Урок № 57
Тема: Діагностична робота: твір на одну з тем: «У чому секрет справжньої дружби?» (розповідь, роздум), «На яких планетах побували Василько з Лумпумчиком?» (з елементами опису), «Герой – це той, хто завжди готовий прийти на допомогу?» (твір-доказ), «Пісні природи» (твір-опис) (за вивченими творами) (слайд 1).
Мета: перевірити предметні компетентності й компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній: навички написання твору, знання особливостей творів різних типів мовлення; удосконалювати вміння підбирати матеріал до твору, складати простий план; збагачувати словниковий запас; розвивати спостережливість, логічне й образне мислення, пам’ять; навчати висловлювати власну думку.
Предметні компетентності, що формуються на уроці: удосконалювати вміння підбирати матеріали до твору, складати простий план; формувати навички складання твору; сприяти збагаченню й уточненню словникового запасу; розвивати спостережливість, творчі здібності учнів, образне мислення; виховувати найкращі людські якості.
Ключові компетентності, що формуються на уроці: організовувати свою роботу для досягнення результату; удосконалювати отриманні раніше вміння, виховувати й дотримуватися норм мовленнєвої культури; розвивати вміння працювати в колективі; розвивати спостережливість, логічне й образне мислення, пам’ять; навчати висловлювати власну думку; учитися використовувати таблиці, схеми, роздатковий матеріал.
Обладнання: додаток (11 слайдів): епіграф уроку, вправи «Віднови приказку», «Впізнай», «Фотознімок», « Зміни таблицю», «Пам’ятка» , word-документи: картки «Віднови приказку», «Пам’ятка» , « Зміни таблицю», «Фотознімок», відеофрагмент руханки.
Тип уроку: урок перевірки та оцінювання досягнення компетентностей.
Перебіг уроку
Три шляхи ведуть до знань: шлях наслідування - найлегший, шлях роздумів – найскладніший і шлях дослідження – найцікавіший. Конфуцій
І. Орієнтація, мотивація діяльності.
Робота з епіграфом (слайд 2).
– Поясніть зміст вислову.
– Яким шляхом найчастіше користуєтесь ви?
– Чому Конфуцій назвав шлях роздумів найскладнішим шляхом?
Слово вчителя. Конфуцій «шлях роздумів» називав найдостойнішим і найшляхетнішим. Жити свідомо–ось завдання кожної людини. Навчитися свідомо застосовувати свої ресурси і здобутки–ось найвищий пріоритет в навчанні. Сьогодні ми завершуємо вивчення декількох таких різних, але в той час таких важливих розділів літератури: про геройство та дружбу, про пригоди та любов до природи.
ІІ. Цілепокладання.
1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку (слайд 3).
Слово вчителя. Конфуцій шлях роздумів називав найдостойнішим і найшляхетнішим. Жити свідомо–ось завдання кожної людини. Навчитися свідомо застосовувати свої ресурси і здобутки–ось найвищий пріоритет в навчанні. Сьогодні ми завершуємо вивчення декількох таких різних, але в той час таких важливих розділів літератури: про геройство та дружбу, про пригоди та любов до природи.
2. Мотивація навчальної діяльності.
Бджола мала,
а й та працює.
Землю красить сонце,
а людину — праця.
Добрий початок —
половина діла.
Відповідь: Бджола мала, а й та працює. Добрий початок —половина діла. Землю красить сонце, а людину—праця.
– Про що всі ці прислів’я та приказки?(Роботу)
– Чому без роботи людина не може повноцінно жити?
– Чому наші пращури з давніх часів засуджували лінь?
3. Визначення очікуваних результатів.
Вправа «Нескінчене речення» (слайд 5).
Методичний коментар: учні мають придумати якомога більше слів та словосполучень, щоб продовжити речення: «На уроці я очікую…»
ІІІ. Цілереалізація.
1. Перевірка знань фактичного матеріалу.
Методичний коментар: учні повинні впізнати епізод, зображений на слайді, вказати назву твору, жанр і головних (і другорядних) персонажів.
Відповідь. 1,2–«Пригоди Лумпунчика. Прибулець із Сатурна» (повість; Василько і Лумпумчик);3–«Мандри і подвиги хитромудрого переможця дванадцятиголового змія лицаря Горчика, його банконосця Третього Зайвого та красуні Каролі» (казка-повість; лицар Горчик, Кобурка, Баба-Яга, Кароля, Третій Зайвий, Той-Що-В-Дуплі-Сидить, Той-Що-Печери-Риє, Гонихмарник, Грець); 4–«Король буків, або Таємниця Смарагдової книги» (казка, Гаврик, дракониця Джульєтта, Нарит, Спарт, Понтій);5–«Вечірня година» (вірш, ліричний герой).
– У чому секрет справжньої дружби для вас? Наведіть приклади з творів.
– Кого з персонажів творів ви назвали б героєм? Чому?
–Геройство і дружба можуть існувати поруч? Наведіть приклади з творів.
– Чи можемо ми стверджувати, що природа говорить з нами піснями?
– У яких творах природа поєднана з дружбою головних героїв? Доведіть.
Методичний коментар: на основі попередньої бесіди учні мають встановити типи текстів, про які йдеться.
Відповідь: Те, що можна показати на одному знімку – (опис). Те, що можна показати на кількох знімках – (розповідь). Те, чого не можна показати взагалі – (роздум).
2. Перевірка знань основних понять
– Що таке тема твору? (Тема – це предмет мовлення, те, про що йдеться у творі).
– Згадайте з попередніх уроків, який тип мовлення називається описом? (Опис – зображення будь-якого предмета, явища, особи шляхом перерахування, розкриття його основних ознак).
– Які особливості має твір-опис?
– Що і кого ми з вами вже вчилися описувати?
– Чим відрізняється опис від розповіді?
3. Перевірка глибини усвідомлення знань.
Методичний коментар: учні мають заповнити пропуски.
Методичний коментар: учні мають гуртом створити пам’ятку.
Відповідь: Пам’ятка: 1. Осмисліть тему майбутнього твору-роздуму. 2. Сформулюйте тезу, яка б відображала основну думку твору. 3. Тезу обов’язково треба проілюструвати прикладами або доказами. 4. Продумайте послідовність наведення аргументів (доказів). Теза може обґрунтовуватися безпосередньо або через спростування інших думок, протилежних тій, що доводиться. 5. Уживайте вставні слова і словосполучення: по-перше, по-друге, на мою думку, по-моєму, наприклад, скажімо, отже, таким чином; речення: Мені здається. Я гадаю. Можна навести приклад. Вони виступають засобами зв’язку між частинами роздуму. 6. Тези, докази й висновок виділяйте в окремі абзаци
4. Фізкультпауза за покликанням https://www.youtube.com/watch?v=TTuSlmnc8Vs
5. Застосування знань у стандартних умовах.
Методичний коментар: слід об'єднати учнів у групи по 5–7 учнів і запропонувати їм ознайомитися із завданням та інструкціями щодо створення плану. Кожна група готує план на одну із тем діагностичної роботи.
Орієнтовні відповіді.
1 група.
План
1. У чому секрет справжньої дружби?
2. Взаємовиручка і розуміння-перший секрет дружби.
3. Гаврик та дракониця Джульєтта–ось друзі, що не кинуть у біді.
4. Поступки та спільна таємниця–другий секрет дружби.
5 Сашко та Василько із твору «Прибулець…»–яскраві герої, справжні друзі.
2 група.
План
1. Василько з Лумпумчиком на Сатурні
2. Широке квітчасте поле.
3.Великі сяючі кульки.
4. На планеті все кругле!
5.Спроба втечі Василька.
3 група
План
1. Герой – це той, хто завжди готовий прийти на допомогу.
2. Сашко рятує Василька під час футбольної гри–ось зразок геройства у творі «Прибулець із Сатурна».
3. Порятунок серед дикої природи людини– вчинок, який не всі здатні повторити («У череві дерева»).
4. Геройство у повсякденних речах.
4 група
План
1. Природа розмовляє піснями.
2. Весняний ліс співає.
3. Садок вишневий коло хати.
4. Мелодія дощу.
6. Застосування знань у нестандартних умовах.
ІV. Повідомлення домашнього завдання (11 слайд)
Завдання для всіх.
1. Підготувати доповідь про давні українські свята Благовіщення та Великдень.
Індивідуальні завдання.
1. Створити ілюстації до теми «Благовіщення та Великдень в Україні».
2. Підготувати мультимедійну презентацію «Українські свята Благовіщення та Великдень».
V. Рефлексивно-оцінюючий.
1. Підбиття підсумків уроку.
«Повернення до епіграфа».
– Скажіть, чи вдалося нам сьогодні хоч на йоту пройти до знань шляхом роздумів і шляхом дослідження?
2. Рефлексія.
Вправа «Незакінчене речення».
3. Цінування, оцінювання.
Методичний коментар: обирається група учнів, котрі висловлюють свої враження від уроку, оцінюють, називаючи позитивні та негативні сторони роботи окремих груп та класу загалом (або персонально активних та пасивних учнів). Письмові роботи оцінює вчитель після перевірки.