Урок "Дихальна система" (8 клас)

Про матеріал
Пропоную Вашій увазі розробку уроку у 8 класі "Дихальна система". Тип даного уроку - це засвоєння нових знань.
Перегляд файлу

Біологія           Урок

Тема: Дихальна система 

Мета: ознайомитися з особливостями будови й основними функціями дихальної системи людини; розглянути основні механізми формування звуків і мови; розвивати вміння логічно мислити, встановлюючи зв’язок між будовою та функціями біологічних структур на прикладі дихальної системи; виховувати розуміння значення дихання для існування організму.

Основні поняття й терміни: дихання; внутрішнє дихання; зовнішнє дихання; повітроносні шляхи; носова порожнина; носоглотка; гортань; чхання; трахея; голос; бронхи; легені; альвеоли.

Обладнання: таблиця «Органи дихання»; моделі гортані й легень 

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка присутніх на уроці.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Бесіда:

  • У чому полягає значення травної системи?
  • Яку має будову травна система людини?
  • Назвіть основні захворювання травної системи?
  • Як ви гадаєте, які системи органів є в організмі людини?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя

        Термін «дихання» означає три різних процеси, але пов’язаних між собою: легеневу вентиляцію, обмін газів та тканинне дихання.

        Легенева вентиляція – це механічні процеси, які забезпечують надходження повітря в легені та виведення його з легень через повітроносні шляхи.

        Обмін газів – відбувається між повітрям у легенях і кров’ю та між кров’ю й іншими тканинами тіла.

        Тканинне дихання – використання кисню клітинами для реакцій вивільнення енергії.

        Дихання – це сукупність процесів, унаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню й виділення з нього вуглекислого газу. Процес дихання умовно поділяють на зовнішнє та внутрішнє. Зовнішнє дихання – обмін газів між кров’ю й атмосферним повітрям, що відбувається в органах дихання. Внутрішнє дихання – окисні процеси в клітинах, унаслідок яких виділяється енергія.

Будова дихальної системи

http://8next.com/uploads/fotos/7bio/bl_0131_1.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Орган дихання

Особливості будови

Функції

Носова порожнина

Сполучається з глоткою. Ця частина глотки має назву носоглотки. Простір носової порожнини покритий слизовою оболонкою, що містить нюхові рецептори.

Нормалізація температури повітря, що надходить до органів дихання, нюх.

Гортань

Має лійкоподібну форму. Її стінки утворені кількома хрящами, які з’єднані між собою м’язами та зв’язками.

Забезпечує проходження до трахеї, захищає дихальні шляхи від потрапляння їжі, забезпечує регенерацію звуків.

Трахея

Дихальна трубка, яка побудова з хрящових півкілець, з’єднаних між собою зв’язками. Розташована між гортанню і бронхами.

Забезпечує проходження повітря до бронхів.

Бронхи

Складаються з хрящових кілець, які запобігають закриттю їхнього просвіту. Сукупність бронхів, що багато разів діляться, утворює бронхіальне дерево. Бронхи закінчуються альвеолярними ходами, на стінках яких розташовані альвеоли (легеневі пухирці).

Забезпечують транспорт повітря між трахеєю й альвеолами, беруть участь у терморегуляції організму.

Легені

Парні органи дихання. Права легеня більша за ліву, тому що ліва легеня має заглиблення – так звану серцеву виїмку. На внутрішній поверхні легень розташовані ворота легень, якими проходять бронхи, судини й нерви. Легені вкриті плеврою, що складається з двох листків – зовнішнього і внутрішнього. Між ними розташована порожнина, заповнена плевральною рідиною. 

Забезпечують газообмін між кров’ю й атмосферою.

 

ІV. Узагальнення вивченого матеріалу

Завдання – користуючись малюнком у підручнику на сторінці 67 (мал.62) назвати основні складові дихальної системи.

Творче завдання

  1. Які особливості будови верхніх дихальних шляхів забезпечують видільну і захисну функції?
  2. Які особливості будови нижніх дихальних шляхів забезпечують захисну й голосоутворювальну функції?
  3.  Які особливості будови легень?

V. Підведення підсумків уроку 

Підбиття підсумків уроку, виставлення оцінок.

Учні доповнюють речення: «Мені запам’яталось…»

VI. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 13 (стор.63-69); дати відповіді на запитання після параграфа.

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
2 листопада 2019
Переглядів
6696
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку