Дорога в дивосвіт
Урок 1
Тема. Природа — джерело краси, таємниць і загадок. Екскурсія в природу для ознайомлення з середовищем існування живих організмів
Мета: формувати поняття «природа як естетична, екологічна та моральна цінність»; уточнювати і розширювати уявлення про різноманітність природи; з'ясувати відмінності між живою і неживою природою; дати уявлення про об'єкти живої та неживої природи; установити взаємозв'язки у природі, ланцюжки живлення; виховувати бережливе ставлення до навколишнього світу; формувати вміння спостерігати, бачити і помічати прекрасне, робити висновки. Обладнання: кросворд; малюнки на тему «Осінь».
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
1 Привітання вчителя
Доброго ранку, любі діти! Приємно бачити ваші усміхнені личка. Чи у всіх вас добрий настрій? Ні? Що може поліпшити настрій нашому другові? (Добрі, лагідні слова, веселий віршик, поцілунок, обійми, подарунок)
Намагайтеся створити гарний настрій. Вивчимо віршик для гарного настрою!
Добре те, що сонце світить!
Добре те, що віє вітер!
Добре те, що цей ось ліс
Разом з нами ріс і ріс!
Добре те, що в нашій річці Синя —
не брудна вода!
Мене матуся рідна
Після школи зустріча!
Добре гратися надворі!
Добре вчитися у школі!
Добре плавати в ставку!
Добре те, що я живу!
2 Робота з класним календарем природи, власним зошитом-календариком
— Уявіть, що ви — художники і вам потрібно зобразити сьогоднішній день. Які б ви використали фарби?
Яке сьогодні небо? Чи є опади?
А яка погода була протягом тижня? Хто приготував цікаві повідомлення, малюнки, загадки, питання?
Сьогодні ми почнемо готуватися до свята Осені.
II. Ознайомлення з темою та метою уроку
►► Кросворд
На тоненькій ніжці.
Хоч шапочку має,
Та нас не вітає. (Гриб)
Спробуєш роздіти — будеш сльози лити. (Цибуля)
Бо очей багато маю,
Щоб глянули пильно на мене:
Червоне, жовте, зелене. (Світлофор)
Та як холод настає,
Він не їсть тоді, не п'є,
І не ходить, не гуляє,
у лігво спать лягає.
Та лиш вчує .він весну,
Прокидається від сну. (Ведмідь)
Сіренький кожушок.
Швидкий побігайчик Зветься... (зайчик).
III. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
1 Повідомлення вчителя з елементами бесіди
— Що таке природа? Де б ми не були, чим би не займалися, над нами завжди є сонце, ми дихаємо повітрям, п'ємо воду, нас оточують люди, рослини, тварини, ми стоїмо на землі, вночі світить місяць — це природа. Назвіть предмети природи. (Сонце, повітря, вода, люди, рослини, тварини, земля, місяць)
— Це предмети природи. Що їх об'єднує? їх можна поділити на дві групи за чимось спільним. Люди, рослини, тварини — це жива природа. Сонце, повітря, вода, земля, місяць — нежива природа. Предмети живої та неживої природи тісно взаємопов'язані. Уявіть на мить, що сонечка не стало, воно згасло. Що настане тоді? Що потрібно, щоб росли рослини? Чи впливає жива природа на неживу? (Рослини очищують повітря, збагачують ґрунт.)
— Яке значення має природа для людей? Чому природа для нас — велика цінність? Як людина впливає на живу та неживу природу?
2 Фізкультхвилинка
Повітря нам потрібно всім.
Дорослим і малим.
Мені, тобі, звірятку, пташці
Листочку, квіточці, комашці.
Чи під воду ми пірнаєм —
Все повітря споживаєм.
Комашка по землі повзе —
Та повітрям дихає.
Вітер крила обертає молодого вітряка,
Вітрила надуває величезного човна.
Щоб повітря чистим було
Потрібно, щоб дерев багато росло.
— Погляньте у вікно, помилуйтеся красою природи. Назвіть
предмети живої природи, неживої; предмети, зроблені руками
людей.
3.Гра «Жива і нежива природа»
Учитель читає загадки. Якщо слова-відгадки стосуються живої природи, то діти плещуть у долоні, якщо неживої — не плещуть, а якщо предмети створені працею людей — піднімають руки.
• Вона мила та руденька,
Хвіст пухнастий має,
Ще й улеслива хитренька,
Всі підходи знає.
Хто ж така це?
Може, киця? Ні, не киця, а... (лисиця).
• Наче в звіра, ніг чотири,
Та не ходить по квартирі. (Стіл)
• У воді вона живе,
Не має дзьоба, а клює. (Риба)
• Червоне коромисло
Через річку повисло. (Веселка)
• За горами, за лісами золотий кружок встає. (Сонце)
• Червоненька і смачненька, дуже з вигляду гарненька. Боки у неї пишні, літом смачно їсти... (вишні).
• Дехто навіть і на носі Цифру вісім часто носить Цифра вісім у футлярі — Дідусеві... (окуляри).
4 Гра «Хто більше?»
Учнів об'єднують у дві команди. По черзі одна команда називає предмети живої природи, друга — предмети неживої природи. Виграє команда, яка назве більше предметів.
5 Робота у зошиті (Урок 1)
IV. Екскурсія в природу для ознайомлення з середовищем існування живих організмів
V. Домашнє завдання
— Спостерігайте за погодою, природою.
VI. Підсумок уроку
►► Читання вірша «ланцюжком»
Вмійте природу любити,
Вам у походи ходити,
Мандрувать, любі діти,
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблинці радіти
У полі, у лісі, над яром —
Квіти, дерева і трави.
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави!
Оберігайте ж повсюди
Шлях і стежиночку в гаї,
Все це окрасою буде Нашого рідного краю.
П. Сиченко
— Яка головна думка вірша? Діти отримують Пам'ятку.
ПАМ'ЯТКА
Кожен зелений листочок, кожна травинка виділяє повітря кисень. Без нього немає життя. Не топчи, не рви її даремно!
Найгарніша квітка — та, що квітує там, де зросла. Не губи її!
Невеликий скромний букет квітів свідчать про те, що ти свідома, добра, бережлива людина.
Щоб згубити молоде дерево — потрібна хвилина, виростити — роки. Не ламай черемху та інші кущі! Природа щедра до нас. Усе, що ми маємо, — від неї. Відплати їй своєю добротою, увагою, і вона буде щедро
1