Природознавство
Урок 51
Тема. Червона книга. Червонокнижні рослини рідного краю
Мета: розповісти учням про Червону книгу, про червонокнижні рослини рідного краю; учити дотримуватися правил культурного поводження у природі.
Хід уроку
I. Організаційний момент
•• Вправа «Погода»
II. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні на уроці ми продовжимо розмову про охорону рослинного світу.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя з елементами бесіди
На дошці - ілюстрації, фотографії із зображенням заповідних місць, рослин, занесених до Червоної книги.
Через те, що кількість лісів зменшується, а повітря і вода забруднюються, страждають багато рослин і тварини, хворіють люди. Але рослинам і тваринам доводиться важко і з іншої причини: люди часто рвуть красиві рослини, а тварин винищують заради хутра або м'яса, а іноді — просто так, заради розваги.
Багато рослин і тварини, які раніше зустрічалися часто, зараз стали рідкісними. Вони занесені до Червоної книги. Ця книга називається так тому, що червоний колір — сигнал небезпеки.
Червону книгу заснував Міжнародний союз охорони природи і природних ресурсів 1966 року. Зберігають її у швейцарському місті Морж. До неї заносять дані про всі рослини і тварин, які терміново потребують опіки і захисту людини. У кожної країни є Червона книга. В Україні вона є теж.
— Розгляньте виставку фотографій квітів. Величезну кількість букетів завозять до міста у вихідні дні та на свята. Дикорослих рослин із красивими квітками стає менше. Дуже мало залишилося в лісах купальниць. Усі знають цю чарівну квітку, схожу на золотисту троянду. Ця невибаглива рослина може жити на будь-якому
вологому ґрунті.
Рідко зустрічається біле латаття: майже кожен, хто купається або плаває на човні, обов'язково зірве квітку. Але вийнята з води квітка відразу в'яне.
Зникає плавун, а це — нащадок гігантських рослин, що жили в той далекий час, коли відкладалося кам'яне вугілля. Плавун тривалий час не в'яне, залишається зеленим, тому його рвали, прикрашали ним рамки портретів. А вік такого батога — близько 15 років.
На жаль, багато ранньоквітнучих рослин стали дуже рідкісними у наших краях. Багато з них гине, зірвані любителями весняних букетів. Усі ранні весняні рослини квітнуть усього декілька днів. Чи можна рвати ці квіти, якщо стоять вони у вазі всього один день, або навіть менше?
Багато рослин розмножуються насінням, а отже, якщо зірвеш усього одну квітку, то вже через декілька років у лісі не виросте десяток квітів. Адже рослини з'являються з насіння не наступного року, а через декілька років.
— Продовжуючи використовувати природу, потрібно прагнути того, щоб не заподіяти природі шкоди. А що можемо зробити ми, знаходячись у лісі або в полі, щоб не порушити природних зв'язків?
- Дотримуйтеся правил поведінки в природі: не можна забувати про те, що в природі все взаємопов'язано. Охороняючи рослини і тварин, пам'ятаєте про боротьбу із забрудненням повітря і води!
2. Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Вікторина «Яка квітка?»
•Я перший розцвітаю серед гаю
І білий, наче сніг, я колір маю.
Хто я? Відгадайте!
Ви мене не ображайте,
Не зривайте, не топчіть.
Хочу довго-довго жить.
То хто ж я? (Підсніжник).
Шість пелюсток лілуватих.
Гарна квітка - навіть в сні
Усміхається мені. (Сон-трава)
Синім цвітом серед гаю.
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку. (Пролісок)
• Стоять красуні на воді,
Вінки в них білі й золоті. (Лілії водяні)
• Лікувальну силу маю, • Цвіте травневою порою,
Жовтим цвітом розцвітаю. Її знайдеш в затінку лісовому,
Називають ключ весни! На стебельці, як намистинки вряд,
Як я звуся? Ти скажи! Квіти духмяні висять.
(Первоцвіт) (Конвалія)
- Запам'ятайте! Ці рослини потребують охорони!
Висновок. Таких рослин, як конвалія, сон-трава, дзвіночки, підсніжники, проліски, у наших лісах мало, її охороняють.
2. Коментоване складання «Правил друзів природи»
3. Робота над загадками «Рослини Червоної книги»
• Похилилась, зажурилась,
Ніби плаче, ніби вмилась.
Чи то чорна, чи то біла!
Як зовуть її? Ну, сміло! (Береза)
• Стоять красуні на воді,
Вінки на них білі й золоті. (Водяні лілії)
• З води росте, на воді сидить, у воду дивиться. (Латаття)
V. Підсумок у р о к у
— Прекрасний світ живої природи, а людина — його складова. Нам потрібно спільно берегти, множити, пізнавати цей великий світ! Без нього не було б ані поезії, ані мистецтва, а отже, — і людини у найвищому значенні цього слова.
Знайдіть помилки в правилах і виправте їх, обґрунтуйте свою думку.
1-й ряд
2-й ряд
3-й ряд
1