1. Нумерація чисел від 1 до 10 4
2. Таблиці множення чисел 2 і 3 18
та ділення на 2 і 3
3. Табличне множення і ділення 26
4. Нумерація багатоцифрових чисел
Ефективне викладення математики в початкових класах не можливе без
пошуків нових шляхів активізації пізнавальної діяльності учнів. Учні мають не
лише засвоїти визначену програмою систему знань з математики, а й навчилися
спостерігати об'єкти, явища, процеси, порівнювати їх, виявляти зв'язок між
математичними поняттями, діями, величинами та їх відношеннями, навчитися
міркувати, обґрунтовувати свої висновки, користуватися математичною мовою.
Засвоєння основ математики в початкових класах вимагає великого розумового
напруження, високого ступеня абстрагування й узагальнення, активності
думки.
Багатьом учням математика здається нелегкою і мало зрозумілою, тому
нерідко діти намагаються запам'ятати правила, не розуміючи їх, а це
призводить до формалізму, гальмує дальше розуміння нового матеріалу.
Здобуті учнями міцні знання перетворюються в переконання тільки тоді,
коли вони є результатом свідомої самостійної роботи думки. Отже, вчителю
важливо застосовувати такі методичні прийоми, які б збуджували думку
школярів. Підводили їх до самостійних пошуків, висновків та узагальнень.
Сучасна школа має озброїти учнів не лише знаннями, вміннями й навичками, а
й методами творчої розумової і практичної діяльності.
Дидактичні ігри – важливий засіб успішного засвоєння учнями
математичних знань, умінь і навичок.
Дидактичні ігри на уроках математики можна використовувати для
ознайомлення дітей з новим матеріалом та для його закріплення, для
повторення раніше набутих уявлень і понять, для повнішого і глибшого їх
осмисленого засвоєння, формування обчислювальних, графічних умінь та
навичок, розвитку основних прийомів мислення, розширення кругозору.
Систематичне використання ігор підвищує ефективність навчання.
У дидактичних іграх діти спостерігають, порівнюють, класифікують
предмети за певними ознаками, виконують аналіз й синтез, абстрагуються від
несуттєвих ознак, роблять узагальнення.
Сучасний шкільний курс математики має великі розвиваючі можливості
завдяки своїй цілісності й логічній строгості, тому гра як метод навчання
допомагає вчителю організовувати, розвивати учнів, розширювати їхні
пізнавальні можливості, виховувати особистість.
( дидактичні ігри з математики для 1-4 класів)
м. Славута – 2015 р.
1. Нумерація чисел від 1 до 10 4
2. Таблиці множення чисел 2 і 3 18
та ділення на 2 і 3
3. Табличне множення і ділення 26
Ефективне викладення математики в початкових класах не можливе без пошуків нових шляхів активізації пізнавальної діяльності учнів. Учні мають не лише засвоїти визначену програмою систему знань з математики, а й навчилися спостерігати об’єкти, явища, процеси, порівнювати їх, виявляти зв’язок між математичними поняттями, діями, величинами та їх відношеннями, навчитися міркувати, обґрунтовувати свої висновки, користуватися математичною мовою. Засвоєння основ математики в початкових класах вимагає великого розумового напруження, високого ступеня абстрагування й узагальнення, активності думки.
Багатьом учням математика здається нелегкою і мало зрозумілою, тому нерідко діти намагаються запам’ятати правила, не розуміючи їх, а це призводить до формалізму, гальмує дальше розуміння нового матеріалу. Здобуті учнями міцні знання перетворюються в переконання тільки тоді, коли вони є результатом свідомої самостійної роботи думки. Отже, вчителю важливо застосовувати такі методичні прийоми, які б збуджували думку школярів. Підводили їх до самостійних пошуків, висновків та узагальнень. Сучасна школа має озброїти учнів не лише знаннями, вміннями й навичками, а й методами творчої розумової і практичної діяльності.
Дидактичні ігри – важливий засіб успішного засвоєння учнями математичних знань, умінь і навичок.
Дидактичні ігри на уроках математики можна використовувати для ознайомлення дітей з новим матеріалом та для його закріплення, для повторення раніше набутих уявлень і понять, для повнішого і глибшого їх осмисленого засвоєння, формування обчислювальних, графічних умінь та навичок, розвитку основних прийомів мислення, розширення кругозору. Систематичне використання ігор підвищує ефективність навчання. У дидактичних іграх діти спостерігають, порівнюють, класифікують предмети за певними ознаками, виконують аналіз й синтез, абстрагуються від несуттєвих ознак, роблять узагальнення.
Сучасний шкільний курс математики має великі розвиваючі можливості завдяки своїй цілісності й логічній строгості, тому гра як метод навчання допомагає вчителю організовувати, розвивати учнів, розширювати їхні пізнавальні можливості, виховувати особистість.
НЕ ПОМИЛИСЬ!
Учитель називає групу предметів, а учні показують цифрові картки.
Потім учитель виставляє цифри, а учні показують відповідну кількість пташок. Для гри використовується такий вірш.
На гостини до синиць Завітало безліч птиць:
Три сороки білобокі,
П'ять граків, чотири вовки,
Вісім дятлів, шість зозуль, Десять пугачів-дрімуль, Дві ворони, три сови.
Порахуйте швидко ви,
Скільки птахів завітало?
Чи багато їх, чи мало? Хто не втрапив з них на свято Через те, що не крилатий?
Гра починається з вірша.
З непомітної хмарини Серед сонячної днини — Дошик.
Пострибав він по городу, У ставках побрижив воду — Дощик.
Парасольками розкрився І раптово десь подівся — Дощик.
Засміялось все навколо: Берег, річка, луг і поле — Дощик.
Дощик позмивав номери будинків. Здогадайтесь, які номери були зазначені на будинках.
ХТО НАЙБІЛЬШЕ?
Діти розподіляються на дві команди. Обирається ведучий. Він називає, наприклад, два. Гравці записують усе, що пов'язано з цим числом: два вуха, два ока, дві руки, дві ноги, два колеса у велосипеді... Перемагає команда, яка запише якнайбільше двійок, трійок, четвірок...
СКЛАДІТЬ ГЕРБАРІЙ Показати учням малюнок із зображенням дівчинки.
— Послухайте пісеньку, яку знає Ганнуся. Я, Ганнуся мала, Знаю різні квіти.
Я в бабусі жила Із весни все літо.
Там так гарно в селі,
Вранці чисті роси,
А вітрець на крилі Пахощі приносить.
Скільки знаю стежин. По яких блукала!
Так гербарій з рослин Я чималий склала.
Розгляньте уважно, які листочки засушила Ганнуся. Навпроти листочків стоять кості доміно. Вони позначають кількість зібраних листочків із того чи іншого дерева.
У кожного з учнів — набір карток із числами від 1 до 10.
У руці вчителя — паличка, якою він б'є по барабану певну кількість разів. Усі діти повинні мовчки порахувати кількість ударів і підняти картку з числом, яке відповідає кількості ударів.
Потім учитель встановлює інші правила: показувати
необхідно не те число, яке відповідає кількості ударів, а 2 сусідніх числа — менше і більше (наприклад, ударів було 5, а показати слід числа 4 і 6). Під час гри діти дотримуються тиші. Можна навіть запропонувати першокласникам в той момент, коли вони рахують кількість ударів, заплющити очі.
Для гри потрібно виготовити два чи три комплекти карток різних кольорів (залежно від кількості учнів). Картки з числами від 1 до 10 роздаються всім учням, які грають, у будь-якому порядку. За командою вчителя учні шикуються в колону по одному і йдуть за учителем, потім шикуються в колону по два, по чотири, розходяться в різні сторони, але, як тільки учитель подає сигнал, всі розбігаються. Ті, у кого є картки, припустимо, червоного кольору, збираються на одній стороні кімнати, синього — на іншій тощо. Кожна група учнів повинна
вишикуватися в одну шеренгу за порядком номерів. Перемагає група, яка вишикувалась першою.
Дві команди по десять чоловік шикуються шеренгами обличчям одне до одного. У кожного першокласника на шиї хустинка. У ведучого два комплекти карток різних кольорів від 1 до 10. Перед початком гри ведучий перемішує картки двох комплектів і по одній закріплює позаду хустинки учнів. Ніхто з тих, хто грають, не бачить, яке число написано на його картці. Лише сусід може сказати число, яке знаходиться позаду хустинки. За сигналом ведучого учні команд повинні вишикуватися так, щоб числа на їх картках були розміщені по порядку. Виграє команда, яка виконала завдання швидко, без помилок.
У КОГО СТІЛЬКИ Ж?
Клас розподіляється на команди. В кожній команді є учні, які мають картки з однаковою кількістю зображених на них предметів (у межах того ряду чисел, з яким знайомі діти). Так, під час вивчення теми «Число 5. Цифра 5» учні користуються картками, на яких зображені, наприклад, 2 машини, 2 літака, 4 котики, 4 дятла, 5 рибок, 5 морквинок.
Учитель звертається до класу: «У кого на картці зображено 2 предмета, 4 предмета, 3 предмета?» Учні показують картки і за командою вчителя виконують різні рухи: присідають, плескають у долоні, піднімають уверх стільки разів праву чи ліву руку, скільки предметів зображено у них на картці тощо.
1 варіант.
1) Учні називають поспіль числа від 1 до 10 таким чином: число 1 вимовляють голосно, число 2 — тихо, число 3 — голосно, число 4 — тихо тощо. Називати числа можна і в зворотному порядку.
2) Учні називають поспіль числа від 10 до 1 таким чином: число 10 вимовляють голосно, число 9 — тихо, число 8 — голосно, число 7 — тихо тощо.
2 варіант.
Назвіть числа від 1 до 10 через один. Учні
називають число 1, пропускають число 2, називають число 3, пропускають число 4 тощо. 3 варіант.
Назвіть поспіль числа від 1 до 10 таким чином: число 1 не називайте, а плесніть у долоні, потім назвіть число 2, число 3 не називайте, а плесніть у долоні, потім назвіть число 4 тощо. Називати числа можна в зворотному порядку. Зовсім по-іншому ця гра сприйматиметься дітьми, якщо учитель впровадить, наприклад, казкову ігрову ситуацію: «У Лісовій школі урок математики вів ведмідь Михайло Михайлович. Білки і зайці вчилися називати числа від 1 до 10. Зайці вимовляли число 1 голосно, білки вимовляли число тихо тощо. Повторимо разом, як звірі називали числа від 1 до 10».
Для гри використовують лінійку з прорізами, яка виготовлена з картону, в неї вставляються картки з цифрами. Червона Шапочка виготовила лінійку. Вона наклеїла деякі числа на лінійку під рисочками. її покликала мама, щоб вона віднесла пиріжки бабусі. Дівчинка не встигла завершити роботу. Допоможіть Червоній Шапочці поставити на лінійці під рисками числа, які залишилось наклеїти.
1 варіант. Учні називають числа і вставляють у прорізи демонстраційної лінійки картки з цифрами, що позначають відповідні числа. 2 варіант. Учитель показує віконце, в яке потрібно вставити картку з відповідним числом. Учні називають це число.
Лисичка-сестричка мала велике господарство. Різні свійські тварини були на її подвір'ї. Розгляньте уважно малюнок, зверніть увагу на кількість тварин. Закрийте малюнок і після цього пригадайте, кого було 5, 3, 1, 4, 2.
Уночі зайці вирушили на город за морквою. Вони не знали, що господарі зібрали врожай. Залишилася одна морквинка. Подивіться уважно, кому із зайчиків вона дісталася. А також з'ясуйте, скільки зайчиків залишилося голодними?
Зайчики вийшли на змагання з бігу. Вишикуйте їх для переклички по порядку номерів. На змагання повинні прибути 10 зайців. Зайці за якими номерами відсутні?
Ми прийшли до театру. Уявіть собі, що перед вами зала театру (учитель показує на набірному полотні). Кожна кишенька набірного полотна — це стілець; Порахуйте, скільки стільців у першому ряду. (10) Скажи, Олесю, скільки стільців у другому? Третьому? (10) У кожному ряду по 10 місць.
Назвемо всі номера кожного стільця у першому ряду.
Учні хором називають: перший, другий,... десятий.
Кожний із вас придбав квиток до театру. У кожного учня на парті квиток, на ньому записані числа, які позначають ряд і місце. На квитку записано два числа. Перше число вказує на ряд, друге — на місце. Розгляньте числа на своїх квитках. В якому ряді і на якому місці повинен сидіти кожний із вас у театрі?
1 варіант. Обирається контролер. Він перевіряє, чи правильно учні зайняли місця в театрі. Кожний першокласник по черзі підходить до контролера. Контролер називає номер ряду і місце. Учень вставляє картку в потрібну кишеньку.
Останні перевіряють, чи правильно знайдено місце тим і чи іншим глядачем.
2 варіант.
У кожного учня — картка із зображенням тварини. Кожна тварина — глядач, а учень — контролер, який повинен зазначити ряд і місце своєму глядачеві.
Учень голосно називає ряд і місце і розміщує картку із зображенням тварини на набірному полотні.
Учитель викликає двох учнів до дошки. Один із них розвертається обличчям до дошки, а другий ховає в класі картку з цифрою так, щоб видно було її куточок. Потім учитель пропонує учневі біля дошки повернутися обличчям до класу і вгадати, яку цифру слід шукати за загадкою. Наприклад: «Два кільця, але без кінця, а посередині нема цвяха. Якщо я повернусь, то зовсім не змінюсь. Яка я цифра?» (8)
Учитель допомагає відгадати, де знаходиться цифра:
«Необхідно йти вперед, повернути ліворуч, потім праворуч, обійти навколо столу і взяти потрібну цифру».
Діти, які виконують роль суддів, підтверджують
правильність орієнтування учня за допомогою кругів: зелений круг означає правильну відповідь, а червоний — неправильну відповідь.
Потім учитель викликає до дошки ще двох учнів. Один повертається обличчям до дошки, йому пропонують відгадати загадку, другий ховає картку з цифрою. «Я важніша за всіх тому, що заплутати вас можу. Якщо я перевернуся, то іншою стану. Яка цифра я?» (9)
Учень повертається обличчям до класу і відгадує загадку. Йому пропонують рухатися в тому чи іншому напрямку, декілька разів змінюючи його за вказівкою учителя, поки не знайде потрібну цифру Переможцем буде той, хто правильно відгадає загадки і рухатиметься у зазначеному напрямку.
Мурчик і Гавчик ходили до лісу по гриби. Тепер не можуть відшукати правильний шлях. Якою дорогою тваринам дістатися до свого дому? Назвіть номер цієї дороги.
Птахи створили хор. Вже кілька днів вони готуються до концерту. Щодня проводять репетиції у саду. У хорі 8 птахів. Подивіться уважно на малюнок, визначте, скільки птахів не з'явилося на репетицію. Подумайте, хто це може бути.
Ігровий матеріал: у кожної дитини набір грибів, ляльки для паличкового театру.
Учитель читає дітям казку Едуарда Шима «Білочка та Ворон».
На одній руці — лялька білочки, а на другій — ворона.
Учні викладають потрібну кількість грибів за сюжетом казки і хором перераховують.
- Дідусю Вороне, скільки буде двічі по два?
~~ А навіщо тобі, руденький хвостику?
- Я двічі по два грибочки знайшла. Поклала на пеньок сушитися. Хочу знати, яким буде запас?
- Буде чотири.
- Дідусю Вороне, а тричі по три — скільки?
- Знову ти тут, поспішайко!
- Я вже тричі по три гриба на пеньок принесла. Яким тепер буде запас?
- Буде дев'ять.
- Дідусю Вороне, а скільки буде один по одному?
- Ет, причепилася. То й буде один!
- І неправда! Один по одному буде «нічого».
- Як це — неправда? Як — нічого?!
- А так... Прийшов Ведмідь і за один раз усі мої гриби поїв. І нічого тепер не залишилось!
Таким чином можна ввести поняття про число і цифру 0.
Учитель читає вірш від імені хлопчика, який зображений на малюнку: Щоб догодити всім-усім, Весь день я мушу їсти:
За маму їм, За бабу з дідом їм і їм.
Уже у животі моїм
Нема для їжі місця.
Хлоп'ята дражняться: «Товстун!
Терплю, не вередую.
Ну. постривайте, підросту — Усіх вас нагодую!
Перед вами — ласощі, які любить хлопчик. Поміркуйте, які ласощі тут намальовані їх має бути 7.
Послухайте уважно вірш. Скільки разів згадується число 7?
—Що подарував чаклун для тижня? Назвіть сім днів тижня.
—Що подарував палітрі? Які кольори веселки знаєте?
—Що подарував для пісні? Назвіть ноти. —Що подарував казці? Про яку казку згадується?
Ходив чаклун по моріжку У шапці-невидимці,
Носив за спиною в мішку Усім по сім гостинців. Для тижня — сім погожих днів,
На сонечко багатих,
Щоб урожай зібрать зумів Без клопоту і втрати.
Сім барв палітрі дарував,
Із райдуги узявши,
Щоб на картинах цвіт буяв, В дощах заквітувавши.
Для пісні підібрав сім нот, Мов ластівок на дроті,
Щоб співом тішився народ На святі і в роботі.
Сім гномів казці наділив,
Щоб дітвора кирпата,
Про них наслухавшися див, Училася читати.
Дуже любить Гавчик ховати про запас кісточки. Аж 10 кісточок сховав він у садку. Знайдіть їх.
Учитель читає казку Едуарда Шима «Зайчине сімейство».
...На березовому узліссі зібрались лісові мами і почали вихвалятися своїми дітками...
Мама-олениха запитала у мами-зайчихи:
- Скільки душ у вашому сімействі?
- Не знаю,— сказала Зайчиха.— Хто ж їх рахував? Може,— сто, може,— тисяча, а може,— й ще більше.
- Як-то?! — аж підскочили мами-звірі.— Не може цього бути!
- У нас саме так і буває,— відповіла Зайчиха.— Ми зі своїми дітками не бавимось. Народжуються зайченята, ми їх нагодуємо, а потім де-небудь під кущем залишимо — і до побачення!
- Навіщо? Це ж жорстоко! — закричали мами -звірі...
- Чому так чинять зайці зі своїми малятами?
(Доповнення вчителем відповідей учнів.)
Цієї весни у зайчихи з'явилися зайченята. Порахуйте їх.
У лісі розпочали будівництво школи для звірів. На будівництво прибували легкові та вантажні машини. Облік машин вів прораб Михайло Потапович. Давайте з'ясуємо, в якому порядку прибували машини. У цьому нам допоможуть цифри, якими ведмідь позначав машини. На першій поличці набірного полотна розмістимо цифри, а на другій — машини.
До Наталі на день народження завітали товариші. Вони роззулися. Уважно розгляньте малюнок і скажіть, скільки дітей роззулося.
Послухайте уважно вірш.
Стук, цюк!
От чекаю тільки тата,
Щоб прийшов допомагати.
Розгляньте уважно знаряддя праці. Чи весь цей інструмент потрібний, щоб зробити саночки? Кожний інструмент позначено цифрами. Підніміть цифри, якими позначений інструмент, потрібний хлопчикові.
Ігровий матеріал: стіл, іграшкові звірі, птахи (чи їх зображення).
До ведмедя до обіду
На пиріг прийшли сусіди:
їжачок, баран, єнот.
Вовк, лисиця, і синиця, І ворона, і удод.
А ведмідь ніяк не міг Розділить на всіх пиріг. Ведмідь дуже розгубився — Рахувати ж він не вчився.
Допоможемо ведмедикові розділити пиріг. Шматочок пирога потрібно лишити й ведмедикові. Підніміть картку з числом, що означає кількість шматочків пирога. Назвіть сусідів числа 9. Порахуйте у зворотному порядку від 9 до І.
Потім викладають цифри у прямому порядку від 1 до 10 і у зворотному — від 10 до 1. Учитель пропонує хором називати числа від 1 до 10, причому лівою рукою слід брати й показувати непарні, а правою — парні числа, непарні числа у вірші діти називають голосно, а парні — тихо.
Раз, два — дерева.
Три, чотири — вийшли звірі.
П'ять, шість — пада лист.
Сім, вісім — птахи в лісі.
Дев'ять, десять — це сунички Підвели червоні личка.
ХТО УВАЖНІШИЙ?
Толик і Маринка будують вежі. Уважно розгляньте малюнок і з'ясуйте, у кого вежа буде вищою — в Маринки чи Толика. На скільки кубиків Маринка використала більше? Скільки кубиків використав кожний із дітей?
Уночі світять нам зірки. Злий чаклун зібрав зірки у торбинку.
Здогадайтесь, які зірки знаходяться у торбинці чаклуна. (На зірочках — числа від 1 до 10, деякі з них пропущені).
Уважно розгляньте малюнок. Знайдіть цифри.
- Діти, ви пам'ятаєте казку «Солом'яний бичок»?
- Як розбагатіли дідусь і бабуся? Серед свійських тварин, яких пригнала лисичка, був незвичайний баранець — він весь складався із цифр. Відгадайте, з яких саме?
Гру вчитель починає з таких слів:
— Навчальний рік безкінечний. Ви втомилися. Необхідно перепочити.
Цю зарядку можете виконувати й у школі на перервах.
А ще краще — «заряджайтеся» разом із друзями! «Пишіть» носом різні цифри в повітрі, а вони нехай спробують їх відгадати! Ото насмієтесь!
На дошці — макети кошиків із числами. Двоє учнів отримують малюнки грибочків із записаними прикладами, розв'язують їх і "вкидають" грибочки у відповідні кошики. Виграє той, хто швидше і правильно виконає завдання.
Учитель показує на числа, записані в кетязі калини, а учні показують відповідь сигнальними картками.
На арену цирку виїжджає ведмежатко Аліса. Допоможіть Алісі проїхати математичним лабіринтом.
Вкладіть листи у відповідні конверти.
12:4+9 |
|
24:4+15 |
|
32:4+7 |
|
16:4+18 |
Порахувати скільки разів клоун випустив м’яч.
Знайти 5 пар рибин однакових за відповіддю.
Кожен із трьох хлопчиків зробив по чотири постріли. Хто з них переміг? Хто скільки набрав очок?
На таблиці — ряди чисел.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
Двоє учнів змагаються, хто швидше знайде приклад, результат якого записаний на яйці.
Решта учнів контролюють виконання завдання за допомогою карток - "світлофорів".
Потім учитель відкриває "яйце", там — каченя. Отже, правильною відповіддю є приклад 16 : 4 + 5.
Розв’язати приклади на зайчиках і роздати їм відповідні морквинки.
Двоє учнів змагаються, хто швидше обчислить "ланцюжок". Виграє той, хто не допустить помилки в обчисленнях.
Розв’язавши приклад на іграшці, скласти її у відповідну коробку.
Хто швидше?
Влучити у кільце м’ячиком з правильною відповіддю.
Хто швидше?
Двоє учнів починають одночасно складати і розв’язувати приклади та з’єднувати крейдою компоненти складених прикладів з відповідями на листочках. Виграє той, хто швидше і правильно проведе усі лінії.
Чиї восьминоги ─ Допоможіть мамам восьминогів відшукати своїх малят.
Полічити всіх курчат та за допомогою дії ділення дізнайся скільки має кожна квочка діток.
Розв’язати приклади на курчатах та загнати їх у відповідні курники.
Хто швидше?
Один учень записує в кружечках результати таблиці множення числа 2, а другий ─ результати множення числа 3.
З якого вулика бджілки?
На бджілках відповіді, серед яких є і “зайві” числа. Двоє учнів починають одночасно складати і розв’язувати приклади, з’єднуючи лініями квадратики з відповідями на бджілках. Виграє той, хто швидше і правильно проведе всі лінії.
Учні класу за допомогою сигнальних карток визначають переможця.
На дошці ─ малюнок. Учні мовчки обчислюють “ланцюжок”. Хто перший отримає відповідь, виходить до дошки, вписує її в останній кружечок і
“визволяє пташку з клітки”.
На дошці ─ таблиці із завданнями. Двоє учасників гри за сигналом учителя знаходять приклад, розв’язок якого записано зліва, і обводять його. Гру можна проводити у вигляді естафети.
На гіллячках, на тоненьких,
Поки день ще не погас, Сироїжки та опеньки
Білка сушить про запас.
Учитель звертається до дітей з пропозицією допомогти білочці відібрати найсмачніші гриби.
На грибах записані приклади на множення та ділення. Смачними будуть ті, відповідь яких менша за число 27.
Учні поділені на дві команди. З кожної виходить по 5 учнів, їм роздають картки з цифрами і знаками дій. За сигналом діти складають приклади на множення
(наприклад: 3 x 7 = 21; 2 x 6 = 12; 4 x 5 = 20).
Потім учитель пропонує з цими числами утворити інші приклади на множення (7 х 3 = 21; 6 х 2 = 12; 5 х 4 = 20).
У кожній команді один з її членів записує складені
вирази на дошці. Порівнюючи пари виразів, діти повторюють переставний закон множення. Виграє та команда, яка складе більше прикладів за відведений час і сформулює переставний закон множення.
На підлозі мишка Підібрала книжку. Сторінки гортала, До дірок читала.
Учитель говорить, що треба полатати сторінки книжки з математики.
З х =21 |
6 х =18
|
2х =12 |
5 х = 20
|
4 х = 16 |
4 х = 24
|
5 х = 15 |
З х = 27 |
Гру можна організувати як змагання між рядами.
Кожен ряд вибирає собі вид транспорту, на якому буде подорожувати. Під малюнками з вибраним видом транспорту записані числа.
42
18
35
8
На поличках виставлені різні іграшки. Замість таблички з ціною записаний на картці приклад. Ціни стануть відомі тоді, коли діти-покупці «купуючи» іграшку, розв'яжуть записаний під нею приклад.
Школярі вибирають із кожного ряду по два учні.
Вибрані учні стоять напроти свого ряду, а інші учні швидко по порядку, як сидять, задають їм приклади на множення і ділення. Підраховуємо, хто розв'язав правильно більше прикладів. При підведенні підсумків рядпереможець піднімається, клас дружно скандує «Молодці!» і плескає в долоні.
До бабусі на село мчать велосипедики:
весе-весе-весело ідуть два ведмедики. А до діда-дідуся на кані-канікули зайчик, білка й порося дріботять, бо ніколи!
У звірят на футболках записані приклади на ділення.
Дідусь і бабуся приготували своїм гостям подарунки, на яких написані числа. Розподілити правильно подарунки допоможе наше уміння розв'язувати приклади на ділення.
На листку паперу намальована яблуня. До неї прикріплені червоні яблука, на зворотному боці яких записані приклади. До дошки виходять три учні. Вони зривають яблука і швидко записують приклади.
Ось так яблука — повні соку солодкого, Руку простягніть і яблуко зірвіть. Став вітер гілку гойдати, І важко яблуко дістати. Та яблучка ці не прості, На них цифри золоті.
Швидко яблучко зірвіть,
Вправно приклад розв'яжіть.
Хто більше встиг розв'язати і записати прикладів, той і переміг.
У середині циферблату є кишенька для чисел, які є добутком множників. Діти стрілками повинні показати множники, при яких отримуємо той чи інший добуток.
Другий варіант гри: учні по черзі показують стрілками множники й виставляють у кишеньку добуток.
На парашутах написані вирази. Внизу під парашутами відведені місця приземлення. Кожен парашут треба посадити у свій квадрат, в якому записане число, що є відповіддю до виразу на парашуті.
Ведучий. Діти, сьогодні повторимо таблицю множення на 3. Під час естафетного бігу будемо передавати паличку через кожні 3 метри.
Приготувалися! Марш!
Учні передають один одному паличку, називаючи числа: третій, шостий, дев'ятий, дванадцятий і так далі, тобто послідовно відтворюють таблицю числа 3. Другий, третій ряди, ще раз пробігаючи дистанцію, лічать трійками.
Перед уроком чіпляємо таблицю з намальованими деревами, під якими записані приклади. В кожного на парті картка — відповідь до прикладів, що написані під деревом. Учень, який не помилився у розв'язуванні прикладів, знайде своє дерево. Шукаючи лише своє дерево, дитина розв'язує всі приклади.
Ігровий матеріал: ялинка, на якій розміщені числа, іграшки: сніжинка, морквинка, стрічка, грушка, грибочки, горішки, зірочка.
Прикрашали у лісі звірята Молоденьку ялинку до свята:
На кожну голочку — сніжинку, На кожну гілочку — морквинку.
Від кожної лисички — гарну стрічку,
від кожної синички — грушку-дичку.
Старий ведмідь приніс грибочків трішки.
Руденька білочка розвісила горішки,
а вовченятко спати не лягало і на верхівку зірочку дістало...
(Вчитель декламує вірш і показує названі в ньому іграшки).
Вчитель. Діти зверніть увагу, що на іграшках написані приклади. Треба їх розв'язати, щоб знати, куди повісити іграшки на ялинку. Число на ялинці відповідає певній іграшці.
На таблиці намальована грядка, де ростуть огірки. В прорізи вставлені огірки. На зворотному боці кожного огірка записані вирази. За правильно розв'язані приклади учні нагороджуються медалями «Молодець».
На дошці виставляємо фігурки звірят — учнів лісової школи, під кожною фігуркою — кишеньки для карток із завданнями. Діти розв'язують приклади разом із учнями лісової школи.
У звірят вийшли такі відповіді: 14, 15, 18, 16, 21
(картки відповідно вставлені в кишеньки). Діти звіряють зі своїми результатами відповіді лісових мешканців. Хто помилився? А як це могло трапитися? За допомогою цієї гри учні вчаться перевіряти власну роботу, аналізувати помилки, доводити правоту.
НЕ ЗІБ'ЮСЬ!
Учні лічать від 1 до 20 по одному. Замість чисел, які діляться на 2, говорять «Не зіб'юсь».
УВАГА! ТАБЛИЦЯ!
Наприклад, повторюємо на уроці таблицю числа 8. На набірному полотні числа 16, 32, 40, 54, 80. Запитання до класу:
- З більшості добутків визначте, яка це таблиця?
- Таблиця числа 8.
- Яке число зайве? - 54.
- Яких добутків не вистачає? - 8, 24, 48, 56, 64, 72.
Щоб визначити таблицю, вичленити зайве число, назвати добутки, яких бракує, дитина тричі повторює таблицю, отже, краще запам'ятовує її.
Учасники гри одержують картки — «номери будинків»:
4x9 3x6
5x8 2x9
6x6 7x7
7x6 9x8
Кожен «листоноша» вручає листи-відповіді мешканцям своєї вулиці. Листонош буде стільки, скільки рядів у класі.
Виготовляємо дидактичні картки, що за формою нагадують літак. На зворотному боці — приклади типу:
63:7 72:8
54:9 63:9
24:3 56:8 і т. д.
Літаки поділено на дві ескадрильї, учні теж організовують дві команди. Перемагає та, що першою виконає «бойове завдання»: розв'язати приклади — зробити «мертву петлю» — і повернутися на «аеродром».
Намальовані фрукти і овочі, в центрі яких записані приклади та табличне ділення.
Треба знайти пари, сума часток яких дорівнюватиме 10.
Наприклад: 49 : 7 = 7, 27 : 9 = З
Учитель заготовляє картки, на яких записані результати множення.
Наприклад: 16.
Учитель показує картку, а учні записують приклад на множення з такою відповіддю або піднімають картки з числами 2 і 8.
Виставляємо дві іграшкові сітки. Перший варіант — одна команда, другий — інша команда. Перша з них «забиває» м'яч з відповіддю 7. Друга — з відповіддю 8. Приклади табличного ділення з відповідями обох чисел записані на дошці в довільному порядку. Учень запише половину прикладів, але розв'язує всі. Бажання перемогти спонукає працювати вдумливо, адже помилка — гол у свої ворота.
На дошці виставлена картинка із зображенням каструлі. Поряд на набірному полотні виставлені зображення овочів: морква, буряк, цибуля, картопля, капуста, помідори.
Ведучий. Зараз ми дізнаємося, чи вміють учні нашого класу варити борщ. На кожному овочі написаний приклад.
Треба розмістити відповіді до прикладів у порядку зростання, завдяки цьому ми знатимемо, в якому порядку кидати овочі в борщ.
Щоб ввести дітей в ігрову ситуацію, вчитель читає вірш.
«А я у гай ходила»
А я у гай ходила по квітку ось яку!
А там дерева - люлі, і все отак зозулі: ку-ку! ку-ку!
Я зайчика зустріла, дрімав він на горбку.
Була б його спіймала — зозуля ізлякала: Ку-ку!
На картках вчитель записує приклади так, щоб їх було видно всьому класу. Зворотній бік одних карток пофарбовано червоним кольором, інших — зеленим.
Учитель бере одну з карток, показує приклад класу і перевертає зворотнім боком. Якщо картка червоного кольору, то відповідь хором називають дівчатка, якщо зеленого — хлопчики. Виграє той, хто менше зробить помилок.
Учень повинен відповідати на запитання вчителя, не говорячи жодного слова, а показуючи лише картку з числами. Запитання вчителя пов'язані з вивченими таблицями
множення і ділення. Таку гру корисно проводити, коли учні збуджені і їм важко зосередитися без допомоги вчителя.
У КОГО БІЛЬШЕ ФІГУР?
У кожного учня на парті лежать невеличкі фігури (кола, трикутники, квадрати).
Назначається п'ять ведучих. За сигналом вчителя вони розходяться по класу і підходять до будь-якого учня. Той учень, до якого підійшли, говорить приклад на таблицю множення чи ділення. Ведучий тихо, щоб ніхто не почув його відповідь, називає результат. Якщо відповідь правильна, він одержує фігуру. Той, хто за певний час набере більше фігур, вважається переможцем.
— Діти, сьогодні нас зустрічають лісові дзвіночки і пропонують нам розв'язати приклади (на квітках написані приклади).
Ми дзвіночки,
Лісові дзвіночки, Славим день.
Ми співаєм,
Дзвоном зустрічаєм:
День! День!
Два учні виходять до дошки, беруть указки і починають лічбу одночасно. Завдання: знайти і назвати вголос на таблиці всі числа по порядку. Перемагає той, хто закінчив лічбу першим і не допустив помилки.
Доцільно викликати учнів з різних рядів, щоб увесь клас уважно стежив за указками і виправляв помилки у разі потреби.
(Відповідь: 48; 56; 72; 52.) (Відповідь: 12; 6; 9; 24.)
Хто швидше?
(Відповідь: 90; 36.)
Кожен “ланцюжок” обчислюють два учні. Виграє той, хто швидше запише відповідь у кружечок.
Змагаються дві команди. Учні по черзі виходять до дошки, розв’язують завдання. Проміжні результати записують біля стрілок.
Учитель демонструє картки з розв’язаними виразами. Якщо значення виразу знайдено правильно, учні піднімають картку зеленого кольору; якщо є помилка ─ червоного кольору.
Учитель пропонує всім учням задумати будь-яке одноцифрове число, додати до нього 3, помножити здобуту суму на 6, відняти від добутку задумане число, відняти від різниці ще 8 і, нарешті, поділити цей результат на 5. Вказівка. Щоб учитель відгадав задумане число, досить від названого учнем кінцевого результату відняти 2, адже
((х+3) · 6-х-8) : 5= х+2.
─ Двері будиночка відкриває тільки число 6. Назвати маршрут лабіринту. Учні називають вирази з відповіддю 6 з кожних “дверей”.
Представники кожної команди виходять до дошки і записують відповідь лише на одній сходинці. Переможе команда, яка швидко і без помилок підніметься по сходинках.
Для проведення гри кольоровий знімок (пейзаж) потрібно розрізати на геометричні фігури. На кожній фігурі зі зворотного боку написати числові вирази. На чистому аркуші паперу такого ж розміру, як розрізаний знімок, накреслити такі самі геометричні фігури з відповідями до вищезгаданих виразів. Учні обчислюють значення виразів, називають фігури і складають з частин цілісну картинку. Наприклад:
Хто швидше допливе до берега?
Хто швидше?
Перший учасник змагань обчислює суми по рядках, а другий ─ по стовпчиках. Відповіді записують у вільних клітинках. Два учні -“контролери” перевіряють обчислення учасників гри.
Переможе той, хто швидше виконає завдання правильно.
Учитель нагадує учням, що повинні зійтися усі результати виразів.
Дві команди змагаються хто швидше виконає завдання.
Семеро учнів отримують картки, на яких з однієї сторони написані літери, а з іншої ─ математичні вирази. Діти розв’язують вирази і викладають картки на набірне полотно (літерою догори), при цьому значення виразів повинні стояти в порядку зростання.
Два учні, змагаючись на швидкість у обчисленнях значень виразів, обводять крейдою (один — синьою, а другий — червоною) відповіді до названих учнями класу виразів. У кінці гри визначається переможець.
800 |
40 |
750 |
620 |
90 |
480 |
390 |
|
820 |
320 : 8 530 + 90
120 . 4 840 – 20
360 : 4 330 + 60
250 . 3 950 – 150
1. Морокішко Є.П., Чепелєв В.І. Математичні ігри // Позакласна робота з арифметики.
2. Савченко О.Я. “Урок в початкових класах” (Київ “Освіта” 1993 р.).
3. Микитинська М.І., Мацько Н.Д. Математичні ігри в 1-3 класах. (Київ 1989 р.)
4. Т.Машков А.М. Математична мозаїка” // Початкова школа – 1994 р. № 6 (Київ “Освіта”
5. Сухіна Л.А., Герасимчук Н.М., головна Г.А. Математичний ярмарок. // Початкова школа – 1994 - №1 (Київ “освіта”).
6. Ульяницька Л.С. Ігрові проблемні ситуації // Початкова школа – 1996 . - № 9. (Київ “Освіта”).
7. Кияниця О.М. Урок математики в 1 класі // Початкова школа – 1996.- № 11 (Київ “Освіта”).
8. Постовойтов Є., Булатецька А. Як подолати труднощі в навчанні математики першокласників
9. Якиляшек В. Уроки математики з елементами гри //Початкова школа – 1997. - № 6 (Київ “Педагогічна думка”).
10. Щербань П. Дидактичні ігри у навчально-виховному процесі // Початкова школа – 1997. № 9 (Київ “Педагогічна думка”).