Дидактичні матеріали до уроку "Відтворення краси рідного краю засобами образної мови у поезіях Максима Рильського «Дощ», «Осінь-маляр із палітрою пишною".

Про матеріал
Дидактичний матеріал допоможе сконструювати комфортний і ефективний урок української літератури відповідно до модельної навчальної програми «Українська література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Архипова В. П., Січкар С. І., Шило С. Б.)та світоглядних орієнтирів Нової української школи Використання під час уроків таких завдань сприятиме всебічному вивченню теми, посиленню читацької компетенції, інтелектуально-емоційному взаємозбагаченню.
Перегляд файлу

Тема. Відтворення краси рідного краю засобами образної мови у поезіях Максима Рильського «Дощ» («Благодатний, довгожданий…»), «Осінь-маляр із палітрою пишною…». Художні описи природи як вияв патріотичних почуттів автора.

Предметні компетентності Учень / учениця:  знає особливості ліричного твору; аналізує яскраві образи-пейзажі, зображувальновиражальні засоби,будує власне висловлення, спираючись на досвід і почуття, висловлює в усній формі власні почуття та враження від прочитаного.

 

Ключові компетентності  Учень / учениця: розумієзначення краси і багатства української мови; аналізує художні образипейзажі; коментує власне розуміння значення краси у житті людини; усвідомлює відповідальне ставлення людини до природи; висловлює власні міркування про бережливе ставлення до природи як важливого чинника реалізації особистості.

 

«Літературний диктант»

1.        Максим Тадейович Рильський народився в …(Києві)

2.        Батьки назвали майбутнього письменника на честь … (Максима Залізняка).

3.        Дитячі роки минули в селі … (Романівка), де був маєток Рильських, нині тут музей.

4.        Батько вчив сина читати й писати … (українською) мовою, що було на той час нетиповим явищем.

5.        У  …(7) років почав писати свої перші вірші.

6.        Мати прагнула дати синові найкращу освіту, тому вчився Максим в …(Київській приватній гімназії Науменка)

7.        Під час років навчання Рильський жив на квартирі у відомого композитора

(Миколи Лисенка)

8.        Взірцями для наслідування для Рильського-початківця були … (Шевченко, Пушкін, Міцкевич).

9.        Дебютна збірка – … («На білих островах»).

10.   Перша зріла збірка – ….(«Під осінніми зорями»).

11.   Друзі називали Рильського … («Максим – золоте серце»).

12.   Письменник належав до літературного угрупування …(неокласиків).

 

«10 цікавих фактів із біографії письменника»

Перегляньте відео й випишіть 10 цікавих фактів із його біографії.

image

 

«Дощова асоціативна хмарка»

image 

Прослухайте «Вальс дощу» Фредеріка Шопена й доберіть якомога більше асоціацій до слова «ДОЩ», створивши хмарку слів. 

 

image

А ще …..

… гучний, грозовий,  тривалий, затяжний, безперервний, нескінченний, невпинний, миттєвий, швидкоплинний, пронизливий, шалений, проливний, суцільний, стрімкий, похмурий, безпросвітний, короткочасний, докучливий, тужливий, тяжкий, животворящий, похмурий, одноманітний, втомлений, неквапливий, монотонний,  меланхолійний…

 

«Віршокартинка»

Впиши рядки з поезії «Дощ» М. Рильського на відповідне зображення.

image

       Що вас найбільше вразило?

       Яку пору, на вашу думку, зображено в поезії? Який час доби описує автор? Чому ви так думаєте?

       Який настрій викликає у вас вірш?

       Які засоби роблять поезію музикальною?

       Які кольори ви побачили в поезії?

       Якими епітетами характеризується дощ? (Благодатний, довгожданий, дивним сяйвом осіянний)

       Яка метафора вживається поетом для змалювання дощу? (Золотий вечірній гість, остудить землю, оживить і запліднить, звеселить села)

       Про що говорить висловлювання «закурені будинки зголоднілих передмість»?

(Про те, що давно не було дощу

       Як ви розумієте рядок: «Відкривай гарячі груди. Мати земле!»? (Земля є персонажем язичницької картини світу, у якій вона діє у функції матері, покровительки та помічниці, що має магічну силу.)

       Чому автор звертається до землі, як до матері? (Бо земля всіх годує, дає людині все потрібне для життя, як мати)

       Чому села «білі»? (Бо українські хати білі)

       Чому дощ «білі села звеселить»? (Дасть надію на гарний урожай і добробут людей)

       Чи збігається ваш настрій із настроєм ліричного героя?

«Музика дощу»

Впишіть склади слів поезії в краплинки, наголошені зафарбуйте синім кольором, позначте рядки, що римуються.

image 

 

«Рецепт осіннього настрою»

image 

«Осіннє намисто»

imageЯкою у вашій уяві постає осінь? За що ми їй вдячні?

Створіть намисто з епітетів  для осені, доберіть їх якомога більше!

Золотава, багряна, сумна, задумлива, багата, щедра, похмура, меланхолійна,         золотокоса,         привітна, несподівана,          загадкова,   добра,         вдячна,         дощова, справжня,       несподівана,        благодатна,

урожайна,чудова,грибна …

 

      imageПерегляньте відеопоезію «Осінь-маляр з палітрою пишною». Поділіться враженнями         від     побаченого й        почутого.

Який період осені – початок, середину чи закінчення – зображено у вірші? Доведіть свою думку. (Середину, місяць жовтень, коли все різнобарвне.)

      Як ви думаєте, чи змінився б настрій поезії, якби автор змалював пізню осінь? Чому ви так вважаєте?

      З ким і чому автор порівнює осінь? Доведіть свою думку. (З малярем, бо вона змінює кольорову гаму всього навкруги. )

      Як ви думаєте, чому палітра є «пишною»? (Багато різних кольорів)

      До яких би видів мистецтва ви звернулися, щоб якнайповніше описати цю пору року? (до живопису) Чому? (Осінь різнокольорова)

      Чи такою ж яскравою та різнобарвною є осінь у вашому місті/селі? Розкажіть. 

 

«Ліричний образ осені»

image

Словникова робота

Палітра – це набір фарб, що використовує художник; наявність багатьох кольорів та відтінків.

Пишною — тут: багатою, різноманітною.

Переливними – різнокольоровими, такими, що переливаються, міняться барвами. (новотвір М. Рильського) Злотисті — золоті.

Тиходзвонні – тихі (новотвір М. Рильського)

Кольоровий аналіз твору

Знайдіть зорові та слухові образи, виділіть епітети, метафори, застарілі слова, неологізми, лексику, пов’язану з живописом, підкресліть анафору.

image 

«Психологія кольору»

Які барви  використано у поезії М. Рильського «Осінь-маляр із палітрою пишною»?Які почуття та емоції виникають у вас від прочитаного?  Дослідіть психологію кольорів з власними враженями.

image                                                                                                                                

сила

задоволення 

тепло 

легковажність 

щирість 

енергія 

радість 

сонце 

надмірна

чутливість 

холод

воля

щастя 

веселість 

романтичність 

тактов-ність 

активність 

гра 

свобода 

жіночність 

замкнутість 

агресія 

чуттєвість 

свято 

комфорт 

байдужість 

гнів 

ритм 

віра в краще 

кохання 

маніпулювання 

гнів 

рух 

занепокоєння 

дружелюбність 

доскона-лість 

 

Теми есе:

      «Природа – наш дім»

      «Природа: краса чи користь?»

      «З природою наодинці»

      «Чого може людина навчитися в природи?»

pdf
Додано
25 січня
Переглядів
275
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку