8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Діана Вінн Джонс "Мандрівний Замок Хаула".Поєднання елементів казки та детективу у творі.Образ Софі,світ її бажань,жахів.Значення художнього прийому чаклунства у творі"".

Про матеріал
Урок-презентація розроблений мною для учнів 7класу в умовах дистанційного навчання.Підібрано форми,методи,прийоми роботи саме для дистанційної форми навчання. Використано різні інтерактивні методи навчання, завдання на розвиток логічного,творчого мислення учнів.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ДІАНА Діана Вінн Джонс. «МАНДРІВНИЙ ЗАМОК ХАУЛА». Поєднання елементів казки та детективу у творі. Образ Софі,світ її мрій,бажань,жахів. Значення художнього прийому чаклунства у творі.. Урок зарубіжної літератури в 7 класі Вчитель Тарутинського НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів-ліцей-ДНЗ» Добинда Тетяна Миколаївна

Номер слайду 2

Мета уроку: зацікавити учнів жанром фентезі, творчістю Д. В. Джонс; - допомогти навчитися визначати й оцінювати якість художнього твору; охарактеризувати образ головної героїні, її сприйняття світу,стосунки з батьками, друзями; розвивати уміння логічно мислити, зв’язне мовлення,образне та критичне мислення; творчу уяву, навички самостійної роботи з книгою, виразного читання, виділення ключових епізодів та елементів сюжету, висловлення своїх думок та вражень; виховувати людяність, доброту, милосердя.

Номер слайду 3

Фентезі –це відносно новий жанр, який з’‎явився у світовій літературі. У ньому поєдналися казка, міф, детектив, містика та новітні технології. У кращих творах цього жанру, попри всю їхню фантастичність, залишається незмінною та чіткою орієнтація на загальнолюдські моральні цінності. І в цьому їхня привабливість. Діти не можуть відірватися від мультфільмів та кінофільмів, наприклад, про Аватара. Фентезі англійської письменниці Діани Вінн Джонс здобули популярність у всьому світі, їх знають ще й завдяки японському мультфільму. Сьогодні ми продовжуємо роботу з текстом роману «Мандрівний замок Хаула». Вас чекає цікава зустріч з героями твору. Мотивація навчальної діяльності У її книжках розповідається про боротьбу проти всього, що робить людей посередніми й сірими, адже від природи вони наділені багатою уявою й життєрадісністю. Колін Барроу.

Номер слайду 4

Евристична бесіда♦ Чи зацікавив вас твір Д. В. Джонс? Чим саме?♦ Що в цьому творі ,на вашу думку,не схоже на казку? (Мачуха добра; випробування випадають на долю старшої сестри; сестри між собою дружать, турбуються одна про одну; відьма має вишуканий, привабливий вигляд).♦ Чи знала Софі про свої здібності, коли працювала в крамниці капелюшків? Як вони виявилися? (Спочатку не помічала, говорила до прикрашених нею капелюшків, наділяла їхніх майбутніх власників добрими якостями, щасливою долею. Колись пожаліла невиразний чепчик із печеричними стрічками й сказала, що його власниця вийде заміж за багатого. Незабаром так і сталося. Джейн Фер’‎є, яка купила той чепчик, невдовзі втекла з графом.)♦ Що смішного ви помітили у прочитаному? (Як Софі трохи лестила капелюшкам, розмовляючи з ними в комірці.)♦ Чи вразили вас портрети героїв, змальовані письменницею? (Софі до і після перетворення, Відьма Пустирищ, її супутник та ін.)♦ Про що це свідчить? (Авторка — майстер описів.) 2. Актуалізація опорних знань.

Номер слайду 5

Тема: Вражаючі пригоди дівчинки; дивовижні відкриття в чарівному світі. Пошук шляху до повернення власного «я», боротьба зі злом на цьому шляху. Ідея: Попри всі складнощі життя ,кохання все одно переможе; Віддавайте усе тепло та турботу навколишньому світу. Віра людини в свої сили, впевненість у правильності дій, підтримка оточуючих дозволяють здійснити неможливе. Жанр твору : фантастичний роман. Роман має назву «Мандрівний замок Хаула», тому що саме мандрівний замок чарівника Хаула є одним із головних героїв роману, тому що це не звичайний будинок, а жива істота, яка бродить околицями Маркет-Чіппінгу, проявляє свій характер, коли утікає від старенької бабці. Такий будиночок відомого мага нагадує традиційний образ хатинки на курячих ніжках у народних казках. Але цей образ зовсім не звичний для казки, адже він суттєво відрізняється від традиційного уявлення про те, де повинен жити відьмак).

Номер слайду 6

“Мандрівний замок Хаула”. Композиція . Експозиція – розповідь про сім’ю Хаттер; Зав’язка – перетворення Софі на стару бабцю, її рішення залишити крамничку;  Розвиток дії – перебування Софі у Мандрівному замку, пошуки Хаулом принца, боротьба з Відьмою Пустирищ, намагання розірвати зв’язок Хаула і Кальцифера тощо;  Кульмінація – битва Хаула з Відьмою Пустирищ;  Розв’язка – зняття закляття з Софі.

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Робота з текстом та порівняння з аніме. -Якою зображена героїня в аніме? Наскільки анімаційний образ відповідає авторському зображенню героїні? («Мандрівний замок Хаула» — повнометражний анімаційний фільм, створений режисером Міязакі Хаяо та студією Ghibli у 2004 році за однойменним романом Діани Джонс. «Мандрівний замок Хаула» був номінований на премію «Оскар» як «Найкращий анімаційний фільм». Світова прем’єра фільму відбулася 5 вересня 2004 року на Венеціанському кінофестивалі. «Мандрівний замок Хаула» став одним із найуспішніших японських фільмів. У Європі фільм презентували у вересні 2005 року. За словами Міязакі, прообразом ходячого замку стала хатинка на курячих ніжках зі слов’янських казок. Анімації Хаяо Міядзакі притаманні такі характеристики, як гуманізм творчості, інтерес до адаптації в аніме творів різних культур, показ проявів дива у повсякденному житті людей та прагнення героїв до гармонії і щастя).

Номер слайду 9

♦ Прослідкуйте, які не лише зовнішні, а й внутрішні зміни з героями відбулися протягом твору. (Софі стала більш упевненою в собі, а Хаул став чутливішим до прохань оточуючих, перестав приховувати своє справжнє ім’‎я.)♦ Доведіть, що твір Д. В. Джонс «Мандрівний замок Хаула» — фентезі.♦ Прокоментуйте висловлювання Кальцифера: «У цих чарах головне — вірити, що вони подіють . Як віддаватимеш, гляди, щоб мала впевнений вигляд». Наведіть приклади з життя, як така віра допомагала людям вирішувати серйозні проблеми?

Номер слайду 10

Відповісти на запитання: - Хто головна героїня твору? Що повідомляє автор про Софі? Поміркуйте, чому саме ці факти такі важливі, на думку автора? («Софі Хаттер була найстаршою з трьох сестер. Вона навіть не була дитиною бідного лісоруба, що давало би їй бодай якусь надію на успіх». Читач відразу розуміє, що у світі героїні все підпорядковане законам казки, але стикається з парадоксами Діани Джонс. Перш за все, у казках головні герої, що здійснюють подвиги і здобувають щастя, зазвичай, наймолодші у родині. Вона ж робить головною героїнею старшу сестру, яка у народній казці виступає другорядним або епізодичним персонажем.)

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Які риси характеру Софі розкриваються вже на початку твору? (Любов до своєї родини, жага до навчання, гострий розум, лагідна й поступлива вдача.) - Яка небезпека загрожує жителям Інгарії? Чому? (Відьма Пустирищ та мандрівний замок страшного чаклуна Хаула, що краде душі невинних дівчат.) - Прочитайте перший опис мандрівного замку. Які почуття він одразу викликає у читача? (Почуття тривожності та небезпеки.) - Чому автор підкреслює, що смерть батька та фінансові труднощі стали більшою проблемою для родини, ніж мандри чарівного замку Хаула? (Проблеми реального світу є більшою загрозою щасливому життю, ніж казкові злі чари чи чиїсь дивовижні мандрівки.)

Номер слайду 14

Наскільки анімаційний образ відповідає авторському зображенню героїні? («Мандрівний замок Хаула» — повнометражний анімаційний фільм, створений режисером Міязакі Хаяо та студією Ghibli у 2004 році за однойменним романом Діани Джонс. «Мандрівний замок Хаула» був номінований на премію «Оскар» як «Найкращий анімаційний фільм». Світова прем’єра фільму відбулася 5 вересня 2004 року на Венеціанському кінофестивалі. «Мандрівний замок Хаула» став одним із найуспішніших японських фільмів. У Європі фільм презентували у вересні 2005 року. За словами Міязакі, прообразом ходячого замку стала хатинка на курячих ніжках зі слов’янських казок. Анімації Хаяо Міядзакі притаманні такі характеристики, як гуманізм творчості, інтерес до адаптації в аніме творів різних культур, показ проявів дива у повсякденному житті людей та прагнення героїв до гармонії і щастя).

Номер слайду 15

РОБОТА З ТЕКСТОМ. Прочитайте опис відьми. У чому комізм образу? Якою зображена відьма в анімації? («Задзвенів дзвоник, і в двері впливла напрочуд огрядна пані - Софі таких ніколи й не бачила. З плечей клієнтки спадала соболина накидка, а туго обтисле чорне плаття так і виблискувало діамантами. Погляд Софі передусім прикував крислатий капелюх дами - він був оздоблений справжніми страусовими перами, пофарбованими так штудерно, що вони відтінювали рожеві, зелені й блакитні відблиски діамантів, але при цьому залишалися чорними. Отож це був дуже дорогий капелюх. Обличчя дами було продумано прекрасним. Горіховий відтінок волосся дуже молодив її, тільки от...» Відьма понад усе намагається залишитися молодою та привабливою, проте їй це погано вдається.) - Чому Відьма обрала для Софі саме таке покарання - перетворила на стару бабцю? (Старість - найстрашніше покарання для молодості та краси. З іншого боку, сама Софі такою себе й почувала через виснажливу працю, невпевненість у собі та самотність).

Номер слайду 16

Завдання на встановлення відповідності.

Номер слайду 17

Опис зовнішньості сестер Софі. Чиїми очима ми спостерігаємо за цими персонажами? (Очима Софі). Чому автор обирає такий прийом? (Сестри Софі - чарівні життєрадісні створіння з дещо норовливим характером. Летті вражала всіх своєю красою, а Марта на тлі таких яскравих і талановитих сестер Софі виглядає «сірою мишею».) Яке майбутнє приготувала мачуха сестрам? Чому залишила вдома наглядати за крамницею та шити нові капелюхи тільки Софі? -Чи тільки через те, що вона була найстарша сестра? (Софі була найбільш надійною та найбільш відповідальною з сестер). Чому Софі розмовляла з капелюшками, які створювала? (Вона почувала себе самотньою). Але це не головне. Діана Війн Джонс відразу вводить у текст мотив сили слова. Читач розуміє, що Софі сповнена любові до навколишнього світу, адже усім капелюшкам та їхнім майбутнім господиням Софі бажала тільки щасливого життя. Героїня має творчу уяву та здатність в усіх речах бачити живу душу та заряджати речі, яких торкаються її руки, позитивом.) - Чому капелюшки Софі мали шалений успіх серед покупниць? (Авторка дає пораду своїм маленьким читачам: все, що зроблено з любов’ю, приречене на успіх. Окрім того, це реалії казкової країни - все навколо сповнене магії та чудес. Читач розуміє, що Софі наділена магічною силою, проте героїня про це не здогадується, вважаючи себе сірою мишкою.) - Чому Софі почувалася старою? (Вона мовчки страждала від самотності та від туги за сестрами). Чому, вирішивши відвідати сестру, Софі вбирається в одяг сірого кольору? (Софі почувала себе старою, нікому не потрібною, а тому й одягалась відповідно до свого самовідчуття. Це з одного боку. З іншого, вона хотіла бути непомітною, не привертати до себе уваги.) - Яка пригода сталася із Софі по дорозі до Летті? Що ця зустріч дала героїні? (Софі зустріла гарного, пишно вбраного юнака. Читач розуміє, що Софі, яка вважає себе негарною та старою, насправді чарівна, приваблива дівчина, на яку звертають увагу перші красені.) - Як сприйняла Софі витівки сестер із замінами та думку сестер про те, що Фанні просто використовує Софі? (Софі в усьому підтримує сестер та виправдовує Фанні). Як це характеризує дівчину? (Софі - благородна та великодушна натура.) відрізнялася гострим розумом. Софі всім серцем любить сестер та бажає їм щасливої долі. На - Чим важливий для розуміння образу Софі епізод із молоденькою покупницею? (Софі, не дивлячись на м’який та поступливий характер, має стрижень та здатність постояти за себе.) - Як ви вважаєте, чому до Софі завітала Відьма Пустирищ? (Починаються таємниці, які належить розгадати Софі. Це зав’язка історії. Усе, про що читач дізнався попереду, - це лише пролог.)

Номер слайду 18

Чому, вирішивши відвідати сестру, Софі вбирається в одяг сірого кольору? (Софі почувала себе старою, нікому не потрібною, а тому й одягалась відповідно до свого самовідчуття. Це з одного боку. З іншого, вона хотіла бути непомітною, не привертати до себе уваги.) - Яка пригода сталася із Софі по дорозі до Летті? Що ця зустріч дала героїні? (Софі зустріла гарного, пишно вбраного юнака. Читач розуміє, що Софі, яка вважає себе негарною та старою, насправді чарівна, приваблива дівчина, на яку звертають увагу перші красені.) Як сприйняла Софі витівки сестер із замінами та думку сестер про те, що Фанні просто використовує Софі? (Софі в усьому підтримує сестер та виправдовує Фанні). Як це характеризує дівчину? (Софі - благородна та великодушна натура, відрізнялася гострим розумом. Софі всім серцем любить сестер та бажає їм щасливої долі. --- -Чим важливий для розуміння образу Софі епізод із молоденькою покупницею? (Софі, не дивлячись на м’який та поступливий характер, має стрижень та здатність постояти за себе.) - Як ви вважаєте, чому до Софі завітала Відьма Пустирищ? (Починаються таємниці, які належить розгадати Софі. Це зав’язка історії. Усе, про що читач дізнався попереду, - це лише пролог.)

Номер слайду 19

- Прочитайте опис зовнішності сестер Софі. Чиїми очима ми спостерігаємо за цими персонажами? (Очима Софі). Чому автор обирає такий прийом? (Сестри Софі - чарівні життєрадісні створіння з дещо норовливим характером. Летті вражала всіх своєю красою, а Мартатлі таких яскравих і талановитих сестер Софі виглядає «сірою мишею».) - Яке майбутнє приготувала мачуха сестрам? Чому залишила вдома наглядати за крамницею та шити нові капелюхи тільки Софі? Чи тільки через те, що вона була найстарша сестра? (Софі була найбільш надійною та найбільш відповідальною з сестер). - Чому Софі розмовляла з капелюшками, які створювала? (Вона почувала себе самотньою. Але це не головне! Діана Війн Джонс відразу вводить у текст мотив сили слова. Читач розуміє, що Софі сповнена любові до навколишнього світу, адже усім капелюшкам та їхнім майбутнім господиням Софі бажала тільки щасливого життя. Героїня має творчу уяву та здатність в усіх речах бачити живу душу та заряджати речі, яких торкаються її руки, позитивом.) - Чому капелюшки Софі мали шалений успіх серед покупниць? (Авторка дає пораду своїм маленьким читачам: все, що зроблено з любов’ю, приречене на успіх. Окрім того, це реалії казкової країни - все навколо сповнене магії та чудес. Читач розуміє, що Софі наділена магічною силою, проте героїня про це не здогадується, вважаючи себе сірою мишкою.) - Чому Софі почувалася старою? (Вона мовчки страждала від самотності та від туги за сестрами).

Номер слайду 20

«Чарівний світ твору «Мандрівний Замок Хаула». У романі «Мандрівний Замок Хаула» одночасно співіснують декілька паралельних світів, у яких вільно рухаються мешканці Мандрівного Замку чарівника Хаула. За допомогою дверної ручки, яка повертається в різних напрямках, позначених кольорами, можна швидко переміщатися в просторово-часових площинах. Основна дія роману відбувається у місті Маркет-Чіппінгу. Головна героїня Софі Хаттер є дуже доброю та працьовитою дівчиною. Після смерті матері батько одружився вдруге. Але мачуха виявилася доброю жінкою. Фанні народила в новому шлюбі доньку Марту, яку сестри приймають як рідну сестру у своє тепле сімейне коло. Всі три сестри не ворогують, а дружать між собою. Після смерті батька Фанні вирішила відправити дівчаток навчатися різних ремесел: Марту віддали на навчання до чаклунки Аннабель. Ферфакс, Летті – до кондитерської, а Софі залишилася працювати в крамниці дамських капелюшків, що утримувала її мачуха Фанні. Дівчата мусять самі заробляти собі на життя, боротися зі скрутою та самотністю. І разом з тим довкола них панує чарівна атмосфера. Господар Мандрівного Замку Хаул створив чимало легенд про себе і свій будинок. Так , у місті люди вірили, що ніби Хаул закохує в себе дівчат, заманює їх у замок , а потім «з’їдає» їхні серця. На Софі розгнівалася Відьма Пустирищ, перетворивши її на стару жінку. Не знаючи, як зняти прокляття злої чаклунки, Софі вирушає до Мандрівного Замку, маючи надію на диво. Хаул кидає всі свої сили на знищення злої чаклунки й перемагає її. А разом із Софі вони перемагають і вогняного демона. Софі ж рятує життя Хаула.

Номер слайду 21

Елементи казки Елементи детективу і фентезіНазви: країна Інгарія, Верхня Норландія і Чужокрайнія. Наявність злочину й загадки, пов’язаної з ним (перетворення Софі на стару жінку, Кальцифера – на демона-вогнище, угода Хаула і Кальцифера тощо)Замок ходить, повертається тощо. Дверна ручка, яка переміщає Замок у просторово-часових площинах. Магія розкривається шляхом логічних умовиводів і пошуків. Балакучі й незвичайні герої: Вогненний демон Кальцифер, зірка, Опудало, людина-пес. Таємницю розгадує найстарша і наймудріша з трьох сестер СофіЧарівні предмети: семимильні чоботи, шапка-невидимка, ціпок, чарівні порошки. У Софі є Хаул, який теж б’ється над розгадками усіх таємниць і тим допомагає Софі у «слідстві»Перешкоди на шляху до входу в Замок. Укладання угоди Софі з демоном. Трикратні зустрічі і дії Софі, Хаула. Читач включений у процес розумової дії, пов’язаної з розслідуванням. Пошуки Софі кращої доліБудова роману близька до сюжетної схеми детективу. Фантастичні перетворення. Як у фентезі, магія є головним елементом сєжету. Дія заклинань. Співіснування паралельних світів – земний, потойбічний, космічний. Боротьба добра зі злом. Перемога Хаула над Відьмою Пустирищ. На перший план висуваються герої, їх вчинки і переживання, чарівне і казкове грає допоміжну, але далеко не другорядну роль Щасливий фінал. Повна свобода автора

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Підсумки до уроку.Інтерактивна вправа «Мікрофон»♦  Продовжте речення«Із героїв твору Д. В. Джонс “Мандрівний замок Хаула” мене найбільше вразив (-ла)...»

Номер слайду 24

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Софі – молода дівчина Софі – стара пані    Домашнє завдання. 1. Знати зміст другої умовної частини оповідання Д. В. Джонс «Мандрівний замок Хаула», уміти переказувати, аналізувати, характеризувати героїв, висловлювати свої почуття та враження.2. Намалювати замок Хаула за своїми уявленнями, можна зробити комп’ютерну версію,колаж. 3. Заповнити таблицю. Виписати з тексту слова, які характеризують Софі.

Номер слайду 25

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ! ДО НОВИХ ЗУСТРІЧЕЙ!Родина - основа щастя людини.- Любов долає наймогутніше зло.- У пошуках щастя - головне зробити перший крок.- Вміння бачити в оточуючих предметах та істотах живу душу - то є найсильніші чари.

pptx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
13 травня
Переглядів
3514
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку