Урок "Добір спільнокореневих слів, що належать до різних частин мови."

Про матеріал

Вчити учнів добирати спільнокореневі слова, які належать до різних частин мови, визначати корінь слова; поглиблювати знання про істотні ознаки спільнокореневих слів, про речення. Розвивати увагу, логічне та образне мислення, вміння аналізувати, спостерігати. Виховувати любов до Батьківщини, до рідної мови, допитливість.

Перегляд файлу

Українська мова + логіка

4 клас

Тема. Добір спільнокореневих слів, що належать до різних частин мови.

 Мета. Вчити учнів добирати спільнокореневі слова, які належать до різних частин мови, визначати корінь слова; поглиблювати знання про істотні ознаки спільнокореневих слів, про речення. Розвивати увагу, логічне та образне мислення, вміння аналізувати, спостерігати. Виховувати любов до Батьківщини, до рідної мови, допитливість.

Обладнання: таблиці, картки, гра «Сходинки слів».

Хід уроку

  1. Організація учнів до уроку. Гра «Збери ромашку»

(учні, уважні, читають, пишуть, мислять)

  1. Актуалізація опорних знань
  1. Гра «Яке слово зайве?» (Вловити хлопками.)

Зима, зимувати, холодно, зимовий.

Рибалити, риба, карась, рибний.

Співати, спів, музика, співочий.

Мова, мовний, говорити, мовити.

     - Чому ви так вважаєте? Який корінь в кожному рядку?

              2. Скласти різні  речення про мову. (Розказати вірш)

              3. Про багатство нашої мови прекрасно написав Олександр Підсуха:

Ой, яка чудова українська мова!

Де береться все це, звідкіля і як?

Є в ній ліс – лісок – лісочок ,

Пуща, гай, діброва,

Бір, перелісок, чорноліс.

Є іще й байрак.

  • Чи є в цьому вірші спільнокореневі слова?

       4. Логіка «Вибери істинне судження»

«Корінь – це спільна частина споріднених слів»

«Корінь – це спільна частина споріднених речень»

     5. Перевірка домашнього завдання (Вправа ).

  • Прочитайте слова парами. Яка відмінність у значенні слів лівого і правого стовпчика? Який корінь в кожній парі слів?
  • Що називається коренем?
  1. Каліграфічна хвилинка. Читання вчителем вірша Олександра Олеся «На чужині». Бесіда за прочитаним.
  • Спишіть каліграфічно: ол ов яч листячко
  • Доберіть до слова споріднені слова. (Лист, листковий, листяний, листати.)
  • Поділіть слово листячко на склади для переносу. Поясніть.
  1. Робота в парах «Логічна вправа».
  • Підкресліть в споріднених словах зайве. Позначте корінь.

1 варіант

Будинок, будувати, побудований, будильник.

Підводний, підвода, вода, водяний.

Нічний, нічого, нічка, ночівля.

2 варіант

Хата, хатка, хитрий, хатинка.

Мед, медаль, медовий, медівник.

Квочка, квітне, квітка, квіточка.

Перевірка.

  1. Повідомлення теми й мети уроку.
  2. Розвиток умінь і навичок учнів добирати й розрізняти спільнокореневі слова, що належать до різних частин мови.
  1. Творча робота в парах.
  2. Коментоване письмо

Що?                    Що робити?         Яке?        

розповідь                                     

питання                                           

спонукання                                   

  • З яким словом – назвою предмета можна сполучити всі три назви ознак?
  1. Повторення про речення.
  • Пригадайте і розкажіть правила про розповідні, питальні і спонукальні речення.
  1. Робота в групах «Склади речення».
  • Скласти спонукальне речення про зайчика.
  • Скласти розповідне речення про їжачка.
  • Скласти питальне речення про лисичку.
  1. Гра «Хто більше добере спільнокореневих слів» (з використанням технології «Мікрофон»).

Учитель називає слово, діти почергово (з кожного ряду) називають якомога більше спільнокореневих слів. Що належать до різних частин мови.

Хмара – хмарний, захмарити…

Сад – садовий, садити…

Біг – бігова, бігати…

Світло – світлий, світити…

  1. Самостійна робота. Вправа .
  • До слова погойдувати доберіть з лічилки і запишіть спільнокореневі слова. Позначте корінь у спільнокореневих словах.
  1. Перевірка.
  2. Колективна робота. Вправа.
  • Добери до слова дитино спільнокореневі слова.
  1. Письмо по пам’яті. Вправа.

Поясніть прислів я.

   10. Робота в групах. Гра «Посели слова в будинки»

Іменники         Прикметники        Дієслова

Хто? Що?       Який? Яка? Яке?   Що робить?

Мир,співати,риба,садити,мирний,садок,зима,зимовий,рибний,зимувати, спів,мирити, садовий, співочий, рибалити.

  1. Підсумок уроку.

         1.Гра «Перетворення»

Що?                        Який?                           Що робить?

Сніг                         сніговий                        сніжить

Дощ                         дощовий                        дощить

  1. Багато слів на світі,

Та зайвих не буває.

         Слова однокореневі,

         Бо спільний корінь мають.

  1. Дом. завд. повт. прав.

    1. Гра «Зрости деревце»

На столі лежать картки зі словами. Учні вибирають серед них спільнокореневі слова-родичі і прикріплюють до певного деревця.

  • Щоб вийшов гарний садочок, потрібно з корінця-слова виростити нове деревце.

Ліс, лісочок, лісовик, полісся, лісник, лісовий.

Ріка, річище, річечка, річка, річковий.

  • Назвіть спільний корінь в кожного деревця.

          2.Гра «Допоможи родичам»

- Налетів на їх будинки вітер і зруйнував їх. Розлетілись слова-родичі в різні боки. Допоможіть їм знову зібратися разом.

Ліс                        Дуб                         Гриб

(ліси, дуби, гриби, лісок, дубок, грибок, лісник, дубовий, грибний, лісовичок, грибник, дубочок, піддубник.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
31 липня 2018
Переглядів
8530
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку