Під час навчання у 4 класі кожен учень думаєж про те, що чекає його попереду, а саме - про складання Державної підсумкової атеситації. Іще більше це турбує вчителів табатьків. Оскільки під час проведення ДПА перевіряються знання, отримані за весь курс початкової школи, краще завчасно розпочати їх актуалізацію. Особливо важливо це для учнів, що навчаються мовами національних меншин, а предмет "Українська мова" вивчають двічі на тиждень.
Запропоновані завдання допоможуть освіжити знання та потренуватисявиконувати звуко-буквений аналіз слів, згадати відмінності між звуком і буквою (особливо важливо приділити увагу випадкам, коли одна буква позначає два звуки і дві букви позначають один звук), вживанні ЙО, ЬО та апострофа. Ці завдання части викликають труднощі в учнів, які розмовляють українською мовою тільки в школі на уроках, а вдома спілкуються іншою.
Також запропоновані завдання для актуалізації знань про іменники і прикметник як частини мови, визначення їх роду, числа і відмінку, змінюванні їх за відмінками, добору прикметників до іменників.
Підготовка до ДПА
Українська мова [А]
Актуалізація знань з теми «Звуки і букви»
Вправа 1
Виконайте звуко-буквений аналіз слів: груша, яблуня, бабуся, кукурудза, джміль, кущ, дзьоб, м’ята, лялька, країна, льон, тьохкає.
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Випишіть слова, у яких звуків більше, ніж букв: _____________________________
Випишіть слова, у яких звуків менше, ніж букв: _____________________________
________________________________________________________________________
Вправа 2
Виконайте звуко-буквений аналіз слів: лелека, їжак, паляниця, дзьобати, м’яч, щука, бадьорий, барвінок, єнот, трьох.
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Випишіть слова, у яких звуків більше, ніж букв: _____________________________
Підготовка до ДПА
Українська мова [Б]
Актуалізація знань з теми «Вживання ЙО, ЬО та апострофа»
Вправа 1
Запиши слова, на місці пропусків встав ЙО, ЬО або апостроф. Обведи слова з апострофом олівцем зеленого кольору.
Га..к, л..н, м..яч, т..хкає, с..годні, м..ята, кра..вий, мал..ваний, ма..р, с..мий, подвір..я, ма..рики, в..ється, пол..вий, солов..ї, кол..ри, зна..мий, син..го, во..вничий, дз..бати.
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
Інші випадки: ___________________________________________________________
________________________________________________________________________
Вправа 2
Запиши слова, на місці пропусків встав ЙО, ЬО або апостроф. Обведи слова з апострофом олівцем зеленого кольору.
Л..тчик, бо..вий, кол..ровий, ім..я, опен..к, пір..я, л..довик, повір..я, ма..нез, обідн..го, бад..рий, прац..витий, п..ять, с..мий, зна..мити, тр..х, л..н, бо..вого, дев..ять, десят..х.
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Підготовка до ДПА
Українська мова [Ґ]
Актуалізація знань з теми «Іменник»
Вправа 1
Спиши текст. Підкресли однією лінією іменники. Визнач і надпиши їх число, рід і відмінок.
У лісі розквітли проліски. Дятли із сойками літали між деревами і сповіщали про прихід весни. Руда білочка у дуплі прокинулась і взяла грибок.
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Вправа 2
Провідміняй іменники брат, калина, вікно
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Провідміняй іменники теля, лоша, зайченя
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Вправа 3
Добери синоніми до поданих іменників:
Поле – __________________________________________________________________
Заметіль – _______________________________________________________________
Помешкання – ___________________________________________________________
Добери антоніми до поданих іменників:
Друг – _________________________ День – ___________________________
Молодість – ____________________ Зима – ___________________________
Тепло – ________________________ Світло – _________________________
Підготовка до ДПА
Українська мова [Варіант Д]
Прикметник
Завдання 1. Обведи олівцем прикметники.
Веселий, день, зелена, книга, працювати, яскраве, весна, маленьке, готувати, співати, сонячний, зима, жовте, світанок, дитячий, літо, молодий, осінь, сонячна, блакитна, заєць.
Завдання 2. Склади і запиши словосполучення.
Співати, веселий, пісня; розповідати, цікавий, казка; поливати, молодий, дерево; пливе, синій, хмара; летить, космічний, ракета.
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
Завдання 3. Провідміняй прикметники та іменники. Виділи закінчення.
Н. в. (що?) весна (яка?) зелена, рання
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
Н. в. (що?) чашка (яка?) красива, синя
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
Підготовка до ДПА
Українська мова [Варіант Е]
Прикметник
Завдання 1. Обведи олівцем прикметники.
Красивий, співати, хліб, гарна, світле, метелик, білий, річка, пухнаста, літати, цікавий, морозний, їхати, тепле, лелека, сільський, колосок, пшеничний.
Завдання 2. Склади і запиши словосполучення.
Поливати, високий, вишня; фарбувати, дерев’яний, двері; стрибати, пухнастий, білка; виросла, красивий, квітка; вивчати, український, мова.
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
Завдання 3. Провідміняй прикметники та іменники. Виділи закінчення.
Н. в. (що?) казка (яка?) цікава, давня
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
Н. в. (що?) паляниця (яка?) кругла, смачна, житня
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________