ЦІННІСНО-МОТИВАЦІЙНИЙ ТРЕНІНГ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ «Абетка допомоги вимушеним переселенцям та учасникам бойових дій»

Про матеріал

Мета даної розробки - поінформувати про методи профілактики та боротьби зі ПТСР;, сприяти самовизначенню у допомозі постраждалим внаслідок АТО, психологічна профілактика негативних особистісних утворень, які заважають підвищенню адекватності самосвідомості й знижують рівень соціальної і психологічної компетентності;зниження рівня ситуативної і особистісної тривожності в кризовий період;формування позитивної світоглядної позиції особистості;сприяння формуванню практичних навичок опанування себе в різних ситуаціях, оволодіти елементарними прийомами релаксації та аутотренінгу.

Завдання:

створити механізми конструктивних взаємовідносин із негативними імпульсами,

сприяти профілактиці негативних, агресивних проявів,

формувати вміння самоаналізу, контролю над негативними емоційними проявами,

розвивати емпатійні якості,

створення умов для опрацювання учасниками тренінгу власних проблемних зон та переживання щоденності власних проблем,

оволодіти методами релаксації, спрямованими на зменшення страху і стану підвищеної тривожності в емоційно травмуючи ситуація

Перегляд файлу

ЦІННІСНО-МОТИВАЦІЙНИЙ ТРЕНІНГ

«Абетка допомоги вимушеним переселенцям та учасникам  бойових дій»

Страждати набагато легше, ніж змінюватися.

Щоб стати щасливим, необхідно мати мужність.

(Берт Хелінгер)

Мета: поінформувати про методи профілактики та боротьби зі ПТСР;, сприяти самовизначенню у допомозі постраждалим внаслідок АТО, психологічна профілактика негативних особистісних утворень, які заважають підвищенню адекватності самосвідомості й знижують рівень соціальної і  психологічної компетентності;зниження рівня ситуативної і особистісної тривожності в кризовий період;формування позитивної світоглядної позиції особистості;сприяння формуванню практичних навичок опанування себе в різних ситуаціях, оволодіти елементарними прийомами релаксації та аутотренінгу.

Завдання:

  • створити механізми конструктивних взаємовідносин із негативними імпульсами,
  • сприяти профілактиці негативних, агресивних проявів,
  • формувати вміння самоаналізу, контролю над негативними емоційними проявами,
  • розвивати емпатійні якості,
  • створення умов для опрацювання учасниками тренінгу власних проблемних зон та переживання щоденності власних проблем,
  • оволодіти методами релаксації, спрямованими на зменшення страху і стану підвищеної тривожності в емоційно травмуючи ситуація

Матеріали: маркери, фломастери, аркуші паперу, бейджі, стікери, плакати, дошки, роздаткові матеріали.

Хід заняття.

Вправа – знайомство „Історії з торбинки” 3 -5 хв.

Мета: настроїти учасників  па   роботу  за  темою,  активізувати відчуття особистості.

Хід вправи.

На початку заняття кожен учасник оформлює картку-візитку, де вказує своє ім'я. На оформлен­ня дається 3—5 хв.

Учасники сідають у коло і по черзі витягують з тор­бинки, не заглядаючи в неї, один з наявних там пред­метів (олівець, ручка, ґудзик, гумка, кубик, котушка ниток, заколка, цукерка тощо). Після того, як усі отри­мали якусь річ, кожен по черзі промовляє фразу, яка починається з «Я», презентуючи те, що дісталося з тор­бинки. Наприклад: «Я - цукерка, солоденька, смачнень­ка, мене всі люблять». Коли всі скажуть свої фрази, можна зробити ще одне коло: передати свій предмет сусіду праворуч і промовити іншу фразу, вже «від імені» нового предмета, але починаючи знову з «Я».

Правила роботи

Час – 10 хвилин.

Мета: визначити правила, які допоможуть створити робочу та комфортну атмосферу в групі під час тренінгу.

Матеріали: фліпчарт, маркери, аркуші паперу із заздалегідь написаними на них прислів’ями

Інструкція. Тренер зачитує прислів’я, учасники підбирають до нього правило

Інформація для тренера

Прислів’я

Правило

Вік живи – вік учись

Будь відкритий до нових знань, ідей

Як тут говорити, коли не дають і рота розкрити

Не перебивай, говори по черзі

Треба знати, що й де сказати

Не відхиляйся від теми обговорення

Не допікай іншим, бо найдуться такі, що й тобі допечуть

Не критикуй і не засуджуй жодних висловлювань учасників

Розкажи другу – піде по кругу

Дотримуйся конфіденційності роботи групи

Можна й жартувати, можна й діло робити

Працюй у доброму гуморі

Очікування. Вправа «Скриня» 5 – 7хв.

Учасникам роздають невеликі аркуші паперу (можна липкого), схожі на перлини. Тренер просить написати на них, чого саме учасники  чекають від тренінгу. Після цього кожен учасник зачитує свій напис і прикріплює аркуш на підготовлений тренером плакат із зображенням скрині. (проговорення відбувається на місці, а тоді всі вивішують).

Тренер звертається до учасників: Отож, чого саме ви очікуєте від сьогоднішньої зустрічі? На аркушах паперу напишіть ваші очікування. А тоді помістіть свої очікування  біля скрині.

Інформаційне повідомлення

Час – 20 хвилин.

Події останніх років, які відбуваються в Україні, вкрай складна соціально-політична ситуація у суспільстві показали необхідність соціально-психологічного захисту і психологічної допомоги як дітям  і окремим людям, так і цілим соціальним групам.

Декілька років Україна переживає складну соціально-політичну ситуацію. Продовжуються бойові дії в Донецькій і Луганській областях, не зменшується потік біженців з окупованих Криму і Севастополя. Десятки тисяч людей змушені покинути свої домівки і тимчасово переміститися в інші регіони нашої держави. За останніми даними Дитячого Фонду ООН (ЮНІСЕФ) понад 230 тисяч людей стали вимушеними переселенцями. Є сім’ї, що втратили житло, своїх близьких, є поранені.

За даними психологічного дослідження, що проводилося під егідою Дитячого Фонду ООН (ЮНІСЕФ) у Донецькій області, майже 40 % дітей віком 7-12 років та більше половини дітей віком 13-18 років стали безпосередніми свідками подій, що пов’язані з війною. Відповідно 14 % та 13 % бачили танки та іншу військову техніку, 13% та 22 % бачили бої та сутички, 4 % і 15 % побиття знайомих людей, 6% та 5% стали свідками погроз застосування зброї. Декілька дітей з опитаних бачили вбитих і поранених. 76 % дітей віком 7-12 років та 43% дітей віком 13-18 років відчували страх, коли ставали свідками вищеописаних подій.

У зв’язку з цим, суттєво підвищується роль та значення професійної діяльності працівників психологічної служби системи освіти.

Згідно з офіційними даними, в зоні АТО воювало близько 15 000 українців. За прогнозами психіатрів, в кращому випадку у 20% з них в наступні роки діагностують хронічний посттравматичний стресовий розлад(ПТСР), який вже назвали «синдром АТО».

Травма війни :

  • Загроза життю і серйозному фізичному пошкодженню
  • Поранення
  • Бачити смерть інших чи ж поранення
  • Полон, тортури, екстремальні умови
  • Вбивати \ ранити інших
  • Сексуальне насильство
  • Невідомість

Симптоми та проблеми, які зазвичай пов’язують із ПТСР:

• Повторне переживання: флешбеки, нічні жахи, повторювані і болісні, інтрузивні образи або чуттєві враження. У дітей ці симптоми можуть містити реконструкцію пережитого досвіду, постійно повторювану гру або страшні сни без розпізнаваного змісту.

• Уникнення: уникання людей, ситуацій або обставин, що пов’язані з подією або нагад. її.

• Перезбудження: надмірна пильність, перебільшена реакція здригання, порушення сну, дратівливість і труднощі зі зосередженістю.

• Емоційне оніміння: відсутність здатності переживати почуття, почуття відокремленості від інших людей, відмова від дій, які раніше були важливі, амнезія щодо важливих моментів події.

• Депресія.

• Зловживання алкоголем або наркотиками.

• Гнів.

• Фізичні симптоми, які повторюються і не мають жодного пояснення.

Послідовність фаз у динаміці стану людини після психотравмуючої ситуації

  • «Гострий емоційний шок» розвивається за станом оціпеніння і триває від 3 до 5 годин. Характеризується загальною психічною напругою, мобілізацією психофізіологічних резервів, загостреним сприйняттям. У емоційному плані у цей період переважає почуття відчаю, що супроводжується головним болем, прискореним серцебиттям, сухістю у роті, ускладненням дихання.
  • «Психофізіологічна демобілізація». Триває до 3 діб, характеризується різким погіршенням самопочуття та психоемоційного стану з переживанням почуття розгубленості, панічних реакцій, зниженою моральною нормативністю поведінки, депресивними тенденціями тощо.
  • «Стадія вирішення». Триває від 3 до 12 діб. Характеризується поступовою стабілізацією настрою та самопочуття. Поряд з цим зберігається знижений емоційний фон, обмеження у контактах з людьми.
  • Стадія від­новлення. Почи­нається приблиз­но з 12 дня після травмуючої ситуації. Найч­іткіше виявляються такі поведінкові ре­акції: активі­зується міжособистісне спілкуван­ня, починає нор­малізуватися емоційне забарв­лення мови і мімічних реакцій, відновлюються нормальні сновид­іння. З огляду на зарубіжний досвід, можна також при­пускати, що в осіб, які знаходилися в епіцентрі сти­хійного лиха, розвиваються різні форми психосо­матичних розладів, пов'язаних з порушення­ми діяльності шлунково-кишкового тракту, серцево-судинної, імунної та ендокринної си­стеми.

Прояви ПТСР

  • Нервове тремтіння.
    Після екстремальної ситуації з'являється неконтрольована нервове тремтіння (людина не може за власним бажанням припинити цю реакцію) . Так організм «скидає» напругу. Зупиняти не можна!
    Необхідна допомога:
    1 . Потрібно посилити тремтіння.
    2 . Візьміть потерпілого за плечі і сильно, різко потрясіть протягом 10-15 секунд.
    3 . Продовжуйте розмовляти з ним, інакше ві
  •  може сприйняти ваші дії як напад.
    4 . Після завершення реакції необхідно дати потерпілому можливість відпочити. Бажано укласти його спати.
    !!!Не можна:
    • обіймати потерпілого або притискати його до себе ;
    • вкривати потерпілого чимось теплим ;
    • заспокоювати постраждалого, говорити , щоб він узяв себе в руки.

    Плач
    Коли людина плаче , всередині у неї виділяються речовини, що володіють заспокійливою дією. Необхідно щоб хтось був поряд, щоб розділити горе.
    Допомога у даній ситуації:
    1 . Не залишайте постраждалого одного .
    2 . Встановіть фізичний контакт з потерпілим (візьміть за руку, покладіть свою руку йому на плече або спину, погладьте його по голові). Дайте йому відчути , що ви поруч .
    3 . Застосовуйте прийоми «активного слухання» (вони допоможуть потерпілому виплеснути своє горе ) : періодично вимовляєте « ага » , «так» , кивайте головою, тобто підтверджуйте, що слухаєте і співчуваєте ; повторюйте за потерпілим уривки фраз , в яких він висловлює свої почуття ; говорите про свої почуття і почуттях потерпілого.
    4 . Не старайтесь заспокоїти постраждалого. Дайте йому можливість виплакатися і виговоритися , « виплеснути » з себе горе , страх, образу .
    5 . Не ставте питань, не давайте рад. Ваше завдання - вислухати .
  • Істерика
    Істеричний припадок триває кілька хвилин або кілька годин.
    Допомога у даній ситуації:
    1. Видаліть глядачів, створіть спокійну обстановку. Залишіться з потерпілим наодинці, якщо це не небезпечно для вас.
    2 . Несподівано зробить дію, яка може сильно здивувати (можна дати ляпаса, облити водою, з гуркотом упустити предмет, різко крикнути на потерпілого тощо) .
    3 . Говоріть з постраждалим короткими фразами, впевненим тоном («Випий води», « Вмийся», «Сядь»).
    4 . Після істерики настає занепад сил. Покладіть постраждалого спати. До прибуття фахівця спостерігайте за його станом.
    5 . Не потурайте бажанням потерпілого.
  • Рухове збудження
    Людина просто перестає розуміти, що відбувається навколо неї, вона не в змозі визначити, де вороги, а де помічники, де небезпека, а де порятунок. Людина втрачає здатність логічно мислити і приймати, рішення, стає схожим на тварину, метається в клітці.
    Допомога у даній ситуації:
    1 . Використовуйте прийом «захоплення»: перебуваючи позаду, просуньте свої руки потерпілому під пахви, притисніть його до себе і злегка перекиньте на себе.
    2 . Ізолюйте постраждалого від оточуючих.
    3 . Масажуйте «позитивні» точки. Говоріть спокійним голосом про почуття, які він відчуває. («Тобі хочеться щось зробити , щоб це припинилося? Ти хочеш втекти, сховатися від того, що відбувається?")
    4 . Не сперечайтеся з потерпілим, не ставте питань, в розмові уникайте фраз з часткою «не», що відносяться до небажаних дій (наприклад : «Не біжи», «Не розмахуй руками», «Не кричи»).
    5 . Пам'ятайте , що потерпілий може заподіяти шкоду собі та іншим.
    6 . Рухове збудження зазвичай триває недовго і може змінитися нервової тремтінням, плачем, а також агресивною поведінкою.

    Агресія
    • роздратування, невдоволення, гнів (з будь-якого, навіть незначного приводу);
    • нанесення оточуючим ударів руками або будь-якими предметами;
    • словесна образа, лайка;
    • м'язова напруга;
    • підвищення кров'яного тиску.
    Допомога у даній ситуації:
    1. Зведіть до мінімуму кількість оточуючих.
    2. Дайте постраждалому можливість «випустити пар» (наприклад, виговоритися або «побити» подушку ) .
    3. Доручіть йому роботу, пов'язану з високим фізичним навантаженням.
    4. Демонструйте доброзичливість . Навіть якщо ви не згодні з постраждалим , не звинувачуйте його самого, а висловлюйтеся з приводу його дій. Інакше агресивна поведінка буде направлено на вас. Не можна казати: « Що ж ти за людина! » Слід сказати: «Ти жахливо злишся, тобі хочеться все рознести вщент. Давай разом спробуємо знайти вихід з цієї ситуації ».
    5 . Намагайтеся розрядити обстановку смішними коментарями чи діями.
    6 Агресія може бути погашена страхом покарання:
    • якщо немає мети отримати вигоду від агресивної поведінки;
    • якщо покарання суворе і ймовірність його здійснення велика.
    7 . Якщо не надати допомогу розлюченого людині , це призведе до небезпечних наслідків: через зниження контролю за своїми діями людина буде робити необдумані вчинки, може нанести каліцтва собі та іншим.

 

Основними напрямами соціальної і психологічної реабілітації постраждалих є наступні:

  •         соціально-педагогічна допомога сім’ям вимушених переселенців у налагодженні соціальних зв’язків із місцевими закладами охорони здоров’я, працевлаштування, соціальних служб, закладів і установ освіти, забезпеченні дітей навчальними посібниками, підручниками, іншим навчальним приладдям;
  •         залучення постраждалих дітей до участі в діяльності позашкільних навчальних закладів з метою створення умов для їхньої самореалізації та проведення діагностичної і корекційно-відновлювальної роботи з ними практичних психологів цих закладів;
  •         робота з дітьми зазначених категорій під час літнього оздоровлення у таборах відпочинку, навчальних закладах, місцях тимчасового перебування
  •         залучення вихованців, учнів, студентів зазначених категорій до активної виховної і розвивальної діяльності в позаурочний час, реабілітація .
  •         забезпечення індивідуального супроводу працівниками психологічної служби системи освіти всіх без винятку дітей, вихованців, учнів, зазначених категорій та надання їм необхідної корекційної, реабілітаційної і соціально-педагогічної допомоги від пережитого протягом навчального року шляхом впровадження психологічних ігор та праце – арт, музико терапії тощо;
  •         створення сприятливого соціально-психологічного клімату в навчальному закладі та оптимізація змісту і форм психологічної просвіти педагогічних працівників і батьків;
  •         недопущення своїми діями чи бездіяльністю вторинної травматизації учасників навчально-виховного процесу та, у разі потреби, перенаправляти дітей, батьків і педагогів до інших спеціалістів (психотерапевта, невролога тощо);
  •         застосування міжсекторальної взаємодії і мультидисциплінарного підходу до вирішення проблем, які виникають (за потреби звернутися до закладів і установ охорони здоров’я, підрозділів служби з надзвичайних ситуацій тощо з пропозицією співробітництва та координації у справі надання психологічної допомоги тим, хто її потребує);
  •         залучення до надання психологічної допомоги висококваліфікованих фахівців, практичних психологів, соціальних педагогів, психотерапевтів, консультантів ПМПК;
  •         організації для тих, хто безпосередньо працює з постраждалими: а) психологічну і професійну супервізію; б) методичну підтримку у вигляді буклетів, методичних розробок, проведення навчальних семінарів і семінарів з обміну досвідом; в) матеріальну допомогу у вигляді необхідного приладдя і оргтехніки.

 

Тест « Чи загрожує вам нервовий зрив?»

 

Шановні колеги. Звичайно надавати посильну допомогу необхідно , але передусім потрібно не забувати , що у будь-якій травмуючій ситуації і ми самі потребуємо контролю щодо свого власного стану. Тому пропоную викнати тест «Чи загрожує вам нервовий зрив?»

 

  1. Чи важко вам звертатися до когось із проханням про допомогу? а) так, завжди - 3; б) дуже часто - 2; в) дуже рідко - 3; г) ніколи - 0
  2. Думаєте ви про свої проблеми у вільний час?

а) дуже часто - 5; б) часто - 4; в) іноді - 2; г) дуже рідко - 1; д) ніколи - 0.

  1. Якщо ви бачите, що в людини щось не виходить, чи відчуваєте бажання зробити це замість неї?

а) дуже часто - 5; 6) часто - 4; в) іноді 2; г) дуже рідко - 1; д) ніколи - 0.

  1. Чи довго переживаєте через неприємності ?

а) дуже часто - 5; б) часто - 4; в) іноді - 2; г) дуже рідко - 1; д) ніколи 0.

  1. Скільки часу ви приділяєте собі ввечері: а) більш, ніж 3 години -0; б) 1-2 години -1; в) більше години -2; г) жодної хвилини - 4.
  2. Якщо вам пояснюють щось із зайвими подробицями, чи маєте звичку перебивати?

а) так, завжди -4; б) часто -3; в) залежно від обставин -2; г) рідко - 1; д) ні - 0.

  1. Чи завжди ви поспішаєте?

а) так, постійно - 5; б) часто поспішаю - 4; в) поспішаю як усі, іноді - 2; г) поспішаю лише у виняткових ситуаціях - 1; д) ніколи - 0.

  1. Важко вам відмовитися від смачної їжі:

а) так, завжди - 3; б) часто - 2; в) іноді - 1; в) дуже рідко - 1; г) ніколи - 0.

  1. Доводиться вам мати декілька справ одночасно?

а)так, завжди - 5; б) часто-4; в) іноді-3; г)зрідка-• 1; д) ніколи-0.

  1. Трапляється, що під час розмови ваші думки десь далеко?

а) дуже часто - 5; б) часто -4; в) трапляється -3; г) дуже рідко - 1; д) ніколи -0.

  1. Чи не здається іноді вам, що люди говорять про нудні, марні речі? а) дуже часто - 5; б) часто - 4; в) іноді - 2; г) зрідка - 1; д) ніколи - 0.
  2. Нервуєте, коли стоїте в черзі?

а) дуже часто - 5; б) часто - 4; в) іноді - 2; г) зрідка - 1; д) ніколи - 0.

  1. Любите давати поради?

а) дуже часто - 5; б) часто - 4; в) іноді - 2; г) зрідка 1; д) ніколи ~ 0.

  1. Довго ви сумніваєтеся перед прийняттям рішення:

а) дуже часто - 5; б) часто - 4; в) іноді - 2; г) зрідка - 1; д) ніколи - 0.

  1. У якому темпі ви говорите?

а) скоромовкою - 3; б) швидко - 2; в) спокійно - 1; г) уповільнено - 0. Підрахуйте суму балів:

Від 45 до 65 балів. Нервовий зрив для вас - реальна можливість, зверніть увагу на своє здоров'я. Подібна нервозність може бути наслідком авітамінозу, загальної перевтоми.

Від 20 до 40 балів. Намагайтеся ставитися до життя спокійніше, не сприймайте дрібні невдачі як життєву драму. Ви в змозі контролювати себе самі, спокійно аналізуйте те, що відбувається у вашому житті.

Від 6 До 19 балів. Вам вдається зберігати спокій і рівновагу. Намагайтеся і надалі уникати надмірних хвилювань.

5-0 балів. Мабуть, такий результат нереальний для вас, бо він характеризує безініціативну, нудну людину.

 

Пам’ятка.  Поради щодо подолання стресу.

1. З'ясуйте, що саме вас тривожить і за­чіпає за живе. Розкажіть про те, що вас тур­бує, близькій людині. Це особливий психо­логічний прийом: проаналізувавши свою проблему вголос, ви дістанетеся до кореня своїх проблем і знайдете вихід із ситуації.

2. Сплануйте свій день. Учені помітили, що для людини, стан якої наближається до стресового, час прискорює свій біг. Тому вона відчуває непомірну завантаженість і нестачу часу.

3. Навчіться керувати своїми емоція­ми. Вирвати­ся зі стресового кола допоможе найпрості­ша йогівська вправа. Заплющить очі й подумки перенесіться на берег океану. Підніміть руки вгору й розведіть у сторони, уявляючи, як у них   входить енергія. Складіть їх одна на іншу — ліва знизу. Цього цілком достатньо, щоб повноцінно відпочити, наситити мозок киснем і зас­покоїтися. Не забувайте хвалити себе що­разу, коли вам удасться впоратися з хви­люванням.

4. Усміхайтеся, навіть якщо вам не дуже хочеться. Сміх позитивно впливає на імун­ну систему, активізуючи Т-лімфоцити крові. У відповідь на вашу посмішку, організм продукуватиме бажані гормони радості.

5. Відпочивайте разом із сім’єю.

6. Фізичні вправи знімають нервове напруження.

7. Музика – це теж психотерапія. Слухайте спокійну музику.

8. Бувайте на дворі, гуляйте, сидіть в парку, бігайте.

9. Аби запобігти розчаруванню, невдачам, не треба братися за непосильні завдання.

10. Постійно концентруйтеся на світлих сторонах життя та подіях – це збереже здоров’я і сприятиме успіху.

11. Не зловживайте кавою, алкоголем.

12. Їжте морозиво – там є компонент, який покращує настрій. І банан – в ньому є сиротин, гормон щастя.

13. Вживайте вітамін Е. Він підвищує імунітет і стійкість до стресу. До речі, цей вітамін міститься у картоплі, сої, кукурудзі, моркві, ожині, волоських горіхах.

14. Є багато різних систем аутотренінгу. На жаль, на те, щоб опанувати їх, у нас ча­сто не вистачає терпіння й часу.

Вправа «Клініка з пересадки органів»

Час – 45 хвилин.

Мета: актуалізація ціннісно-смислової сфери, формування вміння будувати групову дискусію, приймати спільне рішення та брати відповідальність за прийняття рішення.

Пояснення: Вправа може виконуватися як в мікрогрупах, якщо кількість учасників тренінгу досить велика, так і в одній групі, якщо група достатньо маленька (до 15 осіб). Суть вправи полягає в тому, що учасники повинні домовитися, кому з «пацієнтів» клініки необхідно пересадити нирку. Умова: нирка одна, і кожному пацієнту вона життєво необхідна. Вправа виявляє цінності, що існують в учасників тренінгу.

У цій вправі немає правильних або неправильних відповідей. У ній важливий сам процес пошуку рішення, рефлексія учасників з приводу цінностей - індивідуальних та існуючих в суспільстві.

Інструкція: Уявіть собі, що всі ви є хірургами медичної клініки. У вас в лікарняному відділенні лежать чотири пацієнта:

• старий професор, котрий розробляє вакцину проти раку. Його робота вже близька до завершення;

• шістнадцятирічна вагітна дівчина-сирота;

• мати двох дітей, чоловік якої недавно загинув в автомобільній катастрофі;

• відомий актор.

Всім їм необхідна пересадка нирки. Без цієї операції вони загинуть. Але зараз в клініку була доставлена ​​тільки одна нирка, і невідомо, коли з'явиться можливість отримати наступну. Вам потрібно за 10 хв. вирішити - кому з пацієнтів операція необхідна в першу чергу, інакше нирка зіпсується і до пересадки буде непридатна. Тоді її не отримає ніхто.

Важливі правила:

1. Не можна приймати рішення голосуванням;

2. З груповим рішенням повинен погодитися кожен з учасників;

3. Не можна залишатися осторонь від обговорення;

4. Кожен повинен в ході дискусії висловити свою думку.

Коментар: Можливо, хтось залишиться при своїй думці, і до нього навіть приєднаються інші учасники. Тим самим, може стихійно утворитися друга група зі своєю думкою. Спочатку ведучий, якщо є час, повинен спробувати зробити так, щоб групи змогли знайти спільне рішення, але якщо це не виходить, то залишити, як є: 2 групи зі своїми рішеннями.

Можна додати 1 хв., сказавши про це всій групі.

Аналіз вправи: Запитання необхідно задавати поступово, а не всі відразу.

Чому ви віддали перевагу саме цьому пацієнту?

• Яка ваша цінність стоїть за цим вибором?

• Які цінності стояли за відкинутими вами варіантами?

• Як вам здається, кому б лікарі віддали нирку в нашому суспільстві?

Швидше за все, ви зіткнетеся з тим, що учасники у відповіді на останнє питання будуть засуджувати суспільство, скажуть, що для нього зараз основною цінністю є гроші та лікарі віддали б нирку відомому актору або тому, хто більше заплатить. Не поспішайте їх переконувати. Просто впевнено і чітко дотримуйтеся своєї точки зору.

Після того, як всі висловляться з приводу вправи, запитаєте:

Ви помітили такий факт, що більшість наших цінностей є соціально схвалюваними. Чому, як вам здається?

Вислухайте відповіді учасників.

• А чи не тому, що вони утворилися з суспільних цінностей? Може, суспільство насправді не таке погане, як вам здається? Вислухайте відповіді.

ГРА  -  МЕТАФОРА   “МАНДАЛА”

з використанням тесту «7 Я людини»

 

Мета:  психологічне  єднання  колективу і відкриття незвичної краси іншої  душі

Матеріал: аркуш ватману, фігурки з кольорового паперу, клей ПВА.

Обладнання: бланк тесту «7Я людини»

Психолог

Пропоную трохи відпочи і виконати тест «7 Я люлини».

 На цьому малюнку відображена частинка вашої душі? Спробуйте зрозуміти і подумки для себе відповісти:

  •                    Яка це частина вашої душі?
  •                    Що вона виражає?

Пропоную перегорнути малюнок і розфарбувати вашого чоловічка. (малювання до 5 хв)

Після цього учасники викладають на аркуші ватману композицію у вигляді квітки, зірки або кола, чергуючи різні фігури.

Психолог

А зараз подивимося, що у нас вийшло.

(Ватман розгортається і приклеюється на дошку. Пауза для перегляду).

Психолог

Гарно. Ніби райдуга… Дивовижно! Ці малюнки можна розглядати годинами.

Інформаційне   повідомлення

Колись давно, в глибоку давнину, люди інтуїтивно побачили, що орнамент у вигляді квітки, зірки, кола виражає щось глибоке в душі людини, відображає ніби центр людської душі. Вони назвали його - МАНДОЛА. Тому вона часто зустрічається: у вітражах церков, на одязі, в архітектурі будівель.

Відкрив таємницю мандоли відомий австрійський психолог ХХ століття Карл Юнг. Він же відкрив і те, що споглядання мандоли, її малювання служить удосконаленням душевного життя людини, його гармонізації, здоров’я.

Наша мандола - це вираження душі нашого колективу, в якій є частка душі кожного з нас, і всі ми разом (психолог обводить руко круг мандоли).

Кожен має своє місце і значення в цій гармонійній композиції. Подивіться, скільки тут різних елементів. Знайдіть очима свій…

Зверніть увагу, як кожен розташований відносно інших і якщо раптом хтось зробить боляче одному, то і іншим, тим, хто поряд, також стане боляче. І навпаки. Радість відобразиться світлом на інших. Закономірно, що все повертається до того ж місця, до тієї ж людини: по колу, по спіралі.(Пауза, після якої можливі запитання).

Підсумок заняття 5 хв.

Вправа „Скриня”

Мета: усвідомлення учасниками того, якою мірою реалізовані їхні очікування щодо тренінгу.

Матеріали: , скотч, плакат із зображенням пісочного годинника.

Тренер інструктує учасників: візьміть ваші перлинки  і перекладіть їх у скриню, якщо справдилися ваші очікування від заняття.

Трененр . Сьгодні ми живемо в часі, коли шукаємо, яким шляхом іти далі Україні.

Нас супроводжують проблеми:

  • Криза стосунків. Брак бажання співпрацювати, бути разом..
  • Криза ціноностей – обман, корупція, знецінення людського життя.
  • Зниження самооцінки- нарцицизм
  • Пасивно-покірна\депресивна поведінка (Моя хата скраю..аби не гірше.. той так нічого не змінимо..)
  • Зазомбованість ( вести себе за сталими сценаріями, без власної думки…

Тож дай нам, Боже, сили змінити наші проблеми для кращого майбутнього наших дітей.

 

Притча 1

Один подорожній зустрів виснаженого чоловіка з тачкою, в якій було навалено якісь камені і запитав його:

- Що ти робиш?

- Ти що не бачиш? Везу камені!

Трохи пізніше подорожній побачив ще одного чоловіка з тачкою, він був не такий  виснажений,  але каменів в ній було набагато більше і також запитав його:

- Що ти робиш?

- Я працюю, щоб прогодувати сім'ю.

Подорожній побажав йому удачі і пішов далі, і зустрів ще одну людину, яка швидко штовхала вперед собою тачку, в якій каменів було більше, ніж у перших двох разом узятих, але здавалося ніби камені для нього не важать, з такою легкістю він штовхав перед собою свій вантаж:

- Що ти робиш?

- Я будую храм

Притча 4

Один східний володар побачив страшний сон, ніби у нього випали один за іншим всі зуби. У сильному хвилюванні він закликав до себе тлумача снів. Той вислухав його стурбовано і сказав:

"Царю, я повинен повідомити тобі сумну звістку. Ти втратиш одного за іншим всіх своїх близьких".

Ці слова викликали гнів володаря.

Він звелів кинути до в'язниці нещасного і закликати іншого тлумача, який, вислухавши сон, сказав:

"Я щасливий повідомити тобі радісну звістку - ти переживеш усіх своїх рідних". Володар був втішений і щедро нагородив його за це передбачення. Придворні дуже здивувалися.

"Адже ти сказав йому те ж саме, що і твій бідний попередник, так чому ж він був покараний, а ти винагороджений?" - Запитували вони.

На що була відповідь:

"Ми обидва однаково тлумачили сон. Але все залежить не від того, що сказати, а як сказати".

Памятка психологіної допомоги

Як дорослі можуть допомогти дітям в стресовому середовищі.

Приділяйте їм час та увагу

Допоможіть їм займатичся звичними справами

Поясніть їм що трапилося і відбуваєстьв даний момент

Дозвольте їм сумувати і плакати. Не чекацйте, що вони виявляться сильними.

Вислухуйте їхні здогадки і страхи без засуджень і оцінок

Чітко визначте правила поведінки та поясніть, чого чекаєте від них

Запитайте чого вони побоюються, підтримайте їх, обговоріть як краще вчинити, щоб залишитися неушкодженими

Заохочуйте їхнє прагнення приносити користь оточуючим і надавайте таку можливіть.

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
28 травня 2018
Переглядів
2358
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку