Логопедична вправа «Словник дієслів»
Мета: перевірка наявності у словнику дитини дієслів, а також для збагачення дієслівного словника
Обладнання: 5-6 карток з зображенням тваринного світу
Хід гри: запропонуйте їй відповісти на такі запитання:
Хто як пересувається?
заєць (стрибає);
птах (літає);
змія (плазує);
кінь (скаче);
риба (плаває).
Хто як їсть?
курка (дзьобає);
корова (жує);
собака (гризе, відкушує);
кішка (злизує).
Що можуть робити ці тварини?
собака (гавкає, грає, кусається, лащиться, сторожить);
кішка…, вовк…, ведмідь…, тигр…, миша…, орел…, жаба…, змія… (крадеться, переховується, рятується, вистежує, доганяє, втікає, підстрибує, схоплює, видерся, пірнув, злетів, шкрябається, шелестить, виглядає, спостерігає тощо.)
Логопедична вправа «Словник іменників»
Обладнання:макети овочів та фруктів, або картинки, на яких вони зображені.
Хід гри: Спочатку покажіть їх, попросіть усі, а потім назвати їх одним загальним словом. Дитина повинна сказати: банан, яблуко, персик, лимон – це фрукти; огірок, морква, буряк, цибуля – це овочі. Далі називайте їй групи слів уже без опори на наочність.
Зразок:
огірок, помідор, картопля, капуста, морква, буряк, редька, кабачок, баклажан, гарбуз (овочі);
яблука, груша, банан, апельсин, лимон, мандарин, персик (фрукти);
малина, полуниця, суниця, смородина, журавлина, аґрус, вишня (ягоди);
лялька, м’ячик, пірамідка, дзиґа, кубики (іграшки);
корова, коза, вівця, кішка, собака, кінь, кролик (свійські тварини);
лисиця, вовк, заєць, білка, ведмідь, лев, мавпа, слон (дикі тварини);
півень, курка, качка, гуска, індик (свійські птахи);
голуб, ворона, горобець, сова, соловей, орел, папуга, чайка (дикі птахи);
муха, комар, павук, оса, бджола, жук, метелик (комахи
|
|
|
|
|
|
|
|
Логопедична вправа «Словник прикметників»
Мета: з’ясування наявності у словнику дитини прикметників, а також для збагачення прикметникового словника
Хід гри: Запропонуйте дітям завдання, розраховані на вміння називати ознаки предметів.
Обладнання: картинки або макети зображень продуктів
Які на смак ці продукти?
Цурок, сіль, лимон, цибуля (кислий, солодкий, солоний, гіркий).
Якого кольору ці продукти?
Лимон, апельсин, огірок, помідор, слива, кавун.
Які основні риси характеру у цих тварин?
собака (вірна, надійна);
лисиця (хитра, винахідлива);
заєць (полохливий);
ведмідь (неспішний, вайлуватий).
|
|
|
|
|
|
|
|
ГРА «ЗГАДАЙ СЛОВО»
Мета: привчати дітей мислити, використовувати отримані знання у різноманітних умовах у відповідності з поставленим завданням;
Хід гри: Вихователь називає ознаки якогось предмета, а діти відгадують, про що мова.
1. Круглий, великий, гумовий, легкий...
(М’яч)
2. Темна, велика, низька, дощова...
(Хмара)
3. Холодна, чиста, прозора, стрімка...
(Вода, річка)
4. Білий, пухнастий, холодний, рипучий...
(Сніг)
5. Блакитне, чисте, безхмарне, прозоре...
(Небо)
6. Добра, хороша, рідна, лагідна, дорога...
(Мама)
Вихователь показує предмет, діти називають його ознаки.
1. Яблуко яке?
(смачне, солодке, соковите...)
2. Рукавички які?
(теплі, вовняні, сині...)
3. Квіти які?
(барвисті, пишні, червоні...)
4. Якою буває погода?
(сонячна, тепла...)
5. Сукня яка?
|
|
|
|
|
|
|
|
Складання розповіді (без попереднього читання тексту розповіді)
Мета: осмислювати причинно-наслідкові зв'язки; вживати складносурядні і складнопідрядні речення;
• детально, з деталізацією і повторами розповідати про зміст сюжетної картинки, за допомогою дорослого повторювати зразки опису іграшки, драматизувати уривки із знайомих творів;
• розповідати неймовірні історії;
• активно супроводжувати промовою свою діяльність
Обладанання: сюжетна картинка
Хід гри: 1. Запропонувати дітям розглянути картинку.
2. Поставити питання відповідно до тексту розповіді і формувати відповідь з використанням схеми кожної пропозиції.
3. Попросити послухати вийшов розповідь, який педагог розповідає чітко посхеме, залучаючи до цього увагу дітей.
(Пам'ятати, що кожному слову відповідає певний символ!)
4. Запропонувати двом-трьом дітям переказати вийшов розповідь. Картинка «У городі»
Текст розповіді за пропозиціями:
1. Сім'я прийшла в город.
2. Діти збирають овочі.
3. Вони віддадуть овочі мамі.
4. Мама зварить з овочів суп.
Питання до пропозицій:
1. Куди прийшла сім'я?
2. Що збирають діти?
3. Кому вони віддадуть овочі?
4. Що мама зварить з овочів?
ЧИЙ «ВІНОК» ДОВШИЙ
Дидактична мета: розвивати мовленнєвий слух; закріплювати вміння визначати останнє слово в реченні; вправляти дітей у складанні речень.
Хід гри: Гравці об'єднуються у дві команди. Ведучий (вихователь) промовляє речення. З останнім словом цього речення потрібно придумати нове, у якому діти знаходять останнє слово і складають із ним речення.
Наприклад: «Сергійко читає книжку». Орієнтовна відповідь учнів: «Книжка лежить на столі». – «Мій сіл чистий». – «Чисті руки – запорука здоров'я». – «Бажаю тобі міцного здоров'я».
Складаючи речення, гравці утворюють «вінок» (стають поряд, узявшись за руки; той хто придумав перше речення, стає першим, поряд із вихователем).
Правила
«Плетуть» вінок протягом 2-3 хв. Учасники іншої команди уважно слухають, фіксують помилки підніманням руки.
Перша команда припиняє «плести» вінок, якщо хтось із гравців припустився помилки. Ролі міняються: перша команда слухає і контролює дії другої. Виграє команда, чий вінок є довшим.
ОПОВІДКИ-НІСЕНІТНИЦІ
Мета: вчити визначати тему роздуму вставними конструкціями: «я гадаю», «я знаю», «мені здається», «на мій погляд»; заперечувати невідповідні явища, використовуючи підрядні сполучники «бо», «тому що».
Обладнання: оповідання
Хід гри: Після прослуховування оповідок-нісенітниць діти визначають невідповідності, які вони помітили.
Перемагає той, хто назве їх більше.