Урок - гра з економіки для 11-го класу на тему "Ринкова рівновага"

Про матеріал

Як показує досвід практичної реалізації програми з економіки, успішність її засвоєння набагато підвищується при використанні в процесі навчання ділових ігор. Гра як колективна форма роботи створює в класі атмосферу здорової конкуренції (оскільки часто проводиться в формі змагання), взаємодопомоги та індивідуалізації навчальних знань. Основою для навчання при цьому є не лише запам'ятовування учнями навчального матеріалу, а їхня безпосередня участь в процесі засвоєння і практичного його використання. Тому учень виступає не тільки об'єктом, а й суб'єктом навчально-виховного процесу. Елементи даного уроку пропоную використовувати при вивченні теми «Ринкова рівновага»

Перегляд файлу

                                                       (урок – гра)

 

Мета: сформувати в учнів поняття про сутність ринкової рівноваги,

 виявити вплив зміни попиту і пропозиції на ринкові ціни.

 

1. Гра «Біржа»

Одна з кращих моделей ринкової рівноваги є гра «Біржа», розроблена в США,

Клас ділиться на дві команди – «Продавці» і «Покупці». Кожному учаснику дістаються картки з завданням.

 

Картка продавця

 

Вам необхідно продати нафту по ціні не нижче ніж

10 грн.

 

Картка покупця

 

Вам необхідно купити нафту по ціні не вище ніж

10 грн.

 

Кількість карток -  відповідно до закону попиту і пропозиції.

 

Таблиця

Ціна пропозиції

Кількість карток

Ціна попиту

Кількість карток

Не нижче 10

2

Не вище 10

10

Не нижче 20

4

Не вище 20

8

Не нижче 30

6

Не вище 30

6

Не нижче 40

8

Не вище 40

4

Не нижче 50

10

Не вище 50

2

 

В ході торгів «Продавці» і «Покупці» повинні знайти один одного, домовиться про ціну, укласти угоду, не порушуючи завдання.  Вчитель перевіряє угоди і реєструє їх на дошці.                                                                                  

Можна провести 2 – 3 тури, в  ході яких визначаються переможці і узагальнюється досвід їхнього успіху:

• активна реклама («Реклама – двигун торгівлі»);

• більша кількість угод («Краще більше угод з меншим прибутком»);

• психологічна стійкість («Краще не укладати угоди, чим здійснити нерозумну угоду»).      

                                                          Таблиця

Ціна угоди

Кількість угод

10

11

20

1111111

30

11111111111111

40

1111

50

11

 

Після нагороди окремих переможців і команди, яка перемогла необхідно провести теоретичний аналіз ситуації рівноваги.

 

2. Поняття рівноваги

Графічний аналіз гри показує:

Перетин графіків попиту і пропозиції визначає точку рівноваги з координатами (30, 6), тобто з рівноважною ціною 30 грн. і рівноважною кількістю 6 угод. Підсумки підтверджуються таблицею угод (найбільша кількість угод по ціні 30 грн.)

Рівновага – це співпадання інтересів продавця і покупця.

Рівноважна ціна -  ціна, за якої величина пропозиції товарів на

  ринку дорівнює величині попиту на них.

Рівноважна кількість – кількість угод по рівноважній ціні.

Графіки попиту і пропозиції відображають математичну залежність. Математичний аналіз дозволяє знайти величину рівноваги через рівняння.

Наприклад, рівняння попиту в грі:  Qпопиту = +12 – 0,2 Р, а пропозиції

 Qпропозиції  = - 0 + 0,2 Р.

В умовах рівноваги: QD  =   QS , отже  + 12 – 0,2 Р = - 0 + 0,2 Р, 12 = 0,4,  Р = 30, Q = 6.

Таким чином, математичний аналіз підтвердив графічний.

Проте в реальному житті рівноважну ціну доводиться шукати методом підбору, тому що наперед ніхто не може точно визначити рівняння попиту і пропозиції.

Пошук найбільш вигідної ціни – проблема для продавця.

 

  1. Гра «Ресторан»

 

Гра моделює ситуацію пошуку рівноважної ціни і максимізує прибуток при різних рівноважних кількостях.

Клас ділиться на команди по 4 – 6 чоловік. Кожна команда веде ресторанний бізнес, регулюючи ціну на сніданки.

Умови наступні:

  • собівартість сніданку – 50 грн.;
  • затрати на зарплату 1 робітника – 50 грн.;
  • ціни на сніданок можуть змінюватися від 60 грн. до 300 грн.

 

Динаміка попиту наступна:

Таблиця

Q

60

80

100

120

140

160

180

200

220

240

260

300

P

120

110

100

90

80

70

60

50

40

30

20

0

 

При цьому учні не знають значення Q. Вони вимушені підшукувати ціну.

Після вибору цін кожною командою вчитель оголошує кожній команді Q – кількість проданих сніданків, і команда веде підрахунки свого прибутку в таблиці.

Таблиця

 

1-й тур

2-й тур

разом

Р (ціна)

100

110

 

Q (кількість)

100

80

 

Виручка (Р· Q)

10 000

8 800

 

Витрати на зарплату

(50  ·Х (кількість працівників)

50 · 4 = 200

50 · 4 = 200

 

Витрати на собівартість (50 · Q)

100 · 50 = 500

80 · 50 = 400

 

Прибуток = виручка – витрати

(Р · Q) – ((50 · Q) + (50· Q))

10 000 – 700 =

= 9 300 грн.

8 800 – 600 =

= 8 200 грн.

9 300 + 8 200=

= 17 500 грн.

 

Наприклад, тур №1 дав прибуток 9 300 грн.. Команда оголошує іншу ціну в турі №2 і одержує інший прибуток.

Після декількох турів виграє команда, яка набрала найбільший загальний прибуток.

В ході гри вчитель веде загальне табло на дошці.

 

Таблиця

 

Тур №1

Тур №2

Тур №3

Разом

Команда А

9 300

8 200

12 000

29 500

Команда Б

 

 

 

 

Команда В

 

 

 

 

 

На завершення можна підбити підсумки, визначивши найвигіднішу ціну в якості завершального завдання можна запропонувати учням записати рівняння попиту на сніданки на основі одержаних даних і побудувати графік.

Рівняння попиту легко знайти за будь-якими двома координатами.

Наприклад:

  • візьмемо точки А (220, 40) і В (100, 100);
  • підставимо в рівняння попиту загального вигляду  QD  = bk · P і складемо систему:

                                                               40 = b – 220 · k

                                                               100 = b – 100 · k;

  • в ході розв’язку знаходимо значення  b і k ;
  • рівняння, яке ми шукали має вигляд  Q = 150 – 05 · P

 

 

docx
Додано
13 січня 2018
Переглядів
1110
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку