Зразок міні-твору
Великдень – одне з найбільших світ в Україні. Світкують його християни ще з Х століття. На свято печуть паски, фарбують писанки, крашанки. Це свято пов’язане з воскресінням Ісуса Христа, тому і має назву – Великий день, або Пасха. У цей день люди йдуть до церкви на Божу службу. Зі сходом сонця урочиста процесія виходить з церкви, а потім піп освячує паски. Дзвони сповіщають велику радість: Христос воскрес! Люди христосуються, бажаючи один одному щастя і здоров’я, потім повертаються додому і снідають за святковим столом. Починають пригощати з писанки, розрізаної на стільки частин, скільки членів сім’ї. Із залишками свяченої їжі треба поводитись обережно, не топтати, не викидати, а дати худобі. Нащі пращури вміли святкувати Великдень, після сніданку виходили на святкову гаївку, дарували один одному крашанки і грали „у навбитки”.
Презентація домашнього завдання групою народозавців.
Учень представляє матеріали пошукової роботи „Про писанку”.
Зразки легенд.
Зразки прикмет.
Вчитель. Ми говоримо про словосполучення, яке є будівельним матеріалом речення, текст, який складається з речень. А що таке речення?
1. Але чи будь-який набір слів становить речення? Пропоную для учнів лінгвістичне спостереження.
- Вечеря матуся нас малює, писанки Великдень чарує.
- Ввечері матуся нас чарує, - писанки великодні малює. (С.Жупанин „Писанки”).
Щоб бути реченням, набір слів має виражати думку, тобто бути осмисленим.
2. - Іти Ганна церква ранком синя хустина писанка.
- Ішла Ганнуся в церкву ранком, в синій хустині – писаночки.
Зіставте, котрий набір є реченням? Слова в реченні мають поєднуватися за допомогою закінчень і службових слів, тобто бути граматично пов’язаними.
За Україну, Боже, молюся, щоб нам воскресла, як ти воскрес. (Храплива „Великдень”)
Слова в реченні повинні бути інтонаційно оформлені, як закінчена цілісність. Отже речення – це осмислене сполучення слів, або окреме слово, яке граматично і інтонаційно оформлене як закінчена цілісність.
Зразок цитат, виписаних з художньої літератури про Великдень.
VІ. Гра „Відгадай слово”. Утворити з цим словом словосполучення, ввести його в речення і виконати синтаксичний розбір, намалювавши схему.
Отже, чим відрізняється речення від словосполучення? (учні роблять висновки, зіставляючи ці дві одиниці синтаксису).