Літературне читання, 4 клас
Діагностувальна робота. Читання мовчки. І семестр.
Прізвище ______________________ Дата____________________________
Прочитай текст
Світлячок
Щовечора світлячок своїм ліхтариком освітлював стежину, якою ходили мешканці лісу. Метелики, джмелі, павуки – усі раділи з появи світлячка з ліхтариком. А йому теж було приємно робити добро, дарувати комахам радість.
На тій стежині, котру осявав світлячок, лежав гострий камінь. А з віконечка своєї хатинки, що стояла під пеньком, неподалік від каменя, не зводячи очиць зі світлячко- вого ліхтарика, дивився маленький пустун –скакунець.
– От коли б той ліхтарик погас. Сміху було б! Дядько Джміль, повертаючись додому, зачепився б за гостробокий камінь та й мішок свій із дарунками загубив би. Мені б усе дісталось! А що, коли той ліхтарик погасити?
Він знайшов шматок гуми і змайстрував рогатку. Відчинивши віконце,
скакунець стрельнув прямісінько у ліхтарик світлячка, і той згас.
– Як же мені тепер бути? – засумував світлячок. – Незабаром до своїх осель повертатимуться лісові мешканці. Чи ж втраплять вони обійти той камінь?
А стрибунець причаївся біля віконця й спостерігає, що з того буде. Навкруги зробилось темно.
– Ой! – раптом чує світлячок чийсь голос.
– Правіше ідіть! – крикнув світлячок.
– Чому ліхтарик не горить? У такій пітьмі додому не доберуся…
Все те чує й стрибунець.
Світлячок вийшов на стежину і почав усіх попереджати про небезпеку.
– Світлячку, мене чекає мій малий скакунець. Він дуже боязкий, – сказала мати стрибунця. – То я навпрошки пройду. Швидше буде.
– Мамо! Я тобі назустріч вийшов, – гукнув скакунець, потерпаючи зі страху.
– Який же ти у мене розумник ростеш, – похвалила мати. – Пошукаймо мої окуляри. Вони десь біля гостробокого. Не інакше, якийсь бешкетник ліхтарика розбив... Того, хто робить зло іншому, ніхто не любить. Для того й сонечко не так яскраво світить.
– Мамо! – хотів щось сказати стрибунець, та передумав.
А мати продовжувала:
– Щоб тому, хто нашого ліхтарика розбив, на день народження подарунків не дарували.
– Мамочко! – вигукнув стрибунець . – Тримай мене. Мене злющий камінь за штанці вхопив!
Стрибунцеві здалося, що капосний камінь ворухнувся й ніби почав з нього глузувати.
– Мамочко! Він кепкує з мене!
– Кепкують з недобрих та злих. Ти ж у мене хороший... Чи не так?
Стрибунець не відповів. Він низенько опустив голову, закліпав очима, дістав з кишені рогатку й простяг її матері:
– Це я розбив нашого ліхтарика. Пробач мені, матусю.
– А хіба може бути щасливий той, хто чинить зло? - запитала мати.
Наступної ночі на пеньку знову стояв усміхнений світлячок і високо тримав крихітного ліхтарика. Він освітлював стежину, а скакунець чатував біля світлячка, щоб ліхтарик більше ніколи не згасав. За В. Мельником (380 слів)
1. Визнач жанр твору. |
4. Лісові мешканці раділи світлячку, бо він |
2. Скакунець жив у хатинці, що стояла |
5. Після добрих маминих слів скакунець відчув |
3. Скакунець хотів погасити ліхтарик, щоб |
6. Головна думка казки така: |
7. Установи послідовність подій у тексті
(познач цифрами 1,2,3,4) |
8. Установи відповідність між героями тексту та їхньою характеристикою
5 бездумність |
9. Чому так хвилювався світлячок, коли погас його ліхтарик? |
|
10. Запиши назви комах, які згадуються у тексті.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ |
|
11. Придумай власний заголовок до тексту. |
|
12. Що ти порадив би скакунцеві? Свою думку обґрунтуй. |
Виконай завдання.
1. Визнач жанр твору.
А казка
Б оповідання
В легенда
Г вірш
2. Скакунець жив у хатинці, що стояла
А біля рівчака
Б під пеньком, неподалік від каменя
В біля папороті
Г біля стежини
3. Скакунець хотів погасити ліхтарик, щоб
А забрати усі дарунки
Б випробувати рогатку
В посміятися з комах
Г нашкодити світлячкові
4. Лісові мешканці раділи світлячку, бо він
А мав ліхтарик і освітлював ним стежину
Б роз’яснював дорогу
В зустрічав усіх на стежині
Г показував усім камінь
5. Після добрих маминих слів скакунець відчув
А сором
Б вдячність
В розгубленість
Г радість
6. Головна думка казки така:
А Злого ніхто не любить.
Б Світлячок – справжній друг.
В Скакунець розбив ліхтарик і зізнався в скоєному.
Г Не може бути щасливий той, хто чинить зло.
7. Установи послідовність подій у тексті
А Скакунець розбив ліхтарик.
Б Скакунець усвідомлює свою помилку.
В Світлячок попереджає всіх про небезпеку.
Г Розмова скакунця з мамою.
8. Установи відповідність між героями тексту та їхньою характеристикою
Герої тексту Характеристика героїв
А скакунець 1 полохливість
Б світлячок 2 доброзичливість
В мама стрибунця 3 мудрість
4 дбайливість
5 бездумність
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
А |
|
|
|
|
|
Б |
|
|
|
|
|
В |
|
|
|
|
|
9. Чому так хвилювався світлячок, коли погас його ліхтарик?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
10. Запиши назви комах, які згадуються у тексті.
_______________________________________________________________________
11. Випиши із тексту його кінцівку.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
12. Що ти порадив би скакунцеві? Свою думку обґрунтуй.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________