Вчитель початкових класів
Костянтинівської загальноосвітньої
школи І – ІІІ ступенів № 3
Купріянова Катерина Вікторівна
Розробка дидактичних ігор на розвиток креативного мислення та уяви відповідно змісту тематичного тижня
Тиждень 12 «Пригоди крапельки»
Тема дня. Навіщо потрібна вода? Що станеться , якщо її не буде?
Уяви себе.
Мета: формувати вміння варіювати свою поведінку та стиль спілкування. Розвивати креативність мислення, міміку, жестикуляцію.
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
2.Пропонує учням уявити себе на місці якогось предмета і дати відповіді на такі питання (запитання ставляться кожному гравцю окремо): - Що з тобою станеться, якщо води не стане? тощо.
|
1.За бажанням або навмання діти обирають маски-шапочки різних природних об’єктів (мають бути пов’язані з водою: хмаринка, травичка, дерево, жабка, веселка, сніжинка тощо). Якщо подібна гра з учнями вже проводилася, можна запропонувати дітям самим поставити питання іншим учасникам.
3.«Перевтілюючись» в образ, учні дають відповіді на поставлені запитання. |
30 с
12-15 хв |
Тиждень 12 «Пригоди крапельки»
Тема дня. Як берегти воду?
Створи настрій
Мета: розвивати уяву, фантазію, творчі здібності, нестандартне мислення дітей, креативне мовлення. Виховувати ощадливе ставлення до природи, зокрема до води.
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
1.Обєднує учнів у групи. 2.Пропонує учням розглянути зображення «сумної» краплинки. - Який настрій у краплинки? - Чому, на вашу думку, може сумувати краплинка?
3.Пропонує розглянути ілюстрації з неправильним використанням води (додаток 1) - Чому ще може сумувати краплинка? - Намалюйте правила використання води, використовуючи умовні позначення. 4. Рефлексія. - Якщо ви ставитеся до води за тими правилами, які тільки-но склали, намалюйте на своїх роботах веселу краплинку. |
Діти відповідають.
Учні в своїх групах малюють правила правильного використання води і презентують їх.
Діти малюють краплинки. |
30с 2 хв
1 хв
10- 15 хв
30 с |
Додаток 1.
Тиждень 12 «Пригоди крапельки»
Тема дня. Якою буває вода в природі? Як вона мандрує?
І добре, і погано
Мета: сприяти розвиткові вміння бачити в одному і тому ж предметі протилежні властивості, знаходити протиріччя.
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
1.Визначає в класі місце двох осередків: «Добре» , «Погано». 2.Розміщує на видному місці слова, наприклад, ВОДА, ДОЩ, ВМИВАТИСЯ (з кожним словом працюємо по черзі). 3. – Діти, хто вважає, що ВОДА – це добре, перейдіть до осередку «Добре», а хто думає, що від води може бути якась шкода, займіть своє місце в осередку «Погано».
5.- Поясніть свою думку.
7. Висновок: ВОДА – це і добре і погано, все залежить від певних обставин. |
4. Діти займають осередки відповідно до своєї думки.
6. Діти аргументують свою точку зору.
|
на роботу з кожним словом 5 – 7 хв
не більше 3 слів за одну гру |
Тиждень 12 «Пригоди крапельки»
Тема дня. Якою буває вода в природі? Як вона мандрує?
Винахідник
Мета: вчити учнів знаходити альтернативне застосування звичайних предметів.
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
1.Вчитель демонструє учням склянку з водою. - Як традиційно ми використовуємо ці предмети?
3.-Як ще можна використовувати склянку з водою? |
2. Відповіді дітей. (п’ємо воду, поливаємо квітку, як воду для малювання тощо)
4. Відповіді дітей (як вантаж, як зволожувач повітря, як дзеркало тощо) |
5 хв на кожний предмет |
Тиждень 8. «Техніка, яка допомагає»
Тема дня. Як техніка допомагає в побуті, і якою вона буде в майбутньому?
Машина часу
Мета: розвивати креативне мислення дітей, увагу, вміння спілкуватися.
Робота організовується в групах.
Дітям пропонується здійснити уявну подорож на 100 років назад. (ілюстрація)
- Яких речей ви б не побачили 100 років тому?
- Оберіть один з приладів. Як ви пояснили б людині з минулого, як ним користуватися?
Тиждень 19. «Ми – дослідники. Ми – винахідники».
Тема дня. Чи можна бути винахідником в наш час?
Юний конструктор
Мета: розвивати уяву, пам'ять, творчі здібності.
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
1.Об’єднує учнів у групи. 2.Інструктаж: визначити призначення кожного приладу, а потім, поєднавши 2-3 прилади, «створити» власний і пояснити доцільність такого поєднання. |
3.Діти працюють в групі. - визначають призначення кожного приладу (додаток 1); - обирають 2-3 прилади, які можна поєднати (можна зробити малюнок нового приладу); - складають коротку інструкцію щодо використання цього приладу. 4.Захист групової роботи. |
30 с 30с
15 хв
5-6 хв |
Додаток 1.
Тиждень 5. «Осінь»
Тема дня. Як впізнати осінь?
Філворд «Осінь»
Мета: розвивати креативне мислення, уяву, увагу, мовлення, навичку читання.
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
1.Інструктаж: - відгадати загадку (додаток 1); - подивитися на слово-відгадку (надруковані на окремих картках, враховано можливість того, що учні ще не вміють самостійно читати, але можуть відшукати візуальний образ слова); - знайти слово-відгадку в таблиці (додаток 2)
|
2.Відгадують загадки та знаходять слова-відгадки у таблиці (знайдені слова можна закреслювати). |
1хв
10 хв |
Додаток 1.
1.Крил не має, скрізь літає
та ще й куряву здіймає.
(Вітер)
2. Баба лежить,
Сльозами сльозить.
(Хмара)
3. І тонкий, і високий,
А сяде в траву – не видно.
(Дощ)
4. Всі ми в шапочках-брилях
Заховались під кущі,
Бо, як вийдемо на шлях,
Враз опинимось в борщі!
(Гриби)
5. Народила земля –
зберемо ти і я.
(Урожай)
6. Каплі з неба,
Дахів, стріх,
Дощ холодний,
Перший сніг,
Почорнів без листя сад.
Що за місяць?
(Листопад)
7. Летить над світом чорна птиця.
Усім на світі добре спиться. (Ніч)
8. Знизу клин
Зверху млин.
Тече вода
А їй не біда.
(Парасолька)
9. На дубочку я вродився,
На дубочку й оселився.
Восени я упаду
Та дубочком проросту.
(Жолудь)
Додаток 2.
|
П |
В |
П |
А |
Р |
А |
С |
О |
Л |
Ь |
К |
А |
|
А |
Н |
І |
Ч |
Д |
А |
Б |
Я |
Ф |
И |
Ц |
А |
П |
Р |
Р |
У |
Т |
І |
Л |
М |
Ь |
Ч |
І |
С |
Й |
В |
Щ |
О |
И |
К |
Е |
В |
О |
Х |
Т |
С |
В |
Т |
Ф |
І |
О |
Л |
М |
У |
Р |
О |
Ж |
А |
Й |
М |
А |
О |
П |
А |
Д |
Д |
С |
Е |
Ж |
О |
Л |
У |
Д |
Ь |
П |
Р |
О |
Л |
Д |
Ж |
|
|
А |
П |
Р |
Б |
И |
Г |
Р |
И |
Б |
И |
||
Тиждень 23. Професії.
Тема дня. Які бувають професії?
Хто я?
Мета: вчити розпізнавати різні професії, ставити запитання про призначення, знаряддя праці, сферу діяльності людей різних професій.
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
1. Інструктаж проведення гри. 2.Обирається гравець (певний номер за списком, дитина дня, лічилка тощо) 3.На нього одягається маска-шапочка із зображенням професії (при цьому гравець не знає, хто він). |
4.Гравець задає запитання типу: - Це сучасна професія? -Я працюю з людьми? -Я працюю на транспорті? тощо.
5. Інші діти повинні відповідати лише «Так» чи «Ні».
Питання задаються до тих пір поки гравець не відгадає свою професію. |
30с 30с
1-2 хв
Кількість гравців визначається на початку гри, але не більше 5 за одну гру. |
Тиждень 27. Навіщо їсти.
Тема дня. Як визначити корисну і шкідливу їжу?
Чим пригостити друга?
Мета: вчити обирати смачну і корисну їжу, розвивати комунікативні навички та творчість.
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
1.Об’єднати учнів у групи. 2.Інструктаж: - Уявіть, що до вас у гості прийде найкращий друг. - Складіть меню святкового обіду з трьох страв. Які продукти ви візьмете для приготування цих страв? - Намалюйте або зробіть колаж вашого обіду.
3. Спостерігає, за необхідності надає допомогу.
5.Колективний аналіз роботи групи. - Наскільки корисним вийшов обід? - Які б продукти ви замінили? тощо.
|
3. Робота в групах згідно поставлених задач. 4.Презентація роботи групи.
5.Відповіді учасників інших груп.
6 Висновок: їжа повинна бути смачною і корисною. |
30с 1хв
7-10хв
2хв кожна група 1хв після виступу кожної групи 30с |
Тиждень 28. Світ рослин.
Тема дня. Чому людина не може жити без рослин?
Монолог самотнього дерева.
Мета: вчити ставити себе на місце інших природних об’єктів, розвивати усне мовлення, фантазію, вміння спілкуватися, виховувати раціональне ставлення до природи.
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
1.Об’єднує учнів у групи. 2.Інструктаж: - Уявіть, що ваша група – це самотнє дерево, що залишилося в лісі після того, як усі інші дерева спилили. - Складіть монолог цього дерева. У ньому має бути стільки речень, скільки дітей у вашій групі.
|
3.Робота в групах. 4.Презентація робіт. Приклад. Я – самотнє дерево. Всіх моїх товаришів згубила страшна гострозуба відьма-пила. Мені хочеться лити гіркі сльози і всьому світові кричати про свою долю. Але так просто мене не здолати! Я маю стільки насінин і таку жагу до життя, що скоро навколо мене з’являться молоді деревця. Життя триває. 5.Висновок: не можна бездумно рубити дерева, слідкувати за відновленням лісів. |
30с 30с
5-7 хв 1 хв кожна група
1 хв |