Тема. Діагностувальна робота. Читання мовчки
Цілі: створення умов для з’ясування рівня сформованості комунікативних умінь;
перевірка навички читання мовчки за показниками: спосіб, темп, розуміння прочитаного;
- удосконалення й розвиток якісних характеристик технічної і смислової сторін навички під час читання мовчки;
- дослідження знання учнями жанрових особливостей твору;
- формування уміння самостійно добирати заголовок до твору та виражати свої почуття й емоції щодо прочитаного;
- застосовування мовленнєвих засобів художньої виразності;
- виховання любові до читання.
Методика проведення.
Учні мають прочитати текст мовчки і письмово виконати завдання.
Для цього вчитель пропонує дітям узяти в руки олівці. За вказівкою вчителя, учні починають читати текст (мовчки). Учитель спостерігає за наявністю/відсутністю артикуляції. Через три хвилини вчитель зупиняє читання і пропонує поставити олівцем крапку над словом, на якому зупинились читати. Далі учні дочитують текст і виконують запропоновані завдання.
Перевірка розуміння прочитаного мовчки тексту повторного його перечитування не передбачає.
Для цієї перевірки добиралися завдання згідно з державними вимогами до навчальних досягнень учнів у чинній навчальній програмі з літературного читання.
Оцінювання результатів діагностувальної роботи читання мовчки здійснюють за поданими вимогами.
№ з/п |
Види завдань |
Рівень |
1. |
Читання мовчки Спосіб читання мовчки: за наявністю артикуляції під час читання; |
П |
за відсутністю артикуляції під час читання |
В |
|
Темп читання: вчитель враховує обсяг тексту, який учень встиг прочитати за три хвилини. Прочитано повністю. |
В |
|
Прочитано не менше 2/3.
|
Д |
|
Прочитано не менше половини
|
С |
|
Прочитано менше половини |
П |
|
2. 2.1. |
Розуміння прочитаного Завдання закритого типу, які передбачають вибір одного із запропонованих трьох варіантів відповідей.
|
|
|
Усі завдання виконано. Виконано 3 тестових завдання
|
В |
Д |
||
Виконано 2 завдання
|
С |
|
Виконано 1 завдання (жодного не виконано) |
П |
|
2.2 |
Завдання відкритого типу, що виконуються без опори на запропоновані варіанти відповідей (на встановлення правильної послідовності подій у творі; добір заголовку; висловлення власної думки тощо) |
|
Завдання виконано повністю. |
В |
|
Завдання виконано, але допущено 1-2 помилки
|
Д
|
|
Завдання виконано без завдання творчого характеру
|
С |
|
Жодного завдання не виконано |
|
Очікувані результати навчання |
Зразок орієнтовних оцінювальних суджень
|
|
Читає текст у відповідному темпі за наявності/відсутності артикуляції під час читання[3,с.18]. |
П |
Дякую за старанність, більше читай мовчки, зверни увагу на наявність артикуляції під час читання! |
С |
Добре, але намагайся читати швидше! |
|
Д |
Чудово, але ти можеш краще! |
|
В |
Супер, у тебе все вийшло! |
|
Розпізнає жанр твору [3, с.20]. |
П |
Будь уважний, не поспішай! Повтори жанрові ознаки казки! |
С |
Рада за тебе, але у визначенні жанру ти помилився, спробуй ще раз після повторення жанрових ознак казки!! |
|
Д |
Вітаю! Я знала, що ти зможеш розпізнати жанр твору! |
|
В |
Пречудово, так тримати! |
|
Установлює послідовність подій у творі [3, с.19]. |
П |
Уважніше, будь ласка, читай текст і тренуйся в запамятовуванні послідовності подій! |
С |
Ти робиш значні успіхи, водночас не зовсім точно дотримався послідовності подій у тексті!
|
|
Д |
Послідовність подій ти встановив майже правильно, спробуй знайти помилку! |
|
В |
Чудова робота! |
|
Добирає інший заголовок до тексту [3, с,10], пояснює свій вибір [3, с,20]. |
П |
Доклади більше старань – і все буде гаразд! |
С |
Треба попрацювати додатково над визначенням теми і головної думки, тоді ти зможеш вдало підібрати заголовок до тексту! |
|
Д |
Ти правильно добрав заголовок до твору, однак не в повній мірі зумів пояснити свій вибір! |
|
В |
Ідеально виконано, я тобою пишаюся! |
3 клас
Юлія Хандожинська
РОЗКІШНИЙ ХВОСТИК
(скорочено)
На невеличкій залитій сонцем галявині, посеред лісу прямісінько на самій середині стежини лежав собі хвостик. Пишний, руденький хвостик лежав, немов маленький горбочок, і тільки зрідка похитував шерстинками туди–сюди.
…Якось пробігав біля нього зайчик. Аж глянь — а що ж це там блищить таке?
Підходить ближче і скрикує:
— Ого, яка краса! Нічого собі! Оце так знахідка! Оце так хвостик ! А чий же ти?
— Я — нічий, – сумно зітхнув хвостик.
— Еге! Ще й пощастило! Не даремно я цією доріжкою біг! А давай я тебе поміряю!
І зайчик… вчепив собі розкішного золотого хвоста.
Того ж самого дня, годиною пізніше, тікав заєць від вовчика — як то мишка від котика тікає . А тут ще й — як на зло — хвіст, немов прапор, майорить! Та не тільки зайчика видає, а ще — неначе навмисно кожен кущ чіпляє.
Розсердився зайчик вибіг до річки, що коло лісу протікала, та й каже:
— Вибач, хвостику, але ти мені не пасуєш. Занадто вже ти розкішний, ду-у-уже вже ти увагу привертаєш! Ось, ледве втік від вовчика!
І, відчепивши хвоста, пострибав собі зайчик у ліс.
І знову розкішний хвостик лежав сам один біля річки…
Аж раптом із річки на берег вискочила жабка.
— Ой ти, боже ж мій! Який симпатичний хвостик! Саме те, чого мені бракує! Ану-но, зараз я тебе приміряю!
Швидко жабка причепила собі хвоста.
— Ой, краса! Аж блищить! Он як! – на радощах розквакалася жабка.
Помилувалася вона ще з хвилинку своєю обновкою і... шусть у воду!
— Ой, леле!!! Ой, рятуйте!!! Допоможіть!!!
Намокнув хвостик, тягне жабку на дно! З того переляку кинула жабка хвостика з усієї сили, що він, бідний, аж ген під дубом опинився.
Холодний і мокрий хвостик гірко заплакав. Що ж він міг вдіяти, якщо він просто був розкішним хвостиком?
Раптом із дупла дуба спустилася білочка. Вона побачила хвостика, і їй стало його дуже шкода.
— Привіт хвостику! Який же ти красивий! А давай будемо товаришувати? Можна, ти будеш мій?
— Так, звичайно! — радісно стрепенувся хвостик!
І з того часу у білочки — найрозкішніший у лісі хвостик. (310 слів) [4]
Завдання до тексту
І варіант
1. Визначте жанр твору
а) Оповідання;
б) легенда;
в) казка.
2. Де лежав хвостик?
а) на дорозі;
б) на галявині;
в) на подвір’ї.
3. Хто першим вчепив собі хвостика?
а) білочка;
б) жабка;
в) зайчик.
4. Чому жабка викинула хвостика?
а) хвостик привертав увагу;
б) хвостик тягнув її на дно;
в) хвостик їй не пасував.
5. Встанови послідовність подій у творі.
__Помилувалася вона ще з хвилинку своєю обновкою і... шусть у воду!
__Раптом із дупла дуба спустилася білочка.
__І зайчик вчепив собі розкішного золотого хвоста.
__І з того часу у білочки — найрозкішніший у лісі хвостик.
__Холодний і мокрий хвостик гірко заплакав.
__Пишний, руденький хвостик лежав, немов маленький горбочок.
6. Добери свій заголовок до твору та обгрунтуй свій вибір (3-4 речення). ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання до тексту
ІІ варіант
1. Визначте жанр твору
а) Оповідання;
б) легенда;
в) казка.
2.Пишний, руденький хвостик лежав…
а) немов маленький горбочок;
б) та співав;
в) і голосно кричав.
3. Від кого тікав зайчик?
а) від лисички;
б) від котика;
в) від вовчика.
4. Кому належать слова: «Привіт хвостику! Який же ти красивий! А давай будемо товаришувати? Можна, ти будеш мій?»
а)зайчику;
б) білочці;
в) жабці.
5. Встанови послідовність подій у творі.
__Аж раптом із річки на берег вискочила жабка.
__Раптом із дупла дуба спустилася білочка.
__І зайчик… вчепив собі розкішного золотого хвоста.
__На невеличкій залитій сонцем галявині, на самій середині стежини лежав собі хвостик.
__Намокнув хвостик, тягне жабку на дно!
__Холодний і мокрий хвостик гірко заплакав.
6. Добери свій заголовок до твору та обгрунтуй свій вибір (2-3 речення). ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Список використаних джерел