Овруцький професійний ліцей
Методична розробка на тему :
«Дидактичні засоби вивчення інформатики»
Підготувала
викладач інформатики
Чайка Юлія Анатоліївна
Засоби навчання - матеріальні і ідеальні об'єкти, які використовуються в освітньому процесі як носії інформації і інструменти діяльності вчителя і учнів. Засоби навчання - це засоби діяльності вчителя і учнів, які застосовуються ними як окремо, так і спільно. До них належать: природне і соціальне оточення, обладнання, підручники, книги, комп'ютери з відповідним інформаційним забезпеченням, наукова допомога, електронні довідники, енциклопедії тощо.
Існують різні класифікації засобів навчання.
Одна з них класифікація за дидактичною функцією:
При цьому під системою засобів навчання будемо розуміти сукупність взаємопов'язаних (у рамках методики їх використання) дидактичних компонентів, які утворюють певну цілісність, єдність.
Дидактика (від гр. didaktikos — навчаю) — галузь педагогіки, яка розробляє теорію освіти й навчання.
Дидактичний матеріал - особливий тип наочного навчального посібника, переважно карти, таблиці, набори карток з текстом, цифрами або малюнками, реактиви, рослини тощо, які роздаються учням для самостійної роботи в класі і вдома або демонструються вчителем перед усім класом.
Навчання інформатики можна умовно поділити на дві групи:
традиційні (навчальні і технічні засоби навчання, підручники, дидактичні матеріали, довідкова та інша предметна література);
засоби нових інформаційно-комунікаційних технологій (програмно-апаратні засоби і пристрої, що функціонують на базі комп’ютерної техніки, а також сучасних засобів і систем інформаційного обміну, забезпечуючи операції щодо пошуку, збирання, накопичення, зберігання, опрацювання, подання, передавання інформації).
До засобів нових інформаційно-комунікаційних технологій належать: комп’ютер, комплекти термінального обладнання для комп’ютерів усіх класів, локальні комп’ютерні мережі, пристрої введення-виведення, засоби і пристрої маніпулювання аудіовізуальною інформацією (на базі технології мультимедіа і систем “віртуальна реальність”); сучасні засоби зв’язку; системи штучного інтелекту; системи машинної графіки; програмні комплекси (мови програмування, транслятори, компілятори, операційні системи, пакети прикладних програм загального та навчального призначення тощо). Особливо слід виділити використання програмних засобів у зв’язку з їх широкою популярністю в практиці освітнього процесу.
Електронні засоби навчального призначення — це засоби навчання, що зберігаються на цифрових або аналогових носіях даних і відтворюються на електронному обладнанні. До них відносяться програмне забезпечення навчального призначення: імітаційні, моделюючі, контролюючі комп’ютерні програми; бази даних та бази знань; електронні підручники та посібники; електронні словники, публікації у комп’ютерній мережі тощо.
На сьогоднішній день не існує не тільки єдиного підходу до класифікації електронних засобів навчального призначення, а й визначеності з термінологією в цій сфері. Так, різні автори дають різні назви деяким видам електронних засобів навчального призначення. У роботах останніх років можна зустріти такі назви електронних засобів навчального призначення, як педагогічні програмні засоби навчального призначення, освітні електронні видання, програмно-методичні комплекси навчального призначення, електронні підручники, Інтернет-підручники, електронні навчальні посібники, віртуальні лабораторії, електронні атласи, комп’ютерні тренажери, електронні бази знань, бібліотека електронних наочностей, контрольно-тестуючі комплекти та ін.
Розглянемо окремі електронні засоби навчального призначення за визначеннями Н.В.Морзе.
Навчальні компакт-диски. На таких носіях розміщуються різні види екранно-звукових засобів, пристосованих для використання за допомогою комп’ютера. Використовуються для демонстрації, фронтальної та індивідуальної, домашньої самостійної роботи.
Електронна бібліотека створюється у вигляді централізованого сховища, побудованого на поєднанні апаратних та інформаційних ресурсів. Інформація відшуковується в системі запам’ятовуючих пристроїв за допомогою відповідних методів пошуку.
Електронні навчальні курси — навчальні курси, подані мовою розмітки гіпертексту. Їх основою є інформаційні ресурси, до яких належать інформаційно-навчальні матеріали: лекції, словники, посилання на літературні джерела, на віддалені мережеві ресурси (бази даних, WWW-сервери, ПЗ та ін.). Крім інформаційних матеріалів, курси повинні містити матеріали для організації контролю та самоконтролю: завдання для самостійного виконання, питання для самоконтролю, тести тощо. Курс виконується у форматі, який допускає гіперпосилання, графіку, анімацію, реєстраційні форми, інтерактивні завдання, мультимедійні ефекти тощо. За його допомогою можна автоматизувати не тільки діяльність учнів у процесі навчання, але й діяльність вчителя: підготовку до занять (лекції, лабораторні роботи), проведення колоквіумів, контрольних, лабораторних, практичних робіт, організацію навчально-дослідницької роботи учнів.
Застосування інформаційних технологій змінює весь процес навчання. Це наштовхує учня до оволодіння та активного засвоєння нових знань. Вчитель виступає як мотиватор , допомагає, підтримує, керує процесом навчання.
У своїй діяльності вчитель має розробити власні дидактичні матеріали, навчити учнів сприймати різні технології та допомагати у створенні нових власних дидактичних матеріалів.
З розвитком інформаційних технологій у вчителя з’являється все більше можливостей для створення дидактичних матеріалів, які враховують власні потреби при викладанні.
До дидактичних матеріалів слід віднести:
Дидактичні матеріали повинні розроблятися з урахуванням основних дидактичних принципів а саме:
Для розробки дидактичних матеріалів при вивчені вибіркового модулю можна використовувати такі програми:
фірмою Майкрософт, входить до складу офісного пакету «Microsoft Office». Дана программа допомагає створювати професійно оформлені документи, надаючи набір різноманітних засобів для створення і форматування документів. Має широкі можливості редагування, записи приміток, а також порівняння текстів дозволяють швидко збирати і обробляти документи.
Розробленні викладачем та учнями документи можна роздрукувати, передати у вигляді електронного файлу або перетворити на веб-сторінку.
Приклади дидактичних матеріалів, які можуть бути створені засобами Word:
Ця програма надає чи не найширші можливості для створення навчально-дидактичних текстових матеріалів для проведення уроків.
Створені вчителем шаблони для обробки даних можна використовувати в процесі виконання учнями практичних індивідуальних завдань. Приклади дидактичних матеріалів для учнів, які можуть бути створені засобами програми Microsoft Excel
Презентація може використовуватися вчителем для:
Power Point – найцікавіша програма для учнів, які активно створюють презентації на різноманітні теми, як для уроків так і для позаурочної діяльності.
В сучасних реаліях створення дидактичного матеріалу набуває нових значень. При дистанційному навчанні потребують особливої уваги інтерактивні вправи, он-лайн тести, спільне користування ресурсами і колективна взаємодія над конкретною проблемою. Вирішити ці завдання допомагають онлайн сервіси, а саме:
Даний сервіс може бути використаний:
За допомогою даного сервісу можна швидко створити опитування для закріплення та повторення матеріалу витративши мінімум часу.
Простий і швидкий інструмент для створення інтерактивних робочих аркушів із завданнями і вправами, в тому числі і на основі відео.
Учитель може створювати робочі листи на основі відеоуроків, прикріплювати до них різні завдання і запрошувати учнів до роботи. За допомогою сервісу можна створювати цікаві дидактичні матеріали з будь-якої теми шкільної програми з використанням текстів, відео, аудіо, зображень, у тому числі інтерактивних.
Даний сервіс можна буде використати :
Використання ІКТ з метою розробки й використання дидактичних матеріалів вчителем є нагальною проблемою сьогодення і невід’ємною складовою забезпечення цілісності навчально-виховного процесу та результатів навчання.
Вивчення будь якого модулю не можливе без дидактичних матеріалів, які в свою чергу можуть бути створенні за допомогою сучасних інструментів. Дидактичні матеріали при вивчені будь якої теми це запорука сучасності і цікавості для учня при вивчені іноді важких тем.
Окрім того, використання створених дидактичних матеріалів на уроках інформатики є ефективним способом подання навчального матеріалу.