1
Добірка
графічних диктантів
Підготувала
Байміструк Алла Миколаївна
графічних диктантів
Графічні диктанти – це фундамент розвитку просторових уявлень школярів.
Для того, щоб діти успішно навчалися в початкових
класах, для розуміння і засвоєння навчального матеріалу у школярів вже повинні бути сформовані такі поняття і уявлення:
Досвід доводить, що в перший клас приходять діти з слаборозвиненою увагою, що призводить до неуважності на уроці, недотримання дисципліни, не вміння працювати за правилами. Тому для розвитку пізнавальних інтересів та розвитку просторової уяви я використовую методику «Графічні диктанти», яку розробив Д. Б. Ельконін. Цю методику шкільні психологи використовують для виявлення вміння учнів уважно слухати і точно виконувати найпростіші вказівки вчителя, Точно зображувати на папері напрямок ліній, самостійно діяти за завданням вчителя.
Завдання, що будуть подані у цій роботі, я проводжу на уроках математики, починаючи з другого місяця навчання у школі. Частіше всього на виконання графічного диктанту відводжу перші 3-5 хвилин уроку. Завдання проводжу від простого до складнішого із зростанням складності.
Перед уроком кожному учневі проставлено точку в зошитах (в лівому верхньому кутку). Проводжу пояснення:
«Зараз ми з вами будемо малювати орнамент. Потрібно намагатися, щоб він вийшов гарно і охайно. Для цього потрібно уважно слухати вчителя і чітко виконувати завдання – я буду говорити, на скільки клітинок і в як
сторону ви повинні провести лінію. Проводьте тільки ті лінії, які я кажу. Коли проведете, чекайте, поки я не скажу, як проводити наступну. Наступна лінія починається там, де закінчилась попередня, не відриваючи олівець від паперу.» На початкових етапах показую всі вправи на розкресленій дошці. Обов’язково нагадую дітям напрямки:
вправо - вліво -
вгору - вниз -
Після попереднього пояснення учні малюють орнамент під диктовку.
«Увага, малюємо лінію:
одна клітинка вниз; не відриваючи олівець проведіть одну клітинку вправо; одна клітинка вгору; одна клітинка вправо; одна клітинка вниз; одна клітинка вправо; одна клітинка вгору; одна клітинка вправо; одна клітинка вниз. Подивіться уважно на наш орнамент і продовжить малювати самостійно»
Дітям пропоную пофантазувати і розповісти, що вони побачили в тому чи іншому малюнку.
Наступним кроком у розвитку просторових уявлень, починаючи з 2 класу, є малювання замкнутих фігур під диктовку, а потім поряд самостійно намалювати таку ж. Учень диктує собі сам напрямок і клітинки.
Це можуть бути такі фігури та орнаменти:
Орнамент 1
5 клітинок вправо; 2 клітинки вниз; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вниз; 2 клітинки вправо; 2 клітинки вниз; 5 клітинок вліво; 2 клітинки вгору; 2 клітинки вправо; 1 клітинка вверх; 2 клітинки вліво; 2 клітинки вгору.
Орнамент 2
4 клітинки вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 3 клітинки вправо; 3 клітинки вниз; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вниз; 2 клітинки вправо; 1 клітинка вниз; 3 клітинки вліво; 1 клітинка вверх; 3 клітинки вліво; 1 клітинка вниз; 2 клітинки вліво; 5 клітинок вверх.
Орнамент 3
1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 2 клітинки вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 2 клітинки вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 5 клітинок вниз; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вверх; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вверх; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 5 клітинок вверх.
Наступним кроком – є графічний диктант з творчим завданням - у 2 - 3 класах:
На наступному етапі вчитель пропонує намалювати фігури, які є повернутими на , та від зразка. Діти під диктовку малюють фігуру, потім вчитель говорить: «Уявіть, що подув сильний вітер і ваша фігура впала набік. Намалюйте фігуру, що лежить на «правому бочку» або на «голові» або на «лівому бочку». На початковому етапі можна запропонувати повернути зошит і подивитися, як буде виглядати фігура, якщо вона:
«лежить на боку»
«стоїть на голові»,
а потім намалювати її в зошиті. На наступних уроках бажано вже зошит не перевертати, а виконати завдання за уявою. Це складний вид вправ, але він сприяє розвитку просторових уявлень та уваги як ніякий інший. Через деякий час учні навчаться малювати фігури, перевернувши їх у потрібному напрямку.
Коли діти навчаться досконало виконувати графічні диктанти простіших видів в 3-4-х класах можна вводити поняття:
правий верхній куток;
правий нижній куток;
лівий верхній куток;
лівий нижній куток.
Вводячи ці поняття в графічний диктант ми урізноманітнюємо завдання, що сприяє розвитку просторових уявлень, фантазії учнів. Спочатку такі диктанти доцільно проводити разом з дітьми на розлінованій в клітинку дошці.
Тренувальні вправи
Вправа №1
Від точки в клітинці проведіть лінію в правий нижній куточок; потім в правий верхній куточок наступної клітинки; знову в правий нижній куточок і в наступний правий верхній куточок. Продовжить орнамент до кінця рядочка.
Вправа №2
Від точки в клітинці, що розміщена в лівому верхньому куточку проведіть одну лінію в правий нижній куточок; 1 клітинка в правий верхній куточок; 1 клітинка в правий нижній куточок; 1 клітинка в правий верхній куточок і т. д. На останній клітинці: 1 клітинка вниз; 1 клітинка в лівий верхній куточок; 1 клітинка в лівий нижній куточок і т. д. до першої клітинки.
Потім поступово переходите на самостійну роботу під диктовку вчителя. Перед кожним диктантом нагадувати дітям напрямок.
У четвертих класах графічний диктант урізноманітнить урок математики під час вивчення теми «Площа» та «Знаходження дробу від числа». На цих уроках діти шукають площу квадрата чи прямокутника. Ця одноманітна робота з уроку в урок набридає, а запропонована вправа приваблює і зацікавлює учнів.
Методика виконання цієї роботи така:
1. Графічний диктант:накресліть фігуру під мою диктовку, починаючи з крапочки.
2. Знайдіть площу отриманої фігури.
Слід пам’ятати, що чотири клітинки становлять 1 см квадратний. Отже, потрібно добирати таке графічне зображення, щоб кількість клітинок, яку воно займає, ділилося б на 4 без остачі.
3. Заштрихуйте 2/3 отриманої фігури і знайдіть площу заштрихованої фігури.
4. Площа отриманої фігури становить 3/7 площі невідомої фігури. Знайдіть площу невідомої фігури.
Графічний диктант «Веселий котик»
Загадка: Пухнастий клубочок
під столом вуркоче. (Кіт)
1 клітинка вправо; 2 клітинки вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 2 клітинки вниз; 1 клітинка вправо; 2 клітинки вниз; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вниз; 3 клітинки вправо; 5 клітинок вверх; 1 клітинка вправо; 6 клітинок вниз; 1 клітинка вправо; 3 клітинки вниз; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 3 клітинки вліво; 2 клітинки вниз; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вліво; 3 клітинки вверх; 2 клітинки вліво; 2 клітинки вверх.
Домалювати очі, ніс, вуса.
Графічний диктант «Коза – Дереза»
Загадка:Я пасуся на лужку
В хутряному кожушку.
Гострі ріжки бе-бе-бе,
Налякаю я тебе.
Коза)
2 клітинки вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 3 клітинки вверх; 4 клітинки вправо; 3 клітинки вниз; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 2 клітинки вліво; 3 клітинки вниз; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 3 клітинки вниз; 3 клітинки вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 4 клітинки вниз; 1 клітинка вправо; 4 клітинки вниз; 1 клітинка вліво; 3 клітинки вверх; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вверх; 3 клітинки вліво; 4 клітинки вниз; 1 клітинка вліво; 9 клітинок вверх; 1 клітинка вліво; 2 клітинки вниз; 1 клітинка вліво; 4 клітинки вверх. Домалювати око, ріжки, копита.
Графічний диктант «Песик »
Загадка:Вушка, хвостик, мокрий ніс.
Хто нам кісточку приніс? (Собака)
2 клітинки вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вліво;
1 клітинка вверх; 2 клітинки вправо; 2 клітинки вниз; 2 клітинки вправо; 2 клітинки вверх; 2 клітинки вправо; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 4 клітинки вниз; 4 клітинки вправо; 2 клітинки вверх; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 2 клітинки вверх; 3 клітинки вправо; 4 клітинки вниз; 1 клітинка вправо; 3 клітинки вниз; 2 клітинка вліво; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 4 клітинки вліво; 2 клітинки вниз; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вліво; 3 клітинки вверх; 2 клітинки вліво.
Гра «Дзеркало»(3 клас)
Графічний диктант «Верблюд»
Загадка: Крізь пустелю навпростець
Йдуть-бредуть неквапом
Схожі, ніби близнюки,
Дві гори налапах. (Верблюд)
1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 2 клітинки вправо; 4 клітинки вниз; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо; 2 клітинки вниз; 1 клітинка вліво; 3 клітинки вниз; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 2 клітинки вверх; 3 клітинки вліво; 3 клітинки вниз; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 3 клітинки вверх; 2 клітинки вліво; 4 клітинки вверх; 1 клітинка вліво.
Гра «Дзеркало» (3клас). Знайти площу (4 клас)
Графічний диктант «Гусочка»
Загадка: Летіло як міх, упало як сніг,
лопатами ходить, а рогом їсть. ( Гуска).
1 клітинка вверх; 3 клітинки вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 3 клітинки вниз; 3 клітинки вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 5 клітинок вниз; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 4 клітинки вверх; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вліво; 3 клітинки вверх; 3 клітинки вліво.
Гра «Дзеркало». (3клас)
Перетворити площинне зображення на об’ємне.(4клас)
Графічний диктант «Курчатко»
Загадка: Наче бісер оченята,
Хто у курочки малята?(Курчатка)
1 клітинка вправо; 1 клітинка в правий нижній куточок; 1 клітинка вниз; 1 клітинка в правий верхній куточок; 1 клітинка вправо; 1 клітинка в правий нижній куточок; 1 клітинка в правий верхній куточок; 1 клітинка вправо; 1 клітинка в лівий нижній куточок; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вниз; 1 клітинка в лівий нижній куточок; 1 клітинка вліво; 1 клітинка в лівий верхній куточок; 1 клітинка вверх; 1 клітинка в лівий нижній куточок; 1 клітинка вліво; 1 клітинка в лівий верхній куточок; 1 клітинка вверх; 1 клітинка в правий верхній куточок.
Домалюйте дзьобик і ніжки.
Гра «Дзеркало» (3 клас)
Графічний диктант «Зайчик»
Загадка: Швидкі лапки, куций хвіст,
Довгі вушка, чорний ніс,
Хліба з рук бере окрайчик
Сірий і пухнастий...(Зайчик)
1клітинка вправо; 3клітинки вверх; 1 клітинка вправо; 5 клітинок вниз; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вниз; 2 клітинки вправо; 1 клітинка вниз; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вліво; 6 клітинок вверх.
Домалювати очі, носик.
Графічний диктант «Голуб»
Загадка: Невеличкий, сніжно-білий,
Що його в небесний шир
Люди радісно пускають
Сповіщати всіх про мир
Кожний цього птаха знає,
Його назву відгадає.(Голуб )
1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 2 клітинки вправо; 2 клітинки вниз; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 5 клітинок вправо; 1 клітинка вниз; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вниз; 2 клітинки вліво;
1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вниз;
2 клітинки вліво; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо;
1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз;
2 клітинки вправо; 1 клітинка вниз; 3 клітинки вліво;
1 клітинка вверх; 1 клітинка вліво; 2 клітинки вниз;
2 клітинки вліво; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо;
1 клітинка вверх; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вверх;
1 клітинки вліво; 3 клітинки вверх; 1 клітинки вліво;
1 клітинка вверх.
Гра «Дзеркало» (3клас)
Графічний диктант «Слон»
Загадка: Здоровенний я на зріст,
Дуже довгий в мене ніс,
Весь я сірий, вайлуватий,
І не вмію я стрибати. (Слон)
1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 2 клітинки вправо; 1 клітинка вниз; 2 клітинки вправо; 1 клітин 1 1ка вниз; 4 клітинки вправо; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 2 клітинки вліво; 3 клітинки вниз; 2 клітинки вліво; 2 клітинки вверх; 2 клітинки вліво; 2 клітинки вниз; 2 клітинки вліво; 3 клітинки вверх; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вверх; 2 клітинки вліво; 2 клітинки вниз; 1 клітинка вліво; 4 клітинки вверх.
Графічний диктант «Крокодил»
Загадка: Величезний цей хижак
На людей наводить жах.
Проживає в річці Ніл
Небезпечний … (Крокодил)
1клітинка вверх; 3 клітинки вправо; 1клітинка вверх; 2 клітинки вправо; 1 клітинка вверх;
3клітинки вправо; 1клітинка вверх; 6 клітинок вправо; 1 клітинка вниз; 2 клітинки вправо;
1 клітинка вниз; 2 клітинки вправо; 1 клітинка вниз; 6 клітинок вправо; 1 клітинка вниз; 7 клітинок вліво; 2 клітинки вниз; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1клітинка вверх; 8 клітинок вліво; 2 клітинки вниз; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 7 клітинок вліво. Домалювати око й зуб.
Графічний диктант «Білочка»
Загадка:У лісі живе,
Горішки гризе,
Грибочки збирає,
На зиму складає.( Білочка)
1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 3 клітинки вверх; 1 клітинка вправо; 7 клітинок вниз; 1 клітинка вправо; 2 клітинки вниз; 1 клітинка вправо; 3 клітинки вверх; 1 клітинка вліво; 3 клітинки вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 4 клітинки вниз; 1 клітинка вправо; 3 клітинки вниз; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вниз; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вниз; 4 клітинки вліво; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 2 клітинки вверх; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 2 клітинки вверх; 2 клітинки вправо; 1 клітинка верх; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вверх. Домалювати око.
Графічний диктант «Олень»
Загадка: На голові його корона з гілля,
Копитця топчуть буйне зілля.
На спинці плямки білі, наче день,
Звірятко звати це ...(Олень)
1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 2 клітинки вліво; 2 клітинки вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 3 клітинки вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 2 клітинки вниз; 2 клітинки вліво; 4 клітинки вниз; 4 клітинки вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 3 клітинки вниз; 1 клітинка вправо; 3 клітинки вниз; 1 клітинка вліво; 2 клітинки вверх; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вверх; 4 клітинки вліво; 1 клітинка вниз; 2 клітинки вправо; 1 клітинка вниз; 3 клітинки вліво; 6 клітинок вверх; 1 клітинка вліво.
Гра « Дзеркало»(3клас).
Перетворення площинного зображення на об’ємне(4 клас)
Графічний диктант «Лисичка»
Загадка: На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м'ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене…(Лисиця)
1 клітинка вправо; 1 клітинка в правий верхній куток; 1 клітинка вниз; 3 клітинки вправо; 1 клітинка в правий верхній куток; 3 клітинки вправо; 1 клітинка в лівий нижній куток; 3 клітинки вліво; 2 клітинки вниз; 1 клітинка в лівий верхній куток; 1 клітинка вліво; 1 клітинка в лівий нижній куток; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вліво; 1 клітинка в лівий верхній куток.
Гра «Маленький – великий»(3клас)
Графічний диктант «Рибка»
Загадка: У воді я живу,
без води я пропаду. (Рибка)
3 клітинки в правий верхній куток; 1 клітинка вправо; 3 клітинки в правий верхній куток; 3 клітинки вниз; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 2 клітинки в правий верхній куточок; 6 клітинок вниз; 2 клітинки в лівий верхній куточок; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 1 клітинка в нижній лівий куточок; 2 клітинки вниз; 2 клітинки в верхній лівий куточок; 2 клітинки вліво; 3 клітинки в верхній лівий куточок.
Графічний диктант «Жабка»
Загадка: Вона живе в болоті,
зелена, як трава.
І цілий день нам чути
з болота «ква – ква – ква»(Жаба)
1клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 3 клітинки вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 1 клітинка в правий нижній куточок; 1 клітинка в лівий нижній куточок; 1 клітинка вліво; 1 клітинка в правий нижній куточок; 2 клітинки вниз; 1 клітинка вправо; 1 клітинка в лівий нижній куточок; 1 клітинка в лівий верхній куточок; 3 клітинки вліво; 1 клітинка в лівий нижній куточок; 1 клітинка в лівий верхній куточок; 1 клітинка вправо; 2 клітинки вверх; 1 клітинка в правий верхній куточок; 1 клітинка вліво; 1 клітинка в лівий верхній куточок; 1 клітинка в правий верхній куточок; 1 клітинка вверх.
Домалюйте очі та рот.
Графічний диктант «Равлик»
Загадка: Що це за будинок
Ходить без доріжки,
Схожий він на колобок,
А під дахом ріжки? (Равлик)
1 клітинка в правий верхній куточок;
1 клітинка в правий нижній куточок; 3 клітинки вверх; 3 клітинки вправо; 4 клітинки вниз;
4 клітинки вліво; 1 клітинка в лівий верхній куточок.
Домалювати ріжки, око, мушлю. Якими лініями ви їх зобразили?
Гра «Маленький – великий» (3 клас
Графічний диктант «Сова»
Загадка: Уночі гуляю, а вдень спочиваю.
Маю круглі очі, бачу серед ночі(Сова)
1 клітинка в правий верхній куточок;
1 клітинка вверх; 1 клітинка в правий нижній куточок; 1 клітинка вправо; 1 клітинка в правий верхній куточок; 1 клітинка вниз; 1 клітинка в правий нижній куточок; 1 клітинка вниз;
1 клітинка в лівий нижній куточок; 1 клітинка вліво; 1 клітинка в правий нижній куточок;
2 клітинки вниз; 3 клітинки вліво; 2 клітинки вверх; 1 клітинка в правий верхній куточок;
1 клітинка вліво; 1 клітинки в лівий верхній куточок; 1 клітинка вверх.
Домалювати очі, дзьоб, крила. Які геометричні фігури використали?
Графічний диктант « Дельфін »
Загадка: У м'яч грає, веселиться
І в воді завжди пустує.
Плаває він, і пірнає,
І завжди людей рятує.(Дельфін)
1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 2 клітинки вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо;
1 клітинка вверх; 4 клітинки вправо; 1 клітинка вниз; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вниз; 2 клітинки вліво;
1 клітинка вниз; 2 клітинки вправо; 1 клітинка вниз;
2 клітинки вправо; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо;
1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх;
1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 2 клітинки вправо;
1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вниз;
1 клітинка вліво; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо;
1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз;
2 клітинки вліво; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вліво;
1 клітинка вверх; 3 клітинки вліво; 1 клітинка вверх;
3 клітинки вліво; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо;
1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вверх;
2 клітинки вліво; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво;
1клітинка вверх; 4клітинки вліво.
Обчисли площу (4 клас)
В фігурі 56 клітинок Знайти і
заштрихувати 1/7 дельфінчика. ; 2*4=8 клітинок.
Графічний диктант «Страус»
Загадка: Птах, а не літає (Страус)
1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 4 клітинки вниз; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 3 клітинки вниз; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 2 клітинки вверх; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вверх; 2 клітинки вліво; 3 клітинки вверх; 1 клітинка вліво.
Домалювати око.
Графічний диктант «Кенгуру»
Загадка: У Австралії, дитино,
чудернацька є тварина,
і куди б не йшла гуляти —
з нею в сумочці малята.
(Кенгуру)
2 клітинки в правий верхній куточок;
2 клітинки вниз; 6 клітинок в правий нижній куточок; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз;
2 клітинки вправо; 1 клітинка в правий нижній куточок; 10 клітинок вліво; 2 клітинки в правий верхній куточок; 2 клітинки в лівий верхній куточок; 1 клітинка в правий верхній куточок;
2 клітинки вліво; 1 клітинка вниз; 1 клітинка в лівий верхній куточок; 1 клітинка в правив верхній куточок; 2 клітинки вверх; 1 клітинка вліво.
Гра «Дзеркало»(3 клас)
Графічний диктант « Жираф »
Загадка: Дуже довга в нього шия
І плямиста, як у змія.
Нею він через паркан
Заглядає, наче кран.(Жираф)
1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо; 2 клітинки вниз; 1 клітинка вліво; 10 клітинок вниз; 1 клітинка вліво; 4 клітинки вверх; 2 клітинки вліво; 4 клітинки вниз; 1 клітинка вліво; 7 клітинок вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 2 клітинки вправо; 7 клітинок вверх.
Обчисли площу (4 клас)
24клітинки;
Заштрихувати 2/3 жирафи цяточками.
4*4=16 клітинок
Графічний диктант «Барвінок»
Загадка: Лист зелений і міцний,
Сніг для нього не страшний,
А коли весну стрічає,
Сині очі розкриває. (Барвінок)
3 клітинки вправо; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо; 2 клітинки вниз; 1 клітинка вліво; 2 клітинки вниз; 1 клітинка вліво; 3 клітинки вниз; 1 клітинка вправо; 2 клітинки вверх; 1 клітинка вправо; 2 клітинки вверх; 1 клітинка вправо; 3 клітинки вниз; 1 клітинка вліво; 2 клітинки вниз; 2 клітинки вліво; 2 клітинки вниз; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вверх; 2 клітинки вліво; 2 клітинки вверх; 1 клітинка вліво; 3 клітинки вверх; 1 клітинка вправо; 2 клітинки вниз; 1 клітинка вправо; 2 клітинки вниз; 1 клітинка вправо; 3 клітинки вверх; 1 клітинка вліво; 2 клітинки вверх; 1 клітинка вліво; 2 клітинки вверх; 1 клітинка вправо; 2 клітинки вверх.
Серединку квітки замалюйте геометричною фігурою, у якої всі сторони рівні (квадратиком).
Графічний диктант «Яблучко»
Загадка: В нас деревина така у дворі,
Фрукт цей з дитинства дають дітворі,
Корисне, доступне та дуже смачне,
Багате залізом та поживне. (Яблуко)
1 клітинка в лівий верхній куточок;
3 клітинки вліво; 1 клітинка в нижній лівий куточок; 5 клітинок вниз; 2 клітинки в правий нижній куточок; 2 клітинки вправо; 1 клітинка в правий верхній куточок; 1 клітинка в правий нижній куточок; 2 клітинки вправо; 2 клітинки в правий верхній куточок; 5 клітинок вверх;
1 клітинка в лівий верхній куточок; 3 клітинки вліво; 1 клітинки в лівий нижній куточок.
Домалювати гілочку і листочки.
Графічний диктант «Грушка»
Загадка: Лампочка вгорі висіла,
Стала смачна, пожовтіла.
Діти лампочку зірвали,
З апетитом скуштували.
(Груша)
1 клітинка вліво; 1 клітинка в лівий нижній куточок; 1 клітинка вниз; 1 клітинка в лівий нижній куточок; 1 клітинка вниз; 2 клітинки в лівий нижній куточок; 3 клітинки вниз; 2 клітинки в правий нижній куточок; 2 клітинки вправо;
1 клітинка в правий верхній куточок; 10 клітинок вверх.
Самостійно домалювати дзеркальне зображення грушки.
Домалюйте гілочку і листочок.
Графічний диктант «Вишенька »
Загадка: Зелені сережки
На гіллі висіли,
На сонечку підсмажились
І почервоніли! (Вишня)
2 клітинки вправо; 2 клітинки в правий нижній куточок; 2 клітинки вниз; 2 клітинки в лівий нижній куточок; 2 клітинки вліво; 2 клітинки в лівий верхній куток; 2 клітинки вверх; 2 клітинки в правий верхній куточок.
- яку геометричну фігуру отримали?
Від точки відступіть десять клітинок вправо і спробуйте дзеркально зобразити таку ж фігуру. Від вишеньок проведіть гілочки і домалюйте листочки.
Графічний диктант «Кораблик»
Загадка: По водичці возить нас
Кілька чоловік за раз.
Але треба веслувати,
Щоб маршрутом керувати. (Кораблик)
3 клітинки вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо;
1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх;
4 клітинки вправо; 1 клітинка вниз; 3 клітинки вліво; 4 клітинки вниз; 3 клітинки вправо;
1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вниз; 7 клітинок вліво; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вверх.
Домалюй віконечка – ілюмінатори.
Графічний диктант «Автомобіль»
Загадка: Є великий, є малий,
З вантажами, легковий.
По дорогах поспішає,
У собі людей катає.
(Автомобіль)
Поставити ручку на крапку. Від крапки 2 вверх, 2 вправо, 2 вверх, 3 вправо, 2 вниз, 1 вправо, 1 вверх, 8 вправо,2 вниз, І вліво, 1 вниз, 1 вправо, 1 вниз, 2 вліво, 1 вверх, 2 вліво, 1 вниз, 6 вліво, 1 вверх, 2 вліво, 1 вниз, 2 вліво,1 вверх.
Самостійно домалювати колеса.
Графічний диктант «Вертоліт»
Загадка: Що за птах:
Пісень не співає, гнізда не в'є,
Людей і вантаж несе? (Вертоліт)
1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вверх; 2 клітинки вправо; 2 клітинки вверх; 1 клітинка вправо; 2 клітинка вниз; 2 клітинки вправо; 1 клітинка вниз;
2 клітинки вліво; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо;
1 клітинка вниз; 1 клітинка вправа; 1клітинка вниз;
2 клітинки вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 2 клітинки вниз;
4 клітинки вліво; 1 клітинка вниз; 3 клітинки вліво;
1 клітинка вверх; 1 клітинка вліво; 2 клітинки вверх.
Намалюйте віконце.
Якою геометричною фігурою його зобразили?
Гра «Дзеркало»(3 клас)
Графічний диктант «Вітрильник»
Загадка: Через море – океан,
В сильний шторм чи ураган
Впевнено вперед прямує,
А на ньому люд мандрує.
(Вітрильник)
6 клітинок вправо; 11 клітинок вверх; 3 клітинки вправо; 1 клітинка в лівий нижній куточок; 1 клітинка в правий нижній куточок; 3 клітинки вліво; 1 клітинка в правий нижній куточок; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вправо; 2 клітинки вниз; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 1 клітинка в лівий нижній куточок; 6 клітинок вправо; 3 клітинки в лівий нижній куточок; 6 клітинок вліво; 3 клітинки в лівий верхній куточок.
Гра «Дзеркало»(3 клас)
Графічний диктант «Літак»
Загадка: Сил багато птах цей має:
У повітрі він літає
Возить у собі людей:
Татусів, матусь, дітей.
(літак)
1 клітинка в правий верхній куточок; 3 клітинки вправо; 2 клітинки в правий верхній куточок; 2 клітинки вправо; 2 клітинки в лівий нижній куточок; 2 клітинки вправо; 1 клітинка в правий верхній куточок; 1 клітинка вправо; 1 клітинка в лівий нижній куточок; 1 клітинка вниз; 2 клітинки вліво; 2 клітинки в правий нижній куточок; 2 клітинки вліво; 2 клітинки в лівий верхній куточок; 5 клітинок вліво.
Домалювати ілюмінатори.
Гра «Дзеркало»(3 клас)
Висновки
Спостерігаючи за учнями, помітила, що діти люблять виконувати графічні диктанти. Поступово переходячи від простого до складного, учні вчаться слухати і точно виконувати завдання вчителя.
Декілька хвилин на кожному уроці допомагають в цікавій формі розвивати дрібну моторику руки учня, формувати увагу. Діти придумують цікаві історії про героїв графічних диктантів. Загадки дають змогу активізувати мислення, пам’ять, увагу. Завдання в загадковій формі урізноманітнюють прийоми навчальної праці учнів, вносить до навчального процесу елементи гри. У перших - других класах діти можуть придумувати різні цікаві історії про тварин, які вони зображують у графічному диктанті. Завдання , які подані у роботи розвивають не тільки просторові уявлення школярів, а і дрібну моторику рук, діти вчаться виділяти відмінні особливості предметів, розширювати свій словниковий запас. Завдання, що подані в цій роботі , сприяють розвитку мислення, пам’яті, просторової уяви. Але цю роботу потрібно проводити систематично на уроках математики в початкових класах. Це полегшить вивчення математики в середніх і старших класах.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Веселі навчалки. Графічні диктанти. Малювання в клітинках.-
http://www.kindergenii.ru/grdiktant.htm#grdiktant
2. Гарматюк О. Графічні диктанти і кросворди на уроках математики //Початкова освіта.- 2003р.- № 44 (236)( листопад)
3. Державний стандарт початкової загальної середньої освіти // Початкова освіта .-
2011.- №18 (травень)
4. Заховаєва О.Н. Графічні диктанти на уроках математики в 1 класі як засіб розвитку пізнавальних процесів //Початкове навчання.- 2005р.-№ 9 (49) (березень)
5. Савченко О.Я. Сучасний урок в початкових класах. – К: Магістр – S, 2007р.