Відділ освіти, медицини, молоді та спорту
Зеленодольської міської ради
Великокостромська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
ЗАВДАННЯ
ДЛЯ
ТЕМАТИЧНОГО ОЦІНЮВАННЯ
З БІОЛОГІЇ
для учнів 8 класу
2017 рік
УКЛАДАЧ : Позігун Тамара Вікторівна –
вчитель біології
РЕЦЕНЗЕНТИ:
Новопольська Наталія Анатоліївна – завідувач
методичним кабінетом виконавчого
комітету Зеленодольської
міської ради
Липка Ірина Володимирівна - методист
методичного кабінету виконавчого
комітету Зеленодольської
міської ради
загальноосвітніх навчальних закладів
У посібнику вміщено зразки завдань тематичного оцінювання з біології у 8 класі, передбачених новою програмою із вивчення біології людини середньої загальноосвітньої школи. Тексти завдань тематичного оцінювання розроблено у двох варіантах. В розробці цих завдань застосовано підхід поступового їх ускладнення, які згруповані за чотирма рівнями складності. Завдання І рівня включають у себе лише тестові завдання, де потрібно вибрати лише один варіант відповіді із чотирьох. Таких завдань шість , учень може отримати три бали.Кожна вірна відповідь оцінюється в 0,5 бали. ІІ рівень включає в себе знання термінів. ІІІ рівень вимагає вміння порівнювати, узагальнювати і робити висновки. А ІV рівень включає значно складніші завдання, які потребують глибшого і творчого осмислення навального матеріалу, вміння давати свою оцінку біологічним процесам, порівнювати і аналізувати. Завдання можуть прислужитися під час самостійної індивідуальної роботи учнів, тематичного оцінювання їхніх знань, підготовки до зовнішнього незалежного тестового оцінювання та тощо.
Адресований учням загальноосвітніх шкіл та на допомогу в роботі вчителям біології. Корисний буде всім зацікавленим перевірити свої знання з біології.
Тематичне оцінювання № 1.
«ВСТУП. ТРАВЛЕННЯ.ОБМІН РЕЧОВИН
ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ. »
Варіант І
І рівень
1. Процес, що підтримує сталість температури:
А) самооновлення;
Б) саморегуляція;
В) самовідтворення;
Г) самодосконалення.
2. Клас неорганічних сполук СаСО3 у кістках:
А) солі;
Б) основи;
В) кислоти;
Г) оксиди.
3. Системи, що беруть в роботі шлунка :
А) енокринна,імунна,видільна;
Б) нервова,ендокринна,імунна;
В) імунна,статева,травна;
Г) нервова, імунна,видільна.
4. Науковець,співавтор закону збереження маси
та енергії:
А) Дальтон ;
Б) Дарвін ;
В) Павлов;
Г) Ломоносов.
5. Природа енергії нервових імпульсів :
А) механічна;
Б) електрична;
В) теплова;
Г) хімічна.
6. :
А) ;
Б) клітинна стінка;
В) включення з глікогену;
Г) відсутність вакуоль.
3
ІІ рівень
ІІІ рівень
ІY рівень
профілактики їх.
Він дослідив використання молочнокислих бактерій у
боротьбі з бактеріями гниття кишечнику.Які
властивості бактерій зумовлюють корисний ефект?
стафілокока в розвитку харчових розладів?
6
Тематичне оцінювання № 1.
«ВСТУП. ТРАВЛЕННЯ.ОБМІН РЕЧОВИН
ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ. »
Варіант ІІ
І рівень
1. Функція розщеплення поживних речовин:
А) травлення;
Б) живлення;
В виділення;
Г) обмін.
2. Органели клітини, що забезпечують синтез білків:
А) мітохондрії;
Б) рибосоми;
В) лізосоми ;
Г) включення.
3. Система, що здійснює транспорт речовин:
А) дихальна;
Б) кровеносна;
В) імунна;
Г) видільна.
4. Ознака, що спільна у людини,бактерій, рослин,грибів
та тварин:
А) активний рух ;
Б) гетеротрофне живлення;
В) клітинна будова;
Г) аеробне дихання
5. Назвіть метод дослідження травлення :
А) ендоскопія;
Б) зондування;
В) ренгенографія;
Г) томографія.
6. Наука , що вивчає процес старіння:
А) цитологія;
Б) гістологія;
В) геронтологія;
Г) кардіологія.
5
ІІ рівень
ІІІ рівень
Щоб мудро прожити життя, потрібно знати немало-
Два важливі правила пм’ятатьпристало:
Ти краще голодуй, ніж що попало їсти,
І краще будь один, ніж разом з ким попало.
Поясніть їх.
ІY рівень
4
Тематичне оцінювання № 2.
«ДИХАННЯ.ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН »
Варіант І
І рівень
1. Етап дихання, під час якого відбувається газообмін:
А) зовнішнє дихання;
Б) транспорт газів;
В внутрішнє дихання;
Г) обмін газовими сумішами.
2. Метод визначення ЖЄЛ людини:
А) флюрографія;
Б) томографія;
В) спірометрія ;
Г) ЕКГ.
3. Що закриває вхід у гортань під час ковтання їжі:
А) піднебіння;
Б) язик;
В) щитоподібний хрящ;
Г) голосові з’язки.
4. Укажіть м’яз, який допомагає робити вдих:
А) міжреберний ;
Б) грудний;
В) діафрагма;
Г) коловий.
5. Назвіть хворобу органів дихання :
А) панкреатит;
Б) гастрит;
В) ангіна;
Г) інсульт.
6.Клітини крові, що не мають ядра:
А) еритроцити;
Б) лейкоцити;
В) тромбоцити;
Г) міоцити.
7
ІІ рівень
клапани.
ІІІ рівень
ІY рівень
починається кесонна хвороба? Що це зазахворювання?
Як її уникнути ?
Визначте його вміст у вашій крові, якщо вона
становить 7,7 % від маси тіла.
радіаційне забруднення,дія токсинів,захворювання
кісткового мозку,втрата крові.На залізодефіцитну
анемію страждає 700міліонів людей. Яка роль феруму
в організмі людини та як він потрапляє в організм
людини?
10
Тематичне оцінювання № 2.
«ДИХАННЯ.ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН »
Варіант ІІ
І рівень
1. Термін, який об’єднує кров, лімфу та тканинну
рідину:
А) гомеостаз;
Б) гіподинамія;
В внутрішнє середовище;
Г) обмін.
2. Метод визначення стану серця людини:
А) флюрографія;
Б) томографія;
В) спірометрія ;
Г) електрокардіографія.
3. У якій камері серця починається велике коло
кровообігу:
А) правий шлуночок;
Б) праве передсердя
В) лівий шлуночок;
Г) ліве передсердя.
4. Судини ,які мають клапани:
А) артерії ;
Б) вени;
В) капіляри;
Г) аорта.
5. Назвіть хворобу органів серця :
А) панкреатит;
Б) гастрит;
В) пневманія;
Г) інфаркт .
6.Речовина, що виділяється при пошкодженні
тромбоцитів:
А) пепсин;
Б) муцин;
В) тромбопластин;
Г) гемоглобін.
9
ІІ рівень
ІІІ рівень
ІY рівень
8
Тематичне оцінювання № 3.
«ВИДІЛЕННЯ .ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ.ОПОРІ І РУХ. »
Варіант І
І рівень
1. Нирки розташовані :
А) у грудній порожнині;
Б) у черевній порожнині;
В у поперековій зоні ;
Г) близько гортані.
2. До трубчастих кісток належить:
А) променева кістка;
Б) лопатка;
В) череп ;
Г) кістки зап’ястя.
3. Скільки м’язів утворює опорно – рухову систему
Людини?
А) 300;
Б) 400;
В) 500;
Г) 600.
4. Які м’язи найбільше розвинулись у людей в процесі
прямоходіння?
А) міжреберні ;
Б) грудні;
В) сідничні;
Г) литконожні.
5. Механізм тепловіддачі:
А) конвекція;
Б) випромінювання;
В) теплопроведення;
Г) випаровування.
6. Кістка росте в довжину завдяки:
А) жовтому кістковому мозку;
Б) червоному кістковому мозку;
В) остеонам;
Г) окістю.
11
ІІ рівень
двічі : в _______ та ______.
ІІІ рівень
ІY рівень
для святкування «золотого століття» вибрав хлопчика,
якого було повністю покрито золотом.Після
святкування про нього було забуто, а коли вранці його
знайшли, то він був мертвий. Поясніть причину
смерті?
14
Тематичне оцінювання № 3.
«ВИДІЛЕННЯ .ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ.ОПОРІ І РУХ. »
Варіант ІІ
І рівень
1. Сальні залози - залози:
А) зовнішньої секреції;
Б) потової секреції;
В внутрішньої секреції;
Г) обмін газовими сумішами.
2. Кістки черепа з’єднані між собою:
А) рухомо;
Б) суглобами;
В) напіврухомо ;
Г) нерухомо.
3. Гнучкість кісткам надають:
А) мінеральні речовини
Б) органічні речовини;
В) хрящі;
Г) вода.
4. Тіло кістки росте в товщину завдяки:
А) окістю ;
Б) головці кістки;
В) ростовим пластинкам;
Г) жовтому кістковому мозку.
5. Захворювання, що пов’язано з низькою руховою
активністю :
А) гіподинамія;
Б) гіперактивність;
В) анемія;
Г) інсульт.
6.Найпрацьовитіший м’яз людини:
А) серце;
Б) язиик;
В) нижньощелепний;
Г) сідаліщний.
13
ІІ рівень
Це _________ ___________.
ІІІ рівень
ІY рівень
12
Тематичне оцінювання № 4.
«НЕРВОВА СИСТЕМА, ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ.»
Варіант І
І рівень
1. Основна одиниця нервової системи:
А) дендрит;
Б) аксон;
В рефлекс;
Г) нейрон.
2. Відділ головного мозку в якому є центр дихання:
А) міст;
Б) середній;
В) довгастий ;
Г) мозочок.
3. Поверхня півкуль утворена:
А) сірою речовиною ;
Б) сірою речовиною;
В) скупченням сірої речовини у вигляді ядер;
Г) скупченням білої речовини.
4. Які функції виконує мозжечок?
А) регуляція дихання ;
Б) координація рухів;
В) регуляція травлення;
Г) регуляція словоутворення.
5. Спинний мозок виконує функції:
А) провідникову та рухову;
Б) провідникову та рефлекторну;
В) рефлекторну та змішану;
Г) захисну та гуморальну.
6. Маса головного мозку 80 кг. людини:
А) 1,3 кг;
Б) 1,4 кг;
В) 1,6 кг;
Г) 1,5 кг.
15
ІІ рівень
ІІІ рівень
ІY рівень
18
Тематичне оцінювання № 4.
«НЕРВОВА СИСТЕМА, ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ.»
Варіант ІІ
І рівень
1. Назва процесу поширення імпульсів при
вколюванні голкою:
А) збудження;
Б) фільтрація;
В гальмування;
Г) реабсорбція.
2. Відділ головного мозку в якому є центр
кординації рухів:
А) міст;
Б) середній;
В) довгастий ;
Г) мозочок.
3. Де відбувається аналіз інформації від удару
молоточком під колінною чашечкою?:
А) у рецепторах;
Б) у спинному мозку;
В) у головному мозку;
Г) у рухових волокнах .
4. Найдовший та найтовстіший нерв:
А) блукаючий ;
Б) сідничний;
В) стегновий;
Г) ліктьовий.
5. Коли праворукий тренує ліву руку, то це:
А) злагоджує роботу півкуль;
Б) тренує праву півкулю;
В) тренує ліву півкулю;
Г) розвиває кору обох півкуль .
6. Відділ НС, що пожвавлює роботу органів:
А) парасиспатичний відділ вегетативної НС;
Б) сиспатичний відділ вегетативної НС;
В) соматична НС;
Г) ретикулярна формація.
17
ІІ рівень
ІІІ рівень
ІY рівень
16
Тематичне оцінювання № 5.
«СЕНСОРНІ СИСТЕМИ. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ
ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ.»
Варіант І
І рівень
1. Кінчики пальців можуть:
А) слухати;
Б) бачити;
В читати;
Г) виявляти неякісну їжу.
2. Рецептори слухового аналізатора розташовані:
А) у зовнішньому слуховому проході;
Б) у завитці внутрішнього вуха;
В) у середньому вусі;
Г) в євстахієвій трубі .
3. Орган рівноваги складається з:
А) слухових кісточок;
Б) трьох півколових каналів;
В) кортієвого органа;
Г) завитки .
4. Інтенсивність світла зменшує:
А) рогівка;
Б) кришталик;
В) райдужка;
Г) зіниця.
5. Порожнина внутрішнього вуха заповнена:
А) водою;
Б) порожня;
В) повітрям;
Г) гелеподібною рідиною .
6. Звук підсилює:
А) барабанна перетинка;
Б) середнє вухо;
В) внутрішнє вухо;
Г) зовнішнє вухо.
19
ІІ рівень
ІІІ рівень
ІY рівень
22
Тематичне оцінювання № 5.
«СЕНСОРНІ СИСТЕМИ. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ
ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ.»
Варіант ІІ
І рівень
1. При далекозорості носять окуляри:
А) із двоопуклими скельцями;
Б) із двовігнутими скельцями;
В з опукло – вігнутими скельцями;
Г) з рівними скельцями.
2. Кольорове зображення допомагають сприймати:
А) колбочки;
Б) палички;
В) палички і колбочки;
Г) скляна склера.
3. Вищим центром больової чутливості є:
А) таламус;
Б) гіпоталамус;
В) мозочок;
Г) довгастий мозок .
4. У якій частині півкуль знаходиться нюхова,
смаковаі слухова зони:
А) лобовій;
Б) тім’яній;
В) скроневій;
Г) потиличній .
5. Назва органа рівноваги в людини:
А) круглий мішечок присінки;
Б) завиток внутрішнього вуха;
В) овальний мішечок;
Г) вестибюлярний апарат .
6. Нервове проведення збудження сенсорних
систем здійснюють:
А) нерви;
Б) нервові вузли;
В) рецептори;
Г) кора півкуль.
21
ІІ рівень
ІІІ рівень
ІY рівень
20
Тематичне оцінювання № 6.
«ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ.»
Варіант І
І рівень
1. Природжена програма поведінки:
А) безумовний рефлекс;
Б) інстинкт;
В умовний рефлекс;
Г) навичка.
2. Процес, що не є безумовним рефлексом:
А) чхання;
Б) відсмикування руки від гарячого;
В) мова;
Г) ковтання.
3. Що таке пам’ять?:
А) свідоме керевання емоціями;
Б) спрямування свідомості на певну інформацію;
В) здатність Нс зберізати і відтворювати інформацію;
Г) робота довгастого мозку .
4. Процес, що допомагає відтворювати побачене;
А) мислення;
Б) відчуття;
В) сприйняття;
Г) уявлення .
5. Вид научіння , що використовується для формувань
умінь їздити на велосипеді:
А) звикання;
Б) осяяння;
В) закарбування;
Г) научіння шляхом спроб та помилок.
6. В якій фазі сну Д.І.Мєнделєєв винайшов принцип
побудови періодичної системи хімічних елементів?:
А) засинання;
Б) глибокий сон;
В) поверховий сон;
Г) парадоксальний сон.
23
ІІ рівень
ІІІ рівень
ІY рівень
26
Тематичне оцінювання № 6.
«ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ.»
Варіант ІІ
І рівень
1. Темперамент допитливих,енергійних,із
самовладанням стриманістю:
А) сангвінік;
Б) флегматик;
В холерик;
Г) меланхолік.
2. Процес, що є безумовним рефлексом:
А) читання;
Б) відсмикування руки від гарячого;
В) мова;
Г) писання.
3. Що є рисою характеру?:
А) рішучість;
Б) обдарованість;
В) талант;
Г) інтелект .
4. Процес, що допомагає відтворювати почуте;
А) мислення;
Б) відчуття;
В) сприйняття;
Г) уявлення .
5. Вид научіння , що використовується для формувань
умінь грати на музичному інструменті:
А) звикання;
Б) осяяння;
В) закарбування;
Г) научіння шляхом спроб та помилок.
6. В якій фазі сну люди бачать сновидіння?:
А) засинання;
Б) глибокий сон;
В) поверховий сон;
Г) парадоксальний сон.
25
ІІ рівень
ІІІ рівень
ІY рівень
24
Тематичне оцінювання № 7.
«РЕГУЛЯЦІЯ ФУНКЦІЙ ОРГАНІЗМУ.»
Варіант І
І рівень
1. Місце розташування нервових клітин, що здатні до
нейросекреції:
А) довгастий мозок;
Б) рухорі нейрони;
В гіпофіз та гіпоталамус;
Г) середній мозок.
2. Залоза змішаної секреції:
А) надниркова;
Б) тимус;
В) підшлункова;
Г) гіпофіз.
3. Гормон,що збільшує виділення молока:
А) тироксин;
Б) трийодотиронін;
В) окситоци;
Г) вазопрексин.
4. Захворювання, що пов’язано з дисфункцією
підшлункової залози;
А) бронхіальна астма;
Б) діабет;
В) епілепсія;
Г) депресія.
5. Місце утворення В - лімфоцитів:
А) кістковий мозок;
Б) кишечник;
В) тимус;
Г) гортань.
6. Гуморальний мунітет відбувається за участю :
А) антитіл;
Б) Т - лімфоцитів;
В) алергічних реакцій;
Г) фагоцитів.
.
27
ІІ рівень
ІІІ рівень
ІY рівень
30
Тематичне оцінювання № 7.
«РЕГУЛЯЦІЯ ФУНКЦІЙ ОРГАНІЗМУ.»
Варіант ІІ
І рівень
1. Речовина, що здатна уповільнювати роботу органів
та систем:
А) адреналін ;
Б) норадреналін;
В тестостерон;
Г) екстроген.
2. Клітини, що здатні до нейросекреції:
А) сполучні;
Б) епітеліальні;
В) м’язові;
Г) нервові.
3. Не є стадією стресу:
А) тривоги;
Б) збентеження;
В) опору;
Г) виснаження .
4.Наука про імунітет ;
А) імунологія;
Б) інтелектологія;
В) інструкція;
Г) імунізація.
5.Речовина, що є причиною алергії :
А) гістамін;
Б) муцин;
В) лізоцим;
Г) пеніцилін.
6.Клітинний імунітет відбувається за участю :
А) антитіл;
Б) інтерферонів;
В) алергічних реакцій;
Г) фагоцитів.
29
ІІ рівень
ІІІ рівень
ІY рівень
28
Тематичне оцінювання № 8.
«РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ.»
Варіант І
І рівень
1.Процес розвитку організма від народження до смерті :
А) сперматогенез ;
Б) овогенез;
В онтогенез;
Г) гаметогенез.
2. Захворювання статевої системи:
А) пієлонефрит;
Б) простатит;
В) пневмонія;
Г) базедова хвороба.
3. Місце , де утворюються чоловічі та жіночі
статеві клітини:
А) сперматозони;
Б) яєчники та яєчка;
В) яєчники;
Г) сім’яники .
4.Яєчники розташовані;
А) у черевній порожнині;
Б) в поперековій зоні;
В) в тазу;
Г) в грудній порожнині.
5.Запліднення яйцеклітини відбувається :
А) в матці;
Б) у яєчниках;
В) маточних трубах;
Г) піхві.
6.Період найшвидшого росту людини :
А) новонароджений;
Б) грудний;
В) підлітковий;
Г) юнацький.
31
ІІ рівень
ІІІ рівень
ІY рівень
34
Тематичне оцінювання № 8.
«РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ.»
Варіант ІІ
І рівень
1.Різнояйцеві близнюки мають:
А) однаковий генотип;
Б) різний генотип;
В якісні ознаки;
Г) кількісні ознаки.
2. Венеричне захворювання :
А) пієлонефрит;
Б) імпотенція;
В) пневмонія;
Г) гонорея.
3.Процес злиття чоловічої та жіночої клітини:
А) онтогенез;
Б) імплантація;
В) запліднення;
Г) плацентація.
4.Сім’яники розташовані;
А) у черевній порожнині;
Б) в поперековій зоні;
В) в тазовій зоні;
Г) в грудній порожнині.
5. Кількість хромосом в статевих клітинах:
А) 46;
Б) 23;
В) 22 + 22;
Г) 2+2.
6.Період реалізації своїх можливостей :
А) зрілий;
Б) похилий;
В) підлітковий;
Г) юнацький.
33
ІІ рівень
ІІІ рівень
ІY рівень
32