діагностичні перевірочні роботи для 8 класу з біології

Про матеріал
Діагностичні роботи розроблені згідно нової програми з біології для учнів 8 класу
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відділ освіти, медицини, молоді та спорту

Зеленодольської міської ради

Великокостромська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

ЗАВДАННЯ
ДЛЯ

ТЕМАТИЧНОГО ОЦІНЮВАННЯ

З БІОЛОГІЇ

 

 

для учнів 8 класу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017 рік

 

 

 

УКЛАДАЧ : Позігун Тамара Вікторівна 

                        вчитель біології

 

 

 

 

РЕЦЕНЗЕНТИ:

 

Новопольська Наталія Анатоліївна – завідувач

                        методичним кабінетом виконавчого

                        комітету Зеленодольської

                        міської ради

 

Липка Ірина Володимирівна -  методист

                    методичного кабінету виконавчого

                    комітету Зеленодольської

                    міської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

Збірник  рекомендовано для використання

в роботі вчителями біології та учнями

загальноосвітніх  навчальних закладів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПЕРЕДМОВА

        У  посібнику вміщено зразки завдань тематичного оцінювання  з біології у 8 класі, передбачених новою програмою  із вивчення біології людини середньої загальноосвітньої школи. Тексти завдань тематичного оцінювання розроблено у двох варіантах. В розробці цих завдань застосовано підхід поступового їх ускладнення, які згруповані за чотирма рівнями складності.  Завдання І рівня включають у себе лише тестові завдання, де потрібно вибрати лише один варіант відповіді із чотирьох. Таких завдань шість , учень може отримати три бали.Кожна вірна відповідь оцінюється в 0,5 бали. ІІ рівень включає в себе знання термінів. ІІІ рівень вимагає вміння порівнювати, узагальнювати і робити висновки. А  ІV рівень включає значно складніші завдання, які потребують глибшого і творчого осмислення навального матеріалу, вміння давати свою оцінку біологічним процесам, порівнювати і аналізувати. Завдання можуть прислужитися під час самостійної індивідуальної роботи учнів, тематичного оцінювання їхніх знань, підготовки до зовнішнього незалежного тестового оцінювання  та тощо.
Адресований учням загальноосвітніх шкіл та на допомогу в роботі вчителям біології. Корисний буде всім зацікавленим перевірити свої знання з біології.

 

 

 

 

 

 

Тематичне оцінювання  № 1.

«ВСТУП. ТРАВЛЕННЯ.ОБМІН РЕЧОВИН

ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ. »

Варіант І

І  рівень

1. Процес, що підтримує сталість температури:

А)  самооновлення;

Б)  саморегуляція;

В)  самовідтворення;

Г)  самодосконалення.

2. Клас неорганічних сполук СаСО3 у кістках:

А)  солі;

Б)  основи;

В)  кислоти;

Г)  оксиди.

      3. Системи, що беруть в роботі шлунка :

А)  енокринна,імунна,видільна;

Б)   нервова,ендокринна,імунна;

В)   імунна,статева,травна;

Г)   нервова, імунна,видільна.

4. Науковець,співавтор закону збереження маси

    та енергії:

А)  Дальтон ;

Б)  Дарвін ;

          В)  Павлов;

          Г)  Ломоносов.

 5. Природа енергії нервових імпульсів :

А)  механічна;

Б)   електрична;

В)   теплова;

Г)   хімічна.

6. :

         А)   ;

         Б)  клітинна стінка;

         В)  включення з глікогену;

         Г)  відсутність вакуоль.

 

                        

                                             3

 

 

                                          ІІ рівень

  1. Вставте потрібні слова на місце кожного пропуску. Речовина, що бере участь в енокринній регуляціїце _______ та виділяеться в _________.
  2. Антуан де Сент- Екзюпері  так писав процю сполуку: «У неї немає ні смаку, ні кольору, ні _______. ЇЇ неможливо описати.Тобою лише насолоджуються бо це рідина -__________.»

 

ІІІ рівень

 

  1.  Хто сказав такі слова: «потрібно їсти, щоб жити, а не жити, щоб їсти?»
  2. Що означає англійське слово фас – фуд?
  3. Які поживні речовини необхідні для повноцінного існування людського організму?
  4. Яка роль язика в травній системі?

                                   

ІY рівень

  1. Назвіть хвороби травної системи та засоби

      профілактики їх.

  1. І.І. Мечников науково обгрунтував роль йогурта, кумиса, кефіра та кислого молока у процесі травлення.

      Він дослідив використання молочнокислих бактерій у

      боротьбі з бактеріями гниття кишечнику.Які

      властивості бактерій зумовлюють корисний ефект?

  1. Що таке дисбактеріоз і якою є роль золотистого

      стафілокока в розвитку харчових розладів?

 

 

 

 

 

 

                                                               6

 

 

                               Тематичне оцінювання  № 1.

«ВСТУП. ТРАВЛЕННЯ.ОБМІН РЕЧОВИН

ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ. »

Варіант ІІ

І  рівень

1. Функція розщеплення поживних речовин:

А) травлення;

Б)  живлення;

В   виділення;

Г)   обмін.

2. Органели клітини, що забезпечують синтез білків:

А)  мітохондрії;

Б)   рибосоми;

В)  лізосоми ;

Г)   включення.

      3. Система, що здійснює транспорт речовин:

А)  дихальна;

Б)   кровеносна;

В)   імунна;

Г)   видільна.

4. Ознака, що спільна у людини,бактерій, рослин,грибів

    та тварин:

А)  активний рух ;

Б)   гетеротрофне живлення;

          В)  клітинна будова;

          Г)  аеробне дихання

 5.  Назвіть метод дослідження травлення :

А)  ендоскопія;

Б)   зондування;

В)   ренгенографія;

Г)   томографія.

6. Наука , що вивчає процес старіння:

         А)   цитологія;

         Б)    гістологія;

         В)   геронтологія;

         Г)   кардіологія.

 

                        

                                             5

 

 

                                          ІІ рівень

  1. Вставте потрібні слова. Наука, що вивчає зародковий розвиток людини____________.
  2. Е.Гемінгвей в творі «старий і море» писав: Моряк пив по кухлю натурального вітаміну з акулячої печінки ________, який добре допомагав проти застуді та грипу й був корисним для очей.

 

ІІІ рівень

  1. Назвіть ім’я перського поета, математика, філософа,що написав:

      Щоб мудро прожити життя, потрібно знати немало-

      Два важливі правила пм’ятатьпристало:

      Ти краще голодуй, ніж що попало їсти,

       І краще будь один, ніж разом з ким попало.

       Поясніть їх.

  1. Назвіть хімічні сполуки, які шкідливі для організму людини.
  2. Яку роль в травній системі відіграють зуби?
  3. Які ферменти травної системи вам відомі? Назвіть їх функцію.

                                         

ІY рівень

  1. Німецький філософ Г.В.Гегель зазначив, що «частини і органи живого тіла стають простими складниками лише під рукою анатома.» Поясніть цей мудрий вислів, використавши знання про організм людини як цілісну систему.
  2. В 1534 році до берегів Канади підійшов корабель експедиції Ж.Картьє на якому померло вже 28 матросів від скорбути (цинги).Що за ліки запропонували індіанці?Про який вітамін йдеться, але всіх було врятовано від смерті?
  3. Поясніть значення мікрофлори для організму людини.

 

                                                         

                                                          4

 

                     

                          Тематичне оцінювання  № 2.

«ДИХАННЯ.ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН »

Варіант І

І  рівень

1. Етап дихання, під час якого відбувається газообмін:

А)  зовнішнє дихання;

Б)  транспорт газів;

В   внутрішнє дихання;

Г)   обмін газовими сумішами.

2. Метод визначення ЖЄЛ  людини:

А)  флюрографія;

Б)   томографія;

В)   спірометрія ;

Г)   ЕКГ.

      3. Що закриває вхід у гортань під час ковтання їжі:

А)  піднебіння;

Б)   язик;

В)   щитоподібний хрящ;

Г)   голосові з’язки.

4. Укажіть м’яз, який допомагає робити вдих:

А)  міжреберний ;

Б)   грудний;

          В)  діафрагма;

          Г)  коловий.

 5. Назвіть хворобу органів дихання :

А) панкреатит;

Б)  гастрит;

В)  ангіна;

Г)  інсульт.

6.Клітини крові, що не мають ядра:

         А)  еритроцити;

         Б)  лейкоцити;

         В)  тромбоцити;

         Г)  міоцити.

 

                        

                                             7

 

 

 

ІІ рівень

  1. Вставте потрібні слова.Гортань не тільки повітроносний орган, але й орган_____________.
  2. Зворотному руху крові у венах перешкоджають _____  

клапани.

 

ІІІ рівень

  1. Що таке дихальний пігмент і де він знаходиться?
  2. Як концентрація вуглекислого газу впливає на дихальні рухи ?
  3. На першому році життя у дитини велика кількість лейкоцитів. В міру зростання і дорослішання кількість їх зменшується. Чому?
  4. Що таке гемофілія і як передається ця хвороба?

                                         

ІY рівень

  1. При швидкому опусканні аквалангістів в воду

      починається кесонна хвороба? Що це зазахворювання? 

      Як її уникнути ?

  1. У 100 грамах крові міститься 16,7 грам гемоглобіну.

      Визначте його вміст у вашій крові, якщо вона

      становить 7,7 % від маси тіла.

  1. Основними причинами недокрів’я є : нестача заліза,

      радіаційне забруднення,дія токсинів,захворювання

      кісткового мозку,втрата крові.На залізодефіцитну

      анемію страждає 700міліонів людей. Яка роль феруму

      в організмі людини та як він потрапляє в організм

      людини?

 

                                                        

 

 

 

 

 

                                                             10

 

 

                        

                          Тематичне оцінювання  № 2.

«ДИХАННЯ.ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН »

Варіант ІІ

І  рівень

1. Термін, який об’єднує кров, лімфу та тканинну

     рідину:

А)  гомеостаз;

Б)  гіподинамія;

В   внутрішнє середовище;

Г)  обмін.

2. Метод визначення стану серця  людини:

А)  флюрографія;

Б)   томографія;

В)   спірометрія ;

Г)   електрокардіографія.

      3. У якій камері серця починається велике коло

            кровообігу:

А)  правий шлуночок;

Б)   праве передсердя

В)   лівий шлуночок;

Г)   ліве передсердя.

4. Судини ,які мають клапани:

А)  артерії ;

Б)   вени;

          В)  капіляри;

          Г)  аорта.

 5. Назвіть хворобу органів серця :

А) панкреатит;

Б)  гастрит;

В)  пневманія;

Г)  інфаркт .

6.Речовина, що виділяється при пошкодженні

    тромбоцитів:

         А)  пепсин;

         Б)  муцин;

         В)  тромбопластин;

         Г)  гемоглобін.

 

                        

                                             9

 

 

 

ІІ рівень

  1. Вставте потрібні слова.Капіляри утворені одним шаром ___________ тканини.
  2. В атмосферному повітрі кисню(оксигену) _____ %, азоту (нітрогену) _______%.

 

ІІІ рівень

  1. Що таке житєва ємність легенів?
  2. Що таке туберкульоз? Які методи профілактики та діагностики ви знаєте?
  3. Чим відрізняється кровеносна система від лімфатичної?
  4. Що таке алергія?

                                         

ІY рівень

  1. В лівому підребер’ї невеликий орган – селезінка.ЇЇ маса у жінок сягає 160 грам та 200 грам у чоловіків. У деяких людей її немає від народження, а  деяким людям її видаляють. Не треба недооцінювати її значення, оскільки в організмі людини все врівноважено і нічого зайвого немає. Яка ж функція селезінки?
  2. Як відбувається кровотворення в організмі людини?
  3. Обчислітьмаксимальну кількість кисню може містити кров, якщо загальна кількість гемоглобіну в кровілюдини становитьприблизно 650 грам, а 1 грам гемоглобіну може зв’язати 1,34 мл. Кисню.

 

 

                                                            

 

 

 

 

 

8

 

                           Тематичне оцінювання  № 3.

«ВИДІЛЕННЯ .ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ.ОПОРІ І РУХ. »

Варіант І

І  рівень

1. Нирки розташовані :

А)  у грудній порожнині;

Б)  у черевній порожнині;

В   у поперековій зоні ;

Г)  близько гортані.

2. До трубчастих кісток належить:

А)  променева кістка;

Б)   лопатка;

В)   череп ;

Г)   кістки зап’ястя.

      3. Скільки м’язів утворює опорно – рухову систему

            Людини?

А)  300;

Б)   400;

В)   500;

Г)   600.

4. Які м’язи найбільше розвинулись у людей в процесі

 прямоходіння?

А)  міжреберні ;

Б)   грудні;

          В)  сідничні;

          Г)  литконожні.

 5. Механізм тепловіддачі:

А) конвекція;

Б)  випромінювання;

В)  теплопроведення;

Г)   випаровування.

6. Кістка росте в довжину завдяки:

         А)  жовтому кістковому мозку;

         Б)  червоному кістковому мозку;

         В)  остеонам;

         Г)  окістю.

 

                        

                                             11

 

 

 

ІІ рівень

  1. Вставте потрібні слова. Кістки скелета людини різняться______, _______, _______,що пов’язано з виконанням певних функцій.
  1. Нерухомі з’єднання кісток зустрічаються в скелеті

      двічі : в _______ та  ______.

 

ІІІ рівень

  1. Що таке первинна сеча ? Де вона утворюється  та скільки ?
  2. Що являє собою алергічна реакція?
  3. Чи можна обморожені ділянки тіла обтирати снігом, холодною водою чи рушником?
  4. Яку допомогу потрібно надати під час вивиху?

                                         

ІY рівень

  1. У 1646 році в Італії герцог Мілана Лодовіко Сфорца

      для святкування «золотого століття» вибрав хлопчика, 

      якого було повністю покрито золотом.Після

      святкування про нього було забуто, а коли вранці його

      знайшли, то він був мертвий. Поясніть причину

      смерті?

  1. У 1831 році вийшов у світ роман Оноре де Бальзака «Шагренева шкіра», в якому описувалось дивовижне вміння шкіри віслюка виповнювати бажання. Але з кожним разом розміри шкіри зменшуються. А чи існує зв’язок між нашими бажаннями та станом шкіри?
  2. Микола Іванович Пирогов писав: «зовнішній вигляд кістки є здійсненною ідеєю її призначення..» Спробуйте пояснити призначення кісток на їх будові.

 

 

 

 

 

 

14

 

                         Тематичне оцінювання  № 3.

«ВИДІЛЕННЯ .ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ.ОПОРІ І РУХ. »

Варіант ІІ

І  рівень

1. Сальні залози - залози:

А)  зовнішньої секреції;

Б)  потової секреції;

В   внутрішньої секреції;

Г)  обмін газовими сумішами.

2. Кістки черепа з’єднані між собою:

А)  рухомо;

Б)   суглобами;

В)   напіврухомо ;

Г)   нерухомо.

      3. Гнучкість кісткам надають:

А)  мінеральні речовини

Б)   органічні речовини;

В)   хрящі;

Г)   вода.

4. Тіло кістки росте в товщину завдяки:

А)  окістю ;

Б)   головці кістки;

          В)  ростовим пластинкам;

          Г)  жовтому кістковому мозку.

 5. Захворювання, що пов’язано з низькою руховою

    активністю :

А) гіподинамія;

Б)  гіперактивність;

В)  анемія;

Г)  інсульт.

6.Найпрацьовитіший м’яз людини:

         А)  серце;

         Б)  язиик;

         В)  нижньощелепний;

         Г)  сідаліщний.

 

                        

                                             13

 

 

 

ІІ рівень

  1. Вставте потрібні слова.   Складний рефлекторний ______ видалення сечі із _________ міхура називається – сечовиведення.
  2. В черепі людини є одна кістка, що з’єднана ______.

      Це _________    ___________.

 

ІІІ рівень

  1. Назвіть функцію нефрона(ниркового тільця)?
  2. Які органи приймають участь у виділенні речовин?
  3. Які особливості терморегуляції в організмі людини?
  4. Чому підліткам шкідливо носити взуття на високих підборах?

 

                                                     ІY рівень

  1. Американський дієтолог Поль Брег писав: «Серед овочів  та фруктів немає ефективнішого засобу для розчинення і  виведення з організму людини неорганічних мінералів, аніж соковита м’якоть кавуна…»Якіще рослини допомагають лікувати сечовидільну систему людини?
  2. Мауріц Корнеліс Ешер – нідерландський художник  в своїх роботах притримувався симертії, стверджував, що домінуючою є права рука. А в науці існує твердження, що праворукість сприяла появі мови. Доведіть що це так.
  3. Давньогрецький математик Архімед казав: «Дайте мені точку опори і я переверну Землю» Чи міг він це зробити, якщо маса Землі 6*10^24кг, а максимальна маса вантажу, що може підняти кілограм м’язів 15 кг.? Доведіть це?

 

                                                            

 

 

                                                            12

 

                   

                             Тематичне оцінювання  № 4.

«НЕРВОВА СИСТЕМА, ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ.»

Варіант І

І  рівень

1. Основна одиниця нервової системи:

А)  дендрит;

Б)  аксон;

В   рефлекс;

Г)  нейрон.

2. Відділ головного мозку в якому є центр дихання:

А)   міст;

Б)   середній;

В)   довгастий ;

Г)   мозочок.

      3. Поверхня півкуль утворена:

А)  сірою речовиною ;

Б)   сірою речовиною;

В)   скупченням сірої речовини у вигляді ядер;

Г)   скупченням білої речовини.

4. Які функції виконує мозжечок?

А)  регуляція дихання ;

Б)   координація рухів;

          В)  регуляція травлення;

          Г)  регуляція словоутворення.

 5.  Спинний мозок виконує функції:

А) провідникову та рухову;

Б)  провідникову та рефлекторну;

В)  рефлекторну та змішану;

Г)  захисну та гуморальну.

6. Маса головного мозку 80 кг. людини:

         А)  1,3 кг;

         Б)  1,4 кг;

         В)  1,6 кг;

         Г)  1,5 кг.

 

                        

                                             15

 

 

 

ІІ рівень

  1. Вставте потрібні слова.   До центральної нервової системи відносять :______та __________ мозок.
  2. Безпосередньо над довгастим мозком знаходиться ________.

 

ІІІ рівень

  1. Чому довгастий мозок називають великою дорогою?
  2. Які органи збуджуються при роботі парасиспатичної нервової системи?
  3. Що відбуватиметься з людиною, якщо в руці було порушено функції чутливих нейронів?
  4. Як виникає мінінгіт? Які методи профілактики існують?

 

                                                     ІY рівень

  1. Під час операцій на головному мозку в момент дотику скальпелем до ділянок кори великих півкуль, що лежать спереду від центральної борозни, хворі роблять мимовільні рухи. Поясніть це явище.
  2. Раніше вважали, що нервові клітини не відновлюються, але в 90 – х роках ХХ століття С.Вайс та Б.Рейнольдс довели, що нейрони відновлюються і утворюються протягом всього життя.Поповнення нейронів у мозку відбувається нейрональними стовбуровими клітинами. Чим ці клітини відрізняються від інших нейронів?
  3. Один із засновників неврології Сантьяго Рамон Кахаль писав : «Як ентомолог,який переслідує яскравого метелика, я полював в казковому саду сірої речовини, де пропотіння крилець нейронів пяснюють таємницю душевного світу.» А як організований цей сад нервової системи?

 

 

 

 

18

 

 

                            Тематичне оцінювання  № 4.

«НЕРВОВА СИСТЕМА, ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ.»

Варіант ІІ

І  рівень

1. Назва процесу поширення імпульсів при

    вколюванні голкою:

А)   збудження;

Б)   фільтрація;

В    гальмування;

Г)   реабсорбція.

2. Відділ головного мозку в якому є центр

     кординації рухів:

А)   міст;

Б)   середній;

В)   довгастий ;

Г)   мозочок.

      3. Де відбувається аналіз інформації від удару

            молоточком під колінною чашечкою?:

А)   у рецепторах;

Б)   у спинному мозку;

В)   у головному мозку;

Г)   у  рухових волокнах .

4. Найдовший  та найтовстіший нерв:

А)  блукаючий ;

Б)   сідничний;

          В)  стегновий;

          Г)  ліктьовий.

 5. Коли праворукий тренує ліву руку, то це:

А)  злагоджує роботу півкуль;

Б)  тренує праву півкулю;

В)  тренує ліву півкулю;

Г) розвиває кору обох півкуль  .

6. Відділ НС, що пожвавлює роботу органів:

         А)  парасиспатичний відділ вегетативної НС;

         Б)   сиспатичний відділ вегетативної НС;

         В)  соматична НС;

         Г)  ретикулярна формація.

 

                        

                                             17

 

                                              ІІ рівень

  1. Вставте потрібні слова.  Спинний мозок складається з відділів: _______, _______, _______, _______,______.
  2. Великий мозок  складається з ____, ______, ______ та ______.

 

ІІІ рівень

  1. Що вивчає наука нейробіологія? Які вправи пропонує виконувати нейробіолог із США Лоуренс Катц для покращення роботи ЦНС?
  2. Що відбуватиметься з людиною, якщо в руці було порушено функції рухових нейронів?
  3. Порівняйте гуморальну та нервову регуляцію функцій організму людини.
  4. Що таке рефлекс? Якими вони бувають?

 

                                                     ІY рівень

  1. Жонглер в цирку вправно працює з 3 – 6 апельсинами, чи тацями.  Які частини мозку в цьому йому допомагають?
  2. Дофамін – гормон , що викликає задоволення, почуття щастя, ейфорії. Багато його у закоханих людей та у тих хто смачно поїв, з насолодою виконував роботу, ходив в турпоходи чи займався спортом.Що таке нейромедіатори? Який механізм дії дофаміну на виникнення позитивних емоцій?
  3. Літнього дня ми часто буваємо на подвір’ї , біля річки, озера чи лісу. Проте там ми можемо зустрітися з кліщами, що переносять енцефаліт. Які існують заходи профілактики кліщового енцефаліту? 

 

 

 

 

 

 

 

 

           16

 

 

                           Тематичне оцінювання  № 5.

«СЕНСОРНІ СИСТЕМИ. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ

ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ.»

Варіант І

І  рівень

1. Кінчики пальців можуть:

А)   слухати;

Б)   бачити;

В    читати;

Г)   виявляти неякісну їжу.

2. Рецептори слухового аналізатора розташовані:

А)   у зовнішньому слуховому проході;

Б)   у завитці внутрішнього вуха;

В)   у середньому вусі;

Г)  в євстахієвій трубі .

      3. Орган рівноваги складається з:

А)   слухових кісточок;

Б)   трьох півколових каналів;

В)   кортієвого органа;

Г)    завитки .

4. Інтенсивність світла зменшує:

А)  рогівка;

Б)   кришталик;

          В)  райдужка;

          Г)  зіниця.

 5. Порожнина внутрішнього вуха заповнена:

А)  водою;

Б)  порожня;

В)  повітрям;

Г)  гелеподібною рідиною  .

6. Звук підсилює:

         А)  барабанна перетинка;

         Б)  середнє вухо;

         В)  внутрішнє вухо;

         Г)   зовнішнє вухо.

 

                        

                                             19

 

                                            

 

                                            ІІ рівень

  1.  Вставте потрібні слова.  Рецептори , що сприймають гіркий ______, розташовані ___ ______ язика.
  2. Вестибюлярний апарат людини розташований _____.

 

ІІІ рівень

  1. Яке значення має слух для життєдіяльності людини?
  2. Чому у темряві людина не розпізнає кольори? Поясніть це з точки будови ока.
  3. Які захисні пристосування є в організмі людини для збереження зорової діяльності в спеку, у вітряну погоду та в лютий мороз ?
  4. Людина,щоб не закричати від болю, кусає губи, стискає зуби. Як це їй допомагає?

 

                                                     ІY рівень

  1. Одна людина глуха, а інша симулює глухонімоту. Як виявити симулянта?
  2. Артилеристам під час стрільби рекомендують відкривати рота.Чому?
  3.  В умовах тривалого космічного польоту  та в наслідок відсутності сили тяжінняі зменшення кількості подразників виникає сенсорний голод. Що власне стає з організмом людини?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22

 

 

 

                        Тематичне оцінювання  № 5.

«СЕНСОРНІ СИСТЕМИ. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ

ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ.»

Варіант ІІ

І  рівень

1. При далекозорості носять окуляри:

А)   із двоопуклими скельцями;

Б)   із двовігнутими скельцями;

В    з опукло – вігнутими скельцями;

Г)   з рівними скельцями.

2. Кольорове зображення допомагають сприймати:

А)   колбочки;

Б)   палички;

В)   палички і колбочки;

Г)   скляна склера.

      3.  Вищим центром больової чутливості є:

А)  таламус;

Б)   гіпоталамус;

В)   мозочок;

Г)   довгастий мозок .

4. У якій частині півкуль знаходиться нюхова,

    смаковаі слухова зони:

А)  лобовій;

Б)  тім’яній;

          В) скроневій;

          Г) потиличній  .

 5. Назва органа рівноваги в людини:

А)  круглий мішечок присінки;

Б)  завиток внутрішнього вуха;

В)  овальний мішечок;

Г)  вестибюлярний апарат  .

6. Нервове проведення збудження сенсорних

    систем здійснюють:

         А)  нерви;

         Б)  нервові вузли;

         В)  рецептори;

         Г)   кора півкуль.

 

                        

                                             21

 

                                            

 

                                            ІІ рівень

  1.  Вставте потрібні слова.  Рецептори , що сприймають солодкий ______, розташовані ___ ______ язика.
  2. В 2004 році Річард Ексел та Лінда Бак стали _____ лауреатими за відкриття генів запаху. За зір відповідає – 3 гени, за смак – 5, за слух – 2, а за запахи ______.

 

ІІІ рівень

  1. Як регулюється ширина зіниць  та товщина кришталика?
  2. Яку роль відіграє нюх для травлення і дихання?
  3.  Що таке кон’юктивіт? Яка його профілактика?
  4. Які основні причини захворювань (отит,отосклероз) вуха?Як називається лікар, що лікує вушні хвороби?

 

                                                     ІY рівень

  1. Чому справедлива приказка : «У темряві всі кішки сірі?»
  2. Стверджують, що очі людини – це дзеркало душі.Чи колір райдужки впливає на світлосприйняття та здоров’я людини? А що можна сказати про характер?
  3. Морська хвороба – захворювання, що виникає в результаті монотонних коливальних рухів. Вони є на морі, при поїздках автомобілями, потягами, літаками. В чому причина цього захворювання? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20

 

 

                         Тематичне оцінювання  № 6.

«ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ.»

Варіант І

І  рівень

1. Природжена програма поведінки:

А)   безумовний рефлекс;

Б)   інстинкт;

В    умовний рефлекс;

Г)   навичка.

2. Процес, що не є безумовним рефлексом:

А)   чхання;

Б)   відсмикування руки від гарячого;

В)   мова;

Г)   ковтання.

      3.  Що таке пам’ять?:

А)  свідоме керевання емоціями;

Б)   спрямування свідомості на певну інформацію;

В)   здатність Нс зберізати і відтворювати інформацію;

Г)   робота довгастого мозку .

4. Процес, що допомагає відтворювати побачене;

А)  мислення;

Б)  відчуття;

          В) сприйняття;

          Г) уявлення .

 5. Вид научіння , що використовується для формувань

     умінь їздити на велосипеді:

А)  звикання;

Б)  осяяння;

В)  закарбування;

Г)  научіння шляхом спроб та помилок.

6.  В якій фазі сну Д.І.Мєнделєєв винайшов принцип

     побудови періодичної системи хімічних елементів?:

         А)  засинання;

         Б)  глибокий сон;

         В)  поверховий сон;

         Г)   парадоксальний сон.

 

                        

                                             23

 

                                            

 

                                            ІІ рівень

  1.  Вставте потрібні слова. У корі головного мозку діють дві форми нервових процесів: _______ і __________.
  2. Найскладніша форма індивідуальної поведінки – це______. Вона притаманна __________.

 

ІІІ рівень

  1. Що таке перша сигнальна система за І.П.Павловим?
  2. Яка роль звичок в поведінці людини?
  3. Чому ми не помічаємо помилок в деталях при сприйнятті добре відомих об’єктів?
  4. Який внесок у розвиток науки внесли І.М. Сеченов та І.П.Павлов?

 

                                                     ІY рівень

  1.  Чому  в дитинстві діти набагато швидше опановують різні мови?
  2. Гіппократ є автором вчення про темперамент.  І.Павлов доповнив це вчення взаємозв’язком типу темперементу з вищою нервовою діяльність та виділив такі властивості: чутливість, реактивність, активність, темпом реакцій,пластичністю,емоційною збудливістю. Назвіть відомих людей з різними типами темпераменту.
  3. Чому страх – це найліпший «сторож» організму?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  26

 

 

                               Тематичне оцінювання  № 6.

«ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ.»

Варіант ІІ

І  рівень

1. Темперамент допитливих,енергійних,із

     самовладанням стриманістю:

А)   сангвінік;

Б)   флегматик;

В    холерик;

Г)   меланхолік.

2. Процес, що є безумовним рефлексом:

А)   читання;

Б)   відсмикування руки від гарячого;

В)   мова;

Г)   писання.

      3.  Що є рисою характеру?:

А)  рішучість;

Б)   обдарованість;

В)   талант;

Г)   інтелект .

4. Процес, що допомагає відтворювати почуте;

А)  мислення;

Б)  відчуття;

          В) сприйняття;

          Г) уявлення .

 5. Вид научіння , що використовується для формувань

     умінь грати на музичному інструменті:

А)  звикання;

Б)  осяяння;

В)  закарбування;

Г)  научіння шляхом спроб та помилок.

6.  В якій фазі сну люди бачать сновидіння?:

         А)  засинання;

         Б)  глибокий сон;

         В)  поверховий сон;

         Г)   парадоксальний сон.

 

                        

                                                     25

 

                                              ІІ рівень

  1.  Вставте потрібні слова. Природжені реакції на дію подразника – це ___________.
  2. Якщо в характері людини добре виражені головні риси, то такий характер називається_____, а якщо думки, почуття і поведінка людини взаємовов’язані, єдині, то її характер є _________.

 

ІІІ рівень

  1.  Що таке друга сигнальна система за І.П.Павловим?
  2. Чим відрізняється інстинкт від рефлекса? Наведіть приклади.
  3. Яка роль емоцій в житті людини?
  4. Яка роль появи мови для розвитку людства?

 

                                                     ІY рівень

  1. Чому  людина маловажливі речі забаває?
  2.  Які події , описані в книзі Р.Кіплінга «Мауглі» могли відбутися з дитиною реально, а які – ні? Аргументуйте свою відповідь.
  3.  Під час одного з концертів Баха у слухача заболіло серце. З того часу коли він чув цей твір в нього знову починало щеміти серце. Поясніть цей факт.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   24

 

 

                               Тематичне оцінювання  № 7.

«РЕГУЛЯЦІЯ ФУНКЦІЙ ОРГАНІЗМУ.»

Варіант І

І  рівень

1. Місце розташування нервових клітин, що здатні до

    нейросекреції:

А)   довгастий мозок;

Б)   рухорі нейрони;

В    гіпофіз та гіпоталамус;

Г)   середній мозок.

2. Залоза змішаної секреції:

А)   надниркова;

Б)   тимус;

В)   підшлункова;

Г)   гіпофіз.

      3. Гормон,що збільшує виділення молока:

А)  тироксин;

Б)   трийодотиронін;

В)   окситоци;

Г)   вазопрексин.

4. Захворювання, що пов’язано з дисфункцією

      підшлункової залози;

А)  бронхіальна астма;

Б)  діабет;

          В) епілепсія;

          Г)  депресія.

 5. Місце утворення В - лімфоцитів:

А)  кістковий мозок;

Б)   кишечник;

В)  тимус;

Г)  гортань.

6.  Гуморальний мунітет відбувається за участю  :

         А)  антитіл;

         Б)   Т - лімфоцитів;

         В)  алергічних реакцій;

         Г)  фагоцитів.

.

 

                                               27

 

                                              ІІ рівень

  1.  Вставте потрібні слова.  Саморегуляція – це здатність організму автоматично ________ та ______ відносну сталість свого складу та функцій після  їхньої зміни.
  2. Спосіб захисту  від інфекцій шляхом введення в організм анигенів називається - __________.

 

ІІІ рівень

  1.  Назвіть властивості гормонів.
  2. Що за хімічний елемент Іод? Назвіть його біологічне значення.
  3. Які ендокринні захворювання вам відомі?
  4.  Що являє собою СНІД? Чи існують ліки від нього?

 

                                                     ІY рівень

  1. На трьх китах – є одним із українських фразеологізмів.В середньовіччі трактатиз географії повідомляли, що земля стоїть на тарілі, яка лежить на трьох китах. На яких трьох китах  тримається регуляція функцій організму людини?
  2.  Гормони активно впливають на стан шкіри. Так дисбаланс гормонів щитоподібної залози викликають сухість , зниження рівня статевих гормонів – старіння, надлишок екстрогену – посилює пігментацію, а тестостерон – стимулює збільшення шкірного сала. В косметології використання гормонів заборонено. Чому?
  3. Олександр Флемінг у 1922 році відкрив лізоцим практично у всіх живих організмах. Він є в слині, в ікрі, жіночому молоці, стеблах і листках тюльпанів,жовтецю,кропиви, півонії та інших рослинах. Лізоцим є і в яєчному білку та в середині лейкоцитів. Який механізм дії лізоцима проти бактерій?

 

 

 

 

                                                                 30

 

 

                          

                          Тематичне оцінювання  № 7.

«РЕГУЛЯЦІЯ ФУНКЦІЙ ОРГАНІЗМУ.»

Варіант ІІ

І  рівень

1. Речовина, що здатна уповільнювати роботу органів

     та систем:

А)   адреналін ;

Б)   норадреналін;

В    тестостерон;

Г)   екстроген.

2. Клітини, що здатні до нейросекреції:

А)   сполучні;

Б)   епітеліальні;

В)   м’язові;

Г)   нервові.

      3.  Не є стадією стресу:

А)  тривоги;

Б)   збентеження;

В)   опору;

Г)   виснаження .

4.Наука про імунітет ;

А)  імунологія;

Б)   інтелектологія;

          В)  інструкція;

          Г)  імунізація.

 5.Речовина, що є причиною алергії :

А)  гістамін;

Б)  муцин;

В)  лізоцим;

Г)  пеніцилін.

6.Клітинний імунітет відбувається за участю  :

         А)  антитіл;

         Б)  інтерферонів;

         В)  алергічних реакцій;

         Г)  фагоцитів.

 

                        

                                                  

                                                         29

 

                                              ІІ рівень

  1.  Вставте потрібні слова. Гуморальна регуляція – це регуляція за допомогою ________ сполук, що поширюються в організмі людини   ________.
  2. Невиліковним до цього часу є захворювання імунної системи- це ____. Проявляється воно загальною слабкістю, підвищеною _______, збільшенням _____ вузлів та безпричинною втратою ______.

 

 

ІІІ рівень

  1.  Що таке нейросекреція?
  2. Чому гіпофіз називають деригентом усіх залоз?
  3. Чому активний рух є ефективним методом для подолання стресу?
  4. Чим представлена імунна система людини?

 

                                                     ІY рівень

  1. Людські депресії – проблема давня. Ще Гіппократ понад 2 тисячі років назад описував це захворювання та визначив, що воно пов’язане з мозком. Зараз майже 75 % людей хоч один раз за життя переживали цю меланхолію.На прикладі цього захворювання доведіть єдність механізмів регуляції функцій організму.
  2. Загальна маса всіх залоз внутрішньої секреції – 100 грам, але значення величезне. Людина може жити без однієї нирки, без однієї легені, але без залози внутрішньої секреції помирає. На сході  їх називали «залозами долі.» Яке значення для організму людини мають ці залози?
  1. М. Булгаков написав сатиричну повість «Собаче серце» в якій собаці пересадили сім’яники та гіпофіз.Він не гине, а навпаки поступово перетворюється на людину. Доведіть або спростуйте результат такої операції.

 

 

 

                                                              28

 

 

                          Тематичне оцінювання  № 8.

«РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ.»

Варіант І

І  рівень

1.Процес розвитку організма від народження до смерті :

А)   сперматогенез ;

Б)   овогенез;

В    онтогенез;

Г)   гаметогенез.

2. Захворювання статевої системи:

А)   пієлонефрит;

Б)   простатит;

В)   пневмонія;

Г)   базедова хвороба.

      3. Місце , де утворюються чоловічі та жіночі

           статеві клітини:

А)  сперматозони;

Б)   яєчники та яєчка;

В)   яєчники;

Г)   сім’яники .

4.Яєчники розташовані;

А)  у черевній порожнині;

Б)   в поперековій зоні;

          В)  в тазу;

          Г)  в грудній порожнині.

 5.Запліднення яйцеклітини відбувається :

А)  в матці;

Б)  у яєчниках;

В)  маточних трубах;

Г)  піхві.

6.Період найшвидшого росту людини  :

         А)  новонароджений;

         Б)  грудний;

         В)  підлітковий;

         Г)  юнацький.

 

                        

                                                  

                                               31

 

                                              ІІ рівень

  1.  Вставте потрібні слова.  Процес злиття чоловічої та жіночої статевих клітин називається __________.
  2. Для ембріональної стадії онтогенезу людини існують критичні періоди. Це _______(6 – 7 доба після зачаття, 3 – 4 місяцьвагітності,) і пологи.

 

ІІІ рівень

  1. Яке значення має вигодовування дитини грудним молоком?
  2. Вкажіть особливості новонародженого, які необхідно враховувати для догляду за ним?
  3. Які захворювання передаються статевим шляхом?
  4. Доведіть, що статеві залози належать до залоз змішаної секреції.

 

                                                     ІY рівень

  1. У давньогрецькій міфології Амур – крилатий хлопчик, що вражає серця закоханих. Спробуйте відшукати фізіологічний зв’язок між статевими гормонами, роботою серця та коханням.Яку роль виконують статеві гормони в регуляції процесів розмноження людини?
  2. В організмі людини 2 – 3 грами цинку. 90% від всієї кількості міститься в м’язах та передміхуровій залозі.Цинк є активатором роботи Т – лімфоцитів, синтезу цитокінів, що регулюють імунну відповідь і діють як чинник росту для імунної системи. Як цинк потрапляє в організм людини? В яких продуктах він міститься?
  3. Чому сперматозоїди мають негативний заряд? Чому чоловічі гамети чутливіші до радіації, аніж жіночі?

 

 

 

 

 

 

 

34

 

 

                          Тематичне оцінювання  № 8.

«РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ.»

Варіант ІІ

І  рівень

1.Різнояйцеві близнюки мають:

А)  однаковий генотип;

Б)   різний генотип;

В    якісні ознаки;

Г)   кількісні ознаки.

2. Венеричне захворювання :

А)   пієлонефрит;

Б)   імпотенція;

В)   пневмонія;

Г)   гонорея.

      3.Процес злиття чоловічої та жіночої клітини:

А)  онтогенез;

Б)   імплантація;

В)   запліднення;

Г)   плацентація.

4.Сім’яники розташовані;

А)  у черевній порожнині;

Б)   в поперековій зоні;

          В)  в тазовій зоні;

          Г)  в грудній порожнині.

 5. Кількість хромосом в статевих клітинах:

А)  46;

Б)  23;

В)  22 + 22;

Г)  2+2.

6.Період реалізації своїх можливостей :

         А)  зрілий;

         Б)  похилий;

         В)  підлітковий;

         Г)  юнацький.

 

                        

                                                  

                                           

                                             33

 

                                          

                                           ІІ рівень

  1.  Вставте потрібні слова.  Якщо жіночу яйцеклітину запліднює сперматозоон, що містить ____   _______, то утворюється чоловічий зародок., майбутній хлопчик. Якщо ж сперматозоон містить _____   _______ то утворюється жіночий зародок, майбутня дівчинка.
  2. Процес дозрівання чоловічих статевих клітин називають- ____________.

 

ІІІ рівень

  1. Яка роль плаценти ?
  2.  Чому організм людини успадковує ознаки обох батьків?
  3. Як впливають шкідливі звички на здоров’ялюдини?
  4. Чому виділяють вікові періоди? Яке це має значення для життєдіяльність людини?

 

                                                     ІY рівень

  1. Якими бувають близнюки? Спростуйте або доведіть твердження про те, що Кий, Щек, Хорив та сестра Либідь могли бути близнюками?
  2. Малюки народжуються з шістьма тім’ячками, але після року може не зарости лише одне. Воно залишається покритим м’якою сполучною тканиною. Чому це відбувається? Поясніть.
  3. Простатит – найпоширеніша чоловіча хвороба. На неї хворіють 30% чоловіків старші за 30 років, 40% - старших за 40 років, 50% - старші за 50 років. А останнім часом почали хворіти зовсім молоді чоловіки,що мешкають у великих містах. Спробуйте пояснити таку статистику.Яку роль має простата для репродуктивного здоров’я чоловіків?

 

 

 

 

                                                          32

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Марушка Галина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Позігун Тамара
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
29 жовтня 2019
Переглядів
1963
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку