Тема. Охорона рослин

Про матеріал
Мета: збагачувати знання дітей про охорону і збереженням природи рідного краю, охорону рослин; спрямувати практичну діяльність учнів, пов'язану з охороною та збе¬реженням природних багатств; виховувати бережливе ставлення до рослин. Хід уроку I. Організаційний момент •• Вправа «Погода»  Яка зараз пора року?  Який місяць?  Яке число?  Тепло чи холодно
Перегляд файлу

Природознавство

Урок 51

Тема. Червона книга. Червонокнижні рослини рідного краю

Мета: розповісти учням про Червону книгу, про червонокнижні рослини рідного краю; учити дотримуватися правил культурного поводження у природі.

Хід уроку

I. Організаційний  момент
••   Вправа «Погода»

  •   Яка зараз пора року?
  •   Який місяць?
  •   Яке число?
  •   Тепло чи холодно надворі
  •   Який стан неба?
  •   Яка температура повітря?
  •   Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

- Сьогодні на уроці ми продовжимо розмову про охорону рос­линного світу.

III. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя з елементами бесіди

На дошці - ілюстрації, фотографії із зображенням заповідних місць, рослин, занесених до Червоної книги.

  •   Подивіться, які прекрасні творіння природи, ними б лише за­хоплюватися, вражаючись наскільки щедра на вигадки природа! Коли б не одна обставина: усі вони занесені до Червоної книги й усім їм загрожує зникнення з лиця землі. Справа охорони природи як і справа миру, стосується кожного, хто живе на Землі.
  •   Поміркуймо разом: чи буде природі гірше, якщо, збираючи горіхи, ми зламаємо декілька гілочок? Чи заради забавки зірвемо дві-три красиві квітки? Чи впіймаємо незвичайного метелика? (Від­повіді дітей.)
  •   Так. Природі буде гірше. Кожна зламана дарма гілка, кожна зірвана квітка, кожен спійманий метелик - це маленька рана, за­вдана природі. І якщо одну рану завдаси ти, іншу - твій товариш, третю, четверту, п'яту - хтось ще, то що станеться з природою?
  •   А тепер поговоримо про великі рани, що завдають природі. З давніх пір люди займаються господарством. Будують міста і села, шосейні та залізні дороги. Усе це для життя необхідно людині. Але часто, щоб побудувати місто, прокласти дорогу або створити нове поле, люди знищують ліси. Багато дерев гине заради отримання де­ревини. її потрібно дуже багато. Щороку на нашій планеті залишається все менше лісів. Зате все більше забруднюють повітря, водо­йми. Усі знають, що вода і повітря потрібні для життя рослин, тварин і людини.

Через те, що кількість лісів зменшується, а повітря і вода за­бруднюються, страждають багато рослин і тварини, хворіють люди. Але рослинам і тваринам доводиться важко і з іншої причини: люди часто рвуть красиві рослини, а тварин винищують заради хутра або м'яса, а іноді — просто так, заради розваги.

Багато рослин і тварини, які раніше зустрічалися часто, зараз стали рідкісними. Вони занесені до Червоної книги. Ця книга на­зивається так тому, що червоний колір — сигнал небезпеки.

Червону книгу заснував Міжнародний союз охорони природи і природних ресурсів 1966 року. Зберігають її у швейцарському місті Морж. До неї заносять дані про всі рослини і тварин, які термі­ново потребують опіки і захисту людини. У кожної країни є Чер­вона книга. В Україні вона є теж.

— Розгляньте виставку фотографій квітів. Величезну кількість букетів завозять до міста у вихідні дні та на свята. Дикорослих рос­лин із красивими квітками стає менше. Дуже мало залишилося в лісах купальниць. Усі знають цю чарівну квітку, схожу на золо­тисту троянду. Ця невибаглива рослина може жити на будь-якому
вологому ґрунті.

Рідко зустрічається біле латаття: майже кожен, хто купається або плаває на човні, обов'язково зірве квітку. Але вийнята з води квітка відразу в'яне.

Зникає плавун, а це — нащадок гігантських рослин, що жили в той далекий час, коли відкладалося кам'яне вугілля. Плавун тривалий час не в'яне, залишається зеленим, тому його рвали, при­крашали ним рамки портретів. А вік такого батога — близько 15 років.

На жаль, багато ранньоквітнучих рослин стали дуже рідкіс­ними у наших краях. Багато з них гине, зірвані любителями весня­них букетів. Усі ранні весняні рослини квітнуть усього декілька днів. Чи можна рвати ці квіти, якщо стоять вони у вазі всього один день, або навіть менше?

Багато рослин розмножуються насінням, а отже, якщо зірвеш усього одну квітку, то вже через декілька років у лісі не виросте де­сяток квітів. Адже рослини з'являються з насіння не наступного року, а через декілька років.

— Продовжуючи використовувати природу, потрібно прагнути того, щоб не заподіяти природі шкоди. А що можемо зробити ми, знаходячись у лісі або в полі, щоб не порушити природних зв'язків?

- Дотримуйтеся правил поведінки в природі: не можна забу­вати про те, що в природі все взаємопов'язано. Охороняючи рослини і тварин,  пам'ятаєте про боротьбу із забрудненням повітря і води!

2. Фізкультхвилинка

IV.   Узагальнення  й систематизація знань та вмінь учнів

1. Вікторина «Яка квітка?»

•Я перший розцвітаю серед гаю
І білий, наче сніг, я колір маю.
Хто я? Відгадайте!

Ви мене не ображайте,

Не зривайте, не топчіть.

 Хочу довго-довго жить.

То хто ж я?  (Підсніжник).

  • На стеблинці волохатій

Шість пелюсток лілуватих.

Гарна квітка - навіть в сні

Усміхається мені.  (Сон-трава)

  • Я найперша розквітаю

Синім цвітом серед гаю.

Відгадайте, що за квітка,

Бо мене не стане влітку. (Пролісок)

Стоять красуні на воді,

Вінки в них білі й золоті. (Лілії водяні)

   Лікувальну силу маю,                                            Цвіте травневою порою,

Жовтим цвітом розцвітаю.                                    Її знайдеш в затінку лісовому,

Називають ключ весни!                                         На стебельці, як намистинки вряд,

Як я звуся? Ти скажи!                                             Квіти духмяні висять.

(Первоцвіт)                                                                     (Конвалія)

- Запам'ятайте!   Ці рослини потребують охорони!

Висновок. Таких рослин, як конвалія, сон-трава, дзвіночки, підсніжники, проліски, у наших лісах мало, її охороняють.

2. Коментоване складання «Правил друзів природи»

  •        Скільки квітучих рослин загинуло б, якби кожен учень на­шого класу зірвав по 5 квіток? 10 квіток?
  •        Який висновок із цього можна зробити?

3. Робота над загадками «Рослини Червоної книги»

  Похилилась, зажурилась,
Ніби плаче, ніби вмилась.
Чи то чорна, чи то біла!

Як зовуть її? Ну, сміло! (Береза)

• Стоять красуні на воді,

Вінки на них білі й золоті. (Водяні лілії)

 • З води росте, на воді сидить, у воду дивиться. (Латаття)

V. Підсумок у р о к у

 Прекрасний світ живої природи, а людина — його складова. Нам потрібно спільно берегти, множити, пізнавати цей великий світ! Без нього не було б ані поезії, ані мистецтва, а отже, — і лю­дини у найвищому значенні цього слова.

Знайдіть помилки в правилах і виправте їх, обґрунтуйте свою думку.

1-й ряд

  1. Гуляй у лісі тільки по стежинах.
  2. Губи дерева (ламай гілки, роби на стволах написи, збирай сік).
  3. Підгодовуй звірів і птахів узимку.
  4. Рідкісні рослини не охороняй, вони все одно вимруть.
  1. Не сміти там, де відпочиваєш.

2-й ряд

  1. Ніколи не завдавай шкоди природі.
  1. Можна розорювати гнізда і вбивати отруйних і негарних тва­рин.
  1. Не вбивай звірів і птахів — це творіння природи.
  1. Розпалюй вогнища в лісі, роби нові вогнища, не бережи ґрунт, його дуже багато.
  2. Не чіпай домівок тварин і дитинчат.

3-й ряд

  1. Не засмічуй джерел і річок.
  2. Не галасуй у лісі, на луках, біля водойми.
  3. Розорюй мурашники, їх і так дуже багато.
  4. Квіти збирай у великі оберемки і принось додому.
  5. У міру бери дари природи.

 

1

 

doc
Додано
20 квітня 2019
Переглядів
1805
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку