Виховна година для учнів початкових класів

Про матеріал
навчати дітей орієнтуватися в моральних якостях людини; формувати уявлення учнів про загальнолюдські цінності, зокрема про людяність як необхідну кожному чесноту; викликати осудливе ставлення до проявів байдужості, душевної черствості; виховувати доброзичливі стосунки між дітьми класу, прагнення допомагати один одному, виявляти співчуття та співпереживання до проблем інших.
Перегляд файлу

Л.В.Гекало

вчитель початкових класів

Миронівської  ЗШ І-ІІ ст.

Світловодської РДА

                         Вчися робити добро, дитино!

           Урок добросердя

                                                              Доброта з роками не старіє.

                                                             Доброта від холоду зігріє

Мета:  навчати дітей орієнтуватися в моральних якостях людини; формувати уявлення учнів про загальнолюдські цінності, зокрема про людяність як необхідну кожному чесноту; викликати осудливе ставлення до проявів байдужості, душевної черствості; виховувати доброзичливі стосунки між дітьми класу, прагнення допомагати один одному, виявляти співчуття та співпереживання до проблем інших.

 

Запис на дошці:

Сказав мудрець:

-- Живи, добро звершай!

Та нагород за це не вимагай!

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізняє від мавпи і від звіра.

Хай оживає істина стара –

Людина починається з добра!

 

І. Організація класу, повідомлення теми.

Звучить пісня «Якщо добрий ти» з мультфільму «Про кота Леопольда».

Про що співає Леопольд?

Що таке добро?

Ми, як вчені-дослідники спробуємо сягнути всю глибину цього слова.

Розгадаємо ребус і назвемо тему уроку.

Д +    

Добро + серце

( добросердя)

 

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вставити пропущені букви, дібрати «друзів» до слова «добро».

(В кружечках утворюється слово «людяність»).

Людина повинна прагнути робити добро для тих, хто її оточує.

А добро – це насамперед, щастя всіх людей. Коли зробиш добро людині, їй буде приємно, але й нам також.

ІІІ. Розвиток теми.

                       Робота в групах

Групове завдання 1.

З деформованого тексту скласти фрази вірша.

 

Добрим бути прости чи не просто?

Не залежить доброта від зросту.

 

Як людей полюбиш – пошануєш,

Силу для добра в душі відчуєш.

 

І закрутиться Земля скоріше,

Якщо разом станемо добріші.

 

Доброта з роками не старіє.

Доброта від холоду зігріє.

 

І якщо вона як сонце світить,

То радіють і дорослі, й діти.

 

 Якщо людина добра, то з нею хочеться говорити, сміятися, частіше спілкуватися, її всі люблять. А злі люди, навпаки, частіше насуп-лені, невдоволені, їх ніхто не любить, з ними нікому не цікаво.

 

Групове завдання 2 (з читання)

Самостійне читання тексту В.Сухомлинського «Звичайна людина» (завдання на картках)

1 група.

Прочитайте, кому дякували подорожні у сухому степу?

Яка біда спіткала дідуся і онука?

2 група.

Що зробив подорожній з настороженими очима?

Що зробив подорожній з байдужими очима?

3 група

 Що зробив подорожній з добрими очима?

 

Групове завдання 3 (з малювання).

Зафарбувати сердечко.

1 група.

Передайте за допомогою фарб, яка душа байдужої людини.

2 група.

Передайте за допомогою фарб, яка душа у  людини з настороженими очима.

Передайте за допомогою фарб, яка душа у доброї  людини.

 3 група.

Передайте  фарбами настрій дідуся, коли він зустрівся з добою людиною.

 

Я думаю серед вас немає людей з «холодними» серцями, а це означає, що кожен з вас зробив якесь добро.

 

Групове завдання 4 (з розвитку мовлення)

Розкажіть один одному, «яке добре діло вам робили будь-коли»?

 Розкажіть один одному, «яке добре діло ви робили будь-коли»?

 

«Хвилинка доброти» (між завданнями )

     Діти закривають очі, кладуть голову на парту.

Учитель пропонує згадати саму добру людину, звернутися до неї зі своїми найкращими думками і побажаннями.

 Групове завдання 5 (з читання)

Прочитати текст і розказати, яку добру справу зробили діти, і як би ви вчинили

1 група.

В.Сухомлинський «Протоптали стежку».

2 група.

В.Сухомлинський «Через потік».

3 група.

В.Сухомлинський «Дівчинка і Синичка».

 

Яке з наведених прислів’їв виражає головну думку твору?

 

                      За добро добром платять.

                      Не одежа красить людину, а її добрі справи.

                      У правді – сила.

                      Життя дано людині на добрі справи.

                      Чужому лихові не смійся.

                      У лиху годину пізнаєш вірну людину.

                      З добром дружись, а лихих – стережись.

                      Все добре переймай, а злого – уникай.

 

     ( Під час аналізу творів діти називають почуття, які вони переживають з героями і позначають їх кольоровими фішками під ілюстраціями – переважають фішки світлих тонів).

 

ІV. Узагальнення і систематизація знань.

Завдання 6

Гра «Якщо ти добра людина, то повинен…»

Якщо людина повинна робити те, що я називаю, то ви плескаєте в долоні, а якщо ні, то мовчите.

  • Допомагати мамі мити посуд.
  • Робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить.
  • Не вмиватися.
  • Берегти рідну природу та охороняти її.
  • Шанувати працю інших людей.
  • Галасувати, коли хтось відпочиває.
  • Бути вихованою, стриманою.
  • Обманювати, хвалитися.
  • Насміхатися з чужого горя.
  • Добре вчитися, багато читати.
  • Не слухати батьків.
  • Допомагати друзям у біді.
  • Ділитися тим, що в тебе є.
  • Ображати інших.
  • Захищати слабкого.
  • Красти.
  • Любити своїх батьків.

Бачу, що ви знаєте, що має робити добра людина. А тепер подумайте, чому треба робити добро?

 

 Завдання 7

Гра «Моя майбутня професія».

Діти сідають в коло, передають один одному м’яч. В кого м’яч, той розповідає, ким він буде в майбутньому і що доброго робитиме.

Гра «Добрий дощик».

    Діти стають в коло. Усі вони –  «Добрі дощові краплинки» у середині – «Мама Хмара». Цій дитині дається чашечка з чарівною водою доброти. Вмикається весела музика, і всі «краплинки» танцюють, кружляючи навколо «Мами Хмари». Коли мелодія обривається, всі краплинки завмирають, а «Мама Хмара» бризкає водою з чашечки по черзі на кожну  дитину в колі та запитує «краплинок, кому вони допомогли. Кожна має відповісти (наприклад: «Я побачила квіточку, зачахлу від спеки, та й напоїла її», «А я помітила на дорозі брудну машину і помила її», «А я розвеселила дітей» та ін..)

 

Завдання 8 (на слухання).

Слухання тексту В.Сухомлинського «Добре слово».

  • Що сталося з дівчинкою?
  • Що приносили родичі Олі?
  • Що принесла бабуся?
  • Чи допомогло це дівчинці стати здоровою?
  • Хто ще завітав до Олі?
  • Чого ж не вистачало Олі? ( Доброго слова).

 Іноді вистачає і доброго слова, щоб звеселити людину, зробити їй приємно, чи навіть допомогти у біді. Недарма у народі говорять: «Слово лікує, слово ранить».

 

V. Застосування набутих знань.

 Завдання 9

 

 А тепер напишіть добрі слова один одному. Щоб від ваших слів стало приємно і радісно. У своїй душі віднайдіть чарівне тепло одне для одного.

(У дітей на спині прикріплений аркуш паперу. Діти підходять один до одного і пишуть добрі слова)

Дібрати правильне продовження прислів’я, склавши частинки.

           Від доброго слова                   в твоїй доброті.

           Доброго – держись,                і лід розтане.

           Твоя красота                            а лихого стережись.

VI. Підбиття підсумків.

Як ви зрозуміли, що таке «добро» і що таке «зло»?

Вони протилежні за значенням.

Завдання 10

Підберіть антоніми до слів :

Радість - … (горе),  мир - … (війна),    правда - … (брехня),      друг - … (ворог), любов - … (ненависть),        здоров'я - … (хвороба),           світло - … (пітьма), щедрість - … (жадібність, скупість),      тепло - … (холод),      сміливість - … (боягузтво), сміх - … (сльози),     повага - … (приниження).

 

(На дошці прикріплені картки зі словами. Слова «добра» написані яскравими кольорами, слова «зла» - темними).

 

Ці слова допоможуть нам зобразити дерева «Добра» та «Зла».

 

(На великих аркушах паперу намальовані стовбури дерев з написами «Добро» та «Зло». Ті слова будуть гілками дерев.)

 

(Діти знімають картки та прикріплюють їх на відповідні дерева).

 

Діти, погляньте, як виглядають ці дерева? Яке вам більше до вподоби?

 

 Вправа «Насінинка».

Діди подивіться на цю яблуневу насінинку. Намалюйте, як виглядатиме це дерево через десять років.

Перелічіть всіх, чия доброта допомогла цьому дереву вирости

( наприклад: доброта сонця, землі, повітря, вітерця, садівника).

Діти , перерахуйте всіх, чия доброта допомогла вирости вам.

(Доброта батьків, бабусь та дідусів, вихователів, учителів, друзів та ін..).

 

Завдання 11.

Гра в колі друзів «Я дарую тобі …»

В центрі кола горить свічка, яка є символом добра та чистоти. Діти висловлюють добрі побажання одне одному, передаючи умовний символ добра ( це може бути скляна кулька або дерев’яна писанка. Діти можуть використовувати слова з дерева  «Добра»).

Завдання 12.

  Давайте зберемо  скарбничку добрих слів і зберігатимемо її у класі.

 «Скарбничку» збираємо так : діти отримують картки, на яких кожен по черзі, вимовляючи своє слово, записує його на картку. Коло повторюється. Коли всі слова названо, картки складають у «добру торбинку» , яка віднині допомагатиме дітям у спілкуванні.

Давайте домовимося, що ми ніколи не впустимо сюди недобрі слова. А щоб цього не трапилося, їх ніколи не можна вимовляти. Домовилися?

Домашнє завдання.

Намалювати малюнок про добро.

 

Які фарби ви доберете до малюнку про добро?

Ми оформимо плакат  Добра  з ваших малюнків.

 У кожної людини є її Ангел-охоронець, який  охороняє нас від біди. Якщо людина робить добрі справи, Ангел радіє, а злі – плаче, тужить, втрачає свої сили.

Я бажаю вам , щоб ви робили тільки добро, щоб ваш Ангел-охоронець радів і завжди приходив на допомогу у тяжкі дні.

Робіть добро і пам’ятайте, що ми люди.

Останніми словами на цьому уроці мають бути слова написані на дошці та прочитані всіма разом:

 

 

МИ ЗАВЖДИ ПОВИННІ НЕСТИ ІНШИМ СВІТЛО ДОБРА І ЛЮБОВІ !

doc
Додано
7 лютого 2018
Переглядів
1303
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку