ПРОЕКТ
Збереження духовного здоров’я
Однією з найгостріших проблем українського суспільства на сучасному етапі його розвитку є падіння рівня моралі, втрата духовних орієнтацій, нездатність людей до самопізнання, відсутність потреби у самовдосконаленні, саморозвитку.
Розмірковуючи щодо кризи духовності, сучасні науковці вказують на зміну ціннісних орієнтацій сучасної молоді: від загальногуманістичних до прагматичних. Так, Н.Каралаш вважає, що серед молоді домінує неприхована антигромадська, антигуманна позиція. Втрачаються такі цінності, як добро, любов, краса, гідність, вірність. "Відчуження особи від моралі в даному випадку проявляється в тому, що моральні взаємовідносини між людьми носять чисто діловий характер, який позбавлений справжнього людського, гуманістичного змісту. У дослідженнях І.Беха знаходимо підтвердження цієї думки. У своїх працях науковець розглядає ключові суперечності соціально-психологічного буття нашого сучасника. Однією з найважливіших, автор вважає суперечність між переважним визнанням людини як самоцінності і переважним ставленням до неї як до засобу, що задовольняє лише вузькі індивідуальні потреби іншої людини.
Характеризуючи сучасний освітній простір, І.Бех вказує на розпад багатьох компонентів і структур виховного простору (комсомольської, піонерської організацій і взагалі більшості дитячих самодіяльних об'єднань). На його думку, доросле співтовариство стало безвідповідально ставитися до дітей. Нинішні ціннісні пріоритети мають пов'язуватись з гуманістичною перебудовою всіх сфер життя суспільства. З цієї позиції основною освітньою проблемою виступає реалізація кожною людиною людяності як стосовно самої себе, так і світу в цілому. Проблема формування людяності, духовних цінностей широко досліджувалася і розроблялася класиками педагогіки, зокрема В.Сухомлинським.
Аналіз досліджень і публікацій всесвітньо відомих педагогів М.Бублик, Е.Гартман, Ван Тяньї, М.Мухіна, В.Оконь, М.Богуславського, О.Сухомлинської свідчать про те, що велику увагу, яку приділяв учений духовним цінностям.
Метою даної статті є охарактеризувати роль духовних цінностей у педагогічній спадщині В.Сухомлинського. В.Сухомлинський вважав, що духовно-моральне виховання тісно пов'язане з навчанням, але в деякій мірі вони незалежні одне від одного. Людина може мати визнання, вміти працювати, але в плані духовності та моральності бути не розвиненою. Як зазначав В.Сухомлинський, основним завданням учителя є зробити безцінні моральні багатства людства особистим здобутком кожної дитини.
Павлиський педагог прагнув до народження доброти в серці кожного школяра, підкреслював, що лише добро вміє захищатися. Надзвичайного значення у вихованні особистості автор надавав формуванню у дитини духовності, яка є мірилом її людської цінності, суспільної значущості.
У своїх працях видатний педагог виділяє три основні завдання, які стоять перед учителем щодо формування морально - духовних цінностей дітей: формування морально-духовних звичок, передусім звички поступитися власними інтересами, якщо треба віддати свої сили в ім'я добробуту іншої людини; виховання моральної звички в саморозумінні, емоційному переживанні й самооцінюванні власних вчинків, особливо тих, які відображають ставлення до своїх рідних, близьких, праці; розвиток педагогічних основ духовно-моральних звичок та рис.
Аналіз спадщини В.Сухомлинського в аспекті формування морально-духовних цінностей показує, що критеріями вихованості дитини вчений вважав: життєрадісне світосприймання дитини; здатність бачити поруч із собою людину, брати близько до серця її радощі і горе, тривоги і хвилювання; віра в іншу людину; багате духовне життя в світі прекрасного.
Формування морально-духовних цінностей у працях В.Сухомлинського розглядається як шлях від поняття до переконання, що включає виховання моральних почуттів, ідеалів, знань, вчинків, звичок.
У роздумах В.Сухомлинського совість є носієм ядра особистості, а осмислене переживання її - самовідповідальністю. У творах В.Сухомлинського є низка суджень, положень, які підкреслюють велику роль самосвідомості в морально-духовному розвитку особистості. Самосвідомість як процес включає такі основні складові: саморозуміння, емоційне переживання та оцінювання самого себе. На погляд В.Сухомлинського, саме на ці види самоставлення має звернути увагу вчитель, починаючи з перших днів навчання дитини в школі й акцентуючи на них увагу в підлітковому віці. Але розуміння, емоційне переживання й оцінювання самого себе має бути не ізольованим від суспільства, а пов'язаним із життям серед людей, із творенням добра для людей. В.Сухомлинський вважав, що успіх виховних дій педагога залежить від того, що знає вихованець про самого себе, і головне, щоб саморозуміння було з погляду моральних цінностей суспільства і власної життєвої позиції. В емоційному переживанні самого себе педагог вбачав повагу до самого себе і почуття власної гідності.
Отже, достатньо обґрунтованим є положення В.Сухомлинського, що "справжнє виховання - це самовиховання". Саме в процесі самовиховання людина свідомо виявляє і позитивно трансформує свої індивідуальні риси. Критерії ефективності виховного процесу співвідносяться із здатністю учня самостійно продовжувати процес самотворення. Ефективним засобом залучення учнів до самовиховання у сучасних умовах вважається привернення уваги дітей до таємниць і духовних скарбів свого внутрішнього світу, до духовних цінностей. Першим кроком формування духовних цінностей можна розглядати самопізнання.
В.Сухомлинський, як ніхто, бачив велику виховну небезпеку в тому, що освіта орієнтувалася на інтелектуальний розвиток школяра, не приділяючи належної уваги людському серцю, не розгортаючи систематичної рефлексивної діяльності в цьому напрямі. Сутність процесу виховання підростаючої особистості він вбачав у культивуванні сердечності. Як наголошував В.Сухомлинський, щоб сформувати морально-духовні цінності, недостатньо забезпечити глибоке усвідомлення вихованцями чуйності, піклування, емпатії як етичних понять, необхідно організувати процес емоційного переживання дитиною цих почуттєвих утворень. І найкращим способом розгортання цього процесу мають бути вчинок - піклування, вчинок - чуйність, вчинок - емпатія, в яких дитина виступала їх об'єктом. У процесі формування духовних цінностей особливим предметом піклування В.Сухомлинський вважав емоції. На його думку, сама суть процесу становлення морального обличчя людини є у вихованні емоцій. Аналіз творчості В.Сухомлинського показує, що вагомого значення він надавав позитивному прикладу як методу формування морально-духовних цінностей. У виховному процесі вчений показував життя людей, духовна краса яких проявлялася у виконанні обов'язку перед людиною, батьківщиною . Обґрунтовуючи ідею виховання цілісної гармонійної особистості, великий педагог докладно розглядав інтелектуальне, моральне, трудове і фізичне виховання. Проте основну увагу він приділяв емоційному розвитку дитини і його передумові - емоційному розвиткові вчителя. За його переконанням, увійти в душевний світ можна через глибоке розуміння, вслуховування, через емоційне співпереживання. Для В.Сухомлинського емоційна культура сприймання, тонкість переживання за людину є головним у культурі педагога. Отже, на наш погляд, необхідно спрямувати діяльність сучасного педагога на пошук засобів пробудження тих чи інших емоційних переживань, які слугуватимуть спонуками до зовнішніх учинків і поведінки особистості.
Таким чином, педагогічна творчість В.Сухомлинського є джерелом організації сучасних пошуків ефективних шляхів виховання підростаючого покоління, особливо в галузі формування в молоді духовних цінностей.
Засоби формування духовних орієнтирів школярів
- впровадження акмеологічних педагогічних технологій;
- оновлення змісту навчання і виховання;
- години спілкування, консультування;
- оновлений часовий режим;
- організація самоосвітньої і самовиховної діяльності;
- проектна методика у виховному процесі;
- індивідуальні години для творчого розвитку і корекції
Інструментарій формування духовних орієнтирів учнів
Зміст роботи |
Термін виконання |
Відповідальні |
Методична робота: Вивчення нормативних документів; Робота методичного об’єднання класних керівників Створення банку словесно-образної наочності, методичної літератури, художньо-зображувальної наочності, ТЗН; Самоосвітня діяльність педагогів; класних керівників, класоводів Робота творчих груп:
Семінари:
Засідання круглих столів:
Фестиваль педагогічних ідей:
Навчальна діяльність: Допрофільне та профільне навчання (використання варіативної складової навчальних планів):
Розробка циклів уроків за Сухомлинським В.О. з використанням інноваційних технологій. Відвідування та взаємовідвідування уроків, класних годин спілкування, виховних заходів. Використання інноваційних технологій та методів навчання та виховання. Самоосвітня діяльність.
Творче товариство «Берегиня»: Гуртки:
|
Жовтень
Протягом року
Жовтень
Грудень
Січень Березень
Грудень
Листопад
Квітень Лютий
Протягом року
Березень Листопад
Протягом року
протягом року
|
Педагоги школи,класні керівники,класоводи Заступник директора з НВР, керівник МО класнихкерівників
Педагоги школи Керівники гомогенних груп,класні керівники
Заступник директора з НВР, керівник МО класних керівників
Заступник директора з НВР, керівник МО класних керівників
Заступник директора з НВР, керівник МО класних керівників
Адміністрація, педагоги школи класні керівники
Прошакова О.В. Возняк Т.І. Гаврилова Л.Г.
Педагоги школи,класні керівники, класоводи Адміністрація, класні керівники,педагоги школи класні керівники, класоводи
|
ПОЗАКЛАСНА ДІЯЛЬНІСТЬ
З ФОРМУВАННЯ ДУХОВНИХ ОРІЄНТИРІВ
«Сходинки до успіху»
(Організація різнопланової позакласної і позашкільної діяльності класних колективів 5-11 класи
Зміст роботи
Організація різнопланової діяльності класного колективу у 5-му класі
Сходинка «Здоров'я» Орієнтовні методи та форми організації діяльності класного колективу
Сходинка «Спілкування» Орієнтовні методи та форми організації діяльності класного колективу та батьків
Сходинка «Навчання» Орієнтовні методи та форми організації діяльності класного колективу
Сходинка «Дозвілля» Основні методи та форми організації діяльності класного колективу
Організація різнопланової діяльності класного колективу в 6-му класі Сходинка «Здоровя» Орієнтовні методи та форми організації діяльності класного колективу
Сходинка «Спілкування» Орієнтовні методи та форми організації діяльності класного колективу
Сходинка «Навчання» Орієнтовні методи та форми організації діяльності класного колективу:
Сходинка «Дозвілля» Орієнтовні методи та форми організації діяльності класного колективу
Організація різнопланової діяльності класного колективу в 7-му класі Сходинка «Здоров'я» Орієнтовні методи та форми організації діяльності класного колективу
Сходинка «Спілкування» Орієнтовні методи та форми організації діяльності класного колективу
Сходинка «Навчання» Орієнтовні методи та форми організації діяльності класного колективу
Сходинка «Дозвілля» Орієнтовні методи та форми організації діяльності класного колективу
Виховна робота, 8-9-й кл. «Світ навколо мене» (8-9-й класи) Стежинка «Я і природа» Форми позакласної виховної роботи
Стежинка друга «Лабіринт для ерудітів» .Форми позакласної виховної роботи:
Стежина третя «Я і суспільство»
Частина ІІ. «Шлях у доросле життя» (10-й клас) Стежина перша «Я і природа» Форми позакласної виховної роботи
Стежина друга «Лабіринт для ерудитів» Форми позакласної виховної роботи
Стежина третя «Я і суспільство» Форми позакласної виховної роботи
«Шлях у доросле життя» (11-й клас) Стежина перша «Я і природа» Форми позакласної виховної роботи
Стежина друга «Лабіринт для ерудитів» Форми позакласної виховної роботи
Стежина третя «Я і суспільство» Форми позакласної виховної роботи
|
Терміни проведення
вересень
жовтень-листопад грудень
протягом року
грудень
вересень-
жовтень листопад січень
квітень
вересень жовтень листопад грудень
Протягом року
жовтень
Протягом року вересень
Протягом року
Протягом року Вересень жовтень травень протягом року
вересень жовтень лютий
березень квітень листопад
лютий жовтень
Протягом року жовтень листопад
грудень квітень травень
Протягом року
жовтень
протягом року
березень
квітень листопад
березень
Протягом року квітень
протягом року
вересень
Протягом року
грудень квітень
жовтень
вересень листопад протягом року
грудень січень лютий
березень квітень
протягом року
жовтень листопад грудень
січень квітень
вересень
жовтень квітень
грудень квітень березень травень квітень
протягом року лютий
жовтень
вересень жовтень
квітень січень березень
листопад жовтень січень березень
вересень
вересень-жовтень листопад грудень квітень грудень
листопад
грудень січень лютий
березень квітень травень
вересень жовтень
листопад грудень січень лютий травень
вересень-жовтень квітень листопад квітень
березень
жовтень листопад грудень лютий-березень лютий
грудень травень
жовтень
квітень листопад квітень березень
жовтень листопад
грудень січень лютий березень грудень квітень березень квітень травень січень березень |
Відповідальні
Заступник директора з НВР, психолог, класні керівники, члени батьківського комітету, педагог організатор
Заступник директора з НВР, психолог, класні керівники, члени батьківського комітету, педагог організатор
Заступник директора з НВР, психолог, класні керівники, члени батьківського комітету, педагог організатор, вчителі-предметники
Заступник директора з НВР, психолог, класні керівники, члени батьківського комітету, педагог організатор, наставники трудової і спортивної комісій шкільного самоурядування, керівники гуртків
Заступник директора з НВР, психолог, класні керівники, члени батьківського комітету, педагог організатор, шкільна медсестра, працівники лікарні
Заступник директора з НВР, психолог, класні керівники,члени батьківського комітету, педагог організатор
Заступник директора з НВР, психолог, класні керівники, члени батьківського комітету, педагог організатор
Заступник директора з НВР, психолог, класні керівники,члени батьківського комітету, педагог організатор
Заступник директора з НВР, психолог, класні керівники, члени батьківського комітету, педагог організатор
Заступник директора з НВР, психолог, класні керівники, члени батьківського комітету, педагог організатор
Заступник директора з НВР, психолог, класні керівники, члени батьківського комітету, педагог організатор, вчителі предметники
Заступник директора з НВР, психолог, класні керівники, члени батьківського комітету, педагог організатор
Заступник директора з НВР, психолог, класні керівники, члени батьківського комітету, педагог організатор
Заступник директора з НВР,психолог, класні керівники, члени батьківського комітету, педагог організатор, вчителі-предметники
Заступник директора з НВР, психолог, класні керівники, члени батьківського комітету, педагог організатор
Заступник директора з НВР, психолог, класні керівники,члени батьківського комітету, педагог організатор
Заступник директора з НВР, психолог, класні керівники, класоводи, члени батьківського комітету, педагог організатор Заступник директора з НВР, психолог, класні керівники, члени батьківського комітету, педагог організатор
|
Тематика батьківських зборів для співпраці батьків і педагогічного колективу у формуванні духовних орієнтирів учнів
Тематика батьківських зборів 1 клас 1. Шестирічна дитина. Яка вона? (консультація вчителя, психолога) 2. Як допомогти дитині у навчанні. 3. Народна педагогіка, народна казка у формуванні морально-етичних цінностей у дітей. 2 клас 1. Психологічні аспекти виховання і заохочення до навчання дітей молодшого шкільного віку. 2. Щоб не згасло родинне вогнище.* 3. Українські народні традиції в сімейному вихованні. Ознайомлення дітей з родиною та родоводом. 3 клас 1. Умови успішного виховання в сім’ї: єдність вимог дорослих до дітей, атмосфера злагоди і довіри. 2. Виховання самостійності, відповідальності. 3. Народні морально-етичні цінності та їх врахування в сучасному сімейному вихованні. 4 клас 1. Спільна діяльність батьків і дітей як спосіб формування морально-етичних цінностей молодших школярів. 2. Гра в житті дитини. Світ сімейних захоплень. 3. Родинне свято «Сім’я –ключ до щастя» 5 клас 1. Психолого-педагогічні особливості виховання молодших підлітків. 2. Розвиток творчих здібностей дитини у процесі спільної діяльності. 3. Союз сім’ї та школи.* 6 клас 1. Сфери і специфіка спілкування підлітків. 2. Патріотичне виховання дітей у сім’ї, зв'язок поколінь, знайомство з культурою, звичаями і традиціями родини та рідного краю. 3. Формування здорового способу життя молодших підлітків. 7 клас 1. Старший підлітковий вік і його особливості. 2. Педагогіка почуттів і культура їх вираження. Формування культури поведінки дітей. 3. Духовний світ особистості. Морально-етичні цінності особистості та їх врахування в сучасному сімейному вихованні. 8 клас 1. Виховання характеру і формування моральних якостей особистості. 2. Профорієнтація і допрофільна підготовка старших підлітків; шляхи самовизначення і вибору професії. 3. Щаслива сім’я. Яка вона? (збори-диспут)* 9 клас 1. Роль сім’ї у визначенні життєвого шляху старшокласників. 2. Про шкідливі звички і роль батьків в подальшому розвитку стійкої потреби дітей щодо здорового способу життя. 3. Проблеми виховання юнаків і дівчат. Педагогіка почуттів, етика сімейних стосунків. 10 клас 1. Взаєморозуміння і взаємоповага. Як уникати конфліктів з власними дітьми? 2. Сім’я, етика сімейних стосунків. Педагогіка В.Сухомлинського, М.Стельмаховича у вихованні родинних позицій. 3. Роль батька у вихованні дитини.* 11 клас 1. Виховний потенціал сім’ї . 2. Виховання відповідальності у старшокласників. 3. Сім’я, освіта, вибір життєвого шляху. Державна підсумкова атестація і незалежне зовнішнє оцінювання знань.
|
Терміни проведення
серпень жовтень квітень
вересень
грудень квітень
вересень
грудень
квітень
вересень
грудень
квітень
вересень
грудень
квітень
вересень грудень
квітень
вересень
грудень
квітень
вересень
грудень
квітень
вересень
грудень
квітень
вересень
грудень
квітень
вересень грудень
квітень
|
Відповідальні
Класні керівники
Класні керівники
Класні керівники
Класні керівники
Класні керівники
Класні керівники
Класні керівники
Класні керівники
Класні керівники
Класні керівники
Класні керівники |
Волонтерський загін "Нова радість"
Ось уже протягом 6 років у Новогродівському ЗЗСО І-ІІІ ст..№7 діє волонтерський загін "Нова радість", наставниками якого є вчителі Гаврилова Л.Г. і Смолякова Л.Л. Мета загону - дарувати радість ближнім, робити життя яскравішим. Тому ведуть члени загону різноманітну корисну і потрібну діяльність.
Щороку "Нова радість" не припиняє опікуватися пацієнтами геріатричного відділення міської лікарні, для яких влаштовує концерти, розважальні програми, ігри, завжди готує солодке частування, подарунки, зроблені власноруч. На Різдво волонтери пригощають стареньких смачною кутею, на Масляну – млинцями з сонечками із цукерок.А цього року на свято Миколая смачне варення з мікстурами здоров'я, радості, довголіття і бадьорості особливо порадувало стареньких друзів і пацієнтів відділення геріатрії с. Камишівка. Зібрано 112 банок різноманітного солоденького частування. На підвіконнях лікарні для стареньких 8 Березня з'являться нові кімнатні рослини – подарунки від юних волонтерів , які милуватимуть очі нашим бабусям.
Різновіковий волонтерський загін підтримує тісний зв'язок з ветеранами війни і праці. Вони завжди запрошують їх на зустрічі, свята, вітають з урочистими датами, ювілеями, відвідують вдома, готують для них подарунки.
Не могли залишатися осторонь наші волонтери і коли бачили свою потребу в наданні допомоги дітям з малозабезпечених родин. Також зібрано речі, посуд, предмети особистої гігієни для дітей-переселенців.
Волонтерами школи організовуються і проводяться різноманітні виставки, які дають можливість повною мірою дітям у співдружності з батьками проявити свої творчі здібності. Роботи виставлялись у школі, в Свято-Покровському храмі, на фестивалях у м. Покровськ. Найкращі майстри відзначені грамотами, подяками, подарунками. А кошти, виручені за солодку ярмарку, були доброю матеріальною підтримкою для малозабезпечених родин наших школярів.
Найулюбленіше свято загону "Нова радість" - Свято Миколая, бо був Миколай взірцем доброти і милосердя. Стало доброю традицією 19 грудня влаштовувати благодійні концерти, квести , зустрічі з піснями, іграми, подарунками і , звичайно ж, зі смаколиками - зірочками-миколайчиками, виготовленими маленькими волонтерами у класі на уроках праці.
Велику насолоду приносить "Нова радість" відвідувачам територіального центру обслуговування населення. Вони залюбки відвідують концерти, влаштовані волонтерами, беруть активну участь в іграх, розвагах, разом з нами співають і танцюють.
Духовне відродження нації грає дуже важливу роль у вихованні школярів, тому на уроках християнської етики діти вчаться жити в мирі і злагоді, любити ближнього, бути добрими і милосердними.
Волонтери загону "Нова радість" також влаштовують виступи для прихожан Свято-Покровського храму на Різдво, Великдень та інші християнські свята. З Різдвяним вертепом традиційно привітали 6 січня рідні сім'ї, співали колядки, носили Зірку, водили Козу, зичили здоров`я і процвітання родинам.
Щороку в м.Покровськ юні волонтери представляють школу і місто на традиційних фестивалях: "Під Віфлеємською зіркою", "Великодні передзвони", де виступають дуже змістовно, цікаво і достойно.
Волонтерський загін не забуває і про майбутніх школярів. Малеча із задоволенням зустрічає школярів у дитячих садках. Цікаво проходять сумісні свята: "Вшановуємо Великого Тараса", "Козацькі розваги", "Святий Миколай, ти до нас завітай", "Стрітення", «Масляна».
Старші ж члени волонтерського загону в свою чергу беруть активну участь у різноманітних святах для учнів початкової школи, проводять спектаклі, дні дублера, різноманітні заходи в рамках предметних тижнів.
Наші волонтери взяли активну участь у буккроссингу - акції "Принеси книгу - візьми собі іншу", тим самим зберегли зелені насадження.
Загін "Нова радість" ініціював участь школярів в екологічному Проекті "Дбаємо про пірнатих друзів". Виготовлено 24 годівниці, 2 шпаківні, проведено цікавий виховний захід до Дня птахів.
Добрі та корисні справи волонтерського загону "Нова радість" високо оцінено. Вони стали призерами Всеукраїнської суспільної акції школярів України "Громадянин" за участь в Проекті "Роби добро власними руками", посіли І місце в області за фоторепортаж «Моральний вчинок» - «Все починається з малого», мають безліч грамот , подяк і дипломів від адміністрації школи, служб міста, міської лікарні, територіального центру та ін. Банер з фотографіями переможців - членів загону навіть прикрашав центр нашого міста . Про роботу загону волонтерів зі словами подяки за працю надруковано безліч статей в міській газеті «Регіональні новини».
Гадаємо, все, що робить загін не даремно, тим більше, що все це від щирого серця. Надалі вони планують розширити коло своїх добрих справ і , впевнені,що у них все вийде, бо вони - активний і міцний, креативний і непосидючий волонтерський загін "Нова радість".
1