Дії з багатозначними числами. Обмеженість ресурсів. Вибір.

Про матеріал
Інтегрований урок математики та "Я досліджую світ" у 4 класі (з елементами STEM-технологій).
Перегляд файлу

 

Інтегрований урок

математики та курсу «Я досліджую світ» 4 клас

Тема уроку: Дії з багатоцифровими числами. Обмеженість ресурсів. Вибір.

Тип уроку: урок узагальнення.

Мета уроку:

  •      закріпити навички роботи з багатоцифровими числами, закріпити вміння розв’язувати задачі на дії з багатоцифровими числами, закріпити знання про геометричні фігури;
  •      закріпити знання про поняття ресурси, обмеженість ресурсів, вибір;
  •      розвивати пам’ять, увагу, обчислювальні навички, логічне мислення;
  •      розвивати уміння аргументувати власну точку зору, розвивати мовлення, пізнавальний інтерес, розширювати кругозір учнів;
  •      виховувати уміння оцінювати свої дії та робити правильний вибір.

 

Хід уроку:

І. Організаційний етап.

ІІ. Мотиваційний етап.

1. Мотивація. Дорогі діти, сьогодні у нас незвичний урок. Ми поєднуємо уроки математики та ЯДС, тому що кожна людина живе у світі серед інших людей та стикається з необхідністю проводити якісь розрахунки.

  •                   Як ви вважаєте, у яких сферах людина на практиці застосовує знання з цих двох предметів? (У магазині (людина купує та розраховує вартість покупки), у перукарні, в ательє, у ремонтних майстернях (людина замовляє послугу та підраховує її вартість), у банку (людина здає гроші у банк та підраховує дивіденди, бере гроші у кредит та підраховує, скільки повинна виплатити банку за послугу), тобто практично будь-де).
  •                   Так, ці два курси пов’язані дуже тісно.
  •                   А чи хотіли б ви провести урок у вигляді гри? Економічної гри – змагання?
  •                   Давайте сьогодні зіграємо ролі банківських співробітників. Отже, сьогодні ви не учні, а співробітники банків. Ваші зошити – бізнес-блокноти, куди ви будете записувати всі необхідні операції. Я – аудитор, який перевірятиме міцність банків.
  •                   Зараз ви придумаєте назви своїх банків та впишете їх у візитку банку, а також на вітрину, щоб усі бачили, як називається ваш банк.
  •                   Оберіть собі керівника банку. Нехай це буде достойна людина, яка зможе привести ваш банк до перемоги, тому що у нас не просто економічна гра, а змагання за звання «Найнадійніший банк».
  •                   Вітаю вас, шановні керівники. Сподіваюсь, що ваше керівництво буде достатньо ефективним.

2. Девіз роботи. (Дітям завчасно роздається у розрізаному вигляді висловлювання М.І. Пирогова).

  •                   Щоб налаштувати вас на плідну діяльність, пропоную вам «зібрати» висловлювання видатного науковця, лікаря та педагога Миколи Івановича Пирогова.

(Групи читають власні варіанти)   

  •                   А тепер подивіться, як правильно звучить висловлювання цієї видатної людини: «Вчіться, читайте, розмірковуйте і беріть з усього найкорисніше».
  •             Скажіть, як ви розумієте ці слова?
  •             Сподіваюсь, що слова М.І. Пирогова стануть девізом нашої з вами діяльності. І, якщо ми з вами граємо у банк, то його діяльність неможлива без…? (Без грошей).

3. Умови гри.

- Правильно. Нашою сьогоднішньою валютою будуть смайлики. А заробляти  смайлики ви будете, виконуючи завдання, розв’язуючи проблеми. Той банк, який набере найбільшу кількість смайликів, буде вважатися найуспішнішим, і отримає звання «Найнадійніший банк». Максимальну кількість смайликів за кожне завдання я буду показувати на дошці.

- А зараз ваші перші гроші: банки, які правильно зібрали висловлювання М.І. Пирогова, можуть взяти з банку «Класний» по 3 смайлики (далі                 ).

 

 ІІ. Актуалізація, надання необхідної інформації.

ІІ. Актуалізація, надання необхідної інформації.

1. Запис дати, виду роботи.

- Розкрийте свої бізнес-блокноти та запишіть:

(На дошці дві таблиці та «будівля банку» з LEGO)

1. Дата

Двадцять сьоме листопада

2. Місце проведення

Класна робота

3. Номер банківської операції

Див. будівлю банку

4. Шифр кольорів

 

0

 

1

 

2

 

3

 

4

 

7

 

Будівля банку

 

 

 

 

 

 

 

 


 

  • Чи все вам зрозуміло?
  • Чи розшифрували ви номер банківської операції?
  • Що означають ці цифри? (сьогоднішню дату повністю)
  • Номер банківської операції нам відомий, але, дорогі банки, у вас ще немає розрахункових рахунків.

2. Математичний диктант, усний рахунок.

- На дошці записані приклади. Ви записуєте тільки відповіді. Повний набір цифр і є розрахунковим рахунком вашого банку.

І банк

ІІ банк

480-80-400=0

703-700+7=10

485-70-5=410

292-210+8=90

510

 

 

560-30-500=30

6+310-16=300

819-19-800=0

397-300+3=100

430

 

ІІІ банк

ІV банк

18х3=54

90:10=9

360:60=6

200:200=1

70

 

 

 

 

16х4=64

216см:216см=1

560:20=28

7000:1000+248х0=7

100

 

 

 

- Перед тим, як записати розрахунковий рахунок у візитку банку, перевірте правильність ваших розрахунків. Найдіть суму всіх отриманих результатів. Скільки ви отримали?

3. Самооцінка

- Керівники банків, перевірте результати роботи своїх банків, взявши відповідні геометричні фігури. За ними ви побачите будівлю свого філіалу банку, візьміть її та звірте результати.

Перед дітьми башта – розшифровка:

 

7

 

5

 

4

 

3

 

1

 

0

 

У першого банка:         

 

  

 

 

  У другого банка:

 

 

 

 

У третього банка:

 

 

 

 

У четвертого банка:

 

 

 

 

- Оцініть результати своєї роботи.

 

- А тепер запишіть у візитку банка номер розрахункового рахунку.

4. Робота з геометричними фігурами.

- Подивіться, які геометричні фігури ви бачите. (коло, трикутник, квадрат, п’ятикутник).

- Яка фігура зайва? Покажіть відповідну цеглинку LEGО.

- Чому? (Коло – це не багатокутник )

5. Робота з числами.

- Подивіться на свої філіали банків. Покажіть їх решті банків. Що ви можете сказати про числа, які вони позначають? Чим вони схожі ? (Всі ці числа закінчуються нулями, тобто є круглими).

- Яке число зайве Чому? (число 70, воно двоцифрове, решта - трицифрові)

- Запишіть число 70 у графу «код сейфу», адже вам потрібний доступ до грошей банку. Решту цифр ви узнаєте, коли знайдете значення виразу.

І банк:

(  +               -10 +              ) :               : 5 х 20 =

 

(510+430-10+70):100х20=40

ІІ банк:

 

(  +               -10 +              ) :               : 10 + 916 =

 

 

(510+430-10+70):100 : 10 + 916=917

ІІІ банк:

 

(  +               -10 +              ) :               х 6 : 12 =

 

 

(510+430-10+70):100х 6 : 12= 5

 

 

ІV банк:

 

(  +               -10 +              ) :               + 96 : 24 =

 

 

(510+430-10+70):100 +96 : 24 = 14

 

 

6. Самооцінка, самоперевірка «БАНАНИ»

- Щоб  перевірити себе, викресліть з даного ряду ряду чисел номер вашої банківської операції. Якщо відповідь співпаде, ви розв’язали вираз правильно, а отже ваш банк дізнався останні цифри коду сейфу.

І банк:  2741102020

ІІ банк: 29711120720

ІІІ банк: 275112020

ІV банк: 2711142020

- Чи співпали відповіді?

- Керівники, оцініть роботу своїх співробітників

 

та запишіть у візитку банку цифри коду сейфу.

- Молодці, всі банки. Ви відчинили сейфи, а отже отримали доступ до грошей банків.

- Гроші банків – це їх ресурси. До якого виду ресурсів відносяться гроші?

Піднесіть цеглинку LEGO

На дошці:

 

Природні

 

Навчальні

 

Військові

 

Стратегічні

 

Економічні

 

Трудові

 

(Діти тримають цеглинку помаранчевого кольору).

- Що це за ресурси? (Економічні ресурси – це ресурси, які побудовані працею людини).

 

 

- Піднесіть «зайві цеглинки»

 

 

 

 

 

- Які цеглинки LEGO у вас залишилися? Розкажіть про ці ресурси.

(            - Трудові ресурси – це ресурси – це здорові люди, які мають знання, вміння й здатність до праці, до них не відносять дітей та пенсіонерів)

 

 

(            - Природні ресурси – це ті види природних багатств, які використовує людина в своїй господарській діяльності).

                           

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

  • А зараз, шановні співробітники банків, у нас виробнича гімнастика.

ІІ. Обґрунтування навчання (практикорієнтовані завдання )

  1. Економічні задачі
  • Щоб мені, як аудиторові, перевірити надійність ваших банків, я повинна знати кваліфікацію ваших службовців, а отже, їх вміння розв’язувати економічні задачі.
  • Розберіть задачі, розв’яжіть їх та поясніть своє рішення.

1 банк

Задача

До вашого банку прийшла пенсіонерка Іваненко Марія Петрівна. Вона хоче взяти кредит 20000 гривень, щоб купити на зиму:

  1. Вугілля – 5000 грн
  2. Дрова – 5000 грн
  3. Картопля – 2500  грн
  4. Інші овочі – 2500 грн
  5. Ремонт даху – 10000 грн

Чи зможе пенсіонерка Іваненко виконати все задумане? Що ви можете їй запропонувати?

(Задумана покупка коштуватиме 5000+5000+2500+2500+10000=25000(грн) Іваненко прийдеться або взяти кредит на 25000 грн, а не на 20000 грн, або відмовитись від придбання або дров, або вугілля, бо вони взаємозамінні )

2 банк

До вашого банку звернувся приватний підприємець Петренко. Він просить ваш банк надати йому кредит  30000 грн. На ці гроші він планує:

  1. Заплатити за оренду приміщення - 7000 грн
  2. Купити товар -  20000 грн
  3. Заплатити найманому працівникові 10000 грн
  4. Сплатити податки 3000 грн

Чи зможе Петренко виконати заплановане? Що ви можете йому порадити?

(Заплановане коштуватиме: 7000+20000+3000+10000=40000 (грн) Отже, Петренку потрібно або взяти кредит  не 30000 грн, а 40000 грн, або відмовитись від послуг найманого працівника й працювати самотужки).

3 банк

Фермер Сидоренко бажає купити трактор за 100000 грн. Він виростив овочі та продав урожай:

  1. Картопля – 23000 грн
  2. Капуста – 25000 грн
  3. Морква – 27000 грн
  4. Цибуля – 15000 грн

Чи зможе Сидоренко купити трактор за ці гроші? Що ви можете йому порадити?

(23000+25000+27000+15000=90000 (грн).  Не зможе. Йому не вистачить 10000 грн. Сидоренку потрібно або взяти кредит 10000 грн, або відмовитись від покупки.)

4 банк

 У вашому банку створюється новий відділ. На оплату праці співробітників виділяється 200000 грн щомісяця. За штатним розкладом повинні бути такі службовці:

  1. Начальник відділу  - 35000 грн
  2. Менеджер – 2 особи по 25000 грн
  3. Службовці – 7 осіб по 20000 грн
  4. Прибиральниця – 15000 грн

Чи є можливість створити такий відділ? Що треба зробити, якщо виникнуть проблеми?

 (35000 +2*25000+7*20000+15000=240000(грн) 240000-200000=40000(грн). Такий відділ створити неможливо. Не вистачить 40000 грн. Треба або попросити керівництво банку збільшити фінансування відділу на 40000 грн, або найняти не 7 службовців, а  5.)

  • Молодці усі банки. Керівники, оцініть роботу своїх службовців.

             

 

  1. Закріплення вивченого. Висновки.
  • Шановні банки, ви всі розв’язували задачі про ресурси. З якою проблемою ви стикнулися? (З проблемою обмеженості ресурсів.)

            

 

 

  • Що ви мусили робити під час розв’язування цієї проблеми? (Ми мусили робити вибір).
  • Ось ми й підійшли до формулювання головних слів нашого уроку – гри. Закресліть з цього запису сьогоднішню дату, і ви зможете прочитати ці слова

«Прибери  зайве»

Обмеждвадцятьеність рессьомеурсів. Випистопадабір.

  • Що вийшло? (Обмеженість ресурсів. Вибір)
  • Молодці усі банки. Керівники, оцініть роботу своїх службовців.

          

 

  1. Практичний вибір
  • Щоб трішечки відпочити, пропоную працівникам банків подивитись на малюнки з зображенням олівця та цукерки, та зробити свій вибір.

C:\Users\ВАДИК\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\LHHTW07E\MP900285102[1].jpg                             C:\Users\ВАДИК\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\IF6VA75I\MC900331495[1].wmf

  • Оберіть щось одне та обведіть в кружечок.
  • Згадайте, що таке ціна вибору? (Це те, від чого людина відмовилася)

           

  • Чи правильний вибір ви зробили, ви зрозумієте у кінці гри.

 

ІV. Усвідомлення змісту

  1. Геометричні задачі
  • Я. як аудитор, продовжую перевіряти надійність банків, і на вас чекає чергова перевірка.
  • Перед вами 4 геометричні фігури, отже, доведеться обирати. Складіть за цими геометричними фігурами задачі, у яких потрібно знайти периметр і площу. Розв’язання та відповідь запишіть у бізнес – блокноти.

 

 

                   30 м 15 м

 10м

 

 

 

                     25 м 20 м                                                                                   15 м                                                                      10 м

     

 

(Відповіді банків:

1 банк

Задача: Довжина класу 30 метрів, ширина – 10 метрів. Найдіть його периметр та площу.

Розв’язання: Р = (30+10)*2=80 (м), S=30*10=300(м2)

Відповідь: периметр класу 80 метрів, а його площа – 300 квадратних метрів.

2 банк

Довжина дитячого майданчика 20метрів, а ширина – 10 метрів. Найдіть периметр та площу дитячого майданчика.

Розв’язання: Р = (20+10)*2=60 (м), S=20*10=200(м2)

Відповідь: периметр дитячого майданчика60 метрів, а його площа 200 квадратних метрів.

3 банк

Для городу виділили ділянку у формі квадрату. Довжина його сторін по 15 метрів. Найдіть периметр та площу городу.

Розв’язання: Р=15*4=60 (м)  S=15*15=225(м2)

Відповідь: периметр городу 60 метрів, а його площа 225 квадратних метрів.

4 банк

Довжина будівлі банку 25метрів, а ширина – 15 метрів. Найдіть периметр та площу будівлі банку.

Розв’язання: Р = (25+15)*2=80 (м), S=25*15=375(м2)

Відповідь: периметр будівлі банку 80 метрів, а її площа 375 квадратних метрів.

  • Молодці усі банки. Керівники, оцініть роботу своїх службовців.

          

 

V. Рефлексія

1. Разнокольорові фігури

- А тепер перегорніть свої фігури та погляньте на їхні зворотні сторони. Прочитайте питання та спробуйте дати відповідь, повідомивши про колір чотирикутника.

(Відповіді банків:

1 банк

Наш чотирикутник чорного кольору.

  1. Нам не сподобалося… (що гра дуже швидко скінчилася, а хочеться ще набрати смайликів)
  2. Заважало… (те, що деякі відволікалися)
  3. Наш банк досягнув успіху, тому що… (ми всі дуже старалися та бажали  цього)

2 банк

Наш чотирикутник червоного кольору.

  1. Нам  сподобалося… (узнавати та розуміти нове, розв’язувати задачі, робити вибір)
  2. Наш настрій… (відмінний)
  3. Ми досягли успіху, тому що… (ми дружно та згуртовано працювали, дуже старалися )

3 банк

Наш квадрат білого кольору

  1. Ми знаємо…(що таке обмеженість ресурсів , вибір)
  2. Ми вміємо…(виконувати дії з багатоцифровими числами)
  3. Наш  банк досягнув успіху , тому що… (ми команда, ми допомагаємо одне одному)

4 банк

 Наш чотирикутник синього кольору.

  1. Урок важливий для нас…(тим, що ми тепер не тільки можемо виконувати дії з багатоцифровими числами, але й знаємо, що таке обмеженість ресурсів та можемо робити вибір)
  2. Ми досягли успіху, тому що… (всю роботу ми ділимо на частини, виконуємо її дружньо та злагоджено, кожний допомагав товаришеві)
  • Молодці усі банки. Керівники, оцініть роботу своїх службовців…

          

 

та підрахуйте, скільки смайликів заробив ваш банк. Запишіть результати у візитку.

  А тепер, керівники,  запишіть результати у таблицю:

1 банк

2 банк

3 банк

4 банк

 

 

 

 

 

2.Визначення переможців

  • Отже, переможцем нашої  гри – змагання став банк…
  • Керівники, привітайте своїх співробітників, а решта банків зможе показати свої сильні риси на інших уроках.

 

  1. Підсумок уроку
  • На цьому можна було б і скінчити, але я обіцяла, що ви дізнаєтесь, чи правильний вибір зробили, обираючи між цукеркою та олівцем.
  • Підніміться ті, хто обрав олівець, відмовившись від цукерки. За активну роботу ви отримуєте олівці.
  • Підніміться ті, хто відмовився від олівця та обрав цукерку. Вам у подарунок цукерки.

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 4 клас, Розробки уроків
НУШ
До підручника
Математика 4 клас (Скворцова С.О., Онопрієнко О.В.)
Додано
9 лютого 2023
Переглядів
449
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку