У матеріалах можна знайти ряд порад, підказок та цікавих вправ для подолання перешкод під час навчання за допомогою театрлізації, як це формувати гармонійну особистість і допомогти дитині в розкритті дрімаючих здібностей.
Муніципальне Освітнє Установа
"Середня загальноосвітня школа № 2"
вчитель початкової школи
Добржанська О.М.
Подолання труднощів у навчанні учнів початкових класів з використанням методів театральної педагогіки
"ТВОРЧА ОСОБИСТІСТЬ НЕОБХІДНА
В БУДЬ-ЯКИЙ ДІЯЛЬНОСТІ "
(К. С. Станіславський - актор, режисер, теоретик театру).
Чотири роки навчання у початковій школі - це час для запуску багатьох потенційних можливостей дитини. Ці можливості суто індивідуальні й у будь-якій дитячій натурі їх безліч. Сучасні освітні технології найчастіше орієнтовані на середнє і старше шкільне ланка, упускаючи проблеми початкової школи, але ж саме на першій ступені освіти виникають складності, які спричиняють наступні труднощі у вихованні та навчанні учнів.
Основна мета, яку я ставлю в роботі з кожною дитиною - це формувати гармонійну особистість і допомогти дитині в розкритті дрімаючих здібностей.
Працюючи в школі, на позакласних заходах та уроках присутній мій добрий союзник - Його Величність Театр.
У мене немає театральної освіти, але не дарма кажуть, що вчитель і актор мають споріднені душі. Всі знання про театр я черпаю з книг про мистецтво, зі своїх спостережень під час сценічних вистав і з практичної діяльності. Я помітила що, дітям 1-2 класів більше подобається грати з лялькою за ширмою, ніж виступати самим на великій відкритій сцені перед публікою. Вони охоче віддають свої слова і вчинки ганчір'яній герою і, прикриваючись ним, вільніше висловлюють себе. Адже одне із завдань школи випускати учнів вільно володіють навичками усного та писемного мовлення, але далеко не кожен випускник здатний чітко, виразно, логічно будувати свої висловлювання. Всім відомо, що добре розвинена мова - показник культури людини, вона виконує функцію спілкування і повідомлення, емоційного самовираження і впливу на інших людей. Добре розвинена мова служить одним з найважливіших засобів активної діяльності людини в сучасному суспільстві, а для школяра - засобом успішного навчання та спілкування у школі.
У 1 класі я зіткнулася з проблемою, яка хвилює педагогів і психологів. У період психологічної адаптації дитини до школи у 21% першокласників виникали страхи, зриви, загальмованість, а у 48% навпаки, розв'язність і метушливість. У більшості дітей були відсутні навички довільного поведінки, були не досить розвинені пам'ять і увагу. У 8% - недорозвинення мови, 16% з фонематичним недорозвиненням, 44% з порушенням звуковимови. Найкоротший шлях, на мій погляд, емоційного розкріпачення дитини, зняття зажатості, навчання відчуванню і художньому уяві - це шлях через гру, фантазування, творчість. Гра - дуже впливає на мову дитини. Дитина засвоює багатство рідної мови, його виражальні засоби, використовує різні інтонації, що відповідають характеру героїв та їх вчинків. Ігри з ручними ляльками не тільки відволікають дитину від мовних труднощів, але і надають сприятливий вплив на розвиток мови. Театралізовані ігри в позаурочний час (у групі продовженого дня), використання різноманітних театральних прийомів на уроці розраховані на активну участь дитини, який стає співучасником педагогічного процесу. Причому, у спільній діяльності йде пошук відповіді на виниклі в процесі роботи питання, що сприяє накопиченню теоретичних знань і практичних умінь. Я будую навчання таким чином, щоб сума питань загалом давала систематичне уявлення про досліджуваному предметі. Нові знання на уроці підношу у вигляді проблемних ситуацій, що вимагають від школярів і мене спільних активних пошуків. Так хід уроку характеризується емоційною насиченістю і прагненням досягти результату через колективну творчість. Основним принципом моєї розвиваючої діяльності є розширення взаємодій учнів, робота в "зоні найближчого розвитку" (Л. С. Виготський), а не тактика доступності. В основу реалізації театральної діяльності в позаурочний час і використання елементів театральної педагогіки на уроці покладено індивідуальний підхід, повага до особистості дитини, віра в його здатності і можливості. Я вважаю, що чим менше Запрограмований в діяльності дітей, тим більше задоволення отримують вони від спільної творчості, тим яскравіше і барвисто стає їх емоційний світ.
Кожен з нас знає - розвиток мови в початкових класах - одне з головних напрямів роботи. Від успішності рішення його багато в чому залежить якість подальшого навчання молодших школярів. Об'єктом уваги є як усна, так і письмова мова. Адже на основі розвитку усного мовлення виробляється більшість умінь у сфері писемного мовлення. А це один із законів навчання російській мові. Працюючи 20 років вчителем початкових класів я давно звернула увагу, що учні часто відчувають серйозні проблеми з оволодінням навичками письма. Лист - це складний навик, що включає виконання тонких координованих рухів руки. Техніка листа вимагає злагодженої роботи дрібних м'язів кисті і всієї руки, а також добре розвиненого зорового сприйняття та довільної уваги.
Непідготовленість до листа, недостатній розвиток дрібної моторики, зорового сприйняття, уваги може призвести до виникнення негативного ставлення до навчання, тривожного стану дитини в школі. Тому для мене важливо в 1 класі розвинути механізми, необхідні для оволодіння письмом, створити умови для накопичення дитиною рухового і практичного досвіду, розвитку навичок ручної вмілості.
МЕТА: надання допомоги дітям з подолання неуспішності в навчанні, рішення проблеми випереджаючого засвоєння усного мовлення перед письмовій за допомогою мовних розминок і граматичних розминок засобами театральної педагогіки.
ЗАВДАННЯ:
Розвивати дрібну моторику рук;
Удосконалення звукової культури мовлення (робота над дикцією, інтонацією, темпом мови);
Збагачення активного словника школярів;
Розвиток інтересу до озвученому речі, влучності та виразності мовлення;
Розвиток комунікативних навичок, довільної уваги, пам'яті;
Розвивати творчі здібності;
Виховувати глядацьку культуру, творчі здібності, емоційно-вольову сферу.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:
Підвищення пізнавальної активності та успішність.
Підвищення рівня розвитку дрібної моторики.
Формування чіткої, грамотної мови.
Розвиток творчих здібностей.
Формування самостійності.
Формування навичок ефективного спілкування.
Поліпшення здатності до концентрації уваги.
Поліпшення пам'яті.
Формування навичок глядацької культури.
Мої уроки головним чином спрямовані на розвиток дрібної моторики і координації рухів пальців рук, а так само на розвиток пам'яті, уяви, довільної уваги, формування чіткої, грамотної мови через лялькову театральну діяльність, тобто через провідну діяльність дитини - гру. Кожен вчитель - режисер. Як говорив К.С. Станіславський: "... мало вивчити" систему ", треба на її основі придумати свою". Я пропоную вам свою систему виховання і навчання через введення в урок, позакласні заходи - театралізації. Робота з театральними ляльками не вимагає будь - яких спеціальних знань у галузі театру, театрального мистецтва. Вона доступна будь-якому педагогові початкових класів. У силу особливостей дитячого мислення і сприйняття, переважання індуктивного процесу пізнання над дедуктивним, конкретного мислення над абстрактним, одиничного над загальним, емоційного над раціональним, сучасна педагогіка пропонує орієнтуватися при навчанні дітей перш за все на їх емоційний інтерес до предмета навчання. З використанням методів театральної педагогіки емоційний інтерес до будь-якого виду діяльності формується і підтримується, насамперед, різноманітністю самого процесу праці, варіативністю технологій. Методи, форми і зміст театральних вправ, які я пропоную дітям, реалізують одночасно три цілі: занурюють дітей у властиву їм стихію гри, згладжуючи рамках уроку, розвивають корисні для навчання і мистецтва психологічні структури (увага, уява, мислення, волю, пам'ять); надають навчального дня привабливі для дітей якості цікавого і веселого праці. З ляльковим театром мої учні знайомляться з першого дня, точніше з першої хвилини перебування у школі. Театральні ляльки вітають малят, знайомлять з правилами поведінки в школі, розповідають про чарівних словах. Вони мої помічники у першому класі: допомагають пояснити нову тему, провести фізкультхвилинку, прочитати казку, розняти забіяк на перерві. Діти беззастережно вступають у запропоновану гру. Відповідаючи на питання, хлопці дивляться прямо в блискучі гудзикові оченята театральної ляльки. Їх зовсім не бентежить той факт, що вона говорить моїм голосом. Я уважно придивляюся до хлопців, намагаюся підмітити у кожного, нехай навіть маленьку крихту доброго, і обов'язково похвалити.
Артикуляційна гімнастика. Артикуляційна гімнастика, спрямована на розвиток мовного апарату, активізує рухливість губ і язика. Заняття починаються з розминки, на якій я розучую з дітьми статичні і динамічні вправи для артикуляції. За матеріалом звертаюся до книг по логопедії. Робота з таблицею голосних і артикуляційних вправ на її базі дає можливість тренувати не тільки мова дитини, а й навички колективної роботи, де потрібно з одного боку одночасність, з іншого боку, необхідні і тренування, розкриття, активізація своєрідності, самобутності, самостійності кожної дитини. Цьому завданню розкриття "Я" особистості дитини служать ігрові виконавські завдання, де можуть бути різні варіанти виконання і кожна дитина може запропонувати свій варіант відповідно до свого розуміння і вигадкою.
Спочатку використовуються так звані "кричалки". Робота з ними вимагає дотримання основних правил гігієни голосу. Не можна, не підготувавши голос дихальними і артикуляційними вправами, відразу включати максимальну гучність. Це призведе до зриву голосу. Під час проголошення "кричалки" верхнє небо мусить набувати форму купола, що забезпечить хорошу звучність.
Говорити повільно, голосно, тихо, швидко, басом - ці вправи голосом і мовою служать для тренування уяви.
Такі мовні вправи виконують пропедевтичну роль майбутньої роботи над художнім читанням.
Міміка і жести мовця - додатковий засіб впливу на глядача. Це природна здатність людини виявляти внутрішній стан, за допомогою жестів доказати те, що неможливо пояснити словами. У роботі над виразністю міміки і жестів проводжу різні ігри, вправи та етюди.
Дуже важливою частиною роботи з розвитку дрібної моторики є "пальчикові ігри". Вони захоплюючі і сприяють розвитку мовлення, творчої діяльності. Пальчикові ігри відображають реальність навколишнього світу - предмети, тварин, людей, їх діяльність, явища природи. У ході "пальчикових ігор" діти , повторюючи руху, активізують моторику рук. Тим самим, виробляючи спритність, уміння керувати своїми рухами, концентрувати увагу на одному виді діяльності.
Всі вправи не тільки сприяють розвитку чіткої дикції і вмінню правильно розподіляти дихання, але і допомагають відпрацювати інтонацію - найважливішу і найскладнішу складову мови актора. Чим контрастніше за змістом текст, тим різноманітніше його інтонації. Не варто забувати, що лялька не здатна передавати настрій мімікою чи жестами. Цю роль виконує мова маленького актора. Тому емоції, думки актора повинні бути "пропущені через руку". Для вироблення гарної дикції та виразності мовлення використовую набір скоромовок, прислів'їв, віршиків.
Грати так, щоб тобі повірили, важко. Так формується база для інтересу до навчальних завдань, у процесі яких основний акцент роблю на ігри зі словом (де звучання, проголошення, цілеспрямоване висловлювання займають центральне місце), з текстом, підтекстом, з різними словесними діями (дорікати, наказувати, дізнаватися, дивувати, просити, пояснювати, звати). Слово розкривається як основний засіб виконання сценічної завдання, як основний компонент створення характеру. Граючи у різні поєднання одного дії з різними текстами або одного тексту з різними діями, діти вчаться чути психологічну виразність мови.
В атмосфері доброзичливого і терплячого ставлення один до одного формується чуйність дітей до правдивого цілеспрямованому дії. Елементи театру вносять в уроки радісну і невимушену атмосферу, матеріал засвоюється легше і швидше, діти до кінця занять бувають активними, кмітливими і що важливо - веселими.
На коротких перервах діти люблять розігрувати сцени, пишучи власні казки, змінюючи голоси, вимовляють цілі діалоги. У цей час я намагаюся не заважати їм: з'являється перший вогник сценічної творчості, який боюся необережно задути. Дивно, байдужих і соромляться немає. Я дуже люблю ці надзвичайно зворушливі хвилини. У цей час, обережно спостерігаючи за грою, підмічаю в характері дитини нові, часом несподівані грані. У плані розвитку дрібної моторики рук, концентрації уваги, для розвитку фантазії, образного мислення, точних і скоординованих рухів, через уроки ручної праці і образотворчу діяльність використовую виготовлення ляльок своїми руками. Діти вчаться підбирати колір, штрихувати, працювати з клеєм і точно передавати характер героїв. Для пальчикової гімнастики майструємо головки з пап'є-маше. Лялькам необхідна сцена-ширма. Наші тата сконструювали ширму так, щоб висоту можна було регулювати по мірі зростання юних артистів. Наша ширма розбірна, портативна, тому що виступаємо з дітьми не тільки у себе в школі, але і в дитячих садах мікрорайону, у філії дитячої бібліотеки. До себе в гості запрошуємо дітей - сиріт з дитячого будинку "Струмочок". Діти самі носять на виступи ширму, декорації, коробку з ляльками. Разом з ляльками виступають і самі діти, граючи школярів, своїх ровесників. Вони вже не бояться простору сцени, а спритно придумують виразні руху для себе.
Ми ходимо на вистави, які можна побачити в нашому місті на сцені школи та Палацу культури. У місці з батьками виїжджаємо в театри міста Іркутська. Повернувшись у клас, обговорюємо постановку, відзначаючи гру артистів. Малюємо ілюстрації до вистав. Так я формую грамотного глядача і критика. До батьківським зборам і ранків готуємо прем'єри. Батьки отримують величезне задоволення від спостереження за грою власних дітей. А ми набуваємо вірних помічників, які виручають в ремонті ширми, знаходять картон для декорацій, купують фарбу та пензлика для оформлювальних робіт. На початку навчального року я в класі провести бесіду з батьками на батьківських зборах з темою "Мистецтво - прекрасний вихователь". Звернула увагу, що мистецтво, зокрема театр, ростить активного, самостійного людини, не затримувався в потоці сучасного життя. Підвела батьків до думки, що крім загального, дитина може отримати естетичну освіту на відділеннях школи мистецтв або в гуртках. Сьогодні 10 дітей з 25 вступили до школи мистецтв: 8 - навчаються на хореографічному відділенні, 2 - на музикальном.12 людей відвідують гурток "Бісероплетіння" при СЮТ.3 людини займаються в спортивних секціях. Мої діти не втрачають вільний час даремно, їх дозвілля змістовний. Чому ж сприяє використання елементів театральної педагогіки? З'являється стійкий інтерес як до мистецтва, так і до проектно-дослідницької діяльності; формуються навички самоорганізації праці; емоційний клімат в дитячому колективі стає теплішим. А класичний текст ніби оживає: стає об'ємним, вступає в діалог з юними читачами.
* Створює передумови для багатостороннього розвитку особистості дитини. * Розвиває увагу, мислення, пам'ять, самостійність. * Розширює знання дітей. * Відточує їх мова. * Прищеплює любов до літератури. * Підвищує загальну культуру хлопців. * Породжує атмосферу радісного творчості.
Діти отримують унікальну можливість самовираження та самопізнання.
Критерії ефективності.
В якості критеріїв оцінки якості навчання використовую діагностичні методики на визначення рівня розвитку дрібної моторики (тест Куглер, методика "доріжки" за Л. А. Венгеру, методика малювання простих візерунків) та розвитку мовлення, соціометрія Дж. Морено, аналіз робочих зошитів учнів, відгуки батьків.
Динаміка мовної діяльності учнів при використанні мовних та граматичних розминок.
№ |
Характеристика рівня мовного розвитку уч-ся по групах. |
1 чверть |
2 чверть |
3четверть |
4четверть |
рік |
1. |
Діти вміють чітко, ясно і логічно викладати свої думки. Свідомо використовують різні форми слова. Мають великий словниковий запас, синтаксично правильно оформляють пропозиції. Фонематичний їх мова наближена до мови дорослих. Діти багато і охоче читають. |
8человек |
13 людей |
17человек |
22 людини |
23 людини |
2. |
Мова дітей дуже бідна, лаконічна, фрази примітивні і стереотипні. Убогість висловлювань проявляється у прагненні уникнути розгорнутої мови, у своєрідності порядку слів пропозиції (Вовк скинув шкуру. Він принц став) недоліки в звукової мови. |
6человек |
4 людини |
3человека |
1человек |
немає |
3. |
Діти з надмірно багатослівною промовою. Під фразу ними включається багато зайвих слів, назви замінюються описом. Багато повторень, уточнень - дитина як би не впевнений, що його зрозуміють, і поправляє себе. Недоліки у звуковий культурі. |
4человека |
3 людини |
2человека |
немає |
немає |
4. |
Діти не можуть складно викласти свої думки; вживають неправильні звороти мови, плутаються у формулюваннях, просторових тимчасових відносинах, забувають терміни. У письмових роботах з граматики у них пропуски, заміна та спотворення букв, з математики викликає утруднення не стільки саме рішення задачі, скільки її словесне оформлення. Недоліки у звуковий культурі. |
7человек |
5 людей |
3человека |
2человека |
2человека |
http://ua-referat.com