14 жовтня
ДЕНЬ КОЗАЦТВА
Мета заходу: формувати в учнів розуміння понять «єдність» і «цілісність», «герой», «патріот» держави, громадянські якості; почуття поваги до захисників України, сприяти згуртуванню дитячого колективу виховувати справжніх патріотів держави. Прищеплювати інтерес до героїчного минулого держави і сьогодення, любов до Батьківщини.
Виховний орієнтир: ціннісне ставлення до суспільства і держави, національно-патріотичне виховання.
Учасники: дві команди, які складають і хлопці, і дівчата
Обладнання: розтяжка на дошці «День козацтва», роздаткові матеріали (пазли, картки, карта України), презентація (проектор/ телевізор/ ноутбук), аудіо і відео матеріали, маршрутний лист.
ВЕДУЧИЙ:
Сьогодні ми зібралися, щоб відзначити свято, яке, з огляду на ситуацію в країні, є одним із найважливіших. Наша держава відзначаєДень захисника України – день, який віднині щорічно святкуватиметься 14 жовтня. Саме цього дня Україна вшановуватиме тих, на чиїх плечах тримається наша державність і незалежність, тих, хто ціною власного життя оберігає наше мирне сьогодення і наше щасливе майбутнє.
Для українців 14 жовтня пов’язують з багатьма подіями. Перш за все, 14 жовтня православні та греко-католики відзначають свято Покрови Пресвятої Богородиці. Його суть – ідея заступництва Божої Матері над християнами.
Вважається, що в цей день військо давніх русинів на чолі з Аскольдом взяло в облогу центр православ’я – Константинополь, намагаючись захопити місто. Мешканці столиці Візантії у гарячій молитві звернулись до Богородиці з проханням про порятунок. І Богородиця, за оповіданнями, з’явилася перед людьми та вкрила їх своєю покровою, зробивши їх невидимими для ворогів.
За легендою, вражений Аскольд та його дружинники прийняли святе хрещення та стали християнами.
Свято Покрови Пресвятої Богородиці було одним з найголовніших свят козаків, за що воно отримало другу назву – Козацька Покрова.
Як палають в темнім борі ягідки калини,
так любов палає в серці Нені – України!
Розіллється на всі боки, слава України,
Наче сонце засіяє похмурої днини.
І від краю і до краю хай вона сіяє,
Слава лицарів звитяжних, козацькая слава!
За Дніпровськії пороги хай вона полине,
Де козацький дух живе й пам’ять і понині.
Тож нехай наше свято ще раз підтвердить силу і звитягу, бойовий дух і козацьке багатство, мудрість і розум, мужність і щедрість, творчість та гумор нашого талановитого народу.
ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО «14 жовтня - Свято Покрови Пресвятої Богородиці, День козацтва та День захисника України»
ВЕДУЧИЙ:
А тепер прошу пристуніх розділитись на дві команди - й обрати свого кошового отамана (учні діляться на два рої). Ведучий просить підійти двоїх кошових і вручає їм маршрутні листи.
Звучить козацький марш
(якщо кількість дітей дозволяє, то ведучий може визначти суддю/суддів, які будуть протягом заходу оцінювати учасників і заповнювати маршрутні листи. Можна залучити колег чи педагога – організатора для суддівства).
Козаки, окрім відмінної військової підготовки, славились розумом і кмітливістю, отже Конкурс 1 – Розминка, яка має назву «Вірю – не вірю».
СЛАЙД 2
(Ведучий оголошує питання, учні, які знають відповідь піднімають руку і відповідають, вірять вони чи ні, якщо ні, аргументують свою думку, зараховується лише повна відповідь. Одна правильна відповідь – 1 бал, зараховується тому рою, з якого пролунала вірна відповідь).
5-7 класи
1) Козаки не мали права одружуватись (не вірю, запорозьке військо ділилося на січових і тих, хто жив у зимівниках. Січовики були люди безшлюбні, а зимівники мали сім’ю, займалися господарством, а усі разом вони складали одне військо).
2) До українських козацьких загонів міг приєднатися чоловік будь-якої національності і роду-племені, прийнявши козацькі звичаї та перейшовши в православну віру (вірю).
3) Число козаків у курені складало 200 чоловік (не вірю, у різні часи було різним – від кількох десятків до сотні).
4) На козацьких чайках, крім веслярів могли розміститися 50-70 озброєних козаків та 2-4 невеликі гармати, порох, свинець, ядра, харчові продукти (вірю).
5) Дмитро Байда-Вишневецький був завзятим воїном і великим полководцем. Одну з перемог над ворогом він здобув навіть жодного разу не змахнувши шаблею! (вірю).
6) Вантажні вітрильні судна прибережного плавання козакиназивали дубами(дуб) (вірю).
7) Військо Запорозьке зазвичайподілялося на 38 куренів (частинвійська) (вірю).
8) ІванПідковаотримавтакепрізвище тому, щовмівкуватипідкови для коней (не вірю, маврідкіснуфізичну силу: запросто міг розгинатипідкови).
9) Військова старшина – кошовийотаман, суддя, писар, осавул – мали окреме від простих козаків житло (не вірю, вони обідали й спали у своїх куренях разом з простимикозаками).
Козацький табір з возів був не тільки неприступною фортецею в обороні, але й засобомпересуваннявійська й атаки (вірю).
Бонусні питання:
1. Коли у козаканароджувавсясин, то батькосипав у купіль пороху, - щобсин був хоробрий і твердий (вірю).
2. Найважливіші козацькі клейнодице – корогва, бунчук, пірнач, литаври, печатка (вірю).
8-11 класи
1) Появареєстрових козаків тіснопов’язана з іменемСамійлаКішки (вірю).
2) Особливо ганебнимзлочином у козацькі часи вважаласязрадакохання, зрададружині. Народнийосудцьогоявища був викликанийтим, щолюдина, непорядна в особистомужитті, не може прислужитисясвоїйземлі, Вітчизні. Якщо хтосьздатнийзрадитиблизькулюдину, то він зрадить і Батьківщину (вірю).
3) У гетьманаХмельницького було два імені (вірю, Зіновій і Богдан).
4) Коли у козаканароджувавсясин, то батькосипав у купіль пороху, - щобсин був хоробрий і твердий (вірю).
5) Син Богдана ХмельницькогоЮрій став гетьманом у 16 років (вірю).
6) ГетьманІван Мазепа був чудовимзнавцемлітератури і власникомнайкращої в ті часи в Українібібліотеки (вірю).
7) Найперша у світі демократична Конституція, складенаПилипом Орликом мала назву «Пакт і конституція прав і вольностей ВійськаЗапорозького» (вірю).
8) Дмитро Вишневецький був першим гетьманомзапорожців і засновникомпершоїстолиціВійськаЗапорозького (вірю).
9) Сьогодні, рухаючись по Дніпру, можназустрітизнаменитідев’ятьпорогів: Козацький, Сурський, Лоханський, Дзвонецький, Ненаситенський, Вовнизький, Будильський, Лишній, Вільний (не вірю, тепер порогів не видно, вони були затоплені водою, коли побудувалиДніпрогес).
Усього було побудовано 8 козацьких Січей: Хортицька (1553-1557), Токмаківська (1560-1638), Базавлуцька (1593-1638), Микитинська (1638-1652), Чортомлицька (1652-1709), Кам’янська (1709-1711), Олешківська (1711-1734), Підпільненська (1734-1775) (не вірю, всьогосічей було 9, останняЗадунайська (1775-1828)).
Бонусні питання:
1. Старікозаки, які відчували свою неміч, залишалиСіч і відправлялися до монастирівдоживати свого віку. По дорозітуди вони частувалиусіх, кого зустрічали на своєму шляху. Люди так і прозвали їх – «пригощальники» (не вірю, їхназивали «прощальники»).
2. Усьогокозацькаарміянараховувалаблизько 20 000 козаків (вірю).
СЛАЙД 3
Наступнийконкурс – «ХТО Я?»
Отаман кожного рою дає по одному козакудля конкурсу. Ведучий заздалегідьпідготувавши на окремих листках (бажано А2) зображенніісторичнихосіб, по черзівикликаєдо себе козаків, вставляєїх голову в отвір листка іззображенням так, щобостанній не бачив фото діяча і розвертає кожного до своєї команди обличям. Протягом 90 секунд (зза часом слідкуєсуддя чи ведучий), задаючисвоєму рою питання, на які тіможутьвідповіститільки «ТАК» чи «НІ», намагаєтьсявгадати , ким він є. Якщо відгадалиобидвакозаки, бал дається тому рою, чий козак за часом справивсяшвидше.
ВЕДУЧИЙ:
Хто такийкозак? Цемужній, сильний, вправнийвоїн, щодотримуєтьсялицарської присяги бути безстрашним, ризикувати за рідну віру, охоронятивдів і сиріт, житибездоганно перед Богом і людьми, боротисьпроти зла, бути щедрим, правдивим, дотримуватись слова, любитиБатьківщину.
СЛАЙД 4
А у нас на черзінаступний конкурс, якийперевіритьважгострий розум, шановнікозаки і козачки – «Кросворд». Ви маєте3 хвилини для того, щобвідгадатийогоповністю. Післязакінчення часу, суддязбираєкартки з кросвордами і за кожнуправильну відповідь нараховує по 1 балу.
(відповіді для ведучого/судді):
|
|
|
|
1т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
о |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
в |
|
|
|
|
|
|
7ч |
|
|
|
|
|
|
|
2м |
е |
д |
о |
в |
у |
х |
а |
|
|
|
|
|
|
|
а |
|
|
|
|
|
|
й |
|
11х |
|
|
|
|
|
ч |
|
|
|
4з |
|
|
к |
|
о |
|
|
|
|
|
|
|
|
6б |
а |
й |
д |
а |
|
р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
п |
|
|
|
|
т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10о |
б |
о |
з |
н |
и |
й |
|
|
3п |
|
|
|
9к |
|
р |
|
|
|
|
ц |
|
|
|
о |
|
|
8к |
у |
л |
і |
ш |
|
|
|
я |
|
|
|
р |
|
|
|
р |
|
ж |
|
|
|
|
|
|
|
|
і |
|
|
|
і |
|
ж |
|
|
|
|
|
|
5ч |
и |
г |
и |
р |
и |
н |
|
я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
По -горизонталі: |
По -вертикалі: |
2. медовуха 5. чигирин 6. байда 8. куліш 10. обозний |
1. товмач 3. поріг 4. запоріжжя 7. чайка 9. курінь 11. хортиця |
ВЕДУЧИЙ:
Прості слова,
А скількизмісту в них.
Іззброєю в руках їїчитають.
Військова клятва − навіть вітер стих,
Коли слова присяги промовляють.
На все життязалишаться слова,
Які від батька передали сину
Нічогокращого в світі нема −
Як захищатиріднуБатьківщину.
Отже, наступний конкурс «Ребуси».
СЛАЙДИ 5 – 15
(на екранівиводятьсязображенняребусів, козаки за правилом піднятої руки відгадуютьребуси. За кожневідгаданезображення – 1 бал, якщо козак/козачка не просто відгадав, а ще і пояснив значення слова, тодікомаднізараховують не 1, а 2 бали. Якщо проектор відсутній, то ребусиможнароздрукувати і роздати роям).
ВЕДУЧИЙ:
А зараз давайте на деякий час заглибимося в історію. З давніх-давен людям відомо: дерево життя − цегілочка з трьома листочками. Перший листочок − символ минулого, другий − сучасного, а третій − майбутнього. Щоб бути освіченоюлюдиною, треба добре знати минуле свого народу, йогоісторію.
Сторінкирідноїісторіїхвилюють і наповнюють нас гордістю. У минуломуукраїнського народу було такенеповторнеявище як ЗапорізькаСіч. Це про неїГоголь писав: „Так ось вона, Січ! Ось де гніздо, звідкивилітають усі тігорді й дужі, як леви! Ось звідкирозливається воля й козацтво на всю Україну!”
Отже, наступний конкурс – вікторина «Історіямоєїкраїни»
СЛАЙД 16
За 1 хвилинудатиякнайбільшеправильнихвідповідей на запитання (одна правильна відповідь – 1 бал).
5-7 класи
1. Кого називаликозаком? (Вільнулюдину).
2. Хто стояв на чолікозацькоговійська? (Гетьман).
3. Як називалихати, в яких жили козаки? (Курінь).
4. Де розташовувались козацькі табори? (ЗапорізькаСіч).
5. Відсутність у козака страху перед небезпекою, невідомим. (Відвага)
6. Про яку деталь козацькоговбрання казали: «Широкі, як Чорне море». (Шаровари).
7. Невелика легка тимчасовабудівля, у якій жили козаки. (Курінь)
8. З ким вели війникозаки за незалежність? ( ЗТуреччиною, Польщею).
9. Які імена козацьких гетьманів вам відомі? (Богдан Хмельницький, Іван Мазепа, Петро Полуботок...).
10. Яку назву мала зачіска козаків? (Оселедець)
11. Якого кольору був стяг у ЗапорізькійСічі? (Малиновий)
12. Козацький бойовий танець. (Гопак)
13. А чи знаєтевиім`ядивовижногогетьмана – силача, який легко міг зламати руками підкову? (ІванПідкова).
14. Як називалися судна, на яких плавали запорозькікозаки? (Чайки)
15. Острів, на якомубуларозташованаЗапорозькаСіч. (Хортиця)
16. Високаспоруда, за допомогою якої козаки мали змогуспостерігати за ворогом і передавали сигнали. (Вежа)
17. Юнийзброєносець у козацькоїстаршини.(Джура)
8-11 класи
1. Як називалися судна, на яких плавали запорозькікозаки? (Чайки)
2. Острів, на якомубуларозташованаЗапорозькаСіч. (Хортиця)
3. Яку назву мала зачіска козаків? (Оселедець)
4. Якого кольору був стяг у ЗапорізькійСічі? (Малиновий)
5. Козацький бойовий танець. (Гопак)
6. Палиця з кулястимпотовщенням, знак гетьманськоївлади. (Булава)
7. Виборнийватажоккозацькоговійська. (Гетьман).
8. Юнийзброєносець у козацькоїстаршини.(Джура)
9. Місцеперебуваннязапорізьких козаків, тежсаме, щоСіч. (Кіш)
10. Вождь, отаман козаків на ЗапорозькійСічі. (Кошовий)
11. Офіцерський чин у козачихвійськах. (Осавул)
12. Керівниккозацькоговійська. (Отаман).
13. Шкіряна сумка або футляр для лука і стріл. (Сагайдак)
14. Особа, щоохороняла прапор абокорогвувійська. (Хорунжий)
15. Особа, яка завідувалаусімаписьмовими справами запорозькоговійська. (Писар)
16. НапівофіційнаназватериторіїЛівобережної України 17-18 століттяпідвладоюгетьмана. (Гетьманщина)
17. Безтурботналюдина, яка весело любить проводити час, прізвисько одного з козацьких гетьманів. (Байда)
18. Невелика легка тимчасовабудівля, у якій жили козаки. (Курінь)
19. Один ізнайвищихвійськовихчинів козацтва, який мала особа, щоохороняла бунчук. (Бунчужний)
20. Високаспоруда, за допомогою якої козаки мали змогуспостерігати за ворогом і передавали сигнали. (Вежа)
21. ЗгідноКонституціїПилипа Орлика, саме на ціукраїнські свята відбуваються козацькі генеральні ради. (Різдво, Великдень, Покрова)
22. Відсутність у козака страху перед небезпекою, невідомим. (Відвага)
23. Скільки битв, що передували Переяславськійраді, очолив Богдан Хмельницький? (6; 1648р. – під урочищем Жовті Води, підКорсунем, підПилявцями, 1651р. – битва під Берестечком, 1652р. – битва під Батогом, 1653р. – Жванецька битва)
24. Назвітьім’явідомогоукраїнськогопоета, який у своїхтворахоспівав козацьких ватажків. (Т.Г.Шевченко «ІванПідкова», «Гайдамаки» та ін.)
ВЕДУЧИЙ:
Справжнійзахисник повинен матигарну силу духу і витримку. Тож давайте самеїх ми зараз і перевіримо.Наступний конкурс – «Історичні Пазли»
СЛАЙД 17
(обидва рої отримують по комлпектупазлів, заздалегідьрозрізаних і перемішаних. Зішматочків, козакиповиннізібрати 4 зображення: двахісторичнихдіячів і дві відомірепродукції. Виграє команда, яка справилась швидше, 1 пазл – 1 бал. Якщо рої зможутьназватипрізвищадіячів і назви картин, то замість 1 бала зараховується 2 бали.)
Інформація для ведучого: Дмитро Байда – Вишневецький, Богдан Хмельницький, картина І. Репіна «Запорожціпишуть листа турецькому султану», ікона «Покрова Богородиці».
ВЕДУЧИЙ:
СЛАЙД 18
Нерідко ми порівнюємоісторичніподії, обставини, людей. Наступнезмагання – «Одягникозака на побачення». Пропоную вам для порівнянняскластиіззапропонованихнаборівпортретикозака і сучасноговоїна. Будьте уважні і обережні, середвірнихчастин гардеробу і іншихаксесуарівприсутнілишні, які потрібновідсортувати.
(ведучий роздаєзаздалегідьроздруковані і розрізанінабори роям. Хто справиться швидше – отримує 1 бал).
ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО «День захисника України - День козацтва»
ВЕДУЧИЙ:
ЗапорізькуСічможна по праву вважати першим політичнимформуванням на території України, так як у неї були всі ознакиреспубліки, вона буланезалежною і всі європейськікраїнинамагалисяналагодити з нею дипломатичнівідносини. На Січібулавідмінна і непохитнадисципліна, коженмавсвоїобов'язки. Пропоную Вам згадати, які посади існували на Січі і співставитипредставникіпевних посад з зовнішніми атрибутами – клейнодами, якими вони відали, а також прошу дати кожному клейноду назву.
СЛАЙДИ 19-21
(Вірнимвважаєтьсятакеспівпадіння, де співпали три показники: зображення клейнода, йогоназва і посада. За кожнеспівпадіння – 1 бал. Заздалегідьслідпідготувати і розрізатикарткиіззображеннями).
ВЕДУЧИЙ:
На Січі і поза нею козакиподілялись на бідних (сірома) і багатих. Пропоную вам на мить стати багатіями і згадатинашіукраїнськігривні.
СЛАЙД 22
(На екрані/на картках учні бачать всі видиномівналівукраїнськоїгривні. Задача роїв – визначити, хто зображений на тій чи іншійкупюрі, за кожнувірну відповідь – 1 бал, якщо козакиназивають ще і зображення на зворотнійсторонівгривні – додається ще по 1 балу.)
Інформація для ведучого:
1 грн – Володимир Великий – град Володимира у Києві
2 грн – Ярослав Мудрий – СофіяКиївська
5 грн – Богдан Хмельницький - Іллінськацерква у селіСуботів
10 грн – Іван Мазепа – Успенський собор Києво-Печерськоїлаври
20 грн – Іван Франко – Львіськийоперний театр
50 грн – Михайло Грушевський - Дім учителя (колишня Центральна Рада)
100 грн – Тарас Шевченко – Університетім. ТГШ ібоКобзар з поводирем
200 грн – Леся Українка – Верхній замок у Луцьку
500 грн – Григорій Сковорода – Києво-Могилянськаакадемія
1000 грн – ВолодимирВернадський - БудівляПрезидіїНаціональноїакадемії наук України
ВЕДУЧИЙ:
Напевне, ніхто не сперечатиметься, щокозаки – доситьцікаве «явище» в українській (і навіть світовій) історії. Скільки є різноманітнихзгадок про них, і не тільки українських. Однакпоряд з їхмужністю, силою, хитрістю та розумом частенько зустрічаєтьсякраплинкамістики, яка робитьїхчимосьбільшим, ніж просто вояками. Та де б не були ціславні, сильні, мужчнівоїни, вони завждиповертались до ріднихосель. А подорожуваликозакибагато і, напевно, чудово знали географіюріноїземлі. А ви?
Пропонуюзаключний конкурс на знаннягеогрфії, який має назву «У двох соснах...»
СЛАЙД 23
(Учні отримуютьрозрукованікарти України, їх задача за 3 хвилинирозставитиобласті на своїмісця. Одне співпадіння – 1 бал.)
Ось, нарешті, післячесноїборотьби настав хвилюючий момент − визначенняпереможця. Надаємо слово суддям.
Оголошеннярезультатів конкурсу. Нагородженняпереможців грамотами.
ВЕДУЧИЙ:
Нашіщирівітанняпереможцям, а також дозвольте подякувативсім вам за активну участь у змаганні.
Завершується наше свято „Козацькі забави”. Розлучатисязавждиважко, але ми віримо, сподіваємося, що крім приємниххвилин, проведених разом, Ви отримали хороший настрій, у Вас добавилосяоптимізму, віри у власнісили.
Зичимоздоров’я, щастя! Нехай у Вас панує достаток, витає козацький дух, а золоте колосся і червона калина схиляються на добро. На все добре!
Увага!
ГАРНОГО НАСТРОЮ І ВДАЛОГО СВЯТА!)))