У збірнику подано дидактичний і практичний матеріал з досвіду роботи вчителів початкових класів, який містить цікаві завдання для розвитку пізнавального інтересу, підвищення ефективності сприймання школярами навчального матеріалу, урізноманітнення їхньої навчальної діяльності, та удосконалення усіх розумових процесів, викликаючи мовленнєву активність учнів.
Бахмутська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів №4
Бахмутської міської ради Донецької області
Підготувала Куражнова Таміла Леонідівна
У збірнику подано дидактичний і практичний матеріал, який містить:
Іменник! Він узяв собі на плечі
Велике діло – визначати речі, -
Ім’я, найменування і наймення:
Робота. Біль. І радість. І натхнення
Різнорівневі
картки
з теми «Іменник» 2 клас
Картка 1.
Білочка, мама, клей, зошит, вуж, чобіток, учень, жираф, пенал, вінок, джміль, ластівка. Хто? Що?
|
Картка 2.
2.З одним із слів придумай речення.
|
Картка 3.
Імена: Богдан, …, …, …, … Прізвища: Шевченко, Франко, …, …, … Назви міст: Хмельницький, …, …, … Назви країн: Молдова, …, …, … Назви вулиць: Хрещатик, …, …, … Назви річок: Дніпро, …, …, … Назви дерев: тополя, …, …, … Назви квітів: троянда, …, …, … Назви птахів: голуб, …, …, … Назви фруктів: яблуко, …, …, … Назви овочів: огірок, …, …, … Назви тварин: білка, …, …, … Назви риб: карась, …, …, … Назви комах: джміль, …
|
Картка 4. 1.Прочитай слова.
Річка, Антон, Дніпро, озеро, вулиця, Карпати,Ворскла, море, газета, Інна, Київ, гори.
2.Запиши іменники у дві колонки.
Власні Загальні
|
Картка 5. 1.Утвори від прізвища - ім’я та по батькові та запиши.
Наприклад, Петров Петро Петрович
|
Картка 6
На високому березі Дніпра – маленька могилка. Тут поховано дев’ятнадцятирічного солдата Петра Петренка. Він загинув у гарячому бою за переправу через Дніпро. Коли помирав, просив поховати його на високому березі, щоб видно було рідне село. – Там живуть моя мама, – прошепотів він і помер. Щодня із великого придніпрянського села приходила до нього на могилу мати. Але ось настала матері смертна година. А стежка до могили Петра Петренка не заростає. У нього безсмертна мати.
|
|
Картка 7 1.Допиши загальну назву до кожної групи іменників
Тигр, ведмідь, осел, заєць ______________ Щука, карась, окунь______________ Джміль, оса, бджола___________ Мурка, Пушок, Шарик______ Дуб, клен, береза_____ Фіалка, ромашка, тюльпан_________
|
Картка 8 Спишіть вірш. - Підкресліть: І в. - слова – назви предметів, що означають один предмет; ІІ в. – слова – назви предметів, що означають багато предметів
Он за соняхом рядочком морква, дині, огірочки, буряки, горох, квасоля – все квітує серед поля.
|
Різнорівневі
картки
з теми «Іменник» 3 клас
Картка1
Прийшла осінь. Холодний вітер позолотив гілки. Дівчинка – верба стала золотокоса… А зараз дівчинка золотокоса сумує. Тихо над ставком. Упав золотий листок і поплив кудись далеко – далеко. Зітхнула верба.
|
Картка 2
Зійшло сонце, подихнув л…генький віт…рець, і всі д…рева в лісі заспівали. Кожне співало свою пісню. Б…реза співала ніжну пісню. Дуб співав мужню пісню. В…рба, що схилилася над ставком, співала задумливу пісню. Горобина співала тр…вожну пісню. Ось які пісні ми почули в лісі.
|
Картка 3
Марійкарадісноскрикнула,азвербизлетіличорніптахийполетілидалеко-далеко.ТовідлетілисумніМарійчинідумки.
|
Картка 4
Сидить школяр за столом у зеленому саду й виконує завдання. А завдання йому таке: «Подивись навколо себе, побач кожну річ і порівняй її з іншою річчю». Сонце! Велике, багряне… З чим порівняти? Довго думав школяр. Ні з чим сонце порівняти. Бо воно – єдине. Бо тільки воно – сонце.
|
Картка 5
Як синичка будить мене Щойно посвітлішає за вікном, прилітає маленька жовтогруда пташка. Шапочка у неї чорно – оксамитова, щічки біляві. На зеленкувато – синіх крильцях кожна пір’їнка ніби пензликом намальована. Синичка стукає гострим дзьобиком у шибку. Заглядає агатовим оченятком у кімнату. Розвиднюється, піднімаюся з ліжка, виношу шматочок несолоного сала. Синичка дзьобає сало й співає.
|
Картка 6
Чому?
Три тижні не був у (школа) Сергійко: хворів. Скучив за (товариші) й за (вчителька). Радісний, збуджений, прийшов хлопчик до (школа). Ось і його парта, ось і товариші. Думалось йому: в (очі) товаришів побачить радість, привітність. Та їхні очі були спокійні й незворушні. -А ти виконав сьогодні завдання? – тільки й спитав сусіда по парті. -Виконав, – тихо сказав Сергійко й заплакав.
|
|
Картка 8
Квітка і сніг
Це було взимку. Віра каталася на санчатах. Коли вже поверталась додому, знайшла біля бузку зламану гілочку. Віра взяла її, принесла додому. Налила в глечик води й поставила гілочку. Через кілька днів порозкривалися бруньки, з’явилися зелені листочки. Одного разу прийшла Віра зі школи, глянула на зелену гілочку й руками сплеснула: між листочками з’явилася фіолетова квітка. Вона поставила глечик із зеленою гілочкою на вікно. Та й заніміла: їй здалося, що гілочка з острахом дивиться на сніг. Віра глянула пильно на квітку, потім на сніговий килим і засумувала.
|
Картка 9 1.Запиши запитання до назв предметів
Стіл, корова, книжка, хлопчик, сонце, кіт, будинок, метелик. |
Картка 10 1.Допиши загальну назву до кожної групи іменників Тигр, ведмідь, осел, заєць ______________ Щука, карась, окунь______________ Джміль, оса, бджола___________ Мурка, Пушок, Шарик______ Дуб, клен, береза_____ Фіалка, ромашка, тюльпан_________
|
Картка 10 1.Допиши загальну назву до кожної групи іменників
Київ, Одеса, Львів _________________ Тетяна, Василь, Петро _________ Яблука, груша, слива________ Шафа, диван, крісло____________ Смородина, малина, аґрус___________ Орел, снігур, шишкар__________
|
Картка 11 1. Спиши. Визнач число іменників
Місто. вересень, учні,вікна, береза, листок, яблуко, стілець, книжка,ручки |
Картка 12 1. Спиши. Визнач число іменників
Печі, лимон, дерева, заєць, ріки, батько, море,садок, олівці, зошит.
|
Картка 13 1.Спиши. Визнач рід іменника.
Іграшка, слоненя,ведмідь, олівець, яблуня, день, котик, лисиця. |
Картка 14 1.Спиши. Визнач рід іменника.
Село, зошит, радіо, метелик, малюнок, книжка,крісло,літак.
|
Картка 15 1.Постав і запиши іменник у множені.
Абрикос, трамвай, верблюд, море, серце, вікно, секунда,палець, заєць. |
Картка 16 1.Постав і запиши іменник у множені.
Будинок, сніжинка, дерево,вулиця, яблуко, лялька, хлопець,олень. |
Різнорівневі
картки
з теми «Іменник» 4 клас
Картка 1. 1.Вибери і запиши найбільш влучне слово із синонімічного ряду іменників.
Їжа, страва, харчі, корм, пожива. Восени люди заготовляють для тварин - __________. Комахи під корою дерев знаходять - __________. У дорогу турист взяв із собою - _______ .
|
Картка 2 1.Заміни і запиши словосполучення найбільш влучним іменником -синонімом.
Восени падає листя - ________ . Сильний дощ - _______. Дрібний осінній дощ - _____ .
|
Картка 3 1.До поданих іменників підбери і запиши синоніми.
Вогонь - Праця - Поле -.
|
|
Картка 4 1.Прочитай прислів’я. У кожному з них знайди слова, протилежні за значенням. Запиши, будь ласка, їх парами. Мала праця краща за безділля. Краще добрий кінець, ніж гарний початок. А без праці, діти, нема й відпочинку.
|
Картка 5 1.Відшукай пару і запиши іменники - антоніми. Бідність, доброта, холод, багатство, хвороба, юність, тепло, здоров ‘я, старість, злість. Зі словом «здоров’я» склади спонукальне речення.
|
Картка 6 1.Запиши прислів’я і підкресли синоніми. Праця робить людину розумною. Пташку впізнають у польоті, а людину - в роботі. Посій труд, а слава вродить
|
Картка 7 1.Прочитай речення. Випиши тільки багатозначні іменники. Склади з багатозначними іменниками словосполучення. Запиши їх у зошит.
Школярі вишикувалися на лінійку. Дівчинка взяла в школу олівець і лінійку. У небо злинув журавлиний ключ. Даний ключ не підходить до замка. Іринка навчилася писати нотний ключ.
2.Утворені речення запиши у зошит.
|
Картка 8 1.Розподіли у 2 колонки багатозначні слова і слова, що мають одне значення.
Калина, ясен, вітер, море, льон, зелений, полотно, букет, лінія, сонце, жайворонок. |
Картка 9 1.Впіймай» слова, вжиті в переносному значенні. Золоте серце, спить вітер, срібний перстень, залізна рука, кам’яне серце, біжить дівчина, залізна каструля, срібний голос, золотий ланцюжок, біжить хвиля, спить бабуся. 2.Придумай і запиши речення з одним із словосполученням.
|
Картка 10 1.Склади і запиши речення із словом дрімає, щоб у першому реченні слово дрімає було вжите в прямому значенні, а у другому – у переносному |
Картка 11 1.Склади вірш про осінь, вживаючи слова в переносному значенні. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні. ... прийшла. ... принесла. ... чудові. ... кольорові. ... рум’яненькі, ... солоденькі.
|
Картка 12 1.Склади речення із слів. Знайди і підкресли багатозначні слова. По, іде, старенький, вулиці, дідусь. Сьогодні, холодний, іде, дощ. Як, іде, повільно, час, сьогодні!
|
Картка 13 1.Прочитай. До поданих іменників добери синоніми. Визнач їхній рід. Зразок: багаття – вогнище ( с. р. ).
Азбука – буква – автомобіль – тато – будинок – райдуга – огорожа - |
картка 14 1.Прочитай загадку Алли Свашенко. Спиши і підкресли в ній близькі за значенням слова.
Хто дід?
З’їжджалися дочки у гості до діда: ось там Завірюха санчатами їде, за нею Метелиця слідом мете, Хурделиця Хугу з собою веде, а тільки – но вітер у полі завіє, як стануть на лижі Хуртеча й Завія. нарешті удвох з Заметіллю приїхала найменша – улюблена донечка Віхола.
|
Картка 15 1.До iменникiв добери з дужок синонiми.
2.Спробуй дібрати синонімічний ряд до слова ліс за допомогою словника.
|
Картка 16 1.Прочитай. Заміни словосполучення близьким за значенням іменником.
Визнач його рід. Велике нещастя – Сильний дощ – Дощ з блискавкою – Перший день тижня - |