Гра – один із найдавніших способів виховання й навчання дітей. Ігри можна використовувати як на уроках, так і в позаурочній діяльності ( під час факультативних і гурткових занять, при проведенні конкурсів, турнірів), їх можна використовувати як домашнє заняття. Пропоновані ігрові завдання дуже різноманітні за смислом та методами їх розв’язання.
Навчальна діяльність, спрямована на використання програми, з її чіткою регламентацією та рутиною , не завжди є творчою. Звикаючи до стандартної діяльності, ви відвикаєте діяти самостійно, ефективно використовувати власний інтелектуальний потенціал. Гра ж стимулює глибоке свідоме пізнання предмета. Використання ігрових завдань допомагає розвинути вашу пізнавальну самостійність – якість особистості, що виражається в готовності власними силами здійснювати процес пізнання.
Бажання грати, прагнення до ігрової діяльності характерні для кожної людини незалежно від віку. Не випадково найбільш популярними телевізійними програмами є передачі, в основі яких – гра: «Що? Де? Коли?», «Перший Мільйон», «Слабка ланка», «Брейн-ринг» та ін. Зріс інтерес читачів до кросвордів, ребусів, головоломок, що постійно вміщуються на сторінках періодичної преси. Використання ігрових завдань розвиває логічне мислення, організованість, спостережливість, учить діяти послідовно. Гра завжди передбачає прийняття рішення – як учинити, що сказати. У ній усі рівні, вона по силах навіть слабким учням: винахідливість, швидкість, кмітливість і спритність у грі часом мають значення більше, ніж фундаментальне знання предмета.
Становище учня в класному колективі, відношення до нього однокласників часто є визначальним у його навчальних досягненнях, формуванні інтересу й творчої активності. Саме гра та ігрові завдання сприяють утворенню невимушеної, доброзичливої обстановки, загальної зацікавленості. У процесі навчання історії часто використовуються різноманітні види ігрових завдань. Щоб успішно упоратися з ними, потрібно добре засвоїти правила їх виконання.
В іграх-вправах («знайди зайвого», «знайти помилку», «історична кухня») в запропонованому наборі матеріалів (назв, дат, визначень) кілька елементів відповідають темі, а деякі взяті довільно. Потрібно знайти їх і пояснити свій вибір. Кросворд – ігрове завдання, в якому потрібно заповнити клітинки пересічних рядків буквами, що складаються в слова. Інша назва кросворда – «Хрестословиця» - виходить з того, що слова вписуються як по горизонталі, так і по вертикалі, тобто хрестоподібно. Існує багато різновидів кросворда, серед яких – угорський, скандинавський, «Плетінка» та ін. Виконуючи вимоги угорського кросворду, варто рухатися по сітці з уже списаними буквами. Для полегшення пошуку відповідей у дужках найчастіше вказується кількість букв у слові, що відгадується.
Омоніми – це слова, що звучать і пишуться однаково, але мають різні значення. Шаради – загадки, зміст, яких полягає в тому, що слово, яке треба віднайти, складається з декількох частин, кожна з яких являє собою самостійне слово. Спочатку відгадується одна частина, потім наступна й нарешті все слово. Метаграми – ігрові завдання, в яких у результаті заміни однієї букви на іншу утворюється інше за змістом слово. Логогрифи – завдання, в яких за допомогою додаткової чи видаленої букви отримують нове слово. Акровірш – віршована загадка, в якій початкові букви кожного рядка складають якесь слово чи фразу. Анаграма – переборка одного слова в інше шляхом перестановки букв. При створенні анаграмних завдань, як правило, використовуються всі букви цього слова.
Тайнопис «Використовуючи ключ» передбачає застосування коду-підказки для вирішення завдання, в якому задіяні вміщені в таблиці-коди букви. Ще один вид тайнопису – «Шифровка розвідника», вирішити яку можна лише розгадавши шифр.«Тест із помилками» - ігрове завдання у вигляді невеликої розповіді зі спеціально вміщеними помилками, які треба знайти і виправити.
Свою специфіку і перевагу мають головоломки – ігрові завдання, рішення яких вимагає аналізу й логічного мислення. У головоломці є певні закономірності: рухаючись годинниковою стрілкою та пропускаючи увесь час однакову кількість інтервалів, можна розв’язати завдання. Головоломка «Кроком шахового коня» також має певні правила : необхідно заздалегідь познайомитися з тим, що шаховий кінь ходить буквою «Г», довжина якої – 3 клітинки, а ширина – 2. Ідучи разом з конем, легко впоратися із завданням.«Чайнворди» - ланцюжки слів, в яких остання буква попереднього слова одночасно є першою для наступного. А тепер настав час переходити до справи. Ласкаво просимо в захоплюючу подорож сторінками вітчизняної історії! Пограємо в історію?!!
1. Розсипуха. Під час набору слова розсипалися. Допоможіть відновити їх згідно із наведенним значенням. А. Первісна родова община – АЛАТИПХАРАЬН. Б. Об’єднання родових общин – ЯПЕЛ’М. В. Поселення первісної людини – ЯНТЯСОК. Г. Привласнююча форма господарської діяльності – ОЦТЗИАЬЛБНИВР. Д. Вождь племені – АНІШЕЙСТРА. Е. Середньокам’яна доба – ЗЕЛМОТІ. 2. Анаграми. Переставте літери в словах так, Щоб утворились нові слова, що відповідають нашій темі. Дайте їм визначення. А. УДАР. Б. ВИНА. Г. ПЕРС. Д. САКОРИ.
5. Чайнворд-равлик «Давні рабовласницькі держави»1. Відомий король готів. 2. Грецьке місто в Криму. 3. Житель кочового племені в Причорномор’ї. 4. Рабовласницька держава. 5. Житель слов’янського племінного союзу. 6. Торгівельний і політичний центр сарматів. 7. Житель кочового племінного союзу. 8. Популярний музичний інструмент, що використовується населенням грецьких колоній. 9. Відомий вождь гунів.
8. Кросворд «Давні рабовласницької держави»По горизонталі: 3. Готський король, за часів правління якого держава досягла найбільшої могутності. 5. Житель давньої держави, утвореної в III ст. до н. е.; 6. Держава таврів. 7 Місто-держава на східному узбережжі Криму. 8. Давня рабовласницька держава; 10 Місто-держава на острові Березань. По вертикалі: 1. Вождь гунів. 2. Король готів, спадкоємець Германаріха. 3. Держава готів. 4. Місто-держава в межах сучасного Севастополя. Місто-держава в гирлі Донця.
2. Плутанина. Приведіть у відповідність імена язичницьких богів та стихій, які вони уособлювали:1. Велес, 2. Лада, 3. Дажбог, 4. Сварог, 5. Перун. А. Сонце, Б. Грім, В. Любов, Г. Скотарство, Д. Вогонь. 3. Угорський кросворд «Перші київські князі»У сканворді приховані імена перших семи київських князів. Знайдіть їх.
4. Анаграми. А. ЛЕГО – київський князь, що дістав прізвисько «Віщий». Б. РІД – київський князь. В. СУДІМА – арабський учений і мандрівник, що залишив спогади про Київську Русь. 5. Викресліть зайве Поясніть, чому це слово тут зайве. А. Кий, Щек, Ярослав, Хорів, Либідь. Б. Поляни, деревляні, кривичі, уличі, морави. В. Святослав, Ольга, Ігор, Чингізхан, Олег. Г. Велес, Сварог, Лада, Будда, Ісус Христос, Перун.
6. Кросворд. По горизонталі: 1. Місто яке отримало назву в честь полянського князя. 2. Один з перших князів Київської Русі. 4. Столиця деревлян. 6. Державний символ часів Володимира. 7. Князь якому належать слова «Іду на ви». 10. «Віщий» князь. 12. «Хреститель» Русі. По вертикалі: 1. Давня назва української держави , яка наводиться в арабських джерелах. 3. Релігія, що заступила язичництво. 5. Вождь племені. 8. Княгиня, яка хитрістю перемогла древлян. 9. Загальні збори слов’ян. 11. Перша грошова одиниця Русі
7. Ключові слова. Якщо ви правильно впишете вгадані слова по горизонталі, то у виділених клітинках по вертикалі прочитаєте назву навчальної дисципліни, в якій все це вивчається.1. Назва одного з племінних союзів, що увійшли до складу Київської Русі. 2. Останній князь з династії Кия. 3. Язичницький бог повітряної стихії. 4. Старовинна назва Дніпра. 5. Руська назва вікінгів. 6. Війська князя. 7. Обрядові весняні пісні. 8. Частина гривні, що слугувала дрібною грошовою одиницею. 9. Давні кочові племена, що проживали на території сучасної України. Один з братів – засновників Києва. 11. Древлянський князь. 12. Старший з трьох відомих братів-полян. 13. Прикраса зі срібла, яка слугувала грошовою одиницею. 14. Полянська княгиня, сестра Кия.
8. Кросворд «Релігія Київської Русі»Знайдіть приховані в сканворді імена восьми язичницьких богів, а з решти букв складіть ім’я людини, що скасувала їх.9. Загадка. Розум чималий він мавІ тоді, коли вмирав, Наказав синам своїм,Щоб жилося в мирі їм. До сих пір лунає слава. Про князя - …
10. Розсипуха. З розсипаних літер складіть слова. А. Княжий правитель – ИЩАГНОНИН. Б. Релігія, що заступила язичництво – СТЯИИРИХТВОСН. В. Глава православної церкви в Київській Русі – ЛИТОРИМТОП. Г. Кочові племена, які здійснювали напади на Київську Русь в І пол. ХІ ст. – ЕЧІПНЕГИ. Д. Воїн князівської дружини – КИНДУРЖИН. Е. Кочові племена, що здійснили напад на Київську Русь у 1068 р. – ВОЛОЦІП11. Ключове слово1. Грошова одиниця Київської Русі. 2. Виконавець доручень князя. 3. Назва собору, названого в честь перемоги над печенігами. 4. Рослина з якої виготовляли тканину для одягу. 5. Глава Держави. 6. Правила, обов’язків для всіх. 7. Князь, за часів якого було укладено «Руську правду». 8. Цвинтар. 9. Знаряддя для обробітку землі. 10. Напівзалежна людина. 11. Князь – «Хреститель» Русі. 12. Прізвисько князя Ярослава. 13. Крадій, розбійник.
1. Акровірші Виставивши виділені букви в одну вертикаль, прочитайте ім’я князя, про якого розповідається в наведеному уривку вірша. Що ви знаєте про цього князя?Ти у Галичі високім. Міцно на престолі сів,Ти – стрімкий, відважний воїн,Пострах був для ворогів. Затремтів перед тобою. Гордий половецький хан. Ти Литві й сусідній ПольщіЗавдавав чимало ран.2. Анаграми. А. СЛІВА – до цієї річки простяглися кордони Галицько-Волинського князівства. Б. НОРМА – Відомий галицький князь.
1. Анаграми. Помінявши літери місцями, отримайте…А. ЛОХМ – місто, засноване Данилом Галицьким. Б. ВИНО – приміщення для підсушування снопів у селян. В. ОБРОС – головна церква в місті. Г. ВОЛОС – скорочена назва відомого давньоруського літ. Твору. Д. ПЛОХО – залежна людина. 2. Скориставшись шифром. Прочитайте назву відомої давньоруської поеми
3. Шифровка Спробуйте, підібравши ключ, прочитати зашифровані назви видатних архітектурних пам’яток Київської Русі та відомий твір усної народної творчості . А. РОБОС ЙИКЬСНЕПСУ. Б. АТОРОВ ІТОЛОЗ. В. ЯЛЛІ ЬЦЕМОРУМ ТА ЙЕВОЛОС-КИНЙІБЗОР.4. Приведіть у відповідність. Під час підготовки до виставки випадково переплуталися таблички з написами літ. творів та їхніх авторів. Допоможіть привести їх у відповідність.1. 1. «Повчання дітям», 2. «Ізборник», 3. «Повість минулих літ», 4. «Слово про закон і благодать», 5. Ілля Муромець і Соловей-розбійник», 6. «Мазі».2. А. Святослав Ярославович, Б. Народ, В. Володимир Мономах, Г. Євпраксія Мстиславівна, Д. Іларіон, Е. Монах Нестор.
5. Чайнворд-равлик «Давні рабовласницькі держави»1. Германаріх. 2. Херсонес. 3. Сармат. 4. Таврика. 5. Ант. 6. Танаїс. 7. Скіф. 8. Скіф. 9. Аттіла.6. Вибери зайве. А. Аквітанія не була давньою рабовласницькою державою на території України. Б. Київ не був грецьким містом-державою. В. Монголи й абреки не є племінними об’єднаннями, що проживали не території України.7. Головоломки. А. Вінітарій. Б. Кіммерія.8. Кросворд «Давньої рабовласницької держави»По горизонталі: 3. Германаріх. 5. Сармат. 6. Таврика. 7. Феодосія. 8. Скіфія. 10 Борисфеніда. По вертикалі: 1. Баламбер. 2. Вінітарій. 3. Генетика. 4. Херсонес. 9. Тира.9. Диво-пелюстки. Залізоплавильне, ковальське, теслярство, ткацьке, гончарне, кушнірство, кравецьке.10. Головоломка. Черняхівська.
11. Анаграми. А. Серп. В. Рало. Г. Лопата. Д. Тавро. Тема 2. Виникнення й розквіт Київської Русі1. Заповніть квадрат «Язичницькі обрядові свята стародавніх слов’ян»Щедрівки, колядки, весілля, похорон, масляна, веснянки, Івана Купала, Трійця.2. Плутанина. Велес, Дажбог, Сварог, Перун, Лада. Скотарство, Сонце, Вогонь, Грім, Любов.3. Угорський кросворд «Перші київські князі»1. Кий. 2. Аскольд. 3. Дір. 4. Олег. 5. Ігор. 6. Ольга. 7. Святослав.4. Анаграми. Олег, Дір.
5. Викресліть зайве. А. Ярослав не є родичем решти полянських князів. Б. кривичі й морави не проживали не території України. В. Чингізхан не є князем Київської Русі. Г. Будда й Ісус Христос не є язичеськими богами.6. Кросворд. По горизонталі: 1. Київ. 2. Ігор. 4. Іскоростень. 6. Тризуб. 7. Святослав. 10. Олег. 12. Володимир. По вертикалі: 1. Куявія. 3. Християнство. 5. Князь. 8. Ольга. 9. Віче. 11. Гривна.7. Ключові слова. Діверці, Аскольд, Стрибок, Борисфен, Варяги, Дружина, Веснянки, Рубль, Скіфи, Хорив, Мал, Кий, Гривна, Либідь. Ключові слова: Історія України.8. Угорський кросворд «Релігія Київської Русі»Дажбог, Стрибок, Велес, Сварог, Мокоша, Лада, Перун, Купайло.
9. Загадка. Ярослав.10. Розсипуха. Огнищанин, Християнство, Митрополит, Печеніги, Дружинник, Половці.11. Ключове слово. Гривня, Тіун, Софійський, Льон, Князь, Закон, Погост, Рало, Закуп, Володимир, Мудрий.12. А. Князю Святославу через те, що він здійснив багато переможних походів, щоразу попереджаючи ворогів: «Іду на ви». Б. Володимиру Святославину за його щедрість, допомогу бідним, сиротам та вдовам. В. Святополку – брату Святослава, який убив своїх братів, щоб здобути владу. Г. Володимиру Всеволодовичу. Грецький цісар Мономах надіслав Володимиру чудову шапку, яку він носив не знімаючи. Д. Ярославу Володимировичу за досягнення в галузі освіти в розвитку міжнародних стандартів.
Тема 3 Київська Русь за часів роздробленості. Галицько- Волинська держава – правонаступниця Київської Русі.1. АкровіршіРоман.2. Анаграми. А. Вісла. В. Роман.3. Зашифрована фраза«Самодержець всієї України». Тема 4. Політичний устрій, соціально-економічний і культурний розвиток Київської русі та Галицько-Волинської держави в XI-XIV ст..1. Анаграми. Холм, Собор, «Слово», Холоп.2. Скориставшись шифром«Слово о полку Ігореві».
3. Шифровка. А. Успенський собор. Б. Золоті Ворота. В. Ілля Муромець та Соловей-розбійник.4. Приведіть у відповідність«Повчання дітям» - В. Мономах«Ізборник» - Святослав Ярославович«Повість минулих літ» - Монах Нестор«Слово про закон і благодать» - Митрополит Іларіон«Мазі» - Євпраксія Мстиславівна «Ілля Муромець та Соловей-розбійник» - Народ5. Чарівна сітка. Спаський собор. Чернігів. Тема 5. Українські землі в складі Великого князівства Литовського та інших держав ( у ІІ пол. XIV – I пол. XVI ст.)1. Шифрограма. Битва на Синіх Водах.2. Анаграми. А. Двина. , Б. Острог.