Дидактичні засоби вивчення інформатики

Про матеріал
В даній роботі розкриті дидактичні засоби навчання при вивчені інформатики.
Перегляд файлу

Овруцький професійний ліцей

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка на тему :

«Дидактичні засоби вивчення інформатики»

 

 

 

 

 

Підготувала

викладач інформатики

Чайка Юлія Анатоліївна

 

Засоби навчання - матеріальні і ідеальні об'єкти, які використовуються в освітньому процесі як носії інформації і інструменти діяльності вчителя і учнів. Засоби навчання - це засоби діяльності вчителя і учнів, які застосовуються ними як окремо, так і спільно. До них належать: природне і соціальне оточення, обладнання, підручники, книги, комп'ютери з відповідним інформаційним забезпеченням, наукова допомога, електронні довідники, енциклопедії тощо.

Існують різні класифікації засобів навчання.

Одна з них класифікація за дидактичною функцією:

  1.   Інформаційні засоби (підручники і навчальні допомоги).
  2.   Дидактичні засоби  (таблиці,  плакати,  відеофільми,  програмні засоби навчального призначення, демонстраційні приклади),
  3.   Технічні засоби навчання (аудіовізуальні засоби, комп'ютер, засоби телекомунікацій, відео комп'ютерні системи, мультимедіа.

При цьому під системою засобів навчання будемо розуміти сукупність взаємопов'язаних (у рамках методики їх використання) дидактичних компонентів, які утворюють певну цілісність, єдність.

Дидактика (від гр. didaktikos — навчаю) — галузь педагогіки, яка розробляє теорію освіти й навчання.

Дидактичний матеріал - особливий тип наочного навчального посібника, переважно карти, таблиці, набори карток з текстом, цифрами або малюнками, реактиви, рослини тощо, які роздаються учням для самостійної роботи в класі і вдома або демонструються вчителем перед усім класом.

Навчання інформатики можна умовно поділити на дві групи:

  традиційні (навчальні і технічні засоби навчання, підручники, дидактичні матеріали, довідкова та інша предметна література);

  засоби нових інформаційно-комунікаційних технологій (програмно-апаратні засоби і пристрої, що функціонують на базі комп’ютерної техніки, а також сучасних засобів і систем інформаційного обміну, забезпечуючи операції щодо пошуку, збирання, накопичення, зберігання, опрацювання, подання, передавання інформації).

До засобів нових інформаційно-комунікаційних технологій належать: комп’ютер, комплекти термінального обладнання для комп’ютерів усіх класів, локальні комп’ютерні мережі, пристрої введення-виведення, засоби і пристрої маніпулювання аудіовізуальною інформацією (на базі технології мультимедіа і систем “віртуальна реальність”); сучасні засоби зв’язку; системи штучного інтелекту; системи машинної графіки; програмні комплекси (мови програмування, транслятори, компілятори, операційні системи, пакети прикладних програм загального та навчального призначення тощо). Особливо слід виділити використання програмних засобів у зв’язку з їх широкою популярністю в практиці освітнього процесу.

Електронні засоби навчального призначення — це засоби навчання, що зберігаються на цифрових або аналогових носіях даних і відтворюються на електронному обладнанні. До них відносяться програмне забезпечення навчального призначення: імітаційні, моделюючі, контролюючі комп’ютерні програми; бази даних та бази знань; електронні підручники та посібники; електронні словники, публікації у комп’ютерній мережі тощо.

На сьогоднішній день не існує не тільки єдиного підходу до класифікації електронних засобів навчального призначення, а й визначеності з термінологією в цій сфері. Так, різні автори  дають різні назви деяким видам електронних засобів навчального призначення. У роботах останніх років можна зустріти такі назви електронних засобів навчального призначення, як педагогічні програмні засоби навчального призначення, освітні електронні видання, програмно-методичні комплекси навчального призначення, електронні підручники, Інтернет-підручники, електронні навчальні посібники, віртуальні лабораторії, електронні атласи, комп’ютерні тренажери,  електронні бази знань, бібліотека електронних наочностей, контрольно-тестуючі комплекти та ін.

Розглянемо окремі електронні засоби навчального призначення за визначеннями Н.В.Морзе.

Навчальні компакт-диски. На таких носіях розміщуються різні види екранно-звукових засобів, пристосованих для використання за допомогою комп’ютера. Використовуються для демонстрації, фронтальної та індивідуальної, домашньої самостійної роботи.

Електронна бібліотека створюється у вигляді централізованого сховища, побудованого на поєднанні апаратних та інформаційних ресурсів. Інформація відшуковується в системі запам’ятовуючих пристроїв за допомогою відповідних методів пошуку.

Електронні навчальні курси — навчальні курси, подані мовою розмітки гіпертексту. Їх основою є інформаційні ресурси, до яких належать інформаційно-навчальні матеріали: лекції, словники, посилання на літературні джерела, на віддалені мережеві ресурси (бази даних, WWW-сервери, ПЗ та ін.). Крім інформаційних матеріалів, курси повинні містити матеріали для організації контролю та самоконтролю: завдання для самостійного виконання, питання для самоконтролю, тести тощо. Курс виконується у форматі, який допускає гіперпосилання, графіку, анімацію, реєстраційні форми, інтерактивні завдання, мультимедійні ефекти тощо. За його допомогою можна автоматизувати не тільки діяльність учнів у процесі навчання, але й діяльність вчителя: підготовку до занять (лекції, лабораторні роботи), проведення колоквіумів, контрольних, лабораторних, практичних робіт, організацію навчально-дослідницької роботи учнів.

Застосування інформаційних технологій  змінює весь процес навчання. Це наштовхує  учня до оволодіння та активного засвоєння нових знань. Вчитель виступає як мотиватор , допомагає, підтримує, керує процесом навчання.

У своїй діяльності вчитель має розробити власні дидактичні матеріали, навчити учнів сприймати різні технології та допомагати у створенні нових власних дидактичних матеріалів.   

З розвитком інформаційних технологій у вчителя з’являється все більше можливостей для створення дидактичних матеріалів, які враховують власні потреби при викладанні.

До дидактичних матеріалів слід віднести:

  •            картки-пам’ятки до уроків (робота з підручником, картами, довідниками, словниками, електронними ресурсами тощо);
  •            пам’ятки – інструкції, які дозволяють формувати логічні операції мислення: порівняння, узагальнення, класифікації, аналізу, синтезу;
  •            диференційовані картки – завдання для учнів з різними освітніми потребами;
  •            інструктивні картки, що відображають логічну схему вивчення нового матеріалу і необхідні способи навчальної діяльності;
  •            картки-консультації (картка – підказка);
  •            інструкції до лабораторних робіт і дослідів;
  •            довідкові матеріали, які не відображені в підручнику;
  •            тестові завдання до уроку або ж до теми.

Дидактичні матеріали повинні розроблятися з урахуванням основних дидактичних принципів а саме:

  •            принципу доступності (матеріали повинні відповідати рівню учнів)
  •            принципу самостійної діяльності (матеріли повинні бути розроблені так ,щоб учень міг самостійно працювати)
  •            принципу індивідуальної спрямованості (робота з матеріалами здійснюється в індивідуальному темпі, вид матеріалів також підбирається для кожної дитини індивідуально);
  •            принципів наочності і моделювання (використання наочно-образних компонентів мислення у навчанні ефективне);
  •            принципу пізнавальної мотивації (учень має зацікавитись завданням – «що з цього вийде»?);
  •            принципу проблемності (в процесі учень повинен розв'язати конкретну проблему, використовуючи для цього свої знання, вміння й навички).

 

Для розробки дидактичних матеріалів при вивчені вибіркового модулю можна використовувати такі програми:

фірмою Майкрософт, входить до складу офісного пакету «Microsoft Office». Дана программа допомагає створювати професійно оформлені документи, надаючи набір різноманітних засобів для створення і форматування документів. Має широкі можливості редагування, записи приміток, а також порівняння текстів дозволяють швидко збирати і обробляти документи.

  Розробленні викладачем та учнями документи можна роздрукувати, передати у вигляді електронного файлу або перетворити на веб-сторінку.

Приклади дидактичних матеріалів, які можуть бути створені засобами Word:

  •            інструкції для виконання завдань;
  •            картки з вправами для розв'язання завдань;
  •            списки контрольних питань і тести, засоби самооцінки;
  •            довідкові матеріали;
  •            таблиці, схеми, графіки й діаграми даних;
  •            доміно, кросворди, ребуси, чайнворди тощо.

 Ця програма надає чи не найширші можливості для створення навчально-дидактичних текстових матеріалів для проведення уроків.

  •               Табличний процесор Microsoft Excel являє собою досить потужний інструмент, призначений для створення, обробки, аналізу, спільного використання й відображення інформації у вигляді електронних таблиць. Комплект розроблювальних в MsЕxcel дидактичних матеріалів може містити в собі електронні таблиці, графіки, контрольні тести, кросворди, таблиці "лінії часу", діаграми й ін.

Створені вчителем шаблони для обробки  даних можна використовувати в процесі виконання учнями практичних індивідуальних завдань. Приклади дидактичних матеріалів для учнів, які можуть бути створені засобами програми Microsoft  Excel

  •            розрахунки різного рівня складності з допомогою вбудованих функцій і формул;
  •            кросворди, ребуси, чайнворди тощо;
  •            шкали часу для представлення зміни інформації в певній галузі, упродовж певного часу тощо;
  •            таблиці, графіки й діаграми даних різних типів на основі табличних даних;
  •            результати аналізу даних і побудови зведених таблиць і звітів, тощо.
  •               Microsoft Power Point  призначений для створення і показу презентацій –які можуть включати в себе текст, електронні таблиці, мультимедійні об’єкти (малюнки, відео, звук). Матеріал створений у цій програмі – найкраща наочність і підходить для всіх типів та етапів уроку.

Презентація може використовуватися вчителем для:

  •            пояснення нового матеріалу  (інформація, яку розповідає вчитель, паралельно виводиться на екран);
  •            демонстрацій фото та їх пояснення (демонстрація фото матеріалів та короткого пояснення до них забезпечує великий інтерес учнів та підвищує рівень знань);
  •            хронологічного впорядкування інформації (презентація дозволяє виводити на екран інформацію частинами, що забезпечує зручність при виведенні етапів розвитку подій чи явищ);
  •            виведення на екран алгоритмів або послідовності виконання певних дій;
  •            актуалізації та контролю знань (вчитель спочатку задає запитання, а потім, після відповіді учнів, виводить правильну відповідь на екран);
  •            демонстрацій відео та аудіо матеріалів, тощо.

Power Point – найцікавіша програма для учнів, які активно створюють презентації на різноманітні теми, як для уроків так і для позаурочної діяльності.

В сучасних реаліях створення дидактичного матеріалу набуває нових значень. При дистанційному навчанні потребують особливої уваги інтерактивні вправи, он-лайн тести, спільне користування ресурсами і колективна взаємодія над конкретною проблемою. Вирішити ці завдання допомагають онлайн сервіси, а саме:

  •               LearningApps - призначений для створення інтерактивних навчально-методичних посібників з різних предметів. Сервіс заснований на роботі з шаблонами (заготовками) для створення роботи. Тематика різноманітна: від роботи з картами до розгадування кросвордів і створення карт знань.

Даний сервіс може бути використаний:

  •                  закріплення вивченого  матеріалу ( різноманітність інтерактивних вправ допоможе учневі закріпити пройдений матеріал);
  •                  перевірка раніше пройденого матеріалу ( можна перевірити пройдений раніше матеріал)
  •               Google Forms - це безкоштовний онлайн-сервіс для збирання інформації за допомогою опитувань, форм реєстрації, тестів та отримання зворотного зв’язку. Вся інформація, яка вноситься респондентами, автоматично потрапляє до Google Таблиць і завдяки такій функції можна швидко проаналізувати дані з мінімальними витратами часу і зусиль.

За допомогою даного сервісу можна швидко створити опитування для закріплення та повторення матеріалу витративши мінімум часу.

  •               Wizer.Me - Сервіс дозволяє створювати інтерактивні робочі аркуші, які можна використовувати при дистанційному навчанні, для домашніх робіт, для роботи в класі на інтерактивній дошці

 

Простий і швидкий інструмент для створення інтерактивних робочих аркушів із завданнями і вправами, в тому числі і на основі відео.

Учитель може створювати робочі листи на основі відеоуроків, прикріплювати до них різні завдання і запрошувати учнів до роботи. За допомогою сервісу можна створювати цікаві дидактичні матеріали з будь-якої теми шкільної програми з використанням текстів, відео, аудіо, зображень, у тому числі інтерактивних.

  •               Jamboard – це безкоштовний інтерактивний сервіс від Google, покликаний допомогти без проблем передати власні ідеї, працювати та допрацьовувати цікаві креативні рішення спільними зусиллями. Базується цей девайс на хмарних технологіях, тож користуватися ним можна з будь-яких гаджетів. І все в режимі реального часу.

Даний сервіс можна буде використати :

  1.                вирішення проблемного питання ( вчитель задає питання , а учні за допомогою стікерів пишуть свої ідеї)
  2.               групова робота над проектом
  3.                виявити емоції учня
  4.                рефлексія аналіз певного  матеріалу у режимі реального часу

Використання ІКТ з метою розробки й використання дидактичних матеріалів вчителем є нагальною проблемою сьогодення і невід’ємною складовою забезпечення цілісності навчально-виховного процесу та результатів навчання.

Вивчення  будь якого  модулю не можливе без дидактичних матеріалів, які в свою чергу можуть бути створенні за допомогою сучасних інструментів. Дидактичні матеріали при вивчені будь якої теми це запорука сучасності і цікавості для учня при вивчені іноді важких тем.

Окрім того, використання створених дидактичних матеріалів на уроках інформатики  є ефективним способом подання навчального матеріалу.

 

 

docx
Пов’язані теми
Інформатика, Інші матеріали
Додано
20 квітня 2023
Переглядів
953
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку