Урок позакласного читання Тема: День пам'яті воїнів - афганців. Поезії Раїси Котик. Мета: ознайомити учнів з афганською тематикою у творчості Раїси Котик; розкрити основну думку поезії; вчити розуміти ліричні твори, визначати їхню ідею; виховувати почуття патріотизму, вміння співпереживати. Обладнання: збірки поезій Раїси Котик, фотографії воїнів - афганців, “Реквієм” Моцарта, аудіо-, фотоматеріали про війну. Епіграф: І совість людську розбудить кривава Афганська зоря. Хід уроку Перегляд фрагментів фільму про війну .Слухання”Рекмієму” Моцарта. І .Мотивація навчальної діяльності. Вступне слово вчителя. Війна -це безумство, невиправдана жорстокість, найстрашніше й найбезлуздіше, що може бути у світі. 15 лютого ми відзначаємо скорботний День пам'яті воїнів — афганців. Афганська війна... Можна говорити мовою цифр про цю страшну неоголошену війну, що розтяглася на довгі десять років і не ще історією для всіх нас, а тим більше для тих, хто її пережив, їхніх рідних і близьких. У цій війні загинуло понад 15 тисяч солдат, 35 тисяч було поранено, тисячі потрапили в полон. У1979 році ми свято вірили, що наші солдати справді виконують свій інтернаціональний обов'язок, обстоюють мир. А цинкові труни здавалися чимось нереальним і випадковим. Страшна правда про Афганістан стала відома після повернення солдат з ранами на тілі та в душі. ІІ .Сприйняття навчального матеріалу. 1-й учень. Воїнам казали, що вони виконують інтернаціональний обов'язок, тобто захищають братній народ. Але хіба ж можна приносити свободу, вбиваючи? 2-й учень. Пестила матінка сина - Мрію єдину свою. Ріс він здоровим і сильним, Як той дубочок в гаю. Вже спозаранку до школи Тупають ніжки його, І незабути ніколи, Як все цвіло кругом. Ось і останній дзвіночок. Тихо шепочуть вуста: -Будь щасливий, синочок, Мріє моя золота! 3-й учень. Проводи в армію пишні. Мама на згадку дала Гілку квітучої вишні - Символ любові й тепла. В церкву ходила щотижня Щастя просила в святих - Гілка квітучої вишні В горах зів'яла чужих. 4-й учень “Чорні тюльпани” кружляють, Чорні думи і сни... Боже, за що помирають В краю чужому сини? Зойкнуло серце в тривозі - Билася птаха в вікно. Люди чужі на порозі. Зацепеніло село. 5-й учень Цинку холднії шати Грізно завмерли над ним, А божевільная мати Б'ється над гробом німим. Вітер з-за гаю прилинув , Та й не розвіяв біду. Ненька схилилась над сином. Плакала вишня в саду. “Гілка квітучої вишні” Учитель. Які почуття викликали у вас ці рядки, над чим примусили замислитися? 6-й учень. Загиблих ушановують хвилиною мовчання. Ніхто ще не рахував, скільки років довелося б нам мовчати, коли б так пом'янули кожного вбитого в тій страшній війні. Помовчімо хвилину. За всіх. Смерть будь - якої людини - горе. 7-й учень. Їй снилися чорні тюльпани, Та ранок враз сон обірвав. А там, за чужими горами, Ріднесенький син помирав. Вона і не знала, що віщим Був сон той і чорний тюльпан, Що трапив в смертельнії кліщі І згинув від болісних ран. 8-й учень. Навіщо? Навіщо? Навіщо Нівечили юності ряст? І роки жорстокі зловіщо Ще дивляться й досі на нас. Все ходим по замкнутім крузі, Винуємо долю і час. А як пережити матусі, Що сина нема серед нас? 9-й учень. Чому обірвалася пісня? І хто відповість за біду? І тісно, ви чуєте, тісно На світі від безліч чому? “Їй снилися чорні тюльпани” 10-й учень. Там, в Афганістані, ставали зрозумілими поняття , які раніше не сприймалися так конкретно, наприклад , патріотизм. Тільки на чужині починали розуміти, що таке Батьківщина. Солдати гинули. Як страшно помирати у розквіті сил, недомріявши, недолюбивши. 11-й учень. Недолюбили - за них долюбите. Не дожили - ви за них доживіть. Біля могили, де сплять наші діти, Голови в шані схиліть. Міряли сукні вечірні дівчата, Не віщували серця їх біди, Мрії розп'ято ненависним катом - Білії вельони... чорні сліди. “Білії вельони... чорні сліди” 12-й учень. Їм не судилось - ви докохайте. Мрії полеглих в діла воплотіть. Не доспівали - за них доспівайте, Голови в шані схиліть. Ніжні троянди в садах зацвітали, Тільки топтали їх грізні ряди. Квіти зів'яли, долі зів'яли. Білі троянди - криваві сліди. 13-й учень. А тих, хто повернувся, називають по - різному: інтернаціоналістами, окупантами. Ту війну тепер вважають помилкою. Тисячі обірваних молодих життів - ПОМИЛКА? Можна переосмислювати все, але є вічні моральні цінності, непідвладні часові. Багато років тому було покладено край фашизму. Люди сподівалися, що та війна буде останньою. Вони не знали, що їхніх онуків також називатимуть ветеранами. Пам'ятаймо ж і ми ветеранів і виявляймо розуміння, співчуття та шану до тих, хто пройшов війну і для кого вона триває і досі - у спогадах, у снах, у душах. Вони на це заслуговують. 14-й учень. Нехай на солдатськії груди Не падає більше земля, І совість людськую робудить Кривава афганська зоря. Хай мати ніколи не плаче, Буяють весняні сади. Прости нас, безвусий юначе, Благаємо хором: прости... ІІІ. Підсумок уроку. Учитель. Які ви бачите шляхи розв'язання вічної проблеми війни і миру? Учень. Проблема війни та миру була, є і буде актуальною, доки залишаються в пам'яті людства страхіття минулих воєн, доки ллється безневинна кров сучасників. Ми знову оплакуємо жертви - сім'я втратила сина, який виконував миротворчу місію в Іраку. Тривають війни, гинуть діти, здригається від руйнівних вибухів планета... Чи ж схаменеться, зупиниться колись людство? Досі винаходили те, що працювало на війну; чи не час уже винайти щось -раз і назавжди - проти неї? Учениця. Люди повинні прислухатися до голосу Христа: “Люби ближнього і прощай усі кривди”, завжди пам'ятати його заповідь “Не убий”. На жаль, у світі є сили, які брутально топчуть Божі і людські закони. Хто сильніший стає катом, хто слабший, -звісно, жертвою. Незліченні жертви війни, адже вони вимірюються не тільки кількістю загиблих, а й кількістю скалічених доль, крахом майбутнього для мільйонів. Учениця. Кажуть, у війни не жіноче обличчя. Напевно, це так. Жінка одвічно була запорукою, провісницею миру і щастя. Створена природою народжувати дітей, вона має плекати в їхніх душах красу, високі моральні якості, гідність. Тоді, ставши гідними себе і світу, її діти прагнутимуть створювати, а не руйнувати. Це — шлях до припинення воєн. Учень. Треба покласти край гонці озброєнь, випробовуванням ядерної і будь - якої зброї, бо це згубно діє на людей, робить їх агресивними, підозрілими, спонукає до кровопролиття. Людство має зупинитися, бо інакше воно само себе знищить Домашнє завдання. Написати твір - роздум на тему: “Чим хвилює мене поезія Раїси Котик”.