Дидактичні ігри на розвиток дрібної моторики

Про матеріал
Основний метод підготовки руки дитини до письма – гра. Можна використовувати різні ігри: ігри-заняття, ігри-вправи. Особливо цінні дидактичні ігри зі спеціальними об’єктами, якими дитина маніпулює з мозаїкою, нитками, шнурками, ґудзиками, геометричними фігурами, фігурками казкових персонажів, овочами, фруктами. В процесі роботи зі спецпредметами тренуються пальці, розвивається зорова і тактильна пам’ять, сенсорно- перцептивна сфера. Виконуючи ігри для розвитку дрібної моторики рук, дитина вчиться керувати своїми рухами, зосереджувати увагу на одному виді діяльності. Ігри розвивають уміння слухати, підвищують мовленнєву активність, створюють під час занять позитивний емоційний фон.
Перегляд файлу

    

 

 

 

 

ДИДАКТИЧНІ  ІГРИ

НА   РОЗВИТОК

      ДРІБНОЇ  МОТОРИКИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. РОЗВИТОК  ХАПАННЯ.

       

СПІЙМАЙ  М’ЯЧ

     Мета. Вчити хапати великі предмети обома руками, розподіляючи пальці на

предметі; правильно встановлювати відстань від себе до м’яча, напрямок в

просторі (справа, зліва, прямо); розвивати зорово-рухову координацію, діючи

обома руками.

     Обладнання. Надувний м’яч яскравого кольору, мотузка, ліска для підвішуван-

ня м’яча.

      Хід гри. Дитина сидить на стільці, над нею опускають м’яч, прив’язаний до

мотузки, кінець якої держить дорослий. Мотузка перекинута через ліску. М’яч

поступово опускають і просять дитину піймати його, не встаючи зі стільця. Якщо

вона намагається піймати м’яч однією рукою, дорослий показує, як це робити,

при необхідності сам розподіляє пальці її рук. М’яч появляється зліва і справа на

такій відстані, щоб дитина могла схопити його обома руками.

 

ПЕРЕКЛАДИ  ІГРАШКИ

    Мета. Вчити брати дрібні предмети пучкою, розвивати координаційні дії обох

рук.

     Обладнання. Дрібні предмети (фішки, ґудзики, мозаїка), підноси, висока

посудина, бажано прозора.

      Хід гри. Дитина сидить за столом, перед нею посудина, справа від неї на неве-

ликому підносі лежать дрібні предмети. Такі ж предмети на столі у педагога.

      Він показує пальці рук, складені пучкою, бере дрібні предмети і кидає їх в по-

судину, звертаючи увагу дитини, що другою рукою він тримає посудину. Потім

просить її зробити те ж.

        Після того як дитина збере предмети правою рукою, їх висипають на піднос і переставляють його до лівої руки. Тепер дитина повинна кидати предмети лівою рукою, а тримати посудину правою.

 

         

ПРОКОТИ  КУЛЬКИ  ЧЕРЕЗ ВОРІТЦЯ

       Мета. Розвивати зорово-рухову координацію, закріплювати хапання пучкою,

розвивати співвіднесені дії.

       Обладнання. Кольорові кульки в коробці, ворітця.

       Хід гри. Педагог сідає біля одного краю стола, дитина навпроти біля іншого.

Між собою і дитиною дорослий ставить ворітця. Педагог бере одну кульку і про-

кочує її через ворітця до дитини. Та ловить і таким самим чином  повертає кульку назад. Потрібно звертати увагу дитини на те, що кульку потрібно брати пучкою.

 

 

     2. РОЗВИТОК  СПІВВІДНЕСЕНИХ  ДІЙ.

 

ПОСАДИМ  ГРИБИ

      Мета. Вчити суміщати предмет з отвором; діяти цілеспрямовано, послідовно:

зліва направо, не пропускаючи отвору; тримати предмети пучкою; діяти ведучою рукою, притримуючи коробку другою рукою.

     Обладнання. Столик (або коробка) з отворами, гриби (діаметр ніжки гриба співпадає з діаметром отвору).

    Хід гри. Педагог бере гриб однією рукою і показує, як вставляти його в отвір.

При цьому другою рукою притримує столик. Потім дитина діє по наслідуванню.

Якщо їй важко, то застосовуються спільні дії педагога і дитини.

 

 

ПІРАМІДКИ

     Мета. Вчити співвідносити отвори кілець із стержнем, розвиваючи зорово-

рухову координацію при дії обома руками; формувати цілеспрямованість дій та

стійкість уваги.

     Обладнання. Пірамідки різної величини та форми.

     Хід гри. І варіант. Дитині дається пірамідка з 4-5 кілець з ковпачками. Педагог

розбирає свою пірамідку і пропонує дитині зробити те ж саме. Потім звертає ува-

гу на дірочки в кільцях і показує, як надіти їх на стержень. Дитина діє по насліду-

ванню: однією рукою притримує основу пірамідки, другою (ведучою) бере кільця.

Кільця нанизуються в будь-якому порядку. При труднощах педагог допомагає,

використовуючи спільні дії і вказівний жест. При повторенні гри положення рук

змінюється: дитина притримує стержень ведучою рукою, а другою нанизує кіль-

ця.

        П варіант. Дитині дають дві пірамідки: одну – з товстим і другу – з тонким

стержнем. Кільця обох пірамідок знімають і перемішують. Дитина повинна правильно співвіднести отвори кілець з потрібним стержнем. Педагог вчить виконувати вибір шляхом спроб, кожний раз співвідносячи розмір отвору з тов-

щиною стержня.

            

    3. НАСЛІДУВАННЯ  РУХАМ  РУК

 

ПОЇЗД

     Мета. Діяти за наслідуванням. Розвивати рухи кистей рук, вчити довільно регулювати швидкість рухів.

      Хід гри. Дорослий стискає руки в кулак, ставить їх на стіл і говорить: „Слу-

хай, поїзд пішов”. Починає повільно постукувати по столу, супроводжуючи кож-

ний удар словом „стук”, і пропонує дитині виконати разом з ним ті ж рухи – „ва-

гончики поїхали”. Поступово дорослий прискорює темп постукування і прогово-

рювання,  спонукаючи дитину робити те ж саме.

 

ТІНЬОВИЙ  ТЕАТР. ЗАЙЧИКИ.

     Мета. Розвивати рухи кистей  рук і пальців, вміння діяти за наслідуванням: ви-

кликати інтерес і позитивне емоційне відношення до гри.

    Обладнання. Екран, настільна лампа (джерело світла).

    Хід гри. Педагог складає пальці руки, отримуючи на екрані зображення зайчи-

ка: мізинець і безіменний палець загинаються і притримуються великим пальцем-

„мордочка”, а два інших пальці піднімаються вверх – „вушка”, кисть руки трохи

нахиляється вперед. Зайчик стрибає на екрані. „Це мама-зайчиха своїх зайченят

шукає. Де вони?” – говорить педагог і пропонує дитині зробити зайченя. Дитині

педагог допомагає правильно скласти пальці. Після цього дитина піднімає руку,

наближуючи її до екрану, зайченя скаче кругом зайчихи.

       Гра повторюється. Дитина зображує зайчиків то однією, то другою рукою.

                  

 

     4. РОЗВИТОК  РУХІВ  ПАЛЬЦІВ

 

ГРА  НА  ДИТЯЧОМУ  ПІАНІНО

      Мета. Розвивати дрібні рухи пальців на кожній руці, діяти за наслідуванням дорослого; продовжувати викликати позитивне відношення до іграшок, бажання

співпрацювати з дорослим.

      Обладнання. Дитяче піаніно (рояль), ошатна лялька.

      Хід гри. Педагог ставить на стіл дитяче піаніно, пропонує пригадати музичні

заняття. Потім показує ляльку і просить зіграти їй пісеньку. Спочатку грає сам просту, знайому дитині мелодію, наспівуючи її без слів („ля-ля-ля”), спонукає

дитину підспівувати. Після цього дитина з допомогою педагога грає по клаві-

шах піаніно спочатку вказівним пальцем правої руки, потім іншими пальцями

і підспівує („ля-ля-ля”).

      Далі дитина грає для ведмедика або іншої іграшки обома руками, граючи по

клавішах пальцями обох рук.

 

МОЗАЇКА

     Мета. Вчити хапанню пучкою, познайомити з вказівним типом хапання, розви-

вати увагу, наслідування, вміння аналізувати і відтворювати нескладний зразок.

     Обладнання. Набор мозаїки (форми шестигранні), дрібні сюжетні іграшки

(зайчики, ляльки та ін.).

     Хід гри. Педагог показує дитині дошку для мозаїки, звертає увагу на дірочки.

Бере один елемент мозаїки і пропонує розглянути шляпку і ніжку („як грибочок”).

Показує, як вставляти форму в отвір дошки. Пропонує дитині вставити елементи

в дірочки. Під час роботи допомагає дитині, вчить брати пучкою.

     На наступних заняттях дитина викладає доріжку для ляльки, і вона по ній гу-

ляє, потім будинок для зайчика, квіточку і т.д.

     Коли дитина навчиться виконувати ці завдання за наслідуванням, вона діє за зразком.

 

БУСИ  ДЛЯ  ЛЯЛЬКИ

      Мета. Розвивати співвіднесені дії, координацію дії обох рук, емоційне відно-  шення до результату своєї діяльності.

      Обладнання. Великі буси, кольоровий дріт.

      Хід гри. Педагог звертає увагу дитини на ляльку, яка сидить в ігровому куточ-

ку, говорить ,що вона хоче влаштувати свято,а для цього їй треба прикраси – буси. Роздає дитині буси, кольоровий дріт і показує, що однією рукою треба взяти

бусинку, а другою дротик, знайти отвір в бусинці і протягнути через нього дротик. Допомагає дитині надіти першу бусинку. Потім дитина працює самостійно. Кінці дроту з’єднує педагог. Після цього буси надіває на ляльку. Бере за руку ляльку і танцює з нею.

 

ДОЩ  ІДЕ

       Мета. Вчити протягувати шнурок в отвори спочатку за наслідуванням, потім за зразком; розвивати дрібні рухи, цілеспрямованість дій; дотримуватись напрямку рухів по діагоналі; продовжувати створювати емоційно позитивне відношення до ігрового завдання і результату своїх дій.

       Обладнання. Листи картону з зображенням травички і гриба (на листах зверху

закріплені три шнурки, від кожного вниз по діагоналі листа йде по п’ять дірок, в які має протягуватись шнурок  – „дощик”); всі три лінії мають бути паралельні, фігурки зайчиків із картону.

      Хід гри. Педагог бере свій лист картону і показує, як по травичці гуляє зайчик.

„Ой, пішов дощ”, - говорить він, перевертає лист і показує дитині, як протягнути

шнурок, щоб вийшов дощик. При цьому звертає увагу на те, що дощик йде звер-

ху вниз по діагоналі – і кожен шнурок протягується в свої отвори, всі вони лягають поруч. Потім дитина з допомогою педагога виконує завдання. Після цього педагог перевертає лист і говорить: „Знову дощик пішов, ховай скоріш свого зайчика”. Роздає фігурки зайчика. Дитина ховає його під грибок.

       За таким же принципом проводиться гра „Проведи курча до курочки” ( зайче-

ня до зайчихи, цуценя до собаки і т.д. ). В кожному випадку можна змінювати кількість отворів і напрямок в розміщенні шнурка: по вертикалі, горизонталі, діа-

гоналі.

 

     5. РОЗВИТОК  РУХІВ  КИСТЕЙ  РУК.

 

ХТО ВЛУЧНИЙ

      Мета. Розвивати у дитини згинальні і розгинальні рухи кистей рук.

      Обладнання. Дві картонні коробки,  кульки діаметром 2-3 см,

сачок для акваріуму.

       Хід гри. Педагог показує дитині  кульки в коробці (спочатку не більше трьох предметів) і говорить, що їх можна однією рукою перекласти сачком в іншу коробку, показує, як зробити. Потім пропонує дитині стати влучною і виконати ті ж дії. Дитина бере сачок ведучою рукою (правою або лівою).

 

ПІЙМАЙ  РИБКУ

     Мета. Та ж сама, розвивати позитивне відношення до гри.

     Обладнання. Матеріал з гри „Піймай рибку”, пластмасові рибки, акваріум, са-

чок.

      Хід гри. Гра проводиться так, як і попередня. Пійманих сачком рибок діти пе-

реносять в акваріум. Спочатку всі дії показує педагог.

 

 

 

 

 

 

 

                           

 

docx
Додано
7 січня
Переглядів
225
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку