Дидактична технологія
«Музичний портрет»
Дидактична технологія «Музичний портрет» використовується на уроках української літератури. Застосовується при вивченні будь-якого художнього твору. Метою запропонованої технології «Музичний портрет» є можливість урізноманітнити навчальний процес, полегшити підготовку вчителя до уроку, зацікавити учнів літературою, навчити їх любити і розуміти музику.
Дидактична технологія
«Музичний портрет»
Одним із завдань реформування освіти в Україні є формування освіченої, творчої особистості. Це вимагає розроблення і наукового обґрунтування змісту і методики організації навчально-виховного процесу, що не залишає байдужими вчителів-філологів. Концепція нової української школи спонукає вчителів до пошуків нових технологій та прийомів у своїй роботі: «Щоб навчати по-новому, вчитель повинен отримати свободу дій – обирати навчальні матеріали, імпровізувати та експериментувати.
Цю свободу дає Концепція «Нова українська школа».
Мета вчителя не просто дати учням знання, а й залучити їх до роботи на уроці, зробити активними учасниками навчально-виховного процесу.
Тому увага зосереджується на пошуку такої технології навчання, яка б забезпечувала всебічний розвиток особистості школяра, сприяла б його самовираженню.
Головним завданням технології-знахідки є розвиток пізнавальних здібностей кожної дитини, їх максимальний вияв, збагачення індивідуального (суб'єктивного) досвіду.
Технологія «Музичний портрет» використовується на уроках української літератури, застосовується при вивченні будь-якого художнього твору українських письменників. Так , коли вивчаються портрети, характери персонажів, підбирається музичний твір (бажано класичної музики), який би передавав (на думку учня) чи то портрет, чи то характер, чи то емоційний стан героя. Іншими словами, «музичний портрет» передбачає визначення за музичним твором характеру героя. Вивчаючи поетичні твори, «музичний портрет» використовується, щоб передати емоційний стан ліричного героя, настрій поезії за допомогою музичного фрагмента.
Цю технологію можна застосовувати як перед знайомством з героями твору, наприклад, описати за музичною композицією, яким ви уявляєте майбутнього персонажа, так і після вивчення характеру, портрету героя можна підбирати музику, яка б відповідала даному образу.
Із запропонованих вчителем музичних композицій учень вибирає той варіант , який, на його думку, найкраще відображає характер персонажа. Але учень і самостійно має право підібрати свій «музичний портрет» для героя. «Музичний портрет» застосовується на уроках літератури в середніх і в старших класах.
Так при вивченні у 5 класі твору В. Симоненка «Цар Плаксій і Лоскотон» для характеристики головних персонажів, Плаксія і Лоскотона, я підібрала уривки музичних композицій з творів «Тарас Бульба» та «Токката» українського композитора М. Лисенка. Образ царя Плаксія, його «музичний портрет», на мою думку, передає початок твору М. Лисенка «Тарас Бульба» (грізний, залякуючий), а «музичний портрет» Лоскотона – твір «Токката» (веселий, хочеться радіти).
У 10 класі, коли вивчається новела М.Коцюбинського «Intermezzo», підбираю «музичні портрети» для характеристики емоційного стану героя на початку твору, перебування на лоні природи (його приїзд на природу) , при зустрічі героя з людиною (в кінці твору). Для цих моментів підібрала такі музичні композиції: Г. Ф. Гендель. Сарабанда, І. Штраус. Вальс «На прекрасном голубом Дунае», Людвіг ван Бетховен «К Элизе».
Ця технологія виховує не тільки літературні уміння, а й прищеплює любов до музики, до її розуміння. А, як відомо, людина , яка розуміє і любить музику, завжди буде духовно багатою.
Пропоную фрагменти уроків з використанням технології «музичний портрет».
2. Фрагмент уроку з української літератури, 5 клас
Тема: В. Симоненко “Цар Плаксій та Лоскотон”. Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотна (песимістична й оптимістична). Мета: охарактеризувати дійових осіб казки, їх спосіб життя, навчити простежувати різні способи життя і поведінки дійових осіб, проводити аналогії з сучасним життям; пояснювати відмінність прозової і віршованої мови; розвивати творче мислення п’ятикласників; виховувати оптимістичне ставлення до життя, любов до музики.
Обладнання: учнівські ілюстрації до казки, скринька запитань, роздатковий матеріал, картки для групової роботи, порівняльна характеристика Плаксія та Лоскотона, квітка з теорії літератури, зображення Плаксія та Лоскотона, запис музичних композицій українського композитора Миколи Лисенка «Тарас Бульба», «Токката».
Міжпредметні зв’язки: українська мова, музичне мистецтво.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І Організація класу
ІІ Перевірка домашнього завдання
ІІІ Змістовно-пошуковий етап
Аналіз казки “Цар Плаксій та Лоскотон”
Порівняльна характеристика Плаксія та Лоскотона.
- Який спосіб життя вели головні персонажі казки?
- Які вчинки притаманні героям твору?
Проілюструйте образи головних героїв за допомогою «музичного портрету» (учням пропонується два фрагмента музичних композицій українського композитора Миколи Лисенка «Тарас Бульба», «Токката») (додаток №2)
Поясніть свої судження.
V Системно-узагальнюючий етап
VІ Закріплення вивченого
VІІ Підсумок уроку
VIIІ Домашнє завдання
3. Фрагмент уроку з української літератури, 10 клас
Тема уроку: ВІД РЕАЛІЗМУ — ДО ІМПРЕСІОНІЗМУ. ЕВОЛЮЦІЯ ХУДОЖНЬОЇ СВІДОМОСТІ
М.КОЦЮБИНСЬКОГО. ПСИХОЛОГІЧНА НОВЕЛА «INTERMEZZO». АВТОБІОГРАФІЧНА ОСНОВА, СИМВОЛІЧНІ ОБРАЗИ, ОБРАЗОТВОРЧІ ЗАСОБИ.
Мета: допомогти учням усвідомити еволюцію творчості письменника від стилю розповідного реалістичного до метафоричного, імпресіоністичного; дати поняття про імпресіонізм у літературі й образотворчому мистецтві, про психологічну новелу; визначити проблематику новели, особливості її композиції, розкрити символічні образи й образотворчі засоби; розвивати образне мислення, уміння сприймати художній текст у його єдності з життям, виховувати любов до музики.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: таблиці «Intermezzo», «Новела», картини художників-імпресіоністів, запис музичних фрагментів: Г. Ф. Гендель. Сарабанда., І. Штраус. Вальс «На прекрасном голубом Дунае», Людвіг ван Бетховен «К Элизе»
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотиваційний етап
ІІІ. Оголошення теми уроку, цілевизначення
IV. Опрацювання навчального матеріалу
Робота над новелою «Intermezzo»
Аналіз системи образів твору та образотворчих засобів
Робота з текстом
Проілюструйте образ героя-інтелігента за допомогою технології «музичний портрет» (учням пропонується три музичних фрагмента: Г. Ф. Гендель. Сарабанда., І.Штраус. Вальс «На прекрасном голубом Дунае», Людвіг ван Бетховен «К Элизе»)
Якому музичному фрагменту відповідає, на вашу думку, душевний стан героя (див. додаток №1):
Поясніть свої судження, підтвердіть думки цитатами з твору.
V. Підсумок
VІ. Домашнє завдання