Дидактичні матеріали до уроків біології у 9 класі

Про матеріал
Посібник містить дидактичні матеріали до уроків, які можна використати для закріплення вивченого матеріалу, поглиблення вивченого матеріалу, завдання учні можуть виконувати як індивідуально так і групами. У посібнику міститься дві контрольні роботи.
Перегляд файлу

1

 

Сварицевицький навчально-виховний комплекс

«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»

Дубровицького району

Рівненської області

КРУПКО Т. І.

 

 

 

ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ ДЛЯ ПЕРЕВІРКИ ЗНАНЬ УЧНІВ З БІОЛОГІЇ У 9 КЛАСІ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Т.І. Крупко. Дидактичний матеріал для перевірки знань учнів з біології у9 класі  Посібник для вчителів біологіїСварицевичі, 2019.

Т.І. Крупко – учитель Сварицевицького навчально- виховного комплексу

«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»

 

 

Рецензенти:

Жученя С.Г. -  учитель біології, вчитель вищої категорії

Анішкевич А.В. – заступник директора з методичної роботи

 

Розглянуто і схвалено методичною радою Сварицевицького НВК (протокол №2 від 28.10. 18.)

 

Т.І. Крупко. Дидактичний матеріал для перевірки знань учнів з біології у

 9 класі. Посібник для вчителів біології Сварицевичі, 2019.

 

 

 

У посібнику розміщено завдання для контролю знань учнів на уроках біології у 9 класі. Завдання різнопланового характеру: на встановлення відповідності, виправлення біологічних помилок, розгадування кросвордів, встановлення правильної послідовності, встановлення правильних тверджень, вставлення потрібних слів. Посібник містить також завдання для двох контрольних робіт.

 

 

 

 

Тема 1. Хімічний склад клітини. Біологічні молекули.

 

  1. Вставте у текст про вуглеводи пропущені слова

1. Висока ….  … дозволяє використовувати менші кількості її для придання смаку продуктам та напоям, що має особливо важливе значення для харчових раціонів обмеженої калорійності. 2. У кавуні, дині, яблуці, груші, чорній смородині фруктоза переважає … 3. Джерелом … є буряк, мед, фрукти, ягоди, буряковий та тростинний цукор.

4. Основними харчовими … є сахароза та лактоза. Дисахариди мають нескладну структуру, що обумовлює їх легке розщеплення ферментами травного тракту. 5. Всі вони розчиняються у … та швидко засвоюються.

6. …  галактоза у вільному вигляді в харчових продуктах не зустрічається. Вона є продуктом розщеплення молочного цукру. 7. Дисахарид ….  міститься тільки в молоці та молочних продуктах. Гідроліз лактози в кишечнику відбувається повільно, через це обмежуються процеси бродіння та нормалізується діяльність кишкової мікрофлори

8. … – складний вуглевод. Він безпосередньо не засвоюється в кишечнику і попередньо зазнає впливу дії a-амілази.

  9. При вживанні фруктози рівень …. у крові збільшується повільніше. 10. У печінці фруктоза та галактоза перетворюються в основному на …, однак частина цих моносахаридів надходить у кров.

11. Джерелом … є зернові, бобові, крупи, картопля. 12. На частку крохмалю     припадає близько 80 % …, що вживаються.

  13. … – “тваринний крохмаль” – міститься в різних кількостях в органах та тканинах тварин. Він використовується ними як енергетичний матеріал. З їжею глікоген практично не надходить, бо руйнується в процесі дозрівання м’яса забійних тварин.

 

 

 

2. Встановити відповідність між назвами білків та їх функціями

1. Амілаза

А. Регуляторна

2.Актин

Б. Живильна

3. Інсулін

В. Запасаюча

4. Міоглобін

Г. Захисна

5. Мембранні білки

Д .Скорочувальна

6. Глікоген

Е. Транспортна

7. Альбумін

Є. Ферментативна

8.Гормон росту

Ж. Будівельна або структурна

9. Тиреоглобулін

 

10. Імуноглобулін

 

11. Казеїн

 

10. Гемоглобін

 

 

Вірю - не вірю що …

  • процес порушення природної  структури білка називається денатурацією;
  • білок колаген виконує рухову функцію;
  •   протеїни – це прості білки, що складаються лише з амінокислотних залишків;
  •   третинна структура білків являє собою спіраль, що утримується водневими зв’язками;
  •   незамінні амінокислоти в організмі людини і тварин не синтезуються, вони надходять разом з їжею;
  • амінокислоти є структурними ланками білків;
  •   у клітинах тварин вміст білків становить 40-50% сухої маси, а рослин – 20-35%;
  • білки – низькомолекулярні нітрогенумісні біополімери;  
  •     залишки амінокислот у складі молекул білків сполучені пептидним зв’язком;
  • кератин – це фібрилярний  білок;
  • відомо п’ять рівнів структурної організації білків; 
  • пріони – білкові інфекційні частинки.         

 

 

 

 

Тема 2. Структура клітини.

 

 

 

3. Кросворд по темі «Органели клітини»

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

8

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі:

По вертикалі:

2. Органели, що містять хлорофіл

3. Найменша одиниця живого

6. Однією  з функцій її є розщеплення гідроген пероксиду

7. Зберігає та передає спадкову інформацію

9. Гольджі

12. Весь вміст клітини за винятком ядра

14. Ендоплазматична

1. Органела названа на честь вченого, який її відкрив

4. Заповнена клітинним соком

5. У них запасаються поживні речовини

8. Вона містить гідролітичні ферменти

10. Міститься на мембранах зернистої ЕПС

11. Забарвлення їм надають каротиноїди

13. Рідка частина цитоплазми

 

 

Тема 3. Принципи функціонування клітини.

 

 

 

4. Встановити  правильну послідовність процесів  перенесення електронів під час світлової фази фотосинтезу

А. Передача електрона від фотосистеми І до НАДФ+

Б. Приєднання електрона до іона Гідрогену

В. Потрапляння електрона від воли на фотосистему ІІ

Г. Поглинання світла фотосистемою І

Д. Підвищення енергії електрона світлом на фотосистемі ІІ

Е. Передача електрона від фотосистеми І І до фотосистеми І

Є. Фотоліз води

Ж. Підвищення енергії електрона світлом на фотосистемі І

5. Обведіть літери, що позначають правильні твердження.

А. Мітоз потрібен для правильного,  рівномірного розподілу хромосом між дочірніми клітинами.

Б. Упродовж клітинного циклу відбувається одна реплікація і  кількаразовий поділ клітини.

В. Розподіл хромосом між дочірніми клітинами в еукаріотів передує розподілу цитоплазми.

Г. Бактеріальні хромосоми діляться незалежно від поділу клітини та випадковим чином розподіляються між нащадками.

Д. Кожна бактеріальна клітина має лише одну плазміду,  що подвоюється  перед поділом клітини.

Е. Розмноження мітохондрій та хлоропластів відбувається незалежно від реплікації ядерної ДНК.

Є. В еукаріотів процеси реплікації ДНК і поділу клітини розмежовані в часі

Ж. У процесі мітозу кількість хромосом у дочірній клітині зменшується з подвійного набору до одинарного.

З. Хромосоми еукаріотів зазвичай представлені в клітині багатьма ідентичними копіями, які випадково розподіляються між дочірніми клітинами в процесі поділу

 

 Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації

 

6. Тестові завдання до теми «Клітинний цикл. Мітоз. Мейоз»

1. Вкажіть назву першої фази мітозу: а) телофаза б) профаза в) анафаза г) метафаза.

2. Вкажіть, у якій фазі мейозу відбувається кон'югація та кросинговер хромосом: а) профаза І б) анафаза І в) профаза ІІ г) інтерфаза

3. Вкажіть кількість дочірніх клітин, які утворюються з однієї материнсько в результаті мейозу: а) 2 б) 6 в) 4 г) 8.

4. Вкажіть фазу мітотичного циклу, яка триває найдовше: а) профаза б) анафаза в) метафаза г) телофаза.

5. Подвоєння хроматид у клітині відбувається у: а) пресинтетичному періоді інтерфази б) постсинтетичному періоді інтерфази в) синтетичному періоді інтерфази г) профазі

6. Вкажіть фазу мейозу, у якій утворюються біваленти: а) профаза І б) профаза ІІ в) метафаза ІІ г) телофаза І

7. Під час мейозу дочірні клітини отримують від материнської клітини набір хромосом: а) гаплоїдний б) диплоїдний в) триплоїдний г) поліплоїдний.

8. Укажіть ділянку хромосоми, що ділить її на два плеча: а) хроматида б) центіоля в) супутник г) центромера.

9. Кросинговер  — це обмін: а) ядрами між клітинами б) статевими хромосомами між клітинами в) генами між гомологічними хромосомами г) генами між негомологічними хромосомами.

10. Хромосоми розміщуються в середній площині клітини, мають найменші розміри, а їхні структурні особливості добре видимі в мікроскоп у: а) телофазі б) анафазі в) метафазі г) профазі.

11. Вкажіть фазу мейозу, у якій відбувається розходження хроматид до полюсів клітини: а) профаза І б) метафаза ІІ в) анафаза ІІ г) анафаза І

12. Спадкові особливості організму пов’язані з :

а) каріоплазмою б)ядерцем в) поверхневим апаратом г) хромосомами

13. Хромосомний набір ядра називають:

а) нуклеоїдом б) каріотипом в) генотипом г) фенотипом

14. До складу хромосом входять:

а) білки і ДНК б) ліпіди і ДНК в) вуглеводи ДНК г) РНК і ДНК

15. Парні хромосоми,подібні за формою, будовою, розмірами, називають

а) аутосомами б) гетерохромосомами в)гомологічні г) не гомологічні

16. Парний набір, у якому кожна хромосома має парну хромосому, подібну за будовою та розмірами, називають:

а)гаплоїдним б)диплоїдним в) триплоїдним г) поліплоїдним

17. У людини цілком гомологічні хромосоми містить каріотип

а) чоловіка б) жінки в) чоловіка і жінки г)ембріона.

18. Скільки відсотків становить тривалість інтерфази від тривалості всього клітинного циклу: а) 10 б) 40 в) 80 г) 90.

19. Джерелом спадкової мінливості організмів, що розмножуються статевим шляхом, є: а) кросинговер б) інтерфаза в) мітоз г) апоптоз.

20. У результаті першого мейотичного поділу утворюється клітина з набором хромосом та хроматид: а) 2хромосоми 4хроматиди б) 2хромосоми 2хроматиди в) 1хромосома 2хроматиди г) 1хромосома 1хроматида.

21. Відмирання ділянок м'язової тканини під час інфаркту міокарда — це: а) некроз б) апоптоз в) амітоз г) мейоз.

22. Еритоцити крові людини живуть 120 днів і після цього руйнуються в печінці та селезінці. Визначте тип загибелі, характерний для цих клітин: а) некроз б) апоптоз в) відмирання г) знищення.

23. Для ракових клітин характерний поділ: а) мітоз б) мейоз в) амітоз г) бінарний.

24. У якій фазі мітозу відбувається цитокінез: а) анафаза б) профаза в) метафаза г) телофаза д) інтерфаза?

 

7. Закінчити речення:

Клітинний цикл — це ... .

Клітинний цикл складається з ... .

Розрізняють такі етапи інтерфази: ... .

Поділ мітохондрій та пластид відбувається в такий етап інтерфази ... .

Основний спосіб поділу еукаріотичних клітин називається ... .

Кількість клітин, утворених після завершення мітозу, - ... .

Апоптоз — це ... .

Некроз — це ... .

Набір хромосом після завершення мітозу - ... .

Набір хромосом після завершення мейозу - ... .

Біологічне значення мітозу: ... .

Біологічне значення мейозу: ... .

 

8. Встановити відповідність між фазами мейозу та процесами, що відбуваються під час їх проходження

1. Профаза І

А. Формується ядерна оболонка, хромосоми деспіралізуються і ділиться цитоплазма. Але цитоплазма може і не ділитися

2. Метафаза І

Б .Період вкорочений, молекули ДНК не подвоюються. У клітинах рослин відсутній взагалі

3. Анафаза

В. Гомологічні хромосоми пересуваються до протилежних полюсів, кожна складається з двох хроматид

4. Телофаза І

Г. Хромосоми ущільняються, зникає ядерце, ядерна оболонка. Хромосоми пересуваються до центральної частини клітини, знову починає формуватися веретено поділу 

5. Інтерфаза

Д. Гомологічні хромосоми наближуються і кон югують між собою, може відбуватись кросинговер

6. Профаза ІІ

Е. Завершується ущільнення хромосом і формування веретена поділу. Центромери хромосом розташовані в одній площині в центральній частині клітини.

7. метафаза ІІ

Є. Нитки веретена приєднуються до кінетохорів гомологічних хромосом. При цьому центромери розташовані одна навпроти іншої.

8. Анафаза ІІ

Ж. Хромосоми знову деспіралізуються, зникає веретено поділу, формуються ядерця і ядерна оболонка. Завершується ця фаза поділом цитоплазми.

9. Телофаза ІІ

З. Діляться центромери і хроматиди кожної з хромосом розходяться до різних полюсів клітини

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.  Кросворд на тему «Типи розмноження»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

 

 

 

15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі:

По вертикалі:

3. Процес злиття двох спеціалізованих статевих клітин

4. Складова частина сперматрзоїда

5. Насінний ….

8. Входить до складу насінного зачатку

9. Спеціалізована клітина не лише для розмноження

13.Диплоідна клітина зародкового мішка

1. Цей мішок міститься всередині насінного зачатка

2. Воно проростає пилковою трубкою

5. Пилкове ….

6. Зерно, що потрапляє на приймочку маточки

7. З нього утворюється насінина

10. Утворення двох дочірніх, дрібніших за материньку клітин

11. Обмін між клітинами спадковим матеріалом

12. Процес формування статевих клітин

13. Статева клітина

15. Одна зі стадій гаметогенезу

 

 

 

10.  Підсумкова контрольна робота за перший семестр

Варіант 1

І рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 0,5 бали)

Виберіть із запропонованих відповідей одну правильну

1.Назвіть структури, які трапляються в середині ядра :

а) субодиниці рибосом; в) ламели;

б) тилакоїди; г) кристи.

2. Вільний кисень утворюється під час:

а) темнової стадії фотосинтезу;

б) світлової стадії фотосинтезу;

в) постійної стадії фотосинтезу.

3. Під час безкисневого етапу енергетичного обміну:

а) синтезується 2 молекули АТФ;

б) синтезується 36 молекул АТФ;

в) АТФ не синтезується

4. У процесі фотосинтезу:

а) молекули АТФ синтезується під час темнової фази;

б) молекули АТФ синтезується під час світлової фази;

в) молекули АТФ не синтезуються

5.До двомембранних органел належать:

а) мітохондрії; в) рибосоми;

б) вакуолі; г) пероксисоми.

6. Дисиміляція - це:

а) синтез органічних речовин;

б) розпад органічних речовин.

II рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 1 бал)

Виберіть із запропонованого завдання декілька правильних відповідей

7. Енергетичну функцію в клітині виконують:

а) вода; в) солі;

б) білки; г) ліпіди

8. До складу хромосом входять:

а) ДНК; в) РНК;

б) білки; г) вуглеводи.

9. назвіть структури, які наявні у хлоропластах а) грани; б) центріолі; в) тилакоїди: г) нуклеосоми.

ІІІ рівень ( правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 1 бал)

10. Дайте правильну відповідь

На які групи поділяються автотрофні організми залежно від використання джерела енергії?

11. Установіть логічні пари: відповідність структур щодо певних органел:

1. зерниста ендоплазматична сітка                     А. мають кристи

2. лізосоми                                                             Б. здатні періодично змінювати свій об’єм, 

                                                                                виводячи з клітини надлишок води

3. комплекс Гольджі                                             В. основу становить купка пласких одно         

                                                                                мембранних мішечків

4. мітохондрії                                                         Г. містять ферменти, що розщеплюють   

                                                                                частину їжі  

                                                                                Д. на мембранах розташовані рибосоми

12. Охарактеризуйте будову та функції органел

Хлоропласти

Лізосоми

Мітохондрії

1. Забезпечення циклу Кребса

1. Забезпечення світлової фази фотосинтезу

1. Участь у підготовчому етапі енергетичного обміну

2. Забезпечення циклу Кальвіна

2. Забезпечення темнової фази фотосинтезу

2. Участь у безкисневому етапі енергетичного обміну

3. Здійснення хемосинтезу

3. Розщеплення складних сполук до простіших

3. Участь у кисневому етапі енергетичного обміну

IV рівень (правильне розв’язання  завдання оцінюється в 3 бали)

Завдання творчого характеру

13. Що спільного та відмінного між процесами фотосинтезу та хемосинтезу?

14. Як відбувається обмін речовин між клітиною та її навколишнім середовищем? Відповідь обґрунтуйте.              

Варіант 2

І рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 0,5 бали)

Виберіть із запропонованих відповідей одну правильну

1. Вислів «Кожна нова клітина походить від такої ж вихідної шляхом поділу» належать:

а) Р. Вірхову; в) М. Шлейдену;

б) Т. Шванну; г) К. Беру.

2. До немембранних органел належать:

а) мітохондрії;

б) вакуолі;

в) рибосоми.

3. Асиміляція - це:

а) синтез органічних речовин;

б) розпад органічних речовин.

4. Під час кисневого етапу енергетичного обміну:

а) синтезується 2,молекули АТФ;

б) синтезується 4 молекули АТФ;

в) синтезується 36 молекул АТФ.

5. Укажіть органели, які трапляються у клітинах прокаріотів: а) комплекс Гольджі; б) рибосоми; в) ендоплазматична сітка: г) мітохондрії.

6. Під час хемосинтезу організми використовують енергію:

а) розщеплення органічних сполук; в) АТФ;

б) окиснення неорганічних сполук; г) світла.

II рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 1 бал)

Виберіть із запропонованого завдання декілька правильних відповідей

7. Фотосинтез здійснюють:

а) зелені рослини; в) залізобактерії;

б) гриби;                                                     г) деякі одноклітинні тварини

8. Хемосинтез здійснюють:

а) зелені рослини; в) нітрифікуючі бактерії;

б) тварини; г) залізобактерії.

9. Вкажіть двомембранні органели, які є клітинах рослин:

а) апарат Гольджі; в) мітохондрії;

б) хлоропласти; г) ендоплазматична сітка.

III рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 1 бал)

10. Дайте правильну відповідь

Які розрізняють типи ендоплазматичної сітки?

11. Установіть відповідність між біохімічними процесами та місцями їхнього перебігу:

1. хемосинтез                                      А. тилакоїди

2. світлова фаза фотосинтезу            Б. строма хлоропласта

3. цикл Кребса                                    В. ядро

4. темнова фаза фотосинтезу             Г. мітохондрії

                                                             Д клітини деяких прокаріотів 

12. Охарактеризуйте процеси метаболізму.

Хемосинтез

Світлова фаза фотосинтезу

Темнова фаза фотосинтезу

1. Звільнення енергії внаслідок окиснення неорганічних сполук

1. Синтез молекул АТФ

1. Синтез молекул АТФ

2. Звільнення енергії внаслідок окиснення органічних сполук

2. Синтез глюкози з неорганічних сполук

2. Синтез глюкози з неорганічних сполук

3. Синтез неорганічних речовин з органічних

3. Звільнення енергії внаслідок окиснення неорганічних сполук

3. Звільнення енергії внаслідок окиснення неорганічних сполук

ІV рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 3 бали)

Завдання творчого характеру

13. Доведіть, що асиміляція та дисиміляція - це сторони єдиного процесу обміну речовин та перетворення енергії в живих системах.

14. Чим можна пояснити, що деякі еукаріотичні клітини позбавлені ядра? Наведіть приклади таких клітин. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 5. Закономірності успадкування ознак

 

11.  Кросворд на тему «Спадковість»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі:

По вертикалі:

1. Набір хромомосом розташованих у ядрі

4. Вони є структурними та регуляторними

5. Одиниця спадковості всіх організмів

8. Ділянки гена, що не кодують спадкову інформацію

9. Здатність організмів передавати свої ознаки  нащадкам

10. Гени, які кодують структуру інших молекул

2. Ділянки гена, які кодують спадкову інформацію

3. мінливість

4. Сукупність молекул ДНК, притаманних гаплоїдному набору хромосом

5. Сукупність генетичної інформації, закодованої в генах ди- чи поліплоїдної клітини або цілого організму

6. Позахромосомні фактори спадковості

7. Гени, які кодують особливі білки, що регулюють активність біохімічних процесів

 

 

 

 

12. Кросворд на тему «Мутації»

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі:

По вертикалі:

1. Мутації, що виникають у статевих клітинах

2. Самочинні мутації

3. Мутагени, відкриті українським вченим Гершензоном

5. Проявляючись у фенотипі, ці мутації призводять до загибелі особини

6. Мутагени, спричинені вірусами та токсинами бактерій

11. Вони знижують життєздатність, спричиняють загибель 10-50% особин

13. Стійкі зміни окремих послідовностей нуклеотидів у молекулах нуклеїнових кислот

2. Поява зайвої хромосоми 21 пари

4. Втрата ділянки хромосоми

7. Здатність організмів набувати нових ознак упроцесі індивідуального розвитку

8. Мутації, що не передаються за статевого розмноження

9. Фактори мутації

10.Синдром … крику, втрата короткого плеча п*ятої хромосоми

12. Мінливість, повязана зі змінами у генотипі та успадковується 

14. Збільщення кількості хромосомних наборів

 

Тема 6. Еволюція органічного світу.

 13. Цікаві запитання по темі «Еволюційні погляди Ж.-Б. Ламарка. Теорія еволюції Ч. Дарвіна»

1. Ж. – Б. Ламарк  сформулював закони «Вправляння чи не вправляння органів». Якщо тварина тренує свій орган, вона його розвиває. Якщо не тренує — орган поступово зникає.  Який органи редукувався у тварини, що подана на малюнку:

220px-Talpa_europaea_MHNT

2. Жирафа  почала живитися листками дерев, тому весь час витягувала шию, щоб дістатися крони і як наслідок….

220px-Giraffe_standing

3. Який вид боротьби за існування  зображений на малюнку?                        

Результат пошуку зображень за запитом "боротьба за існування як фактор еволюції внутрішньовидові"


 

Пов’язане зображення4. Напад  хижака на жертву – це приклад …?
 

 

 

 

 

 

5. Вбирання  вологи жуком-чорнотілкою під час туманів це приклад…?

Результат пошуку зображень за запитом "боротьба за існування як фактор еволюції внутрішньовидові"

6. Який вид добору ілюструють наведені малюнки?

Результат пошуку зображень за запитом "боротьба за існування як фактор еволюції внутрішньовидові"

 

 

 

 

14. Біологічний диктант по темі «Основні положення сучасної теорії еволюції. Популяція як елементарна одиниця еволюції»

Дайте визначення понять і термінів

  1. Сальтаціонізм – це…
  2. Синтетична теорія еволюції…
  3. Основні положення синтетичної теорії еволюції:

А)

Б)

В)

    4. Мікроеволюція - …

    5. Видоутворення – це ..

   6 . Популяція – це…

   7. Екологічна ніша –

    8.Характеристики популяцій:

А)

Б)

В)

Г)

Д)

Е)

Є)

Ж)

   9. Етологія –

10. Осілі види – це…

11. Кочові види – це…

12. Популяційні хвилі…

15. Кросворд на тему «Походження життя»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі:

По вертикалі:

2. Теорія про можливість занесення життя з космосу

3. Теорія походження Опаріна - Холдейна

5. Спрощення організмів у процесі еволюції

6. Зміни в будові організму, що мають характер пристосування до певних умов та не змінюють рівня його організації

8. Зменшення чисельності особин, звуження ареалу популяції

9. Жива матерія може походити лише від живої матерії

11. Походження нащадків від спільного предка

13. Еволюційне перетворення, яке підвищує рівень організації організму в цілому

1. Припущення про походження життя

4. Єдина глобальна екосистема

7.Переважання в популяціях народжуваності над смертністю є наслідком біологічного ...

10.Система утворена популяціями взаємопов’язаних трофічними, просторовими та іншими зв’язками організмів   

12.Спонтанне зародження життя з неорганічної енергії

14. Концепція створення життя Творцем

 

16. Встановити правильну послідовність основних етапів антропогенезу

1. Людина працююча  

2. Людина прямо ходяча

3.Австралопітек

4. Людина уміла

5. Неандерталець

6. Людина розумна

1

2

3

4

5

6

 

 

 

 

 

 

 

17. Знайдіть у тексті щонайменше шість біологічних помилок

Рушійні сили антропогенезу: соціальні і біологічні фактори. Поява сучасної людини як біологічного роду якісно відрізняється від процесів виникнення нових видів у тварин. Найважливіша відмінність полягає в тому, що еволюція людини відбувалася під впливом не тільки біологічних, а й екологічних факторів. На ранніх етапах антропогенезу в еволюції давніх людей провідну роль відігравали біологічні фактори - мінливість і природний добір. Проте вже на цих етапах добір відбувався не тільки за фізичними показниками (сила, витривалість), а й за рівнем емоційного розвитку (вміння виготовляти знаряддя праці, використовувати їх, здатність до спілкування з іншими членами племені, навички до колективних дій тощо). Отже, вже в цю епоху добір сприяв виживанню особин з вираженими соціальними рисами.

У міру вдосконалення трудової діяльності і мови наших предків ця спрямованість добору зменшувалась. Особини, більш здібні до винайдення нових знарядь, до навчання й аналізу обставин, гинули рідше. В процесі еволюції люди почали створювати штучне середовище життя - опалювані житла, одяг, запаси продуктів, тому залежність людей від несприятливих факторів поступово почала збільшуватись, що супроводжувалось і збільшенням функцій добору. З виникненням на Землі людини розумної (близько 50 тис. років тому) її еволюція як біологічного виду збільшилась. Змінилась і форма природного добору у людей - із рушійного він перетворився на стабілізаційний. Нині дія добору спрямована на збереження існуючих генетичних характеристик людей та елімінацію індивідуумів з несприятливими генотипами. Найчастіше це виявляється в ранній період розвитку у вигляді мертво-народження і ранньої дитячої смертності.

Помилка1

Помилка 2

Помилка 3

Помилка 4

Помилка 5

Тема 7. Біорізноманіття.

18. Біологічний диктант з теми « Віруси – неклітинні форми життя. Прокаріоти»

 1.Вірусологія – це …

2.Віруси, які складаються тільки з білка та  нуклеїнової кислоти називаються …

3. Складні віруси у своїй оболонці містять…

4. Основні властивості вірусів:

а)

б)

в)

г)

4. Віруси рослин називаються…

5. Бактеріофаги – це …

6. Які клітини найчастіше вражає ВІЛ..

7. Яке небезпечне  смертельне захворювання спричиняє вірус ВІЛ..

8.Які  два царства належать до прокаріотів…

9. Бактерії вивчає наука …

10.  Археї - ..

11. Кон’югація …

12. Ціанобактерії…

19. Зробити підписи до малюнку

Картинки по запросу будова бактеріофага

20.  Дати назви бактерій за формою клітини

Картинки по запросу форми клітин бактерій

 

 

 

 

 

Тема 8. Надорганізмові біологічні системи.

 

21.  Кросворд на тему «Харчові зв’язки»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

13

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі:

По вертикалі:

1.Популяції автотрофних організмів, здатних синтезувати органічні речовин

2. Послідовності організмів, коли одні з них слугують об’єктом живлення для інших організмів, утворюють ланцюги ...? 

3. Кількісні показники передачі органічної речовини від одного рівня до іншого відображає піраміда …

6. Взаємовигідні зв’язки між організмами 

7. Її існування забезпечує стійкість екосистеми

8. Популяція кожного виду займає у певному ланцюзі живлення  свій трофічний…?

9. Перший …  рівень займають продуценти

11. Зв’язки популяцій між собою, коли вплив їх одна на одну є опосередкованим 

12. Споживачі готових речовин

4. Види ,що мешкають на спільній території, не відчувають жодного впливу один на іншого 

5.Звязки, коли кожен із взаємодіючих видів відчуває негативний вплив іншого

9. Сітка, що утворюється при переплітанні різних ланцюгів живлення

10. Кожен … живлення складається з певної кількості ланок

13. Безпосередні зв’язки популяцій двох видів, що входять до однієї екосистеми

 

Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини

22. Обведіть цифри, що позначать правильні  твердження, які стосуються селекції рослин 

1.    Висока плідність (велике число нащадків)

2.    Нечисленність потомства. Значна тривалість життя Роздільностатеві (утруднює інбридинг) Тільки статеве розмноження

3.    Крім статевого розмноження, характерне також вегетативне

4.    Не мають типового статевого процесу

5.    Гаплоїдні, що дає можливість мутаціям виявлятися вже в першому поколінні нащадків Швидкі темпи розмноження дають можливість одержувати велику кількість клітин   нащадків.

6.    Притаманне явище поліплоїдії

7.    Невимогливі до умов середовища

8.    Штучне запліднення, одержання цінних порід великої рогатої худоби в штучних умовах («у пробірці»). Потім ембріон пересаджують у матку самки іншої породи для подальшого розвитку. У такий спосіб можна одержати значну кількість нащадків із важливими практичними властивостями

9.    Не вимагають великих економічних витрат

10.    Висока плідність, численність потомства дозволяють використовувати метод масового добору

11.    Наявність видів, що самозапилюються, дає можливість вивести чисту лінію шляхом застосування індивідуального добору

12.    Завдяки вегетативному розмноженню можна тривалий час зберігати гетерозиготну комбінацію, соматичну мутацію

13.    Впливаючи на проростання насіння хімічними речовинами, випромінюванням вдається одержувати матеріал для добору

14.    Необхідна гомозиготність чистих ліній досягається за рахунок близькородинного схрещування, що веде до інбредної депресії

15.    Складні взаємини з довкіллям у зв'язку з наявністю нервової системи Кожний об'єкт являє собою значну селекційну цінність Значні економічні витрати на утримання

16.    Не застосовується масовий добір, з огляду на співвідносну мінливість Визначення якості плідників за показниками нащадків; вивчення родоводу

 

23.  Знайдіть у тексті щонайменше п’ять біологічних помилок

 

Генетично модифіковані організми (ГМО) – організми, до генотипу яких за допомогою методів генної інженерії інтродуковано функціонуючі сторонні гени або ділянки ДНК.

Вперше ГМО отримав у 1980 році Д. Гордон, що дало поштовх до створення їх на базі різних організмів – тварин, рослин, дріжджів. Основною метою досліджень у цьому напрямі стало введення до геному реципієнта алелей від інших видів, які надавали б ГМО нові властивості. Значного поширення набули ГМО в  медицині для виробництва лікарських препаратів та ін. речовин.

Отримано понад 50 видів генетично модифікованих грибів. Значна увага приділяється створенню таких рослин, як продуценти лікарських препаратів. Це пов’язано з перевагами процесу біосинтезу чужорідних білків у клітинах рослин над бактеріями і дріжджами, при цьому немає небезпеки перенесення в утворюваний лікарський препарат патогенних вірусів і пріонів. Розробляють навіть «їстівні вакцини» – плоди рослин з необхідним антигеном, наприклад, банани.

Набувають поширення й генетично модифіковані гриби. За таких умов особливо важливою стає проблема біобезпеки, враховуючи досить високі ризики для довкілля і здоров’я людини у разі необережного застосування ГМО. Проти їх запровадження виступають громадські організації.

Помилка 1 ----------------------------------------------------------------------------------------

Помилка 2 ----------------------------------------------------------------------------------------

Помилка 3 ----------------------------------------------------------------------------------------

Помилка 4 ----------------------------------------------------------------------------------------

Помилка 5 ----------------------------------------------------------------------------------------

 

24. Контрольна робота  з біології  за  ІІ семестр

Варіант І

1.Здатність до наслідування забарвлення чи форми добре захищених організмів погано захищеними:

а) захисне забарвлення;              б) погрозливе забарвлення та поведінка;

в) мімікрія;                                   г) приваблююче забарвлення та поведінка.(0,5б)

2. Ознаки гібрида, що проявляються в першому поколінні називають:

а) домінантними;

б) рецесивними;

в) родинними. (0,5 б)

3.Перший закон Г. Менделя – це закон про:

а) розщеплення ознак у співвідношенні 3:1;

б) різноманітність гібридів першого покоління;

в) одноманітність гібридів першого покоління;

г) чистоти гамет (0,5 б)

4. Вказати гетерозиготну особину за обома алелями гена:

а) ааbb;

б) AаBB;

в) AAbb;

г) aaBB; 

д) AaBb. (0,5 б)

5. Еволюція – це:

а) уявлення про зміни і перетворення організмів;

б) пояснення історичних змін організмів глобальними катастрофами;

в) процес необоротних змін у будові та функціях організмів протягом їхнього історичного розвитку (0,5б)

6.Штучний добір – це форма добору, яка забезпечує збереження особин:

а) найпристосованіших до умов навколишнього середовища;

б) якості яких найбільше відповідають потребам людини. (0,5 б)

7.Одиницею еволюційного процесу є:

 а) особина;

б) популяція;

в) вид. (0,5 б)

8.Суттєвою морфофізіологічною відміною людини від людиноподібних мавп є: а) здатність до прямоходіння;

б) об’єм головного мозку;

в) відсутність хвоста (0,5 )

9. Всі можливі типи взаємозв’язків між організмами різних видів називають:

а) паразитизм,

б) мутуалізм,

в) коменсалізм,

г) симбіоз. (0,5 б)

10.Встановити відповідність:

1) Вид добору                               Характер добору                        

1. Спрямований                            А. Виживання особин з будь-якими ознаками

2. Стабілізуючий                          Б. Відбір особин з корисними для людини ознаками

3. Дизруптивний                          В. Виживання особин з проміжними ознаками,

                                                       близькими до середніх значень

4. Штучний                                   Г. Селективна перевага особин з крайніми

                                                       формами прояву ознаки

                                                       Д. Виживання особин з певними генетично

                                                       закріпленими ознаками (1б)

11.Тип симбіозу, за якого організми різних видів мають взаємну користь – це:

а) паразитизм;

б) коменсалізм;

в) мутуалізм;

г) нейтралізм;

ґ) конкуренція (0,5 б)

12.Галузь біології, що займається створенням методів синтезу і виділення генів, за допомогою яких можна змінити генотип організму, називають:

а) молекулярна біологія;

б) біохімія;

в) селекція;

г) генна інженерія (0,5 б)

13.Гетерозис найкраще проявляється у гібридів:

а) першого покоління,

б) другого покоління,

в) третього покоління,

г) восьмого покоління (0,5 б)

14.У селекції рослин знання центрів походження культур­них рослин має значення для:

а) підбору вихідного матеріалу;

б) вивчення хвороб і шкідників;

в) передбачення наслідків гібридизації;

г) вивчення різноманітності мутацій (0,5 б)

15.Комбінативна мінливість – це мінливість, що призводить до:

а) змін генотипу і, як правило, фенотипу;

б) змін фенотипу і не супроводжується змінами генотипу;

в) виникнення нових комбінацій генів у генотипі;

г) зміни фенотипу в межах норми реакції (0,5 б)

16.Якої ваги може досягнути хижак ІІ порядку у ланцюгу живлення з чотирьох трофічних рівнів, якщо продукція І рівня становить 20 тон. (2 бали)

17.Гомозиготна мати має групу крові А (ІІ), гомозиготний батько В (ІІІ). Які групи крові можливі в їхніх дітей? (2 бали)

Варіант ІІ

1. Органи, які відповідають загальному плану будови органів різних видів, що зумовлено їхнім спільним походженням, називаються:

а) аналогічними;  

б) гомологічними;

в) рудиментами;       

г) атавізмами (0,5б)

 

2. У яку еру на Землі виникла киснева атмосфера?

а) Протерозой;    

б) Мезозой;

в) Кайнозой;    

г) Палеозой (0,5б)

3.Алельні гени розташовані в хромосомі: а) одній; б) різних; в) гомологічних. (0,5б)

4. Другий закон Г. Менделя – це закон про:

а) розщеплення ознак у співвідношенні 3:1;

б) різноманітність гібридів першого покоління;

в) одноманітність гібридів першого покоління;

 г) чистоти гамет (0,5 б)

5.Вказати гетерозиготну особину за однією алеллю гена і гомозиготну – за другою:

а) ааbb;

б) AаBB;

в) AAbb;

г) aaBB;

д) AaBb (0,5 б)

6. Боротьба за існування – це а) взаємозв’язки організмів між собою; б) взаємозв’язки організмів з умовами навколишнього середовища; в) відтворення нащадків (0,5 б)

7.Природний добір – це форма добору, яка забезпечує збереження особин:

а) найпристосованіших до умов навколишнього середовища;

б) якості яких найбільше відповідають потребам людини (0,5 б)

8.О. І. Опарін сформулював:

а) біохімічну гіпотезу походження життя на Землі;

б) теорію про космічну роль процесу фотосинтезу;

в) клітинну теорію;

г) еволюційну теорію (0,5 б)

9.Екосистема - це:

а) надвидове об'єднання;

б) певне угруповання даної території;

в) об'єднання рослин і тварин;

г) велика численна популяція;

д) група рослин, тварин і мікроор­ганізмів, об'єднаних спільним місцем перебування та трофічними зв'язками. (0,5 б)

10. Напрямок еволюції                Приклади

1. Ароморфоз                                А. Поява захисного забарвлення

2. Ідіоадаптація                             Б. Втрата органів травлення у ціп’яка

3. Дегенерація                               В. Виникнення хлорофілу

11.Фактори неживої природи називають:

а) абіотичним

б) біотичними;

в) антропогенними;

г) домінуючими (0,5 б)

12.Між організмами різних видів можуть виникати зв'язки:

 а) конкуренція;

б) мутуалізм;

в) коменсалізм;

г) паразитизм,

ґ) всі означені (0,5)

13.У селекції мікроорганізмів застосовують методи:

а) добір;

б) експериментальний мутагенез;

в) гібридизацію;

г) споріднене схрещування (0,5 б)

14.Інбридинг - це схрещування:

а) особин різних видів;

б) міжродове;

в) споріднених особин;

г) чистих ліній. (0,5 б)

15.Виродження нащадків спостерігають у разі схрещування:

 а) спорідненого;

 б) неспорідненого;

 в) при віддаленій гібридизації;

 г) моно гібридного (0,5 б)

16. Складіть ланцюг живлення з чотирьох трофічних рівнів, якщо на верхівці піраміди хижак ІІ порядку вагою в 10 кг (2 бали)

17. Ген кароокості домінує над геном блакитно окості. Блакиноокий чоловік одружується з кароокою жінкою, у батька якої були блакитні очі, а у матері – карі. Якого кольору очей можна очікувати у дітей від цього шлюбу? (2 бали)

 

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
12 лютого 2022
Переглядів
1489
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку