Дидактична ділова гра на уроках бухгалтерського обліку
Дидактична ділова гра на наочній основі – особливий варіант рольової гри в умовах класно-урочного одночасного навчання великих груп учнів. Вана може проводитися в теоретичному і практичному варіантах або в їх комбінаціях.
Специфіка теоретичного варіанта – орієнтація переважно на формування первісних виробничих умінь учнів на теоретичній базі. В результаті такої гри учень осмислює теоретичні основи виробничих навичок, навчається об'єктивно оцінювати правильність виконання виробничих дій іншими учнями, їхнє вміння передбачити свої дії на основі натуральної наочності і теоретичного обґрунтування. На думку П.Підкасистого «…дидактична ділова гра – це така колективна, цілеспрямована навчальна діяльність, коли кожен учасник і команда в цілому об'єднані виконанням одного завдання і орієнтують свою поведінку на позитивний успішний результат».
Ділова гра є активною формою навчання, яка надає можливість змоделювати виробничі, професійні ситуації, аналізувати їх, виробляти оптимальні дії для розв'язання певних проблем.
Ознаки ділової гри:
- наявність проблеми, мети, завдань;
- скорочення масштабу часу;
- розподіл та розігрування ролей;
- наявність ситуації, що послідовно розв'язується;
- формування самостійних рішень учнів;
- наявність системи стимулювання;
- об'єктивність оцінки результатів гри;
- підбиття підсумків.
Ю.Бабанський розглядає дидактичну гру як «…цілісний метод стимулювання інтересу до навчання; як засіб, що збуджує інтерес до навчання».
До початку гри всі її учасники повинні бути на місцях, які позначені певними табличками. Проведення гри починається з того, що викладач повідомляє мету та завдання гри, умови, в яких вона проводиться. (до початку гри підготовлена таблиця для зазначення результатів кожного учасника групи). Гра аналізується по її завершенню.
Запропонована форма ділової гри проводиться на етапі закріплення навчального матеріалу програми розділу «Теорія бухгалтерського обліку».
Міністерство освіти та науки України
Департамент освіти, науки та молоді Миколаївської облдержадміністрації
Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти
Арбузинський професійний аграрний ліцей
Дидактична ділова гра
на уроках професійно – теоретичної підготовки з професії
«Офісний службовець (бухгалтерія)»
Підготувала
викладач професійно –
теоретичної підготовки
Димова Т.В.
Арбузинка
Дидактична ділова гра на уроках бухгалтерського обліку
Дидактична ділова гра на наочній основі – особливий варіант рольової гри в умовах класно-урочного одночасного навчання великих груп учнів. Вана може проводитися в теоретичному і практичному варіантах або в їх комбінаціях.
Специфіка теоретичного варіанта – орієнтація переважно на формування первісних виробничих умінь учнів на теоретичній базі. В результаті такої гри учень осмислює теоретичні основи виробничих навичок, навчається об'єктивно оцінювати правильність виконання виробничих дій іншими учнями, їхнє вміння передбачити свої дії на основі натуральної наочності і теоретичного обґрунтування. На думку П.Підкасистого «…дидактична ділова гра – це така колективна, цілеспрямована навчальна діяльність, коли кожен учасник і команда в цілому об'єднані виконанням одного завдання і орієнтують свою поведінку на позитивний успішний результат».
Ділова гра є активною формою навчання, яка надає можливість змоделювати виробничі, професійні ситуації, аналізувати їх, виробляти оптимальні дії для розв'язання певних проблем.
Ознаки ділової гри:
Ю.Бабанський розглядає дидактичну гру як «…цілісний метод стимулювання інтересу до навчання; як засіб, що збуджує інтерес до навчання».
До початку гри всі її учасники повинні бути на місцях, які позначені певними табличками. Проведення гри починається з того, що викладач повідомляє мету та завдання гри, умови, в яких вона проводиться. (до початку гри підготовлена таблиця для зазначення результатів кожного учасника групи). Гра аналізується по її завершенню.
Запропонована форма ділової гри проводиться на етапі закріплення навчального матеріалу програми розділу «Теорія бухгалтерського обліку».
Мета:
Навчальна:
повторити і закріпити вміння і навички учнів по теорії бухгалтерського обліку, навчитись застосовувати набуті знання при вирішенні практичних ситуацій.
Розвиваюча:
розвивати логічність і послідовність дій, орієнтуватись в практичних ситуаціях, вміння спілкуватися з колегами та грамотно і професійно висловлювати свої думки.
Виховна:
виховувати інтерес до професії, уважність, зосередженість, працездатність, старанність.
Засоби навчання: відео проектор, ПК, презентація №1, схеми і таблиці в презентації (схематичне зображення бухгалтерського балансу, реєстру господарських операцій, бухгалтерських рахунків).
Ролі, які виконуватимуть учні:
У грі відображається порядок ведення бухгалтерського обліку на уявному підприємстві. Ревізор, перевіряючи кожну ланку обліку, ставить запитання бухгалтерам:
(головний бухгалтер розповідає про будову бухгалтерського балансу і про суми, які в ньому відображені);
Сценарій гри поділений умовно на 8 ланок перевірки. На кожне питання ревізора учні (бухгалтери) дають вичерпні відповіді. Цим самим учні, які добре володіють матеріалом, його закріплюють, а учні, які мають прогалини в знаннях, - їх ліквідують.
Для перевірки знань – самостійна робота.
Гра допомагає активізувати роботу учнів, занурити їх в професію та безпосереднє виконання обов'язків, передбачених освітньо-кваліфікаційною характеристикою. Таким чином закладаються основи майбутнього професійного зростання учнів, їх фахової майстерності.
План уроку
Предмет: бухгалтерський облік
Спеціальність: «Офісний службовець (бухгалтерія)»
Викладач: Димова Т.В.
Тема уроку: Теорія бухгалтерського обліку
Мета:
Навчальна:
повторити і закріпити вміння і навички учнів по теорії бухгалтерського обліку, навчитись застосовувати набуті знання на вирішенні практичних ситуацій.
Розвиваюча:
розвивати логічність і послідовність дій, орієнтуватись в практичних ситуаціях, вміння спілкуватися з колегами та грамотно і професійно висловлювати свої думки.
Виховна:
виховувати інтерес до професії, уважність, зосередженість, працездатність, старанність.
Вид уроку: ділова гра
Тип уроку: узагальнення знань
Засоби навчання: відео проектор, ПК, презентація №1, схеми і таблиці в презентації (схематичне зображення бухгалтерського балансу, реєстру господарських операцій, бухгалтерських рахунків).
Хід уроку:
Вивчення даної теми дозволить зрозуміти організацію роботи бухгалтерії підприємства в комплексі і в розрізі окремих ділянок.
Перевірка знань вивченого матеріалу (у формі ділової гри)
Учні самостійно виконують комплексні завдання
Розгорнутий конспект уроку з предмета «Бухгалтерський облік»
Тема уроку: Теорія бухгалтерського обліку
Викладач:
Повторення і закріплення матеріалу по темі «Теорія бухгалтерського обліку» буде здійснено на прикладі сільськогосподарського підприємства «Надія». Підприємство спеціалізується на вирощуванні сільськогосподарських культур, відгодівлі тварин, переробці сільськогосподарської продукції, виконанні робіт та наданні послуг стороннім організаціям, окремим особам. Для того, щоб підприємство працювало і мало прибутки, керівник повинен досконало знати стан справ на кожному об'єкті і в будь – який момент часу. Тому на підприємствах, в організаціях і установах всі господарські засоби, джерела їх утворення, господарські процеси і фінансові результати підлягають обліку. Веденням бухгалтерського обліку займаються бухгалтери.
В бухгалтерії підприємства «Надія» працюють:
- головний бухгалтер,
- касир,
- бухгалтери – обліковці.
Завдяки бухгалтерському обліку є можливим спостереження за роботою підприємства в будь – який період часу. І не тільки спостерігати, а й контролювати роботу підприємства.
Зауваження:
Всі дані, якими ми будемо оперувати – умовні (надумані). Їх не можна застосовувати до діючих підприємств.
Ревізор:
Головний бухгалтер:
Баланс – це двостороння таблиця. Ліва частина – актив, відображає джерела утворення засобів і цільове призначення.
Баланс
АКТИВ |
Сума, грн.. |
ПАСИВ |
Сума, грн. |
Основні засоби |
55500 |
Знос основних засобів |
44000 |
Виробничі запаси |
800000 |
Статутний капітал |
846700 |
Виробництво |
15000 |
Розрахунки з постачальниками |
20500 |
Каса |
230 |
Розрахунки за податками |
2300 |
Рахунки в банку |
56000 |
Розрахунки з оплати праці |
13050 |
БАЛАНС |
926730 |
БАЛАНС |
926730 |
Ревізор:
Викладач:
Бухгалтер 1:
Викладач:
Бухгалтер 2:
Наприклад:
Активний рахунок № 30 «Каса»
Залишок (сальдо) на кінець звітного періоду = сальдо початкове по дебету + оборот по дебету – оборот по кредиту
Пасивний рахунок № 66 «Розрахунки з оплати праці»
Залишок початковий відображається по кредиту, по кредиту відображається нарахування заробітної плати, по дебету – виплата. Залишок (сальдо) на кінець звітного періоду = сальдо початкове по кредиту + оборот по кредиту – оборот по дебету.
Викладач:
Бухгалтер 3:
Бухгалтер 4:
Ревізор:
«Каса»
«Розрахунки з оплати праці»
(ПОРІВНЮЄ)
Баланс
підприємства «Надія»
станом на 1 березня поточного року
АКТИВ |
Сума, грн. |
ПАСИВ |
Сума, грн. |
Основні засоби |
55500 |
Знос основних засобів |
44000 |
Виробничі запаси |
800000 |
Статутний капітал |
846700 |
Виробництво |
15000 |
Розрахунки з постачальниками |
20500 |
Каса |
230 |
Розрахунки за податками |
2300 |
Рахунки в банку |
56000 |
Розрахунки з оплати праці |
13050 |
БАЛАНС |
926730 |
БАЛАНС |
926730 |
Дт 30 «Каса» Кт |
Дт 66 «Розрахунки з оплати праці» Кт |
||
С- до на 01.03 230 - 00 |
|
|
С- до на 01.03 13050-00 |
|
|
Ревізор:
Головний бухгалтер:
Викладач:
Бухгалтер 5:
Головний бухгалтер:
Викладач:
Бухгалтер 1:
Реєстр
господарських операцій СП «Надія»
за березень місяць поточного року
№ з/п |
Зміст господарських операцій |
Дебет |
Кредит |
Сума, грн. |
1 |
Надійшли кошти в касу з поточного рахунку в банку |
301 |
311 |
3000-00 |
2 |
З каси виплачена заробітна плата |
661 |
301 |
2000-00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Викладач:
Головний бухгалтер:
- взаємопов'язані подвійні зміни у складі засобів та їх джерелах у процесі діяльності підприємства зумовлюють необхідність відображення господарських операцій на рахунок способом подвійного запису, суть якого полягає в тому, що господарську операцію в одній і тій самій сумі записують двічі:
- по дебету одного рахунку і по кредиту іншого.
Ревізор:
(звертається: до схеми «Реєстр господарських операцій», до господарських операцій 1 і 2; зіставляє їх із записами на бухгалтерських рахунках (схема рахунків «Каса» і «Рахунки в банках»)
Дт 30 «Каса» Кт |
Дт 66 «Розрахунки з оплати праці» Кт |
||
С- до на 01.03
|
2)2000 - 00 |
2)2000 - 00 |
С- до на 01.03 13050-00 |
|
|
Дт 31 «Поточний рахунок в банку» Кт |
|
С- до на 01.03 56000 - 00 |
|
|
Ревізор:
і на кредит рахунку 311 «Рахунки в банку» - 3000 грн.
Записи господарських операцій на рахунки бухгалтерського обліку виконано вірно, але під час перевірки первинних документів я виявила помилку.
Головний бухгалтер:
Бухгалтер 5:
Викладач:
Бухгалтер 4
Викладач:
Бухгалтер 2:
Викладач:
Бухгалтер 3:
Ревізор:
Викладач:
Самостійна робота.
Тема: Теорія бухгалтерського обліку
Завдання 1
Послідовність виконання:
Умова для виконання
Залишки по рахунках
На 28.02.п.р.
Шифр рахунку |
Назва рахунку |
Сума, грн. |
|
Дебет |
Кредит |
||
103 |
Будівлі та споруди |
50000 |
|
104 |
Машини та обладнання |
10800 |
|
131 |
Знос основних засобів |
|
2000 |
201 |
Сировина і матеріали |
1770 |
|
207 |
Запасні частини |
520 |
|
22 |
Малоцінні та швидкозношувані предмети |
100 |
|
301 |
Каса в національній валюті |
110 |
|
311 |
Поточний рахунок в банку в національній валюті |
33000 |
|
163 |
Інша дебіторська заборгованість |
1000 |
|
40 |
Статутний капітал |
|
75700 |
42 |
Додатковий капітал |
|
2000 |
501 |
Довгострокові кредити банків у національній валюті |
|
15000 |
643 |
Розрахунки за податками та платежами |
|
1450 |
66 |
Розрахунки з оплати праці |
|
1150 |
Журнал реєстрації господарських операцій
СП «Старт»
за березень п.р.
№ оп. |
Дата |
Первинний документ |
Зміст господарської операції |
Сума, грн. |
1 |
03.03 |
Платіжне доручення |
Перераховано аванс з поточного рахунку під поставку сировини (цукор) Лановецькому цукровому заводу |
1000-00 |
2 |
03.03 |
Податкова накладна |
Нараховане податкове зобов'язання |
200-00 |
3 |
04.03 |
Рахунок-фактура, податкова накладна |
Оприбутковано на склад цукор від Лановецького цукрового заводу |
600-00 |
4 |
04.04 |
ВКО |
Видано кошти з каси у підзвіт технологу Кравченку К.О. на витрати по відрядженню до м. Київ |
400-00 |
5 |
05.03 |
ПКО, виписка банку |
Отримано готівку з банку на господарські потреби |
1550-00 |
6 |
07.04 |
ВКО |
Видано з каси начальнику цеху Клименко К.О. безпроцентну позику на індивідуальне житлове будівництво |
2000-00 |
7 |
08.03 |
Платіжне доручення |
Перераховано кошти з поточного рахунку в погашення заборгованості перед постачальником |
500-00 |
8 |
10.03 |
Рахунок – фактура, податкова накладна |
Оприбутковано сировину від постачальника СП «Обрій» |
1200-00 |
Література
Носаченко І.М. Диференційований підхід до навчання учнів за допомогою ігрових методів: Наук.-метод. збірник /відповідальний редактор Ничкало Н.Г. – К: НДІ педагогіки, 1992./
Підкасистий П.І. Педагогіка: підручник, М:2006
Грабова Н.М. Теорія бухгалтерського обліку: навч. посібник – К: А.С.К., 2002
Бутинець Ф.Ф. Бухгалтерський фінансовий облік: підручник – Житомир: ЖІТІ. 2001
Грабова Н.М., Кривоносов Ю.Г. Облік основних господарськиї операцій в бухгалтерських проводках: навч. посібник – К:А.С.К., 2001
Шваб Л.І. Економіка підприємства. Навчальний посібник. – К.:Каравела,2006