Дидактичні ігри на уроках навчання грамоти
Всім добре відомо, що початок навчання дитини в школі – складний і відповідальний етап у її житті. Діти шести років переживають психологічну кризу, пов’язану з необхідністю адаптації в школі. У дитини відбувається зміна провідної діяльності: до навчання в школі діти зайняті переважно грою,а з приходом до школи починають опановувати навчальною діяльністю. Перехід від ігрової діяльності до навчальної часто нав’язується дитині дорослими, а не відбувається природним шляхом.
Як же допомогти дитині? Допоможуть у цьому ігри, які створюють оптимальні психологічні умови для успішного розвитку особистості молодшого школяра.
Психологами встановлено, що із закінченням дошкільного дитинства гра не вмирає, а продовжує не тільки жити, але й своєрідно розвивається. Без обґрунтованого використання гри у навчальному процесі урок у сучасній школі не можна вважати повноцінним.
Ігри, які використовуються в початковій школі, діляться на дві великі групи – рольові (творчі) і дидактичні (ігри за правилами).
Для рольових ігор суттєвим є наявність ролі, сюжету та ігрових взаємин. В які вступають діти, які виконують ролі. Наприклад, рольова гра Зустрічаємо гостей. Цей вид ігор в останні роки стає все більш популярним, оскільки має велике значення у розвитку в молодших школярів уяви, творчості, навичок спілкування.
Дидактичні ігри – більш звичний для вчителя метод навчання і вид ігрової діяльності. Дидактичні ігри діляться на наочні (ігри з предметами),а також словесні, у яких предмети не використовуються.
Дидактична гра представляє собою складне, багатопланове педагогічне явище, не випадково її називають і методом, і формою навчання, і видом діяльності, і засобом навчання. Вона може використовуватися на всіх ступенях навчання, виконуючи різні функції. Місце гри у структурі уроку залежить від тієї мети, з якою її використовує вчитель. Наприклад, на початку уроку дидактична гра може застосовуватися для підготовки учнів до сприйняття навчального матеріалу, у середині – з метою активізації навчальної діяльності молодших школярів або закріплення та систематизації нових понять.
Під час гри учень – повноправний учасник пізнавальної діяльності, він самостійно ставить перед собою завдання й вирішує їх. Для нього дидактична гра – це не безтурботне і легке проведення часу:граючи він віддає їй максимум енергії, розуму, витримки, самостійності.
Пізнання навколишнього світу в дидактичній грі наділяється у форми, несхожі на звичайне навчання: тут і фантазія, і самостійний пошук відповідей, і новий погляд на відомі факти та явища, поповнення та розширення знань та умінь, встановлення зв’язків, подібності та відмінності між окремими подіями. Але найважливіше – не під тиском, а за бажанням самих учнів під час ігор відбувається багаторазове повторення матеріалу в його різних поєднаннях і формах. Крім того, гра створює атмосферу здорового змагання, змушує школяра не просто механічно пригадувати відоме, а мобілізувати всі знання, думати, підбирати підходяще, відкидати несуттєве, зіставляти, оцінювати.
У дидактичній грі беруть участь всі діти класу. Переможцем частіше буває не той, хто більше за всіх знає, а той у кого краще розвинена уява, хто вміє спостерігати, швидше і точніше реагувати на ігрові ситуації.
Цінність дидактичних ігор полягає і в тому, що діти в значній мірі самостійно вчаться, активно допомагаючи один одному і взаємно себе перевіряючи.
Добукварний період
Гра «Скільки речень?»
Учитель читає текст. Учні показують картку з цифрою, скільки речень вони почули.
Гра «Скільки слів у реченні?»
Учитель читає речення. Учні показують картку з цифрою, скільки слів у реченні вони почули. Виграє той, хто менше за всіх помилиться.
Гра «Добери схему до речення»
На дошці прикріплені схеми речень. Учитель читає речення, учні відшукують відповідну схему, визначають кількість слів у реченні.
Гра «Картинка заблукала»
На дошці виставлені картинки, що відносяться до однієї групи. Серед них зайва. Необхідно її відшукати і назвати. Можна підібрати і назвати предмети, що відносяться до новоутвореної групи, вставивши в неї «зайвий» предмет.
Гра «Упіймай слово»
Учитель називає слова з тим, щоб учні їх запам’ятали і плеснули в долоні,коли вони почують їх в реченні.
Гра «Хто? Що?»
Учитель читає слова. Як тільки учні почують слово, що відповідає на питання хто?, вони плескають у долоні,а на питання що? - тупають ногами.
Гра «Вибери в одну групу»
На дошці вивішені предметні малюнки. Дівчатка групують предмети, що відповідають на питання «Хто?», а хлопчики – на питання «Що?». Діти виходять по черзі. Виграє та команда, яка швидше впорається із завданням.
Гра «Який? Яка? Яке?»
Учитель називає ознаки якогось предмета. Діти повинні за описом
відгадати,що це, або хто це.
Гра «Який предмет?»
Учитель показує, або називає якийсь предмет, учні повинні назвати його ознаки.
Гра «Хто або що виконує ці дії?»
Учитель називає дії якихось предметів. Учням потрібно відгадати, що це за предмет. Можна запропонувати придумати з ним речення.
Гра «Хто що промовляє?»
Учитель показує або називає предметний малюнок тварини. Учні промовляють звуки, які вони видають.
Гра «Упізнай по голосу»
Учні сидять із закритими очима. Ведучий чи учитель промовляє звуки, які видають тварини. Діти мають угадати цих тварин. Можна запропонувати аудіо-запис голосів тварин.
Гра « Зачаровані звуки»
Учитель пропонує дітям зобразити звуки і відгадати, що чи кого вони нагадують:
Ж – ж – ж – летить жук;
З – з – з – співає комарик;
Ш – ш – ш – шумить вітер у листі;
У – у – у – виє завірюха і т.д.
Гра «Озвуч картинку»
Учитель показує дітям предметні малюнки і пропонує озвучити їх.
Корова - му – му – му;
миша – пі – пі – пі – пі;
дерево – ш – ш – ш;
півень – ку –ку – рі – ку;
зозуля – ку – ку– ку – ку.
Букварний період
Гра «Хто найуважніший»
Після прослуханих слів схожих між собою – визначити і назвати спільні і відмінні склади.
Гра «Букви знайомляться»
Утворення та читання складів.
Гра «Спільний звук у словах»
Учитель називає кілька слів, які мають спільний звук. Учні визначають його і називають. З цим звуком придумують нові слова і вводять їх у речення. Потім учитель показує його графічний знак і називає букву, якою цей звук позначається.
Гра « Чарівники»
«Чарівник» стоїть у центрі кола з « чарівним» предметом. Діти- літери ходять по колу. «Чарівник» доторкається до літер, вони виходять у центр кола і беруться за руки. Усі хором читають утворені склади чи слова. Можна замінити умови гри і, зав’язавши «чарівнику» очі, прочитати незвичайні склади чи слова.
Гра «Виконай бажання»
Діти стають в коло, їм на груди вішають вивчені літери. Учитель називає слово і виходять діти,що мають ці літери. Усі разом читають утворені слова.
Гра «Чарівні кубики»
Учитель з кубиками, на яких написані склади,стоїть у центрі кола. Він кидає кубик одному з дітей, той має швидко прочитати склад і повернути кубик учителю.
Можна ускладнити завдання і кидати по два кубики, щоб діти утворювали і читали слова.
Гра «Хто швидше»
Учні – літери бігають по колу. Учитель викликає до себе дітей, що позначають вивчені літери. Гра сприяє кращому запам’ятовуванню букв.
Гра «Додай літеру»
Учитель тримає в руках картки, що позначають голосні звуки. А в руках у дітей картки, що позначають приголосні звуки. Учитель показує картку з голосним, а діти по черзі, підставляючи свій приголосний,читають утворений склад.
Гра « Сплетемо вінок»
Учні читають слова в стовпчиках. Учитель пропонує на останній звук прочитаного слова придумати інше, далі придумати слово на останній звук придуманого і т. д.
Гра « Сестричко, відгукнись!»
Учитель показує друковану велику літеру, учні відшукують її «сестричку»- малу літеру. Виграє той, хто не помилиться.
Гра «Чарівне поле»
Учитель тримає в руках круг з картону, на якому написані вивчені приголосні. У прорізаному віконечку «заховалися» голосні. Круг прокручується і діти читають утворені склади.
Гра «Встав букву, прочитай слово»
Учитель диктує слова, в яких є спільний звук, невідомий дітям. Учні складають ці слова з розрізної азбуки. Замість невідомого звука ставлять порожню картку. Потім учитель називає невідомий звук і показує букву, яку діти знаходять у себе, вставляють на місце і читають утворене слово.
Гра «Звуки – букви»
Гра проводиться по рядах. Учитель проказує слова. Діти карткою показують скільки звуків і букв у кожному слові. Виграє той ряд, в якому буде найменше помилок.
Гра «Заміни букву»
Учитель пропонує скласти із розрізної азбуки слово. Потім дає завдання замінити, додати чи відняти якусь букву, щоб вийшло нове слово.
Наприклад: сом – сам – сум; – щока і т. ін.
Гра « Упіймай звук»
Учитель читає слова, учні плещуть у долоні, коли чують слово з вивченим звуком.
Гра «Впіймай спільний звук»
Учитель називає слова, учні мають назвати спільний звук, який є в цих словах. Наприклад: мама, море, дим, мило. (Спільний звук [м]).
Треба проаналізувати цей звук: приголосний, голосний? Підібрати слова з цим звуком.
Гра «З початку і з кінця однаково»
Учитель пропонує дітям придумати слова, що читаються однаково з обох кінців. Виграє той, хто придумає найбільше. ( Аза, Ада, Алла, біб, дід, зараз, корок, еге, тут, ого, око, пуп, Пилип, Тит).
Гра «Склади слово»
Учитель виставляє на дошці вивчені букви і пропонує скласти з ними слова. Виграє той, хто першим складе і прочитає ці слова.
.
Гра «З’єднай слово зі схемою»
Учитель на дошці друкує кілька слів і їх звукові моделі . Діти повинні з’єднати слова з відповідною схемою чи навпаки. Гру можна провести по рядах чи у групах. Виграє та команда, що швидше впорається із завданням.
Гра «М’який чи твердий звук»
Учитель називає або показує слова. Учні за допомогою карток умовних позначень показують твердий чи м’який приголосний у цьому слові. Можна показувати чи проказувати сполучення букв.
Гра «Упіймай слово»
Учитель називає слова і пропонує дітям завдання, що відповідають темі уроку. Наприклад: упіймати слово
з м’яким приголосним звуком;
слово з приголосним, що вивчається;
з двома м’якими приголосними і т.д.
Гра «Відгадай слово»
У вчителя на картці написане слово. Учні мають відгадати це слово за його характеристикою. Характеристика залежить від знань учнів, завдань гри. У 1 класі вчитель використовує цю гру з тим, щоб діти змогли самостійно закріпити свої знання,наприклад, про голосні та приголосні, кількість складів у слові, приголосні тверді та м’які, слова, які відповідають на питання Хто? Що? та ін.
Завдання можуть бути такими:
-у слові три склади, відповідає на питання хто?, має одну букву я, це ім’я дівчинки (Ясочка);
- слово відповідає на питання що? Має один склад, є буква й.(Край, гай, чай);
- слово відповідає на питання хто? Має два склади, є буква ї.(Їжак, їздок) і т.д.
Гра «Сигнальники»
Учитель називає вивчені звуки, а учні показують відповідну букву. Потім вчитель показує букву, а учні показують відповідну фішку.
Гра «Буква заблукала»
Учитель пропонує дітям вилучити «зайву» букву і дати їй характеристику.
А О К У Е І (К – приголосний, позначає звуки [К],[К’] )
В С Р И М Ч (И – голосний звук [И]) і т.д.
Гра «Жук – буквоїд»
Учитель друкує на дошці слова і не дописує у них букви. Учні повинні відновити їх і прочитати ці слова. Можна запропонувати скласти речення з цими словами чи зробити звуко-буквений аналіз цих слів. Букви у словах мають бути знайомі дітям.
Вправи – анаграми
Учитель виставляє на дошці слова і пропонує дітям переставити букви у ньому так,щоб вийшло нове слово. Можна зверху нумерувати букви, які треба переставити.
Кіно – коні; вікно – вінок; ніжка – жінка; пилка – липка.
Гра «День – ніч»
З розрізної азбуки викладаються слова. За командою «День!», учні читають їх з дошки. За командою «Ніч!», діти закривають очі, а вчитель міняє букви в словах. Діти мають прочитати нове слово.
Гра «Заховай букву»
Учитель пропонує дітям прочитати слова і переставити у них букви так, щоб остання буква в слові стала посередині.
Пень – пеньок; ліс – лісок; дзвін – дзвінок; день – деньок…
Гра «Конструктори»
- Дітям пропонується із букв одного слова утворити чим більше нових слів. Виграє той, хто придумає їх якнайбільше.
-Дітям пропонується із даних складів утворити слова.
Гра «Дослідники»
Після прочитаного тексту, учитель пропонує порахувати скільки разів у ньому зустрічається якесь слово. Треба прочитати усі речення з цим словом.
Гра « Аукціон»
Учитель називає перший склад, учні додають склади та утворюють нові слова. Треба утворити якнайбільше слів.
Гра «Додай словечко»
Учитель зачитує учням загадки. Учні додають слово – відгадку. Виконують звуко - буквений аналіз цих слів.
Гра «Роз’єднай слова»
Учитель друкує скоромовку чи вірш, але слова не роз’єднані. Діти
уважно читають і розділяють їх. Після цього колективно вчать напам’ять.
Гра «Роз’єднай і прочитай»
Учитель друкує речення, не розділяючи слова, і вставляє між ними одну чи кілька зайвих літер. Учням потрібно, підібравши «ключ», прочитати написане.
Можна спочатку дітям «ключ» вказувати.
Гра «Жива картинка»
Один учень читає текст, а другий мімікою і жестами показує почуте. Можна зробити навпаки. Учні за побаченим шукають відповідне речення чи слово.
Гра « Читай за стрілкою»
Учитель друкує склади окремо один від одного. Стрілками вказується напрямок їх з’єднання. Учні за стрілками їх складають у слова і читають.
Так само можна надрукувати слова, «розсипавши» їх.
Гра « Віднови текст»
Учитель пропонує дітям прочитати речення, у якому переставлені слова. Таких речень дається кілька. Відновивши зміст усіх речень, учні складають їх у текст і читають. Спочатку можна перші слова в реченні вказувати. Потім завдання ускладнювати.
Гра « Два – один»
З двох слів утворити одне.
Миша + ловити – мишоловка;
Птах + ловити – птахолов;
Руки + мити – рукомийник…
Гра « Слово в слові»
У запропонованих словах відшукати цілі слова.
Пирій, змова, Людмила, машина і т.д.
Гра « Знайки»
Учитель на дошці друкує стовпчик слів з пропущеними голосними. Збоку біля цих слів друкуються пропущені голосні. Потрібно їх вставити у слово і прочитати
його.
з м – и а д т – і, и
с н г – і с н ч т –а аа
м р з – о о в с л – е е о
(Зима, мороз, сніг, діти, санчата, весело). Можна придумати речення з цими словами і поєднати їх в текст.
Можна відновлювати пропущені голосні у текстах.
Гра «Бджілки»
Після прослуханого тексту, учні читають його напівголосно самостійно.
Гра « Хто більше»
З прочитаного тесту вибрати і прочитати якнайбільше слів за поданими схемами.
П – приголосні
Г – голосні
( ПГПГ, ППГЛГПГП, ГППГ і т.д.)
Гра «Дії з буквами»
Дітям пропонується виконати дії і прочитати слово.
Пар – р + п +ка – папка
Зоо – о + лі – о + то – золото
Після букварний період
Гра «Добери риму»
Учитель пропонує дітям з дошки прочитати чистомовки і дібрати слова до рими.
На – на –на – наступила зима.
Ми – ми – ми – не боюся зими.
Ки – ки – ки – беремо саночки.
Ду – ду – ду – дітлахи на льоду.
Гра «Хто більше»
Учитель пропонує дітям з букв одного слова утворити якнайбільше нових слів.
Буквар – рак, бук, рука.
Музикант – знаки,музика, Тузик …
Гра « Водолази»
Учитель пропонує дітям одне з речень прочитати на одному подиху.
Гра « Ти – мені, я - тобі»
Учні читають текст почергово по одному реченню. Потім переказують один одному прочитане .
Гра « Дожену – пережену»
Учні читають текст одну хвилину і роблять помітку простим олівцем, де вони зупинилися. Знову починають читати і намагаються «обігнати» помітку.
Гра « Зіпсоване радіо»
Учні читають текст самостійно напівголосно. Після команди «Стоп!» діти по черзі вголос читають те слово, на якому зупинились. Виходить новий текст, часто смішний.
Гра « Дощик»
Учні читають хором:
-накрапає дощик(тихо);
-дощ пускається сильніше(голосніше);
-злива(голосно);
-дощ слабшає(тихіше);
-дощ перестав(читання припиняється).
Гра « Хто швидше»
На дошці друкується скоромовка. Учитель дає команду прочитати її голосно пошепки, повільно, очима. Потім задає відповідний темп і читають усі разом, тренуючи свій артикуляційний апарат. Вчаться читати на одному диханні.
Гра «Буксир»
Учні читають у парі. Сильніший бере на « буксир» слабшого. Діти намагаються не відставати один від одного.
Гра « Хвости»
Учитель читає початок речення, а діти його кінцівку.
Гра «Диктор телебачення»
Після опрацювання тексту, запропонувати учням прочитати його, відриваючи очі, щоб подивитися на глядачів.
Гра « Ланцюжок»
Діти читають текст по одному реченню «ланцюжком». Усі уважно слідкують. Якщо хтось не зможе прочитати, «ланцюжок» вважається перерваним.
Гра « Розвідники»
Після прочитаня тексту, діти отримують завдання відшукати в ньому слова, які:
- звучать ніжно;
- пишуться з апострофом;
- мають три склади;
- є іменами людей.
Гра «Редактори»
Учитель переставляє речення в тексті чи слова у реченні. Пропонується дітям бути редакторами і відновити текст.
Гра «Ми - артисти»
Після опрацювання оповідання, вірша чи казки, запропонувати дітям інсценізувати прочитане. Вчитель роздає маски, малюнки чи підписи героїв. (Можна своїми словами або словами з тексту).
Гра «Мікрофон»
Опрацювавши текст, запропонувати дітям висловити свої думки, або дати відповіді на запитання, передаючи мікрофон один одному.
Гра «Скринька сподівань»
Перед вивченням нової букви запропонувати дітям відкрити скриньку, в якій лежать предмети,назви яких починаються з цієї букви. Вони мають відгадати, який звук буде вивчатися. Чи справдяться їх сподівання.
Перед опрацюванням нового твору можна у скриньку заховати слова. Запропонувати дітям їх прочитати і висловити свої думки – припущення, про що буде йти мова у цьому творі. Можна покласти предметні малюнки .
Гра «Літера зникла»
На дошці записані слова з пропущеною буквою. Учні вставляють зниклу букву і читають слова.
Гра «Хто більше»
Завдання полягає в тому,що учні повинні назвати якомога більше слів із заданою буквою.
Гра « Що змінилось?»
Учні відшукують відмінності у малюнках. Хто знайде їх найбільше, отримує фішку.
Гра «Яке слово заблукало?»
Із групи слів діти вилучають зайве і пояснюють свою дію. Наприклад: стіл,диван, ліжко, тарілка.
Гра « Найкращий фотограф»
Прочитати текст і запам’ятати слова із певним звуком.
Гра «Збери прислів’я»
Із розсипаних слів учні складають прислів’я.
Гра «Хто найбільше відгадає загадок?»
Діти відгадують загадки. Змагання відбувається по рядах.
Гра «Ти – екскурсовод»
Розповісти про найкраще місце у рідному селі.
Гра «Декламатори»
Потрібно прочитати вірш, як доповідач на трибуні, як старий дідусь, як 5-річна дитина, як іноземець.
Гра «Звук упіймай – слово називай»
Учитель вимовляє звуки, учні називають слово. Після кожного названого слова вчитель виставляє на дошці предметні малюнки.
Гра « Зачаровані картки»
На картках написані слова. Верхня (або нижня) частина карток закрита смужкою паперу. Учні повинні відновити записані слова.