Тема. Відтворення краси рідного краю засобами образної мови у поезіях Максима Рильського «Дощ» («Благодатний, довгожданий…»), «Осінь-маляр із палітрою пишною…». Художні описи природи як вияв патріотичних почуттів автора.
Предметні компетентності Учень / учениця: знає особливості ліричного твору; аналізує яскраві образи-пейзажі, зображувальновиражальні засоби,будує власне висловлення, спираючись на досвід і почуття, висловлює в усній формі власні почуття та враження від прочитаного.
Ключові компетентності Учень / учениця: розумієзначення краси і багатства української мови; аналізує художні образипейзажі; коментує власне розуміння значення краси у житті людини; усвідомлює відповідальне ставлення людини до природи; висловлює власні міркування про бережливе ставлення до природи як важливого чинника реалізації особистості.
1. Максим Тадейович Рильський народився в …(Києві)
2. Батьки назвали майбутнього письменника на честь … (Максима Залізняка).
3. Дитячі роки минули в селі … (Романівка), де був маєток Рильських, нині тут музей.
4. Батько вчив сина читати й писати … (українською) мовою, що було на той час нетиповим явищем.
5. У …(7) років почав писати свої перші вірші.
6. Мати прагнула дати синові найкращу освіту, тому вчився Максим в …(Київській приватній гімназії Науменка)
7. Під час років навчання Рильський жив на квартирі у відомого композитора
…(Миколи Лисенка)
8. Взірцями для наслідування для Рильського-початківця були … (Шевченко, Пушкін, Міцкевич).
9. Дебютна збірка – … («На білих островах»).
10. Перша зріла збірка – ….(«Під осінніми зорями»).
11. Друзі називали Рильського … («Максим – золоте серце»).
12. Письменник належав до літературного угрупування …(неокласиків).
«10 цікавих фактів із біографії письменника»
Перегляньте відео й випишіть 10 цікавих фактів із його біографії.
Прослухайте «Вальс дощу» Фредеріка Шопена й доберіть якомога більше асоціацій до слова «ДОЩ», створивши хмарку слів.
А ще …..
… гучний, грозовий, тривалий, затяжний, безперервний, нескінченний, невпинний, миттєвий, швидкоплинний, пронизливий, шалений, проливний, суцільний, стрімкий, похмурий, безпросвітний, короткочасний, докучливий, тужливий, тяжкий, животворящий, похмурий, одноманітний, втомлений, неквапливий, монотонний, меланхолійний…
Впиши рядки з поезії «Дощ» М. Рильського на відповідне зображення.
• Що вас найбільше вразило?
• Яку пору, на вашу думку, зображено в поезії? Який час доби описує автор? Чому ви так думаєте?
• Який настрій викликає у вас вірш?
• Які засоби роблять поезію музикальною?
• Які кольори ви побачили в поезії?
• Якими епітетами характеризується дощ? (Благодатний, довгожданий, дивним сяйвом осіянний)
• Яка метафора вживається поетом для змалювання дощу? (Золотий вечірній гість, остудить землю, оживить і запліднить, звеселить села)
• Про що говорить висловлювання «закурені будинки зголоднілих передмість»?
(Про те, що давно не було дощу)
• Як ви розумієте рядок: «Відкривай гарячі груди. Мати земле!»? (Земля є персонажем язичницької картини світу, у якій вона діє у функції матері, покровительки та помічниці, що має магічну силу.)
• Чому автор звертається до землі, як до матері? (Бо земля всіх годує, дає людині все потрібне для життя, як мати)
• Чому села «білі»? (Бо українські хати білі)
• Чому дощ «білі села звеселить»? (Дасть надію на гарний урожай і добробут людей)
• Чи збігається ваш настрій із настроєм ліричного героя?
Впишіть склади слів поезії в краплинки, наголошені зафарбуйте синім кольором, позначте рядки, що римуються.
Якою у вашій уяві постає осінь? За що ми їй вдячні?
Створіть намисто з епітетів для осені, доберіть їх якомога більше!
Золотава, багряна, сумна, задумлива, багата, щедра, похмура, меланхолійна, золотокоса, привітна, несподівана, загадкова, добра, вдячна, дощова, справжня, несподівана, благодатна,
урожайна,чудова,грибна …
• Перегляньте відеопоезію «Осінь-маляр з палітрою пишною». Поділіться враженнями від побаченого й почутого.
Який період осені – початок, середину чи закінчення – зображено у вірші? Доведіть свою думку. (Середину, місяць жовтень, коли все різнобарвне.)
• Як ви думаєте, чи змінився б настрій поезії, якби автор змалював пізню осінь? Чому ви так вважаєте?
• З ким і чому автор порівнює осінь? Доведіть свою думку. (З малярем, бо вона змінює кольорову гаму всього навкруги. )
• Як ви думаєте, чому палітра є «пишною»? (Багато різних кольорів)
• До яких би видів мистецтва ви звернулися, щоб якнайповніше описати цю пору року? (до живопису) Чому? (Осінь різнокольорова)
• Чи такою ж яскравою та різнобарвною є осінь у вашому місті/селі? Розкажіть.
Палітра – це набір фарб, що використовує художник; наявність багатьох кольорів та відтінків.
Пишною — тут: багатою, різноманітною.
Переливними – різнокольоровими, такими, що переливаються, міняться барвами. (новотвір М. Рильського) Злотисті — золоті.
Тиходзвонні – тихі (новотвір М. Рильського)
Знайдіть зорові та слухові образи, виділіть епітети, метафори, застарілі слова, неологізми, лексику, пов’язану з живописом, підкресліть анафору.
Які барви використано у поезії М. Рильського «Осінь-маляр із палітрою пишною»?Які почуття та емоції виникають у вас від прочитаного? Дослідіть психологію кольорів з власними враженями.
сила |
задоволення |
тепло |
легковажність |
щирість |
енергія |
радість |
сонце |
надмірна чутливість |
холод |
воля |
щастя |
веселість |
романтичність |
тактов-ність |
активність |
гра |
свобода |
жіночність |
замкнутість |
агресія |
чуттєвість |
свято |
комфорт |
байдужість |
гнів |
ритм |
віра в краще |
кохання |
маніпулювання |
гнів |
рух |
занепокоєння |
дружелюбність |
доскона-лість |
Теми есе:
• «Природа – наш дім»
• «Природа: краса чи користь?»
• «З природою наодинці»
• «Чого може людина навчитися в природи?»