Дидактичні матеріали до розділу "Я і моя сім"я"

Про матеріал
Матеріали дібрано з метою виховувати шанобливе ставлення до старших членів сім’ї; розвивати в учнів бажання допомагати батькам, радувати їх успіхом та увагою, знати та користуватися своїми правами в родині.
Перегляд файлу

Орієнтовні дослідницькі / проблемні запитання

І. Тато, мама, я – дружня сім’я

ІІ. Мамо, матінко, матусю, я добра від тебе вчуся

ІІІ. Я навчаюся у тата

ІV. До бабусі й дідуся зійдеться родина вся

V. Права дитини в сім’ї

І. Тато, мама, я – дружня сім’я

1. Ранкова зустріч

Вітання. Гра «Ланцюжок»

Учні по черзі називають своє прізвище, ім'я та по батькові.

- Яка у вас сім'я?

- Як звати маму, тата, сестричку, братика, бабусь, дідусів?

Обмін інформацією

Заповнення календаря, перегляд розкладу виконання робіт, створення графіка погоди.

Щоденні новини

  • Що цікавого у вас відбулося вчора чи сьогодні?

Групове заняття. Гра "Мікрофон"

– Хто ми для своїх батьків? (Діти)

– Хто ми для бабусь та дідусів? (Онуки)

– Кого в сім'ї називають берегинею? (Маму)

– Як можна одним словом назвати всіх близьких родичів? (Родина)

2. Робота з віршем Н. Чемерис «Що таке сім'я?»

Розкажу вам, друзі, я,

Що таке моя сім'я.

Разом дружно проживаємо

І пісні про це співаємо.

Люба матінко моя —

Як пишаюсь нею я!

В неї рук золотії.

Серцем кожного зігріє.

Тато сильний і завзятий —

Він господар в нашій хаті.

Все майструє, все ладнає,

Бо для всього хист він має.

Дід і бабця - у пошані,

Вони праці ветерани.

Всіх онуків міцно люблять.

І як пташенят голублять.

Є у мене ще й брати —

Кращих в світі не знайти.

Ось і вийшло всіх сім «я»

Знайте, це моя сім'я.

  • Про кого ви почули у вірші? Як автор описав маму? А тата? Ким є дідусь та бабуся? Який ребус схований у вірші?

3. Робота з ребусами

 

 

 

  • Які слова сховалися у цих ребусах?

4. Загадки

- Послухайте вірш та загадки. Про кого мова у них? Чи знаєте ви якісь вірші або загадки про членів родини?

Моя сім'я

У мене сім'я велика:

Мама Ніна, баба Рая,

Тата звати Олександром,

Він бабуcі просто - зять!

Ну а я бабусі - внучка.

І ще є собачка Жучка

З нами разом проживає,

Дім бабуcин охороняє!

Хто у великій родині господар?

Ну звичайно, баба Рая -

Тут сумніву бути не може:

Всім підкаже і допоможе,

У неї великий талант

Зав'язати красивий бант,

Маму з татом помирити

І красиво стіл накрити,

Приголубити, поцілувати,

На ніч казку розповісти!

Навіть Жучка розуміє,

Чиї накази виконує,

Вдячно лиже руки -

Від любові, а не від нудьги!

 

Без чого на білому світі

Дорослим не прожити і дітям?

Хто підтримає вас, друзі?

Ваша дружна... (сім'я)

Я люблю свою родину

І привітну, і гостинну.

Ви, малята, не чекайте.

Хто є хто? Відповідайте!

Ніжна, лагідна і мила,

На цей світ нас народила.

Я до неї пригорнуся,

Це ріднесенька… (матуся)

 

Хто усіх нас захищає,

Матінці допомагає?

З ним нічого не боюсь,

Здогадались? Це… (татусь)

 

Ще рідня у мене є!

Всім питання задає,

І вертлява, й невеличка,

Моя люба це … (сестричка)

 

З ним ніколи не сварюся,

Іграшками поділюся.

Буду з ним дружити, грати.

Познайомтесь, це мій … (братик)

 

Ще голубонька рідненька –

Добра, мила і старенька.

Я ніколи не журюся,

Бо у мене є … (бабуся)

 

Сивий, мудрий і поважний.

Заклопотаний, відважний.

Всього я в житті навчусь,

Бо зі мною мій … (дідусь)

5. Словничок

- Чи відоме вам значення даних слів? Що вони означають?

Сім’я - тато, мама і я.

Рід – ряд поколінь, що походить від одного предка; походження людини.

Рідня – люди, які походять від спільних із ким – небудь батьків, члени однієї сім’ї , що проживають разом, родичі.

Родина – група людей, що складається з батьків, дітей, онуків і близьких родичів, які проживають разом; сім’я.

Родовід – історія поколінь певного роду, розміщення роду за поколіннями.

6. Читання мовної розминки

Оцей пальчик — наш дідусь,

Оцей пальчик — баба,

Оцей пальчик — наш татусь,

Оцей пальчик — мама.

А цей пальчик — буду я!

От і вся моя сім'я!

7. Складання оповідання «Моя сім'я». Робота в парах

- Кожен з вас любить своїх рідних. Тому можете розповісти про них. Попрацюйте у парах. Розкажіть один одному про свою сім’ю. А потім поділіться з нами.

Моя сім'я______________ . Вона складається з______________ .

Мою маму звуть___________ . Вона працює_________________ .

Мій тато —______________ . Він_________ .

Братик__________ . Йому_______ років.

Сестричка____________ . Їй_________ років. Вона_______________ .

8. Розфарбовка

- Покажіть мамі-качечці доріжку до її діток.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Дидактична гра «Ланцюжок ніжних слів»

- Я вас вдома називають ваші рідні? А чи можете ви ніжно їх назвати? Як саме ви скажете про …

Сім’я (сімейка, сімейний, сімеєчка)

Рід (родина, рідня, родичі, рідний)

Тато (татко, татусь, татунь)

Мама (матуся, матінка, мамуля, мамочка, мати)

Баба (бабуся, бабуля, бабуня, бабусенька)

Дід (дідусь, дідуньо, дідик)

Сестра (сестричка, сестриця, сестронька)

Брат (братик, братичок, братусь)

10. Чистомовки

- Пограймося зі словами. Поскладаємо чистомовки.

1.Усь – усь – усь – розповів казку.

На – на – на – казочка смішна.

Ще – ще – ще – хочем казочку ще.

Ся – ся – ся – любимо дідуся.

Ар – ар – ар – він найкращий казкар.

 

2. Енька – енька – енька – донечка маленька.

Ає – ає – ає – маму все чекає.

Ила –ила –ила – посуд перемила.

Ла –ла –ла – квіти полила.

Иця – иця – иця –росте в мами помічниця.

 

3. Аз –аз –аз – тато, натискай на газ.

Оз –оз –оз – щипає носики мороз.

Уз –уз –уз – на городі гарбуз.

Ок –ок –ок – я веселий колобок.

Оки –оки –оки -  маю я рум’яні щоки.

Ік –ік –ік – я від баби і від діда втік.

Чу –чу –чу – і від вас я втечу.

Ри –ри –ри – ти, будь ласка, повтори.

Ечко –ечко –ечко – знесла курочка яєчко.

Ила –ила –ила – мишка його не розбила.

Ідь –ідь –ідь – хто ж розбив його? (Ведмідь)

Ка –ка  - ка  - в баби й діда є донька.

 

4. Ат-ат-ат — мама, тато, брат.

Ра-ра-ра — я й мала сестра.

М'я-м'я-м'я — це моя сім'я.

Ся-ся-ся — а якщо бабуся

Усь-усь-усь — і старий дідусь,

Ки-ки-ки — дядьки і тітки,

На-на-на — то це родина.

11. Лічилки

- А чи вмієте ви лічити? Перевіримо, які ви уважні.

Сім пухнастих кошеняток
Вийшли в поле пострибати,
Троє, причаївшись нишком,
Хочуть упіймати мишку.
А найменше кошенятко
По доріжці біжить з татком.
Скільки кошенят лишилось,
Що ми їх не полічили?

Кілька яблучок червоних
Принесла в гніздо ворона.
Два дала вороненяті,
Два великих – його тату,
А чотири – заховала.
Ви, мабуть, порахували,
Скільки яблук вона мала?

Троє сірих баранців
Шили братикам штанці,
Двоє всілись біля мами,

У білесеньких панамах.
Троє клопіт добрий мали –
З татом у футбол гуляли.
Порахуй-но за хвилину
Всю баранячу родину.

А між нами, хлопчаками, 
Хтось не слухається мами. 
Раз, два, три, 
Це, напевне, будеш ти.

12. Задачі для мами й тата

- Настав час математики. Хто швидко порахував, той піднімає руку.

В нас сімейка невеличка,

2 брати і 3 сестрички:

Даша, Соня, Глаша,

Ваня і Андрій.

Порахуй усіх мерщій.

 

Запитав татусь у сина:

«Скільки звуків у слові країна?»

Що скаже син відомо всім

Звичайно, буде (7)

 

Запитала мама в дочки:

«Скільки звуків в слові бочка?»

Як же цього не знать

в слові бочка

Звуків …. (5)

 

Запитала в Яночки бабуся:

«Скільки звуків у слові  Маруся?»

Яна вірно відповість:

«Звичайно, буде …» (6)

 

Дідусь запитав у Кості:

«Скільки звуків у слові гості?»

Костя вміє рахувать.

Відповідь відома - …  (5)

Мої бабуся з дідусем

По гриби ходили.

Потім ті грибочки

в банках засолили:

4 з опеньками,

2 з маслюками,

8 із справжніми грибами.

Завдання для вас, діти, -

Всі банки полічити.

 

Настав добрий ранок.

Мама на кухні готувала сніданок.

6 млинців приготувала -

Киця  Мура 1 вкрала.

Порахуйте ті млинці,

Що потраплять зранку

дітям до сніданку.

13. Математична розфарбовка

- Порахуйте приклади та розфарбуйте картинку за вказаною інструкцією. Подаруйте свої малюнки своїм рідним.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14. Вправа «Рибалки»

Вчитель читає скоромовку або вірш . Діти повинні назвати найбільше слів, у яких є певний звук .

 [ o ]

Оленя одне блукало ,

Оленя когось шукало .

Оля Олю запитала :

  - От кого воно шукало ?

 Оля Олі каже прямо :

  - Оленя шукало маму !

15. Гра «Один-багато»

Брат –

Сестра –

Дідусь –

Рід –

16. Перегляд мультфільма «Корисні підказки. Правда чи брехня»

(перейти за посиланням  https://www.youtube.com/watch?v=USSkn3XIIic)

- Перегляньте мультик . Чи можна брехати рідним? Чому? Як ви розумієте прислів’я «Краще гірка правда, аніж солодка брехня»?

17. Групова робота. Робота з прислів’ями

- Кожна група отримає прислів’я, які «загубили» свої хвостики. Вам необхідно знайти кінцівки до прислів’їв.

І група – «Промінчики»

В сім'ю, де лад,                                             при матері добре.

Людина без братів і сестер -                       щастя дорогу не забуває.

При сонечку тепло,                                      самотнє дерево.

ІІ група – «Капітошки»

Серце матері гріє                                         той не знає лиха.

У кого є бабуся і дід,                                   як річка з водою.

Сестра з сестрою,                                        краще сонця.

 

ІІІ група – «Смайлики»

У своєму домі.                                            що дерево без плодів.

Дружна сім'я                                      і стіни допомагають

Людина без сім'ї,                              не знає печалі.

18. Гра «Знайди зайве слово».  Парна робота

-   Які слова заважають щастю родини?

добробут                  пошана                  вірність

затишок                   виховання              кохання

порада                     байдужість             турбота

сварки                      повага                    піклування

19. Створення композиції з пластиліну «Подарунок для найріднішої людини»

- Всі люблять отримувати подарунки. Також приємно і робити їх. Сьогодні ми зробимо подарунок для найріднішої людини. Тобто для когось із членів сім’ї.

(перейти за посиланням  https://www.youtube.com/watch?v=O6nEMqSuGj8)

20. Гра «Крісло автора». Закінчіть речення

- Продовжте думку. Що б ви зробили для цього?

Мама буде щаслива, коли….

Тато буде радий, якщо….

 

 

 

ІІ. Мамо, матінко, матусю, я добра від тебе вчуся

1. Ранкова зустріч

Вітання. Гра «Додай речення»
Мені весело коли …

Я люблю …

Я хочу …

Мені сумно, коли …

Мені цікаво, коли … 

Обмін інформацією

Заповнення календаря, перегляд розкладу виконання робіт, створення графіка погоди.

Щоденні новини

  • Що цікавого у вас відбулося вчора чи сьогодні?

Групове заняття

Назвати предмети одним узагальнюючим словом:

а) ялина, верба  … - це

б) черевики, босоніжки, … - це

в)  курка, гуска, індик,   … - це

г) тато, мама, дитина  … - це

2. Робота з віршем «Є у матері дитятко»
У слона є слоненятко,
А у матері - дитятко.
Є у кішки кошенята,
У собачки є щенята.
У сороки - сорочата,
А у курочки - курчата.
І у качки є качата,
У зайчихи є зайчата.
У кожної мами
є дітки маленькі:
Вухасті, пухнасті,
Колючі й гладенькі.
Матусі діток своїх люблять,
Навчають, годують, голублять.
Так і ведеться здавна на землі -
Матусі потрібні усій дітворі.

- І в кожного з вас теж є матуся, а ви є у неї. Про яких тваринок ішла мова у віршеві? Як звуться дитинчата у кішки? А у зайчихи? Курки? Собачки?

3. Робота із скоромовками. Конкурс на самого віртуозного мовця 

Мавпенятко мовить: «Мамо,
Масла, моркви, маку мало.
Миска, мамочко, мілка,
Мало містить молока».

Лиска лащить лисеня,
А лосина – лосеня.
Лев ласкаво лапою
Левеня поляпує.

Летіла лелека, заклекотіла до лелеченят. 

Ходить квочка коло кілочка,
Водить діточок коло квіток.

4. Творче завдання в парах

- Попрацюйте зі своїм сусідом. Розфарбуйте завдання. Хто зображений на малюнках? Скільки діток у тигриці? Хто полює за мишенятами? А скільки мишок?

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Словничок. Інформація для вчителя

Мама - це перше слово людини, який тільки що з'явився у світ. Може бути, воно і було першим словом всього людства. Можливо, з нього і йому подібних «дитячих» слів розпочався в сиву давнину наш язик.

З інших найпростіших складів, які дитина вчиться вимовляти в першу чергу, теж з'явилися поняття, що позначають найближчих родичів: па-па, дя-дя, тя-тя, ба-ба.

Родинні зв'язки є найбільш значущими у всі часи, а розвиток мовлення у дітей протікає, в цілому, подібним чином. Тому не дивно, що на переважній більшості мов найважливіші для кожної людини слова звучать схоже. Російські діти називають матір «мама», маленькі французи –«маман», німецькі хлопці –«мама», англійські «мэмма», китайські –«мама», корейські – «омма».

Але якщо ви думаєте, що слово «мама» всюди і скрізь, у всіх народів світу означає в устах немовлят «мати», то ви помиляєтеся! У грузинів, наприклад, слово «мама» означає зовсім не «мати», а як раз навпаки – «батько»! Але цікаво те, що слово, що позначає мати, у всіх мовах складається із двох однакових складів.

6. Проект «Як я допомагаю мамі». Виставка дитячих робіт

- Намалюйте, що ви робите, щоб допомогти мамі по господарству.

7. Гра – вправа «Добери слово протилежне за значенням»

Розклав   … (склади)

Насмітив  – … ( підмети)

Розлив      - … ( витри )

Розсипав  - … ( збирай )

Замастив - … ( помий )

Де взяв річ - … ( туди і поклади )

8. Перегляд мультфільму «Як котик і песик мили підлогу»

- Чи вдалося звіряткам прибрати своє житло? Чи легко їм було це робити? А вам важко матусі допомагати?

(перейти за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=8wXJMo-UKsc)

9. Математичне лото

Учень з корзинки дістає кульку із завданням та пропонує його однокласникам.

  •     Мама для Малюка спекла 2 медових торта, ще 4 шоколадних тортів татко купив. Скільки тортів було у малюка ?
  •    Левенятко з черепахою пісеньки співали. 4 співало левенятко, ще 3 черепаха. Скільки разом всіх пісень   вони співали цілий день?
  •    Левенятко з черепахою пісеньки співали. 4 співало левенятко, ще 3 черепаха. Скільки разом всіх пісень   вони співали цілий день?
  •    У котика Маркіза є сестричка Ліза

        І старший брат Тимко,

        Меншенький Васько,

А ще є Сніжинка» -

сказала Яринка, -

Зовсім не маленька котяча сімейка.

Часу не  марнуйте -

         Котів всіх порахуйте.

  •    Мама поставила на стіл для своїх синів 2 тарілки із супом і 2 тарілки з кашею. Хлопчики поїли й пішли. Скільки тарілок залишилось на столі?

 

  •    Мама купила яблука, сливи, вишні й груші. Вона хоче зварити три види варення й один компот. Скількома способами це можна зробити?

10. Руханка «Сонечко»

(перейти за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=jqy7Rm8n4Fk)

11. Загубилися голосні

До літер, що позначають приголосні звуки, додати букви, які позначають голосні. Читати слова в різному темпі і зрізною силою голосу.


рдн

смя

ббс

тт

бртк

втлня

любв

трбт

прмг


12. Проект «Подарунок для мами»

З паперу та картону виготовляємо вітальну листівку для матусі.

(перейти за посиланням  https://www.youtube.com/watch?v=870JPSsUmc0)

13. Гра «Зоряний час»

Пропоную дітям із літер даного слова скласти якнайбільше нових  слів, використовуючи тільки ті букви, з який воно складається. Перемагає той, хто складе найбільше слів.

господарство                сестричка             дружелюбність         побрататися

14. Гра «Будуємо дім»
- З чого починається сім'я? З розуміння, доброти, прощення, але головне з турботи один про одного. В хорошій сім'ї - теплий, гостинний, затишний будинок. Такий будинок створюється по цеглинці. Він дає людині не тільки дах і дах, але і зберігає душевне тепло, є джерелом радості. А це залежить і від того, чим і як живе сім'я, який сімейний уклад і традиції. 
Давайте побудуємо такий будинок.

 На цеглинках написані питання: 
- Хто миє посуд?
- Хто заробляє гроші?
- Хто ходить за покупками?
- Хто доглядає за тваринами?
- Хто прибирає постіль?
- Хто готує вечерю, варить обід?
- Хто пилососить?
(Діти по черзі виходять, беруть цеглинки, читають питання, відповідають на нього і прикріплюють, так щоб побудувати будинок.)

15. Час розваги. Пісня «Матінка, матуся»

Виконуємо пісню з  рухами.

(перейти за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=TL0A1nBglb4  )

16. Інформація для вчителя

День матері мама і дочка фотоТенденція святкувати День матері прийшла до нас із США. Саме там 8 травня 1914 року вперше офіційно, на рівні країни відзначили це свято.
 Але перші згадки датуються набагато ранішими періодами. Розповідають, що схоже свято існувало у древніх греків – це був день вшанування богині Реї, матері усіх богів. А у стародавньому Римі відзначали день богині-матері Кібеле. Святкування тривало 3 дні у березні. Кельти вшановували богиню Бріджит – войовничу жінку, яка поєднала в собі тендітність та неймовірну силу. 
 Британці ще з 17 століття влаштовували "Материнську неділю". Це була четверта неділя посту, під час якої місцеві вшановували своїх матерів. Коли почалися вікторіанські часи, діти з бідних сімей часто працювали далеко від рідні. Впродовж року їх відпускали додому тільки на один день, тому вони намагалися принести своїм мамам чи бабусям маленький подаруночки, на кшталт букету квітів. Цікаво, що з тих часів і до сьогодні британським мамам у цей день прийнято дарувати тортик, прикрашений 12 кульками марципанів.
А в тій же Америці вперше про день матері заговорили 1872 року, коли відома американська пацифістка Джулія Ворд висловила ідею щодо цього свята – єдність матерів за мир у всьому світі. Щороку вона влаштовувала у Бостоні масові мітинги. На жаль, її слова не були почуті.
 У 1907 році естафету перейняла Анна Джарвіс. Передчасна смерть матері стала для неї справжньою трагедією. Вона ввжала, що не змогла у повній мірі віддячити мамі та виразити їй свою любов. У пам’ять про неї жінка намагалася переконати державних чиновників запровадити це свято. Анна писала листи до всіх конгресменів, сенаторів та публічних осіб, державних установ та законодавчих органів. У цьому її підтримали багато жінок. І їй таки пощастило – 1910 року штат Вірджинія першим офіційно відсвяткував День матері. А через 4 рокик тодішній президент Вудро Вільсон погодився відзначати цей день кожної другої неділі травня. Сьогодні в США прийнято носити в цей день на одязі гвоздику: якщо вона кольорова – мати жива, якщо біла – то це вшанування померлих матерів. Таку ж традицію перейняли австралійці.
 Згодом, по закінченні Першої світової війни, традиція розповсюдилася й по інших країнах. Першою тенденцію підтримала Швейцарія. Ще близько 30 країн обрали для цього дня інші дати: норвежці святкують День матері у лютому, вірменці – у квітні, білоруси – у жовтні, аргентинці та індійці – у жовтні, іспанці та португальці – у грудні. І кожна з країн святкує його по різному.
В Австралії, наприклад, цей день не є ні офіційним, ні державним святом. Та це не заважає місцевим жителям вшановувати своїх матерів. Австралійці дарують подарунки свої мамам на знак поваги ще з 1924 року. Але історія цього дня досить своєрідна: одна панночка, на ім’я Джанет Гайден якось потрапила до державного будинку для жінок. Їх там було чимало і всі вони були покинуті та забуті. Джанет вирішила підбадьорити їх і розпочала маштабну акцію – почала збирати пожертви від місцевих підприємців, державних чиновників, простих чоловіків та школярів, аби зробити цим жінкам подарунки. Очевидно, ідея всім припала до душі, тому що наступного року усе повторилось. Сьогодні, окрім дати святкування, традиційними тут стали і хризантеми, які отримує кожна матуся. 
 Японія вперше відсвяткувала День матері 6 березня 1931 року. Це був день народження імператриці Коджюн. Однак свято не набуло популярності. Зате після Другої світової війни, коли вплив США в Японії був особливо відчутним, місцеві перейняли традицію і до сьогодні святкують День матері у другу неділю травня. Місцеві жителі дарують жінкам в цей день гвоздики. І, хоча японці завжди славились не найпривітнішим ставленням до жінок, вони розуміють, що центральною фігурою традиційної сім’ї завжди була, є і буде жінка.
 У Мексиці в цей день відбувається спеціальна католицька служба, під час якої звучить пісня "las mananitas". А в австрійських ресторанах з’являються

День Матері Україна мама дитина дочка квіти букетспеціальні страви до Дня матері.
Та найбільше, напевно, люблять це свято жителі турецького міста Афйон-Башмакчі – вони святкують його 52 рази на рік, тобто кожної п’ятниці. Але така традиція виникла не випадково. Раніше дівчата, що вже вийшли заміж і пішли з рідного дому, кожної п’ятниці відвідували своїх матерів. Звичай зберігся й до сьогодні. Всі заклади у цей день закриті, окрім магазинів, які радо вітають жінок.
 В Україні офіційно День матері почали святкувати з 2000 року. Саме тоді було постановлено вітати наших матусь у другу неділю травня. Але ідея виникла набагато раніше. У 1928 році Союз українок Канади вирішив вшанувати найрідніших мам. Отже, перший День матері святкували українці, та не в Україні. Але вже наступного року дійство відбулося у Львові, і знову ініціатором стала жінка – редактор тижневика "Жіноча доля" Олена Кисилевська (напевно, тільки жінка може збагнути усю сутність материнства). Того ж року "Союз українок" посприяв поширенню свята по всій західній Україні. Під їх патронатом різноманітні молодіжні та культурні організації влаштовували гучні дійства, аби вшанувати найрідніших матусь.
 З приходом радянської влади День матері заборонила влада. Його не святкували впродовж майже 50 років. Коли Україна нарешті здобула незалежність, громадські організації, серед яких був той самий "Союз українок", повернули свято українцям.
Чому мами удостоїлися такого особливого ставлення – очевидно. Але на державному рівні символізм свята набуває глобальніших обрисів. Держава, чи то народ, вбачає у матері берегиню роду, спадщини, культурних цінностей, традицій та звичаїв, які вона передає свооїм діткам. В їхніх руках продовження роду та виховання достойних членів суспільства.
 Цікаво, що День матері відзначається не тільки на державному рівні, а й на релігійному. Напевно, травень не випадково обрали для цього свята – це місяць Пречистої Діви Марії, до якої ще українські козаки та князі звертались за допомогою та заступництвом. Навіть для древніх слов'ян цей місяць був особливим: вони вважали, що природа-мати пишно одягає свою дочку-землю квітами та зеленню, щоби та дарувала людям життя. 
День матері - це день, коли ми можемо подякувати нашим мамам за усе те добре, що вони для нас зробили, за їх самопожертву і любов. Тому не забудьте привітати своїх найрідніших матусь. Цього дня ви можете подарувати їм щастя!

17. Робота в групах. Гра «Збери прислів’я»

- Із розсипанок складіть прислів’я. Як ви розумієте їх? Висловіть свою думку.

В хорошій сім'ї хороші діти ростуть.

Материнська молитва з дна моря дістає.

Серце матері гріє краще сонця.

У дружній родині і в холод тепло.

Дерево тримається корінням, а людина сім'єю.

Людина без братів і сестер - самотнє дерево.

18. Гра « Доповни речення»
Я вдячний мамі за…
Я вдячний татові за…
Я вдячний бабусі за…
Я вдячний дідусеві за…


ІІІ. Я навчаюся у тата

1. Ранкова зустріч

Вітання

Обмін інформацією

Заповнення календаря, перегляд розкладу виконання робіт, створення графіка погоди.

Щоденні новини

  •    Що цікавого у вас відбулося вчора чи сьогодні?

Групове заняття. Гра «Приємні побажання»

Усі учасники зустрічі стають у коло, сильно труть свої руки, потім «віддають» тепло своїх долонь сусідам ліворуч і праворуч, посміхаються і говорять компліменти.

2. Перегляд мультфільма «Корисні підказки. Один день дорослого життя»

(перейти за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=lqOGRtpq3ow&t=1s )

- Чи легко бути дорослим? Чому ви так вважаєте?

3. Гра «Закінчи речення»

Сім’я – це ...

Родина – це ...

Рід – це ...

Найбільше пестить та голубить свою дитину ... (мама)

Своїх внучків розуму навчає ... (дідусь)

Дочка моєї мами – то моя ... (сестра)

Найбільше в хаті свято, коли приходить із роботи ... (тато)

4. Легенда про тата

Давно колись до молодої матері навідувалась лісова царівна Леля, бо полюбився їй їхній синочок на ім'я Тато. Гарненький хлопчик привітно усміхався до лісової красуні, і та подарувала йому пісеньку «Татонько, татунько!». Виріс хлопчик у гарного парубка. З'явилися у нього свої діти, і їх Леля навчила кликати свого батька «Тато».
Чи справді було так, чи ні, але всі українські діти з давніх-давен кличуть свого батька татком, таточком, татусем.

  • То чому тата татом називають? А як ви називаєте свого татуся?

5. Словничок. Походження слів

Скрізь по Україні знають слово тато. Закарпатці називають тата няньом. У деяких випадках уживаємо слово батько. У багатьох місцевостях побутує ще слово отець. Тепер це слово вважають застарілим, а колись часто промовляли: «Шануй отця й матір своїх». Збереглося слово отець у значенні Бог, Отець Небесний. Головна наша молитва починається звертанням: «Отче наш...». А ще це слово вживають як шанобливе звертання до священика: Отче, панотче.

6. Перегляд відео «Що може зробити тато?»

(перейти за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=EAOVCHKJDco )

  •    А що ваш тато може зробити? А ви допомагаєте татусеві у буденних справах? Як саме?

7. Робота зі скоромовками. Гра «Я можу все…»

- Хто може найшвидше промовити скоромовки?

Пошили сину шовкову сорочку.

Старшому сину пошили синю свитину.

Молодшому сину пошили сині штани.

Старий Семен сказав синам:

-  Сини, складіть сіно.

Сини склали сіно.

Старий Семен сказав своїм синам:

-  Спасибі!

Тигренятко з тигром-татом
Тренувалися стрибати.

Бобер на березі з бобренятами бублики пік. 

8. Задачі для мами й тата. Групова робота

«Козачата»

У сім'ї кілька дітей. Одна дитина каже, що у неї є брат і сестра, а інша — що у неї немає сестри. Скільки в сім'ї братів і скільки сестер?
(2 брати та 1 сестра)

«Дружки»

У сім'ї Марії та Семена Пилипенків народилися син Сашко і дочка Поліна. Назви прізвище, ім'я, по батькові дітей.
(Пилипенко Поліна Семенівна та Пилипенко Олександр Семенович)

«Смайлики»

У двох рідних братів — Антона та Павла — народилися сини. Кожен з братів назвав свого сина на честь брата. Назви повне ім'я сина Павла. (Антон Павлович)

«Фіксики»

Чоловік каже: «Мого тата звали Михайло Григорович, мого сина звуть Олег Степанович». Як звати цього чоловіка? Назви повне ім'я. (Степан Михайлович)

9. Гра «Там-там»

Є африканський барабан , який називається «там-там». З допомогою нього в Африці жителі передають інформацію. Називаю слово, а учень б’є у барабан стільки разів, скільки у цьому слові складів.

Дід, тато, брат, матуся, родина, право, обов’язок.

10. Слова граються в математику

Виконуючи певні математичні дії, необхідно утворювати і читати нові слова.

Кві +тигр – гр – и + очку – у + а =

Догори – гори + брова – ва + тато – то =

Робота – ота + и + на – б + д =

11.  Вправа «Піраміда»

 

                                            Кру            па

                                        Оли                ва

                                     Бра                         ти

                                  Тра                            ва

                                Кри                              ло

                            Оло                                 во

                          Гри                                    ва

                       Кри                                       га

                   Смо                                          ла

                 Гай                                             ка

              Зем                                                ля

           Кро                                                   ти

 

  • Тато може все. От разом з ним давайте збудуємо піраміду. Дивлячись на точку , спробуйте прочитати дані слова.

12. Руханка «Ми плещемо в долоньки»

(перейти за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=29gX6z9MVAw&list=PLElG6fwk_0UmWfbppU9Y_Qp8kOGDOvfDs&index=2 )

13. Лічилки

- Чи хороші ви математики? Зараз перевіримо. Щоб бути надійним татовим помічником, треба дружити з математикою.

Літо, спека, бо жнива.
В житі зайчиків аж два.
— Де ми будем, брате, жити, 
Як покосять в полі жито?

— Раз, два — та й тікати 
Буде нас стіжок ховати! 
Раз, два — та й зима...
В ліс втечемо — нас нема. 

— П’ять ялинок 
І дубок 
Заглядають
У ярок.

Бачиш ти, 
Синочку, їх? 
Полічи-но,
Скільки всіх!

П’ять ялинок....
І дубок...
— Шість! — 
Всміхається синок. 

Мама, тато, дід, бабуся — 
Всіх назву, не помилюся. 
Старший братик і сестричка 
В нас сімейка невеличка.

Не спиняйте, бо зіб’юся: 
Мама, тато, дід, бабуся... 
Старший брат, сестра і я 
Отака у нас сім’я.

Нам лічилочку на «сім» 
Повторити треба всім. 

Понеділок, вівторок, середа,

Четвер, п’ятниця субота, неділя, -

Запитала тата Ліля.

Що ж їй тато відповів?

Це відомо всім,

Що  у тижні днів є … ( сім)

Тато побачив у крамниці п’ять збірок віршів Шевченка, Франка, Лесі Українки, Стуса й Ліни Костенко. Кожний примірник коштує 10 гривень, а у тата всього 40 гривень. Скількома способами він може витратити їх на книги?

14. Гра «Закінчи рядок»

Цікаве завдання: дітям потрібно продовжити рядок. Наприклад.

Ко-ко-ко – ми купили молоко.

Ки-ки-ки – подай-но, доню, води.

Ку-ку-ку - …

Ма-ма-ма - …

Мо-мо-мо - …

Гр.-гр-гр - …

Ар-ар-ар –

15. Гра «Буква загубилася»

В цих словах замість рисок  уявляй  букву «а» і прочитай їх.

М-м-,  б-б-, б-нк-, м-вп-, б-з-р, ф-рб-, х-л-т, хм-р-, ч-б-н, ч-шка, ч-йк-, к-н-рк-, л-в-нд-,  -кв-л-нг, б-кл-ж-н ,бр-т.

В цих словах замість рисок уявляй букву «е» і прочитай їх.

Л-в, ф-н, ж-л-, б-р-г, с-кр-т, с-рц-, ск-л-т, ф-рм-р, ч-р-п, м-ч, н-рв, н-р-ст, ш-д-вр, С-м-н.

В цих словах замість рисок уявляй букву «о» і прочитай їх.

 М-л-к-, з-л-т-, -к-, г-р-д, б-л-т-, к-р-ль, с-м, ч-л-, с-н, п-т-п, р-т, к-л-, г-л-сн-, с-л- .

16. Розфарбовка «Татовий помічник»

- Спробуйте з’ясувати, які професії зображені на ілюстраціях.

17. Практична робота. Робота з конструктором

Працюємо з конструктором. Складаємо технічні засоби, які допомагають людям у житті.

 

 

 

 

 

 

 

 

18. 10 заповідей для батька

I. Перший обов'язок батька у стосунку до дітей  любити їхню маму
Виховання  завжди командна гра. Батько може захистити матір, підміняючи її, даючи їй можливість відпочити, відновитися і знайти трохи часу для себе.

II. Батько перш за все повинен "бути"
Його присутність повинна означати: "Ви, моя сім'я,  найголовніше в моєму житті". Бути у випадку батька означає спілкуватися з дітьми, обговорювати їхні проблеми, залучати їх, наскільки це можливо, до участі у своєму житті. І навчитися помічати всі малі і великі знаки, які постійно надсилають діти.

III. Батько є прикладом, хоче він того чи ні
Батько  зразок чесності, порядності і доброзичливості. Навіть якщо діти не помічають цього, а іноді і заперечують, насправді вони дивляться на те, що і як робить батько і чому він робить так, а не інакше. Те, що ми називаємо совістю, багато в чому залежить від батька.

IV. Батько гарантує надійність
Батько  це охоронець. Вся сім'я чекає, що батько захистить її. Батько охороняє також тоді, коли визначає певні правила, часові та просторові обмеження, іноді забороняючи певні речі. Це найкращий спосіб сказати: "Я дбаю про тебе".

V. Батько заохочує і надає сил
Батько доводить свою любов повагою, слухаючи і приймаючи. Його любов  справжня, як у тих, хто говорить: "Що б не трапилося, я завжди з тобою!" Завдяки цьому у дітей з'являється самоповага. Батько завжди готовий допомогти своїм чадам, компенсуючи їхні слабкості.

VI. Батько пам'ятає і розповідає
Батьківство є островом порятунку для тих, хто важко провів свій день. Такий звичайний момент, наприклад, вечерю, батько перетворює в особливу сімейну зустріч, коли всі можуть спокійно поспілкуватися між собою. Добрий батько здатний створити чарівну атмосферу спогадів.

VII. Батько вчить вирішувати проблеми
Батько  найкращий путівник у навколишньому світі. Він має сильний вплив на дітей завдяки своїй здатності керувати життям, завдяки тому, як він ставиться до дійсності, що нас оточує. Батько  це людина, яка дає дітям карту життя.

VIII. Батько прощає
Прощення батька  це те, що дитина відчуває найбільше і чого очікує найбільше; це чи не найважливіша ознака батька.

IX. Батько  завжди батько, навіть якщо він живе далеко
Кожна дитина має право на "свого" батька. Коли батько нехтує дітьми, забуває або покидає їх, то завдає їм рану, яка ніколи не заживе.

X. Батько  це образ Бога
Бути батьком  велике покликання, а не особистий вибір. У всіх дослідженнях з психології написано про те, що діти виробляють для себе образ Бога, ґрунтуючись на образі власного батька. Ісус навчив нас молитви "Отче наш". Якщо мати молиться разом з дітьми  це прекрасно, але одночасно звично. Якщо ж з дітьми молиться батько  вони ніколи про це не забудуть.

19. Вправа  “ Кіно “

Намалюйте один кадр з фільму про себе “Коли мені буде 30 років “ . Поясніть намальоване.

20. Гра « Вервечка подяк»
Я вдячний мамі за…
Я вдячний татові за…
Я вдячний бабусі за…
Я вдячний дідусеві за…

 

ІV. До бабусі й дідуся зійдеться родина вся

1. Ранкова зустріч

Вітання

Обмін інформацією

Заповнення календаря, перегляд розкладу виконання робіт, створення графіка погоди.

Щоденні новини

  •    Що цікавого у вас відбулося вчора чи сьогодні?

Групове заняття. Гра “Характеристики людей”

Кілька учнів стають поруч один з одним. Вони повинні мати щонайменше одну спільну ознаку (наприклад, темне волосся). Решта дітей, які стоять у колі, мають визначити цю характеристику. Якщо хтось здогадується, то пропонує іншій дитині з кола, хто має таку ж характеристику, приєднатися до групи.

2. Складання асоціативного куща

 Cім’я, ……

 Родина,  ……

  •    Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте ці слова? Які приємні слова ви сказали про свою сім’ю?

3. Групова робота «Збери речення»

- Вам необхідно із розсипанок слів скласти речення.

1 група - Берегиня, вогнища, мати, сімейного.

2 група - Допомагати, Оксанка, по, старенькій, бабуся, господарство.

3 група - Вишневому, у, чепурненька, стояти, садочку, хатинка.

4. Вправа «Не зіб’юся»

- Швидко читайте  записані слова ( по горизонталі чи вертикалі ). Намагайтеся  не спіткнутися на слові, яке відрізняється від інших.

Миска-миска-миска-лиска-миска-миска…..

Дід-дід-дід-біб-дід-дід-дід………

Город-город-город-город-горох-город-город-город……….

5. Руханка «Весело нам»

(перейти за посиланням - https://www.youtube.com/watch?v=8Of4_BSEM9Y )

 

6. Вправа «Що це? Вгадай»

Визначити предмет за його ознаками (колір, форма, розмір…):

  1.  легка, м’яка, біла - …
  2.  струнка, висока, білокора -…
  3.  пухнаста, руда, працьовита -…

 г) старенька, рідна, лагідна -…

 

7. Вправа «Намистинки»

- Всі бабусі безмірно люблять своїх внученят. Часто розповідають вам казочки. Тож перевіримо, як ви знаєте «бабусині оповідки».

В цих словах складіть великі букви справа наліво і знайдете  назви казок.

  1.     Катя, Оля, Борис, Олег, Ліда, Олена, Костя.
  2.     Андрій, Кирило, Петро, Ірина, Руслан.
  3.     Олександр, Корній, Розалія, Ігор, Світлана.
  4.     Антон, Кузя, Чарльз, Олексій, Лілія, Анна, Степан, Уляна, Роман.
  5.     Аліса, Кіндрат, Чук, Ольга, Володя, Оксана, Марія, Йосип, Юля, Дана.
  6.     Валентина, Еліза, Люба, Раїса, Аза, Цезар.
  7.     Анна, Зоя, Едуард,  Римма, Ельвіра, Дмитро – Аркадій, Захар, Олег, Ксенія.
  8.     Адам, Богдан, Артем, Жанна, Арсен, Ніна, Валерія, Іван, Руслан, Алла, Цибуліно.

8. Робота над мультфільмом «Маша і варення». Вправа «2-4-всі разом»

(перейти за посиланням https://goo.gl/uSNRA7 )

- Чи подобається вам поведінка Маші? Чому? Як вона веде себе по відношенню до бабусі? Які б поради ви їй дали?

9. Опрацювання оповідання Василя Сухомлинського «Склянка води»

  •    Послухайте оповідання. Чому автор так його назвав? Чому ця склянка води була дуже важливою? Чи схвалюєте ви поведінку Юрка? Чому засуджуєте? Як ви розумієте прислів’я, що почули в кінці оповідання?

 

Юрків дідусь занедужав. Дідусеві вісімдесят п'ять років. 
Він знає чимало цікавих казок та дивних бувальщин, які любить слухати Юрко.

А зараз дідусь лежить і важко дихає. Мама наказала: 
- Сиди, Юрку, біля дідуся, доглядай за ним. Попросить води - подай свіжої, попросить відчинити вікно - відчини.

Юрко сидів біля постелі хворого дідуся, читав книжку. За півдня дідусь разів зо три попросив води. 
Набридло хлопцеві сидіти. Поклав книжку на стіл, тихо вийшов з хати й побіг до хлопців грати у футбол.

Кілька годин гуляв Юрко на стадіоні, вже й сонце до заходу схилилось. 
Та неспокійно було в нього на душі. Щось немов гнітило його. Покинув Юрко гру, побіг додому.

Ледь відчинив двері, підійшов до ліжка - й упав на коліна. Дідусь лежав мертвий. А в склянці не було й краплини води.

Потім усе життя Юрка мучили докори сумління. Він думав: дідусь, мабуть, помер тому, що не було води. Йому хотілося пити, а в склянці - ні краплини. А він у м'яч грав із хлопцями. 
- Роби не те, що хочеться, а те, що треба, - навчав Юрко свого сина.

10.  Гра  «Слова-переверти»

Пропоную  дітям прочитати незвичні слова-переверти і пояснити значення їх, якщо читати зліва направо та справа наліво.

Еге, ага, біб, тут, пуп, дід, піп, око, Пилип, Алла, Аза, Ада, корок, потоп, кабак, наган, зараз, шалаш.

Пропоную дітям прочитати інші слова-переверти спочатку зліва направо, пояснити, яке значення кожного з них.

Бук, сир, раб, серп, рим, луг, касир, куб, кіт.

А потім – прочитати ці слова справа наліво і порівняти, чи змінився їхній зміст, значення.

11. Лічилочки

Слухай, як

Лічити слід:

Я — кульбаба,

Ти — кульдід.

Я — весна,

А ти — зима.

Був мороз,

Тепер нема!

 

Сидить дід на кілку,

Курить люльку табаку,

А бабуля-лебедуха

Не злюбила того духа,

Раз, два, три - жмури!

Лізла баба по драбині  

та й упало межи свині.

Не кусайте мене, свині,

буду ваша господиня.

Іде коза рогата,

веде діток, кошлата.

А хто козу туркне,

того коза штурхне.

12. Математичний блок

Можна првести у вигляді змагання, естафети, математичного лото тощо.

Наш дідусь Опанас

Біля річки гуси пас:

Гусаків 4,

Гусок 5.

Треба всіх порахувать.

Малий Андрійко з дідусем

По рибу ходили -

3 карасики,

6 окунців

Швидко наловили.

Хто з вас діти відповість:

«Скільки буде 3 + 6 ?»

У бабусі Еми

Гарні хризантеми -

Жовтих 3,

Біленьких 5.

Нумо квіти рахувать.

У садку у тітки Килини

7 кущів малини,

Посадила іще 5,

Пішла кози напувать.

Всі кущі ті порахуй,

Відповідь в повітрі намалюй.

Бабуся Оля у печі

Випікала калачі -

6 спекла, 4 з‘їли.

Скільки залишили?

Дід, Баба, Онучка, Жучка, Кішка й Мишка тягли - тягли й нарешті витягли ріпку. Скільки очей побачили ріп­ку?

У бабусі Олени були: кіт Моряк, собака Дружок, онука Леся і онук Денис. Скільки всього онуків у бабусі?

Дідуся звати Григорій Васильович, його онука – Андрій Віталійович. Як звуть батька онука?

13. Гра «Складанка»

Кінцевим складом починати наступне слово .

Квіти – тиша – шапка – калина - …

Наступне слово починається з останньої букви попереднього слова .

Бабуся – яблучко – обов’язок……

14. Робота зі скоромовками

Бабин біб розцвів у дощ.
Буде бабі біб у борщ.

А дідусь Опанас

Нам купив ананас.

Тож приходьте до нас –

Почастуємо вас.

Ти, малий, скажи малому 
Хай малий малому скаже, 
Хай малий теля прив'яже. 

У нашого діда капелюх не по-капелюхівськи. 

15. Розфарбовка «Знайди у малюнках цифру»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16. Пісня «Бабуся» Наталії Май

(перейти за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=SsoMYB4AvO0 )

17. Опрацювання віршів про бабусю та дідуся

У бабусі на селі дивувалися малі:

Дві руки бабуня має, а у сотні справ встигає:

Зранку двір позамітати, і курчат нагодувати,

Та підлогу змити в хаті, дати їсти поросяті,

Ще здоїти нашу Зірку, залатати в кофті дірку,

На городі все полити, в кухні грубу розтопити,

Й на домашньому яйці заколочені млинці.

Тільки-но почався ранок, для онуків ось сніданок.

"Прокидайтеся, малята, бо у вас ще справ багато:

Треба бігати, гулятись, сил - здоров’я набиратись.

Влітку гарно у селі, насолоджуйтесь, малі!"

Догадлива Соня

Вірші про окуляри

Почепивши окуляри,

Почитать дідусь приліг,

Та одначе незабаром

Сон старого підстеріг.

 

Поруч бавилася Соня,

І матуся їй кива:

— Ти б зняла із нього, доню,

Окуляри, щоб спросоння

Не розбив він їх, бува.—

 

Розвело дівча руками,

В оченятах блиснув сміх:

— Знять? А як же сни він, мамо,

Буде бачити без них?!

Бабусині руки

Миють мене і годують,

Пестять мене і милують.

 

Ними все вміє бабуся робити:

Шити, в’язати й варити.

 

Люблю їх до щік притулити

Дай, Боже, їм довго жити!

 

18. Вправа «Знайди відмінності»

- Спробуйте справитися із наступним завданням. Якщо виконаєте його, то отримаєте подарунок від рідненьких бабусі та дідуся.

1 група

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 група

 

 

 

 

 

 

 

 

3 група

 

 

 

 

 

 

 

 

(коли діти закінчать роботу , показати їм мультфільм, перейшовши за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=rLh_92IJRdg )

19. Подарунок для бабусі . Практична робота. Виготовлення поробки із крупів

За поданими шаблонами діти виготовляють аплікації з допомогою крупів.

(перейти за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=GQZ7HD9dvGw )

 

 

 

 

 

 

20. Подарунок для дідуся. Практична робота. Виготовлення поробки із крупів

(перейти за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=eJq01r6Q4PA&t=49s )

21. Словесна рефлексія

« Я дізнався, що…»

«Я зрозумів, що…»

«Я запам’ятав, що…»

 

V. Права дитини в сім’ї

1. Ранкова зустріч

Вітання

  •    Любі діти! Погляньте у вікно – як ласкаво посміхається Вам сонечко. Привітаймо його і скажімо: «Доброго дня!» А тепер усміхнімось один  одному й побажаймо: «Доброго дня!»

Обмін інформацією

Заповнення календаря, перегляд розкладу виконання робіт, створення графіка погоди.

Щоденні новини

  • Що цікавого у вас відбулося вчора чи сьогодні?

Групове заняття. Гра «Лічилка»

Качка з річки йшла, 
гурт качок вела: 
це - качатко сиве, 
це - як жовта слива, 
це - брудненький квачик, 
це - м'якенький м'ячик,
це - як вовни жменька,
це - кривеньке,
це - сніжок побіг... 
Скільки ж їх усіх?

2. Складання «Павутинки». Робота в групах

  Мама  (яка?)…

  Тато   (який?)…

3. Гра «Народна мудрість говорить...»

- Про сім'ю багато прислів'їв і приказок. Давайте згадаємо їх. Я читаю прислів’я, а ви повинні дібрати кінцівку до нього.

Гість на порозі - щастя ... (будинку).

Будинок вести ... (не бородою трясти).

Яблуко від яблуні ... (не далеко падає).

Чим багаті, ... (тим і раді).

У гостях добре, ... (а вдома краще).

4.   Гра «Добрі і погані вчинки»

  •  Я читатиму твердження. Якщо так учиняє добра людина, плескайте в долоні, а якщо невихована, то сидіть спокійно.
  • Допомагати мамі мити посуд.
  • Робити комусь зле, якщо він цього не бачить.
  • Не вмиватися.
  • Берегти рідну природу та охороняти її.
  • Шанувати працю інших людей.
  • Галасувати, коли хтось відпочиває.
  • Бути вихованою, стриманою дитиною.
  • Обманювати, хвалитися.
  • Насміхатися з чужого горя.
  • Добре вчитися, багато читати.
  • Не слухати батьків.
  • Допомагати друзям у біді.
  • Ділитися тим, що є в тебе.
  • Ображати інших.
  • Захищати слабкого.
  • Спати на уроках.
  • Красти.
  • Любити своїх батьків.
  • Ображати тварин.
  • Сваритися.

5. Інформація для вчителя

Словничок

Право – це міра можливої поведінки, або ж це правила, яких ми повинні дотримуватися.

Обо́в'язок — це сукупність моральних зобов'язань людини перед іншими.

 Декларація - офіційне проголошення основних принципів, а також документ, в якому вони викладені.

Упродовж XX ст. було прийнято ряд документів, спрямованих на захист дітей, дитинства;

ООН - міжнародна організація, до якої входить більше ніж 150 країн світу; утворена в 1945 році.

Це організація, яка приймає міжнародні закони за згодою держав і намагається контролювати їх дотримання, стежити за безпекою у світі і не допускати війни.

Подивіться уважно, скільки правових документів було прийнято, щоб виробити та вдосконалити права дитини.

1924 р. - перша Декларація прав дитини

1959 р. - Декларація прав дитини

1982 р. - Конвенція ООН про права дитини.

Зазначимо, що права, викладені в Конвенції ООН, набувають сили лише в тих державах, які підписали цю Конвенцію і зобов'язалися її виконувати. Нажаль, сьогодні є країни, в яких права дитини порушуються.

Наша ж держава прагне, щоб у її юних громадян було щасливе дитинство. У 1991 році Україна підписала Конвенцію ООН про права дитини та зобов'язалася її виконувати:

1991 р. - Україна підписала Конвенцію ООН про права дитини і зобов'язалася її виконувати

1991 р. - прийнято Закон України про освіту

1996 р. - прийнято Конституцію України

2001 р. - прийнято Закон України «про охорону дитинства».

6. Права дітей

Розгляньте квітку права. Які ви маєте права в суспільстві? Які права стосуються сім’ї?

7. Робота з прислів’ями. Парна робота

- Складіть прислів’я із окремих слів та поясніть їх значення.

Прислів’я розбиті на окремі слова. Пари працюють над завданнями. Потім кожна презентує своє прислів’я.

  • Батьки працьовиті - і діти не ледачі.
  • Братська любов міцніше кам'яної стіни.
  • Для онука дідусь - розум, а бабуся - душа.
  • Згода, та лад у сім'ї - скарб.
  • Кращих братів і сестер не буває.
  • Не ховай свої невдачі від батьків.
  • Сім'я без дітей, що квітка без запаху.
  • Сім'я дає людині путівку в життя.
  • Шануй батьків - не зіб'єшся з істинного шляху.

8. Перегляд мультфільму «Корисні підказки. Сварка в сім’ї»

(перейти за посиланням  https://goo.gl/zuA8hh )

  •    Чи бувають у ваших родинах сварки? Чи подобаються вони вам? Як ви дієте в таких ситуаціях? Ось  вам поради, як уникнути сварки в сім’ї або як правильно вести себе.

 

9. Тест «Так чи ні?»

- Щоб твоя сім`я жила весело і щасливо, потрібно:

  • вітати один одного зі святами;
  • допомагати один одному;
  • часто сваритися;
  • піклуватися один про одного;
  • разом мандрувати;
  • готувати приємні сюрпризи;
  • приховувати свої неприємності;
  • радіти успіхам своїх близьких.

10.  Ознайомлення із обов’язками дітей та батьків

Пропоную прикрасити квітку пелюстками. Діти витягують пелюсточки і визначають, це обов’язки дітей чи батьків.

Обов’язки батьків

Забезпечувати житлом, харчами, одягом.

Фінансування сім’ї.

Дбати про духовність сім’ї.

Дбати про здоров’я членів родини.

Обов’язки дітей

Любити і поважати своїх батьків та членів родини.

Допомагати старшим по господарству.

Берегти себе.

Навчатися у школі, виконувати домашні завдання.

11. Гра «Упіймай правильну відповідь»

- Плескайте в долоні, якщо почуєте права, яких не існує.

  • Усі діти мають право на любов і турботу.
  • Усі діти рівні в своїх правах.
  • Кожна дитина має право їсти тільки солодощі.
  • Усі діти мають право на повноцінне харчування.
  • Усі діти мають право відмовлятися від сніданку чи обіду..
  • Усі діти мають право на освіту.
  • Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля
  • Кожна дитина має одержувати сніданок у ліжко.
  • Жодна дитина не повинна допомагати батькам прибирати в кімнаті, мити посуд.
  • Усі діти мають право на здоров'я та медичну допомогу.
  • Кожна дитина має право на життя.
  • Кожен має право на турботу з боку дорослих.
  • Діти мають право висловлювати свої погляди.
  • Кожна дитина має отримати в магазині все, що їй заманеться.
  • Кожна дитина не повинна жити в сім'ї.
  • Усі діти мають рівні права.

12. Вправа «Збери букет»

Зайчик написав на листочках склади. Але вітерець – пустунець війнув і все переплутав. Давайте допоможемо зайчику скласти слова.

МИ                         ЛО                                                          МОН

 

    МА                                                ЛИ                            МА                                               

( Мали, лимон, мило, мало, ломи, лило, мами, мили )

13. Вправа «Перестав вірно»

- Розташуйте  у правильному порядку переплутані рядки вірша .

Ніби сонце в небі, світла.

Я до неї пригорнуся.
Вона добра і привітна,

Мама, мамочка, матуся,

14. Вправа «Зайчик»

Пропоную дітям прочитати склади, «стрибаючи», як зайчик, «з однієї купинки на іншу».

По  гу  сам   то  зе   бо ка до  у    ло   лі зує  ро   а

1     6     8     12  14  10  2   4    9   11  13  3     5    7

(Показує дорогу, а сам у болото лізе).

Яке   сі    та    зі    м’яч    ке    ко    й    ко      лляч

1     2      5     8       3         6     4     7    10         9

(Яке сім’ячко, таке й зіллячко)

15. Лічилка

Заучуємо лічилку напам’ять для подальшого використання в іграх.

Мати рано уставала, 
На сніданок готувала 
Із вишнями вареники 
Вареники-туленики... 

В мене друзів багато, 
Всі заходьте у хату:
І Роман та Іван,
І Гришко, і Мишко,
І Платон та Антон,
І Юрась, і Тарас!
До восьми я рахував, 
По варенику давав. 

16. Скоромовки

Використовуємо під час артикуляції звуків.

Сорока сорок сорочок нитками вишивала,

Сорока сорок сорочок на сорок діток одягала.

Сім дочок сіро очок, вишивають сім сорочок.

Великі мурахи грали у шахи,
А маленькі мурашки – у шашки.

Для синків-молодців 
Мати напекла млинців. 
І хвалили молодці 
Ті млинці на молоці.

Тигр ричить,
Ричить тигриця     
Пролетіла низько 
Птиця:
Фур-р-р...

І смугасті 
Тигренята 
Шкірять гострі 
Зубенята: 
Гир-р-р! 

Їхав Прокіп з Прокопихою ще й з маленькими прокопенятами. 

Синку, принеси синьку. 
Принеси синьку, Васильку. 

17. Математичне лото. Задачі для мами й тата

У торбинці бочечка із задачею. Учень дістає завдання, зачитує для усіх груп. Діти в групі працюють над отриманим завданням. Хто перший справиться, презентує відповідь.

  •    Як звали  тата Семенюка Петра Івановича?
  •    Мама поставила на стіл для своїх синів 2 тарілки із супом і 2 тарілки з кашею. Хлопчики поїли й пішли. Скільки тарілок залишилось на столі?
  •    У родині 10 братів. Найстаршому 20 років, а кожен на­ступний на два роки молодший за попереднього. Скільки років найменшому?
  •    Тато побачив у крамниці п’ять збірок віршів Шевченка, Франка, Лесі Українки, Стуса й Ліни Костенко. Кожний примірник коштує 10 гривень, а у тата всього 40 гривень. Скількома способами він може витратити їх на книги?
  •    Мама купила яблука, сливи, вишні й груші. Вона хоче зварити три види варення й один компот. Скількома спо­собами це можна зробити?
  •    Мама дала Сергію 4 сливи, 5 яблук і 2 цукерки. Скільки фруктів мама дала синові?

18. Перегляд мультфільму «Корисні підказки. Правда чи брехня»

Чи можна брехати?  Чому? Рідним треба говорити правду? Чим може обернутися для вас брехня?

(перейти за посиланням  https://goo.gl/3PSfYn )

19. Практична робота «Готуємо сімейний обід»

- Справжня родина завжди проводить разом час. Вони зазавичай влаштовують сімейні обіди, де можуть разом поспілкуватися, поділитися новинами, радощами. Ми сьогодні також влаштуємо обід. Стіл будемо «накривати» власними виробами із пластиліну.

(перейти за посиланням https://goo.gl/WXNNvX )

20. Гра «Слово заблудилося»

Прочитай. Знайди «зайве» слово. Поясни, чому воно зайве.

  •    Вчитель, лікар, продавець, директор, сестра.
  •    Мужній, сміливий, охайний, хоробрий, сильний.
  •    Веселий, солодка, смачний, розумний, чарівний.
  •    Кіт, миша, стіл, сорока ,риба.
  •    Співає, слухає, спів, йде, крокує.
  •    Вишиває, малює, грає, бурхливі, читає.

21. Вправа «Отримай подарунок»

- Чи любите ви подарунки? А коли дарують їх? А ви хочете подаруночки? Виконаєте завдання – отримаєте. 

Дітям подарували гарні іграшки. Тарасику подарували тигра,  а Каті – кошеня. А що подарували іншим дітям?

Тарас     хом’ячок

Павлик  тигр

Христина  кошеня

Світлана    папужка

Катя   єнот

Микола    лисичка

Богдан  собака

Люба   мишка

Євгенія        оленятко

Оксана білка

22. Подарунок для малят

(перейти за посиланням https://goo.gl/oYYWSE )

23. Гра «Комплімент» 
- Що таке комплімент? Чи робите ви їх оточуючим?

- Якщо я скажу комплімент - ви підстрибуєте, а якщо ні - присідаєте. 
Які у тебе красиві очі, сестричко. 
Які у тебе довгі вуха, сину. 
Ти струнка, як берізка, доню. 
Ти вайлуватий, як ведмідь, дідусю. 
Ти працьовита, як бджілка, бабусю. 
Яке у тебе гарне волосся, тату. 
Яка ти добра, мамо. 
Я тебе дуже люблю, родино. 

24. Гра «Так чи ні?». Голосування ногами

- Перевіримо, чи засвоїли ви знання про права дитини. Якщо ви чуєте порушення прав, то тупотіть ніжками, а якщо порушення немає – посміхніться один одному.

  • Кожна людина має своє ім’я.
  • Можна бити дитину.
  • Не можна відвідувати лікарів.
  • Усі діти рівні між собою.
  • Не можна ходити до школи.
  • Можна примушувати дитину тяжко працювати.
  • Можна ображати дітей.
  • Треба жити в злагоді і мирі.
  •    Поважати своїх батьків.

25. Гра «Дозволяється – забороняється»
- А зараз, діти, я перевірю, чи добре ви знаєте свої права. Потрібно разом говорити: дозволяється чи забороняється. 
Людина піднімає прапор. 
Слухати думку дитини... (дозволяється). 
Ось в кутку стоїть хлопчисько, 
Плаче, надривається, 
Бити ремінцем дитину... (забороняється). 
З мамою діти повинні жити, 
Квіти їй завжди носити. 
Це... (дозволяється). 
А ця грань позначає: 
Матір з дитиною розлучають. 
Це... (забороняється). 
Малювати та співати, 
Якщо захворів – лікувати. 
Це... (дозволяється). 
Ця дитина трудиться, надривається, 
Мало сили в неї, ноги підгинаються. 
У дитини тяжка праця. 
Це... (забороняється). 
Разом дружно в мирі жити, 
З різними дітьми дружити. 
Це... (дозволяється). 

 

26. Вправа «Рефлексивний екран»

Учні по колу висловлюються одним реченням.

  •    Сьогодні я дізнався…               
  •    Було цікаво…
  •    Тепер я зможу…                       
  •    Я зрозумів…
  •    Мене здивувало…                    
  •    Я навчився…                            
  •    Я зміг…
  •    Я спробую…                              
  •    Мені захотілося…
  •   Урок дав мені для життя…

 

 

 

 

 

 





 

 

 

 

 

Джерела

http://www.yrok.net.ua

http://doshkolenok.kiev.ua

http://formula.co.ua

https://mala.storinka.org

http://bibliotekakirov.ucoz.ua

http://ukped.com

https://urok-ua.com

http://osvita.ua

http://dnz1kolchyno.at.ua

http://www.kidbook.com.ua

https://goo.gl/cH1TAf

http://www.yrok.net.ua

https://goo.gl/9NYLCi

https://goo.gl/1BzkXr

 

docx
Додано
30 листопада 2021
Переглядів
4403
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку