Дидактичні ігри на уроках навчання грамоти

Про матеріал

У посібнику розкрито роль дидактичної гри в навчанні шестирічних першокласників. Посібник розрахований на роботу з дітьми 6-7 років у добукварний,букварний і післябукварний періоди навчання. Ігри,зібрані у посібнику,допоможуть зробитии процес навчання цікавим, різноманітним,ефективним.

Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

 

Управління освіти і науки Донецької облдержадміністрації

 

Добропільський міський відділ освіти

 

Методичний кабінет

 

 

 

 

 

ДРОНЬ В.І.

 

 

 

 

ДИДАКТИЧНІ ІГРИ

НА УРОКАХ НАВЧАННЯ ГРАМОТИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Добропілля, 2011


Дронь В.І.

Дидактичні ігри на уроках навчання грамоти. – Добропілля: Новий шлях, 2011. – 24 с.

 

 

 

 

 

У посібнику розкрито роль дидактичної гри в навчанні шестирічних першокласників. Запропоновані дидактичні ігри можна використовувати під час навчання грамоти відповідно до структури особистісно орієнтованого уроку. Посібник розрахований на роботу з дітьми 6-7 років у добукварний, букварний і післябукварний періоди навчання. Ігри, зібрані у посібнику, допоможуть зробити процес навчання цікавим, різноманітним, ефективним.

Призначений для вчителів початкових класів, студентів педагогічних вищих навчальних закладів напряму підготовки «Початкова освіта».

 

 

 

 

Укладач:

Дронь В.І., вчитель початкових класів Добропільської ЗОШ №19.

 

 

 

Рецензенти:

Олійник О.І., кандидат педагогічних наук, директор Красноармійського педагогічного училища, викладач-методист українознавчих дисциплін.

 

Гелетій Т.Б., учитель початкових класів Красноармійського навчально-виховного комплексу.

 

 

 

.


Вступ

 

Навчання грамоти дітей шестирічного віку на сьогодні є актуальною проблемою шкільного навчання. Її успішне вирішення залежить від кваліфікованого керівництва навчальним процесом, в основі якого - знання  вікових та індивідуальних особливостей шестирічних першокласників. Тому дуже важливим є вибір методів навчання, провідним з яких стає дидактична гра як найприродніша і найпривабливіша діяльність для дітей цього віку.

Термін «дидактична гра» акцентує увагу на її педагогічному спрямуванні, відображає всебічність застосування. Використання дидактичних ігор – важливий метод інтенсифікації навчальної діяльності, могутній стимул розумового розвитку учнів. Гра знімає втому після занять, що потребують інтелектуального напруження, впливає на формування особистості, сприяє психологічному розвитку - виховує навички колективізму, розвиває організаторські здібності, у грі народжуються взаємоповага, чесність, порядність. Гра тренує пам'ять, увагу, допомагає розвивати допитливість, вміння не лише дивитися, а й бачити, логічно мислити, дає змогу індивідуалізувати роботу на уроці, давати посильні завдання кожному учню, максимально розвиваючи їхні здібності.

Добираючи ігри, продумуючи ігрову ситуацію, необхідно обов'язково поєднувати два елементи - пізнавальний та ігровий. Створюючи ігрову ситуацію відповідно до змісту програми, вчитель повинен чітко спланувати діяльність учнів, спрямувати її на досягнення поставленої мети. Коли визначено певне завдання, вчитель перетворює його в ігрову форму, накреслює ігрові дії. Власне, ігровий задум спонукає учнів до гри..

Готуючись до уроків з використанням дидактичних ігор, учитель має заздалегідь підготувати необхідний дидактичний матеріал, продумати послідовність ігрових дій, спосіб організації учнів, тривалість ігри, способи контролю, підбиття підсумків і оцінювання. Ігри, що пропонуються на початку уроку, мають активізувати думку учня, допомогти йому зосередитися і виділити основне, найважливіше, спрямувати увагу на самостійну діяльність. Інколи гра може бути фоном для побудови всього уроку.

Проте слід пам'ятати, що окремі ігри збуджують емоції дітей, відволікають їхню увагу від основної мети уроку: тому ігри, пов'язані з сильним емоційним збудженням, слід проводити лише наприкінці уроку.

Щоб ігрова діяльність на уроці проходила ефективно і давала бажані результати, необхідно нею керувати, забезпечивши виконання певних вимог.


Вимоги до проведення гри

 

  1.     Готовність учнів до участі в грі. Кожен учень повинен засвоїти правила гри, чітко усвідомити мету, кінцевий результат, послідовність дій, мати необхідний запас знань для участі в грі.
  2.     Чітка постановка завдання гри. Пояснення завдання вчителем повинно бути зрозумілим і чітким.
  3.     Складну гру слід проводити поетапно. Спочатку учні мають засвоїти окремі дії, а потім можна пропонувати гру в цілому.
  4.     Дії учнів слід контролювати, своєчасно виправляти, спрямовувати, оцінювати.
  5.     Не можна допускати приниження гідності дитини (образливі порівняння, погана оцінка за поразку в грі, глузування тощо).
  6.     Ігри важливо проводити систематично і цілеспрямовано, починаючи з елементарних ігрових ситуацій, поступово ускладнюючи та урізноманітнюючи їх у міру накопичення в учнів знань, вироблення умінь і навичок, засвоєння правил гри, розвитку пам'яті, виховання кмітливості, самостійності, наполегливості.

Кожна дидактична гра має правила, що визначають послідовність дій та поведінку учнів, сприяють створенню на уроці робочого настрою. Правила дидактичної гри розробляють з урахуванням мети уроку та індивідуальних можливостей учнів. Крім того, зміст гри, її форма повинні бути доступними, посильними для учнів, але, разом з тим, розвивати їх творчість і винахідливість. Правила в ігровій ситуації відіграють надзвичайно важливу роль. Якщо вони заздалегідь не продумані, чітко не сформульовані, це утруднює осмислення учнями змісту гри, викликає байдужість і втому. Під час гри вчитель має постійно контролювати діяльність учнів, виконання ними правил, спрямовувати гру запитаннями чи репліками та непомітно підтримувати дітей, підбадьорювати їх, запобігати виникненню можливих конфліктних ситуацій між дітьми, не допускаючи помилкових дій. Жодне порушення правил не повинно залишатися поза увагою вчителя. Залежно від обставин він має знайти час і справедливо вказати учню на його недоліки в грі, пояснити, до чого призводять подібні вчинки (нечесність у грі, несумлінне ставлення до обов'язків). Проте під час гри неприпустимі довгі зауваження, повчання, оскільки це погіршує настрій учнів, послаблює їх інтерес, гальмує увагу.

Фіналом дидактичної гри є розв’язання поставленого навчального завдання. Для вчителя результат гри - це показник рівня досягнень учнів у засвоєнні та застосуванні знань.

Усі структурні компоненти дидактичної гри пов'язані між собою і відсутність якихось із них руйнує гру. Без ігрового задуму, ігрових дій та правил дидактична гра або неможлива зовсім, або втрачає свою специфічну форму, перетворюючись на виконання вправ і вказівок. Тому під час підготовки дидактичної гри необхідно скласти сценарій або план дій, зазначивши часові межі гри та кожного її етапу. Поєднання всіх елементів гри та їх взаємодія підвищують ефективність ігрового уроку, приводять до бажаного результату.

ДОБУКВАРНИЙ ПЕРІОД

 

У цей період уроки навчання грамоти мають загальномовний зміст. У дітей формуються навички аналізувати предмети та явища, класифікувати їх за родовими і видовими ознаками; уміння ділити слова на склади, розрізняти кількість складів у слові, виділяти в них наголос; уміння самостійно визначати послідовність звуків у слові, відчувати звук як окремий елемент слова, розрізняти голосні і приголосні (тверді і м'які) звуки за звучанням та артикуляцією, позначати їх умовними знаками, записувати складо-звукові моделі слів.

 

Правда чи ні

Мета. Формувати в учнів уміння сприймати речення як синтаксичну одиницю.

Обладнання: фішки червоного і зеленого кольорів для кожного учня, малюнок із зображенням Незнайка.

Ігрова дія. Незнайко написав для мене декілька речень, але я ніяк не можу вирішити, це правда чи жарт. Допоможіть мені, будь ласка.

Правила гри: вчитель зачитує речення. Якщо воно правдиве, учні піднімають зелену картку, якщо хибне - червону. Один з учнів пояснює Незнайкові, яка у реченні помилка.

Приклади речень: Узимку кури відлітають у теплі краї. Подорожник - це корисна лікарська рослина. На нашій яблуні виросло багато смачних шишок. У сосновому лісі ми збирали моркву. Сова вдень спить, а вночі шукає собі їжу.

 

Уважні долоньки

Мета. Узагальнити знання дітей про слова - назви істот та неістот.

Ігрова дія. Зараз ми потренуємо ваші долоньки.

Правила гри: вчитель називає слова - назви істот та неістот, учні мають "упіймати", плескаючи у долоні, ті слова, які відповідають на питання хто?

 

Телеграф

Мета. Формувати в учнів уміння визначати кількість складів у слові.

Ігрова дія. Зараз ми з вами будемо телеграфістами і передаватимемо слова до іншого міста (попередньо вчитель пояснює дітям, як працює телеграф).

Правила гри: вчитель називає учню слово, а той має відстукати по парті стільки разів, скільки складів у цьому слові. Усі інші - "контролери" - перевіряють правильність виконання завдання. Пізніше учні можуть грати самостійно в парах, даючи завдання один одному.

 

Ланцюжок

Мета. Вдосконалювати вміння дітей ділити слово на склади.

Ігрова дія. Вчитель показує учням ланцюжок (на малюнку або справжній), звертаючи увагу на те, як одне кільце з'єднане з іншим. Потім пропонує створити ланцюжок зі слів так, щоб вони з'єднувались однаковими складами.

Правила гри: клас ділиться на команди (за рядами). Кожній команді вчитель пропонує перше слово, а далі учні самостійно продовжують складати ланцюжок: миша — шапка картина і т.д. На кожне правильне слово, яке називає команда, вчитель малює на дошці кільце ланцюжка. Якщо хтось помиляється або довго розмірковує, ланцюжок рветься. Перемагає команда, в якої він розірветься найменшу кількість разів.

 

Чарівна паличка

Мета. Формувати в учнів уміння розрізняти окремі звуки у слові.

Обладнання: паличка зі сріблястого або золотистого паперу (чарівна).

Ігрова дія. Зла чаклунка зачарувала деякі предмети в нашому класі. Щоб їх розчаклувати, потрібно правильно промовити всі звуки в назві цього предмета.

Правила гри: вчитель торкається якогось предмета в класі чарівною паличкою, а учні хором або по одному називають послідовно всі звуки в назві цього предмета.

 

Впіймай звук

Мета. Розвивати в учнів фонематичний слух, формувати вміння розрізняти м'які та тверді приголосні звуки.

Обладнання: фішки на позначення твердих та м'яких приголосних для кожного учня.

Ігрова дія. На початку слів "заховалися" неслухняні звуки. Спробуйте дізнатися, який саме звук "заховався", твердий чи м'який.

Правила гри: вчитель називає слова: лялька, листя, сонце, сіно, ніс, носоріг, тінь, тин тощо, а учні визначають, який звук на початку слова, і піднімають відповідні фішки.

 

Лото в парах

Мета. Формувати в учнів уміння виконувати звуковий аналіз слова.

Обладнання: предметні малюнки, фішки з умовним позначенням звуків для кожного учня.

Ігрова дія. Зараз кожний з вас стане шифрувальником і спробує зашифрувати слова за допомогою фішок.

Правила гри: на партах дітей розміщені предметні малюнки та фішки. Один учень кладе малюнок на парту, інший називає його та викладає з фішок звукову модель. Потім учні міняються ролями. Під час гри вчитель ходить між рядами та контролює правильність виконання завдання.

 

Висади квіти на клумбу

Мета. Формувати в учнів навички ділення слів на склади, визначати їх кількість у словах.

Обладнання: набірне полотно, малюнки квітів, фішки з умовним позначенням звуків для кожного учня.

Ігрова дія. Сьогодні нам треба посадити квіти на клумби, щоб прикрасити шкільне подвір’я. Але спочатку визначимо кількість складів у назвах квітів.

Правила гри: вчитель на набірному полотні позначає схемами кількість складів у назвах квітів, які треба “висадити” на першу, другу і третю клумбу. Після цього він демонструє зображення квітки, учні про себе визначають кількість складів у назві квітки і пропонують, на яку “грядку” її “висадити”.

 

Чарівний потяг

Мета. Формувати в учнів уміння визначати кількість складів у словах (або виділяти певний звук - в букварний період).

Обладнання: макети вагончиків, фігурки казкових тварин.

Ігрова дія. Наші добрі друзі зібралися у подорож. Вони придбали квитки, проте не можуть визначити у які вагончики треба сісти. Давайте допоможемо тваринкам і розсадимо їх у вагони.

 Правила гри: цей потяг має три-чотири вагончики, на яких позначається кількість складів (або певний звук). Діти повинні визначити, яка тварина, зображення якої демонструє вчитель, “поїде” у першому вагончику, в другому або третьому.

 

Допоможи Незнайкові

Мета. Формувати в учнів уміння добирати слова до звукових моделей.

Обладнання: Незнайко (малюнок або лялька), звукові моделі слів.

 Ігрова дія. Незнайко ходить до казкової школи. Вчитель дав завдання визначити за якими звуковими моделями „сховалися” свійські тварини і птахи. Незнайко не може впоратися з цим завданням і просить вашої допомоги.

 Правила гри: учням пропонуються звукові моделі, за якими “сховалися” назви свійських тварин і птахів. Діти допомагають Незнайкові виконати завдання, яке він отримав від свого вчителя, знаходять разом з ним назви тварин.

 

Чим відрізняються слова?

Мета. Формувати фонематичний слух дітей.

Ігрова дія. До нас завітали на урок слова, що дружать між собою. Я буду вас з ними знайомити. Ви уважно слухайте, запам’ятовуйте їх і називайте звуки, якими відрізняються слова у парі.

Правила гри:  вчитель називає пари слів, наприклад, мак-рак, шишка-мишка, сірка-зірка, коса-коза, ворона-ворота, сливи-слава, пічка-річка; порт-спорт, Оля-Коля, боби-бобри, сова-слова, оса-роса, оси-коси. Діти уважно слухають вчителя і називають звуки, якими відрізняються слова у парі.

 

Чарівний мішечок

Мета. Формувати фонематичний слух дітей.

Обладнання: мішечок з тканини, оздоблений прикрасами, різні дрібні предмети.

 Ігрова дія. Діти, у мене в руках чарівний мішечок. Поглянемо, що у ньому знаходиться? Ці предмети загубили герої казок. А щоб ці предмети повернулися в казку нам потрібно вгадати з якої вони казки, кому належать і визначити перший і останній звуки.

 Правила гри: учитель приносить до класу чарівний мішечок Учні витягують з нього різні предмети. Вимовляють слово і визначають перший або останній звуки.

Набір предметів у мішечку, звичайно, не випадковий. Він щоразу змінюється в залежності від мети навчання.

 

Хто чий друг?

Мета. Формувати фонематичний слух дітей.

Обладнання: сигнальні картки

Ігрова дія. Жили-були два хлопчики Том і Тім. Том любить все, в яких назвах є тільки тверді приголосні. Тім любить слова з м’якими приголосними. Ми поділимося на дві команди: зліва – „Друзі Тома”, а справа – „Друзі Тіма”. А тепер дізнаємося хто чий друг?

Правила гри: учитель називає слова. Якщо у слові є м’який приголосний, то друзі Тіма піднімають руку чи зелену сигнальну картку. Якщо є твердий, то друзі Тома піднімають руку чи червону сигнальну картку.

 

Плесни в долоні!

Мета. Формувати фонематичний слух дітей.

Обладнання: дитячі іграшки

Ігрова дія. Сьогодні на урок до нас завітали ваші улюблені іграшки. Вони хочуть дізнатися, чого ви навчилися у школі. Ми привітаємося з кожною іграшкою, назвемо і плеснемо в долоні стільки разів, скільки складів у назві іграшки.

Правила гри: вчитель демонструє дітям іграшки і просить назвати їх. Після цього дає дітям завдання показати оплесками кількість складів в назвах іграшок.

 

Хто більше?

Мета. Збагачувати лексичний запас учнів.

Ігрова дія. Діти, я хочу з вами позмагатися: хто більше назве слів із названим мною першим складом.

Правила гри: учитель називає перший склад. Діти доповнюють решту складів до слова і вимовляють слово повністю.

Учитель:                    Діти:

Ба                         нан

Ба                         ран

Ба                         буся

Ба                         рабан

Ба                         тько

Ба                         нка

 

 

 

 

 

 

 

БУКВАРНИЙ ПЕРІОД

 

У цей період діти вивчають букви на позначення голосних і приголосних звуків, прийоми читання з орієнтуванням на голосні, ознайомлюються з літерами я, ю, є, ї, апострофом, розділовими знаками. Дидактичні ігри, розроблені для цього періоду, можна застосовувати під час вивчення будь-якої літери, змінюючи лише лексичний матеріал.

 

Овочі

Мета. Узагальнити та систематизувати знання учнів про голосні та приголосні звуки.

Обладнання: малюнки із зображенням овочів.

Ігрова дія. Восени люди завжди збирають урожай. Ми з вами сьогодні теж будемо збирати урожай, але незвичайний: він складатиметься із назв овочів.

Правила гри: малюнки із зображенням овочів розміщені по всьому класу. Вчитель дає завдання, а учні підбігають до того малюнка, який відповідає йому. Приклади завдань:

Знайдіть овоч, назва якого:

- починається з голосного звука;

- починається з приголосного звука;

- починається з приголосного твердого (м'якого);

- містить звук [а] (о, у, і, м, в, к) і т.д.

Оскільки гра рухлива, то її краще використовувати наприкінці уроку після етапу підбиття підсумків.

 

Хто у слові командир?

Мета. Узагальнити і систематизувати знання учнів про букви, що позначають голосні звуки.

Обладнання: букви А, О, У, И, І, Е з розрізної азбуки для кожного учня.

Ігрова дія. У словах "керують" букви, які позначають голосні звуки, адже скільки голосних, стільки і складів. Спробуємо відшукати командирів у кожному слові.

Правила гри: вчитель називає слова, а діти піднімають картки із буквами, що позначають голосні, які є в цьому слові. Наприклад, риба — и, а; кіт і.

 

Змійка

Мета. Формувати в учнів навички правильного читання складів (слів) із виучуваним звуком.

Обладнання: склади (слова), написані на дошці.

Ігрова дія. Ваша команда має прослизнути між складами, мов змійка між камінцями.

Правила гри: клас ділиться на команди (за варіантами). Члени кожної команди по черзі читають по одному складу (слову). Перемагає та команда, яка жодного разу не помилиться.

 

 

 

М'ячик

Мета. Формувати в учнів уміння добирати слова із виучуваним звуком.

Обладнання: невеликий м'яч.

Ігрова дія. До нас у гості закотився м'ячик. Гой, до кого він потрапляє, має навчити його слова, у якому є звук ....

Правила гри: вчитель дає першому учневі м'яч, той називає слово із виучуваним звуком і передає м'яч наступному, який теж називає слово, і т.д.

 

Нагодуй зайчика

Мета. Формувати у дітей навички правильного читання слів із виучуваною літерою.

Обладнання: малюнки із зображенням зайчика і моркви, намальовані на дошці сходинки.

Ігрова дія. Зайчик дуже зголоднів, але для того, щоб дістати моркву, йому потрібна ваша допомога.

Правила гри: учні по черзі читають з букваря стовпчики слів. Якщо стовпчик прочитано правильно, зайчик піднімається на одну сходинку ближче до моркви. Учні читають до тих пір, поки зайчик не дійде до моркви.

 

Натисни кнопку

Мета. Формувати в учнів навички правильного читання складів із виучуваним звуком.

Обладнання: текст букваря.

Ігрова дія. Уявіть, що квадратики зі складами у букварі - це кнопки. Я називаю склад, а ви натискаєте його на клавіатурі.

Правила гри: вчитель називає склад, а учні „натискають” той квадратик, у якому цей склад написано. Правильність виконання завдання перевіряє сусід по парті.

 

Швидко слово шукай

Мета. Формувати в учнів уміння орієнтуватися в тексті та співвідносити фонетичне значення слова із написаним.

Обладнання: текст букваря.

Ігрова дія. Деякі слова в тексті заблукали. Будь ласка, допоможіть їх знайти.

Правила гри: вчитель називає слово, а учні мають швидко знайти його в тексті та прочитати разом із наступним словом. Перемагає той, хто першим знайде найбільше слів.

 

Білочка

Мета. Формувати в учнів уміння об'єднувати склади у слова.

Обладнання: малюнок із зображенням білочки, зображення грибів з написаними на них складами.

Ігрова дія. Допоможіть білочці зібрати грибочки та прочитати, що на них написано.

Правила гри: білочка стрибає з одного грибочка на інший, а діти в цей час читають склади і утворюють з них слова.

Збери слово

Мета. Формувати вміння самостійно складати та записувати слова із заданих літер.

Обладнання: літери, написані на дошці.

Ігрова дія. В нас на дошці напис був.

Котик йшов, хвостом махнув –

Та й розсипав букви всі.

Ти ж швиденько їх збери

І, як правильно розставиш,

Слово швидко прочитаєш.

Правила гри: із запропонованих учителем букв учні складають слова та "друкують" їх у зошиті. Перемагає той, хто складе найбільше слів. Виконання завдання слід обмежити в часі. Наприклад, хто збере найбільше слів за три хвилини.

 

Допитливі

Мета. Формувати в учнів уміння добирати слова із виучуваним звуком.

Правила гри: вчитель дає завдання дібрати слова із виучуваним звуком. Наприклад:

-У назвах якого посуду є звук [с]? (Салатниця, каструля, миска, …).

- У назвах якого взуття є звук [с]? (Сандалі, босоніжки).

- У назвах яких фруктів є звук [с]? (Абрикос, слива, персик, апельсин).

- У назвах яких тварин є звук [с]? (Лиса, собака, свиня).

- У назвах яких овочів є звук [с]? (Салат, редиска, капуста).

- У назвах яких дерев є звук [с]? (Сосна, осика, ясен).

 

“Так” чи “ні”

Мета. Формувати фонематичний слух учнів, уміння ділити слова на склади.

Ігрова дія. Зіграти хочеться мені

С тобою, друже, в “так” чи “ні”.

Тобі питання задаю,

Готуй же відповідь свою!

Відповідай, коли мастак,

Чи “ні”, чи “так”!

Правила гри: вчитель задає запитання, учні дають відповідь словами „так” або „ні”. Наприклад:

- У слові “білка” чуємо голосні звуки [і], [а]?

- Звук [а] у слові “береза” чуємо на початку слова?

- У слові “жолудь” два склади?

- У слові “лопата” наголос падає на третій склад?

- У слові “день” чотири звуки?

- Речення “Їжачок назбирав яблучок” складається з чотирьох слів?

 

 

 

 

Мозаїка

Мета. Формувати навички читання учнів, збагачувати їх словниковий запас.

Обладнання: картки із складами (перший склад кожного слова написаний червоним кольором, другий склад – синім, третій – зеленим).

Ігрова дія. У вас на партах – різнокольорові картки З них, немов з мозаїки, треба скласти різнокольорові слова. Проте слід пам’ятати, що перший склад кожного слова написаний червоним кольором, другий склад – синім, третій – зеленим.

Правила гри: вчитель пропонує картки із складами. Пояснює, що перший склад кожного слова написаний червоним кольором, другий склад – синім, третій – зеленим. Склади перемішані. З них треба скласти слова.

 

Прочитай віршик

Мета. Формувати навички читання учнів.

Обладнання: таблиця із зображенням чотирьох квітів та джмелика.

Ігрова дія. Діти, прочитати цей віршик нам допоможе джмелик, бо у тих квітах, над якими він літає і сховалися слова. Знайдемо і прочитаємо їх разом.

Правила гри: дітям зачитується вірш, слова з пропущеними буквами, пишуться на дошці. Вивішується таблиця із зображенням чотирьох квітів, над якими літає джмелик. У середині квітів - буква „а”, на пелюстках написані букви. Це підказка до вірша.

От  а - а - а  так   а - а - а!    

Їжачок маленький плаче:

Хоче з’їсти а - а - а - 

Та його нема у нас!

Хоче взяти  - а - а - а - 

Та його забрав - а - а - !

Ось віршик.

Та хто ж його нам прочитає,

Якщо літер не вистачає?

Звернулися до джмелика :

- Жи-жи-жи-жи!

Ти вірш нам прочитати допоможи!

   задача                  ананас                   барабан               баран

 

 

 

 

Буква заблукала

Мета. Формувати в учнів уміння розрізняти голосні й приголосні звуки.

Обладнання: магнітна дошка, картки з голосними й приголосними буквами, лялька Незнайко.

Ігрова дія. Діти, Незнайко вчить букви, що позначають голосні і приголосні звуки. А чи правильно він розмістив їх на дошці?

Правила гри: на магнітну дошку вчитель розставляє букви, які переплутав Незнайко.

Букви, що позначають голосні звуки:

О С Е О М У.

Букви, що позначають приголосні звуки:

Н К І А Т.

Діти виправляють помилки, ставлять букви на місце.

 

Прикрась ялинку

Мета. Формувати в учнів якісні ознаки читання.

Обладнання: малюнок ялинки, макети новорічних іграшок.

Ігрова дія. Діти, до нас завітала лісова красуня – ялинка. Вона ясними вогнями яскраво світиться й сія. Якраз до свята цими днями усю абетку вивчу я. Ми прикрасимо ялинку іграшками.

Правила гри: із зворотного боку іграшки написане слово. Дитина вибирає іграшку, яку вона хоче повісити на ялинку, і читає написане на ній слово. Якщо слово прочитане правильно, іграшка вішається на ялинку.

Слова для новорічних іграшок: сніг, зима, заметіль, намети, сніжинка тощо. Це можуть бути слова з буквою, яка вивчається або закріплюється на даному уроці.

 

Допоможи потрапити додому

Мета. Формувати в учнів навички читання, розвивати логічне мислення.

Обладнання: картки з назвами тварин та їхнього житла.

Ігрова дія. Діти, давайте допоможемо тваринам потрапити додому.

Правила гри: діти отримують картки з написом назв тварин та їхнього житла.

За сигналом вчителя потрібно правильно розкласти картки з написом тварини і напроти розмістити її будиночок. Хто перший правильно це зробить, той і переможе.

Ведмідь

барліг

риба

акваріум

собака

будка

шпак

шпаківня

бджола

вулик

жаба

вода

птах

гніздо

білка

дупло

миша

нора

 

 

Цікаві слова

Мета. Формувати в учнів навички читання.

Ігрова дія. Діти, у нашій мові дуже багато слів, серед них є багато цікавих. Ось подивіться на ці слова. Чим вони цікаві? А спробуйте прочитати їх навпаки, справа наліво. Які слова одержали? (дід, Рим, тік, рис). А тепер до слів (линок, буря, міх, буква, їжа, база) додайте по одній літері на початку чи в кінці слова. Прочитайте, які слова ви одержали?

Правила гри: вчитель записує на дошці слова: дід, мир, кіт, сир та інші.

Записавши слова, вчитель пропонує їх прочитати. А потім спробувати прочитати їх навпаки, справа наліво. Які слова одержали? (дід, Рим, тік, рис).

Потім вчитель  пропонує ряд слів (линок, буря, міх, буква, їжа, база) і дає учням завдання додати по одній літері на початку чи в кінці слова. Діти отримують слова з новим значенням (клинок, буряк, сміх, буквар, їжак, базар).

 

Мильні бульбашки

Мета. Формувати в учнів навички читання.

Обладнання: фланелеграф, „бульбашки” зі складами, малюнок каченяти.

Ігрова дія. Знайомтеся, діти, це веселе каченятко Віллі. Воно любить пускати мильні бульбашки. Ці бульбашки не прості, а з буквами.

Спробуйте прочитати утворені слова.

Правила гри:

Вчитель розміщує на фланелеграфі або дошці „бульбашки”. Склади на них можуть бути найрізноманітніші. Учні повинні утворити слова і прочитати їх.

 

Рибалки

Мета. Формувати в учнів фонематичний слух.

Обладнання: картки з предметними малюнками, вудочка.

Ігрова дія. Ми будемо рибалити. Вудкою ловимо картки, називаємо предмети, що на них зображені. Визначаємо, у якій позиції стоїть той чи інший звук.

Правила гри:  наприклад, під час вивчення теми “Звуки [ц], [ц’]” діти по черзі вудочкою “виловлюють” картки з предметними малюнками, на яких зображені цап, цвях, цеглина, цибуля, циліндр, цуценя. Вимовляючи слово, вони визначають позицію звуків [ц], [ц’].

 

 

Конструктори

Мета. Формувати в учнів уміння складати слова з певних запропонованих складів, читати  або друкувати, записувати їх.

Обладнання: складові таблиці.

Ігрова дія. Діти, для вас є цікаве завдання – конструювання слів. Вам необхідно з першого стовпчика узяти початок слова, а з другого – кінець. Перевіримо, хто з вас більше і швидше сконструює нових слів.

Правила гри: у два стовпчики надруковані окремі склади: у першому – початок слів, у другому – кінець. Діти повинні “сконструювати” слова із запропонованих частин.

 

Складаночка

Мета. Формувати в учнів уміння складати слова з певних запропонованих складів, читати їх.

Обладнання: складові таблиці.

Ігрова дія. Пограємо у гру „Складаночка”. Вам необхідно якнайшвидше з’єднати склади першої і другої колонок так, щоб утворилися нові слова.

Правила гри: на дошці складова таблиця:

чо                   соко  кра                 шки

ви                   са   со                   бечуть

небе               нце  пта                  са

ще                   чуть  чай                  вен

пла                  ки

Учні читають склади. Далі їм дається завдання з’єднати склади із першої і другої колонок, щоб утворились слова, і прочитати їх (наприклад, сонце, човен, пташки, …).

 

Віднови слова

Мета. Формувати в учнів уміння розрізняти голосні і приголосні звуки.

Обладнання: динамічні таблиці.

Ігрова дія.

- Ой лишенько, - кричать слова,

Пропали літери у нас.

Без них усіх ми жить не зможем,

Допомогти ж зуміє кожен.

Ви дуже добре поміркуйте

І нас скоріше порятуйте!

Правила гри: на дошці таблиця:

б – р – к

ц – б – л –

п – к – р

р – д – с – к –

Учні на місці пропусків вставляють букви, щоб відновити слова.

 


ПІСЛЯБУКВАРНИЙ ПЕРІОД

 

У цей період відбувається закріплення та вдосконалення навичок читання. Учні вчаться працювати з текстами, виробляють правильну інтонацію читання. У післябукварний період доцільно застосовувати такі ігри:

 

Дощик

Мета. Формувати навички читання.

Ігрова дія. Діти, відгадайте таку загадку: „Коли нема – чекають, коли я йду – усі тікають”. (Учні:  Дощ). Усі ви бачили дощ. А який він буває? (Учні: Дрібний, малий, великий, сильний, слабкий).. Так. Ось і зараз ми пограємо в гру „Дощик”.

Правила гри: учитель промовляє речення, а учні читають їх відповідним голосом.

Учитель

Учні

Пішов маленький дощик

Читають голосно

Дощик сильніший

Читають голосніше

Злива

Читають дуже голосно

Дощик затихає

Читають тихіше

Ледь накрапає

Читають зовсім тихо

Дощик перестав

Замовкають

 

Впіймай помилку

Мета. Формувати в учнів уміння розуміти прочитане, стежити за читанням інших.

Обладнання: текст букваря.

Ігрова дія. У нашому букварику щойно заховалися помилки, Я читатиму текст, а ви спробуйте ці помилки впіймати.

Правила гри: вчитель читає текст із букваря, навмисно змінюючи якісь слова. Учні уважно стежать за читанням учителя та текстом і, помітивши помилку, зупиняють його та виправляють. Перемагає той, хто "впіймає" найбільше помилок.

 

Розвідники

Мета. Формувати в учнів уміння орієнтуватися в тексті.

Обладнання: текст букваря.

Ігрова дія. Зараз ви станете розвідниками і шукатимете потрібні слова на чужій території.

Правила гри: вчитель ділить клас на три команди. Перша команда шукає в тексті всі слова, що означають назви предметів, друга - слова — назви дій, третя - назви ознак предметів. Потім команди зачитують, що вони знайшли. Перемагає та команда, яка жодного разу не помилиться і не пропустить слова.

 

 

 

Розсипані загадки

Мета. Формувати в учнів уміння складати речення з певних запропонованих слів, читати їх.

Обладнання: набори карток

Ігрова дія.

Із далеку в гості до вас я йшла,

Щоб ви розгадали мене, дітвора…

Я дуже спішила, і трапилось так:

Слова розлетілись, не зібрати ніяк!

Слова ви швиденько збирайте й мене відгадайте!

Діти, треба загадці допомогти, зібрати усі слова, а потім розгадати її.

Правила гри: із слів, написаних на окремих картках, треба скласти загадку і розгадати її.

Зразок набору карток до загадок:

 

просять

 

а тільки

 

почнуть

 

 

 

 

 

частенько

 

з’явлюсь

 

мене

 

 

 

 

 

 

 

ждуть

 

ховатися

 

 

Мене частенько просять, ждуть,

А тільки з’явлюся – ховатися почнуть (Дощ).

 

світ

 

увесь

 

скатертина

 

 

 

 

 

накрила

 

білий

 

 

 

Скатертина біла увесь світ накрила (сніг).

 

наїдається

 

взимку

 

влітку

 

 

 

 

 

 

відсипається

 

Влітку наїдається, взимку відсипається (Ведмідь).

 

Слідчі

Мета. Формувати навички читання, збагачувати словниковий запас учнів.

Обладнання: набір карток

Ігрова дія. Діти, одного разу вирішили букви помінятися місцями у словах. З того часу вони почали товаришувати парами: сорт – трос, серп – прес, шрам – марш, куб – бук, сир – рис, кіт – тік. Ви повинні провести розслідування і дізнатися, що змінилося у словах із зміною місця букв.

Правила гри: діти уважно читають пари слів. Їм треба сказати, що саме змінилося в словах. За допомогою додаткових запитань вчителя вони роблять висновок, що із зміною місця букв змінюється і значення слова.

У післябукварний період доречним буде застосування на уроках різноманітних кросвордів, анаграм, ребусів, логогрифів.

 

Кросворд - це гра на відгадування слів, якими треба заповнити фігуру із квадратів. Кросворди допомагають формувати у дітей логічне мислення, розвивати пам'ять й увагу. Дітям-семирічкам термінологію«погоризонталі», «по вертикалі» заміняють словосполученнями: «зліва направо» і «зверху вниз».

 

Чотири оси

На цій осі в жовтні позолота.

О

С

 

 

А

Осика

Ця оса є деревом.

 

О

С

 

А

Сосна

З цією спить в колисці дитя.

 

О

С

 

А

Соска

Ця оса в космосі літає.

 

О

С

 

 

 

А

 

 

Космонавт

 

Кросворд „Ква-ква

 

1.

К

В

А

 

 

 

 

 

2.

 

К

В

А

 

 

 

 

3.

К

В

А

 

 

 

 

 

4.

 

 

К

В

А

 

 

 

5.

 

К

В

А

 

 

 

 

6.

К

 

 

 

В

А

 

 

7.

К

 

 

 

В

А

 

 

8.

К

В

А

 

 

 

 

 

9.

К

В

А

 

 

 

 

 

10.

 

 

 

К

 

В

А

 

  1. Приміщення, в якому живуть люди.
  2. Квартира для риб.
  3. Бобова культура.
  4. Перша книжка школяра.
  5. Костюм підводника.
  6. Свійська тварина.
  7. Велика кругла хлібина.
  8. Напій, що в спеку спрагу знімає.
  9. Геометрична фігура.
  10. Без цього кінь спотикається.

Кросворд „Сон

Треба всім нам міцно спати,

Треба всім відпочивати.

Навіть сон, це кожен знає,

Щоб спочити, десь тікає.

А сьогодні – от дива! –

Заховався у слова.

Визволи ці слова з Королівства сновидінь – відшукай їх і допиши у клітинки букви, яких не вистачає.

1.

С

О

Н

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

С

 

О

Н

 

 

 

3.

 

С

 

 

О

Н

 

 

 

4.

С

 

О

Н

 

 

 

 

 

5.

С

О

Н

 

 

 

 

 

 

6.

С

 

О

 

 

 

 

 

Н

7.

С

 

О

 

 

 

 

Н

 

8.

С

О

 

Н

 

 

 

 

 

9.

 

С

 

 

 

 

О

Н

 

10.

С

О

 

 

 

Н

 

 

 

11.

С

 

 

 

 

О

Н

 

 

12.

 

 

С

 

О

 

 

Н

 

1. Цей „сон” всім щоденно сяє.

2. Цей – у космосі літає.

3. Цей же спати не лягає, а всю ніч зірки вивчає.

4. Цей – великий і вухатий.

5. Цей росте побіля хати.

6. Цей  „сон” бігає й стрибає.

7. Цей своїм хвостом кусає.

8. Цей – зелений цілий рік.

9. Цей зустрінеш у музик.

10. Цей у співака буває.

11. Цей – всіх на футбол скликає.

12. А якщо ви зголодніли – вас у цей „сон” запросили.

(Сонце, космонавт, астроном, слон, соняшник, спортсмен, скорпіон, сосна, ксилофон, сопрано, стадіон, ресторан).

 

Кросворд „Б-н”

Перед учнями ряд слів, що починаються однаково й так само однаково закінчуються. Якщо діти зазнають труднощів, їм можна запропонувати текст до кожного із завдань.

1.

Б

 

 

 

Н

Це назва квітки, яка не розпустилася.

2.

Б

 

 

 

Н

Будівельний матеріал.

3.

Б

 

 

 

Н

Це свійська тварина, в якої калачиком рога.

4.

Б

 

 

 

Н

Це довгастий, із жовтою шкіркою заморський плід.

5.

Б

 

 

 

Н

Пекарський виріб.

(Бутон, бетон, баран, банан, батон).

Відгадай пташку

Дивна пташка прилетіла

І мерщій за діло:

- Тук-тук-тук! Тук-тук-тук!

Чи не тут сховався жук?

Відповідь на загадку діти знаходять, коли запишуть букви, що змінилися.

кріт

дріт

 

колода

коляда

 

миша

тиша

 

бутон

бетон

 

кава

лава

 

 

Динозавр

Цю тварину не можна побачити ні в зоопарку, ні в лісі. Її можна побачити лише у нас в класі. Для цього треба розгадати слова і вписати їх у клітинки.

Відповіді: 1. Ведмідь. 2. Рись. 3. Кінь. 4. Вовк. 5. Коза. 6. Фламінго. 7. Лев. 8. Жираф.

Після того, як діти розгадали назви тварин, у виділеному рядку вони отримують слово „динозавр”. Вчитель показує малюнок із зображенням динозавра.

Ребус це завдання, в якому текст замінено зображенням предметів, нотами, цифрами та буквами.

Коли частина зашифрованого слова збігається з назвою якогось предмета, то в ребусі вона може бути передана у вигляді малюнка, що відтворює цей предмет. Кома, що стоїть перед зображеним предметом, означає, що від назви цього предмета потрібно відкинути одну букву, якщо кома стоїть після малюнка (справа) – відкинеться остання буква. Де стоїть дві, а інколи навіть і три коми підряд, треба відкинути дві, три букви. Якщо у ребусах зображені перевернуті предмети, то при розгадуванні слово, що відповідає предмету, треба читати навпаки.


Анаграми

Анаграма слово чи словосполучення, утворене шляхом перестановки окремих літер чи складів іншого слова.

 

Розв’яжи анаграми і виключи зайве слово.

ААЛТІРК

АВАЗІЛ

КОЖАЛ

ШКААЧ         

(тарілка, валіза, ложка, чашка; зайве слово – валіза).

 

Нумо, прочитай!

Слова-анаграми

ччялиоб        ибуз  тьсяємапідій  омась

(обличчя)     (зуби)  (підіймається)  (сьома)

 

тільпос             даєсні   коСаш

(постіль)          (снідає)   (Сашко)

 

Тексти-анаграми

 

к о С аш

коСаш тьсяєампідій о мійсьо інидго. ніВ битьро укдяраз, єми ччялиоб і киру, итьчист ибуз. коСаш аєбирпри тільпос, даєсні і едй в улкош. ляПіс илокш кичполх даєіоб. мітоП туєго икору. ніВ зу-єв'яроз ічадаз, люєма, итьвч ішрів.

 

Сашко

Сашко підіймається о сьомій годині. Він робить зарядку, миє об­личчя і руки, чистить зуби. Сашко прибирає постіль, снідає і йде до школи. Після школи хлопчик обідає. Потім готує уроки. Він розв’язує задачі, малює, вчить вірші.

 

ку Ща

виЖе в тавкус куща. маТ лавапють ройжі й щіля. ваХоються би-ри дів кущи. леА куща тихра. наВо тачує ан всою дозбич. куЩа — бира жиха.

 

Щука

Живе в ставку щука. Там плавають йоржі й лящі. Ховаються риби від щуки. Але щука хитра. Вона чатує на свою здобич. Щука – хижа риба.

 

 

 

 

 

 

 

 

Логогрифи

Логогрифизагадки, в яких за допомогою додавання до зашифрованого слова чи вилучення з нього певної букви складається нове слово.

1. Дерева я ламаю,

І хвилі здіймаю,

А «к» додаси –

У полі зростаю. (буря - буряк)

2. Люблять нас усі збирати

Після дощику в ліску,

А як букву «г» відняти

Будем плавати в ставку. (гриби – риби)

3. Не знайти без мене ходу

Через прірву, через воду,

З «о» я зовсім інше слово,

Житло людям дать готове. (міст – місто)

4. Ріка між берегів

Тече собі, іскриться.

Додай до неї «і» -

Злетить в повітря птиця. (Волга – іволга)

5.На неї птах сідає,

Вона його гойдає.

А „г” на „б” змінить,

Звірятком стане вмить. (гілка – білка)

 


Література

 

  1. Бакум Г.П. Ігрові вправи для учнів 1 класу на уроках навчання грамоти // Початкове навчання та виховання. – 2005. - №16-18. – С.28-32.
  2. Бойчук Л.Б. Ігри в добукварний період // БВПШ. – 2005. - №12. – С.91-92.
  3. Галкін С. Організація ігрової діяльності на уроці // Завуч. – 2005. - №2. – С.17-20.
  4. Гузан І.В.Літературні ігри // Початкове навчання та виховання. – 2005. - №29-30. – С. 15-37.
  5. Жорник О. Використання дидактичних ігор у навчанні // Рідна школа –2000. – № 4. – С. 63.
  6.  Зайцева Г.Ю. Завдання на розвиток навичок читання // БВПШ. – 2005. - №3. – С.12-22.
  7. Коба В.И. Розвиток навичок читання, уміння працювати з книгою як засіб розумового виховання учнів // Початкове навчання та виховання. – 2005. - №29-30. – С. 3-14.
  8. Куріпта В.І. Дидактична гра як метод формування навичок читання у дітей 6-річного віку // Початкове навчання та виховання. – 2005. - №29-30. – С. 49-66.
  9. Куріпта В.І. Ефективні методи і прийоми удосконалення навички читання // Початкове навчання та виховання. – 2005. - №29-30. – С.38-48.
  10. Куріпта В.І. Нестандартні уроки читання в 1 класі // Початкове навчання та виховання. – 2005. - №29-30. – С. 67-74.
  11. Мацюк О. Дидактична гра як засіб навчання грамоти // Початкова освіта. – 2004. - №42 (282). – С.18-20.
  12. Мелеганич О.Д. Навчальна гра як засіб розвитку дитячих інтересів // БВПШ. – 2001. - №15-16. – С.12-22.
  13. Мельничук А.І. Дидактичні ігри як засіб адаптації 6-річної дитини до навчання в школі // Початкове навчання та виховання. – 2005. - №16-18. – С.2-6.
  14. Мельничук С.В. Грамоти вчиться – завжди знадобиться: На допомогу вчителю початкових класів „Навчаємо шестиліток” // БВПШ. – 2001. - №15-16. – С.2-11.
  15. Методи і форми роботи з шестирічками // Початкове навчання та виховання. – 2005. - №16-18. – С.14-17.
  16. Мордовцева Т.В. Ігри до уроків читання // БВПШ. – 2005. - №3. – С.27-38.
  17. Попович Н.С. Дидактичні ігри з української мови для учнів 1-2 класів // БВПШ. – 2003. - №12. – С.15-26.
  18. Рижук В.І. Гра як метод навчання й виховання //Початкове навчання та виховання. – 2005. - №16-18. – С.20-25.
  19.           Рижук В.І. Гра як метод навчання та виховання // Початкове навчання та виховання. – 2005. - №15-16. – С. 20-25.
  20.           Рудакова  Т.І. Дидактична гра – дієвий засіб активізації пізнавальної діяльності учнів // Початкове навчання та виховання. – 2005. - №15-16. – С. 7-13.
  21. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи. – К.: Генеза, 2001.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Дронь Иван
    Данный материал составлен чутким педагогом, который предан своему делу. Она всегда в поиске новых средств и форм обучения и воспитания младших школьников эта работа тому доказательство. Прекрасный учитель, обладающий высокой культурой педагогического и методического мастерства с тонким пониманием детской психологии. В данной работе раскрыта методика, которой должен руководствоваться каждый педагог.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Чичерина Дарья
    Прекрасный материал! Желаю успехов и скорой реализации проекта!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Ручной Подарки
    Очень интересная разработка.Я думаю многим преподавателям начальных классов нужно взять этот материал себе на заметку.Я мама ребенка закончившего 2 й класс и она уже второй год говорит что ей не интересно на уроках.Вот с таким методом обучения каждому ребенку будет интересно.Спасибо Валентина Вам за такую методику.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
8 липня 2018
Переглядів
24924
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку