Цільовий проект Збереження соціального здоров’я

Про матеріал
У проекті визначені актуальність проекту, основні завдання, які виходять із розробленої гіпотези, очікувані результати. Представлені етапи реалізації. Запропоновані методологічні засади та наукове обгрунтування реалізації проекту.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Цільовий проект

 

Збереження соціального здоров’я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор проекту: учитель основ здоров’я Новогродівський ЗЗСО І-ІІІ ступенів №7 вищої кваліфікаційної категорії Колосовська Н.А., практичний психолог Задко А.А.

Учасники: педагогічний та учнівський колективи.

База реалізації проекту: Новогродівський ЗЗСО І-ІІІ ступенів №7 Новогродівської міської ради.

Характеристика проекту:

  •                   За кінцевим результатом:практико-орієнтований;
  •                   За кількістю учасників: колективний;
  •                   За тривалістю: короткотривалий;
  •                   За ступенем самостійності: експериментально-дослідницький;
  •                   За характером контактів: внутрішній;
  •                   Термін реалізації проекту: 2017-2018 навч. рік.

Етапи проекту

І. Пошуковий – серпень-вересень 2017 р.

  1.               Створення ініціативної групи.
  2.               Визначення теми, постановка мети.
  3.               Визначення терміну дії проекту.
  4.               Підбір матеріалів на тему здорового способу життя, про шкідливі звички і їх вплив на здоров’я людини .
  5.               Поширення інформації серед учнівського та учительського колективів про здійснення проекту.
  6.               Обговорення методів дослідження.
  7.               Проведення анкетування учнів 5-11 класів з метою виявлення шкідливих звичок.
  8.               Запросити працівників лікарні, робітників соціальних служб міста.

ІІ. Аналітичний – вересень 2017 р.

1.Аналіз та узагальнення результатів опитування.

2. Пошук оптимального способу дослідження мети проекту.

3. Побудова алгоритму діяльності.

ІІІ. Практичний – жовтень-квітень 2017-2018 років.

1.Виконання запланованих заходів.

І V. Презентаційний – травень 2018 р.

  1.               Оформлення остаточних результатів.
  2.               Засідання об’єднання учнівського самоврядування, педагогічної Ради щодо підведення підсумків проекту, аналіз проведених заходів.
  3.               Висвітлення реалізації проекту в шкільній газеті та на сайті школи.

Актуальність проекту

Сучасне розуміння проблеми здорового способу життя в Україні полягає у подальшому розвитку національних традицій та їх взаємозумовленості з гуманістичним й демократичними досягненнями світового співтовариства.

Школа має відігравати провідну роль у створенні умов для здобуття дітьми та підлітками знань, формуванні ставлень та виробленні навичок, які потрібні для захисту власною здоров'я. Освіта допомагає підліткам та молоді ідентифікувати фактори, які впливають на їх вибір стосовно ризикованої поведінки і далі - на стан їх здоров'я.

Протягом останніх років було видано низку наказів, законів, які були спрямованні на збереження, покращення, охорону, відновлення здоров'я нації, в тому числі, і дітей. 

Міністерство освіти і науки України традиційно реалізує багаторічну цілеспрямовану діяльність щодо формування здорового способу життя дітей, керуючись законами України “Про освіту”, “Про дошкільну освіту”, “Про охорону дитинства”, а також багатьма нормативно-правовими актами останніх років, які спеціально спрямовані на розв'язання проблем здоров'я молоді, що навчається. Низка наказів Міністерства освіти і науки свідчить про постійну увагу галузі до формування здорового способу життя та розвитку життєвих навичок: “Про впровадження комплексної програми формування навичок здорового способу життя серед дітей та підлітків (за проектом “Діалог”)”; Міжгалузева програма «Здоров’я нації», Державна цільова соціальна програма «Молодь України», Програма «Сприяння просвітницькій роботі «рівний-рівному» серед молоді України щодо здорового способу життя»та інші.

Державною програмою «Діти України» підкреслюється, що здоров'я підліткового покоління - це інтегрований покажчик суспільного розвитку. Тому формування здорового способу життя є обов'язковим завданням і умовою розвитку творчих здібностей учня та формування його як творчої особистості.

Так проблемою виховання, над якою працює Новогродівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів №7 є формування морально-духовної життєво компетентної особистості, яка успішно само реалізується в соціумі як громадянин, сім’янин, професіонал. І одним із шляхів досягнення цієї проблеми є навчання дитини відповідальному ставленню до власного здоров’я, формування здорового способу життя.

Попередження шкідливих звичок в учнів – важливий напрям виховно- профілактичної роботи Новогродівського ЗЗСО І-ІІІ ст.. №7, що здійснюється в нерозривному зв’язку з розумовим, трудовим, фізичним і моральним вихованням. У процесі цієї роботи формується гармонійно розвинена особистість, виховуються у школярів моральні норми, прищеплюються загальнолюдські цінності, уміння вести здоровий спосіб життя.

Мета проекту: Сприяти проведенню профілактичної роботи серед якнайбільшої кількості дітей та підлітків щодо вживання алкоголю, тютюну, наркотиків. Формування навичок здорового способу життя.

Основні завдання:

  •    Дослідити ставлення підлітків до проблеми негативних явищ й необхідності її вирішення в суспільстві;
  •    Формувати позитивні мотивації на здоровий спосіб життя; свідоме ставлення до власного здоров’я і здоров’я інших;
  •    Проведення просвітницької роботи серед дітей та підлітків;
  •    Підбір методичних матеріалів і розробок для проведення заходів;
  •    викликати в учнів негативне ставлення до вживання наркотиків, алкоголю та паління, які завдають великої шкоди здоров’ю людини;
  •    Залучити якомога більше учнів до роботи з пропаганди здорового способу життя;
  •    Вчити школярів аналізувати негативні вчинки людей, робити висновки для себе;
  •    Організувати та провести заходи щодо профілактики шкідливих звичок, формування здорового способу життя;
  •    Виховувати почуття відповідальності за власну поведінку;
  •    виховання негативного ставлення до шкідливих звичок;
  •    Розвивати творчі здібності учнів;
  •    Організація тренінгів за програмами «Рівний рівному»,
  •    спонукати дітей до роздумів: вибір залежить від тебе самого.
  •    привернути увагу учасників проекту до вирішення проблеми в межах класу, навчального закладу, дому, вулиці тощо;   

 Очікувані результати

  1.     Визначити рівень шкідливих звичок серед учнів школи.
  2.     Провести роз’яснювальну роботу серед учнів школи про шкідливий вплив тютюну, алкоголю, наркотиків на організм підлітка.
  3.     Провести комплекс заходів, спрямованих на профілактику шкідливих звичок.

а) учні знатимуть: про переваги здорового способу життя й негативний вплив на людський організм шкідливих звичок; причини вживання окремими людьми тютюну, алкоголю, наркотиків та їх наслідки; категорії громадян, які найбільше піддаються впливу негативних явищ; як запобігати шкідливим звичкам і від кого можна отримати допомогу в разі набуття алкогольної або наркотичної залежності.

б) учні вмітимуть: оцінювати різноманітні джерела інформації про проблему та критично ставитись до власних дій і вчинків; долати упередження та шкідливі звички, співпрацювати з різними категоріями громадян для вирішення проблеми; проводити заходи та акції для популяризації здорового способу життя.

 

Методологічні засади та

наукове обґрунтування реалізації проекту

Здоров'я дітей - найцінніше надбання цивілізованого суспільства. Воно створює фізичний, духовний, соціальний, інтелектуальний та фізичний базиси країни.

Наші діти на сьогодні - ослаблені та хворобливі як, урешті, і належить бути дитині, котра погано та нераціонально харчується, живе в забрудненому навколишньому середовищі, не займається справжньою фізкультурою та постійно зазнає нервових перевантажень.

Велика кількість соціальних, ідеологічних та економічних чинників впливають на вибір поведінки молоді. Такий вибір існував завжди, але сьогодні, в умовах вільної пропаганди алкоголю, тютюну, лібералізації сексуальних стосунків, поширення ВІЛ/СНІДу та наркоманії, цей вибір часто робиться не на користь здоров’ю. А як відомо, стан фізичного і психічного здоров’я підростаючого покоління визначає перспективи розвитку самої держави.

Статистика свідчить про загострення в Україні негативних явищ і поширення небезпечної поведінки серед дітей шкільного віку та молоді. При цьому вкрай недостатньо інформації щодо здорового способу життя, профілактики розповсюдження ВІЛ/ІПСШ, наркоманії, прищеплення навичок відповідної статевої поведінки.

У зв’язку з цим виникла загальна необхідність мобілізувати всі резерви для допомоги молоді у свідомому самовизначенні та сприянні її позитивного вибору щодо власного здоров’я і пов’язаної з цим поведінки.

Школа - це місце, де дитина проводить значну частину часу. Тому саме школа має великі можливості у здійсненні ряду заходів із питань збереження здоров'я. Школа - єдиний організм із тісними взаємозв'язками всіх його структурних компонентів.

У дослідженнях А.Й. Капської ,О.М.Балакірєва, О.О. Яременка, Б.С. Братусь з питань профілактики девіантної (відхилення від норми) поведінки молодших школярів у навчально-виховному процесі, зазначено, що існує реальна проблема формування адиктивної поведінки (від англійського слова аddiction – „шкідлива звичка”) дітей шкільного віку, виявами якої є тютюнопаління, вживання алкоголю, наркотичних речовин .

Необхідно звернути увагу на той факт, що поява негативних звичок є тільки наслідками, а причини, як зауважують фахівці Н. Максимова, С. Толстоухова, А. Маюров, Н. Анісімов, Л.М. Завацька та ін., пов'язані з труднощами саморегуляції (відчуття, самооцінка, відношення, турбота про себе) й адаптації. Медичні обстеження довели, що такі залежності не передаються генетично, передається лише схильність до них, яка формується під дією негативних чинників соціального середовища

  Тому залучення до профілактичної роботи педагогів і психологів загальноосвітніх шкіл, а також спеціалістів інших установ освіти та медицини, вочевидь дасть максимальну можливість мати постійний контакт з дітьми, впливати на їхню свідомість, поведінку, розвиток, світосприймання, спостерігати ті відхилення (чи констатувати норми) у поведінці, які часто недоступні батькам і наркологам, формувати в учнів правильне ставлення до особистого здоров`я.

Здоров’я молодої нації в наш час розглядається як показник цивілізованості держави, що відбиває соціально-економічне становище суспільства. Здоров’я саме дітей і молоді особливо важливе, тому що за оцінками фахівців близько 75% хвороб у дорослих є наслідком умов життя у дитячі та підліткові роки.

Для України проблема поширення шкідливих звичок у молодіжному середовищі є особливо актуальною ще й тому, що вона посилена соціально-економічного та соціоекологічного походження, що спостерігаються протягом останніх 10-15 років, внаслідок чого суттєво погіршилися показники здоров’я населення.

Шкідливі звички, що формуються у підростаючого покоління в шкільному віці, катастрофічно впливають на подальше особисте життя людини, соціальний та економічний стан суспільства, моральне та фізичне здоров'я нації. Однією з причин появи негативних звичок в учнів є відсутність нахилів до змістовної діяльності. Поведінка таких учнів стає все більше ситуативною, такі школярі легко піддаються випадковим впливам, спокусам.

 Поширенню вказаних соціальних проявів сприяють:

- відсутність у частини дітей та підлітків основ світогляду здорового способу життя;

- послаблення виховного впливу сім'ї та педагогічного впливу на їх свідомість і поведінку;

- недоступні можливості займатися у вільний час тими видами діяльності, які могли би зацікавити підлітків - внаслідок комерціалізації спортивних, розважальних, навчальних видів діяльності,

- легкої можливості придбання неповнолітніми тютюнових виробів, алкоголю, інших шкідливих речовин;

- вплив масової реклами тютюну і алкоголю на свідомість підлітків і молоді та вплив теле-, відео-, кінопродукції масової культури, де виживання шкідливих речовин висвітлюється у престижному вигляді - як частина “красивого” способу життя;

- правовий нігілізм підлітків і батьків, відсутність інформації про кримінальну відповідальність за вживання і поширення наркотичних речовин;

- відсутність у педагогів та батьків інформації про проблему та про ефективні підходи до боротьби з нею;

- активне прагнення тіньового нелегального ринку наркотиків до проникнення у підліткове та молодіжне середовище.

Серед найважливіших факторів, що мають вплив на здоров’я, а зокрема на ризик виникнення шкідливих звичок мають - особливості стилю та способу життя, психоемоційний мікроклімат в родині, де виховується дитина, характер стосунків батьків з нею.

Важливий внесок у профілактику негативних звичок у дитячому середовищі є така форма роботи з батьками, як батьківські збори.

Також причинами поширення тютюнопаління та алкоголізму дітей та підлітків є суперечності між умовами життєдіяльності та можливостями підлітка. Соціальні умови не дозволяють, перешкоджають йому задовольняти свої потреби, зокрема підліток, із-за власних якостей, виявляється нездатним задовольняти свої потреби в конкретних умовах свого існування або змінювати ці умови. Поряд з цим негативні соціальні умови впливають безпосередньо на підлітка, послаблюючи його адаптацію та перешкоджаючи його особистісному розвитку. З іншої сторони, підліток (група підлітків) своїми діями, поведінкою можуть ускладнювати умови своєї життєдіяльності. Тому соціально-педагогічна профілактика тютюнопаління серед підлітків повинна бути спрямована як на соціальне середовище, в якому вона виникає, так і на особистість, котра страждає від цієї проблеми.

Дослідники виявили, що в ході лекції учнями засвоюється 5% наданої їм інформації, бесіди - 10%, перегляду телепередач - 30%, щотижневої виховної роботи - 45%, рольової гри - 60%. Доцільно враховувати, що найбільш ефективними у процесі формування культури здоров'я особистості є інтерактивні методи роботи із застосуванням елементів тренінгів, гри та оздоровчих вправ.

Отже, профілактика тютюнопаління та алкоголізму у дітей та підлітків буде ефективною лише в результаті систематичного, комплексного використання різних форм, методів, засобів у поєднанні з діяльністю, спрямованою на створення умов для їхньої повноцінної життєдіяльності та самореалізації.

Пріорітетні напрямки у процесі формування навичок здорового способу життя:

  •                   вірити в цінність кожної дитини;
  •                   дотримуватись конфіденційності;
  •                   надавати позитивну інформацію;
  •                   бути порадником, а не моралістом;
  •                   поважати думку й позицію дитини;
  •                   акцентувати увагу дитини на власних позитивних рисах, характеристиках і здобутках.

Принципи профілактичної роботи з питання негативного впливу шкідливих звичок на організм дитини

  •    відповідність змісту роботи потребам особистості: вивчення існуючих потреб та орієнтація змісту, форм роботи на їх задоволення; своєчасне виявлення підлітків "групи ризику" та надання їм допомоги;
  •    активізація зворотного зв'язку: надавати можливість учням висловлювати свої думки та почуття;
  •    добровільність: мотивувати та пропонувати, а не примушувати та диктувати;
  •    позитивна спрямованість: зміцнення позитивної позиції особистості щодо власної спроможності підтримання оптимального стану здоров'я; опертя на позитивні моменти - не стільки залякувати наслідками шкідливих звичок, скільки привертати увагу й посилювати симпатію до людей, які дотримуються здорового способу життя; розвінчувати створювані рекламними кампаніями стереотипи "героїв з цигаркою", які асоціюються з активністю та процвітанням;
  •    об'єктивність: інформація не повинна зводитись до залякування або формальних гасел; слід пам'ятати, що некваліфікована, необережна інформація може створити атмосферу таємничості та загадковості, спровокувати реакцію на "заборонений плід"; доцільно уникати мілітаризованої термінології;
  •    залучення батьків, медичних працівників, психологів, соціологів, юристів до пропаганди та сприяння утвердженню у свідомості учнівської молоді принципів здорового способу життя;
  •    систематичність: вся профілактична робота з превентивного виховання має передбачати комплекс заходів, спрямованих на формування свідомого ставлення до власного здоров'я;
  •    врахування вікових та індивідуальних особливостей дітей.

Форми організації роботи щодо профілактики шкідливих звичок

  •         уроки валеології, охорони та безпеки життєдіяльності;
  •         гурткові, клубні та факультативні заняття;
  •         анкетування, тестування;
  •         облік учнів, схильних до правопорушень, куріння, вживання алкогольних та наркотичних речовин;
  •         тематичні лекції, колективні та індивідуальні бесіди;
  •         дні, тижні,місячники здоров'я та профілактики шкідливих звичок;
  •         шкільні спартакіади, естафети, спортивні та туристичні змагання;
  •         колективні творчі справи;
  •         родинні свята та свята здоров'я;
  •         рольові ігри, вікторини, ігрові програми;
  •         психологічні тренінги;
  •         валеологічні тренінги;
  •         суди над шкідливими звичками;
  •         диспути, дискусії, круглі столи;
  •         служба довіри;
  •         профілактичні консультації;
  •         регулярний випуск газет та настінної інформації;
  •         презентація матеріалів періодичної преси;
  •         перегляд та обговорення кінофільмів;
  •         використання елементів народної системи духовно-фізичного розвитку особистості (прислів'я, приказки, рухливі ігри, фізична культура козаків) під час проведення навчальних занять;
  •         співпраця з батьками (з проблеми формування культури здоров'я учнів), підвищення їх педагогічної культури шляхом організації лекцій, круглих столів, бесід, консультацій, розробки пам'яток тощо.

 

Заходи щодо формування здорового способу життя та профілактики шкідливих звичок у Новогродівському ЗЗСО І-ІІІ ступенів №7 на 2017-2018 навч. рік.

з/п

Зміст роботи

Термін виконання

Відповідальний

І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична робота

1.Вивчення нормативних документів.

2.Контроль відвідування, навчання та проведення вільного часу учнями.

3.Індивідуальні бесіди та консультації з учнями схильними до девіантної поведінки.

4.Планування виховної роботи із включенням заходів щодо профілактики шкідливих звичок.

5.Залучання учнів до участі в гуртках, секціях, колективних класних справах.

6.Проведення батьківських зборів, конференцій із розгляданням питання щодо здорового способу життя дітей.

7.Вивчення матеріально-побутових умов родин, де виховуються діти пільгових категорій.

8.Проведення анкетування, тестування серед учнів 5-11 кл. «Я і шкідливі звички», «Чи схильний ти до шкідливих звичок?»

 

Протягом року

Протягом року

 

Протягом року

 

Вересень

Січень

Протягом року

 

Два рази на рік

 

 

Вересень,

Січень

Жовтень,

травень

 

Педагоги школи

Адміністрація,кл. керівники

Соц.педагог, психолог, кл.керівники

 

кл.керівники

 

кл.керівники

 

 

кл.керівники, батьк.комітет

психолог,

учитель ОБЖ

 

ІІ.

Навчальна діяльність

1.На уроках основи здоровя проводити «Пятихвилинки довіри» з питань вживання психотропних засобів, боротьби з палінням та алкоголізмом.

2.Створення «Антиреклами вживання тютюну, алкоголю, наркотиків на організм піддлітка»

3.Підбір додаткової інформації щодо впливу шкідливих речовин на організм підлітка.

4.Проведення на уроках ОБЖ семінарів, практикумів, тренінгів, рольових ігор відповідно тематики.

5.Перегляд та обговорення тематичних відеофільмів,роликів.

6. Складання тематичних презентацій «Негативні явища в молодіжному середовищі» .

7.Участь у конкурсі малюнків, плакатів «Наше життя без шкідливих звичок».

8. Участь у творчих конкурсах, написання шкільних творів за темою здорового способу життя «Шкідливі звички серед нас».

8.Виступ лекторських груп, агітбригади «Ми вибираємо здоровий спосіб життя».

9. Випуск бюлетеня «Шкідливі звички заважають жити».

10. Освітлення питання боротьби із шкідливими звичками у шкільній газеті,щотижневій лінійці.

 

Протягом року

 

Грудень,

березень

Протягом року

 

Протягом року

 

Протягом року

 

Листопад

 

Листопад

Лютий

 

Протягом року

 

Жовтень

Протягом року

 

учитель ОБЖ

 

 

 

учитель ОБЖ

 

учитель ОБЖ, біології, учні

учитель ОБЖ

 

 

учитель ОБЖ,кл. керівники

учні 9-11 класів

 

учні 5-11 класів

 

учні 5-11 класів

 

 

учні 9 класів

 

учні 10 класу

 

кл. керівники, учні

ІІІ

Виховна діяльність

1.Проведення місячника «За здоровий спосіб життя»,Дня здоров’я.

2.Проведення:

класних годин,виховних годин на тему:

«Бережіть здоров’я змолоду»(5, 6 кл.);

годин спілкування «Пити, палити чи жити» (7-9 кл.);

годин здоров’я«Здоровий спосіб життя – успішне майбутнє»(5-11 кл.);

диспутів «Що таке життєві цілі»(8 кл.); дискусій«Здоровий спосіб життя. В чому він полягає?»(9 кл.);

засідання круглих столів «Чому це сталося?»(10-11 кл.)

3.Проведення бесід «Безпечний спосіб життя», лекцій «Хвороби, пов’язані з нездоровим способом життя», консультацій «Не піддавайся шкідливій звичці» .

 

Вересень, листопад

 

Протягом року

 

 

 

 

 

Протягом року

 

Педагоги школи, медсестра

 

Класні керівники, учні, організатор

 

 

 

 

Адміністрація,кл. керівники,соц.. педагог, психолог

учителя ОБЖ,біології

ІV

Позаурочна діяльність

1.Участь у акції «Молодь обирає здоров’я».

2.Участь у рейдах «Підліток», «Фільтр», «Урок».

3.Робота учнівського самоврядування та Ради профілактики щодо питання здорового способу життя.

4.Зустрічі із медпрацівниками, робітниками соціальних служб міста,міліції.

5. Розповсюдження пам’яток для батьків, дітей, підлітків та молоді з метою пропаганди здорового способу життя.

6.Проведення і участь в акціях «Антинаркотик», «Життя без паління», «Тверезість - норма життя».

 

Квітень

Протягом року

Протягом року

Протягом року

Протягом року

 

Жовтень, лютий, квітень

 

 

 

 

Учні 8 класів

Адміністрація,

педагоги,

Організатор, учні,кл.керівники

 

Соц.. педагог,кл. керівники

Учні,кл. керівники, педагоги

Учні,кл. керівники, педагоги

 

Моніторинг рівня сформованості здорового способу

життя серед учнів

№з/п

Зміст роботи

Термін

1

 

2

 

3

 

4

 

5

6

Анкетування учнів 5-11 класів «Чим шкідливе куріння?»

 

Анкетування учнів 5-11 класів «Моє ставлення до алкоголю»

Опитування «Чи схильний ти до шкідливих звичок?»(5-11 класи)

 

Опитування «Що я знаю про наркотики?»(7-11 класи)

 

Підбиття підсумків

Оформлення результатів

Вересень

 

Жовтень

 

Листопад,

травень

 

Грудень

 

Травень

 

Проект направлений на виховання свідомого ставлення учнів до свого здоров’я та здоров’я громадян як найвищої соціальної цінності; формування валеологічного світогляду; формування та пропаганду здорового способу життя; профілактику шкідливих звичок; формування почуття відповідальності за свої дії та активної життєвої позиції учнів.

Залучення до профілактичної роботи педагогів і психолога школи, а також спеціалістів інших установ освіти та медицини, вочевидь дасть максимальну можливість мати постійний контакт з дітьми, впливати на їхню свідомість, поведінку, розвиток, світосприймання, спостерігати ті відхилення (чи констатувати норми) у поведінці, які часто недоступні батькам і наркологам, формувати в учнів негативне відношення до вживання шкідливих речовин та правильне ставлення до особистого здоров`я.

 

 


 

1

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
18 лютого 2019
Переглядів
1997
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку