Біологія Урок
Тема: Дихальна система
Мета: ознайомитися з особливостями будови й основними функціями дихальної системи людини; розглянути основні механізми формування звуків і мови; розвивати вміння логічно мислити, встановлюючи зв’язок між будовою та функціями біологічних структур на прикладі дихальної системи; виховувати розуміння значення дихання для існування організму.
Основні поняття й терміни: дихання; внутрішнє дихання; зовнішнє дихання; повітроносні шляхи; носова порожнина; носоглотка; гортань; чхання; трахея; голос; бронхи; легені; альвеоли.
Обладнання: таблиця «Органи дихання»; моделі гортані й легень
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка присутніх на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Бесіда:
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя
Термін «дихання» означає три різних процеси, але пов’язаних між собою: легеневу вентиляцію, обмін газів та тканинне дихання.
Легенева вентиляція – це механічні процеси, які забезпечують надходження повітря в легені та виведення його з легень через повітроносні шляхи.
Обмін газів – відбувається між повітрям у легенях і кров’ю та між кров’ю й іншими тканинами тіла.
Тканинне дихання – використання кисню клітинами для реакцій вивільнення енергії.
Дихання – це сукупність процесів, унаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню й виділення з нього вуглекислого газу. Процес дихання умовно поділяють на зовнішнє та внутрішнє. Зовнішнє дихання – обмін газів між кров’ю й атмосферним повітрям, що відбувається в органах дихання. Внутрішнє дихання – окисні процеси в клітинах, унаслідок яких виділяється енергія.
Будова дихальної системи
Орган дихання |
Особливості будови |
Функції |
Носова порожнина |
Сполучається з глоткою. Ця частина глотки має назву носоглотки. Простір носової порожнини покритий слизовою оболонкою, що містить нюхові рецептори. |
Нормалізація температури повітря, що надходить до органів дихання, нюх. |
Гортань |
Має лійкоподібну форму. Її стінки утворені кількома хрящами, які з’єднані між собою м’язами та зв’язками. |
Забезпечує проходження до трахеї, захищає дихальні шляхи від потрапляння їжі, забезпечує регенерацію звуків. |
Трахея |
Дихальна трубка, яка побудова з хрящових півкілець, з’єднаних між собою зв’язками. Розташована між гортанню і бронхами. |
Забезпечує проходження повітря до бронхів. |
Бронхи |
Складаються з хрящових кілець, які запобігають закриттю їхнього просвіту. Сукупність бронхів, що багато разів діляться, утворює бронхіальне дерево. Бронхи закінчуються альвеолярними ходами, на стінках яких розташовані альвеоли (легеневі пухирці). |
Забезпечують транспорт повітря між трахеєю й альвеолами, беруть участь у терморегуляції організму. |
Легені |
Парні органи дихання. Права легеня більша за ліву, тому що ліва легеня має заглиблення – так звану серцеву виїмку. На внутрішній поверхні легень розташовані ворота легень, якими проходять бронхи, судини й нерви. Легені вкриті плеврою, що складається з двох листків – зовнішнього і внутрішнього. Між ними розташована порожнина, заповнена плевральною рідиною. |
Забезпечують газообмін між кров’ю й атмосферою. |
ІV. Узагальнення вивченого матеріалу
Завдання – користуючись малюнком у підручнику на сторінці 67 (мал.62) назвати основні складові дихальної системи.
Творче завдання
V. Підведення підсумків уроку
Підбиття підсумків уроку, виставлення оцінок.
Учні доповнюють речення: «Мені запам’яталось…»
VI. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 13 (стор.63-69); дати відповіді на запитання після параграфа.