Дидактичний матеріал для формування самостійного зв'язного висловлювання у молодших школярів з порушеннями мовлення.

Про матеріал
У данному дидактичному посібнику пропонується система роботи з формування у молодших школярів з порушеннями мовлення самостійного висловлювання, що допоможе учням у конструюванні речень, розширенні словникового запасу, в умінні позначати межі речень, що є необхідною умовою подальшого написаннія творів та переказів. Дидактичний матеріал у вигляді карток стане у пригоді учням початкових класів та їх батькам, вчителям, логопедам.
Перегляд файлу

 

 

 

Дидактичний матеріал для формування самостійного зв’язного висловлювання у молодших школярів з порушеннями мовлення

 

 

 

 

 

 

 

                                   Льошкіна О.А. вчитель – логопед

 КУ «Логопедичний центр Маріупольської міської ради»

 

 

 

                       

                           Конструювання     речень

        Склади речення за малюнком за питаннями:

  • Хто грається надворі?
  • Чим грають хлопчики?

http://3.s3.envato.com/files/32219533/06_kidsplayfootball_preview.JPG

Запиши речення.

Подивись на малюнок. Склади речення за малюнком. Поширь речення:

  • Що робить хлопчик?                   
  • Яку книгу читає хлопчик?
  • Коли  хлопчик читає книгу?
  • Де хлопчик читає  книгу?

http://logopsi.ucoz.com/_fr/3/6916195.jpgЗапиши речення.

 

Поширь речення:

А. Машина їде. http://demiart.ru/forum/uploads/post-48084-1193071059.gif

__________________________ машина їде.

__________________________ машина їде_____________________.

__________________________ машина їде_____________________ _______________.

__________________________ машина їде_____________________ _______________.

Б. Літак летить. http://protambov.com/photo/New%20Folder/img-20140425223348-895.jpg

Літак летить____________________________________.

___________________літак летить___________________________.

___________________літак летить_____________________ _____.

________________ ______________________ літак летить.

В. Заєць біжить. http://ped-kopilka.ru/images/photos/medium/article3966.jpg

____________________заєць біжить.

_________________________ заєць  біжить______________.

___________________заєць біжить__   ___________.

Г.    Кішка вмивається. http://catsnnov.ru/wp-content/uploads/2013/08/%D0%BA%D0%BE%D1%82-%D1%83%D0%BC%D1%8B%D0%B2%D0%B0%D0%B5%D1%82%D1%81%D1%8F-%D0%BB%D0%B0%D0%BF%D0%BE%D0%B9.jpeg

_______________  кішка вмивається.

_______________ кішка вмивається __________.

_______________ кішка вмивається ______________ _________.

 

 

 

Добери питання до речень:

Восени у садку дозріли яблука.

Коли __  ______________________________________________?

Де ___________________________________________________?

Що ___________________________________________________?

 

Вранці у дворі заспівав голосистий півник.

Хто ____________________________________________________?

Коли __________________________________________________?

Де ____________________________________________________?

Який__________________________________________________?

 

Пухнаста кицька гріє спинку на сонечку.

Хто ____________________________________________________?

Яка ____________________________________________________?

Де______________________________________________________?

Що робить ______________________________________________?

Склади речення за малюнком.

Тато (що робить?)__________________________________________.

Матуся (що робить?)________________________________________.

Бабуся (що робить?)________________________________________.

Дівчинка (що робить?)______________________________________.

C:\Users\Дмитрий\Desktop\МОЁ!!!\игры\Глаголы в картинках\scan_005.jpg

 

 

Озаглав тексти. Познач межі речень.

 

А.   Матуся з донькою вирішили прибрати у квартирі матуся помила посуд донька зайнялась кімнатними квітами вона видалила з них пилюку спушила землю та полила матуся прибрала у книжковій шафі нарешті черга дійшла до підлоги невдовзі й вони заблищали обидві господині були задоволені.

 

 

Б.     Навесні у полях кипить робота люди повинні вчасно посіяти зерно  дорослим допомагають діти всі прагнуть  виростити багатий врожай .

 

 

 

_______________________________________________________________

 

Озаглав тексти. Познач межі речень.

 

А.    Мишко та Петрик навчаються в одному класі вони разом вчили уроки хлопчики у всьому допомагали один одному після школи Мишко заходив за товаришем вони бігли на стадіон там їх чекали Сашко,Дмитрик та Микола хлопчики готувались до шкільних змагань.                                                                                                    

Б.      Навесні мисливець знайшов у лісі лисенятко старий вирішив принести його додому це був переляканий руденький малюк до осені він підріс, зміцнів і навчився добувати собі їжу мисливець відпустив лисенятко в ліс

 

 

Співвіднеси слова (зєднай  їх стрілочкою). Склади й запиши зі словосполученнями поширені речення:

                   Бджола                                          гніздо

                   Лисиця                                          вулик

                   Корова                                          буда

                   Кінь                                              дупло

                   Білка                                             корівник

                   Собака                                         конюшня

                   Грак                                             нора

 

Слова для довідок: живе, мешкає, риє, в’є , будує, знаходиться, стоїть

___________________________________________________________________

 

Склади і запиши речення з поданих слів:

 

У зоопарку.

            Пішли , у неділю, діти, до зоопарку.

                  ( Коли? Хто? Що зробили? Куди?)

 

            Біля ,кліток, було, людей, багато.

                   ( Де? Кого? Скільки?)

 

           Сподобались , єнот, дітям, ведмідь, та.

                   ( Хто? Що зробили? Кому?)

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Співвіднеси слова (зєднай  їх стрілкою). Склади й запиши зі словосполученнями поширені речення:

 

                                      Дівчинка                               босі

                             Одяг                                       ясний

                             Ноги                                      новий

                             День                                      соковита

                             Ягідка                                   маленька

                             Тінь                                      вірний

                             Собака                                  зелені

                             Глечик                                  плетений

                             Кошик                                  глиняний

                             Дерева                                  велика

________________________________________________________

 

 

                            Озаглав текст. Познач межі речень.

 

     На подвір’ї ходило маленьке курча воно відбилося від квочки і жалібно пищало побачило великого кота і притулилося до нього тепло біля котового кожушка Мурко розплющив очі і побачив курча здивувався та й сміливе ж яке.

 

 

   Співвіднеси слова (зєднай  їх стрілкою). Склади й запиши зі словосполученнями поширені речення:

 

                               Волосся                              сумні

                               Очі                                      біляве

                               Ніс                                      пухкі

                               Губи                                   кирпатий

                               Вуха                                   маленькі

                               Сукня                                 сині

                               Черевики                            червона

                               Яблуко                               стиглий

                               Кавун                                 соковите

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 Віднови порядок слів у реченні. Запиши речення.

 

       А.   Вміє,не, страус, літати.

     Весною, до, шпаки, нас, прилітають.

     Сіренький, сидить, під, кущиком, зайчик.

     До, лисиця,зайчику,крадеться,хитра.

              Швидкі, зайця, рятують,ноги.

 

       Б.   Гілку, на, клена, пташка,сіла.

       З, пір’ячко ,боків, у, біле, неї.

        Як, хвіст, довга, стріла.

       Стрекотухою, її, білобокою, люди, звуть.

 

Про яку птицю йде мова? Запиши правильну відповідь.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Склади зі слів кожного рядка по два речення. Запиши їх.

     А)    Високо, орел, ми, в, небі, Орел, їдемо, літає, у, місто.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 

  Б)   Мама, чорну, Чорного, наділа, ми, до, моря, сукню, їдем, відпочивати.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Озаглав текст. Познач межі речень.

   Росла в лісі дика яблуня восени впало з нього яблучко пташки подзьобали його одне зернятко сховалося у землю зиму пролежало під снігом навесні стало проростати вниз пустило корінець вгору проросло стебло з листочками раді сонцю молода яблунька.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Озаглав текст. Познач межі речень.

Наша мова зветься українською мовою наша земля зветься Україною свою рідну українську мову ми любим понад всі мови на світі але ми повинні і всіх других людей поважати і всім другим людям робити добро.

 

 

 

_________________________________________________________________________

 

 

 

 

Співвіднеси слова (з’єднай  їх стрілкою). Склади й запиши зі словосполученнями поширені речення:

 

                                      Дівчинка                              босі

                             Одяг                                      ясний

                             Ноги                                      новий

                             День                                      соковита

                             Ягідка                                   маленька

                             Тінь                                       вірний

                             Собака                                  зелені

                             Глечик                                  плетений

                             Кошик                                  глиняний

                             Дерева                                  велика

 

 

Склади речення зі слів кожного рядка. Запиши їх.

Дівчинка, прасувати, сукня, гаряча, праска.

                     Матуся , чистити, килим, новий, пилосос.

                     Оленка , милуватися, красиві, метелики.

                     Марійка, захоплюватися , поштові, марки.

Художник, малювати, масляні, фарби.

Діти, прикрашати, ялинка, яскраві, іграшки.

                     Дівчинка, вишивати, серветка, мама, для.

________________________________________________________

 

  Склади речення зі слів кожного рядка. Запиши їх.

 

                      Жучка, залізла, ганок, під.

                      Гілці, на, снігурі, сидять.

                      Деревом , під, гриби, ростуть.

                      Метелик, ромашку, прилетів, на.

                      Оленка,на, впустила, олівець, підлогу.

                      Кішка, даху, з, зістрибнула.

                      Городу , з, гарбузи, прибрали.

 

Підбір відповідних за змістом слів

 

Добери до поданих іменників відповідні за змістом прикметники та запиши їх, узгоджуючи з іменником

Троянда (Яка?)_________________________________________

 

Букет  (Який?)__________________________________________

 

Сонечко (Яке?)___________________________________________

 

Слова для довідок: червоний, духмяний, чудовий, білий, рожевий, пишний, яскравий, лагідний, пекучий, жовтогарячий,свіжий,круглий.

Добери до поданих іменників відповідні за змістом прикметники та запиши їх, узгоджуючи з іменником

Вишня (Яка?)_________________________________________

 

Лимон (Який?)_________________________________________

 

Яблуко (Яке?)_________________________________________

 

 Слова для довідок: соковитий, стиглий, духмяний, кислий, солодкий, великий, дрібний, червоний, жовтий, круглий, рум’яний.

Склади словосполучення з поданими іменниками, і ти здогадаєшся, про яку тварину йде мова

 

  Хутро __________________________________________________

 

  Погляд________________________________________________

 

  Вуха__________________________________________________

 

          Слова для довідок: мякий, пухнастий, наляканий, насторожений,  довгий, сірий, чуткий.

  • Про кого йде мова?
  • Опиши цю тваринку трьома реченнями.

_______________________________________________________

 

Добери до поданих іменників відповідні за змістом прикметники та запиши їх, узгоджуючи з іменником

Полуниця (Яка?)_________________________________________

 

Кавун (Який?)_________________________________________

 

Яблуко (Яке?)_________________________________________

 

 Слова для довідок: соковитий, стиглий, духмяний, кислий, солодкий, великий, дрібний, червоний, жовтий, круглий, рум’яний, смугастий.

Додай відповідні за змістом прикметники:

    Спекотний ________________ день. Літнім днем на лузі можна відчути багато ___________________ пахощів. _______________________ метелики перелітають з квітки на квітку. Вони збирають пилок з _______________ дзвоників та ______________ ромашок. Квітки приваблюють сюди  ___________ бджіл, що збирають нектар з квітів.  Ковдра літнього лугу запрошує  відпочити на його _______________ траві.

 

Запиши текст.

____________________________________________________

Добери відповідні дієслова, запиши їх:

Сніг кружляє,  ______________________________________________________

Дівчатка  веселяться, ________________________________________________

Песик  стоїть, ______________________________________________________

Дорослі дивляться,__________________________________________________

 

Слова для довідок: дивуватися, літати, реготати, спостерігати, нюхати , сміятись, падати, стрибати, радіти, прислухатися, милуватися, дивуватися, танути.

 

 

 

 

 

Склади словосполучення з поданими іменниками, і ти здогадаєшся, про яку тварину йде мова

 

  Хутро __________________________________________________

 

  Погляд________________________________________________

 

  Вдача__________________________________________________

 

Слова для довідок: мякий, пухнастий,сірий,пронизливий, хижий, насторожений, чуткий.   Про яку тварину йде мова?

 

 

________________________________________________________

 

 

Опиши свою зовнішність. Для цього добери до поданих іменників відповідні за змістом прикметники та запиши їх.

 

  Очі ________________________________________________

 

  Волосся_______________________________________________

 

  Брови _______________________________________________

 

  Щоки________________________________________________

 

   Губи _______________________________________________

 

   Ніс_________________________________________________

 

Продовжи ланцюжок слів. Добери відповідні за змістом  означення та запиши їх.

    Ранок (Який?)ясний, __________________________

    Дівчинка (Яка?) струнка, _______________________           Здоровя  (Яке?)              

     Слова для довідок: гнучкий, красивий, чудовий, ми­лий, усміхнений, витончений, міцний, слабкий, гарний.

Склади декілька речень за темою «Чудовий вечір».

____________________________________________________

   Продовжи ланцюжок слів. Добери відповідні за змістом  означення та запиши їх.

 

     Стежинка  широка ,_____________________________________

 

    Бесідка дерев’яна, ____________________________________

 

    Листя сухе, _________________________________________

 

    Хмари важкі, ______________________________________

 

    Сад прозорий, ______________________________________

 

    День осінній, ________________________________________

Слова для довідок: вузький, невеликий, високий, стрункий, жовтий, опалий, облетілий, сіро-фиолетовий, ясний, теплий,сонячний, пустий.

 

 

Підкресли слова, вжиті в переносному значенні. Склади з ними речення та запиши їх.

 

Ми зібрали насіння квітів.  Ти посіяв насіння розбрату.

 

         По батьківській лінії прізвище Пушкіних належить до боярської гілки. Гілки дерев вкриті снігом.

 

Ведмежі лапи м’яко ступали по стежці. Друг надав мені ведмежу послугу.

 

Літак вилетів з Мілану відповідно до розпису. Футбольна команда програла матч і вилетіла з півфіналу.

____________________________________________________

 

Доповни речення:

 

       Одного разу зі мною стався ________________ випадок. Зустрівся мені на дорозі  ______________  хлопець. У нього було таке _________ цуценя. Малюк стрибав, кружляв, намагаючись спіймати свій хвіст. Хазяїн його здавався таким же _______________________ .  Вони влаштували нам цілу виставу.  Який __________________ цей перехожий.

 

Слова для довідок:  веселий, кумедний, радісний, життєрадісний, грайливий, безжурний, допитливий, безтурботний.

 

Добери відповідні за змістом слова:

Хто як пересувається.

Метелик  ________________ над польовими квітами.   У повітрі ____________________ невгамовні стрижі. Високо в небі _________________ орел. Маленьке пташеня влітку  навчиться _____________.  Хлопчик кудись ______________ стрімголов. Петрик на уроці __________ у хмарках.

Слова для довідок: витати, носитися, парити, пурхати, грають, літати.

Закресли зайве речення. Поясни свій вибір.

 

 

Доповни речення відповідними за змістом словами:

 

Навесні всюди ____________  струмки. В гаях  ____________ пташки. На лузі __________________ коники. У лісі _________ дятел. _________________  краплі дощу. В гніздах____________ пташенята.  Скрізь ________________ пташині співи.

Слова для довідок: звучать, співають, дзвенять, стукають, стрекочуть, дзвенять, пищать.

 

 

 

 

 

 

 

Прочитай текст, підкресли іменники. Добери до іменників прикметники, запиши словосполучення:

   Жив собі Струмочок. Взимку він солодко спав. Та прийшла Весна. Прокинулися дерева, кущі, земля. І тільки Струмочок спав. Побачило ледаря Сонечко,припекло. Прокинувся струмочок, злякався і почав тікати. А матінка – Річка вже давно його чекала.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Прочитай текст, підкресли іменники. Добери до іменників прикметники, запиши словосполучення:

 

     Взимку дуб спить. Не скидає листя, щоб тепліше було. Воно – немов ковдра. Сниться дубові літо: як гриміла громовиця і шумів дощ, як сяяла в небі веселка, як сидів на гілці і співав соловейко. Прокинувся дуб і зітхнув. Хочеться йому, щоб швидше настало літо.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Матеріали до уроків
Інкл
Додано
19 жовтня
Переглядів
218
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку