Тема уроку: Демократія – загальнолюдська цінність. Утвердження демократії в Афінах. Права та обов'язки громадян у минулому й сьогодні.
Мета уроку:
-
Навчальна:
-
Ознайомити учнів з поняттям демократії як цінності для всіх людей.
-
Розповісти про виникнення демократії в Афінах.
-
Порівняти права та обов'язки громадян у минулому і сьогодні.
-
Розвивальна:
-
Розвивати критичне мислення та вміння аналізувати історичні події.
-
Формувати вміння порівнювати та робити висновки.
-
Виховна:
-
Виховувати повагу до демократичних цінностей.
-
Формувати активну громадянську позицію.
Обладнання:
-
Карта Стародавньої Греції.
-
Ілюстрації античних Афін.
-
Презентація з основними моментами уроку.
-
Картки із завданнями для групової роботи.
План уроку:
-
Організаційний момент (2 хвилини).
-
Актуалізація знань (5 хвилин).
-
Вивчення нового матеріалу (30 хвилин).
-
Що таке демократія.
-
Як утверджувалася демократія в Афінах.
-
Права та обов'язки громадян в Афінах.
-
Порівняння з сучасним суспільством.
-
Закріплення матеріалу (5 хвилин).
-
Підсумок уроку та рефлексія (3 хвилини).
-
Домашнє завдання (2 хвилини).
Хід уроку:
1. Організаційний момент (2 хвилини)
-
Привітання учнів.
-
Перевірка присутніх.
-
Налаштування на роботу.
2. Актуалізація знань (5 хвилин)
Питання до класу:
-
Що таке суспільство?
-
Які види державного управління ви знаєте?
-
Чи чули ви слово "демократія"? Що воно означає?
Мета: Виявити початкові знання учнів, зацікавити їх темою уроку.
3. Вивчення нового матеріалу (30 хвилин)
3.1. Що таке демократія
Розповідь вчителя:
-
Походження терміна: Слово "демократія" походить від грецьких слів "демос" (народ) і "кратія" (влада), що означає "влада народу".
Запитання до учнів:
-
Як ви розумієте, що таке "влада народу"?
Обговорення: Учні висловлюють свої думки, вчитель допомагає і доповнює відповіді.
3.2. Утвердження демократії в Афінах
Розповідь вчителя з використанням карти та ілюстрацій:
-
Афіни – колиска демократії: Афіни були містом-державою (полісом) у Стародавній Греції. У VI-V століттях до н.е. в Афінах виникла перша у світі демократія.
Цікаві моменти:
-
Солон – реформатор: У 594 році до н.е. Солон провів реформи, які стали основою для демократії. Він скасував боргове рабство та дав більше прав простим людям.
-
Клісфен – "батько демократії": У 508 році до н.е. Клісфен провів реформи, які створили демократичний устрій в Афінах. Він поділив громадян на деми (територіальні одиниці) та запровадив рівні політичні права для всіх чоловіків-громадян.
-
Перікл – розквіт демократії: У V столітті до н.е. за часів Перікла афінська демократія досягла свого розквіту. Перікл запровадив оплату за участь у Народних зборах, що дало можливість бідним громадянам брати участь у політиці.
Питання до учнів:
-
Як ви думаєте, чому демократія виникла саме в Афінах?
Демократія — це такий спосіб управління державою, коли всі громадяни мають право брати участь у прийнятті важливих рішень.
Отже, чому саме Афіни стали першим місцем, де виникла демократія?
-
Місце розташування та торгівля:
-
Афіни були морським містом. Вони мали великий порт і активно торгували з іншими країнами.
-
Торгівля приносила багатство. Завдяки цьому багато простих людей стали заможними і хотіли мати більше прав у суспільстві.
-
Розвиток освіти та культури:
-
В Афінах цінували знання. Багато людей вчилися читати, писати, цікавилися філософією та наукою.
-
Люди обговорювали важливі питання. Вони розмірковували про справедливість, закони та права людини.
-
Бажання справедливості та рівності:
-
Прості люди хотіли впливати на рішення. Вони не хотіли, щоб лише багаті та знатні керували містом.
-
Прагнули рівних прав. Афіняни вважали, що кожен громадянин має право голосу.
-
Реформи мудрих лідерів:
-
Солон та Клісфен — це афінські правителі, які ввели важливі зміни.
-
Вони дали більше прав простим людям. Скасували жорсткі закони і дозволили більшій кількості людей брати участь у зборах.
-
Єдність громадян:
-
Афіняни розуміли, що разом вони сильніші.
-
Вони створили збори, де обговорювали проблеми міста. Кожен міг висловити свою думку.
-
Відсутність сильних царів:
-
В Афінах не було могутніх царів. Це дозволило людям самостійно встановлювати правила.
-
Громадяни керували містом разом.
Висновок:
Демократія виникла в Афінах тому, що люди хотіли більшої справедливості та рівності. Вони цінували знання, обговорювали важливі питання і прагнули, щоб кожен мав право голосу. Завдяки цьому Афіни стали першим містом, де громадяни разом керували державою.
Обговорення: Учні діляться своїми думками про географічне положення, економічний розвиток та культурні особливості Афін.
3.3. Права та обов'язки громадян в Афінах
Розповідь вчителя:
-
Хто був громадянином Афін? Тільки вільні чоловіки, народжені в Афінах. Жінки, раби та іноземці не мали політичних прав.
-
Права громадян:
-
Участь у Народних зборах (Екклесії).
-
Право голосувати та приймати закони.
-
Обирати та бути обраними на державні посади.
-
Право на захист у суді.
-
Обов'язки громадян:
-
Служба в армії та флоті.
-
Участь у судових засіданнях як присяжні.
-
Сплата податків.
-
Участь у релігійних церемоніях та святах.
Цікаві факти:
-
Остракізм: Щороку громадяни могли голосувати за вигнання політика, якого вважали небезпечним для держави. Голосування проводилося на уламках глиняного посуду – остраконах.
Питання до учнів:
-
Як ви вважаєте, чи була афінська демократія справедливою? Чому?
Як працювала афінська демократія:
-
Хто міг брати участь:
-
Тільки дорослі чоловіки-громадяни: Участь у прийнятті рішень мали лише чоловіки старше 18 років, які були народжені в Афінах від батьків-афінян.
-
Жінки, раби та іноземці: Вони не мали права голосу і не могли брати участь у політичному житті.
-
Пряма демократія:
-
Народні збори: Усі громадяни могли приходити на збори, обговорювати питання та голосувати.
-
Рішення більшістю: Закони та постанови приймалися шляхом відкритого голосування.
Аргументи за справедливість:
-
Участь громадян: Афінська демократія дозволяла громадянам безпосередньо впливати на управління державою.
-
Принцип рівності серед громадян: Усі громадяни мали рівні права на висловлення думки та голосування.
Аргументи проти справедливості:
-
Обмежене коло учасників:
-
Велика частина населення була виключена: Жінки, раби та іноземці складали більшість населення, але не мали жодних політичних прав.
-
Нерівність за народженням: Право громадянства передавалося лише по батьківській лінії, що виключало багатьох мешканців міста.
-
Рабство:
-
Наявність рабів: Раби не мали жодних прав і вважалися власністю інших людей.
-
Відсутність соціальної справедливості: Раби виконували важку роботу, але не могли впливати на своє становище.
-
Вплив багатих громадян:
-
Економічна нерівність: Заможні громадяни мали більше можливостей впливати на політику через свій статус та ресурси.
-
Популізм та маніпуляції: Багаті та красномовні оратори могли переконувати інших у своїх інтересах.
Висновок:
Афінська демократія була важливим кроком у розвитку демократичних принципів, але з сучасної точки зору вона не була повністю справедливою. Хоча вона надавала можливість громадянам брати участь у прийнятті рішень, більшість населення була позбавлена цих прав.
Отже, чи була афінська демократія справедливою?
-
З одного боку, для того часу це був прогресивний устрій, який дозволяв частині населення впливати на управління державою.
-
З іншого боку, значна частина людей була виключена з політичного життя, що не відповідає сучасним уявленням про справедливість і рівність.
Підсумовуючи, афінська демократія мала свої переваги та недоліки. Вона заклала основу для розвитку демократичних цінностей, але не була справедливою за сучасними стандартами. Це нагадує нам про важливість постійного вдосконалення суспільства та боротьби за права всіх людей.
Обговорення: Учні висловлюють свої думки про те, чому жінки, раби та іноземці не мали прав.
3.4. Порівняння з сучасним суспільством
Робота в групах:
-
Завдання: Порівняти права та обов'язки громадян у давніх Афінах та в сучасній Україні.
Права громадян:
-
Афіни: У давніх Афінах права мали лише вільні чоловіки, народжені в Афінах. Вони могли брати участь у Народних зборах, голосувати за закони, обирати та бути обраними на державні посади. Жінки, раби та іноземці не мали політичних прав.
-
Україна: Сьогодні права мають всі повнолітні громадяни, незалежно від статі, національності чи соціального статусу. Усі мають право голосу на виборах, право на свободу слова, зібрань, віросповідання та право на захист своїх прав у суді.
Обов'язки громадян:
-
Афіни: Громадяни повинні були служити в армії або флоті, брати участь у судових засіданнях як присяжні, сплачувати податки та брати участь у релігійних церемоніях.
-
Україна: Громадяни повинні дотримуватись законів, сплачувати податки, захищати країну (військова служба або альтернативна служба), брати участь у виборах та в житті громади.
Висновок: У давніх Афінах демократія обмежувалася лише частиною населення, тоді як сучасна демократія в Україні охоплює всіх громадян, незалежно від їхніх особливостей, що відображає принцип рівності.
-
Права громадян сьогодні: Право голосу мають всі повнолітні громадяни незалежно від статі, національності чи соціального стану. Право на свободу слова, зібрань, віросповідання.
-
Обов'язки громадян сьогодні: Дотримання законів, сплата податків, захист країни (військова служба або альтернативна служба).
Висновки: Сучасна демократія охоплює всіх людей, права громадян розширені, а рівність є ключовою цінністю.
4. Закріплення матеріалу (5 хвилин)
Тестові запитання:
-
Що означає слово "демократія"?
-
a) Влада короля.
-
b) Влада народу.
-
c) Влада багатих.
-
Хто мав політичні права в Афінах?
-
a) Всі мешканці Афін.
-
b) Тільки чоловіки-громадяни.
-
c) Жінки та чоловіки.
5. Підсумок уроку та рефлексія (3 хвилини)
Питання до класу:
-
Що нового ви дізналися сьогодні?
-
Чим афінська демократія відрізняється від сучасної?
-
Чому демократія важлива для всіх людей?
Висновок вчителя: Демократія виникла в Афінах, але з часом вона розвивалася і ставала більш справедливою. Сьогодні демократія базується на рівності та правах усіх людей.
6. Домашнє завдання (2 хвилини)
-
Обов'язкове: Написати короткий твір на тему: "Що таке демократія і чому вона важлива в сучасному світі".
-
За бажанням: Підготувати повідомлення про відомого історичного діяча, який зробив внесок у розвиток демократії (обрати одну відому особу, таку як Солон, Клісфен, Перікл, або іншого історичного діяча, і дослідити їхній внесок у розвиток демократичних ідей).
Додаткові матеріали для вчителя:
-
Цікаві історичні моменти:
-
Суд присяжних – Геліея: В Афінах існував суд присяжних, де громадяни брали участь у судочинстві. Кількість присяжних могла досягати 500 осіб.
-
Театральні вистави як частина демократії: Театр був місцем, де обговорювали соціальні та політичні питання. Вистави відвідували всі громадяни, і вони впливали на громадську думку.
-
Освіта в Афінах: Велика увага приділялася освіті громадян, що сприяло їх активній участі в політичному житті.
-
Афоризми та цитати:
-
Перікл: "Наш устрій називається демократією, тому що влада належить не меншості, а більшості."
-
Солон: "Закони схожі на павутину: вони затримують слабких і бідних, але сильні і багаті проходять крізь них."