У збірнику подано дидактичний і практичний матеріал з досвіду роботи вчителів початкових класів, який містить цікаві ігри та завдання для розвитку пізнавального інтересу, підвищення ефективності сприймання школярами навчального матеріалу.
Дидактичні ігри
Гра "Склади слова"
Мета: розвивати мислення; стимулювати нові ідеї.
Проведення гри
З літер слова електростанція складіть слова, що відповідають на питання: хто? що? (Лікар, лікарня, Тетяна, станція, лектор, трос тощо).
Гра "Знайдіть зайве слово"
Мета: навчити групувати слова за значенням; розвивати мислення та самоконтроль.
Проведення гри
Згрупуйте і запишіть однакові за значенням слова; знайдіть зайве слово і складіть із ним речення.
1) Книга, підручник, аркуш, посібник. 2) Юнак, хлопець, дідусь, молодик. 3) Великий, гігантський, велетенський, новий. 4) Бігати, мотатися, чистити, гасати.
Гра "Я — тобі, ти — мені"
Мета: поглибити знання учнів про слова — назви предметів; розвивати вміння групувати слова.
Проведення гри
Учитель промовляє слова, а учні — "повертають" Слова і ставлять запитання до них.
Хмара, доброта, бібліотекар, хлібороб, каша, літо, серце, пташка, місяць, урок, лось, сорока, пенал, сцена, сонце, читач, вулиця, вогонь, шахтар, дощ, кінь, дерево, бібліотека.
Гра «Хто (що) заховалося?»
Мета: розвивати у молодших школярів логічне мислення.
Проведення гри.
Учитель вивішує на магнітну дошку малюнки предметів зворотною стороною до дітей. На зворотній стороні записано кілька ознак предмета, який «заховався». Педагог читає ці ознаки. Учні намагаються назвати предмет. Якщо вчитель відкриває малюнок, то діти із завданням впоралися. Школярі складають речення зі словом, яке позначає названий предмет, у зошитах. Один з учнів коментує правопис словникового слова.
Під час проведення гри «Намалюй мене» застосовують міжпредметні зв'язки. Діти за ознаками відгадують задуманий предмет, правильно вимовляють його назву, вказують наголос і орфограму словникового слова. Після виконання цих граматичних завдань учні малюють цей предмет.
Матеріал для ігор «Хто (що) заховалося?» і «Намалюй мене»
1.Стрімкий, залізний, точний... (годинник).
2.Працьовитий, рідний, старенький... (дідусь).
3.Новий, цікавий, словниковий... (диктант).
4.Хижий, маленький, сірий, безхвостий, колючий... (їжак).
5.Легкий, дерев'яний, кольоровий... (олівець).
6.Перший, вихований, мудрий... (учитель).
7.Коричнева, солодка, шоколадна... (цукерка).
8.Чорні, однакові, шкіряні... (черевики).
Гра «Швидше й правильніше».
Учні добирають до запропонованих слів відповідне за змістом словникове слово:
розумний... (директор),
новий... (комп'ютер),
смачна... (кукурудза),
солодка... (черешня).
Переходити (що?)...(вулицю),
їхати (чим?)...(метро),
малювати (чим?)...(олівцем),
пишатися (ким?)...(учителем).
Гра «Змійка»
Кожний член групи по черзі виходить до дошки, записує по одному словниковому слову і підкреслює орфограму в ньому. Записи можна робити не тільки на дошці, а й на аркуші паперу. Тоді учень, який записав слово, передає папір однокласникові.
Гра «Прислів'я заховалося»
Учням пропонують прислів'я з пропущеними словами.
Завдання: слід пригадати слова, що пропущені. Людина без друзів— що... (дерево) без коріння. Дружба — найбільший... (скарб).Вовка боятися — в... (ліс) не ходити. Крутиться, як... (білка) в колесі. Сорока на... (хвості) принесла. На сонці-тепло, а біля...(матері) добре. Шануй батька й... (неньку), то буде тобі скрізь гладенько.
Діло... (майстра) величає! Без труда нема... (плода). Під лежачий...(камінь) вода не тече. Наука в ліс не веде, а з лісу... (виводить).Вчення... (світ), а невчення — тьма. Книга вчить, як на світі...(жить). Мудрий ніхто... (не вродився), а навчився. Не кажи — не вмію, а кажи — ... (навчусь). Вік живи — вік... (учись). Людей питай, а свій... (розум) май!
Гра «Впізнай назву предмета за описом»
Мета: поглибити знання учнів про слова — назви предметів; розвивати вміння групувати слова.
Проведення гри
Учитель промовляє слова, а учні — доберають слова і ставлять запитання до них.
Струнка, біломора, ошатна …(берізка).
Сірий, косий, боягузливий …(зайчик).
Кругле, стигле, сочне …(яблуко).
Білий, пухнастий, іскристий …(сніг).
Могутні, розлогі, гіллясті …(дерева).
- На які питання відповідають ці назви предметів?
Гра «Зимові слова»
Мета: розвивати у молодших школярів логічне мислення.
Проведення гри.
Учитель читає слова– назви предметів, які живуть тільки взимку.
Сніг, велосипед, мороз, вікна, лижі, пороша, віхола, день, вітер, лід, вулиця, ковзани, поле, бурулька, іній, туман, дерево, дощ, ожеледь.
Гра «Впіймай слово»
Мета: розвивати у молодших школярів логічне мислення.
Проведення гри.
Учитель читає слова. уням потрібно впіймайте слово – назву предмета, плеснувши в долоні.
Ведмідь, малював картину –
осику, березу, ялину
й між ними червону калину.
А поруч поставив пасіку
і вікна відкрив у поле,
а сам у кущі сховався,
щоб не кусали бджоли.
Бо дуже хотілося меду
рудому ведмедю. (М. Сингаївський)
Гра «Впізнай тваринку»
- Подумайте, про яких тварин так говорять.
Сірий, косий, вухатий, боягузливий – це … (зайчик).
Руденька, прудка, оченята як намистини – це … (білочка).
Маленька, сіренька, хвостик як шило – це … (мишка).
Високий, прудкий, має гарну гриву – це … (кінь).
- На яке запитання відповідають слова – відгадки?
Гра «Знайди зайве слово»
Мета: розвивати у молодших школярів логічне мислення.
Проведення гри.
Учитель читає слова уням необхідно вилучити зайве.
а) Донецьк, Дніпро, Львів, Київ, Одеса.
б) Дунай, Десна, Полтава, Дністер, Рось.
в) Пушок, Сірко, Рекс, Дружок, Чернівці.
г) Микола, Оксана, Леонід, Петренко, Софія.
Розгадування кросворда
1.Маленький пухнастий лісовий звір, має руду шубку, гарно стрибає по деревах, любить горіхи. (Білка).
2.Маленький сіренький гризун, хвостик як шило, улюблена страва котів. (Мишка).
3.Великий лісовий звір, любить ласувати медом, взимку спить у барлозі. (Ведмідь).
4.Домашній птах, має красиве пір’я, червоний гребінець, дуже рано встає, всіх будить своїм ку-ку-рі-ку. (Півень).
5.Домашня тварина, має хвіст гачком. (Свиня).
6.Лісовий звір, дуже хитра розбійниця лісова. (Лисиця).
7.Домашня тварина, має кігті в подушечках, довгі вуса, любить ласувати мишками і пити молоко. (Кіт).
|
І |
|
|
|
|
||||
М |
|
|
|
||||||
|
|
Е |
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
Н |
|
|
|||
|
|
|
|
Н |
|
||||
|
И |
|
|
|
|
||||
К |
|
|
|||||||