Вчити учнів добирати спільнокореневі слова, які належать до різних частин мови, визначати корінь слова; поглиблювати знання про істотні ознаки спільнокореневих слів, про речення. Розвивати увагу, логічне та образне мислення, вміння аналізувати, спостерігати. Виховувати любов до Батьківщини, до рідної мови, допитливість.
Українська мова + логіка
4 клас
Тема. Добір спільнокореневих слів, що належать до різних частин мови.
Мета. Вчити учнів добирати спільнокореневі слова, які належать до різних частин мови, визначати корінь слова; поглиблювати знання про істотні ознаки спільнокореневих слів, про речення. Розвивати увагу, логічне та образне мислення, вміння аналізувати, спостерігати. Виховувати любов до Батьківщини, до рідної мови, допитливість.
Обладнання: таблиці, картки, гра «Сходинки слів».
Хід уроку
(учні, уважні, читають, пишуть, мислять)
Зима, зимувати, холодно, зимовий.
Рибалити, риба, карась, рибний.
Співати, спів, музика, співочий.
Мова, мовний, говорити, мовити.
- Чому ви так вважаєте? Який корінь в кожному рядку?
2. Скласти різні речення про мову. (Розказати вірш)
3. Про багатство нашої мови прекрасно написав Олександр Підсуха:
Ой, яка чудова українська мова!
Де береться все це, звідкіля і як?
Є в ній ліс – лісок – лісочок ,
Пуща, гай, діброва,
Бір, перелісок, чорноліс.
Є іще й байрак.
4. Логіка «Вибери істинне судження»
«Корінь – це спільна частина споріднених слів»
«Корінь – це спільна частина споріднених речень»
5. Перевірка домашнього завдання (Вправа ).
1 варіант
Будинок, будувати, побудований, будильник.
Підводний, підвода, вода, водяний.
Нічний, нічого, нічка, ночівля.
2 варіант
Хата, хатка, хитрий, хатинка.
Мед, медаль, медовий, медівник.
Квочка, квітне, квітка, квіточка.
Перевірка.
Що? Що робити? Яке?
розповідь … …
питання … …
спонукання … …
Учитель називає слово, діти почергово (з кожного ряду) називають якомога більше спільнокореневих слів. Що належать до різних частин мови.
Хмара – хмарний, захмарити…
Сад – садовий, садити…
Біг – бігова, бігати…
Світло – світлий, світити…
Поясніть прислів я.
10. Робота в групах. Гра «Посели слова в будинки»
Іменники Прикметники Дієслова
Хто? Що? Який? Яка? Яке? Що робить?
Мир,співати,риба,садити,мирний,садок,зима,зимовий,рибний,зимувати, спів,мирити, садовий, співочий, рибалити.
1.Гра «Перетворення»
Що? Який? Що робить?
Сніг сніговий сніжить
Дощ дощовий дощить
Та зайвих не буває.
Слова однокореневі,
Бо спільний корінь мають.
1. Гра «Зрости деревце»
На столі лежать картки зі словами. Учні вибирають серед них спільнокореневі слова-родичі і прикріплюють до певного деревця.
Ліс, лісочок, лісовик, полісся, лісник, лісовий.
Ріка, річище, річечка, річка, річковий.
2.Гра «Допоможи родичам»
- Налетів на їх будинки вітер і зруйнував їх. Розлетілись слова-родичі в різні боки. Допоможіть їм знову зібратися разом.
Ліс Дуб Гриб
(ліси, дуби, гриби, лісок, дубок, грибок, лісник, дубовий, грибний, лісовичок, грибник, дубочок, піддубник.)