ДІЄСЛОВО ЯК ПОВНОЗНАЧНА ЧАСТИНА МОВИ

Про матеріал
1.Значення дієслова, його морфологічні ознаки і синтаксичні функції 2.Дієвідмінювані, відмінювані і незмінні форми дієслова. 3.Неозначена форма дієслова (інфінітив) як початкова форма дієслів. 4.Категорія виду дієслів. Творення видових форм. Одно- та двовидові дієслова.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ДІЄСЛОВОЯК ПОВНОЗНАЧНА ЧАСТИНА МОВИ Добавить подзаголово. ПІДГОТУВАЛА: ВИКЛАДАЧ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ КЗФПО “НОВОБУЗЬКИЙ ФАХОВИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ КОЛЕЖ” ПАРАСКУН І. Л.

Номер слайду 2

ПЛАН1. Значення дієслова, його морфологічні ознаки і синтаксичні функції2. Дієвідмінювані, відмінювані і незмінні форми дієслова. 3. Неозначена форма дієслова (інфінітив) як початкова форма дієслів. 4. Категорія виду дієслів. Творення видових форм. Одно- та двовидові дієслова.

Номер слайду 3

ДІЄСЛОВОце самостійна змінна частина мови, слова якої називають дію або стан предмета як процес і відповідають на питання що робити? що зробити? (у початковій формі).

Номер слайду 4

ЛЕКСИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ ДІЄСЛОВА реальна дія – писати, читати, копати;стан особи чи предмета – сумувати, радіти, мріяти;процес мовлення, мислення – думати, повідомити, аналізувати;рух у просторі – летіти, бігти, йти;сприйняття органами чуття – нюхати, бачити, чути;бажання – воліти, хотіти, бажати;становлення предмета – жовтіти, старіти, худнути.

Номер слайду 5

ГРАМАТИЧНІ КАТЕГОРІЇ ДІЄСЛОВА вид (доконаний, недоконаний)перехідність/ неперехідністьспосіб (дійсний, умовний, наказовий)час (теперішній, минулий, майбутній)особа (І,ІІ,ІІІ особа однини й множини)стан (активний, пасивний)число (однина, множина)рід (чоловічий, жіночий, середній)відмінок (для дієприкметників)

Номер слайду 6

СИНТАКСИЧНА РОЛЬ ДІЄСЛОВАОСОБОВІ ДІЄСЛОВА ПРИСУДКИВін жив би інакше. БЕЗОСОБОВІ ДІЄСЛОВА, ПРИСУДКИ В БЕЗОСОБОВИХ РЕЧЕННЯХДІЄПРИКМЕТНИКИ, ЯК ПРИКМЕТНИКИДІЄПРИСЛІВНИКИ, ЯК ПРИСЛІВНИКИЙому таланило у всьому. Знайдений (ОЗНАЧЕННЯ) щойно рукопис ще не був надрукований (ПРИСУДОК)Спіткнувшись (ОБСТАВИНА), не впади.

Номер слайду 7

СИНТАКСИЧНА РОЛЬ ДІЄСЛОВАІНФІНІТИВ, БУДЬ-ЯКИЙ ЧЛЕН РЕЧЕННЯВас попросили прийти (ДОДАТОК)Лунає команда руш. (ОЗНАЧЕННЯ)Язиком плескати (ПІДМЕТ) - не ціпом махати (ПРИСУДОК)Зайшов до бібліотеки з”ясувати(ОБСТАВИНА)

Номер слайду 8

ФОРМИ ДІЄСЛОВАНЕОЗНАЧЕНА БЕЗОСОБОВА ОСОБОВА ДІЄПРИКМЕТНИК ДІЄПРИСЛІВНИК

Номер слайду 9

НЕОЗНАЧЕНА ФОРМА (ІНФІНІТИВ)НЕЗМІНЮВАНА ДІЄСЛІВНА ФОРМА, ЯКА, НАЗИВАЮЧИ ДІЮ АБО СТАН, НЕ ВКАЗУЄ НА ЧАС, ОСОБУ, РІД, ЧИСЛО, СПОСІБ, ВІДПОВІДАЄ НА ПИТАННЯ ЩО РОБИТИ? ЩО ЗРОБИТИ? (НАЗИВАЄ ДІЮ ВЗАГАЛІ, БЕЗВІДНОСНО ДО ТОГО, ХТО ЇЇ ВИКОНУЄ І КОЛИ) . СУФІКСИ: -ТИ; -ТЬ.І МИТІ ЖОДНОЇ НЕ МОЖНА ПОВЕРНУТИ, ЩОБ ЗАНОВО, ПО-ІНШОМУ ПРОЖИТЬ. МАЄ МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ : ВИД (доконаний/недоконаний)ПЕРЕХІДНІСТЬ/НЕПЕРЕХІДНІСТЬ

Номер слайду 10

ОСОБОВЕ ДІЄСЛОВОВКАЗУЄ НА ДІЮ АБО СТАН ПРЕДМЕТА, ВІДПОВІДАЄ НА ПИТАННЯ ЩО РОБЛЮ? ЩО ЗРОБЛЮ? ЩО РОБИВ? ЩО БУДУ РОБИТИ?НАПРИКЛАД: ЧИТАЮ, МАЛЮЮ, БУДУ ПИСАТИ.

Номер слайду 11

БЕЗОСОБОВА ФОРМА НА –НО, -ТОВКАЗУЄ НА ДІЮ, ЩО СПРИЙМАЄТЬСЯЯК РЕЗУЛЬТАТ І ВІДПОВІДАЄ НА ПИТАННЯ ЩО ЗРОБЛЕНО?НАПРИКЛАД: ЗАМЕТЕНО, ЗАСІЯНО, НАПИСАНО, НАМАЛЬОВАНО

Номер слайду 12

ДІЄПРИКМЕТНИКВКАЗУЄ НА ОЗНАКУ ПРЕДМЕТАЗА ДІЄЮ, ВІДПОВІДАЄ НА ПИТАННЯ ЯКИЙ? ЯКА? ЯКЕ? ЯКІ?НАПРИКЛАД: ОХОЛОДЖЕНИЙ, ВЕДУЧИЙ, ПЕЧЕНИЙ

Номер слайду 13

ДІЄПРИСЛІВНИКВКАЗУЄ НА ДОДАТКОВУ ДІЮ, АБО ОБСТАВИНУ ДІЇ, ВІДПОВІДАЄ НА ПИТАННЯ ЩО РОБЛЯЧИ? ЩО ЗРОБИВШИ?НАПРИКЛАД: ВМИВАЮЧИСЬ, ЗНАЮЧИ, ЗГАДАВШИ, ПРОЙШОВШИ

Номер слайду 14

ПЕРЕХІДНІ /НЕПЕРЕХІДНІ ДІЄСЛОВАВ ОСНОВІ ПОДІЛУ ЛЕЖИТЬ СИНТАКСИЧНА ОЗНАКА ДІЄСЛІВПісля дієслова вживається іменник або займенник у Знахідному відмінку без прийменника (прямий додаток)перехідне. ТАКнеперехідне. НІозначає дію, що переходить або спрямована на предмет (вимагає додатка)означає дію, що НЕ переходить на предмет (не вимагає додатка)

Номер слайду 15

ПЕРЕХІДНІ /НЕПЕРЕХІДНІ ДІЄСЛОВАВ ОСНОВІ ПОДІЛУ ЛЕЖИТЬ СИНТАКСИЧНА ОЗНАКА ДІЄСЛІВПісля дієслова вживається іменник або прийменник у Знахідному відмінку без прийменника (прямий додаток)перехідне. ТАКнеперехідне. НІперехідне + ім. З.в. без прийменника, або + ім. Р.в. без прийменникане має при собі додатка; після дієслова не можна поставити питання З.в; усі зворотні дієслова з постфіксом -ся. Деякі перехідні слова, можуть втрачати перехідність і виступати в значенні неперехідності

Номер слайду 16

ВИД ДІЄСЛІВНЕДОКОНАНИЙДОКОНАНИЙСПЕЦИФІЧНА ОЗНАКА ВСІХ ФОРМ ДІЄСЛОВА, ПОКАЗУЄ ХАРАКТЕР ПЕРЕБІГУ ДІЇ В ЧАСІ, ВИРАЖАЄ ВІДНОШЕННЯ ДІЇ ДО ЇЇ ВНУТРІШНЬОЇ МЕЖІНЕЗАВЕРШЕНА ДІЯЩО РОБИТИ?(УСІ ТРИ ЧАСИ)ЗАВЕРШЕНА ДІЯЩО ЗРОБИТИ?(ЛИШЕ МИНУЛИЙ І МАЙБУТНІЙ ЧАС)

Номер слайду 17

ТВОРЕННЯ ДОКОНАНОГО ВИДУ ВІД НЕДОКОНАНОГО

Номер слайду 18

ТВОРЕННЯ НЕДОКОНАНОГО ВИДУ ВІД ДОКОНАНОГО

Номер слайду 19

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!

pptx
Додано
4 лютого
Переглядів
373
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку