В запропонованих матеріалах розкрито можливості та переваги використання
інноваційної технології «лепбук» в роботі з дітьми першого класу Нової української школи. Висвітлено
особливості його використання з учнями під час навчальної
діяльності інтегрованого курсу "Я досліджую світ", для розвитку творчості дитини під час навчання в школі,
підкреслюються можливості використання лепбуку у роботі з батьками.
«ЛЕПБУК» як ефективна форма роботи у 1 кл під
час вивчення інтегрованого курсу « Я досліджую світ»
Передмова
Сьогодні система початкової освіти зазнає суттєвих змін. Важливим аспектом
освіти є формування у дитини «навчити вчитися самому». Перед педагогом стоїть
завдання навчити дитину ставити перед собою мету і завдання, знаходити способи
їх вирішення, а головне знаходити потрібну інформацію для вирішення
поставленого питання серед величезної кількості джерел інформації.
Сучасній дитині необхідно не стільки багато знати, скільки послідовно і
доказово мислити, проявляти розумову активність. Зміст і методи навчання майбутніх першокласників спрямовані на розвиток уваги, пам'яті, творчої уяви, на вироблення
вміння порівнювати, виділяти характерні властивості предметів, узагальнювати їх за
певною ознакою, отримувати задоволення від знайденого рішення. Коли дитина
сама діє з об'єктами, вона краще пізнає навколишній світ, тому пріоритет в роботі з
дітьми слід віддавати практичним методам навчання.
У зв'язку з цим перед нами педагогами стоїть завдання пошуку нових
нестандартних форм взаємодії з вихованцями. На зміну традиційному приходить
продуктивне навчання, яке спрямоване на розвиток творчих здібностей, формування
у першокласників інтересу до творчої діяльності.
Одним з перспективних методів, які сприяють вирішенню даної проблеми, є
лепбук.
АКТУАЛЬНІСТЬ
Lapbooking – процес виготовлення лепбуку як форми організації навчального
матеріалу, явище нове, але вже набуло популярності та широко використовується у
всьому світі від Америки до Європи.
Зустрівши вперше термін «lapbook», я навіть не здогадувалась, наскільки
цікавим виявиться процес дослідження цього поняття, яким багатогранним та
оригінальним воно виявиться насправді, як зацікавить нас та наших вихованців і як
міцно увійде у нашу повсякденну діяльність.
Виготовивши одного разу лепбук зі своїми вихованцями, я зрозуміла, що
можливості його використання як на уроках, так і вдома, з власними дітьми,
необмежені. Він відкриває двері у світ творчості дитини, для вираження власної
неповторності, креативності. А педагогів стимулює до постійного пошуку та
самовдосконалення.
Саме запропоновані матеріали допоможуть вчителям, які починають працювати за матеріалами Нової української школи. Цікавим буде досвід роботи з лепбуком як
формою організації навчального матеріалу під час вивчення інтегрованого курсу «Я досліджую світ» та під час проектної діяльності, ефективної співпраці з батьками.
ПЕРЕВАГИ ВИКОРИСТАННЯ
вивченої теми.
може бути ще й формою презентації підсумків проекту або тематичного
тижня.
додасть у лепбук.
торкнутись.
завдання для кожної дитини.
До виготовлення лепбуків можна залучати батьків, що сприятиме глибшій
співпраці начального закладу та родини.
ТЕХНОЛОГІЯ ВИГОТОВЛЕННЯ
МАТЕРІАЛИ:
Для створення лепбуку використовуються прості матеріали, які є у кожному
домі або у кожній класній кімнаті.
ПОСЛІДОВНІСТЬ РОБОТИ:
КРОК 1.Постановка проблеми. Формулювання теми.
2. На початковому етапі можна поставити проблему, яка дозволить вам вийти напотрібну вам тему.
3. Тема повинна бути цікавою дитині і доступною (відповідати віку, ригінальна).
4. Тему для папки можна вибрати будь-яку, як і її складність . Це може тема, над вивченням якої ви працюєте впродовж тижня, місяця, або тема дослідження, проекту. Можливо, вона буде знайомою дітям, або зовсім новою, глибоко дослідженою дітьми або такою ,що потребує глибшого вивчення.
«Особистість дитини» («Як здоров’я зберегти», «Мій улюблений вид
спорту»…) тощо.
«Мовлення дитини» ( «Буква А», «Букви, які я знаю»…) тощо.
«Дитина в природному довкіллі»: пори року («Зима», «Весна»…), нежива
природа («Сонечко», «Властивості води»…), жива природа («Птахи
навесні», «Рослини нашого краю», «Свійські тварини»…) тощо.
«Дитина в соціумі»: наш дитячий садок («Моя вихователька», « Наш клас»…), професії дорослих ( «Медичні працівники», «Золоті руки майстрів»..), Земля і Космос ( «Наша планета», «Сонячна система»…), родина («Моя дружна сім’я», «Свята у нашій родині»..), я –сам ( «Я – хлопчик(дівчинка)», «Моє тіло»…), рідний дім («Таке
різне житло», «Дім, в якому я живу»…), страви («Корисна і шкідлива їжа», «Бабусин борщ»…), одяг («Як до нас прийшов одяг», «Що одягаємо, а що взуваємо»…), («Моє місто», «Символи моєї держави»…), безпека («Як вберегтись від вогню», «Діти і дорога»…), свята («Різдво», «День Матері»…) тощо.
«Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» ( «Кольори», «Вивчаємо цифру 3»,
«Дні тижня»…) тощо.
«Дитина у світі культури ( «Моя улюблена казочка», «Звідки прийшла книжка?,«Натюрморт», «Чим можна малювати», «У музеї»…).
КРОК 2.Складання плану.
Розбийте тему на підтеми, на дрібніші частини інформації. Адже лепбук - це
не просто книжка з картинками. Це навчальний посібник. Тому потрібно продумати,
план того, про що ви хочете в цій папці розповісти, щоб повністю розкрити тему. Ці
частини інформації можна буде використовувати, як тему дня під час тематичного
тижня, або як підтему під час роботи над проектом. Ця частина роботи є дуже
важливою, так як вона цілком виконується педагогом і саме від вибору окремих
підтем залежить яку кількість інформації засвоїть дитина, наскільки різнобічною та
цікавою та потрібною для дитини буде вона. Завдання вчителя розділити тему
так, щоб вона була доступною та цікавою дітям, відповідала їх віковим
особливостям, містила певний обсяг інформації, не була обтяжливою для засвоєння.
На скільки ж саме частин ділити інформацію? Це залежить від самої теми, від віку, індивідуальних особливостей дітей класу. Цілком можливо, що розпочавши роботу над лепбуком, у дітей можуть виникнути питання, які буде доцільно вивчити під час уроків.
КРОК 3.Створення макета.
Продумайте основу для лепбука. Вона може бути у вигляді стандартної
книжечки з двома розворотами, картонної папки формату А3 або А4 з кількома
розворотами, книжки-гармошки, фігурної папки. Форма основилепбуказалежить від
обраної теми та творчості педагога.На основі розташовуються різноманітні міні--
книжки, кармани тощо.
КРОК 4.Продумайте наповнення лепбука.
Доберіть до кожної підтеми той тип міні-книги, який найкраще підходить для
викладу інформації.
Пропоную о до вашої уваги ті види міні-книг, які я практикую у своїй
роботі під час створення наших лепбуків. Ми вважаємо їх найбільш цікавими та
доступними для учнів, хоча цілком можливо, що не всі з них ви будете
практикувати у своїй роботі. Підійдіть до цього питання творчо, дайте можливість
творити дітям і ви разом обов’язково створите свою власну оригінальну міні-книгу.
Види міні-книг:
Багатошарова міні-книга. Виготовляється з паперу різної довжини,
складеного та з’єднаного між собою. Можна використовувати папір різних
кольорів. Шари можуть складатися вгору або вниз, зліва направо, або
навпаки. Багатошарову книгу краще використовувати для пов’язаного між
собою списку.
Книга-вкладка. Використовується для списку подібних речей або прогресії
від меншого до більшого. Вона може мати від трьох і більше вкладок. До
них можна переходити зверху, по бокам або знизу для більшої
універсальності.
Книга-гармошка.Виготовляється з цілого або склеєних між собою аркушів.
Її доцільно використовувати для зображення послідовності, ряду подій
тощо.
Книга - віяло. Для її виготовлення використовують аркуші паперу певної
форми, що з’єднуються між собою.
Книжка з пелюсток. Ця книжка використовується для демонстрації частин
цілого, утворення числа, складу тощо
Книга-конверт.Цікава та проста книга. Складається з чотирикутного
аркуша паперу, складеного кутами в центрі, таким чином ви отримуєте
чотири секції, тому інформація з чотирьох частин найкраще підходить для
цієї міні-книги.
Книга з зачиненими дверцятами. Це міні-книжка ідеально підходить для
словника, розв’язування прикладів, читання складів. Кількість «дверцят» та
їх розмір можливо змінювати відповідно до вашої теми. Вони можуть
відкриватись з однієї або обох сторін, зверху або знизу, або навіть в усі
сторони .
Книга – сірникова коробка. Використовується для словника та пов’язаних з
ним понять.
Книга-круг. Легка у виготовленні книга. Вона має вигляд круга, складеного
на 4 частини. Використовується для невеликої кількості інформації
Конверти для інформації.
КРОК 5. Збір інформації та матеріалу.
Це можуть бути прислів'я, загадки, ігри по темі, вірші, оповідання, ігрові
вправи і інша інформація. Ось на цьому етапі включаються батьки, як учасники
освітнього процесу.Підготуйте необхідний матеріал та приступайте до роботи.
Крім міні-книг є багато речей, які ви можете вкласти у лепбук. Ви можете
вкласти їх в кишеньки. Це можуть бути:
паперові ляльки різного розміру, у різному вбранні;
пазли куплені або власноруч розрізані кольорові картинки;
настільні ігри;
дидактичні ігри;
логічні ігри, лабіринти, кросворди;
ігри науважність;
розмальовки, штриховки;
реальні предмети ( листівки, шматочки тканини, листя тощо).