може, годів з двадцять, а він усе без штанців на печі сидить — ніколи й не злазить; як подадуть їсти, то й їсть, а не подадуть, то й так обходиться... Батько й мати журяться:

— Що нам з тобою, сину, робить? Чужі діти своїм батькам у поміч стають, а ти тільки дурно у нас хліб переводиш!

Так йому не до того; сидить та просцем пересипається... Журились-журились батько з матір'ю, а далі мати й каже: …………………………..

III група

  • озвучити малюнок та показати міні-виставу (скласти діалог з використанням ввічливих слів)

 

IV група

  •  Відновити текст  та  інсценізувати казку « Лисиця та рак»

Лисиця та рак

Біжить … …... Добігає … …  аж дивиться — … виліз з води … … та клешні точить.

—… …. каже йому лисичка.

Поздоровкався … та й каже.

— Я клешнями роблю … … ….

А лисичка тоді йому.

— Тепер я бачу, чого з тебе люди … … … .

— Може, колись теє й правдою ….. … … ….

— Як так, то й так,— каже лисиця.

Повернулась до лісу, стала на .. … … .. . А рак … … … .

— Но!

От лисичка і … … … … .

— Та й забарилась ти, лисичко! Я вже … … … .

Дуже здивувалась лисичка, аж ….

— Чи  ! — каже.

І більш….

 

 

V група

  • скласти аналогічну казку або казку «навпаки».

       « Сильний лев і маленьке мишеня»

В 4 класі діти самостійно розподіляють свої ролі на уроці-театралізації

Можливі ролі:

  • Автор
  • Герої казок
  • Декоратор (підбирає потрібні декорації для казки)
  • Музичний супровід (записує заставки для сцен)
  • Підбір ляльок для вистави (дизайнерські здібності ляльки, самостійне її виготовлення)

Вправа з використанням звукозапису « Склади розповідь за звуком»

Елемент уроку з української мови.

Обладнання: музичний запис (шум лісу, мелодія лисички, падіння каміння, мелодія зайця, мелодія виходу ведмедя)

Мета: розвиток життєвої компетентності, мовлення учнів

Учень читає зашифрований текст, зупиняється в місцях крапочок та слухає звукозапис, вставляє за змістом потрібне слово та розповідає далі.

Примірний текст:

Одного разу я пішов до ..(шум лісу). Раптом мені назустріч виходить ..( мелодія лисички). Я розгубився і пішов до ..( звук падіння каміння), бачу, а біля нього сидить… (мелодія зайчика). Я посміхнувся і побіг далі. Коли почали …(тріск кущів) , а це …(мелодія ведмедя). Я прикинувся …( звук пострілу) і він пішов далі. Як же цікаво і небезпечно було в лісі!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
9 грудня 2018
Переглядів
1589
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку