Урок 5 Тема. Уявлення про погоду. Осінній дощ. Значення вивчення стану погоди для людини та галузей суспільного господарства. Урок милування природою «Ліс, у якому живе осінь»

Про матеріал
Мета: продовжувати ознайомлювати дітей із розмаїттям рослин; формувати поняття «дерева», «кущі», «трав'янисті рослини», «органи рослин»; ознайомити з функціо¬нальним призначенням органів рослин; розвивати уявлення про погоду, осінній дощ, спостережливість, уміння перевіряти народні прикмети; ознайомити зі значенням вивчення
Перегляд файлу

Дорога в дивосвіт

Урок 5

Тема. Уявлення про погоду. Осінній дощ. Значення вивчення стану погоди для людини та галузей суспільного господарства. Урок милування природою «Ліс, у якому живе

осінь»

Мета: продовжувати ознайомлювати дітей із розмаїттям рослин; формувати поняття «дерева», «кущі», «трав'янисті рослини», «органи рослин»; ознайомити з функціо­нальним призначенням органів рослин; розвивати уявлення про погоду, осінній дощ, спостережливість, уміння перевіряти народні прикмети; ознайомити зі значенням вивчення стану погоди для людини; виховувати бережливе ставлення до природи. Обладнання: схематичний малюнок «Органи рослини»; малюнки різних рослин [де­рево, кущ, трава, на яких £ не лише листя, а й квіти, плоди, насіння); малюнки рос­лин у різні пори року; виставка малюнків на тему «Я вранці Сонце радо зустрічаю»; листочки різних рослин і різного забарвлення, гілочки сосни.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Треба всім нам привітатись:

«Добрий день!»

Дружно й голосно сказати:

«Добрий день!»

Праворуч, ліворуч поверніться,

Туди-сюди посміхніться.

II. Актуалізація опорних знань
►► Підсумок фенологічних спостережень

Яка зараз пора року?

Який місяць?

Який стан неба?

Тепло сьогодні чи холодно?

Чи були опади?

Чи є вітер?

Діти розповідають, яка погода переважала протягом тижня, а прогностик — що цікавого він помітив у природі.

III. Ознайомлення з темою та метою уроку

 Сьогоднішня тема цікава, і знати її необхідно кожному. Про що ми говоритимемо, читатимемо, що вшановуватимемо, вам підкаже оформлення дошки, зміст віршів, що прочитають учні.

— Для чого Бог створив рослини? Так, для людей, для тварин, для краси. І тому необхідно знати все про ці незвичайні, загадкові, 111 >екрасні складові живої природи.

IV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

Діти, будьмо дослідниками! Зверніть увагу на малюнки. Які рослини трапляються у природі? Назвіть, які ви знаєте. Приди­віться, що є спільного у всіх рослин (запис на дошці): корінь, листок, стебла, квітка, плід, насіння — це органи рослини.

Можливо, у якихось рослин щось відсутнє? (У хвойних немає квіток, а є плоди у вигляді шишок.)

Чим відрізняються рослини на малюнках? (Стеблом)

Отже, в природі всі рослини об'єднані у 3 групи: дерева, кущі, трави.

Що характерне для дерев, кущів, трав'янистих рослин? Які у них стебла?

Ми завітали на гостину до чарівної золотої осені. День видався погожий, сонячний, теплий. А вдалині грає дивовижними барвами осінній ліс. Кольори вражають своїм розмаїттям. У високому си­ньому небі пливуть білі хмарки.

Осінній ліс охоче зустрічає нас, привітно шурхотить різнокольо­ровим листям. Ми качаємося по сухому листі, радіємо, сміємося, обсипаємося ним. І раптом запанувала тиша. Краса зачаровує, і хо­четься помовчати.

А ось з-під ніг вискочила руденька білочка і побігла на високу сосну. А ми й не помітили, що вона була поруч! Такого самого ко­льору, як і осінь! Що вона робила тут? Може, горішки заготовляла? І вона справжня господиня, готується до зими.

Гарно в лісі, але час повертатися додому. Ми збираємо найяскравіші листочки і робимо з них букети, щоб принести у свої оселі. Осінь пробудила в кожного з нас дивні, бентежні почуття. Ми йдемо щасливі, але мовчазні, на душі трохи сумно, хоч і чарівно.

►► Фізкультхвилинка

Травичка низенько, низенько,

Дерева високо-високо,

Вітер дерева колише, гойдає,

То вправо, то вліво нахиляє,

То вперед, то назад.

Пташки летять, відлітають,

А діти тихенько за парти сідають.

 Чим відрізняються рослини будь-якої групи? (Мають листя різної форми.)

►► Гра «Чий це листочок?»

Учитель показує листок, а діти називають рослину.

 Ось два листочки: клена і вишні. Опишіть їх, називаючи спільне і відмінне.

 Чи знаєте ви назви рослин, що бачите на дошці?

►► Наукові дослідження

 Назвіть органи у рослин. Кожен орган виконує певну роботу, надзвичайно важливу для всієї рослини.

Це кімнатна рослина — пеларгонія (калачик). Пам'ятаєте, од­ного дня чомусь листочки квітки зів'яли? Чому? Тому що не полили. Але поливаємо ми землю, а до чого тут листочки? (Корінь бере воду і «подає» по стеблу листкам, квітам.)

Лише воду «подає» корінь? (Ще поживні речовини)

Чули такий вислів: «підгодувати» рослину, тобто в ґрунт до­дати поживних речовин.

Хто поливає рослини у природі?

У яку пору року дощів стає більше?

Чим відрізняється осінній дощ від літнього?

 Послухайте вірш.

Одного кольору земля і мокре небо. Просвітку поміж хмарами нема. Все сіре-сіре, ніби так і треба, Це пізня осінь, та ще не зима. Ще сон холодний не стулив повіки, Зітхає вітер в голому гіллі. Набрякли сумом потемнілі ріки, Сон горнеться до чорної землі. Ось-ось земля засне, і затвердіє, І спатиме так міцно до весни... А поки що осінній дощик сіє,

Гіллям хитають голі ясени.

Застигло все в якімсь чеканні дива,

Щось має бути, але ще нема.

Та скоро прийде біла і красива,

Морозна й сніжна, чарівна зима — Діти, який настрій викликають у вас вірш і музика?

►► Бесіда

Учитель. А поки що за вікном пізня осінь, сіється нудний дощ. Одного кольору земля і небо, сіро і похмуро. Уже відлетіли золоті кольори осені, і все застигло у чеканні дива. Це і відобра­жено у ваших малюнках. Які почуття викликають у вас такі пейзажі?

Діти. Сум, тривогу.

Учитель. Придивимося пильніше до крапельок дощу на гілоч­ках. Хіба вони не грають чистотою у скупих променях світла?

Діти. Так, цікаво, немов намистечко хтось нанизав.

Учитель. Про що гомонить вітер за вікном?

Діти. Вітер співає тужну пісню.

Учитель. А цей пейзаж відштовхує чи принаджує вас?

Діти. Ні, не відштовхує, адже це наша земля, а вона гарна її будь-яку пору року.

Погода — це стан атмосфери у певний момент і в певному місті.

Елементи погоди: опади, температура повітря, хмарність, вітер, атмосферний тиск.

V. Узагальнення та систематизація знань

►► Робота в парах

Які умови необхідні рослинам для життя? (За малюнком)

VI. Закріплення вивченого матеріалу

Робота в зошиті (Урок 5).

VII. Підсумок уроку
►► Гра «Додай словечко»

День осінній і негожий, Розкажіть, на що він... (схожий)? Хмари, мов свинцем налиті, Грізні, темні,... (непривітні), Низько ходять над землею, Ніби зв'язані із... (нею). Хмари чорні, волохаті, Мокрі, рвані і... (кудлаті), Сіють дощик нам щодень, Мокрий ліс і мокрий... (день) Геть уся земля зчорніла, Обважніла і... (змокріла), Пізня осінь надворі, Мокро знизу і... (вгорі). В небі вже пташок немає, Чорне поле... (засинає). Ліс готується до сну, Мріє він зустріть... (весну). Вся природа засинає, Знову дощик... (накрапає). І щодня все холодніше, А тепла немає... (більше).

Ще й вітри кругом гуляють, Бо вони свободу... {мають), Зникло листя на гіллі, Ні травички на... (землі). І раніш тепер смеркає. Все коротшим день... (буває). Дуже довгі стали ночі, Бо земля вже спати... (хоче). Вся природа спочиває, Вітер пісню їй... (співає), То затихне і не дише... Пізня осінь вірші... (пише).

 

1

 

Завантаження...
docx
Додано
20 квітня 2019
Переглядів
1180
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку