1. Анкета для оцінювання рівня шкільної мотивації й адаптації Н. Лусканової
Форма проведення: індивідуальна 1 групова.
Із шестирічками — індивідуальна або в малій групі, Із семилітками —групова, але в групі не більш як 15 осіб (важливо, щоб діти вміли орієнтуватися на аркуші паперу і добре знали числа від 1 до 10).
Час проведення: 10—15 хв.
Інструкція для дітей, «Зараз я вам поставлю кілька запитань про те, як ви почуваєтеся в школі, що вам подобається, а що — ні, На кожне запитання ви можете відповісти: «так» (+) або «ні» (-). В анкеті немає «правильних» і «неправильних» відповідей. Відповідайте так, як є».
Інструкція для психолога. Для проведення групового анкетування необхідно заздалегідь підготувати бланки з номерами запитань, підписані прізвищами учнів. Під час анкетування психолог зображає на дошці в клітинку такий самий бланк, як у дітей, і перед кожним запитанням показує на ньому, де саме потрібно ставити відповідь. Крім того, після кожного запитання психолог докладно пояснює можливі варіанти відповіді і відповідні їм позначення {+, -). Наприклад, відповідаючи на запитання «Тобі подобається в школі чи не дуже?», ті, кому подобається в школі, ставлять напроти цифри «1» знак « + », кому не подобається — знак « - ».
З учнями, які на всі запитання відповіли тільки позитивно або тільки негативно, а також на бланках, на яких є зсуви відповідей щодо номерів запитань, необхідно провести повторне опитування індивідуально.
Залишання анкети
10. Тобі подобаються твої однокласники?
Обробка результатів
Відповідь «так» на запитання 1,2, 3,7,9,10 оцінюється 3 балами, відповідь «ні» — 0 балів.
Відповідь «так» на запитання 4,5,6,8 оцінюється 0 балів, відповідь «ні» — 3 балами.
Інтерпретація
25—30 балів — високий рівень шкільної адаптації.
20—24 бали — середній рівень шкільної адаптації.
15—19 балів — зовнішня мотивація.
10—14 балів — низький рівень шкільної адаптації.
9 і менше балів — шкільна дезадаптація.
2. Методика «Мої думки»
1. Мене приваблює в школі _______________________________________________
2. Мені допомагає добре вчитись __________________________________________
3. Мені заважає добре вчитись ____________________________________________
4. Мій улюблений предмет ______________ тому, що__________________________
5. Найбільш складний предмет __________________, бо _______________________
6. У мене в класі ____________________________________________________ друзі.
7. У мене ____________________________________ стосунки з класним керівником.
8. У вільний час я займаюсь ______________________________________________
9. Я відвідую такі гуртки ________________________________________________
10. У мене найчастіше ________________________________________ ____настрій
11. Моя головна проблема ________________________________________________
12. Про себе гарне я можу сказати __________________________________________
3. Методика «Самооцінка»
Уяви, що перед тобою сходинки. Намалюй себе на одній з них.
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Хід виконання
Дитині показують намальовані на папері 7сходинок , де середня сходинка має форму майданчика і пояснюють завдання: «На трьох нижніх сходинках знаходяться погані діти (чим нижче, тим гірші), на майданчику - не погані і не гарні, а на трьох верхніх сходинках - гарні діти(чим вище, тим краще)». Кожна сходинка має, тим самим, певну змістову характеристику. Дитина повинна поставити себе на одну зі сходинок і обґрунтувати свій вибір.
Інструкція для дитини
Психолог говорить: «Якщо всіх дітей розставити на цих сходинках, то на трьох верхніх сходинках опиняються хороші діти: добрі, розумні, сильні, слухняні - чим вище, тим краще. Так на сходинці 1 знаходяться просто гарні діти, на сходинці 2 - дуже гарні, на сходинці 3 - найкращі.
Ти знаєш, що є дуже гарні діти, є погані, є середні. Ось на цій драбинці (Показується листок паперу з намальованою драбинкою) середні діти знаходяться посередині, ось на цьому майданчику (показати майданчик). Ці діти не погані, і не гарні, а середні.
А на трьох нижніх сходинках знаходяться погані діти - чим нижче, тим гірші. Знизу від майданчика знаходяться погані діти, на 2 сходинці знизу - дуже погані, на 3 знизу - найгірші.
Зрозумів? Давай повторимо (повторюється з дитиною розташування сходинок).
А тепер постав себе на ту сходинку, яку ти, на твою думку, займаєш. Покажи, куди б ти поставив себе, на яку сходинку?» Щоб легше було виконати завдання можна помістити на ту чи іншу сходинку картинку із зображенням хлопчика чи дівчинки.
Чому ти поставив себе на цю сходинку?
^ Оцінювання результатів
Для дітей, які вступають у перший клас, характерна наявність високої позитивної самооцінки. У нормі дитина повинна ставити себе не нижче, ніж на другу сходинку зверху, тобто нормою є самооцінка в 6 балів. 7 чи 5 балів не є відхиленням від норми, а свідчать про дуже гарні чи просто добрі стосунки дитини в сім’ї й у дошкільному закладі.
Самооцінка від 1 до з балів, тобто віднесення дитиною себе до «поганих» дітей, є важливою ознакою неблагополучного соціального розвитку і, в першу чергу, є показником несприятливого досвіду соціальних взаємодій. Швидше за все, негативна самооцінка пов’язана з неблагополучними сімейними відносинами чи негативним ставленням батьків до самої дитини або пов’язана з несприятливим досвідом спілкування дитини в дошкільному закладі. Необхідно з’ясувати конкретні причини негативної самооцінки, тому що на цій підставі можна прогнозувати успішність включення дитини в колектив класу і будувати програму корекції образу «Я » дитини.
4. МЕТОДИКА «АГРЕСИВНА ПОВЕДІНКА» (За Є. Ільїним та П. Ковальовим)
Мета: визначення стриманості / нестриманості й типу агресивності поведінки.
Вік учнів: від 13 років.
Матеріали: роздруковані бланки анкети, ручки.
Інструкція. На кожне твердження треба дати відповідь «так» (знак «+») або «ні» (знак «-»).
Ключ
«+» ─ 1, 5, 9, 13, 17, 21, 37;
«-» ─ 25, 29, 33.
«+» ─2, 6, 10, 14, 18, 30, 34, 38;
«-»─ 22, 26.
«+» ─ 8, 12, 16, 20, 32;
«-» ─ 4, 24, 28, 36, 40.
«+» ─ 7, 11, 15, 27, 35;
«-» ─ 3, 19, 23, 31, 39.
За кожен збіг нараховується 1 бал.
Що більша загальна сума набраних балів, то вища схильність людини до агресії.
Сума балів за пряму і непряму фізичну агресію та пряму вербальну агресію 20, і більше балів дає підстави говорити про нестриманість, 10 і менше ─ про стриманість (витримку)
5. Методика «Самодіагностика»
Я в школі Я вдома
6. Методика «Готовність до середньої школи»
Завдання 1
Коротко дати відповідь на запитання:
__________________________________________________________________________
2. Які твої улюблені заняття?
___________________________________________________________________________
3.Який день тижня ти найбільше любиш?
___________________________________________________________________________
4. Що в школі для тебе є неприємним?
___________________________________________________________________________
5. Яке громадське доручення ти хотів (- ла) би мати у 5 – му класі?
____________________________________________________________________________
6. Чим би ти хотів ( - ла) займатися у вільний час?
_____________________________________________________________________________
Завдання 2
Впишіть числа, при яких рівність буде правильною:
1) 1, 2, 3, 4 (…+…) – ( …+…) = 4
2) 3, 4, 5 (…х…) + …= 19
3) 2, 3, 5, 7 (…+…) : ( ...х…) = 2
Завдання 3
Знайди та виправ помилки:
Завдання 4
Склади якомога більше осмислених речень із трьох слів, які починаються літерами М Т Д:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 5
Впиши наступне число:
9 |
|
12 |
|
|
Завдання 6
Пропонуються пари слів. Визнач, що між ними є спільного( напиши дуже коротко, вираз до 3 – х слів):
Завдання 7
Дано п’ять слів. Чотири з них об’єднані загальною ознакою. П’яте до них не підходить. Відшукай і підкресли це слово:
Завдання 8
Подано три слова. Перші два мають певний зв’язок. Між третім і одним із запропонованих п’яти слів існує таке ж відношення. Знайди це четверте слово.
Наприклад: Пісня : композитор = літак : ?
а) аеродром, б) пальне, в) конструктор, г) льотчик, д) винищувач.
Відношення : пісню написав композитор.
Відповідь: конструктор ( конструктор створив літак ).
а) повітря, б) дзьоб, в) соловей, г) яйце, д) спів.
а) береза, б) дерево, в) гілка, г) клен, д) листя.
а) кисень, б) дихання, в) горіння, г) стан речовини, д) прозорий.
а) сонце, б) ніч, в) тиждень, г) середа, д) доба.
а) м’яч, б) трамвай, в) йти, г) спокій, взаємодія.
Завдання 9
Пропонуються ряди чисел, розміщених у певному порядку. Визнач число, що буде продовженням відповідного ряду і напиши його:
Завдання 10
Назви 3 твої улюблені книжки або твори:
Відповіді на тестові завдання для випускників початкової школи
Час тестування – 40 хвилин, максимальна кількість балів – 41.
Завдання 1
Мотивація . Час виконання – 5 хвилин.
Завдання 2
1 бал за правильну відповідь = 3 бали. Час виконання – 5 хвилин.
1) ( 3 + 4 ) - ( 1 + 2 ) = 4;
2) ( 3 х 5 ) + 4 = 19;
3) ( 5 + 7 ) : ( 2 х 3 ) = 2.
Завдання 3
Увага. 1 бал за кожну правильну відповідь = 5 балів. Час виконання - 3 хвилини.
Завдання 4
Вивчення асоціативності, грамотності, словникового запасу, дивергентної продуктивності мислення. 1 бал за кожне осмислене речення = 5 балів . Час виконання – 5 хвилин.
Завдання 5
2 бали за правильну відповідь Час виконання – 3 хвилини. Відповідь: 15.
Завдання 6
Узагальнення. 1 бал за правильну відповідь = 5 балів. Час виконання - 3 хвилини.
Завдання 7
Класифікація. 1 бал за правильну відповідь = 5 балів. Час виконання - 3 хвилини.
Завдання 8
Відношення. 2 бали за кожну правильну відповідь = 10 балів. Час виконання – 7 хвилин.
Завдання 9
1 бал за правильну відповідь = 5 балів. Час виконання – 3 хвилини.
1) 24, 2) 3, 3) 11, 4) 7, 5) 36.
Завдання 10
3 бали за названі твори .Час виконання – 5 хвилин.
Протоколи психологічного обстеження
учня/ учениці______ класу
_______________________________________________________________________
1. Шкільна мотивація
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Висновок:___________________________________________________________
2. Методика «Мої думки»
1. Мене приваблює в школі _______________________________________________
2. Мені допомагає добре вчитись __________________________________________
3. Мені заважає добре вчитись ____________________________________________
4. Мій улюблений предмет ______________ тому, що__________________________
5. Найбільш складний предмет __________________, бо _______________________
6. У мене в класі ____________________________________________________ друзі.
7. У мене ____________________________________ стосунки з класним керівником.
8. У вільний час я займаюсь ______________________________________________
9. Я відвідую такі гуртки ________________________________________________
10. У мене найчастіше ________________________________________ ____ настрій
11. Моя головна проблема ________________________________________________
12. Про себе гарне я можу сказати __________________________________________
3. Методика «Самооцінка»
Уяви, що перед тобою сходинки. Намалюй себе на одній з них.
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
4. Методика «Поведінка»
«+» / «-»
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
38 |
39 |
40 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Кількість балів:
*пряма вербальна – * пряма фізична -
* непряма вербальна – *непряма фізична –
5. Методика «Самодіагностика»
Я в школі Я вдома
6. Методика «Готовність до середньої школи»
Тестові завдання для випускників початкової школи
Прізвище та ім’я___________________________________________________________
Завдання 1
Коротко дати відповідь на запитання:
_________________________________________________________________________
2. Які твої улюблені заняття?
________________________________________________________________________
3.Який день тижня ти найбільше любиш?
_________________________________________________________________________
4. Що в школі для тебе є неприємним?
__________________________________________________________________________
5. Яке громадське доручення ти хотів (- ла) би мати у 5 – му класі?
_________________________________________________________________________
6. Чим би ти хотів ( - ла) займатися у вільний час?
_________________________________________________________________________
Завдання 2
Впишіть числа, при яких рівність буде правильною:
1) 1, 2, 3, 4 (…+…) – ( …+…) = 4
2) 3, 4, 5 (…х…) + …= 19
3) 2, 3, 5, 7 (…+…) : ( ...х…) = 2
Завдання 3
Знайди та виправ помилки:
Завдання 4
Склади якомога більше осмислених речень із трьох слів, які починаються літерами М Т Д:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 5
Впиши наступне число:
9 |
|
12 |
|
|
Завдання 6
Пропонуються пари слів. Визнач, що між ними є спільного( напиши дуже коротко, вираз до 3 – х слів):
Завдання 7
Дано п’ять слів. Чотири з них об’єднані загальною ознакою. П’яте до них не підходить. Відшукай і підкресли це слово:
Завдання 8
Подано три слова. Перші два мають певний зв’язок. Між третім і одним із запропонованих п’яти слів існує таке ж відношення. Знайди це четверте слово.
Наприклад: Пісня : композитор = літак : ?
а) аеродром, б) пальне, в) конструктор, г) льотчик, д) винищувач.
Відношення : пісню написав композитор.
Відповідь: конструктор ( конструктор створив літак ).
1.вовк : паща = птах : ?
а) повітря, б) дзьоб, в) соловей, г) яйце, д) спів.
2.бібліотека : книга = ліс : ?
а) береза, б) дерево, в) гілка, г) клен, д) листя.
3.троянда : квітка = газ : ?
а) кисень, б) дихання, в) горіння, г) стан речовини, д) прозорий.
4.добро : зло = день : ?
а) сонце, б) ніч, в) тиждень, г) середа, д) доба.
5. холодне : гаряче = рух : ?
а) м’яч, б) трамвай, в) йти, г) спокій, взаємодія.
Завдання 9
Пропонуються ряди чисел, розміщених у певному порядку. Визнач число, що буде продовженням відповідного ряду і напиши його:
Завдання 10
Назви 3 твої улюблені книжки або твори:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1