День юного натураліста в школі
(із досвіду роботи вчителя біології Плугатарського ЗЗСО І-ІІІ ступенів Скороход Р. М.)
План
І. Вступ. Екологічне виховання молоді – інвестиції у майбутнє
ІІ. Основна частина
Всеукраїнська акція «День юного натураліста». Посвята у юннати
ІІІ. Висновки
Вступ
Екологічна освіта в сучасному світі є пріоритетним напрямом навчання та виховання. Адже діяльність з формування екологічної культури населення та дбайливого ставлення до навколишнього середовища — це запорука безпечного майбутнього для всього людства. Сучасна екологічна освіта в Україні є невід’ємною складовою національної системи освіти. Головна її мета — формування нового типу світогляду, у центрі якого гуманістично-раціональний взаємозв’язок людини з природою.
Сьогодні, в епоху стрімкого прогресу і глобальної техногенної катастрофи, в тому числі спричиненої наслідками воєнних дій в Україні, ми стали мимоволі замислюватися: “Як зберегти планету чистою?” Очевидно, якщо ми самі не будемо уважно ставитися до с віту, в якому живемо, то можемо просто згубити себе. Запобігти цьому покликане формуваання екологічної свідомості та екологічної культури. Знання і хороші звички, які отримані ще в дитинстві, в подальшому переростуть у чіткі переконання. Діти зі сформованими з раннього дитинства уявленнями про важливість збереження природи ніколи не завдадуть їй шкоди. В майбутньому це вплине на позитивне перетворення екологічної ситуації навколо нас.
Екологічне виховання в нашій школі набуло системності і стало невід’ємною частиною освітнього процесу. Це проведення природоохоронних заходів, участь в екологічних акціях, проєктах. Найголовніше ж завдання, яке стоїть перед учителями — формувати екологічну свідомість здобувачів освіти, через дітей нести просвітницьку роботу до батьків. Розпочинати екологічне виховання слід не в космічних масштабах, а прямо тут: біля свого будинку, на своїй вулиці, у дворі своєї школи. Тільки усвідомлюючи особисті можливості, навчаючись вирішувати найближчі екологічні проблеми, людина зуміє замислитись над майбутнім країни.
Плугатарський заклад середньої освіти розташований в центрі мальовничого села Плугатар Прилуцького району, що на Чернігівщині. Силами сільської громади та за підтримки небайдужих мешканців було оновлено ландшафтний дизайн центральної галявини, що прилягає до території школи. Тепер з ранньої весни та до пізньої осені милують зір ошатні клумби, композиція із витких троянд та стрункі рядочки молодих кущиків самшиту.
Учні нашої школи вирішили теж не стояти осторонь і внести свій вклад в озеленення центру села. Плануємо посадити молоді ялини, щоб вони радували око та несли добру пам’ять про школярів.
\
Юні натуралісти 7 класу рано навесні підготували ділянку на території школи і заклали шкілку із дворічних саджанців ялини звичайної.
Молоденькі хвойні рослини потребують уваги і догляду, особливо в перші роки.
Тож ми старанно прополювали насадження, розпушували грунт, підживлювали біодобривом.
Регулярно поливали стрункі рядочки влітку за спекотливої погоди.
І ось вже настала осіння пора. Наші ялиночки добре вкоренилися та дали річний приріст.
Напередодні Дня юного натураліста ми провели осінній догляд своєї діляночки.
Учні нашої школи дружно взялися за прибирання території та догляду за клумбами. Квіти в цьому році особливо прекрасні.
І чорнобривці, і жоржини
До сонця тягнуться увись.
У їх пелюстках в день осінній
Всі барви райдуги злились.
... Як швидко летить час. Здавалося, ніби нещодавно сором’язливі третьокласники на шкільному святі юних натуралістів отримали посвідчення юннатів із рук своїх старших товаришів.
А сьогодні ці юнаки і дівчата, учні 8 класу готуються провести гру-квест “Посвята у юннати” для молодших школярів. А, як відомо, юннат — це на все життя.
Посвята у юннати
Дійові особи:
Ведучі: Сліпко Дар’я
Синько Артем, Луценко Вікторія, Абовян Костянтин
Осінь: Каховська Вікторія
Овочі (учні 3 класу)
Майбутні юннати : учні 4 класу
1. Вступ.
2. Привітання.
3. Гра-квест.
4. Посвята учнів 4 класу у юннати, вручення посвідчень.
Вступ.
Ведучі: Синько Артем:
Наша осінь нас чарує.
Неповторна, чарівна
Різні барви нам дарує
І дивує нас вона
Сліпко Даша: Виглядає так казково
Восени і парк, і гай.
Розмаїттям кольоровим
Прикрашає осінь край.
Лиш погляньте, як буяє
Пишним цвітом центр села.
Ця заквітчана доріжка
аж до школи пролягла
Вчитель: Доброго дня, любі діти! Надворі чарівна осінь. Все навколо перевтілюється у дивовижні кольори. Як можна не помічати цієї краси?
Сьогодні ми з вами помандруємо різними станціями, де перевіримо ваші знання про природу
1 станція “Осінні барви”
Саме восени у вересні ми проводимо акцію “День юного натураліста”.
А сьогоднішня гра завершиться посвятою у юннати вас, наші юні друзі-четвертокласники.
Ведучий: (Абовян Костя) А чи знаєте ви — хто такі юннати?
Перші юннати з’явилися майже 100 років тому. Юннати, або юні натуралісти — це діти, які вивчають і оберігають та досліджують природу.
Ведуча: (Луценко Вікторія) І сьогодні у вас є можливість довести своїми знаннями та вчинками, що ви гідні цього імені “Юний натураліст”
Отже, запрошуємо вас на станцію “Осінні барви”
Синько Артем: Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим.
А листя просить: виший нас зеленим,
Ми ще побудем, ще не облетим!
Сліпко Даша: Коли вона заходить в сад -
Наллється соком виноград,
І пізні яблука ранет
Солодкі стануть, наче мед.
Синько Артем: Люба наша осінь,
В гості тебе просим!
Тільки не барися,
Швидко тут з’явися!
Входить Осінь, з нею Овочі (учні 3 класу).
Осінь: Добрий день, добрий час,
Рада, друзі, бачить вас!
Я - Осінь золота, прийшла до вас на свято,
Сьогодні буде в нас посвята у Юннати.
Тож всім я принесла даруночків багато.
Дарую вам калиноньку в намисті,
І овочі смачні, і квіти променисті.
А тепер відгадайте, які овочі завітали разом зі мною?
Овочі: Гарбуз: Повз я по городу, повз
І на грядочці загруз.
Бо великий я і дужий,
А зовуть мене... (гарбузом)
Диня: Я на грядці сонцем сяю,
Родичів багато маю.
Гарбузову господиню
Усі знають.
Хто я? (Диня)
Капуста: Я — царівна овочева,
Вітамінів досить маю,
Хоч одежин сто на мені,
Але всіх не застібаю.
Хто я? (Капуста)
Буряки: Ми цукрові, ми кормові,
Є брати у нас столові,
Ми зростали всі рядками,
А зовуть нас ... ( буряками)
Осінь А чи знаєте, малята, що принесла вам на свято
Із садів, полів і грядок повний кошичок загадок?
Всі мене їдять і хвалять. Звати як мене? КАРТОПЛЯ
Гарбузова я сестриця, а всі звуть мене…МОРКВИЦЯ
Прив’язали нас в рядках на зелених ланцюжках.
Гарбуза ми сини й дочки. Звати як нас?.. ОГІРОЧКИ
З мене сік томатний п’ють і до страви додають
Найповажніший сеньйор. Звусь я просто…ПОМІДОР
Треба всім мене вживати.
Може, ви мене й з’їсте,
Тільки сльози проллєте. ЦИБУЛЯ
Я зростаю на лозі.
Подивись скоріш в віконце –
Грона сповнені всі сонця!
Кожен скуштувати рад
Соковитий… ВИНОГРАД
Хоч гіркий я і пекучий
Та корисний і цілющий. ЧАСНИК
Різні форми маю.
Є тонкий, а є товстий.
Кожен мене знає. ПЕРЕЦЬ
На городі виростаю.
Газдині мене консервують
І рагу смачне готують.
Я фіалковий пан –
Тонкошкурий… БАКЛАЖАН
Осінь.
Усі овочі чудові! Їх вживають для здоров'я
Щоб здорові ви були всі вони для вас зросли.
Кожен смак і користь має людям сили добавляє
Пам’ятайте, любі діти, ТРЕБА ОВОЧІ ЛЮБИТИ!
Ведучий (Синько Артем): Зараз ми вас перевіримо на скільки добре ви знаєте осінню пору року і проведемо з вами вікторину.
Осіння вікторина
Ведучий Абовян Костя: Запрошую вас на станцію “Ігрова”
Гра «Долоні»
Я буду говорити фразу, якщо це твердження правильне - плескаєте в долоні, а якщо ні – не плескаєте.
- Жовтіє листя
- Прилітають птахи
- Ночі коротші, дні довші
- Стало прохолодніше
- Триває збір урожаю
- Люди купаються у річці
- Копають картоплю
- Ліплять снігову бабу
- Звозять до комори гарбузи
- Відлітають птахи в теплі краї
Молодці!
А тепер пограємо в руханку — “Лови фрукт”
Я буду кидати м’ячик. Хто зловив, називає фрукт чи овоч.
(гра)
Молодці! Ви добре справилися.
Ведуча ( Луценко Віка)
Наступна станція - «Квіткова»
Погляньте на цю чудову клумбу!
Її виростили діти і доглядали ціле літо. І зараз вона радує нас своїми барвами.
Отже, запитання:
- Назвіть квіти, що ростуть на цій клумбі (троянди, айстри, чорнобривці, хоста, хризантеми , піони)
- Як доглядати за трояндами?
(підживлювати, розпушувати грунт)
- Чого бояться квіти влітку? (Посухи, потрібно їх поливати)
- Як готувати клумбу до зими? (утеплювати троянди, зрізати сухі стебла)
Молодці, вам не байдужі квіти.
Ведуча ( Сліпко Даша)
А тепер ми з вами всі перейдемо на станцію “Молоді ялини”
Їх посадили юннати, тепер учні 8 класу, ще навесні. А зараз ми доглядаємо за ними.
Тож ходімо до нашої шкілки.
Отже, відгадайте загадки:
Це дерево, як їжачок,
Вбрання у нього з голочок,
А в зимові гарні свята
Має ще й прикрас багато.... ( ялина)
Луценко Віка: У сукні зеленій стою цілий рік,
Сонечко світить, чи падає сніг.
Голок багато у себе тримаю.
Тільки не шию і не вишиваю... (ялина)
Учитель: Ялина, або смерека — це рід хвойних дерев родини соснових. У світі нараховують біля 50 видів ялин. У нас на ділянці росте вид Ялина звичайна. Як ви гадаєте, навіщо ми посадили деревця отак, рядочками? (щоб підростали і набиралися сил)
Так, у майбутньому їх пересадимо разом із вами на постійне місце і ці зелені красуні оселяться на подвір’ї нашої школи та у центрі села.
А що ви знаєте про ялину?
(Відповіді дітей)
Вчитель: Ялина - хвойне вічнозелене дерево, яке може досягати кілька десятків метрів у висоту. ЇЇ гілки під вагою хвої провисають униз. Нижні гілки старих ялин утворюють своєрідний намет, наче парасольку, під який часом навіть не проникають краплі дощу.
Ялина приносить велику користь звірам і птахам,які живуть у лісі.
А чим корисні ялинові шишки для птахів? (Птахи люблять насіння шишок)
Вчитель: Так, особливо полюбляють шишки дятли. Чи чули ви про дятлову кузню у лісі на гілках дерев?
Ведучі: (Сліпко Даша )
- А як потрібно доглядати за молодими ялинами? (полоти бур’ян, розпушувати грунт, поливати)
- Чому на нашій ділянці, де поселився виткий “кучерявий панич”, ялиночки з цього боку мають пишнішу крону? ( бо ялинки люблять затінок)
- Чому потрібно берегти ялини? (відповіді дітей)
Луценко Віка:
Молодці! А зараз ми знову повернемось до нашої початкової станції, але перед цим виконайте завдання:
- Знайдіть у нашому шкільному парку дорослі дерева:
Ялини колючої,
Сосни звичайної
Модрини сибірської
Станція “Цікаві ребуси”
Ведучі : Абовян Костя.
Виконайте таке завдання: Складіть із набору літер назви лікарських рослин
Синько Артем:
Для цього розділіться на дві команди, отримайте пакет із буквами:
(діти складають назви рослин)
Станція “Екологічна”
Вчитель.
Наша мандрівка підходить до завершення. Залишилося повторити правила, які має знати кожна людина для того, аби наше довкілля було чистим, а ми — здоровими.
- Не засмічувати подвір’я, стежку, ліс і луки;
- Відмовлятися від поліетиленових пакетів, пластикового посуду та одноразових пляшок;
- Замінювати одноразові пакети на екологічні сумки,
- Замінювати одноразовий посуд багаторазовим;
- Бути природі справжнім другом!
Ведуча (Луценко Віка):
Не рви, не знищуй, не зруйнуй -
Це заповідь для тебе.
Красу природи не зіпсуй,
Вона одна під небом!
Учень:
Природо рідна, ми всі твої діти.
Про тебе дбати мусимо весь час
Щоб все жило, щоб все цвіло довкола,
Й не соромно тобі було за нас.
Ведучий (Абовян Костя):
Шановні четвертокласники! Звертаємося до вас як старші юннати:
Обіцяйте рідну природу любити,
Садити дерева, кущі та квіти,
Щоб свою землю кращою зробити!
Слово четвертокласникам:
Учень:
В зелені діброви,
В китицях калина.
Глянь, яка чудова
Наша Україна!
Учень: Он повзе мурашка,
Он хлюпоче річка.
Не зірви ромашку,
Не топчи травичку!
Учениця:
А людина живе у світі —
Теж природи мала частинка.
Без довкілля не може й миті
На Землі цій прожить людина.
Учень;
Без повітря і без водички,
І без сонечка, й сині неба.
І без квіточки, й без травички…
Тож природу любити треба!
Учень: Коли зустрінеш ти комашку десь -
Ступай легенько, щоб не затоптати.
Якщо не ми, то хто у цім житті
Малих істот цих буде захищати?
Учениця:
Наш дивний світ такий, як казка,
Он в небі хмаронька пливе.
Тож бережи його, будь ласка,
Все в ньому гарне і живе.
Учень: Щоб гідно на планеті жити,
Природу треба нам любити.
Нехай земля квітує всюди,
Природу бережімо, люди!
Вчитель:
А зараз вам буде вручено посвідчення юного натураліста, щоб ви гордо носили це звання - юнната!
Вчитель: Діти, вітаю Вас! Сьогодні ви стали юннатами. Перше завдання для справжніх юннатів: «Не залишаймо пташок без годівничок». Допомогти усім птахам ми, звичайно, не в змозі, а пиготовити годівнички для нашого шкільного парку всім до снаги. Тільки слідкуйте, щоб зимової пори годівнички для птахів не були порожніми!
Вчитель: Хочеться вірити в те, що сьогоднішнє заняття стало великим початком вміння бачити живу душу в кожній пташці, дереві чи квітці, - і тому допомагати пораненій пташині, замуленому джерельцю, засохлій від спраги рослині. Слухайте душу природи, як душу людини, пізнайте її загадкове життя, бережіть її як найкращого друга!
ІІІ Висновки.
Отже, стає зрозуміло, що спілкування з природою, корисна праця, сприймання і розуміння єдності природи і суспільства — необхідна умова формування цінностей і досвіду у взаєминах з навколишнім середовищем. Любов до природи — це не звичайне споглядання, відсторонене милування її красою, а й активна допомога, дбайливий догляд, розумне користування всім, чим вона багата. Про це пам’ятають юні натуралісти нашої школи.
Упевнені, що в майбутньому вони стануть свідомими громадянами нашої вільної України і втілюватимуть у життя природоохоронні ідеї в кращих традиціях нашого народу.
1