Урок розвитку мовлення " Ділові папери"

Про матеріал

Урок для учнів п'ятого класу з вивчення написання листа.Ознайомити учнів з основними правилами листування побудовою листа, його мовним оформленням, вимогами до оформлення адреси на поштовому конверті; поняттями «адрес», «адреса», «адресат», «адресант» ; навчити дітей складати змістовні листи на певну тему й грамотно їх оформляти, уживаючи звертання, вставні слова; формувати ключові й предметні компетентності, а саме; діяльнісний і поведінковий компоненти; виховувати шанобливе ставлення до людей, підвищувати мовну й мовленнєву культуру п'ятикласників у процесі усного й писемного спілкування

Перегляд файлу

Українська мова, 5 клас

Тема: Урок розвитку мовлення. Ділові папери. Оформлення конверта (або адреси на поштовій листівці). Лист да рідної людини з використанням звертань та вставних слів

Мета: ознайомити учнів з основними правилами листування побудовою листа, його мовним оформленням, вимогами до оформлення адреси на поштовому конверті; поняттями «адрес», «адреса», «адресат», «адресант» ; навчити дітей складати змістовні листи на певну тему  й грамотно їх оформляти, уживаючи звертання, вставні слова; формувати ключові й предметні компетентності, а саме; діяльнісний і поведінковий компоненти;  виховувати шанобливе ставлення до людей, підвищувати мовну й мовленневу культуру  п’ятикласників у процесі усного й писемного спілкування

 

Очікувані результати: учні розрізняють поняття адрес, адреса, адресат мовлення, додержуються вимог до мовлення та основних правил спілкування

 

Тип уроку: урок розвиток комунікативних умінь (формування комунікативної компетенції)

 

Обладнання: підручник (Чи засоби навчання), пам’ятка «Як оформляти лист», мультимедійна дошка, слайди « З історії листування»

 

Перебіг уроку

  1. Організаційний момент
  2. Установчо-мотиваційний етап

Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

  • Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Закінчить речення.

Я вважаю, що в нашому інформаційному суспільстві листи потрібні (не потрібни), тому що…

      Проведення бесіди про значення листування в житті людини

  • Чи часто вам доводилося писати листи? Кому саме?
  • Чи виникали у вас труднощі під час оформлення листа і конверта? Які саме?
  • Чи відрізняється усне мовлення Від писемного? Чим саме? Яку з них складніше?
  • Яким повинно бути мовлення будь-якої людини?
  • Які в знаєте правила спілкування?

 

 

Робота з пам’ятками

Пам’ятка «Вимоги до мовлення»

  • Змістовність.
  • Логічна послідовність.
  • Багатство.
  • Точність.
  • Виразність.
  • Доречність.
  • Правильність.

«Основні правила спілкування»

  • Бути ввічливим, привітним.
  • Уважно, не перебираючи, слухати співрозмовника.
  • Заохочувати його висловлювати свою думку.
  • Зацікавлено й доброзичливо вислуховувати.
  • Уміти висловлювати незгоду з позицією співрозмовника так, щоб не образити його.
  • Не розмовляти без потреби голосно.
  • Не вживати грубих слів.
  • Говорити про те, що цікаво адресатові мовлення.

 

 

  •  Інтерактивна гра «Май свою думку»

У ХХІ столітті-добі високих технологій, розвитку всесвітньої інформаційної мережі інтернет, комп’ютеризації суспільства-писати листи не треба.

У лівий кут станьте ті, хто погоджуються з цим твердженням, а у правий - хто не погоджується.

  Доведіть свою думку

 

  1. Поглиблення відомостей учнів про листи як жанр мовлення.

  Робота з теоретичним матерілом

 

  • Прочитати текст. Яких рекомендацій необхідно дотримуватися під час складання листів?

 

  Більшість людей пише листи майже автоматично: розповідає про своє здоров’я, роботу або навчання й питає про відповідні факти з життя того, до кого звертається. Але від побудови листа, від слів, які добере автор, немало залежить реакція адресата, його настрій.

Спочатку автор звертається до людини, якій адресує листа. Залежно від змісту, а також від ступеня близькості між тими, що листуються, у звертанні вживаються різні епітети: шановний, вельмишановний, високоповажний, дорогий та ін. Іменник, що означає людину, до якої звертаються, має стояти в кличному відмінку: брате, сестро, мамо, Іване, Галино. Якщо звертання в кличному відмінку: Іване Петровичу, Галино Дмитрівно.

Коли ті, що листуються, говорять одне одному Ви, то це слово має писатися з великої літери.

Звернення до адресата може бути ускладнене привітанням-побажанням, яке передує звертанню й епітету: добрий день, здрастуйте і под. Наприклад: «Добрий день, дорогий друже!» або «Здрастуйте, Олексію!»

Далі автор розповідає про своє життя, здоров’я, родинні новини, про речі, що становлять спільний інтерес. Він просить написати, що нового в того, до кого звертається, і закінчує лист побажанням здоров’я, щастя; передає вітання родичам і знайомим.

Звичайно, можуть бути відхилення у плані викладу, зумовлені певними обставинами, але для людей з нормальними взаєминами характерна доброзичливість, повага, що виражає повними кліше-привітаннями, побажання благополуччя(За Є. Чак).

 

  1. Робота з підручником (§59, с 172)

Робота в парах порадившись, заповніть праву колонку таблиці   «Будова листа»

 

Можливі частини тексту листа

 

Звернення

 

Початкова фаза про стан листування

 

Розкриття основного змісту листа, повідомлення новин

 

Питання до адресата

 

Подяки

 

Прохання писати листи

 

Передача вітань

 

Прощання

 

Кінцівка: підпис

 

Дата і місце написання листа

 

 

  1. Колективна робота з текстами - зразками

 

Прочитайте лист Василя Стуса до сестри. Зверніть увагу на побудову листа, йогом овне оформлення.

Текст 1

Привіт, Олено! Нарешті одержав від тебе лист і довідався, як ті проводиш канікули. Я теж багато читаю. Востаннє я перегорнув сторінку роману, що ти мані радила, «Князь, Кий» В. К. Малика. Ти просиш написати, чи сподобався він мені! Не те слово! Я був настільки вражений подіями з історії Київської Русі. Цікаво було прочитати про героїчну боротьбу наших предків за утвердження й незалежність своєї держави. Знаєш, я вже кілька днів ходжу під враженням, тому більше сьогодні ні про що писати не хочеться.

 Напиши, будь ласка, чи згодна ти з моєю думкою про роман або думаєш по іншому. Чекаю відповіді.

    Сергій

 

Текст 2

  Моя дорога, моя люба, моя далеко сестро!

  Пересилаю тобі сердечні привіти з Новим роком. Веселих свят! Я дуже вдячний за всі тридцять листів. А ще ж я отримав чудову троянду, годинник з музикою, свічки, календар і т. д.

Оце, будь ласка, для тебе мій вірш. Я присвячую його тобі!

24грудня 1978 Відданий вам

  Василь Стус

 

    Текст 3

З листа поета Василя Стуса синові Дмитру

9.02.81 р.

     Дорогий сину!

      Дякую тобі за листа. Знаєш, я був приємно здивований, що ти став краще вчитися, братися за навчання. Може, ті й справді зможеш закінчити чверть без трійок? Чи задоволена тобою мама? Шануйся сину. Не залишай маму саму, частіше бувай з нею, не пускай маму саму нікуди – завжди, коли вона не перечитиме…

      За мене не турбуйся. Я нібито залізний, бо інакше мені просто не можна.

      Обнімаю і зичу добра.

      Пиши, що ти читаєш тепер. Але пиши – тільки тоді, коли є настрій, бажання, а не просто мус.

      Будьмо ж!

 Твій тато

 

Текст 4

З листа Лесі Українки до М. Павлика

3 лютого 1899 року, Берлін

Шановний друже!

Привіт Вам із з Німеччини!.. Хутко тиждень, як я в Берліні, а досі не написала Вам, бо настрій на сприяв. Тільки сьогодні да мені вирок від Бергмана, і то не абсолютний. В неділю (5.11) мене будуть оперувати

Однак біда бідою, а діло ділом.

Згодом подумаю і про одно видання своїх віршів, і багато про що, тепер же, здається, краще ні про що не думати, а так собі, ждати слушного часу.

Щиро стискаю Вашу руку, до побачення чи на прощання, се вже як трапиться

 

Текст 5

З листів Григорія Епіка до дружини й сина

Соловки

Люба моя дружинонько, рідна, хороша Вірусенько, драстуй! Драстуй, Роменцю – сонце моє! Кожен мій подих скерований до вас обох, кожний удар серця б’ється разом з вами. Я здоровий, я живу…

Вірусенько, бережи Ромчика, з нього мусить вирости високоталановита людина, я хочу цього. Я хочу, сам дивитися, як він буде розвиватися, - це така неймовірна радість

  • Слово вчителя

Учитель акцентує увагу п‘ятикласників на тому, що лист – це творчість кожної людини, проте існують основні правила ведення листування: увічливий тон спілкування, увага до адресата (до того, кому адресовано лист, телеграму, бандероль тощо), Уміння писати про себе коротко, про інших – більше й детальніше, уміння писати про цікаві факти й події, обов’язково відповідати на одержані листи

Звертається увага не те, що в листах, як узагалі в мовленні, проявляється характер людини, її розум, знання, рівень культури й вихованості

У листах людина, як правило, щира, бо, пишучи їх, вона не припускає, що ті будуть будь-коли опубліковані; будь-який особистий лист завжди є інтимним, бо призначення його – задушевна розмова з адресатом.

Пам’ятка

«Як оформити лист»

  1. Пишіть на якісному папері.
  2. Дбайте про почерк, охайність оформлення листа і підпису на конверті.
  3. Уживайте звертання. Звертаючись до старших на «Ви», пишіть це слово з великої літери.
  4. Слідкуйте за мовленнєвим оформленням і грамотністю. Пам’ятайте: за тим, як ви говорите чи пишете, судять про вас.
  5. Ставте розбірливий підпис, число.
  6. Не залишайте листів без відповіді.

 

  • Словникова робота

   Адресписьмове ювілейне привітання особі, установі. Ювілярові вручили вітальний адрес.

Адреса – місце проживання особи або розташування установи, напис на конверті, телеграмі. Правильно пишіть адресу

Адресант – той, хто адресує, надсилає лист. Адресант повинен чітко підписуватись

Адресат – той, хто одержує лист

  1.       Робота над оформленням конверту

Ситуативне завдання

  • Беручись до написання листа, ви щоразу замислюєтесь над тим, як його правильно почати і як краще закінчити. Уявіть ситуацію, що ви складаєте лист-привітання:

а) своїм батькам (або дідусеві з бабусею);

б) близькому другові;

в) до редакції дитячої газети.

  • Чи однакові будуть вступна і заключна частини цих листів? Записати варіанти
  • Творча робота

Оформіть конверт і напишіть найкращому другові (подрузі, який (яка) проживають в іншому місті. Під час роботи звертайтеся до пам’яток «Як оформити лист», «Як оформити конверт»

 

 

Пам’ятка

«Як оформляти конверт» (§62, с. 179)

  1. Адреса відправники пишеться вгорі ліворуч, а одержувача – унизу праворуч
  2. Послідовність відомостей така:
  1. Прізвище, ім’я, по батькові (відправника – у називному відмінку, одержувача – у давальному);
  2. Вулиця, номер будинку, квартири;
  3. Населений пункт;
  4. Район, область (за потреби);
  5. Індекс;
  6. Країна (за потреби).

 

  1. Контрольно – оцінювальний етап

Підсумки

  • На уроці я навчився (ла)…
  • Мені найбільше сподобалося…
  • Мені легко вдавалося…

 

  1. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання
  1. Закінчити роботу над складанням листа розпочату на уроці.
  2. З’ясувати значення термінів, пов’язаним із поштовим зв’язок «бандероль», «пошта», «індекс», «поштамт».
  3. Проект «Лист у майбутнє»

Уявіть, що вже проймануло одинадцять років вашого навчання в школі, ви готується до випускного балу… Якими ви себе бачите в майбутньому? Напишіть листа собі в майбутнє – випускнику школи. Розкажіть про себе «сьогоднішніх», свої бажання, плани на майбутнє, що найбільше цінуєте в житті тощо. Підпишіть і здайте на зберігання  вчителю чи керівникові вашого навчального закладу. Попросіть, щоб ці листи вручили вам на випускному балі.

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Супрун Тетяна
Додано
10 грудня 2018
Переглядів
4633
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку